Michael Schenk: cast en muziek.
Er zijn 13 films gevonden.

Der Staat gegen Fritz Bauer

2015 | Drama

Duitsland 2015. Drama van Lars Kraume. Met o.a. Burghart Klaußner, Ronald Zehrfeld, Lilith Stangenberg, Sebastian Blomberg en Michael Schenk.

Als de Duitse ­procu­reur-generaal Fritz Bauer (1903-1968) er niet was geweest, was SS‘er Adolf Eichmann, de man die de logistieke regie voerde over de massavernietiging van de ­Joden, nooit opgepakt. Bauer riskeerde een aanklacht wegens landverraad door de Israëlische geheime dienst in te schakelen voor Eichmanns opsporing in Argentinië. Hoe en waarom hij dat deed is te zien in deze spannende film, die het midden houdt tussen politieke thriller en psychologisch drama. De film kan gezien worden als een postuum eerbetoon aan een onbekende Duitse held, die zijn geheim meenam in zijn graf.

Leo und Marie - Eine Weihnachtsliebe

2008 | Drama, Romantiek

Duitsland 2008. Drama van Rolf Schübel. Met o.a. Wotan Wilke Möhring, Bernadette Heerwagen, Uwe Bohm en Michael Schenk.

Als de Duitse ­procu­reur-generaal Fritz Bauer (1903-1968) er niet was geweest, was SS‘er Adolf Eichmann, de man die de logistieke regie voerde over de massavernietiging van de ­Joden, nooit opgepakt. Bauer riskeerde een aanklacht wegens landverraad door de Israëlische geheime dienst in te schakelen voor Eichmanns opsporing in Argentinië. Hoe en waarom hij dat deed is te zien in deze spannende film, die het midden houdt tussen politieke thriller en psychologisch drama. De film kan gezien worden als een postuum eerbetoon aan een onbekende Duitse held, die zijn geheim meenam in zijn graf.

Windland

2007 | Misdaad, Drama

Duitsland 2007. Misdaad van Edward Berger. Met o.a. Anna Schudt, Michael Schenk en Joachim Król.

Een man leeft met zijn doodzieke vader teruggetrokken in een rustig dorpje en wordt geconfronteerd met de terugkeer van zijn jongere broer, die in de cel heeft gezeten vanwege gerommel met een minderjarig meisje en daarna is verdwenen. En juist op dat moment wordt er in het dorp een 8-jarig meisje vermoord.

Die Weihnachtswette

2007 |

Duitsland 2007. Christian von Castelberg. Met o.a. Ann-Kathrin Kramer, Kai-Peter Malina en Michael Schenk.

De succesvolle chirurge Bettina Nachmann is na een auto-ongeluk, waarbij haar man is omgekomen en zij zwaargewond geraakt, te snel weer aan het werk gegeen en wordt door haar cheffin gedwongen vakantie te nemen, uitgerekend rond de kerst. Gelukkig is er nog Bonzo, een wees die ze met kerst in huis neemt. Bonzo heeft met zijn vrienden gewed dat 'die ouwe' hem na een dag weer vrijwillig bij het kindertehuis zal afleveren.

Napola - Elite für den Führer

2004 | Oorlogsfilm, Drama, Sportfilm

Duitsland 2004. Oorlogsfilm van Dennis Gansel. Met o.a. Max Riemelt, Tom Schilling, Justus von Dohnányi en Michael Schenk.

Van 1933-1945 was Napola in de volksmond de naam voor Nationalpolitische Lehranstalt, nazi-elitescholen voor jongens (en later ook meisjes). In 1942 belandt de zeventienjarige Friedrich Weimer tegen de wil van zijn vader op een van deze kadaverdiscipline-instituten. Als getalenteerd bokser uit de Berlijnse arbeiderswijk Wedding hoopt hij maatschappelijk op te klimmen. Regisseur Gansel durft het fascinerende van de fascistische ideologie te tonen terwijl de onmenselijkheid ervan steeds evident blijft. Von Dohnányi, die een Gauleiter speelt, is een nazaat van verzetsmensen Hans von Dohnányi en Dietrich Bonhoeffer.

Weihnachten

2002 | Drama, Komedie, Familiefilm

Duitsland 2002. Drama van Marc-Andreas Bochert. Met o.a. Fabian Busch, Eva Mend, Sylvie Rohrer, Harald Schrott en Harald Koch.

Van 1933-1945 was Napola in de volksmond de naam voor Nationalpolitische Lehranstalt, nazi-elitescholen voor jongens (en later ook meisjes). In 1942 belandt de zeventienjarige Friedrich Weimer tegen de wil van zijn vader op een van deze kadaverdiscipline-instituten. Als getalenteerd bokser uit de Berlijnse arbeiderswijk Wedding hoopt hij maatschappelijk op te klimmen. Regisseur Gansel durft het fascinerende van de fascistische ideologie te tonen terwijl de onmenselijkheid ervan steeds evident blijft. Von Dohnányi, die een Gauleiter speelt, is een nazaat van verzetsmensen Hans von Dohnányi en Dietrich Bonhoeffer.

Endstation: Tanke

2001 | Komedie, Romantiek

Duitsland 2001. Komedie van Nathalie Steinbart. Met o.a. Tamara Simunovic, Florian Panzner, Oliver Bröcker, Vadim Glowna en Horst-Günter Marx.

De jonge Poolse gauwdief Marek (Panzner) zit in een jeugdgevangenis in de voormalige DDR. Tijdens een brandalarm ziet hij de kans om hem te drossen. Hij is van plan ver te komen (Australi[KA3]e) en de kans laat niet lang op zich wachten. Hij kan langs een oude Mercedes S-klasse Diesel pikken door de deur van een toilethuisje, waarin de eigenaar zit, van buiten op slot te doen. Hij trekt diens maatpak aan en zet de snelle zonnebril van het slachtoffer op. Helaas komt hij niet ver, want de motor loopt warm en de wagen blijft staan. Twee welwillend glimlachende dames (een moeder en dochter?) in een peperdure sportwagen slepen hem af naar een benzinestation vlak buiten een onooglijk dorp dat in the middel of nowhere ligt en waar de jonge en niet onknappe Margot (Simunovic) de pomp bedient, achter de kassa kruiswoordraadsels invult en dagdroomt over hazen in een grazige weide, terwijl ze naar Duitse country music in de stijl van Ry Cooder luistert. De bullebakkerige garagehouder wil de auto niet repareren (geen onderdelen zegt hij), maar hij wil Marek evenmin een tweedehands wagen die op zijn terrein staat, verkopen, hoewel Marek bereid is dik te betalen. Marek pakt `zijn` bagage en gaat naar de bushalte middenin het dorp. De bus vertrekt pas de volgende dag. In het wirtshaus tegenover de halte geeft hij zich uit voor zijn slachtoffer, die financieel adviseur is en zegt dat hij naar Frankfurt (aan de Oder?) wil. Niemand is bereid hem weg te brengen uit het dorp weg te brengen ondanks de geboden bedragen. Dan gaat de kastelein een licht op: een aalgladde oplichter met dezelfde naam had hen mooie beleggingsverhalen op de mouw had gespeld en de spaarcenten afgetroggeld. Helaas zien ze Marek aan voor de dader en willen hem in vierendelen. De onfortuinlijke Marek ziet nog net de kans om het vege lijf te redden door het gasthof via het toilet te verlaten. Hij vlucht naar de pomp, waar Margot hem onder de teek verbergt. Later moeten ze de deur barricaderen als de opgewonden dorpelingen voor een tweede keer terugkomen. Margot valt op de aantrekkelijke Marek en ze is bereid hem een Ford Fiesta te verkopen. Marek schrijft een eurocheque met een valse handtekening uit. Ondanks de belegering van de beschonken en boze dorpsbewoners kunnen zij hem smeren: het doel van de reis is down-under. De film is het eindexamenwerk van Steinbart die met Peter D'Ambrosio het scenario schreef. Hoewel er wat plotgaten in het tragikomische verhaal zitten, is het allemaal best te verteren. De sfeer is ons-kent-ons is raak getroffen en het tempo is vlot. De jonge hoofdrollen zijn heel geloofwaardig en aantrekkelijk, terwijl de bijrollen ingevuld zijn door heerlijke karakterspelers. Als grapje in de film heist een auto van 'rijkswaterstaat' het schijthuisje met het slachtoffer erin op en plaatst een ander dat nog leeg is en rijdt dan weg naar zijn bestemming. Steinbart die zo te zien sterk beïnvloed is door Amerikaanse films, mag best trots zijn op haar eerste werk. Het camerawerk is van Carl Friedrich Koschnik en Sebastian Edschmid. Exporttitel THE MIDDLE OF NOWHERE.

Das Baby-Komplott

2001 | Thriller

Duitsland 2001. Thriller van Hans Werner. Met o.a. Michael Schenk, Friedrich von Thun en Ann-Kathrin Kramer.

De jonge Poolse gauwdief Marek (Panzner) zit in een jeugdgevangenis in de voormalige DDR. Tijdens een brandalarm ziet hij de kans om hem te drossen. Hij is van plan ver te komen (Australi[KA3]e) en de kans laat niet lang op zich wachten. Hij kan langs een oude Mercedes S-klasse Diesel pikken door de deur van een toilethuisje, waarin de eigenaar zit, van buiten op slot te doen. Hij trekt diens maatpak aan en zet de snelle zonnebril van het slachtoffer op. Helaas komt hij niet ver, want de motor loopt warm en de wagen blijft staan. Twee welwillend glimlachende dames (een moeder en dochter?) in een peperdure sportwagen slepen hem af naar een benzinestation vlak buiten een onooglijk dorp dat in the middel of nowhere ligt en waar de jonge en niet onknappe Margot (Simunovic) de pomp bedient, achter de kassa kruiswoordraadsels invult en dagdroomt over hazen in een grazige weide, terwijl ze naar Duitse country music in de stijl van Ry Cooder luistert. De bullebakkerige garagehouder wil de auto niet repareren (geen onderdelen zegt hij), maar hij wil Marek evenmin een tweedehands wagen die op zijn terrein staat, verkopen, hoewel Marek bereid is dik te betalen. Marek pakt `zijn` bagage en gaat naar de bushalte middenin het dorp. De bus vertrekt pas de volgende dag. In het wirtshaus tegenover de halte geeft hij zich uit voor zijn slachtoffer, die financieel adviseur is en zegt dat hij naar Frankfurt (aan de Oder?) wil. Niemand is bereid hem weg te brengen uit het dorp weg te brengen ondanks de geboden bedragen. Dan gaat de kastelein een licht op: een aalgladde oplichter met dezelfde naam had hen mooie beleggingsverhalen op de mouw had gespeld en de spaarcenten afgetroggeld. Helaas zien ze Marek aan voor de dader en willen hem in vierendelen. De onfortuinlijke Marek ziet nog net de kans om het vege lijf te redden door het gasthof via het toilet te verlaten. Hij vlucht naar de pomp, waar Margot hem onder de teek verbergt. Later moeten ze de deur barricaderen als de opgewonden dorpelingen voor een tweede keer terugkomen. Margot valt op de aantrekkelijke Marek en ze is bereid hem een Ford Fiesta te verkopen. Marek schrijft een eurocheque met een valse handtekening uit. Ondanks de belegering van de beschonken en boze dorpsbewoners kunnen zij hem smeren: het doel van de reis is down-under. De film is het eindexamenwerk van Steinbart die met Peter D'Ambrosio het scenario schreef. Hoewel er wat plotgaten in het tragikomische verhaal zitten, is het allemaal best te verteren. De sfeer is ons-kent-ons is raak getroffen en het tempo is vlot. De jonge hoofdrollen zijn heel geloofwaardig en aantrekkelijk, terwijl de bijrollen ingevuld zijn door heerlijke karakterspelers. Als grapje in de film heist een auto van 'rijkswaterstaat' het schijthuisje met het slachtoffer erin op en plaatst een ander dat nog leeg is en rijdt dan weg naar zijn bestemming. Steinbart die zo te zien sterk beïnvloed is door Amerikaanse films, mag best trots zijn op haar eerste werk. Het camerawerk is van Carl Friedrich Koschnik en Sebastian Edschmid. Exporttitel THE MIDDLE OF NOWHERE.

Die Buggy-Bande

1999 | Komedie, Misdaad

Duitsland 1999. Komedie van Vera Loebner. Met o.a. Harald Juhnke, Dieter Landuris, Julia Bauer, Patricia Jarosch en Anja Franke.

De jonge Poolse gauwdief Marek (Panzner) zit in een jeugdgevangenis in de voormalige DDR. Tijdens een brandalarm ziet hij de kans om hem te drossen. Hij is van plan ver te komen (Australi[KA3]e) en de kans laat niet lang op zich wachten. Hij kan langs een oude Mercedes S-klasse Diesel pikken door de deur van een toilethuisje, waarin de eigenaar zit, van buiten op slot te doen. Hij trekt diens maatpak aan en zet de snelle zonnebril van het slachtoffer op. Helaas komt hij niet ver, want de motor loopt warm en de wagen blijft staan. Twee welwillend glimlachende dames (een moeder en dochter?) in een peperdure sportwagen slepen hem af naar een benzinestation vlak buiten een onooglijk dorp dat in the middel of nowhere ligt en waar de jonge en niet onknappe Margot (Simunovic) de pomp bedient, achter de kassa kruiswoordraadsels invult en dagdroomt over hazen in een grazige weide, terwijl ze naar Duitse country music in de stijl van Ry Cooder luistert. De bullebakkerige garagehouder wil de auto niet repareren (geen onderdelen zegt hij), maar hij wil Marek evenmin een tweedehands wagen die op zijn terrein staat, verkopen, hoewel Marek bereid is dik te betalen. Marek pakt `zijn` bagage en gaat naar de bushalte middenin het dorp. De bus vertrekt pas de volgende dag. In het wirtshaus tegenover de halte geeft hij zich uit voor zijn slachtoffer, die financieel adviseur is en zegt dat hij naar Frankfurt (aan de Oder?) wil. Niemand is bereid hem weg te brengen uit het dorp weg te brengen ondanks de geboden bedragen. Dan gaat de kastelein een licht op: een aalgladde oplichter met dezelfde naam had hen mooie beleggingsverhalen op de mouw had gespeld en de spaarcenten afgetroggeld. Helaas zien ze Marek aan voor de dader en willen hem in vierendelen. De onfortuinlijke Marek ziet nog net de kans om het vege lijf te redden door het gasthof via het toilet te verlaten. Hij vlucht naar de pomp, waar Margot hem onder de teek verbergt. Later moeten ze de deur barricaderen als de opgewonden dorpelingen voor een tweede keer terugkomen. Margot valt op de aantrekkelijke Marek en ze is bereid hem een Ford Fiesta te verkopen. Marek schrijft een eurocheque met een valse handtekening uit. Ondanks de belegering van de beschonken en boze dorpsbewoners kunnen zij hem smeren: het doel van de reis is down-under. De film is het eindexamenwerk van Steinbart die met Peter D'Ambrosio het scenario schreef. Hoewel er wat plotgaten in het tragikomische verhaal zitten, is het allemaal best te verteren. De sfeer is ons-kent-ons is raak getroffen en het tempo is vlot. De jonge hoofdrollen zijn heel geloofwaardig en aantrekkelijk, terwijl de bijrollen ingevuld zijn door heerlijke karakterspelers. Als grapje in de film heist een auto van 'rijkswaterstaat' het schijthuisje met het slachtoffer erin op en plaatst een ander dat nog leeg is en rijdt dan weg naar zijn bestemming. Steinbart die zo te zien sterk beïnvloed is door Amerikaanse films, mag best trots zijn op haar eerste werk. Het camerawerk is van Carl Friedrich Koschnik en Sebastian Edschmid. Exporttitel THE MIDDLE OF NOWHERE.

Alles auf die Siebzehn

1999 | Drama, Romantiek

Duitsland 1999. Drama van Kai Christiansen. Met o.a. Oliver Bröcker, Anna von Berg, Katharina Schüttler, Christian Lehmann-Carrasco en Wolf-Dietrich Sprenger.

Een jong stel gaat samenwonen, maar kort daarop verliezen beiden hun baan. Ze vertellen dit elkaar niet, omdat ze elkaars dromen intact willen houden. Na vele vergeefse sollicitaties komen ze elkaar tegen als ze beiden solliciteren naar hetzelfde baantje. Ten einde raad besluit het paartje om naar het casino te gaan, waar ze aan de roulettetafel al hun geld inzetten op nummer 17.

Gomez - Kopf oder Zahl

1998 | Drama, Familiefilm

Duitsland 1998. Drama van Edward Berger. Met o.a. Antonio Wannek, Lou Bihler, Michael Schenk, Heinz-Werner Kraehkamp en Dagmar Manzel.

Een jong stel gaat samenwonen, maar kort daarop verliezen beiden hun baan. Ze vertellen dit elkaar niet, omdat ze elkaars dromen intact willen houden. Na vele vergeefse sollicitaties komen ze elkaar tegen als ze beiden solliciteren naar hetzelfde baantje. Ten einde raad besluit het paartje om naar het casino te gaan, waar ze aan de roulettetafel al hun geld inzetten op nummer 17.

Sawdust Tales

1997 | Familiefilm, Fantasy

Hongarije​/​​Duitsland​/​​Turkije 1997. Familiefilm van Baris Pirhasan. Met o.a. Hugh O'Conor, Julia Brendler, Károly Eperjes, Haluk Bilginer en Meltem Cumbul.

Een jong stel gaat samenwonen, maar kort daarop verliezen beiden hun baan. Ze vertellen dit elkaar niet, omdat ze elkaars dromen intact willen houden. Na vele vergeefse sollicitaties komen ze elkaar tegen als ze beiden solliciteren naar hetzelfde baantje. Ten einde raad besluit het paartje om naar het casino te gaan, waar ze aan de roulettetafel al hun geld inzetten op nummer 17.

Der Menschenfresser

1993 |

Duitsland 1993. Otto Alexander Jahrreiss. Met o.a. Irene Kugler, Helmut Lorin, Winfried Wagner, Michael Schenk en Herbert Sand.

Een schrijfster van politieromans (Kugler) ontmoet tijdens een treinreis een bijzonder vreemde man (Lorin). Deze stelt zich voor als kannibaal en alles wat hij zegt heeft wel iets met eten te maken. Aanvankelijk geamuseerd, later gefascineerd luistert de vrouw naar zijn verhalen en deze beginnen zich in haar gedachten te vermengen met de fictie van haar laatste misdaadroman. Vreemde, soms macabere, fantasie met sterk satirische ondertoon. De film doet artificiëel aan en getuigt niet steeds van goede smaak, maar men kan niet ontkennen dat hij op zijn minst merkwaardig is. Een opvallend regie- en scenario debuut van ex- modefotograaf Jahrreis dat ondanks enkele minder gelukte momenten toch een belofte voor de toekomst inhoudt. Fotografie van Hans Grimmelmann.