Otto Wernicke: regie en cast.
Er zijn 43 films gevonden.

Liebe auf krummen Beinen

1959 | Komedie

Duitsland 1959. Komedie van Thomas Engel. Met o.a. Sonja Ziemann, Walter Giller, Doris Kirchner, Günther Lüders en Karl-Heinz Schroth.

Giller is schrijver in spe, maar hij heeft geen talent en moet de kost verdienen met de colportage van encyclopedieën. Kirchner, dochter van muziekuitgever Schroth is verliefd op hem, maar mag van pa geen arme sloeber trouwen. Ondanks zijn geldnood neemt Giller een rasechte tekkel op afbetaling om de kittige fotografe Ziemann te imponeren, maar zij houdt hem voor een opsnijder. In de finale krijgen zij elkaar. Een hondse komedie, die goed is voor menige gulle lach naar het boek van Hans Gruhl door Herbert Reinecker en Utz Utermann bewerkt tot scenario. Erich Claunigk stond garant voor de degelijke fotografie vanuit ongebruikelijke perspektieven.

Der Hauptmann von Köpenick

1956 | Komedie, Drama

Duitsland 1956. Komedie van Helmut Käutner. Met o.a. Heinz Rühmann, Hannelore Schroth, Erich Schellow, Willy A. Kleinau en Martin Held.

Naar het gelijknamige toneelstuk van Carl Zuckmayer, die ook meeschreef aan het scenario. Der Hauptmann von Köpenick kreeg in Berlijn zowaar zes filmprijzen, overigens niet tot genoegen van de kritische filmpers. Jonas van Ottomar Domnick was toch een veel mooiere film, een heuse auteursfilm bovendien. Waarom moest Zuckmayers oubollige verhaal (over een schoenmaker die zich als legerkapitein verkleedt om in het bezit te komen van een broodnodig paspoort), met uitgerekend bonhomme Rühmann in de hoofdrol zo dik in de prijzen vallen. Käutner kon er niet mee zitten. Hij had zijns inziens een volwassen komedie afgeleverd, een serieuze zij het luchtige satire over het Pruisische ontzag voor uniformen.

Starke Herzen

1953 | Drama

Duitsland 1953. Drama van Herbert Maisch. Met o.a. Maria Cebotari, Gustav Diessl, Albert Hörrmann, Hermann Wolder en Walter Franck.

Een operazangeres wordt door de man die haar bemint uit de handen van revolutionairen gered. Een op historische gegevens gebaseerde anti-communistisch bedoelde film, die door de nazi- censuur werd verboden, waarschijnlijk uit vrees dat hij averechts zou werken. De film werd gemaakt in 1937, maar kwam in 1952 onder de titel STARKE HERZEN IM STURM in roulatie.

Wer fuhr den grauen Ford?

1950 | Misdaad, Thriller

Duitsland 1950. Misdaad van Otto Wernicke en Wolf D. Friese. Met o.a. Til Kiwe, Otto Wernicke, Ursula Herking, Hilde Sessak en Ruth Hambrock.

Mannheim, 1949 in de Amerikaanse bezettingszone. De film begint met een tamelijk spectaculaire diefstal van koffie uit een lamgzaam rijdende vrachtwagen met aanhanger op de autobahn. Penny (Scholz) springt uit een halftons truckje over, en gooit de dozen met kostbare koffie (het was op de bon en goud waard) over naar zijn maten Heiner (Sommer) en Dempf (Martsch). Bij een zakkenrollers-incident op een tramhalte ontmoet Penny de keurige Renate M[KA3]unster (Hambrock). Het is liefde op het eerste gezicht. Penny wil met zijn misdadige broodwinning ophouden, maar Dempf haalt hem over om nog [KA1]e[KA1]en keer mee te doen: de overval op een geldtransport van de post. De buit is niet gering: 240.000 mark. Penny`s aandeel is zestigduizend. De handen van zijn maten jeuken om het uit te geven, maar Dempf weet iedereen over te halen zich kalm te houden. Ondertussen tast de politie in het duister. Kriminalkommissar Thieme (Wernicke) komt geen steek verder, behalve dat hij ontdekt dat er een Ford Sedan gebruikt is met nummerborden van het Amerikaanse leger. Penny wil nu schoon schip maken en een nieuw leven beginnen met Renate. Hij stuurt zijn aandeel van de buit anoniem naar de politie, en daarmee heeft Thieme een spoor. De enige film die de acteur Wernicke (DAS TESTAMENT DES DR. MABUSE - 1933 van Fritz Lang) als regisseur draaide is niet zo zeer een spannende misdaadgeschiedenis, maar eerder de voorloper van de succesvolle series STAHLNETZ, TATORT (en trendvolger POLIZEIRUF), waarin men zich inspireerde op de werkelijkheid, en een bijna documentair maatschappijbeeld trachtte op te roepen. Hier is het interessant om te zien hoe Duitsland er na WO II (1939-45) uitzag en hoe oudstrijders trachtten te overleven met de misdaad, terwijl anderen er het beste van probeerden te maken door te werken, want het Wirtschaftswunder zou nog een jaar of tien op zich laten wachten. Het scenario is van Kurt Joachim Fischer, die zijn inspiratie opdeed uit een krantenbericht. De spelprestaties zijn zonder meer goed. Het camerawerk is van Paul Pfeiffer, die tevens de film produceerde.

Vom Teufel gejagt

1950 | Drama, Mysterie, Thriller

Duitsland 1950. Drama van Viktor Tourjansky. Met o.a. Willy Birgel, Hans Albers, Maria Holst, Lil Dagover en Otto Wernicke.

Albers als Dr. Jekyll. Een zenuwarts heeft een nieuwe shocktherapie ontwikkeld, die bij de collega's op sterke afwijzing stuit. Na een proef op zichzelf lijkt hij eerst niet veranderd, maar al gauw doen zich gruwelijke misdrijven voor... Een spannende thriller met een, voor de toenmalige begrippen op het Duitse witte doek, fantasierijke actie.

Die fidele Tankstelle

1950 | Drama, Komedie

Duitsland 1950. Drama van Joe Stöckel. Met o.a. Joe Stöckel, Beppo Brem, Otto Wernicke, Erhard Siedel en Hansi Knotek.

De waard van het Weiße Lamm is op het geniale idee gekomen naast zijn herberg een benzinestation te vestigen. Maar dan willen de klanten in het begin niet komen... Verbazingwekkend welk een schamele ideeën de draaiboekschrijvers in 1950 hadden.

Du bist nicht allein

1949 | Drama, Familiefilm

Duitsland 1949. Drama van Met o.a. Carola Höhn, Peter Pasetti, Otto Wernicke, Theo Danegger en Dieter Eckardt Holz.

Een jonge moeder wacht na de oorlog vertwijfeld op de terugkeer van haar geliefde man. Ze krijgt een steeds sterker gevoel dat hij niet meer leeft. Ook als ze een andere man leert kennen, is ze in gedachten nog niet vrij van hem en doet ze afstand van deze liefde. Pas nadat ze de officiële overlijdensverklaring in handen heeft, kan ze zich op de toekomst richten. Typisch naoorlogs drama, dat zich niet echt bezighoudt met het lot van de vrouw uit die tijd. Het scenario is van regisseur Verhoeven. Het camerawerk is van Fritz Arno Wagner.

Amico

1949 | Komedie, Familiefilm

Duitsland 1949. Komedie van Gerhard T. Buchholz. Met o.a. Otto Wernicke, Margarete Haagen, Kirsten Heiberg, Helmuth Rudolph en Margit Kay.

Een klein hondje is de aanleiding van huurperikelen, die echter aan het eind tot ieders tevredenheid opgelost worden. Onschuldig, vrolijk familievermaak, geheel en al in de stijl van de gebruikelijke Duitse komedies van na de oorlog.

Zwischen Gestern und Morgen

1947 | Drama

Duitsland 1947. Drama van Harald Braun. Met o.a. Viktor de Kowa, Willy Birgel, Hildegard Knef, Sybille Schmitz en Carsta Löck.

Een onthutsend hypocriet verhaal over een kunstenaar, die na de oorlog uit Zwitserland terugkeeert, die nu door zijn vroegere Duitse collega's ervan beschuldigd wordt de sieraden van een omgekomen joodse vrouw te hebben 'meegenomen'. En dat gespeeld door acteurs die kort tevoren nog schitterden in nazifilms. Het scenario is van regisseur braun en Herbert Witt naar een idee van Jacob Geis. Het camerawerk is van Günther Anders.

Kolberg

1945 | Historische film

Duitsland 1945. Historische film van Veit Harlan. Met o.a. Heinrich George, Horst Caspar, Irene von Meyendorff, Gustav Diessl en Otto Wernicke.

Een roemruchte nazi-propagandafilm met een gigantisch budget, omdat het om een 'nationale productie' ging, over een historische Pruisische slag bij het plaatsje Kolberg. Negen miljoen mark weggegooid geld aan typische Harlan-kitsch, al hield de regisseur jaren na de oorlog nog vol dat 'Kolberg' een meesterwerk zou zijn. Scenario van Harlan en Alfred Braun. Camerawerk van Bruno Mondi.

Titanic

1943 | Drama

Duitsland 1943. Drama van Herbert Selpin en Werner Klingler. Met o.a. Sybille Schmitz, Kirsten Heiberg, Hans Nielsen, Ernst Fritz Fürbringer en Otto Wernicke.

Opmerkelijke kijk op de gebeurtenissen rondom de Titanic (spoiler: die zinkt), tijdens WO II in Duitsland gemaakt onder auspiciën van propagandaminister Goebbels. De held in de film was dus uiteraard een Duitse officier. Toch was de film voor de nazi-propagandamachine niet bruikbaar, omdat het publiek het mogelijk sneu zou vinden dat arme moeders met kinderen, ook al waren ze Engels, jammerlijk verdronken. Na de oorlog opnieuw uitgebracht, maar al snel weer verboden, nu juist vanwege de anti-Engelse boodschap. De Engelse aristocraten en de kapitein komen er inderdaad niet zo best van af.

Der Seniorchef

1942 | Drama

Duitsland 1942. Drama van Peter Paul Brauer. Met o.a. Otto Wernicke, Werner Fütterer, Karin Himboldt, Max Gülstorff en Maria Litto.

Een paardenhandelaar gaat zo in zijn werk op, dat hij zijn gezin verwaarloost. De geschiedenis verliest gaandeweg meer en meer aan spanning, zodat alleen het spel van Wernicke en o.a. Weih nog de aandacht vasthoudt.

Sein Sohn

1941 | Drama

Duitsland 1941. Drama van Peter Paul Brauer. Met o.a. Otto Wernicke, Rolf Weih, Karin Hardt en Ida Wüst.

Een jongeman, die zich aan verduistering heeft schuldig gemaakt, wordt van medeplichtigheid aan inbraak verdacht. Hij geeft zich aan bij de politie en biecht op wat hij wèl heeft misdaan. Als hij in de gevangenis is beland, komt hij de inbrekers op het spoor. Deze realistische verfilming toont een prachtige rol van Wernicke.

Heimkehr

1941 |

Duitsland 1941. Gustav Ucicky. Met o.a. Paula Wessely, Peter Petersen, Elsa Wagner, Ruth Hellberg en Attila Hörbiger.

De onderdrukking van de Duitse minderheden in Polen. Een van de weinige onomwonden nazi-propagandafilms die in Oostenrijk tijdens de Anschlu[KL29] zijn gemaakt. Het is er wel een die door zijn artistieke niveau en de imposante rolbezetting uiterst gevaarlijk was in die dagen. Gedraaid in Oostenrijk, dat door de Anschlu[KL29] (1938-1945) Duits geworden was.

Die Kellnerin Anna

1941 | Drama

Duitsland 1941. Drama van Peter Paul Brauer. Met o.a. Franziska Kinz, Otto Wernicke, Winnie Markus, Walter Janssen en Theodor Danegger.

Een serveerster heeft de man die haar zoon heeft geadopteerd, beloofd dat ze zich nooit als de moeder bekend zal maken. De film is met vaart en zonder de voor de hand liggende sentimentaliteit gemaakt. Opvallende bijrollen van Danegger, Datzig, Waldau en Olden.

Was wird hier gespielt?

1940 | Komedie

Duitsland 1940. Komedie van Theo Lingen. Met o.a. Theo Lingen, Fita Benkhoff, Hannes Stelzer, Otto Wernicke en Paul Henckels.

Theo Lingen tekende voor regie en het scenario. Hij speelt bovendien een van de hoofdrollen in dit plezierige blijspel. Het gebeurt allemaal in een schouwburg, waar een van de hoofdrolspelers tijdens de voorstelling plotseling verdwijnt. Een toevallig aanwezige rechercheur begint onmiddelijk een onderzoek, terwijl het publiek toekijkt. Lingen ensceneert hier een intelligente misdaad-komedie vol verrassingen. In de behoorlijke rolbezetting blinkt Hannes Stelzer - gevallen in 1944 - uit in een van zijn zeldzame rollen, waarin hij een vrolijk personage, hier de schouwburgdirecteur, speelt.

Johannisfeuer

1939 | Drama

Duitsland 1939. Drama van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Anna Dammann, Ernst von Klipstein, Hans Brausewetter, Gertrud Meyen en Otto Wernicke.

Georg komt uit Afrika terug om met de dochter van een grootgrondbezitter te trouwen, maar tijdens het midzomernachtfeest raakt hij in vuur-en-vlam voor een jeugdliefde. Deze 'Heimat'-film, naar het toneelstuk van Hermann Sudermann, toont goede typeringen van Dammann, Wernicke, Koppenhöfer en Brausewetter.

Drei wunderschöne Tage

1939 | Drama

Duitsland 1939. Drama van Fritz Kirchhoff. Met o.a. Gustav Waldau, Hans Zesch-Ballot, Gina Falckenberg, Walter Janssen en Hans Richter.

Tijdens een drie dagen durend personeelsuitstapje blijkt dat niet iedereen zijn zorgen thuis heeft gelaten. Een omvangrijke rolbezetting en ook nog het Regensburger Domkoor zijn opgetrommeld om propaganda te maken voor het 'schoolreisje' dat zo goed is voor de handhaving, zo niet bevordering, van de goede geest in het bedrijf.

D III 88

1939 | Oorlogsfilm, Avonturenfilm

Duitsland 1939. Oorlogsfilm van Herbert Maisch. Met o.a. Christian Kayssler, Otto Wernicke, Heinz Welzel, Hermann Braun en Horst Birr.

Als twee jachtvliegers zich bereid tonen extra huzarenstukjes uit te halen, dan kunnen ze vermindering verwachten van een disciplinaire straf. Een door de nazi's veelgeprezen film, waarin onder leiding van vliegdeskundige Hans Bertram ongelooflijke staaltjes vliegkunst worden getoond. Bertram regisseerde zelf KAMPFGESCHWADER LŸTZOW.

Nordlicht

1938 | Avonturenfilm

Duitsland 1938. Avonturenfilm van Herbert B. Fredersdorf. Met o.a. René Deltgen, Ferdinand Marian, Hilde Sessak, Otto Wernicke en Josef Sieber.

Een doodgewaande pelsjager duikt na vele jaren weer op, maar zijn vrouw is inmiddels hertrouwd. Een spannende avonturenfilm met uitmuntende rollen van Sessak, Deltgen, Marian en Wernicke. Ook bekend onder de titel RIVALEN IM NORDMEER.

Liebesbriefe aus dem Engadin

1938 | Komedie

Duitsland 1938. Komedie van Luis Trenker en Werner Klingler. Met o.a. Luis Trenker, Carla Rust, Erika von Thellmann, Charlotte Daudert en Otto Wernicke.

Een zeldzame `screwball-comedy` van Duitse bodem (dank zij Carla Rust) over een populaire ski-leraar die door de eigenaar van een wintersporthotel bij de neus genomen wordt, waarna de mooie meisjes op het hotel en de skikampioen toestromen. Het scenario is van regisseur Trenker en Hans Saßmann. Het camerawerk is van vier man sterk: Hans Ertl, Walter Riml, Klaus von Rautenfeld en Karl Puth.

Geheimzeichen LB 17

1938 | Avonturenfilm

Duitsland 1938. Avonturenfilm van Viktor Tourjansky. Met o.a. Willy Birgel, Hilde Weißner, Otto Wernicke, Bernhard Minetti en René Deltgen.

Een denkbeeldige staat wordt door rebellen bedreigd. Politieman Terno (Birgel) infiltreert in hun gelederen. Hij weet op die manier de samenzweerders (Deltgen en Minetti) te ontmaskeren en hun leider (Loos) te arresteren. Manja, de vroegere geliefde van Terno, kiest net op tijd de goede kant. Een spannende avonturenfilm die, mede door de uitstekende regie en de goede rolbezetting, indertijd zeer populair was. Birgel, de lieveling van het publiek, had natuurlijk een groot aandeel in dat succes.

Dreizehn Man und eine Kanone

1938 | Oorlogsfilm

Duitsland 1938. Oorlogsfilm van Johannes Meyer. Met o.a. Friedrich Kayssler, Otto Wernicke, Herbert Hübner, Erich Ponto en Alexander Golling.

Een van de dertien soldaten, die de 'bemanning' van een belangrijk kanon vormen, schijnt een 'verrader' te zijn. Dit verhaal uit WOI paste aan het eind van de jaren '30 als 'lofzang op de Duitse soldaat' uitstekend in de propagandamachine.

Unternehmen Michael

1937 | Oorlogsfilm

Duitsland 1937. Oorlogsfilm van Karl Ritter. Met o.a. Heinrich George, Mathias Wieman, Hannes Stelzer, Paul Otto en Ernst Karchow.

De film speelt in het voorjaar van 1918 aan het westelijke front. De Duitsers bereiden een aanval voor om een einde te maken aan de stellingenoorlog in de loopgraven. De Fransen zijn de Duitsers echter voor en sluiten het hele bataljon in. De commandant van de ingesloten Duitsers (Wieman) laat de bevelhebbende generaal (George) weten, dat hij het artillerievuur op zijn sector mag richten, zonder rekening te houden met de ingeslotenen. Dit gebeurt ook. De Fransen worden in de frontsector teruggeslagen; bijna alle ingesloten Duitse soldaten sterven in het vuur van hun eigen artillerie. Oorlogsfilm die heldenmoed, opofferingsgezindheid tot in de dood en het zinloos sterven van soldaten verheerlijkt. Naast regisseur Ritter schreef ook hoofdrolspeler Wieman aan het draaiboek mee. De film was toen al geen succes en is tot op heden verboden in Duitsland.

Heimweh

1937 | Avonturenfilm

Duitsland 1937. Avonturenfilm van Jürgen von Alten. Met o.a. Gustav Knuth, Carsta Löck, Bodo Kaatz, Hilde Seipp en Walter Franck.

De Oostpruisische visser Christof (Knuth) wordt door zijn zucht naar avontuur en reislust van zijn vrouw (L[KA3]ock) en kind (Kaatz) weggedreven. Met het schip van de ongure kapitein Holm (Westermeier), dat een verboden vracht vervoert, komt hij in de V.S. terecht. Door een ongelukkige samenloop van omstandigheden, belandt hij in de gevangenis maar het lukt hem te ontvluchten. Als afwasser in een dancing slaat Christof zich er doorheen. Met zijn hulp lukt het de politie Holm en zijn smokkelaarsbende te arresteren. Christof gaat terug naar zijn vrouw en kind. Een goede film, waarin de in Amerika spelende scènes zeer treffend zijn. Bovendien zijn er overtuigende acteerprestaties en prachtige opnamen van het Koerische haf. Indrukwekkend zijn ook de chansons van zangeres Hilde Seipp.

Der Katzensteg

1937 | Historische film

Duitsland 1937. Historische film van Fritz Peter Buch. Met o.a. Brigitte Horney, Hannes Stelzer, Fritz Reiff, Willy Schur en Eduard von Winterstein.

Tijdens de Pruisische bevrijdingsoorlog tegen Napoleon dwingt graaf Schranden de dienstmaagd Regine de Fransen over een slechts aan weinigen bekende brug, de 'Katzensteg', te leiden zodat ze de Pruisen in de rug kunnen aanvallen. Beiden moeten daarvoor boeten. Een glorificatie van de 'vaderlandsliefde tot 't uiterste'.

Straßenmusik

1936 | Drama

Duitsland 1936. Drama van Hans Deppe. Met o.a. Jessie Vihrog, Fritz Genschow, Ernst Legal, Hans Deppe en Karl Valentin.

Drie arme straatmuzikanten (Genschow, Legal en Deppe) slaan zich met moeite door het leven. De naaister Grete (Vihrog) zorgt voor hen. Ze houdt van een van hen, Hans (Genschow), van wie zij een kind verwacht. Deze lijkt evenwel meer voor een jonge weduwe (Benkhoff) te voelen. Tevergeefs zoeken de straatmuzikanten naar een baan. Wanneer ze ook nog onder verdenking komen te staan van het stelen van een sieraad, lijkt de situatie uitzichtsloos. Uiteindelijk komt alles toch goed en de drie vinden een baan bij de radio. Grete krijgt natuurlijk haar Hans. Regisseur Hans Deppe probeert de film GASSENHAUER uit 1931 te kopiëren, hetgeen hem niet lukt. Ondanks de goede acteurs blijft de film middelmatig.

Onkel Bräsig

1936 | Drama

Duitsland 1936. Drama van Erich Waschneck. Met o.a. Otto Wernicke, Harry Hardt, Elga Brink, Kristina Söderbaum en Hans Richter.

Otto Wernicke in een glansrol als de oude, wijze knorrepot die goede raad verschaft als een landgoed slecht bestuurd wordt. De film was Söderbaums acteerdebuut.

Gleisdreieck

1936 | Thriller

Duitsland 1936. Thriller van Robert A. Stemmle. Met o.a. Gustav Fröhlich, Heli Finkenzeller, Otto Wernicke en Hilde Sessak.

Nadat hij een geraffineerd opgezette diefstal heeft verijdeld weet een stationschef te voorkomen dat de zuster van de dief zich voor de trein werpt, waarna ze samen door het leven gaan. Na een tam begin neemt de spanning gaandeweg toe. Gustav Fröhlich speelt een rol die hem op het lijf is geschreven.

Das Schloß in Flandern

1936 | Drama, Muziek, Oorlogsfilm

Duitsland 1936. Drama van Géza von Bolváry. Met o.a. Marta Eggerth, Paul Otto, Hilde Weißner, Valy Arnheim en Sabine Peters.

Zes officieren in een belegerd fort nabij Ypern in Vlaanderen tijdens WO I hebben als enige troost en tijdspassering een grammofoonplaat van de zangeres Gloria Delamare (Eggerth). E[KA1]en officier (Hartmann) zoekt haar na de oorlog op. Schlagers: 'Herz, du kennst meine Sehnsucht' en 'Ein neues Leben fängt an'.

Arzt aus Leidenschaft

1936 | Misdaad, Drama

Duitsland 1936. Misdaad van Hans H. Zerlett. Met o.a. Albrecht Schoenhals, Carl Dannemann, Franz Weber, Karin Hardt en Otto Wernicke.

Dr. Felgontreu (gespeeld door Schoenhals die zelf een praktijk als arts heeft) zoekt naar een bestrijdingsmiddel tegen bloedvergiftiging. Een jonge vrouw (Hardt) komt in de kliniek terecht na een auto-ongeluk, en arts en patient worden verliefd. Als dan de neef (Dannemann) van Schoenhals doodziek uit Amerika terugkeert, en kort daarop sterft wordt Schoenhals ervan verdacht zijn neef vermoord te hebben. Ziekenhuisfilm met criminele inslag. Scenario van Hans H. Zerlett. Camerawerk van Georg Krause.

Knock Out

1935 | Komedie, Sportfilm

Duitsland 1935. Komedie van Hans H. Zerlett. Met o.a. Anny Ondra, Max Schmeling, Hans Schönrath, Paul Samson-Körner en Edith Meinhard.

Filmactrice Marianne (Ondra) wordt vereerd en belaagd door een opdringerige bokser (Samson-K[KA3]orner). De lichtman van de studio (Schmeling) komt haar te hulp en slaat de bokser neer. Zo wordt zijn talent voor de bokssport ontdekt. Na een intensieve training doet hij mee aan de kampioenschappen. Hij wint de strijd, en Marianne. Een doorsnee sportfilm, eigenlijk alleen gemaakt om de Duitser Max Schmeling, indertijd wereldkampioen boksen, ook eens in de bioscoop te laten zien. In tegenstelling tot zijn eerste film spreekt en beweegt Schmeling hier min of meer natuurlijk. De Tsjechische actrice Anny Ondra, de vrouw van Schmeling, is een lust voor het oog. Ook bekend als EIN JUNGES MÄDCHEN - EIN JUNGER MANN en LIEBE UND KNOCK-OUT.

Henker, Frauen und Soldaten

1935 | Avonturenfilm, Oorlogsfilm

Duitsland 1935. Avonturenfilm van Johannes Meyer. Met o.a. Hans Albers, Charlotte Susa, Jack Trevor, Ernst Dumcke en Annie Markart.

Jachtvlieger Prack (Albers) weet aan Engelse gevangenneming te ontkomen, waarna hij met een vrijkorps in 1918/19 gaat vechten op de Balkan. Daar komt hij tegenover zijn eigen broer te staan (Albers), een echte rotzak die vecht voor de Russen. Na allerlei veldslagen, die breed worden uitgemeten, doodt Prack zijn broer in een duel. Zelf sneuvelt hij tijdens een gevecht. We mogen Albers nog even in de brekende, doch helblauwe kijkers kijken en een paar heroïsche zinnen horen. Een propagandafilm waarin alles zwart-wit wordt voorgesteld, die nog saai en langdradig is op de koop toe. Geen beste beurt voor Albers. De film werd in 1945 door de geallieerden verboden, en dat verbod is nog steeds niet opgeheven.

Die lustigen Weiber

1935 | Komedie, Historische film

Duitsland 1935. Komedie van Carl Hoffmann. Met o.a. Magda Schneider, Leo Slezak, Ida Wüst, Maria Krahn en Otto Wernicke.

Gebaseerd op het personage van Shakespeare, John Falstaff, maar volgt voornamelijk het libretto van de opera Die Lustigen Weiber von Windsor van Otto Nicolai. Maar de toeschouwer kan niet om de vrolijke vrouwtjes lachen. Het ontbreekt de film te zeer aan intelligente invallen. Alleen Slezak slaagt erin Falstaff vorm te geven. Hij speelt hem niet, hij brengt hem tot leven. Ook bekend als FALSTAFFS ABENTEUR.

Peer Gynt

1934 | Drama

Duitsland 1934. Drama van Fritz Wendhausen. Met o.a. Hans Albers, Lucie Höflich, Olga Tschechowa, Ellen Frank en Otto Wernicke.

Het toneelstuk van Henrik Ibsen als een schelmenverhaal in kostuums. Albers is nog wel leuk, de rest niet.

Liebe dumme Mama

1934 | Komedie

Duitsland 1934. Komedie van Carl Boese. Met o.a. Luise Ullrich, Hermann Thimig, Leopoldine Konstantin, Gustav Waldau en Theo Lingen.

Lieve, domme mama (Konstantin) ziet er nog goed uit en is nog steeds zeer grillig. Ze denkt meer aan flirten en dansen dan aan de leiding van haar hotel. Het is dan ook geen wonder dat het met het bedrijf steeds slechter gaat. Dan komt haar dochter Hedy (Ullrich) van kostschool terug. Ze neemt de leiding van het hotel op energieke en onverstoorbare wijze van haar moeder over. Ze pakt haar moeder's aanbidder af en trouwt tenslotte met hem. Toch slaat mama ook een echtgenoot aan de haak. Van dit gegeven had een goede film gemaakt kunnen worden. Door het langdradige draaiboek en de hoofdrolspelers die niet overtuigend acteren, is het een slechte film geworden.

SA-Mann Brand

1933 | Drama

Duitsland 1933. Drama van Franz Seitz Sr. Met o.a. Heinz Klingenberg, Rolf Wenkhaus, Otto Wernicke, Elise Aulinger en Hedda Lembach.

Wernicke bekeert zich als communist, na een voorval van zijn SA-zoon met communisten, tot het nationaal socialisme. Een aan alle kanten rammelende propagandafilm, waar de boodschap zo dik vanaf druipt, dat je er nu hartelijk om zou kunnen lachen, als alles maar niet zo in werkelijkheid geweest was.

Le testament du docteur Mabuse

1933 | Horror, Thriller

Frankrijk 1933. Horror van Fritz Lang en René Sti. Met o.a. Rudolf Klein-Rogge, Otto Wernicke, Oscar Beregi sr, Theodor Loos en Monique Rolland.

De Franse versie van de derde Mabuse-film, een meesterwerk. Hij werd in Duitsland gedraaid. De hoofdrollen zijn dezelfden als in de Duitse versie, maar de bijrollen worden bezet door Fransen. Lang werd geassisteerd door Sti als co-regisseur, die het scenario van Thea von Harbou omzette naar het Frans en ook de dialogen schreef. De fotografie was evenals bij de Duitse film, die een jaar eerder (1932) gedraaid werd, in handen van Fritz Arno Wagner en Karl Vass. De première van de Duitse versie werd in maart 1933 - na de machtsovername door de nazi's - verboden en kwam pas in mei van dat jaar in Oostenrijk voor het eerst in de bioscopen. Officieel is de Franse versie bijna een half uur korter dan de Duitse, maar er circuleren ook films die bijna even lang zijn.

Der Tunnel

1933 | Sciencefiction

Frankrijk​/​​Duitsland 1933. Sciencefiction van Curtis Bernhardt. Met o.a. Paul Hartmann, Gustaf Gründgens, Attila Hörbiger, Otto Wernicke en Olly von Flint.

Er wordt een tunnel gegraven van Europa naar Amerika, maar een speculant heeft er belang bij dat het werk gesaboteerd wordt, zodat tweehonderd arbeiders worden gedood. Naar de populaire Duitse SF-roman van Bernhard Kellermann. Een interessante film met twijfelachtige moraal omdat de arbeiders als soldaten worden beschouwd die tijdens het werk kunnen sneuvelen. Het thema werd door de nazi's nog tot 1945 naar hartelust uitvoerig geëxploiteerd. Gelijktijdig werd een Franstalige versie opgenomen met veel betere acteerprestaties: LE TUNNEL. Het scenario voor beide versies is van regisseur Bernhardt en Reinhart Steinbicker, terwijl de Engelse versie voor THE TUNNEL uit 1935 geschreven werd door Curt Siodmak, L. DuGarde Peach en Clemence Dane. Ze zijn allen gebaseerd op het boek van Bernhard Kellermann uit 1913. Het camerawerk is van Carl Hoffmann. De indrukwekkende decors zijn van Karl Vollbrecht en Heinz Fenchel.

Das Testament des Dr. Mabuse

1933 | Horror, Thriller, Misdaad

Duitsland 1933. Horror van Fritz Lang. Met o.a. Rudolf Klein-Rogge, Otto Wernicke, Oscar Beregi sr, Theodor Loos en Gustav Diessl.

De derde Mabuse-film is een maatschappij-kritisch meesterwerk. Een sprekende film over een krankzinnige despoot die door Lang nazi-propaganda in de mond werd gelegd. Bij de première werd de film verboden. Scenario van Lang en Thea von Harbou. In 2000 gerestaureerd door het Nederlands Filmmuseum in samenwerking met Kirch Media en ZDF/ARTE.

Stürme der Leidenschaft

1932 | Misdaad, Drama

Duitsland 1932. Misdaad van Robert Siodmak. Met o.a. Emil Jannings, Anna Sten, Otto Wernicke, Hans Deppe en Trude Hesterberg.

Een ex-gevangene die hoort dat zijn vriendin hem intussen bedroog met een fotograaf, vermoordt de man, vlucht, wordt door een jongen verzorgd die vervolgens een verhouding met de vriendin begint. Een grootse rol van Jannings, een alleraardigste rol van Sten. De gelijktijdig gedraaide Franse versie met Charles Boyer en Florelle heette TUMULTES. b.

Die Verkaufte Braut

1932 | Muziek

Duitsland 1932. Muziek van Max Ophüls. Met o.a. Jarmila Novotna, Willy Domgraf-Fassbaender, Otto Wernicke, Paul Kemp en Karl Valentin.

Een schoolvoorbeeld hoe een opera verfilmd zou moeten worden, dat helaas te weinig werd nagevolgd. Nieuwkomer Ophüls kreeg veel geld om bij München een Tsjechisch dorp na te bouwen om er een bruisende, hartveroverende kermis te registreren. Valentin is groots als circusclown, en zo goed zijn alle uitvoerenden. Duitsland was vlak voor Hitlers komst een gróót filmland. Scenario van Curt Alexander en Ophüls naar de opera van Smetana en Karel Sabina. Camerawerk van Reimar Kuntze, Franz Koch, Herbert Illig en Otto Wirsching.

M - eine Stadt sucht einen Mörder

1931 | Thriller, Misdaad, Drama

Duitsland 1931. Thriller van Fritz Lang. Met o.a. Peter Lorre, Gustaf Gründgens, Otto Wernicke, Theo Lingen en Gerhard Bienert.

Lang laat de personages in zijn 'serial killer' film er bijna allemaal gedeformeerd uitzien. De kop van kindermoordenaar Hans Beckert (Lorre) komt er nog redelijk vanaf vergeleken bij de tronies van de Düsseldorfse onderwereldfiguren en de politie, tussen wie door montage en verhaal weinig verschil te bemerken is. In zijn eerste praatfilm is Lang wijselijk spaarzaam met geluid en dialogen. Hij laat de beelden voor zich spreken en gebruikt een fluitdeuntje naar Griegs 'Peer Gynt' om op een ijzige manier de nabijheid van de slechte Hans Beckert aan te duiden. Een perfect misdaaddrama.