Gerard Rutten: regie en scenario.
Er zijn 10 films gevonden.

Terra Nova

1932 | Drama

Nederland 1932. Drama van Gerard Rutten. Met o.a. Janne Donk, Adolphe Engers en Piet Rienks.

Wederzijds

1963 | Documentaire

Nederland 1963. Documentaire van Gerard Rutten.

Een met zorg samengestelde documentaire die met commentaar van o.a. Gerrit Kouwenaar, de vijftigjarige regeringsperiode van koningin Wilhelmina belicht. Jammer genoeg te veel beeldmateriaal over het wereldgebeuren en te weinig over de persoon Wilhelmina zelf.

De Vliegende Hollander

1957 | Biografie, Drama

Nederland 1957. Biografie van Gerard Rutten. Met o.a. Ton Kuyl, Cruys Voorbergh, Mimi Boesnach, Coen Flink en Lies Franken.

Kuyl staat als Antony Fokker wat te prutsen aan een nimmer de lucht ingaande Spin, en dat is het wel zo'n beetje wat deze eerste film van het pas opgerichte Nederlandse Productiefonds betreft met voor die tijd véél te moderne muziek van Henk Badings. Door de regie en het scenario van Eduard Hoornik werd een prima gegeven een grote mislukking.

Het Wonderlijke leven van Willem Parel

1955 | Komedie

Nederland 1955. Komedie van Gerard Rutten. Met o.a. Wim Sonneveld, Hans Kaart, Peronne Hosang, Femke Boersma en Albert Mol.

Ondanks al het talent dat aan het scenario werkte (Joop Geesink, Eli Asser, Max Dendermonde en Rutten zelf) ging deze film, met z`n alleraardigste gegeven over Sonneveld die het aan de stok krijgt met zijn `dubbelganger` Willem Parel de Orgeldraaier (een in werkelijkheid uiterst populair radio- karakter van Sonneveld), dankzij de regie volslagen de mist in. Het enige dat blijft is de uitstraling van Sonneveld zelf, en - voor wie snel kijkt - De Gooyer in zijn filmdebuut.

Sterren Stralen Overal

1953 | Drama

Nederland 1953. Drama van Gerard Rutten en Piet Muyselaar. Met o.a. Willy Walden, Kitty Janssen, Johan Kaart, Guus Oster en Edwin Rutten.

Een alleraardigst, maar ozo braaf dramaatje over een gezin dat emigratie-plannen verwezenlijkt. Brave ensceneringen en brave regie doen het knappe, soms verrassende acteerwerk opvallen. Een huzarenstukje voor die tijd in Nederland, ook al omdat de spruitjesgeur afwezig bleef. Ruttens film zorgde ongewild door het onderwerp voor een 'doorbraak' in christelijke kring in culturele zin: de discussies over 'het verderfelijke bioscoopbezoek' laaiden hoog op.

Hollandsche ballade

1940 | Documentaire

Nederland 1940. Documentaire van Gerard Rutten.

Een alleraardigst, maar ozo braaf dramaatje over een gezin dat emigratie-plannen verwezenlijkt. Brave ensceneringen en brave regie doen het knappe, soms verrassende acteerwerk opvallen. Een huzarenstukje voor die tijd in Nederland, ook al omdat de spruitjesgeur afwezig bleef. Ruttens film zorgde ongewild door het onderwerp voor een 'doorbraak' in christelijke kring in culturele zin: de discussies over 'het verderfelijke bioscoopbezoek' laaiden hoog op.

Rubber

1936 | Drama

Nederland 1936. Drama van Gerard Rutten en Johan de Meester. Met o.a. Jules Verstraete, Frits van Dongen, Enny Meunier, Dolly Mollinger en Constant van Kerkhoven.

NL 1936. Van Gerard Rutten en Johan de Meester. Met oa Enny Meunier, Frits van Dongen en Jules Verstraete. In de late jaren twintig arriveert de kokette Renée Gerberda in Nederlands-Indië: na twee jaar wil ze haar verloofde John van Laer, opzichter op een Sumatraanse rubberplantage, terugzien. Nadat het stel in de echt is verbonden, ervaart Renée al snel de keerzijden van het koloniale plantersmilieu en haar mores. Deze sfeerrijke adaptatie van Madelon Székely-Lulofs' controversiële roman uit 1931 bestaat nog slechts in een 65-minutenversie, waardoor welbeschouwd een onderhoudend Bouquetreeksje met enkele scherpe randjes overschiet. Opnamen op de desa's van Deli waren voor hun tijd opzienbarend. Fraaie fotografie van László Schäffer.

Dood Water

1934 | Drama

Nederland 1934. Drama van Gerard Rutten. Met o.a. Jan Musch, Helga Gogh, Jules Verstraete, Max Croiset en Johan Schilthuyzen.

Deze film kreeg, na een geruchtmakende vertoning op het festival van Venetië een prijs voor het fraaie camerawerk van Andor von Barsy. Simon Koster schreef het scenario over de Zuiderzee-afsluiting die gevolgen had voor de schandelijk door de regering verwaarloosde vissers. Een indrukwekkend door het Russische filmen beïnvloed drama.

Terra Nova

1932 | Drama

Nederland 1932. Drama van Gerard Rutten. Met o.a. Adolphe Engers, Piet Rienks, Jeanne Donk en Janne Donk.

Engers als een opstandige Volendamse visser wil de aanleg van de Afsluitdijk saboteren. Deze film is, met Andor von Barsy als cameraman, geheel ter plekke opgenomen en nagesynchroniseerd in de Electra-Film-studio's van de Rotterdamse producent William Rienks. Deze verving de muziek én de stemmen van de spelers door andere in een tweede nasynchronisatie na een ruzie met Rutten. Laatstgenoemde wees met zijn spelers de uiteindelijke film af, zoals deze in Scheveningen op een persvoorstelling was te zien. De film ging niet in roulatie, maar TERRA NOVA inspireerde Rutten tot het maken van DOOD WATER. Deze eerste Nederlandse film met synchroon geluid werd in 1991 grotendeels teruggevonden. Het Nederlands Filmmuseum maakte een reconstructie; de oorspronkelijke muziek van Hans Brands Buys werd opnieuw opgenomen, evenals de dialogen. Geen meesterwerk maar interessant vanwege het expressionistische acteerwerk en de documentaire filmstijl, met schitterende opnamen van het landschap en het vissersdorp Volendam rond 1930. Na meer dan zestig jaar eindelijk in première gegaan.

Finale

1931 | Drama

Nederland 1931. Drama van Gerard Rutten. Met o.a. Adolphe Engers, Cor van der Lugt Melsert, Anton Roemer, Dolly Bouwmeester en Piet Rienks.

Verfilming van Ben van Eysselsteijns verhaal Het Carnavalsmannetje uit Zeven Fantomen, door Rutten geproduceerd samen met cameraman Henk Alsem, over een koetsier die 's morgens op de bok zit van een lijkwagen en 's middags van een trouwkoets. FINALE moet de eerste Nederlandse geluidsfilm worden en daartoe in Duitsland worden nagesynchroniseerd, wat echter niet gebeurde.