Irm Herrmann

Acteur

Irm Herrmann is acteur.
Er zijn 6 films gevonden.

Verführung in 6 Gängen

2004 | Romantiek, Familiefilm, Komedie

Duitsland 2004. Romantiek van Ariane Zeller. Met o.a. Heio von Stetten, Tina Ruland, Rüdiger Vogler, Kathrin Enenkel en Pascal Andres.

Frank Drannemann (Von Stetten) is weduwnaar. Zijn vrouw verloor het leven bij een verkeersongeluk, zijn dochtertje Franzi (Enenkel) heeft daardoor stijve knie[KA3]en en is onbenaderbaar en ongenietbaar in de omgang. Frank is chefkok van het driesterren restaurant La Vie in Berlijn, waar zijn vrouw de gasten ontving. Zijn schoonvader Georg Krimmler (Vogler) is een stille vennoot. Frank heeft zich volledig teruggetrokken in de keuken, zich gewijd aan het heerlijke eten. Hij heeft zich gespecialiseerd op het bereiden van kreeft en fijne sauzen, en hij bekommert zich nauwelijks om de gasten. Hierdoor gaan de zaken slecht. Bovendien voelt zoon Michael (Andres) zich in de steek gelaten door zijn vader. Schoonvader Georg sluit een contract af met Marlene Renner (Ruland) om de zaak te redden. Zij organiseert culinaire tochten door de hoofdstad. Aanvankelijk dreigen de zaken nog verder fout te lopen - zes gangen met lange pauzes. Als Marlene hoogst persoonlijk een kijkje komt nemen in het restaurant en kennismaakt met Frank, bloeit er een romance op die levensreddend is voor alle betrokkenen. Het zeer voorspelbare scenario van Saskia Lechtenbrink dient om de populaire Von Stetten en de aardige Ruland in het volle licht van de schijnwerpers te zetten. Een aardige film, maar belangwekkend of uitdagend is hij zeer beslist niet. Het camerawerk is van Axel Henschel.

Für mich gab's nur noch Fassbinder - Die glücklichen Opfer des Rainer Werner Fassbinder

2001 | Documentaire

Duitsland 2001. Documentaire van Rosa von Praunheim. Met o.a. Irm Herrmann, Peer Raben, Ursula Strätz, Hanna Schygulla en Doris Mattes.

Rainer Werner Fassbinder is de geschiedenis ingegaan als de productiefste filmer uit de golf van de Nieuwe Duitse Film, al stierf hij op 36-jarige leeftijd aan drugs en drank in 1982. Hij liet een omvangrijk en indrukwekkend [KL21]uvre na. Hij was een ongemakkelijke man in de omgang en werkte heel dikwijls met vaste acteurs en actrices; de bekendsten uit de laatste categorie zijn wellicht Hanna Schygulla en Barbara Sukowa - hij maakte ze (als het ware). Fassbinder werkte ook met gevestigde actrices zoals Brigitte Mira of Jeanne Moreau. Hoewel hij een tijd gehuwd was met de actrice Ingrid Caven, maakte hij nimmer een geheim van zijn biseksualiteit, openlijk en in zijn films. Von Praunheim, zelf een nicht, meent dat Fassbinder door zijn tweeslachtige seksuele voorkeur als niemand beter kon aanvoelen hoe vrouwen denken, zich gedragen en presenteren. In zijn documentaire, die slechts toegankelijk is voor cinefielen die bekend zijn met Fassbinders werk, laat hij grotendeels de vrouwen uit Fassbinders artistieke carri[KA2]ere aan het woord. Hieronder bevinden zich Schygulla, Caven, Mira, Moreau, Doris Mattes, Eva Mattes, Ursula Str[KA3]atz, Irm Hermann e.a., maar vreemd genoeg ontbreekt Sukowa. Ook mannen, die met Fassbinder gewerkt hebben komen aan bod zoals cameraman Michael Ballhaus, producent Peter Berling, componist Peer Raben, maar wederom ontbreken hier El Hedi Ben Salem en Gunther Kaufmann, niet alleen zijn fetisj acteurs, maar minnaren en voetvegen; verder missen wij G[KA3]unther Lamprecht, Gottfried John en Mario Adorf, Armin Mueller-Stahl e.v.a. Wellicht had Von Praunheim te weinig budget en was een trip naar Griekenland, waar Sukowa woont, te duur of was er geen geld voor een vliegticket. Om die reden ontbreken ook de talloze clips uit het werk van Fassbinder, die kennelijk niet zonder zeer forse bedragen in een dergelijk belangwekkend portret van een groot regisseur (zowel Fassbinder als Von Praunheim) konden binnenkomen. De door Von Praunheim ingelaste screenings van Leonardo DiCaprio slaan nergens op, al hebben we wel begrip voor zijn zwakheid (als gevolg van een natte droom kennelijk). Von Praunheim werd in 1942 in Riga geboren als Holger Mitschwitzky en is altijd jaloers geweest op het succes van Fassbinder. Het camerawerk is Elfi Mikesch. HD Video, Mono.

Schalom, meine Liebe

1998 | Drama

Duitsland 1998. Drama van Josef Rödl. Met o.a. Dominique Horwitz, Katja Weitzenböck, Hana Azoulay-Hasfari, Yehuda Seligmann en Buddy Elias.

Ron Rosenbaum (Horwitz) uit Frankfurt droomt van een carri[KA2]ere als piloot maar in plaats daarvan sappelt hij als creative-designer op het reclamebureau van een vriend. Ron, die joods is, heeft een mooie Teutoonse vriendin, Ingrid (Weitzenb[KA3]ock), die van hem houdt. Als ze onverwacht en ongenodigd op een joodse bruiloft komt, is Rons mispoge ontzet, want voor een sjikse is geen plaats. Het komt Ingrid ter ore dat Ron in Isra[KA3]el een zoon heeft, Benni (Seligman), die inmiddels vijftien is, waar hij zich nooit iets van heeft aangetrokken. Bovendien liet hij de knappe moeder, Yael (Azoulay- Hasfari) zitten. Hierop gooit Ingrid Ron de deur uit. Ron gaat naar Isra[KA3]el, krijgt een opleiding tot vlieger en stort in het zand tijdens zijn eerste grote opdracht om pesticiden boven een landbouwveld te strooien. Yael, die een reisbureau runt, geeft Ron een baantje, maar houdt hem buiten de zaken. Bovendien voelt ze niets meer voor Ron. Ze heeft haar oog op een ander laten vallen. Benni, die zijn vader voor het eerst ziet, is gelukkig dat hij een vader heeft, en het tweetal kan goed met elkaar opschieten. Ron moet erkennen dat hij in Isra[KA3]el (als buitenstaander) mislukt is en wil terug naar Duitsland, waar hij weer op het reclamebureau kan werken. Als hij voor een reis terugkomt naar Isra[KA3]el en met Yael over de toekomst van Benni wil spreken, komt Yael om door een aanslag van palestijnse heethoofden. Benni gaat mee naar Duitsland, maar komt in dezelfde cultuurkloof terecht als zijn vader: nergens bij te horen. Gelukkig is er die sympathieke, blonde Ingrid nog. Zij is de reddende engel. Rafael Seligmann schreef met behulp van regisseur R[KA3]odl een gevoelig scenario, waarin hij laat zien wat het betekent in Duitsland joods te zijn en te ontdekken dat ruim vijftig jaar na WO II (1939-45) nog lang niet alle wonden geheeld zijn. De film is hier en daar wat aan de sentimentele kant en soms een beetje te mooi om waar te zijn, maar het is al met al heel onderhoudend en je kunt zeer goed meeleven met de hoofdrollen, die mooie prestaties onder de regie van Rödl leveren. Camerawerk van Jürgen Herrmann. Superieur aan dergelijk Hollywood-werk, waarin het echte Europese gevoel soms ontbreekt. Wordt meestal in twee delen uitgezonden.

Die Verbrechen des Professor Capellari - Still ruht der See

1998 | Misdaad, Komedie

Duitsland 1998. Misdaad van Hans-Christoph Blumenberg. Met o.a. Friedrich von Thun, Ulrike Folkerts, Sissi Perlinger, Pierre Sanoussi-Bliss en Karl Schönböck.

Pilootaflevering van de luchtige Duitse serie rond Professor Viktor Capellari, criminoloog aan de universiteit van M[KA3]unchen. Ook priv[KA1]e lost hij misdaden op. Onze `held` heeft een zwak voor oldtimers (eem Austin Minor Estate met echt hout uit de beginjaren 1950) en zijn voornaamste speurdersattribuut is een grote lamp, die in de collegezaal gebruitk en vaak meezeult. Von Thun speelt deze Sherlock Holmes van de Starnberger See heel charmant en hij weet het politiekorps behoorlijk te ergeren. Capellari`s vader Johannes (veteraan Sch[KA3]onb[KA3]ock) is patholoog-anatoom en beziet de capriolen van zijn zoon met de nodige scepsis. Bewust stappen scenarioschrijver Ralph Wiener en regisseur Blumenberg af van de plat getreden krimi-paden van het drugsmilieu of de Russische maffia. Men heeft eerder gekozen voor een fijnzinnig, onderdrukt lachje en betere dialogen, maar dat wordt niet helemaal waargemaakt in dit eerste verhaal over de speurtocht naar de moordenaar van Marlene Becker, de beeldschone secretaresse van professor Emil Heberstein (K[KA3]onig). Via haar zuster Isabelle (Folkerts, bekend als Lena Odenthal uit TATORT) komt Viktor het nodige te weten. Hij wordt aanvankelijk dwarsgezeten door de roddelverhalen van Lilo Nordegg (Perlinger) die voor de lokale pers schrijft, maar later brengt ze hem de sleutel tot de oplossing. De film wordt gesierd door een goede bezetting. Het camerawerk is van Ulrich Jaenchen.

Ediths Tagebuch

1983 | Drama

Duitsland 1983. Drama van Hans W. Geissendörfer. Met o.a. Angela Winkler, Vadim Glowna, Leopold von Verschuer, Hans Madin en Irm Herrmann.

Edith, een gevoelige en ge[KA3]engageerde vrouw, kan de ellende waarmee ze in haar leven wordt geconfronteerd steeds slechter aan. Ze vlucht in de fantasiewereld van haar dagboek. Opname in een psychiatrische inrichting dreigt. Verfilming van de gelijknamige roman van Patricia Highsmith (door regisseur Geissendörfer tot scenario bewerkt), maar er is minder genuanceerde karaktertekening dan in het boek. Toch een indringende film, vooral dankzij het spel van Winkler. Camerawerk van Michael Ballhaus.

Endstation Freiheit

1980 | Misdaad, Drama

Duitsland 1980. Misdaad van Reinhard Hauff. Met o.a. Burkhard Driest, Rolf Zacher, Katja Rupé, Kurt Raab en Marquard Bohm.

Hauff werkte al eerder met Burkhard Driest samen die het scenario schreef voor zowel DIE VERROHUNG DES FRANZ BLUM als voor deze film, die als een vervolg hierop gezien kan worden. Na zijn vrijlating schrijft de hoofdpersoon een roman en vindt ook nog een uitgever. Maar een ontvluchte gevangenisvriend wordt bij een ontvoering door de politie neergeschoten. Her camerawerk is van Frank Brühne.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Irm Herrmann op televisie komt.

Reageer