Claude Bernard-Aubert: regie en scenario.
Er zijn 20 films gevonden.

Want To Stay Alive?

1990 | Actiefilm, Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1990. Actiefilm van Claude Bernard-Aubert en Claude-Bernard Auber. Met o.a. Michael Brandon, Mickey Sebastian, Guy Marchand, Cathérine Erhardy en Daniel Ubaud.

Brandon als Tom Lepski van James Hadley Chase in zijn vierde en laatste filmavontuur. De kwaliteit van de prestigieus opgevatte reeks deed Sergio Gobbi er terecht toe besluiten ze liever stop te zetten dan er verder nog geld in te pompen en de beoogde twaalf films maar verder niet af te maken. De Franse Riviera wordt opgeschrikt door een reeks moorden, waarvan de slachtoffers steeds behoren tot de vijftig rijkste bewoners. Als de moordenaar zich vergist en een onderhuurster in een villa doodt, zit hij goed fout. Het meisje was een vriendin van Lepski en dat kan niet ongestraft blijven. Na een paar minuten hou je het als toeschouwer wel voor gezien, want het scenario van Gilles Lambert, Alec Medieff en Gobbi gaat alle stompzinnigheid te boven. Gelukkig zijn er nog de mooie toeristische plaatjes van de Azurenkust, ditmaal gefilmd door Claude Becognée.

Le denier du colt

1989 | Misdaad

Frankrijk 1989. Misdaad van Claude Bernard-Aubert. Met o.a. Michael Brandon, Guy Marchand, Jacques Toja, Micky Sébastian en Catherine Erhardy.

Bewerking van een verhaal van James Hadley Chase, dat zich afspeelt aan de Côte d'Azur, waar een reeks moorden wordt gepleegd die allemaal het teken van 'de beul' dragen. De kracht die zo typisch is voor deze regisseur, straalt ook door in deze film. Het ritme is wervelend en zonder haperingen, maar een persoonlijke visie zoals hij die in zijn speelfilms uitdroeg, ontbreekt. Brandon vertolkt met veel talent de rol van detective Tom Lepski met zijn uiterst gecompliceerde karakter. Scenario van de regisseur, Alec Medieff en Sergio Gobbi.

Adieu, je t'aime

1988 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1988. Drama van Claude Bernard-Aubert. Met o.a. Marie-Christine Barrault, Bruno Cremer, Stéphane Bennet, Bruno Pradal en Cécile Vassort.

De geschiedenis van een driehoeksverhouding maar met een aardige bijzonderheid. Een getrouwde man (een veertiger) heeft een homoseksuele relatie met een jonge man en de waarheid is dat hij werkelijk niet meer weet van wie hij houdt terwijl de geschiedenis van a tot z door zijn vrouw verteld wordt. Interessant onderwerp, zeker, maar veeleisend en bijna Bergmaniaans. Bernard-Aubert is nooit genuanceerd te werk gegaan maar eerder schokkend en met de bekende maatschappelijke gevolgen. Zijn film, die teveel wil overtuigen, doet onevenwichtig en soms zwaar aan hoewel hij interessant blijft door het gebruik van het scenario en de rol die gespeeld wordt door Marie-Christine Barrault die sinds 1980 alleen maar in pornografische films heeft gespeeld onder het pseudoniem Burd Tranbaree.

Chambres d'amis très 'particulières'

1982 | Erotiek

Frankrijk 1982. Erotiek van Claude Bernard-Aubert. Met o.a. Cathy Ménard, Valeria Victoire, Carole L'Yle, Alain L'Yle en Piotr.

Een groot gekostumeerd bal in de stijl van 1925 in een wit kasteel. Een traag en sensueel ballet, mooi en met, voor dit genre, veel geld gemaakt. Een erotische, duizelingwekkende carroussel met Busby Berkeley-achtige scènes. Een parel in de porno-mest. Bernard-Aubert regisseerde als Burd Tranbaree.

Les Bas de soie noire

1981 | Erotiek

Frankrijk 1981. Erotiek van Claude Bernard-Aubert. Met o.a. Ghislain van Hove, Elisabeth Buret, Richard Allan, Cathy Stewart en Dominique Saint-Clair.

Een prille maagd wordt door haar moeder toevertrouwd aan een pianist die orgieën geeft, tijdens welke de vrouwelijke gasten in fetisjistisch zwart ondergoed worden gekleed. Nadat zij deze tonelen een aantal avonden door een doorzichtige spiegel heeft geobserveerd, begeeft de heldin zich eveneens in het 'strijdgewoel'. Deze in de verte op Philosophie dans le boudoir van De Sade geïnspireerde pornofilm heeft enige welkome humoristische dialogen en ironische reacties van het personeel van de gastheer. Minder krakkemikkig gemaakt dan gewoonlijk - zonder dat de bekwaamheid van de regisseur in respectabeler genres te herkennen valt - brengt deze film ongeveer àlle veteranen van de Franse porno bijeen; hij behaalde in zijn categorie een record-bioscoopsucces.

Le droit de cuissage

1980 | Erotiek

Frankrijk 1980. Erotiek van Claude Bernard-Aubert. Met o.a. Elisabeth Buré, Richard Allan, Serena, Alain Fouduron en Birgit Regine.

Een man lokt zijn vrouw in de armen van zijn beste vriend, die op de hoogte is van het plan. De buurman ontdekt de twee en belooft te zwijgen in ruil voor een portie genot. Vanaf dat moment leeft de vrouw in een nachtmerrie, want ze kan geen deur opendoen of ze komt een van haar drie wellustelingen tegen! Als ze er niet meer tegen kan knijpt ze er tussenuit en biedt ze zich aan tijdens een avondje met vrienden aan de man van haar eigen keuze. Heeft iets van een klucht van Feydeau met een pornografisch sausje. Een aantal (want n is natuurlijk niet genoeg) zeer pikante en overtuigende scènes volgt de draad van het verhaal. Hierbij komen een flink ironisch gevoel voor humor en een verzorgde en elegante regie. Een van de weinige interessante films in het genre! Achter Claude Bernard-Aubert verschuilt zich Burt Tranbaree.

Charlie Bravo

1980 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1980. Drama van Claude Bernard-Aubert en Claude-Bernard Auber. Met o.a. Bruno Pradal, Jean-François Poron, Karine Verlier, Georges Chelon en Piotr Stanislas.

Parachustisten-commando moet tijdens de oorlog in Indo-China een gegijzelde Franse verpleegster uit een dorpje bevrijden en door de jungle naar de basis terugkeren. Een oorlogsreporter moet hun actie - een publiciteitsstunt met het oog op de naderende nederlaag - verslaan. De onzichtbare vijand maakt steeds meer slachtoffers en een handvol overlevenden wordt bij bereiken van doel ook neergeschoten. Regisseur maakte als Burt Tranbaree noodgedwongen pornofilms en gaf bij come-back tot respectabele cinema ook specialisten uit dat genre - Stanislas - weer een kans als acteur. Boeiende gewelddadige momenten in traditie van Amerikaanse B-film worden afgewisseld met scènes die op recente beroepsdeformatie lijken: erotische scènes met de verpleegster of de luitenant die een stervende soldaat op verzoek pijpt gaan zeer ver, en zijn in de samenhang volslagen misplaatst.

La grande Mouille

1979 | Erotiek

Frankrijk 1979. Erotiek van Claude Bernard-Aubert en Burd Tranbaree. Met o.a. Dominique Aveline, Guy Royer, Brigitte Lahaye, France Lomay en Karine Stephen.

Een dame, haar landgoed in Sologne, haar hitsige jachtopziener, haar hete dienstmeisjes en haar genodigden. Het programma is eenvoudig: overdag een eendenslachting, 's avonds een zwelgpartij en u kunt wel raden wat er 's nachts gebeurt. Opeenvolging van pornografische scènes met fotografische effecten in de stijl van David Hamilton. Geen commentaar. Mooie landschappen... Ook bekend als CHATTES MOUILLÉES en PARTIES DE CHASSE EN SOLOGNE.

La bête sexuelle

1979 | Erotiek

Frankrijk 1979. Erotiek van Claude Bernard-Aubert. Met o.a. Dominique Aveline, Morganne, Guy Royer, France Lomay en Danièle Azzalini.

Deze getalenteerde (en onder zijn echte naam opererende) regisseur zou een Amerikaanse film herzien en corrigeren en er een paar extra scènes aan toevoegen. Het is echter de vraag waar die zijn gebleven, want de censuur heeft dit consumptieprodukt gereduceerd tot een uur, wat de helderheid niet ten goede is gekomen. We zien alleen hoe een jonge vrouw van de ene man naar de andere rent. Vervelend en goedkoop. Het pseudoniem van Claude Bernard-Aubert is Burt Tranbaree. Ook bekend als APRES-MIDI PARISIENNES en CHAUDES APRES-MIDI.

Clarisse

1979 | Erotiek

Frankrijk 1979. Erotiek van Claude Bernard-Aubert. Met o.a. Brigitte Lahaye, Richard Lemieuvre, Cristel Lauris, Elisabeth Bure en John Goury.

In grote lijnen gaat het om de talrijke en gevarieerde seksuele avonturen van een man die bij een auto-ongeluk zijn mannelijkheid is kwijtgeraakt en die aan het einde, uiteraard, geneest. De censuur heeft deze film echter totaal versnipperd, zodat er 65m softporno, een onbegrijpelijk scenario en een opeenvolging van onuitgewerkte scènes zijn overgebleven. De acteurs zijn van het in dit genre gebruikelijke doorgewinterde slag. De regisseur kent zijn vak, en zijn film was er zonder al dat hak- en snijwerk beter afgekomen. Ook bekend als PARTIES TRES SPECIALES. Het pseudoniem van Claude Bernard-Aubert is Paul Vernon en als Alain Goraguer componeerde hij de muziek.

Auto-stoppeuses en chaleur

1979 | Erotiek

Frankrijk 1979. Erotiek van Claude Bernard-Aubert. Met o.a. Karen Allan, Lucie Doll, Melody Bird, Brigitte Lahaye en Cathy Stewart.

Getrouwde man verlaat Parijs om zijn vrouw in Bretagne op te zoeken. Hij heeft er ongeveer een week voor nodig om zijn bestemming te bereiken, aangezien hij twee lifsters meeneemt die hem nogal uitputten. Wanneer hij aankomt in de Bretonse badplaats waar zijn vrouw op hem wacht, sluit laatstgenoemde zich aan bij het gezellige trio! Absoluut inhoudsloos. Gelukkig zijn de meisjes mooi en kent de regisseur (die een paar magere jaren achter de rug heeft) zijn vak en weet hij zijn koopwaar te verpakken. Het pseudoniem van Claude Bernard-Aubert is Burd Tranbaree. Ook bekend als ET VIVE L'AUTO-STOP en VACANCES SEXUELLES.

Salopes et vicieuses

1978 | Erotiek

Frankrijk 1978. Erotiek van Claude Bernard-Aubert en Burd Tranbaree. Met o.a. Liliane Lemieuvre, Liliane Allan, Omar Diawara, Agnès Lemercier en Jenny Feeling.

Twee vriendinnen delen hetzelfde appartement en ook dezelfde zwarte dienaar, een knappe vent die luistert naar de naam Barnab[KA1]e. Op een dag nodigen ze de beeldige zwarte Mayouna bij hen thuis uit. Van een scenario is geen sprake; Bernard- Aubert (die zich in de jaren zeventig in leven moest houden met het maken van pornofilms) maant dit deels romantische en deels pikante niemendalletje nog enigszins de moeite waard maakt. Ook bekend als PHANTASMES No. 1.

Les Filles du régiment

1978 | Komedie, Drama

Frankrijk 1978. Komedie van Claude Bernard-Aubert. Met o.a. Laurence Mercier, Dora Doll, Gérard Sety, Marie-Laurence Bunel en Jean Obé.

Na de talloze legerkomedies met geobsedeerde mannetjesdieren in de hoofdrol kon een variatie met mandolle vrouwelijke soldaten natuurlijk niet uitblijven. De grollen zijn evenwel net zo smakeloos en onleuk als die van hun mannelijke geestverwanten en deze film is net zo boeiend als het kijken naar drogend behang.

Sarabande Porno

1977 | Erotiek

Frankrijk 1977. Erotiek van Claude Bernard-Aubert. Met o.a. Erika Cool, Bernard Hug, Richard Lemieuvre, Richard Allan en Danièle Troger.

Ergens in een niet-bestaande stad - het lijkt wel Parijs - en midden in de 20e eeuw bieden twee jongemannen zich aan aan de vrouwen voor allerlei perverse spelletjes. De heren krijgen dermate de smaak te pakken dat zij besluiten zich ook als slaven te verkopen. Het is dieptreurig te zien hoe een degelijke regisseur als Claude Bernard-Aubert zulke onzin kan maken.

L' Aigle et la colombe

1977 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1977. Drama van Claude Bernard-Aubert. Met o.a. Lisbeth Hummel, Vania Villers, Hélène Surgère, Pierre Londiche en Colette Teissèdre.

Een Amerikaanse studente werkt aan haar scriptie over het priv[KA1]e-leven van Adolf Hitler, als ze in M[KA3]unchen wordt ontvoerd door een groep neo-nazi`s, die vanuit een bunker een nieuwe coup voorbereiden. Aan de vooravond daarvan weet ze het gifgas, dat daartoe gebruikt zal worden, in de bunker te laten ontsnappen en met opoffering van haar eigen leven de wereld te redden. Merkwaardige politieke fabel, die enerzijds al te gemakkelijk doet voorkomen dat er sinds de jaren dertig niets veranderd is en anderzijds de waarschuwing verpakt in nogal wat seks en sensatie. (Ofwel de waarschuwing als alibi kiest voor diezelfde martelingen en orgieën.) Er wordt ook nog eens bedroevend slecht geacteerd.

Les Portes de feu

1971 | Avonturenfilm, Oorlogsfilm

Frankrijk 1971. Avonturenfilm van Claude Bernard-Aubert en Claude-Bernard Auber. Met o.a. Dany Carrel, Emmanuelle Riva, Annie Cordy, Juliette Mills en Georges Aminel.

Een Franse jeep met daarin een arts en vier verpleegsters verdwaalt anno 1942 in de Noordafrikaanse woestijn en valt in handen van de Duitse troepen. Tijdens hun tocht naar een oase zorgen de Françaises ervoor dat er iets misgaat met de auto van de Duitse commandant. Een gealarmeerd Brits vliegtuig wil vanwege de aanwezigheid van de vrouwen niet aanvallen, zodat ze in de woestijn de macht in handen zien te houden tot er hulp arriveert. Dit oorlogsavontuur in de stijl van de Hollywood-B-film heeft als oorspronkelijk element vrouwen in heldenrollen: voor het overige is de film alleen maar vlot gemaakt.

L' Ardoise

1969 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1969. Drama van Claude Bernard-Aubert. Met o.a. Salvatore Adamo, Michel Constantin, Elizabeth Wiener, Jess Hahn en Jean Desailly.

Een student komt in de gevangenis door zijn poging wraak te nemen op een chanteur die verantwoordelijk is voor de dood van zijn vader. Met bevriende celgenoten maakt hij een inbraakplan waarbij zijn vrienden geld en juwelen zullen stelen en hij een voor de vijand belastend document. De politie blijkt echter op de hoogte te zijn. De nobele gevoelens worden zó uitdrukkelijk geëtaleerd dat er meer sprake is van een smartlap dan van een misdaadintrige. De zanger Adamo is wel vriendelijk aanwezig, maar per se geen acteur.

Le Facteur s'en va-t-en guerre

1965 | Komedie, Oorlogsfilm

Frankrijk 1965. Komedie van Claude Bernard-Aubert. Met o.a. Charles Aznavour, Maria Minh, Daniel Ceccaldi, Michel Galabru en Jean Rochefort.

Avontuurlijke verhalen doen een postbode besluiten zich aan te melden voor het Franse leger in Indo-China. Hij wordt met andere soldaten gevangengenomen waarbij de commandant de moed er in houdt door ontsnappingsplannen te maken. Ontsnapping lukt pas nadat de vrede is getekend. Satire op absurditeit van oorlog mist doel door al te opgelegd vriendelijke aanpak, terwijl historisch gesproken een scherpere Franse zelfkritiek wel zo terecht zou zijn.

Poliorka ou les moutons de Praxos

1963 | Oorlogsfilm

Griekenland 1963. Oorlogsfilm van Claude Bernard-Aubert. Met o.a. Georges Foundas en Titos Vandis.

Omdat één harer ruiters bij het naderen van hun dorpje neergeschoten is, bezet een patrouille de brug die de enige toegangsweg is. Zolang de schuldige zich niet heeft gemeld wordt iedereen die de brug nadert, neergeschoten. Om de vrouwen en kinderen te sparen voor een zekere hongersdood zullen de mannen één voor één de brug naderen in de hoop dat de vijand het onzinnige van de situatie zal inzien. Een beklemmende film.

Les Lâches vivent de l'espoir

1961 | Drama

Frankrijk 1961. Drama van Claude Bernard-Aubert. Met o.a. Françoise Giret, Gordon Heath, Aram Stephan, Mag-Avril en Hervé Watkine.

Een Franse studente wordt verliefd op een neger en krijgt te maken met latent racisme in haar milieu. Dit leidt tot dramatische conflicten wanneer ze zwanger wordt. Pas na de geboorte van de baby verzoent ze zich met haar geliefde. Dit simpele, maar zinnige thema gaat bijna verloren in de modieus- pretentieuze vormgeving, de literaire dialoog en de gezochte cameravoering die stijlloos uitpakt. Onderwerp en spel breken af en toe toch door alle franje heen.