Pietro Germi: regie, cast en scenario.
Er zijn 24 films gevonden.

Alfredo, Alfredo

1972 |

Italië 1972. Pietro Germi. Met o.a. Dustin Hoffman, Stefania Sandrelli, Carla Gravina, Saro Urzì en Danika La Loggia.

Verlegen jongeman introduceert zich op voorspraak van vlotte vriend bij mooie jonge vrouw die na huwelijk dominante hysterica blijkt met een enorme seksuele honger. Ondertussen ontmoet de echtgenoot vrouw die in elk opzicht haar tegendeel lijkt. Vermakelijke, rumoerige huwelijkssatire gaat ongeg[KA4]eneerd tegen teneur van feminisme in, hoewel mannen ook allesbehalve voorbeeldig worden voorgesteld. Hoffman is verrassend overtuigende Italiaan (waardoor Engels nagesynchroniseerde versie niet alleen zijn tegenspelers saboteert maar ook zijn eigen rol.)

Le castagne sono buone

1970 | Romantiek, Drama

Italië 1970. Romantiek van Pietro Germi. Met o.a. Gianni Morandi, Nicoletta Machiavelli, Stefania Casini, Patricia Allison en Giuseppe Rinaldi..

Kastanjes zijn prima, net als gevoelens, gezin, gezond leven en eerlijke gedachten. Intussen zijn drugs, opstandigheid, avant- garde, haar en baarden, hippies en veelwijverij ook prima. Hoofdfiguur is een meisje, dat verliefd is op een tv-regisseur. De man beschouwt liefde als een avontuurlijk spel. Ze krijgen ruzie en alles lijkt hopeloos, maar ze komen weer samen met eerlijke, wederzijdse gevoelens. Een film over het einde van de periode 1960-1970 met alle pretenties en goede bedoelingen.

Serafino

1968 | Komedie

Italië 1968. Komedie van Pietro Germi. Met o.a. Adriano Celentano, Ottavia Piccolo, Francesca Romana Coluzzi, Saro Urzì en Benjamin Lev.

Eenvoudige herder Serafino Fiorin (Celentano) wordt rijk door een onverwachte erfenis van een suikertantetje (Turina). De gulheid waarmee hij zijn vermogen uitdeelt wekt weerstanden op bij zijn familie en aanstaande schoonfamilie waardoor hij opeens hun hebzucht beseft en kiest voor een leven met een hartelijk prostituéetje. Deze lofzang op ongecompliceerd geluk in armoe overtuigt als scenario nauwelijks en is al te oppervlakkig idealiserend, maar de film werd met aanstekelijke opgewektheid geacteerd en in scène gezet. Speelt in de Abruzzen eind jaren 1960-70. Het scenario is van Alfredo Gianetti, Piero De Bernardi, Tullio Pinelli, Leo Benvenuti en regisseur Germi. Het camerawerk is van Aiace Parolin. Technicolor.

L'Immorale

1968 |

Italië 1968. Pietro Germi. Met o.a. Ugo Tognazzi, Stefania Sandrelli, Renee Longarini, Maria Grazia Carnassi en Gigi Ballista.

Een huisvader heeft twee minnaressen en bij elkaar zes kinderen. De optelsom van verplichtingen en verantwoordelijkheden vreet aan zijn energie, zodat hij raad vraagt aan een priester die geen ander advies heeft dan aanvraag van echtscheiding. Hij wil echter geen van zijn gezinnen offeren. Deze satire op de Italiaanse dubbele moraal wordt met verve gebracht en geacteerd, maar is al vaker en doeltreffender gedaan, ook door Germi zelf.

The Birds, The Bees And The Italians

1966 |

1966. Pietro Germi. Met o.a. Nora Ricci, Gastone Moschin, Alberto Lionello en Virna Lisa.

Een huisvader heeft twee minnaressen en bij elkaar zes kinderen. De optelsom van verplichtingen en verantwoordelijkheden vreet aan zijn energie, zodat hij raad vraagt aan een priester die geen ander advies heeft dan aanvraag van echtscheiding. Hij wil echter geen van zijn gezinnen offeren. Deze satire op de Italiaanse dubbele moraal wordt met verve gebracht en geacteerd, maar is al vaker en doeltreffender gedaan, ook door Germi zelf.

Signore e signori

1965 | Komedie, Erotiek

Frankrijk​/​​Italië 1965. Komedie van Pietro Germi. Met o.a. Virna Lisi, Gastone Moschin, Nora Ricci, Gigi Ballista en Beba Loncar.

Een feestavondje bij een belangrijk burger in een Italiaanse provinciestad is het decor voor drie verschillende episodes waarin het meerderwaardigheidsgevoel en de dubbele moraal van de Italiaanse man danig op de hak worden genomen. Deze uitbundige satire weet een reeks vermakelijke karikaturen met verve aan elkaar te rijgen, maar de niet aflatende rumoerigheid werkt in combinatie met de lengte op den duur afmattend. De film werd onderscheiden met de Grote Frijs in Cannes. Het scenario is van Furio Scarpelli, Agnore Incrocci, Luciano Vincenzoni en regisseur Germi. Het camerawerk is van Aiace Parolin.

Sedotta e abbandonata

1964 | Komedie

Italië 1964. Komedie van Pietro Germi. Met o.a. Stefania Sandrelli, Saro Urzì, Aldo Puglisi, Leopoldo Trieste en Paola Biggio.

Peppino Califano (Puglisi), een Siciliaan, verleidt op een hete middag Agnese (Sandrelli), de mooie minderjarige zuster van zijn verloofde Matilde (Biggio). Ze wordt zwanger, maar hij weigert te trouwen met de vrouw die geen maagd meer is. Haar vader Don Vincenzo Ascalone (Urzi) zet alles in het werk om de familie-eer te redden en brengt het huwelijk tot stand terwijl hij zelf van opwinding sterft. Deze harde, maar vermakelijke satire op Siciliaanse eer - die een heet hangijzer is - wordt temperamentvol geacteerd, maar is door alle verwikkelingen ook geleidelijk aan vermoeiend en rumoerig. Het scenario is van Luciano Vincenzoni, Agenore Incrocci, Furio Scarpelli en regisseur Germi. Incrocci staat op de aftiteling als Age en Scarpelli alleen met zijn achternaam. Het camerawerk is van Aiace Parolin.

Divorzio all'italiana

1961 | Komedie

Italië 1961. Komedie van Pietro Germi. Met o.a. Marcello Mastroianni, Daniela Rocca, Stefania Sandrelli, Leopoldo Trieste en Margherita Girelli.

Toen deze film gemaakt werd was scheiden in Italië nog niet toegestaan. Toch wil de reeds gehuwde Siciliaanse baron Fernando Cefalú (Mastroianni) met zijn mooie zestienjarige nichtje Angela (Sandrelli) trouwen. Hij wil dus van zijn vrouw af. Als zij overspel zou plegen kan hij haar vermoorden en er met een lichte straf vanaf komen, hij moet immers zijn eer verdedigen. Hij zoekt dus een minnaar voor zijn vrouw. Venijnige, af en toe bijzonder geestige satire op de Italiaanse huwelijkswetgeving en dubbele moraal, met een fraaie hoofdrol voor Mastroianni. Oscar voor het scenario.

La viaccia

1960 | Drama

Italië 1960. Drama van Mauro Bolognini. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Claudia Cardinale, Pietro Germi, Paul Frankeur en Romolo Valli.

Een naïeve boerenzoon wordt door zijn ouders naar Florence gestuurd om bij een oom te gaan werken in de hoop dat hij diens erfgenaam zal worden. De fatale verliefdheid voor een prostituée doorkruist niet alleen die plannen, maar wordt hem in elk opzicht noodlottig. Dit melodramatisch verhaal kreeg een sfeervolle esthetische vormgeving met buitenopnamen vol regen en bordeelinterieurs die aan prenten van Toulouse Lautrec herinneren. Cardinale past perfect in het tijdsbeeld van 1885. Scenario van Pasquale Festa Campanile, Vasco Pratolini, Massimo Franciosa naar de roman van Mario Pratesi L'eredita.

Il Sicario

1960 | Drama, Thriller

Italië 1960. Drama van Damiano Damiani. Met o.a. Pietro Germi, Belinda Lee, Sylva Koscina, Sergio Fantoni en Alberto Lupo.

Een met een verwende vrouw getrouwde aannemer wordt met faillissement bedreigd en koopt een arbeider om om de schuldeiser uit de weg te ruimen. Beiden krijgen na de moord last van fatale wroeging. Het interessante scenario haalt het in de uitwerking niet door de ongelukkige rolbezetting en de overdreven schildering van het luxe-milieu. De sociale realiteit van de arbeider is in de documentaire aanpak wel overtuigend en zorgt voor boeiende momenten.

Il Rossetto

1960 | Misdaad, Drama, Thriller

Italië​/​​Frankrijk 1960. Misdaad van Damiano Damiani. Met o.a. Laura Vivaldi, Pierre Brice, Pietro Germi, Bella Darvi en Giorgia Moll.

Een tienermeisje heeft een jonge handelsreiziger uit het appartement van een vermoorde prostituee zien komen en chanteert hem daarmee om hem aan zich te binden. Ondertussen loopt het politieonderzoek steeds op een dood spoor, al wordt de dader nog net op tijd ontmaskerd. Dit regiedebuut van Damiani geeft meer (boeiende) aandacht aan het milieu en de karakters dan aan de plot waaraan nogal wat steken los zitten. Een mooie rol van regisseur Germi als een Maigret-achtige inspecteur.

Un Maledetto imbroglio

1959 | Drama, Thriller

Italië 1959. Drama van Pietro Germi. Met o.a. Pietro Germi, Eleonora Rossi-Drago, Claudio Gora, Claudia Cardinale en Franco Fabrizi.

Een commissaris onderzoekt de moord op een jonge vrouw. Het spoor leidt niet naar de onderwereld, maar naar de hogere klasse. Tenslotte komen de door een notaris georganiseerde seksuitstapjes met meisjes uit de arbeidersklasse aan het licht. Deze bekwaam opgebouwde en gedoseerde onderzoeksfilm leidt tot treffende observaties van uiteenlopende sociale milieus. In de sterke rolbezetting excelleert Germi zelf als de Maigret-achtige politieman Gravallo. Het scenario is van Alfredo Giannetti, Pietro Germi en Ennio De Concini.

L'Uomo di paglia

1958 | Drama, Romantiek

Italië 1958. Drama van Pietro Germi. Met o.a. Pietro Germi, Luisa Della Noce, Saro Urzì, Edoardo Nevola en Franca Bettoja.

Een man heeft een ontmoeting met een vrouw, die zijn minnares wordt als zijn vrouw en zijn zoon met vakantie zijn. Zijn gevoelens raken bekneld tussen de twee vrouwen en hij besluit ten slotte gebukt onder schuldgevoel te kiezen voor zijn vrouw en de relatie te beëindigen. Een psychologisch en romantisch drama dat overspel als thema heeft, adekwaat gedaan door regisseur/hoofdrolspeler Germi.

Man Of Iron

1956 |

1956. Pietro Germi. Met o.a. Luisa della Noce., Pietro Germi en Sylva Koscina.

Een man heeft een ontmoeting met een vrouw, die zijn minnares wordt als zijn vrouw en zijn zoon met vakantie zijn. Zijn gevoelens raken bekneld tussen de twee vrouwen en hij besluit ten slotte gebukt onder schuldgevoel te kiezen voor zijn vrouw en de relatie te beëindigen. Een psychologisch en romantisch drama dat overspel als thema heeft, adekwaat gedaan door regisseur/hoofdrolspeler Germi.

Il Ferroviere

1956 | Drama

Italië 1956. Drama van Pietro Germi. Met o.a. Pietro Germi, Luisa della Noce, Sylva Koscina, Carlo Giuffré en Eduardo Nevola.

Italiaanse spoorwegmachinist verdient nauwelijks voldoende om zijn gezin te onderhouden en heeft conflicten met de oudste kinderen: een zoon die niet wil werken en een dochter die ongehuwd zwanger blijkt. Zij verlaten het ouderlijk huis en de vader wordt door eigen nalatigheid op het werk ontslagen. Trouwhartig jongste zoontje klaart stemming en verhoudingen op tot de zieke vader sterft. Laat neo-realistische film doet de gevoeligheid zeker in latere scènes in melodrama verglijden, maar behoudt ook daarbij de innemende oprechtheid. Germi zelf blijkt ideale hoofdrol.

Mademoiselle Gobette

1955 | Erotiek

Frankrijk 1955. Erotiek van Pietro Germi.

Een leuke satire op seksuele en sociale fatsoensnormen: de hel breekt los wanneer de heldin wat te luchtig gekleed is. Zeer goed in zijn soort.

Gelosia

1953 | Drama, Romantiek

Italië 1953. Drama van Pietro Germi. Met o.a. Marisa Belli, Erno Crisa, Alessandro Fersen, Vincenzo Mussolini en Liliane Gerace.

Jonge Siciliaanse boer wordt aan vooravond van huwelijk met dienstbode van markies gedood. Verdenking valt op vader van bruid die ter dood wordt veroordeeld. Tante van markies ontslaat meisje vanwege schandaal, waarna ze zelfmoord pleegt. Dan komt waarheid aan het licht. Verfilming van bekend melodrama uit vorige eeuw lijkt op opera waarin niet gezongen wordt. Grootste verrassing is eigenlijk naam van regisseur.

La presidenta

1952 |

Italië 1952. Pietro Germi. Met o.a. Ave Ninchi, Carlo Dapporto en Silvana Pampanini.

Jonge Siciliaanse boer wordt aan vooravond van huwelijk met dienstbode van markies gedood. Verdenking valt op vader van bruid die ter dood wordt veroordeeld. Tante van markies ontslaat meisje vanwege schandaal, waarna ze zelfmoord pleegt. Dan komt waarheid aan het licht. Verfilming van bekend melodrama uit vorige eeuw lijkt op opera waarin niet gezongen wordt. Grootste verrassing is eigenlijk naam van regisseur.

La Presidentessa

1952 | Komedie

Italië 1952. Komedie van Pietro Germi. Met o.a. Silvanna Pampanini, Carlo Dapporto en Ave Ninchi.

Een ballerina, die van een preutse voorzitter van het gerechtshof de stad moet verlaten, wint de sympathie van het publiek onder een valse identiteit van de echtegenote van de Minister van Justie. Als die komt opdagen wordt de hele situatie nog gecompliceerder. Een typische Germi-film, maar in deze lijkt de regisseur nog wat onbeholpen en onzeker in de regie. Pampanini is heerlijk om te zien en de decors en kostuums zijn schitterende 19e eeuwse reprodukties.

Il Brigante di Tacca del Lupo

1952 | Avonturenfilm, Historische film

Italië 1952. Avonturenfilm van Pietro Germi. Met o.a. Amedeo Nazzari, Cosetta Greco, Saro Urzì, Fausto Tozzi en Vincenzo Mussolini.

Een voorvechter van de Italiaanse eenheid bindt de strijd aan met de partizanen van de koning van Napels. Ondanks hun overmacht slaagt hij erin de rust te herstellen. Een bekwaam gefilmde avonturenfilm, die door de historische achtergrond en het uitdiepen van de voornaamste personages boven de middelmaat van het genre wordt uitgetild. Vooral het primitieve element van de strijd is raak getroffen.

Four Ways Out

1951 |

1951. Pietro Germi. Met o.a. Cosetta Greco, Renato Baldini, Paul Muller en Gina Lollobrigida.

Een voorvechter van de Italiaanse eenheid bindt de strijd aan met de partizanen van de koning van Napels. Ondanks hun overmacht slaagt hij erin de rust te herstellen. Een bekwaam gefilmde avonturenfilm, die door de historische achtergrond en het uitdiepen van de voornaamste personages boven de middelmaat van het genre wordt uitgetild. Vooral het primitieve element van de strijd is raak getroffen.

Il Camino delle speranza

1950 | Drama

Italië 1950. Drama van Pietro Germi. Met o.a. Raf Vallone, Elena Varzi, Saro Urzì, Franco Navarro en Liliana Lattanzi.

Harde, realistische film onder de sterke regie van Germi, met Raf Vallone op zijn best. Het verhaal gaat over een groep werkeloze en vertwijfelde Sicilianen die clandestien Frankrijk proberen binnen te komen maar worden verraden door de man die hen over de grens zou brengen. Goed geacteerd. (Fellini schreef mee aan scenario.)

In nome della legge

1948 | Misdaad, Drama

Italië 1948. Misdaad van Pietro Germi. Met o.a. Massimo Girotti, Camillo Mastrocinque, Jave Salinas, Charles Vanel en Iole Salinas.

Realistische, goed geregisseerde film met prachtige rollen en degelijk opgebouwd verhaal over een magistraat die naar Sicili[KA3]e wordt gestuurd om de mafia te bestrijden. Corruptie, bedreigingen en politieke verwikkelingen bemoeilijken zijn opdracht. Een boeiende rol van Vanel als de oude mafioso. (De regisseurs Monicelli en Fellini schrijven aan het scenario mee.)

Il testimone

1946 | Drama

Italië 1946. Drama van Pietro Germi. Met o.a. Roldano Lupi, Mauren Melrose, Ernesto Almirante en Sandro Ruffini.

Een van moord beschuldigde man moet rekenen met de doodstraf als iemand, volledig overtuigd van de onfeilbaarheid van zijn horloge, tegen hem getuigt. Maar de getuige neemt zijn woorden terug als hij zich realiseert dat zijn horloge, en dus zijn verhaal, niet klopt. De beschuldigde komt vrij, maar zijn haat tegen de getuige wordt een obsessie en hij wil de man doden. Zover komt het niet, en na een gewetenskrisis gaat hij terug naar de gevangenis, waarna hij alsnog schuld bekent. Mooie regie.