Robert Burks: camera.
Er zijn 20 films gevonden.

To Catch a Thief

1955 | Thriller, Romantische komedie

Verenigde Staten 1955. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Cary Grant, Grace Kelly, Jessie Royce Landis, Charles Vanel en Brigitte Auber.

Niet zoveel suspense van de Master of Suspense ditmaal, in deze thriller annex romantische komedie waarin de altijd charmante Grant een super-inbreker met pensioen vertolkt. Hij raakt in moeilijkheden wanneer er een serie inbraken plaatsvindt die zijn stempel dragen. Om zijn onschuld te bewijzen gaat hij samen met een rijke erfgename (Kelly) op zoek naar de dader. Een Oscar voor beste camerawerk van Robert Burks. De plot werd in 1974 opnieuw gebruikt voor de Blake Edwards komedie The Return of the Pink Panther.

Once a Thief

1965 | Misdaad, Drama, Thriller

Verenigde Staten​/​​Frankrijk 1965. Misdaad van Ralph Nelson. Met o.a. Ann-Margret, Alain Delon, Van Heflin, Jack Palance en John Davis Chandler.

De jonge ex-gedetineerde Delon wil het rechte pad bewandelen en gaat terug naar zijn vrouw Ann-Margaret. Hij wordt dwarsgezeten door de smerige rechercheur Heflin waardoor hij zijn baantje verliest. Hij belandt weer in de verkeerde kringen en wordt het werktuig bij een andere misdaad. Bepaald niet belangwekkend en al honderd keer eerder vertoond. Scenario van Zekial Marko naar zijn boek Scratch a Thief. Camerawerk van Robert Burks. Gedraaid in Panavision.

A Patch of Blue

1965 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1965. Drama van Guy Green. Met o.a. Sidney Poitier, Elizabeth Hartman, Shelley Winters, Wallace Ford en Ivan Dixon.

De jonge, blanke Hartman is door een ongeluk blind geworden. Haar moeder (Winters) beschouwt haar als een lastpost. De enige bij wie ze een beetje liefde vindt, is haar grootvader (Ford) die meer dronken dan nuchter is. Hij neemt haar geregeld mee naar het park, waar ze in de buitenlucht goedkope halskettingen maakt. Op een dag leert ze er Poitier kennen, die haar wereld doet opbloeien en haar ervan overtuigt dat ze tot veel meer in staat is. Ze wordt verliefd op hem, zonder iets te weten van zijn huidskleur. Brave, sentimentele film, die pleit voor rassenintegratie, op een stroperige manier die het destijds goed deed, maar nu niet erg geloofwaardig meer is. De acteurs zijn echter grandioos, en vanwege hun spelprestaties is het de moeite waard om te gaan kijken. Winters kreeg een Oscar voor haar spel. Green baseerde het scenario op de roman Be Ready With Bells And Drums van Elizabeth Kata. Robert Burks tekende voor de fotografie. Gedraaid in Panavision.

Marnie

1964 | Thriller, Drama, Mysterie, Romantiek

Verenigde Staten 1964. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Sean Connery, Tippi Hedren, Diane Baker, Martin Gabel en Louise Latham.

Mark Rutland (Connery) trouwt met Marnie Edgar (Hedren) hoewel zij een kleptomaan is met serieuze psychologische problemen. Marnie is altijd beschouwd als een misser van Hitchcock maar voor de liefhebber is er meer dan op het eerste gezicht opvalt. Ook in deze Hitchcock veel clues in de vorm van kleur, geluid en perspectief. Hitchcock had Grace Kelly met de hoofdrol voor een comeback naar het filmdoek willen strikken, maar zij gebruikte daarvoor een kleine rol in het anti-drugs drama The poppy is also a flower. Let op een kort optreden van Bruce Dern (als zeeman, in een flashback). En natuurlijk de cameo van de meester zelf (aan het begin, in een hotelgang).

The Birds

1963 | Horror, Thriller

Verenigde Staten 1963. Horror van Alfred Hitchcock. Met o.a. Tippi Hedren, Rod Taylor, Jessica Tandy, Veronica Cartwright en Suzanne Pleshette.

De jonge Melanie (Hedren) ontmoet een knappe jonge advocaat Mitch (Taylor) die in een dierenwinkel op zoek is naar parkietjes om aan zijn zusje te geven. Ze besluit de diertjes zelf te bezorgen, maar in het havenstadje waar hij woont wordt ze aangevallen door meeuwen en kraaien. 'Onmogelijk,' volgens een ornithologe, want 'vogels van verschillende soorten werken niet samen.' Een jaar na Psycho maakte Hitchcock opnieuw een briljante griezelfilm, met debutante Hedren als stralend middelpunt. Met camera-instellingen en montagetechnieken maakte de meesterfilmer gewone vogels enger dan menig computergegenereerd hedendaags monster. Naar een kort verhaal van Daphne du Maurier.

The Music Man

1962 | Musical, Romantiek, Komedie

Verenigde Staten 1962. Musical van Morton Da Costa en Morton DaCosta. Met o.a. Robert Preston, Shirley Jones, Buddy Hackett, Hermione Gingold en Paul Ford.

Een uitbundige musical met Preston dynamisch in de weer als Prof. Harold Hill, reizend muziekleraar, gestrand in River City. De plot speelt zich af rond de eeuwwisseling, Jones is Marian, de bibliothecaresse, Gingold is de burgemeestersvrouw. '76 Trombones' en 'Till There was You' zijn enkele van de songs. Een Oscar voor de muzikale bewerking.

The Great Impostor

1961 | Biografie, Drama

Verenigde Staten 1961. Biografie van Robert Mulligan. Met o.a. Tony Curtis, Karl Malden, Joan Blackman, Raymond Massey en Edmond O'Brien.

Het ongelooflijke verhaal van Ferdinand Demara, die geen schooldiploma's had, wel succes met een groot aantal vermommingen die echt werkten. De film is episodisch, maar vlot. Het scenario is van Liam O'Brien.

The Rat Race

1960 | Komedie, Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1960. Komedie van Robert Mulligan. Met o.a. Tony Curtis, Debbie Reynolds, Jack Oakie, Kay Medford en Don Rickles.

Boulevardkomedie over een pseudo-musicus (Curtis) en een danser (Reynolds) die in New York samen, platonisch, een flatje huren maar dan verliefd worden op elkaar. Leuke komische gastrolletjes van Oakie en Medford. Naar Garson Kanins toneelstuk.

Vertigo

1958 | Thriller, Mysterie, Film noir

Verenigde Staten 1958. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. James Stewart, Kim Novak, Barbara Bel Geddes, Tom Helmore en Henry Jones.

Rechercheur John Ferguson (Stewart) heeft last van hoogtevrees sinds hij zag hoe een collega tijdens een achtervolging van een dak af stortte. Na zijn vervroegd pensioen vraagt een oude vriend hem om een oogje te houden op zijn vrouw Madeleine. Maar Ferguson valt als een blok voor de mooie blondine, dat kan natuurlijk niet goed aflopen. De film kreeg een lauwe ontvangst, pas na verloop van tijd werd duidelijk dat Hitchcock hiermee een van zijn beste films had gemaakt. Een beroemde camerabeweging werd later bekend als een 'Vertigo-shot'.

The Spirit of St. Louis

1957 | Avonturenfilm, Historische film, Biografie, Drama

Verenigde Staten 1957. Avonturenfilm van Billy Wilder. Met o.a. James Stewart, Murray Hamilton, Bartlett Robinson, Patricia Smith en Marc Connelly.

In mei 1927 vloog Charles Lindbergh met zijn vliegtuigje Spirit of St. Louis als eerste in een solovlucht van New York naar Parijs. De vliegenier werd een instant beroemdheid en zijn gevleugelde 'partner' stond binnen drie weken op een Amerikaanse postzegel. Dit drama, gebaseerd op zijn eigen gelijknamige boek, schetst hoe Lindbergh als piloot van de US-luchtpost tot die historische, trans-Atlantische onderneming kwam. De film wordt geheel gedragen door de beminnelijk James Stewart, die overigens als late veertiger misschien een tikje oud was om de vijfentwintigjarige avonturier te spelen.

The Wrong Man

1956 | Drama, Thriller, Film noir

Verenigde Staten 1956. Drama van Alfred Hitchcock. Met o.a. Henry Fonda, Vera Miles, Anthony Quayle, Nehemiah Persoff en Harold J. Stone.

Nachtclubmuzikant, alleman en pechvogel Manny Balestrero (Fonda) wordt voor een overvaller aangezien en draait pardoes de cel in. Zijn gevecht tegen de justitiële windmolens lijkt allengs vruchtelozer en in de bizarre situatie verliest echtgenote Rose (Miles) meer en meer haar geestelijk equilibrium. Atypisch realistische nagelbijter van Hitchcock, naar een waargebeurde geschiedenis over een persoonsverwisseling in New York. Deze sterke mix van drama en thriller boeit en ontroert tegelijk. Gebaseerd op een roman van Maxwell Anderson, ook auteur van het toneelstuk Key Largo.

The Vagabond King

1956 | Musical, Komedie

Verenigde Staten 1956. Musical van Michael Curtiz. Met o.a. Kathryn Grayson, Oreste, Rita Moreno, Walter Hampden en Leslie Nielsen.

Met de hem gebruikelijke bombarie en zoals gewoonlijk geflankeerd door een top-cameraman (Robert Burks, van onder andere Rear Window) en de beste productie-ontwerpers, maakte Curtiz (Casablanca) de tweede filmversie van de operette The Vagabond King. Het verhaal gaat over de zwervende dichter Villon (Oreste) die vanwege zijn volkspopulariteit door de Franse koning (Hampden) wordt overgehaald om te helpen de Bourgondiërs te verdrijven. De film hangt precair tussen historisch drama en musical, tussen vrolijk en stijfjes en tussen goed acteren (Hardwicke) en goed zingen (Oreste).

The Man Who Knew Too Much

1956 | Thriller

Verenigde Staten 1956. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. James Stewart, Doris Day, Daniel Gélin, Brenda De Banzie en Bernard Miles.

Remake van een van Hitchcocks meest geliefde thrillers uit de jaren '30, waarin een onschuldige man toevallig informatie over een internationaal complot krijgt toegespeeld. Niemand is meer geknipt voor die rol dan Stewart, die overigens ook voor hilariteit zorgt in een Marokkaans restaurant waar hij geen raad weet met zijn lange lijf. Klassiek is de climax in de Londense Albert Hall, waar de aanslag op een staatsman zal plaatsvinden. De muziek met de fameuze cimbaalslag is van Hitchcocks huiscomponist Bernard Herrmann. Day zingt de met een Oscar bekroonde meedeiner 'Que sera, sera'.

The Trouble with Harry

1955 | Mysterie, Drama, Thriller

Verenigde Staten 1955. Mysterie van Alfred Hitchcock. Met o.a. Shirley MacLaine, John Forsythe, Edmund Gwenn, Mildred Natwick en Mildred Dunnock.

Het probleem met Harry: hij is dood. In herfstig Vermont wordt in het bos een lijk gevonden en diverse naburige bewoners menen verantwoordelijk te zijn voor zijn dood. Harry wordt begraven, uit de grond gehaald en opnieuw begraven. Dit morbide gegeven leidt tot een hoogst amusante zwarte komedie waarin men over het levenloze lichaam spreekt alsof het zoiets alledaags is als een afwasborstel. 'Ik vind niets zo amusant als het understatement,' zei Hitchcock later over de toon van de film, waarin hij voor het eerst samenwerkte met componist Bernard Herrmann.

Rear Window

1954 | Thriller, Mysterie

Verenigde Staten 1954. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. James Stewart, Grace Kelly, Wendell Corey, Thelma Ritter en Raymond Burr.

Fotojournalist L.B. Jefferies (Stewart) zit thuis in een rolstoel met zijn been in het gips. Zijn prachtige vriendin, fotomodel Lisa Fremont (Kelly), komt hem iedere dag opzoeken. Ze hoopt op een aanzoek, maar Jefferies heeft bindingsangst en begluurt liever de overburen. Van een van hen is de vrouw plots nergens meer te bekennen. Is ze vermoord? Het verhaal krijgt een grimmige wending als Lisa zich actief met de zaak gaat bemoeien. Een van de onbetwiste hoogtepunten uit het oeuvre van Hitchcock, sfeervol, geestig, nog steeds behoorlijk spannend en ronduit briljant geconstrueerd. Hitchcock heeft nauwelijks dialoog nodig, hij laat de beelden het verhaal vertellen.

Dial M for Murder

1954 | Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1954. Misdaad van Alfred Hitchcock. Met o.a. Ray Milland, Grace Kelly, Robert Cummings, Anthony Dawson en Antonio Margheriti.

De klassiekers van Hitchcock staan nog altijd als een huis. In Dial M for Murder maakte hij effectief spaarzaam gebruik van locaties en acteurs. Milland is geweldig als de slangige Tony die ingewikkelde plannen maakt om zijn rijke vrouw Margot (Kelly) te vermoorden. Oorspronkelijk gefilmd in 3D. Gedraaid in slechts 36 dagen, razendsnel, dus. Maar een zeer belangrijke scène moest steeds maar weer overgedaan worden. Het ging de regisseur niet in de kouwe kleren zitten: naar verluidt verloor hij van de zenuwen bijna tien kilo lichaamsgewicht.

I Confess

1953 | Thriller, Film noir, Drama

Verenigde Staten 1953. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Montgomery Clift, O.E. Hasse, Anne Baxter, Karl Malden en Brian Aherne.

Een priester (Clift) neemt een moordenaar de biecht af, met als bizar maar onontkoombaar gevolg dat hij nu zelf van diens misdaad wordt verdacht. Niet helemaal Hitchcocks niveau, misschien omdat het niet klikte tussen regisseur en hoofdrolspelers. Hitchcock ergerde zich aan de gedegenheid waarmee Clift z'n rol voorbereidde ('alsof hij binnenkort echt wil intreden'). Baxter voelde zich door het afstandelijke gedrag van de regisseur niet op haar gemak. Achteraf had Hitchcock er spijt van dat hij aan de film was begonnen: 'We shouldn't have made the picture,' zei hij in 1967 tegen Truffaut. De meester had niet altijd gelijk.

Strangers on a Train

1951 | Thriller, Film noir, Drama

Verenigde Staten 1951. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Farley Granger, Robert Walker, Ruth Roman, Leo G. Carroll en Patricia Hitchcock.

In een trein wordt de beroemde tennisser Guy Haines (Granger) benaderd door de gladde Bruno Anthony (Walker). Anthony weet dat Haines een erg slecht huwelijk heeft. En Anthony haat zijn vader. Dus is de oplossing nabij: als Haines Anthony's vader vermoordt, dan zal Anthony Haines' vrouw vermoorden. De perfecte misdaad, daar komt de politie nooit achter. Uitstekende Hitchcock, een van de eerste waarin hij als producent volledige zeggenschap over het eindresultaat kreeg, wat voor Hollywood in die tijd uniek was. Naar een roman van Patricia Highsmith.

The Fountainhead

1949 | Drama, Oorlogsfilm

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 1949. Drama van King Vidor. Met o.a. Gary Cooper, Patricia Neal, Raymond Massey, Kent Smith en Robert Douglas.

Ambitieuze, maar verwarde versie van Ayn Rand`s gelijknamige, filosofische bestseller, die zelf het scenario schreef. Het middelpunt is de idealistische architect Howard Roark (Cooper), die met zichzelf in botsing komt door de compromissen die hij moet doen voor het grote zakenleven. De acteurs doen hun best. Desondanks nog altijd een behoorlijk portret van 'Corporated America'. Camerawerk van Robert Burks.

Beyond the Forest

1949 | Film noir, Misdaad, Drama

Verenigde Staten 1949. Film noir van King Vidor. Met o.a. Bette Davis, Joseph Cotten, David Brian, Ruth Roman en Minor Watson.

Deze film noir begint met een waarschuwing aan de kijker: dit is een verhaal over het kwaad in z'n lelijkste vorm, pas op! Het blijkt om een soapbewerking van Madame Bovary te gaan, met Davis als dodelijk verveelde huisvrouw Rosa, die haar burgerlijke bestaan ontvlucht met een affaire en ten slotte afglijdt tot zelfverminking en moord. Davis, die met zwarte pruik niet zou misstaan in The Addams Family, zet Rosa verbazend over the top neer, wat aansluit bij de bombastische regie van Vidor. Zelf was ze achteraf ook niet enthousiast. Desalniettemin een feestje voor campliefhebbers.