J.R. Whittredge: montage.
Er zijn 3 films gevonden.

The Locket

1946 | Drama

Verenigde Staten 1946. Drama van John Brahm. Met o.a. Laraine Day, Robert Mitchum, Brian Aherne, Gene Raymond en Sharyn Moffett.

Hans alias John Brahm (1893-1982) was een van de eerste vaklui die van Hollywood-B-films verhuisden naar televisie. Daar bouwde hij zo'n indrukwekkend cv op dat je je afvraagt wanneer hij heeft geslapen. Met The Locket leverde Brahm uitzonderlijke noir op RKO-bestelling, des te bezienswaardiger door de sfeerrijke fotografie van de niet minder productieve clair obscur-meester Nicholas Musuraca (Cat People, The Seventh Victim). Het is een met veel flashbacks verteld, Freudiaans draaikolkverhaal rond de mentaal instabiele femme fatale Nancy (een glamoureuze Day), die een aantal kerels naar hun ondergang leidt. Qua psychologie achterhaald, maar cinematografisch fascinerend.

The Body Snatcher

1945 | Horror, Thriller

Verenigde Staten 1945. Horror van Robert Wise. Met o.a. Boris Karloff, Bela Lugosi, Henry Daniell, Edith Atwater en Russell Wade.

Robert Wise, regisseur van The Sound of Music en West Side Story, tekende in zijn jonge jaren voor inmiddels klassieke horrorfilms als The Curse of the Cat People en The Body Snatcher. Voor die laatste film werd Boris Karloff ingehuurd, het griezel-icoon uit de Frankenstein-films van James Whale. Karloff is deze keer een louche lijkenleverancier die begint te moorden om een druk experimenterende arts (Daniell) continu van vers materiaal te voorzien. Het verhaal speelt zich af in Edinburgh anno 1831 en is gebaseerd op het boek van Robert Louis Stevenson.

The Curse of the Cat People

1944 | Fantasy, Thriller, Horror

Verenigde Staten 1944. Fantasy van Gunther von Fritsch en Robert Wise. Met o.a. Simone Simon, Kent Smith, Ann Carter, Jane Randolph en Elizabeth Russell.

In de klassieke griezelfilm Cat People (1942) worstelt Irena (Simon) met haar kattige inborst. In de vervolgfilm The Curse of the Cat People vreest haar man dat zijn sociaal onbeholpen dochtertje Amy (Carter) eveneens denkt dat ze afstamt van kattenvrouwen. Beide films werden geproduceerd door Val Lewton, een gezaghebbende horrorproducent in de jaren veertig. Hij was de man die afstand nam van de fysieke (monster-) terreur ten faveure van psychologische terreur.