Wallace Ford: cast.
Er zijn 74 films gevonden.

A Patch of Blue

1965 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1965. Drama van Guy Green. Met o.a. Sidney Poitier, Elizabeth Hartman, Shelley Winters, Wallace Ford en Ivan Dixon.

De jonge, blanke Hartman is door een ongeluk blind geworden. Haar moeder (Winters) beschouwt haar als een lastpost. De enige bij wie ze een beetje liefde vindt, is haar grootvader (Ford) die meer dronken dan nuchter is. Hij neemt haar geregeld mee naar het park, waar ze in de buitenlucht goedkope halskettingen maakt. Op een dag leert ze er Poitier kennen, die haar wereld doet opbloeien en haar ervan overtuigt dat ze tot veel meer in staat is. Ze wordt verliefd op hem, zonder iets te weten van zijn huidskleur. Brave, sentimentele film, die pleit voor rassenintegratie, op een stroperige manier die het destijds goed deed, maar nu niet erg geloofwaardig meer is. De acteurs zijn echter grandioos, en vanwege hun spelprestaties is het de moeite waard om te gaan kijken. Winters kreeg een Oscar voor haar spel. Green baseerde het scenario op de roman Be Ready With Bells And Drums van Elizabeth Kata. Robert Burks tekende voor de fotografie. Gedraaid in Panavision.

Tess of the Storm Country

1960 | Historische film

Verenigde Staten 1960. Historische film van Paul Guilfoyle. Met o.a. Diane Baker, Jack Ging, Lee Philips, Wallace Ford en Robert Simon.

De historische roman van Grace White over een Schots meisje en haar oom die naar Amerika gaan en zich tussen de Hollanders in Pennsylvania proberen aan te passen, knap geregisseerd en in een rustig tempo verfilmd.

Warlock

1959 | Western

Verenigde Staten 1959. Western van Edward Dmytryk. Met o.a. Richard Widmark, Henry Fonda, Anthony Quinn, Dorothy Malone en Dolores Michaels.

In deze sterke western is Fonda de juiste marshal om de stad te helpen tegen wilde cowboys. Zijn populariteit gaat snel te gronde door het gedrag van zijn vriend Quinn. De manklopende Quinn opent een saloon en haalt iedere vrouw bij Fonda weg. Widmark wordt sheriff en moet zien alles alleen klaar te spelen. De confrontatie met de verrassende climax kan niet uitblijven tussen Fonda en Widmark nadat Quinn de dood heeft gevonden. Robert Alan Arthur bewerkte de roman van Oakley Hall en Joe MacDonald deed het camerawerk. De Indiaanse acteur Rodd Redwing was de wapenspecialist bij de film. Veel Hollywood-sterren hebben van hem het schieten geleerd.

Thunder Over Arizona

1956 | Western

Verenigde Staten 1956. Western van Joseph Kane. Met o.a. Skip Homeier, Kristine Miller, George Macready, Wallace Ford en Nancho Galindo.

Miller en haar drie broers bezitten een mijn waar ze hard werken. Homeier wordt door een paar lieden als Macready en Ford, die de mijn in hun bezit willen krijgen - ten onrechte - voor een revolverheld aangezien. Ze vragen zijn hulp tegen Miller en de haren maar inplaats daarvan laat Homeier het bandietendom de lucht in vliegen. Sloan Nibley schreef het script en de uitwerking door Kane is zeer langdradig. Alleen het goede spel van Homeier en de beeldjes van Bud Thackery monteren het geheel wat op.

The Spoilers

1956 | Western

Verenigde Staten 1956. Western van Jesse Hibbs. Met o.a. Anne Baxter, Jeff Chandler, Rory Calhoun, Ray Danton en Barbara Britton.

Oscar Brodney en Charles Hoffman bewerkten het boek van Rex Beach voor een vijfde versie. Wie kan er op tegen Marlene Dietrich en John Wayne? Op grond daarvan werd deze versie gezien als kleurloos. Het is dan ook routinewerk, maar absoluut niet slechter dan de gemiddelde western die Universal in de jaren 1950-60 op de markt bracht. De drie hoofdrolspelers waren allen geroutineerde acteurs die hun rollen waar weten te maken. Chandler staat aan de goede kant als Roy Glennister en Rory is de schurk Alex McNamara. Maury Gertsman deed het camerawerk voor deze versie die de plot van de versie uit 1942 redelijk aanhield.

The Rainmaker

1956 | Drama

Verenigde Staten 1956. Drama van Joseph Anthony. Met o.a. Burt Lancaster, Katharine Hepburn, Wendell Corey, Lloyd Bridges en Earl Holliman.

Hepburn maakt het verhaal van de oude vrijster in een provincieplaats in het zuidwesten van de V.S. die door de gladde oplichter Lancaster het hof wordt gemaakt, overtuigend. Naar het gelijknamige toneelstuk van N. Richard Nash dat later de musical 110 in the Shade werd. Het scenario is van Nash zelf. Het camerawerk is van Charles Lang, Jr. Gedraaid in VistaVision.

The Maverick Queen

1956 | Western

Verenigde Staten 1956. Western van Joseph Kane en Joe Kane. Met o.a. Barbara Stanwyck, Barry Sullivan, Scott Brady, Mary Murphy en Wallace Ford.

Stanwyck onderhoudt in haar saloon-hotel veel contacten met de Wild Bunch van de Sundance Kid (Brady) en Butch Cassidy (Petrie). Sullivan, een detective, moet de bende oprollen. Hij geeft zich uit voor Cole Younger, maar dan komt de echte Younger (Davis) te voorschijn. Stanwyck is ondertussen verliefd geworden op Sullivan en dat heeft catastrofale gevolgen. Kenneth Gamet en DeVallon Scott bewerkten een verhaal van Zane Grey, dat niet klaar was toen die in 1939 stierf. Het was de eerste maal dat een Republic-film in Naturama werd opgenomen, Jack Marta was de cameraman.

The First Texan

1956 | Western

Verenigde Staten 1956. Western van Byron Haskin. Met o.a. Joel McCrea, Felicia Farr, Jeff Morrow, Wallace Ford en Rodolfo Hoyos.

Vervelend filmpje over Sam Houston (McCrea), een advocaat die geen zin heeft zich te bemoeien met de vrijheidsstrijd in Texas tegen de Mexicaanse overheersing. En omdát hij alsmaar geen zin heeft, komt er ook alsmaar geen actie. Pas tegen het eind neemt hij het voortouw en gebeurt er nog wat. Daniel Ullman schreef het niemendalletje. De jonge Jody McCrea maakte hier zijn filmdebuut; papa Joel was nooit te spreken over zijn homoseksualiteit. Enkele historische figuren zijn van de partij: Morrow als Jim Bowie, Hopper als colonel Travis, uitgerekend Griffith, die altijd voor bandiet speelt, als Davy Crockett en Silva als Generaal de Santa Ana.

Stagecoach to Fury

1956 | Western

Verenigde Staten 1956. Western van William Claxton. Met o.a. Forrest Tucker, Mari Blanchard, Wallace Ford, Paul Fix en Rodolfo Hoyos.

Dit is een weinig boeiende western over Mexicaanse bandieten die bij een wisselstation een postkoets met passagiers gijzelen in ruil voor een goudzending. Terwijl de gevangenen wachten zien we in flash-backs hoe zij hun leven overdenken. Tucker is de legerkapitein die uiteindelijk de medepassagiers weet te mobiliseren en de bandieten te grazen neemt. Eric Norden en Earle Lyon schreven het niemendalletje, Lyon was tevens de producent. Walter Strenge had geen moeilijke job als cameraman.

Johnny Concho

1956 | Western

Verenigde Staten 1956. Western van Don McGuire. Met o.a. Frank Sinatra, Keenan Wynn, William Conrad, Phyllis Kirk en Wallace Ford.

Een zich moeizaam voortslepende western met als nieuwigheid dat Sinatra als lafaard moed moet verzamelen voor een onvermijdelijk eindgevecht.

Wichita

1955 | Western

Verenigde Staten 1955. Western van Jacques Tourneur. Met o.a. Joel McCrea, Vera Miles, Lloyd Bridges, Wallace Ford en Edgar Buchanan.

McCrea speelt een glansrol als marshal Wyatt Earp die aangesteld wordt door de burgers van de stad Wichita. Als hij eenmaal de rust en orde heeft doen terugkeren wil men hem weer kwijtraken, omdat bij bepaalde mensen de zaken teruglopen nu het gespuis er niet meer in mag. Saloonhouder Buchanan wordt na moordplannen buiten de stad gezet. Een moordaanslag wordt gepleegd, maar een vrouw komt erbij om het leven, en niet Earp. Dan gaan langzaam de ogen open van de burgerij. We horen veel bekende historische namen zoals Graves als Morgan Earp en Smith als broer Jim en Larsen als Bat Masterson. Daniel Ullman schreef deze goede western, Harold Lipstein stond achter de camera en Tex Ritter zong de titelsong. Gefilmd in CinemaScope.

The Ox-Bow Incident

1955 | Western

Verenigde Staten 1955. Western van Gerd Oswald. Met o.a. Robert Wagner, Cameron Mitchell, E.G. Marshall, Raymond Burr en Wallace Ford.

een herverfilming van het befaamde westerndrama uit 1943. Deze tv-versie kan het niet tegen het origineel opnemen. In Engeland werd deze film in de bioscopen vertoond. In werkelijkheid is het een aflevering uit 20TH CENTURY FOX HOUR, een tv-serie waarin Fox vaak herverfilmingen van haar oude bioscoopfilms vertoonde. Wagner speelde in deze serie in nog een western: GUN IN HIS HAND ('56 - R: Lewis Allen met naast Wagner o.a. Debra Paget, Charles Drake, Royal Dano, Ray Collins, Trevor Bardette en Stuart Randall). Ook deze film werd in Engeland in de bioscopen vertoond.

The Man from Laramie

1955 | Western, Actiefilm

Verenigde Staten 1955. Western van Anthony Mann. Met o.a. James Stewart, Arthur Kennedy, Donald Crisp, Cathy O'Donnell en Alex Nicol.

Regisseur Anthony Mann maakte in de jaren vijftig prachtige westerns met James Stewart die stuk voor stuk uitblonken in visuele grandeur en gevoel voor innerlijke tweestrijd. The Man from Laramie is misschien wel de sterkste, een ambitieuze film die werd gepresenteerd als de westernversie van Shakespeare's King Lear. James Stewart is de bereden zwerver die de dood van zijn broer wil wreken. Aan het kortste eind bevinden zich boosaardige veeboer Donald Crisp en zijn twee zonen, de één maniakaal en de ander dociel. Stewarts vasthoudendheid - na een extreem brute afstraffing door de maniak - brengt gerechtigheid. Zeer fraai.

Lucy Gallant

1955 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1955. Drama van Robert Parrish. Met o.a. Charlton Heston, Jane Wyman, Thelma Ritter, Claire Trevor en William Demarest.

Weliswaar is de werkverslaafde mode-ontwerpster Lucy Gallant (Wyman) een beetje manschuw en ziet ze de oliemagnaat Casey Cole (Heston) niet staan, onder invloed van financiële perikelen en de moraal van jaren vijftig wordt ook voor haar de liefde belangrijker dan arbeid. Lucy Gallant mikte (met succes) vooral op vrouwelijk publiek door een grootse modeshow op te voeren met kleren van meervoudig Oscarwinnares Edith Head, een van de enige achter-de-schermen personen die het Amerikaanse publiek van naam kende. Head zelf geeft op het einde acte de présence.

Destry

1955 | Western

Verenigde Staten 1955. Western van George Marshall. Met o.a. Audie Murphy, Mari Blanchard, Lyle Bettger, Thomas Mitchell en Edgar Buchanan.

De derde en laatste verfilming van het gelijknamige boek Destry Rides Again van Max Brand. Deze doet niet onder voor de tweede versie uit 1939, DESTRY RIDES AGAIN met James Stewart en Marlene Dietrich. Murphy is perfect als de hulpsheriff die weigert een wapen te dragen. Uiteindelijk doet hij toch de revolver om en maakt hij een einde aan het bandietendom na de moord op sheriff Mitchell. Aaker, die een veel grotere rol heeft dan zijn vermelding doet vermoeden, zou de hoofdrol gaan spelen in de tv-serie RIN-TIN-TIN. In 1964 zou ABC een 13-delige tv- serie maken van DESTRY, met John Gavin in de titelrol. Maar toen had Brand er niet veel meer mee te maken. Edmund H. North en D.D. Beauchamp schreven het scenario. George Robinson keek door de lens.

A Lawless Street

1955 | Western

Verenigde Staten 1955. Western van Joseph H. Lewis. Met o.a. Randolph Scott, Angela Lansbury, Warner Anderson, Jean Parker en Wallace Ford.

De verbeten sheriff Scott probeert kwade krachten uit een westernstadje te bannen, maar wordt dan met zijn bitterzoete verleden geconfronteerd als zangeres Lansbury naar het stadje komt. Een western boven de middelmaat, met teleurstellende afloop.

Three Ring Circus

1954 | Komedie

Verenigde Staten 1954. Komedie van Joseph Pevney. Met o.a. Dean Martin, Jerry Lewis, Joanne Dru, Zsa Zsa Gabor en Wallace Ford.

Dienstslapies Martin en Lewis zijn afgezwaaid. Ze vinden een baantje in een circus. Al jaren droomt Lewis van een carrière als clown, maar de eeuwig dronken Sheldon duldt geen concurrentie en hij is samen met de arrogante trapezeacrobate Gabor nog altijd de grootste publiekstrekker van het circus. Ons klungelige duo - Martin en Lewis - krijgt daarom klussen te klaren, waaraan geen eer te behalen is. Door een aantal goede gags is dit een van de betere komedies van het grappige stel, maar het scenario van Don McGuire is flinterdun en dient slechts om de ene gag aan de andere te rijgen. Goede bijrollen van o.a. Ruman, Ford, Cravat en Lanchester, die echter niet allemaal terug te vinden zijn in de ingekorte versie, bekend als JERRICO, THE WONDER CLOWN. Fotografie van Loyal Griggs.

The Boy from Oklahoma

1954 | Western

Verenigde Staten 1954. Western van Michael Curtiz. Met o.a. Will Rogers Jr., Nancy Olson, Anthony Caruso, Wallace Ford en Clem Bevans.

Westernkomedie met de zoon van de befaamde Rogers in de hoofdrol. Hij speelt een student in de rechten die sheriff wordt om zijn studie te kunnen betalen. Zijn voorganger is vermoord en hij gaat op zoek naar de dader. Deze haalt Billy the Kid (MacDuff) naar de stad... Allemaal onzin, maar goed gedaan.

She Couldn't Say No

1954 | Komedie

Verenigde Staten 1954. Komedie van Lloyd Bacon. Met o.a. Jean Simmons, Robert Mitchum, Edgar Buchanan, Arthur Hunnicutt en Wallace Ford.

Charlie Chaplin-regisseur Bacon maakte in 1932 ook al een film met de titel She Couldn't Say No. Zijn 1954-versie is een redelijke comedy over de jonge vrouw Corby (Simmons) die rijk is geworden door olie en die de mensen uit haar geboorteplaats nu wil bedanken voor hun steun van vroeger. Maar de dorpelingen zijn niet zo blij met het geld en de aandacht. Dokter Sellers (Mitchum) nog wel het minst, maar hij wordt wel verliefd op Corby. In Engeland werd de film uitgebracht onder de titel Beautiful But Dangerous, refererend naar de vis Hercules die de sportieve dokter ooit aan de haak hoopt te slaan.

3 Ring Circus

1954 | Komedie

Verenigde Staten 1954. Komedie van Joseph Pevney. Met o.a. Wallace Ford, Zsa Zsa Gabor, Joanne Dru, Jerry Lewis en Dean Martin.

Het schijnt dat de relatie tussen de twee komieken tijdens de opnames zich op een record-dieptepunt bevond. Aan het resultaat is dat niet af te lezen. De film is een zeer succesvol, maar bij serieuze filmcritici mager scorende Martin-Lewis farce waarbij Martin op de versiertoer is en Lewis van alles verknalt. Het koppel speelt twee soldaten die na hun diensttijd bij het circus gaan werken. Jerry droomde er altijd van om clown te worden, maar de clown in dienst, de altijd dronken Puffo weet van geen wijken. Pete blijft vooral bij het circus hangen vanwege de arrogante trapezewerkster en de mooie eigenares. Uiteraard stelt het verhaal niks voor, het is vóór alles een podium voor de gekkigheid van Lewis.

The Nebraskan

1953 | Western

Verenigde Staten 1953. Western van Fred F. Sears en Fred Sears. Met o.a. Phil Carey, Roberta Haynes, Wallace Ford, Richard Webb en Lee Van Cleef.

De blanke gerechtigheid voorkomt een opstand onder de Indianen in deze tamme western.

The Great Jesse James Raid

1953 | Western

Verenigde Staten 1953. Western van Reginald Le Borg en Reginald LeBorg. Met o.a. Willard Parker, Barbara Payton, Tom Neal en Wallace Ford.

Van begin tot eind met actie volgepakt verhaal, waarin feiten en legenden worden gemengd over de notoire bandiet en zijn laatste grote roofoverval.

Rodeo

1952 | Western

Verenigde Staten 1952. Western van William Beaudine. Met o.a. Jane Nigh, John Archer, Wallace Ford, Gary Gray en Francis Rafferty.

In deze familie-rodeowestern is Nigh de manager van een rodeo. Archer, haar belangrijkste rijder, wordt verliefd op haar. Zij zegt een paar nare woorden tegen een oud-kampioen, Ford, en die gaat daarop de arena weer binnen. Hij wordt ernstig gewond. Iedereen laat Nigh in de steek tot men hoort dat zij iedere cent die ze heeft aan de genezing van Ford spendeert. Eind goed, al goed. Charles Marion schreef het script en Harry Neumann nam de film op voor producent Walter Mirish.

Flesh and Fury

1952 | Drama, Actiefilm

Verenigde Staten 1952. Drama van Joseph Pevney. Met o.a. Tony Curtis, Jan Sterling, Mona Freeman, Wallace Ford en Harry Guardino.

Curtis geeft een aanvaardbare rol weg van een dove bokser die alles in het werk stelt om zijn gehoor terug te krijgen en van een keurig meisje houdt. Scenario van Bernard Gordon naar een verhaal van William Alland. Camerawerk van Irving Glassberg.

Warpath

1951 | Western

Verenigde Staten 1951. Western van Byron Haskin. Met o.a. Edmond O'Brien, Dean Jagger, Forrest Tucker, Harry Carey jr en Polly Bergen.

O`Brien zit achter drie bankrovers aan die bij hun misdaad zijn verloofde hebben gedood. De eerste is Heydt, en voor de man de laatste adem uitblaast deelt hij mee dat een ander bij het 7e cavalerie-regiment van Generaal Custer (Millican) dient. O'Brien neemt dienst en ontmaskert sergeant Tucker. Die waarschuwt de derde, Jagger, met O'Brien op zijn hielen. Dan worden ze alle drie door de Indianen gevangen genomen, en volgt de climax. Spanning en actie genoeg; een onderhoudende film. Frank Gruber schreef het script en Ray Rennahan nam de kleurige plaatjes voor producent Nat Holt op.

The Furies

1950 | Western

Verenigde Staten 1950. Western van Anthony Mann. Met o.a. Barbara Stanwyck, Walter Huston, Wendell Corey, Gilbert Roland en Judith Anderson.

Vader Huston leidt zijn ranch The Furies met sterke hand. Wanneer zijn dochter Stanwyck verklaart te willen trouwen met Corey, schiet dat in het verkeerde keelgat. Sinds Huston het land van Coreys vader kocht en diens dood veroorzaakte, zijn beide families namelijk elkaars vijanden. Al moet ze heel wat vernederingen van haar vader ondergaan, Stanwyck blijft bij haar standpunt. Een western die meer weg heeft van DUEL IN THE SUN (eveneens naar een roman van Niven Busch) dan van Manns andere westerns. Een gevecht op leven en dood in een sfeer van oplaaiende emoties. Schitterend spel van alle acteurs, met natuurlijk Stanwyck en Huston (in zijn laatste rol) voorop. Buschs roman werd bewerkt door Charles Schnee en in beeld gebracht door Victor Milner. Franz Waxman voorzag de film van muziek.

The Breaking Point

1950 | Misdaad, Drama

Verenigde Staten 1950. Misdaad van Michael Curtiz. Met o.a. John Garfield, Patricia Neal, Phyllis Thaxter, Wallace Ford en Sherry Jackson.

Zeer spannende verfilming van Hemingway's To Have And Have Not, met Garfield als een schipper die zo verlegen zit om geld, dat hij illegale vrachten aanneemt. Garfield en Juano Hernandez als buurman, in voortreffelijke rollen. In 1943 al onder de originele titel verfilmd, met Humphrey Bogart.

He Ran All the Way

1950 | Misdaad, Thriller, Film noir

Verenigde Staten 1950. Misdaad van John Berry. Met o.a. John Garfield, Shelley Winters, Wallace Ford, Selena Royle en Gladys George.

Tijdens een hold-up raakt de maat van Garfield in paniek en schiet een politieman neer. Garfield vlucht met het geld en belandt in het gemeentelijk zwembad waar hij de jonge Winters ontmoet. Zij is gefascineerd door zijn zelfverzekerde optreden en neemt hem mee naar huis, niet wetend wie hij in werkelijkheid is. Haar ouders hebben wel hun vermoedens, maar leveren hem niet uit aan de politie. Garfield om wie nooit iemand gaf, schenkt zijn liefde aan de ouders en het meisje. Vergezocht melodrama dat echter door een intelligente regie en goede vertolkingen van de ondergang gered wordt. De roman van Sam Ross werd door Guy Endore en Hugo Butler tot scenario bewerkt. James Wong Howe tekende voor de fotografie. Kort na be[KA3]eindiging van de film werd Garfield geveld door een hartaanval (het wast zijn laatste) en moest regisseur Berry de wijk nemen naar Frankrijk om niet kapot te gaan aan de heksenjacht van de psychopathische communistenvreter, senator McCarthy.

Dakota Lil

1950 | Western

Verenigde Staten 1950. Western van Lesley Selander. Met o.a. George Montgomery, Marie Windsor, Rod Cameron, John Emery en Wallace Ford.

In deze matige prent is Montgomery een geheimagent die naar het wilde Westen wordt gezonden om valsemunters op te sporen. Hij ontmoet Windsor en stelt vast dat zij tot de bende behoort. Via haar weet hij Cameron als de grote baas te ontmaskeren. Zodra Windsor doorheeft dat Montgomery aan de andere kant van de wet staat is ze al té verliefd op hem geworden: ze helpt hem in zijn strijd tegen haar ex-kameraden. Producent Edward Alperson was nog steeds op zijn middelmatige wijze actief: in 1935, na verkoopmanager bij Warner geweest te zijn, werd hij directeur van zijn eigen maatschappij Grand National. Hij ging in 1940 failliet. Cameraman Jack Greenhalgh stamt ook uit die tijd. Maurice Geraghty schreef het verhaal naar een boek van Frank Gruber. Dimitri Tiomkin verzorgde de muziek.

The Set-Up

1949 | Sportfilm, Film noir, Experimenteel

Verenigde Staten 1949. Sportfilm van Robert Wise. Met o.a. Robert Ryan, Audrey Totter, George Tobias, Alan Baxter en Wallace Ford.

Ryan is een 35-jarige veteraan bokser, die op zijn retour is maar nog één keer zijn laatste slag wil slaan, ondanks tegenstrubbelingen van zijn vrouw Totter. Een manager laat zich schijnbaar door Ryan overtuigen voor een wedkamp tegen de 23- jarige Fieberling, maar Ryan weet niet dat van te voren is afgesproken dat hij moet verliezen. Tijdens de wedstrijd weet hij echter van geen ophouden. Een goed beeld van de harde en corrupte Amerikaanse bokswereld. Een van Ryans betere rollen. Scenario van Art Cohn en achter de camera stond Milton Krasner.

Red Stallion in the Rockies

1949 | Western

Verenigde Staten 1949. Western van Ralph Murphy. Met o.a. Arthur Franz, Wallace Ford, Ray Collins, Jean Heather en James Davis.

Een circuspaard zet in het westen de boel op stelten. Het breekt uit en wil een eigen harem opbouwen op de prairie, met als gevolg dat de ranchers hun paarden zien verdwijnen. Ze gaan op jacht, maar de circusman Franz heeft zich al over het dier ontfermd. Als het paard dan ook nog de vrouw van [KA1]e[KA1]en der ranchers het leven redt kan het rustig verder zijn gang gaan. De beelden van John Alton zijn fraai en het scenario van Tom Reed (naar een verhaal van Francis Rosenwald) heel aardig. Murphy heeft hier en daar wat steekjes laten vallen. Een aardige familie-western.

Embraceable You

1948 | Romantiek

Verenigde Staten 1948. Romantiek van Felix Jacoves. Met o.a. Dane Clark, Geraldine Brooks, S.Z. Sakall en Wallace Ford.

De keiharde Clark kwetst een jong meisje en wordt dan verliefd op haar. Sentimentele romantiek.

Coroner Creek

1948 | Western

Verenigde Staten 1948. Western van Ray Enright. Met o.a. Randolph Scott, Marguerite Chapman, George Macready, Sally Eilers en Edgar Buchanan.

Bij een postkoetsoverval door Indianen pleegt de verloofde van Scott met een mes zelfmoord. Scott gaat op onderzoek uit en wil wraak. Hij komt achter de louche praktijken van Macready, heeft eerst wat problemen met Tucker maar kan dan de ware schurk tegemoet treden. Die valt echter in het mes waar zijn verloofde zelfmoord mee had gepleegd. Kenneth Gamet schreef het scenario naar een verhaal van Luke Short, die eens te meer met een origineel gegeven aankwam. Fred Jackman Jr was de cameraman en de film was de start van de samenwerking tussen Scott en producent Harry Joe Brown, die zijn sporen al had verdiend met de Ken Maynard-reeks in de jaren twintig.

T-Men

1947 | Drama, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1947. Drama van Anthony Mann. Met o.a. Dennis O'Keefe, June Lockhart, Alfred Ryder, Charles McGraw en Wallace Ford.

Een verhaal in semidocumentaire stijl over belastinginspecteurs die in een valsemuntersbende infiltreren. Erg opwindend. Regisseur en cameraman John Alton slaagden volledig in het toepassen van een ongebruikelijke, effectieve belichting en compositie. Een film van grote klasse.

Dead Reckoning

1947 | Film noir, Misdaad, Thriller, Mysterie

Verenigde Staten 1947. Film noir van John Cromwell. Met o.a. Humphrey Bogart, Lizabeth Scott, Morris Carnovsky, William Prince en Wallace Ford.

'He doesn't trust anyone... especially women!' Met zo'n leus naast de stugge kop van Humphrey Bogart op de poster weet je wat je kunt verwachten, en Dead Reckoning is dan ook in alle opzichten een typische film noir. Bogart speelt een variant op zijn rol in The Maltese Falcon, als WO II-veteraan Captain Rip Murdock, die de verdachte dood van een oorlogskameraad onderzoekt. Op zeker ogenblik herhaalt hij zelfs bijna letterlijk een belangrijke zin uit die film: 'When a guy's pal is killed, he ought to do something about it.' Wat originaliteit en zeggingskracht betreft doet deze langdradige productie echter flink onder voor de klassieker.

Belle Starr's Daughter

1947 | Western

Verenigde Staten 1947. Western van Lesley Selander. Met o.a. George Montgomery, Rod Cameron, Ruth Roman, Wallace Ford en Charles Kemper.

Roman speelt de bedoelde dochter, Rose Starr. Ze is vastbesloten de moord op haar moeder te wreken. Ze denkt dat sheriff Tom Jackson (Montgomery) de dader is en een stelletje outlaws onder leiding van Bob `Bittercreek` Yauntis (Cameron) doet alles eraan om haar in de waan te laten. De bende wil haar graag als lid hebben, maar sheriff Jackson krijgt het spel door en weet licht te brengen in Rose's duisternis. Selander hield de vaart erin, het scenario van niemand minder dan W.R. Burnett zat goed in elkaar en cameraman William Sickner leverde uitstekend routinewerk af. Producent was overigens Edward Alperson, eens de man achter de Tex Ritter-reeks.

Crack-Up

1946 | Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1946. Misdaad van Irving Reis. Met o.a. Pat O'Brien, Claire Trevor, Herbert Marshall, Wallace Ford en Ray Collins.

Kun je vergeten dat je iemand hebt vermoord? Dat vraagt kunstcriticus en vervalsingsexpert George Steele (O'Brien) zich af nadat hij door de politie wordt gearresteerd. George meent dat hij een treinongeluk heeft gehad en gaat, geschaduwd door de politie, zijn stappen na die leiden naar een bende vervalsers. Een hypermoderne noir thriller (in 1946) waarbij de nieuwste snufjes (röntgenstralen, waarheidsserum) de moderne mens zowel kwelt als bijstaat. Een merkwaardige ondertoon - gezien het jaar van makelij - is de waarschuwing voor het gevaar van moderne technologie in verkeerde handen en de propaganda van naturalistische kunst voor de massa.

Black Angel

1946 | Thriller

Verenigde Staten 1946. Thriller van Roy William Neill. Met o.a. Dan Duryea, June Vincent, Peter Lorre, Broderick Crawford en Wallace Ford.

Eersteklas detectivefilm over Vincent die haar man probeert te zuiveren van de aanklacht Duryea's vrouw te hebben vermoord. Deze verbeeldingsvolle film boeit tot het eind.

A Guy Could Change

1946 | Drama

Verenigde Staten 1946. Drama van William K. Howard. Met o.a. Allan Lane, Jane Frazee, Twinkle Watts, Bobby Blake en Wallace Ford.

Een journalist verliest zijn vrouw bij de geboorte van een dochter. Hij verwaarloost het meisje tot hij een nieuwe relatie aangaat. Dan breekt er een gevangenisklant uit die door de getuigenis van zijn nieuwe partner veroordeeld is. Lane moet nu in actie komen om zijn a.s. bruid Frazee te redden. In deze middelmatige film is de westernheld Lane duidelijk misplaatst.

The Great John L.

1945 | Biografie

Verenigde Staten 1945. Biografie van Frank Tuttle. Met o.a. Greg McClure, Linda Darnell, Barbara Britton, Lee Sullivan en Otto Kruger.

Niet onaardige, weinig pretenderende biografie over de beroemde bokser, zijn opkomst en teloorgang, zijn twee liefdes en zijn ongelukkige einde.

Spellbound

1945 | Thriller, Film noir, Drama

Verenigde Staten 1945. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Ingrid Bergman, Gregory Peck, Michael Chekhov, Leo G. Carroll en John Emery.

Niet om de kwaliteit (dit is niet een van de beste van Hitchcock), maar om een paar opvallende visuele experimenten is Spellbound beroemd. De belangrijkste is de schitterend absurdistische droomsequentie, ontsproten aan het brein van kunstenaar Salvador Dalí. Het is een droom van de aan geheugenverlies lijdende John Ballantine. De verliefde psychiatrice Petersen herleidt aan de hand van deze droom traumatische gebeurtenissen, de reden van de amnesie en zelfs de dader van een moord. Dat gaat iets te vlotjes volgens het boekje van Freud, maar het is altijd een genoegen om te mogen kijken naar Hitchcock die puzzelstukjes legt. Een Oscar ging naar de dominante muziek van Miklós Rózsa.

On Stage Everybody

1945 | Musical

Verenigde Staten 1945. Musical van Jean Yarbrough. Met o.a. Jack Oakie, Peggy Ryan, Otto Kruger, Julie London en Wallace Ford.

Een middelmatige Universal musical waarin de onstuimige Oakie helpt het grote variété-radioprogramma te arrangeren.

Blood on the Sun

1945 | Avonturenfilm, Drama, Oorlogsfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1945. Avonturenfilm van Frank Lloyd. Met o.a. James Cagney, Sylvia Sidney, Wallace Ford, Rosemary DeCamp en Robert Armstrong.

Tokyo in de jaren 1920. De Amerikaanse journalist Cagney onderzoekt de moord op een collega en diens vrouw. Zo stuit hij op een nationalistisch Japans plan om de wereld te veroveren, beraamd door de hooggeplaatst politicus Emery. Hij probeert bewijzen hiervoor te verzamelen om deze plannen kenbaar te maken aan de wereld. Hij ondervindt echter heel wat tegenstand. Cagney- fans herinneren zich deze film vooral vanwege de judo-gevechten die hun idool mag demonstreren. Zijn instructuer, Jack Halloren, speelt zijn opposant in de opwindende judo-demonstratie. Het scenario van Lester Cole, naar een verhaal van Garrett Fort en een idee van Frank Melford, werd duidelijk geïnspireerd door de haat die in die dagen heerste tegen Japan. Heeft nu veel aan actualiteit ingeboet. Maar het blijft een boeiende film, die in beeld werd gebracht door Theodor Sparkuhl. Bestaat als ingekleurde versie.

Secret Command

1944 |

Verenigde Staten 1944. A. Edward Sutherland. Met o.a. Pat O'Brien, Carole Landis, Chester Morris, Ruth Warrick en Wallace Ford.

Rondborstige O'Brien probeert gedurende WO II de oorzaak van sabotage op een Californische scheepwerf te ontdekken. Een goede spionagefilm met veel vaart. O'Brien was tevens producent van deze film.

The Ape Man

1943 | Horror

Verenigde Staten 1943. Horror van William Beaudine. Met o.a. Bela Lugosi, Louise Currie, Wallace Ford, Henry Hall en Minerva Urecal.

Kleine poging tot griezelen met Lugosi en andere acteurs die er hard tegenaan acteren in verhaal over geleerde die zichzelf een injectie geeft om macht te krijgen onder apenfamilieleden. Ook bekend als LOCK YOUR DOORS.

Shadow of a Doubt

1943 | Thriller, Film noir, Mysterie

Verenigde Staten 1943. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Joseph Cotten, Teresa Wright, Macdonald Carey, Patricia Collinge en Henry Travers.

Nagelbijter opgenomen in Santa Rosa, kleinsteeds Californië-waar-nooit-iets-gebeurt, was een van Hitch' favorieten in zijn eigen catalogus. Vernuftig scenario, waaraan dramaturg Thornton Wilder meeschreef, is een donker-licht-spiegelspel tussen een joviale oom en zijn nichtje. Allebei heten ze Charlie: het nichtje een avontuurhongerige jongedame, de oom een wereldwijze charmeur die ineens op bezoek komt. Gaandeweg vermoedt zij dat hij een verzameling skeletten in de kast heeft. Zorgvuldige opbouw, bloedspannende apotheose, donkere onderstroming. In zijn cameo, als kaartspeler in de trein, heeft Hitch een goede hand inclusief de schoppenaas.

The Mummy's Tomb

1942 | Horror

Verenigde Staten 1942. Horror van Harold Young. Met o.a. Lon Chaney jr, Dick Foran, John Hubbard, Elyse Knox en George Zucco.

Een van de zwakste mummiefilms tot dusver. De bonte rolbezetting worstelt zich door de typische B-plot: een Egyptenaar vindt de overblijfselen van een mummie, verzamelt de delen en wekt de mummie tot leven.

The Roar of the Press

1941 | Drama

Verenigde Staten 1941. Drama van Phil Rosen. Met o.a. Wallace Ford, Jean Parker, Jed Prouty, Evalyn Knapp en Paul Fix.

Een goede bezetting is nog het sterkste punt van deze krantensage van Monogram pictures, door Phil Rosen met zijn bekende vakmanschap geregisseerd.

Blues in the Night

1941 | Muziek, Drama

Verenigde Staten 1941. Muziek van Anatole Litvak. Met o.a. Priscilla Lane, Richard Whorf, Betty Field, Lloyd Nolan en Jack Carson.

Dit muziekdrama begint veelbelovend, maar zakt af en wordt een belachelijk melodrama. Het gaat over een musicus met zelfmoordneigingen (Whorf) en zijn orkest. Kazan speelt een klarinettist. Het mooie titelliedje wordt nooit uitgespeeld!

A Man Betrayed

1941 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1941. Drama van John H. Auer. Met o.a. John Wayne, Frances Dee, Edward Ellis, Wallace Ford en Ward Bond.

Lynn Hollister (John Wayne) is een jonge advocaat die naar de grote stad komt om te bewijzen dat de dood van een basketbalspeler geen zelfmoord maar moord was. Tijdens zijn queeste ontmoet hij Sabra (Frances Dee), de dochter van een corrupte politicus (Edward Ellis). Zonder zijn principes op te geven zet Lynn zich aan het versieren van Sabra. Het klinkt als een moordmysterie met een romantisch tintje, maar het is screwball-comedy. Jawel, met John 'Western' Wayne, die zijn dramatisch bereik eens wilde uitbreiden (zonder veel succes). Ondanks of juist vanwege immense B-uitstraling het aankijken waard

Two Girls on Broadway

1940 | Musical

Verenigde Staten 1940. Musical van S. Sylvan Simon. Met o.a. Lana Turner, George Murphy, Joan Blondell, Kent Taylor en Wallace Ford.

Twee zussen zijn verliefd op dezelfde man (Murphy) maar alles komt in deze vakkundige musical op z'n pootjes terecht. De alerte Blondell schittert in haar rol. Een nieuwe versie van THE BROADWAY MELODY uit 1929.

The Mummy's Hand

1940 | Horror

Verenigde Staten 1940. Horror van Christy Cabanne. Met o.a. Dick Foran, Peggy Moran, Wallace Ford, Eduardo Ciannelli en George Zucco.

Een absurd geval over een mummie die tot leven komt om de graftombe van zijn geliefde tegen de bemoeienis van geleerden in bescherming te nemen. Cowboy-acteur Tyler is een lusteloze mummie.

Give Us Wings

1940 | Drama

Verenigde Staten 1940. Drama van Charles Lamont. Met o.a. Billy Halop, Huntz Hall, Bernard Punsly, Gabriel Dell en Bobby Jordan.

Routinematige film, waarin de 'Little Tough Guys' als piloot gaan werken voor een louche gewasbesproeiingsfirma. Zie ook: 'Bowery Boys'-serie.

Back Door to Heaven

1939 | Drama

Verenigde Staten 1939. Drama van William K. Howard. Met o.a. Wallace Ford, Aline MacMahon, Stuart Erwin, Patricia Ellis en Ken Smith.

Grimmig sociaal drama met aandacht voor het harde leven van een arme jongen en zijn motieven waarom hij voor de misdaad kiest. Werd destijds veel over gepraat; sterke rollen van allen.

O.H.M.S.

1937 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1937. Drama van Raoul Walsh. Met o.a. Wallace Ford, John Mills, Anna Lee, Grace Bradley en Frank Cellier.

Een kleine crimineel uit Amerika wordt beschuldigd van moord en vlucht naar Engeland, waar hij dienst neemt in het Engelse leger. Een snelle grapjesfilm, waarin Wallace Ford heel goed is als de Amerikaan, die zich er niet onder laat krijgen, en die uiteindelijk in de oorlog zijn schuld inlost. Ook bekend als YOU'RE IN THE ARMY NOW.

Dark Sands

1937 | Avonturenfilm, Drama

Verenigd Koninkrijk 1937. Avonturenfilm van Thornton Freeland. Met o.a. Paul Robeson, Henry Wilcoxon, Wallace Ford, Princess Kouka en John Laurie.

Zwak drama over Amerikaans deserteur Robeson die zich voegt bij een Afrikaanse woestijnstam om zijn straf te ontlopen. Robeson kan het gegeven niet aan. Originele titel: JERICHO.

The Whole Town's Talking

1935 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1935. Komedie van John Ford. Met o.a. Edward G. Robinson, Jean Arthur, Wallace Ford, Arthur Byron en Donald Meek.

Een onderhoudende komedie waarin de verlegen Robinson lijkt op een beruchte gangster. Goede rollen van Robinson Arthur.

The Mysterious Mr. Wong

1935 | Mysterie, Thriller, Misdaad

Verenigde Staten 1935. Mysterie van William Nigh. Met o.a. Bela Lugosi, Wallace Ford, Arlene Judge, Lee Shumway en Lotus Long.

Lugosi pleegt moorden om de twaalf munten te bemachtigen die de bezitter, volgens Confucius, de heerschappij over China zouden bezorgen. Deze thriller had aardig kunnen zijn, maar hij gaat mank aan het superkleine budget.

The Informer

1935 | Drama

Verenigde Staten 1935. Drama van John Ford. Met o.a. Victor McLaglen, Heather Angel, Preston Foster, Margot Grahame en Wallace Ford.

De drankzuchtige, naïeve McLaglen droomt van een beter bestaan met zijn vriendin in het beloofde land Amerika, maar hij heeft geen geld voor de oversteek. De arme sloeber krijgt zijn kans: hij kan een beloning incasseren door een kameraad te verraden aan de Engelse politie. Een bijzonder scherp portret van de menselijke natuur verpakt in een krachtig drama, uiterst vaardig geregisseerd door meester-regisseur Ford. Gebaseerd op de roman van Liam O'Flaherty. De gedenkwaardige muziek is van Max Steiner. Bekroond met een viertal Oscars voor beste acteur (McLaglen), beste regie, beste muziek en beste scenario (Dudley Nichols). Gesitueerd in Dublin tijdens de Ierse Opstand van 1920. Later opnieuw gefilmd als UP TIGHT.

She Couldn't Take It

1935 | Komedie

Verenigde Staten 1935. Komedie van Tay Garnett. Met o.a. George Raft, Joan Bennett, Billie Burke, Walter Connolly en Lloyd Nolan.

Een vlotte komedie over de illegale drankstoker Raft en zijn celgenoot Connolly (gepakt wegens belastingontduiking). Als ze ontslagen worden stelt Connolly Raft aan als zijn beheerder, hetgeen de jaloezie wekt van zijn wilde dochter Bennett.

One Frightened Night

1935 | Komedie, Mysterie

Verenigde Staten 1935. Komedie van Christy Cabanne. Met o.a. Charles Grapewin, Mary Carlisle, Hedda Hopper, Evalyn Knapp en Wallace Ford.

Een onderhoudend melodrama van Mascot Pictures over een spookhuis waar verscheidene familieleden bijeenkomen in de hoop een grote erfenis te krijgen van een oude man. Een verhaal à la THE CAT AND THE CANARY in een low-budget produktie, maar met een prima cast.

Mary Burns, Fugitive

1935 | Misdaad

Verenigde Staten 1935. Misdaad van William K. Howard. Met o.a. Sylvia Sidney, Brian Donlevy, Melvyn Douglas, Pert Kelton en Alan Baxter.

Een mooi gangstermelodrama. Sidney wordt meegesleept in de onderwereld en doet verwoede pogingen om aan haar misdadige minnaar (Baxter) te ontkomen.

The Man Who Reclaimed His Head

1934 |

Verenigde Staten 1934. Edward Ludwig. Met o.a. Claude Rains, Lionel Atwill, Joan Bennett, Baby Jane en Henry O'Neill.

Een vreemd verhaal naar een toneelstuk van Jean Bart, verteld in flashback. Een onsuccesvol schrijver en voorstander van wereldvrede wordt door kapitalisten (o.l.v. Atwill) voor hun eigen doelstellingen gebruikt. Een bizar verhaal, goed geacteerd, vooral door Rains, maar te traag.

The Lost Patrol

1934 | Avonturenfilm, Thriller

Verenigde Staten 1934. Avonturenfilm van John Ford. Met o.a. Victor McLaglen, Boris Karloff, Wallace Ford, Reginald Denny en Alan Hale.

Tijdens WO I verdwaalt een patrouille van de Engelse cavalerie in de dorre woestijn van Mesopotami[KA3]e (thans Irak). Hun bevelhebber is gedood en sluipschutters leggen regelmatig iemand neer. Naarmate de eenheid kleiner wordt, neemt de angst toe. Gekweld door de dorst, geroosterd door de brandende zon en verkleumd door de koude nacht, beginnen ze ernstig te twijfelen of ze het wel zullen overleven, maar het leger kan niet ver weg zijn. Karloff houdt de overgebleven mannen op de been. Prima actie, vlot en realistisch, al zijn de personages stereotiep. Een must.

Men in White

1934 | Drama

Verenigde Staten 1934. Drama van Richard Boleslawski. Met o.a. Clark Gable, Myrna Loy, Jean Hersholt, Elizabeth Allan en Otto Kruger.

Een sterbezetting in een steriele verfilming van een toneelstuk van Sidney Kingsley; Gable is een arts die moet kiezen tussen een studie met Hersholt en een huwelijk met Loy, een meisje van de wereld.

Three-Cornered Moon

1933 | Komedie

Verenigde Staten 1933. Komedie van Elliott Nugent. Met o.a. Claudette Colbert, Richard Arlen, Mary Boland, Wallace Ford en Hardy Albright.

Een voorloper van de screwballcomedy maar de dialogen zijn al zo ad rem dat deze film beter is dan veel navolgers. Boland is het hoofd van een maf gezin dat het opneemt tegen de crisis.

The Big Cage

1933 | Actiefilm, Komedie

Verenigde Staten 1933. Actiefilm van Kurt Neumann. Met o.a. Clyde Beatty, Anita Page, Wallace Ford, Andy Devine en Raymond Hatton.

Goede actiefilm met dierentemmer Beatty en zijn jonge vriend Rooney; voor het hele gezin.

Night of Terror

1933 | Horror

Verenigde Staten 1933. Horror van Ben Stoloff. Met o.a. Sally Blane, Wallace Ford, Tully Marshall, Bela Lugosi en George Meeker.

Een nietszeggende, potsierlijke B-horror film over een afschuwwekkende krankzinnige met moordplannen, die het terrein van een sjiek landgoed onveilig maakt. De talenten van de voortreffelijke Lugosi werden onbenut gelaten; hij speelt een voor zijn capaciteiten minderwaardige rol als Hindoe-bediende. Ford is een journalist die plichtmatig leuke opmerkingen maakt. Alleen het echt ongelooflijke slot is intrigerend genoeg om goed te worden bekeken.

Employees Entrance

1933 |

1933. Roy Del Ruth. Met o.a. Alice White, Warren William, Wallace Ford en Loretta Young.

Een nietszeggende, potsierlijke B-horror film over een afschuwwekkende krankzinnige met moordplannen, die het terrein van een sjiek landgoed onveilig maakt. De talenten van de voortreffelijke Lugosi werden onbenut gelaten; hij speelt een voor zijn capaciteiten minderwaardige rol als Hindoe-bediende. Ford is een journalist die plichtmatig leuke opmerkingen maakt. Alleen het echt ongelooflijke slot is intrigerend genoeg om goed te worden bekeken.

The Beast of the City

1932 | Thriller

Verenigde Staten 1932. Thriller van Charles Brabin. Met o.a. Walter Huston, Jean Harlow, Wallace Ford, Jean Hersholt en Dorothy Peterson.

Ìn plaats van boeven te verheerlijken, zouden we politiemensen moeten eren', zo staat in president Hoovers openingsrede... en deze film levert, in dit hechte, verrassend cynische verhaal van W.R. Burnett, een soort DIRTY HARRY avant la lettreop, zonder happy ending. Harlow is ongelooflijk sexy als gangsterliefje.

Skyscraper Souls

1932 | Drama

Verenigde Staten 1932. Drama van Edgar Selwyn. Met o.a. Warren William, Maureen O'Sullivan, Gregory Ratoff, Anita Page en Verree Teasdale.

Een onderhoudende tragikomedie [KA2]a la GRAND HOTEL (vier maanden eerder uitgebracht, ook door MGM) over een nietsontziende imperiumbouwer (goed gespeeld door William) die de beurs manipuleert en mensen oplicht om een kantoorgebouw van honderd verdiepingen in bezit te krijgen. De film blijft ook nu nog recht overeind. Er zitten pittige scènes in van vóór de invoering van de filmcensuur.

Freaks

1932 | Horror, Drama

Verenigde Staten 1932. Horror van Tod Browning. Met o.a. Wallace Ford, Olga Baclanova, Leila Hyams, Rosco Ates en Harry Earles.

Zwart-wit klassieker over een circus waarin veel artiesten 'freaks' zijn, misvormde mensen, onder wie een dame met een baard en een man zonder armen of benen. Fatale vrouw Cleopatra verleidt een van hen, de rijke dwerg Hans, maar als de anderen ontdekken dat het haar alleen om het geld te doen is worden ze bloedlink. De echte handicaps van de acteurs worden zonder enige terughoudendheid geëxploiteerd. Dat het geschokte publiek de film destijds links liet liggen is begrijpelijk: Freaks is een zeer ongemakkelijke, maar ook fascinerende horrorfilm, die nog lang blijft naspoken.

Central Park

1932 | Drama, Misdaad

Verenigde Staten 1932. Drama van John Adolfi. Met o.a. Joan Blondell, Guy Kibbee, Wallace Ford, Henry B. Walthall en Patricia Ellis.

Blondell en Ford geven deze doorsneefilm enig niveau als twee kleinsteedse pubers die hun draai proberen te vinden in de grote stad en zich onbedoeld met gangsters inlaten. Speelt geheel in het Central Park in New York.

Possessed

1931 | Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1931. Romantiek van Clarence Brown. Met o.a. Joan Crawford, Clark Gable, Wallace Ford, Skeets Gallagher en John Miljan.

Fabrieksmeisje Marian (Crawford) wordt de ma[KA4]itresse van de advocaat Mark Whitney, die op Park Avenue woont (Gable). Een fascinerend feministisch drama, dat bulkt van de symboliek en waarin Crawford een stralende hoofdrol speelt. Het buitensporige scenario, dat gebaseerd is op een toneelstuk van Edgar Selwyn werd geschreven door Lenore Coffee in een tijd dat er nog geen Amerikaanse zelfcensuur bij de filmstudio's was, die met een kloppend hart rekening hielden met de fatsoenrakkers de Hayes- commissie. Camerawerk van Oliver T. Marsh.