Willard Robertson: cast en schrijver.
Er zijn 31 films gevonden.

Deep Valley

1947 | Misdaad, Drama

Verenigde Staten 1947. Misdaad van Jean Negulesco. Met o.a. Ida Lupino, Dane Clark, Wayne Morris, Fay Bainter en Henry Hull.

In Libby Saul`s (Lupino) eentonig boerenbestaantje komt een gangster van een nabijgelegen gevangenenkamp; eersteklas acteurs in uitstekend drama. Het scenario is van Salka Viertel en Stephen Morehouse Avery naar een roman van Dan Totheroh. Het camerawerk is van Ted McCord.

The Renegades

1946 | Western

Verenigde Staten 1946. Western van George Sherman. Met o.a. Evelyn Keyes, Willard Parker, Larry Parks, Edgar Buchanan en Jim Bannon.

In deze geslaagde western wisselen romantiek en actie elkaar goed af. Keyes houdt van de bandiet Parks, maar als dokter Parker in het spel komt staat ze voor de keus. Buchanan is het hoofd van een outlaw-familie waartoe ook Bannon en Tucker behoren. Het (kleuren-)camerawerk van William Snyder is goed. Melvin Levy en Francis Edwards Faragoh bewerkten een verhaal van Harold Shumate voor producent Michael Kraike, een man die later de tv-western- serie THE DEPUTY zou produceren, met Henry Fonda en Allen Case (1959-1961)

Along Came Jones

1945 | Western, Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1945. Western van Stuart Heisler. Met o.a. Gary Cooper, Loretta Young, William Demarest, Dan Duryea en Frank Sully.

Een tweetal cowboys Melody Jones en Cherry de Longpre (Cooper en Young) worden aangezien voor gevreesde revolverhelden en de gehele bevolking van een kleine plaats in het westen maakt zich op het hen zo mooi mogelijk te maken, totdat de echte schurk Monte Jarrad (Duryea) opduikt. Veel pret, onderhoudend en niet gewelddadig. Scenario van Johnson Nunnally naar de roman van Alan LeMay. Camerawerk van Milton Krasner.

Moontide

1942 | Drama

Verenigde Staten 1942. Drama van Archie L. Mayo en Archie Mayo. Met o.a. Jean Gabin, Ida Lupino, Thomas Mitchell, Claude Rains en Jerome Cowan.

Een ruige zeeman (Gabin) bekommert zich om een vrouw (Lupino) die mogelijk met zelfmoordplannen rondloopt. Gabin's portret redt deze middelmatige, als 'realistisch' te interpreteren film. Scenario van John O'Hara naar een roman van Willard Robertson. Voor het camerawerk tekende Charles Clarke.

Men of the Timberland

1941 | Western

Verenigde Staten 1941. Western van John Rawlins. Met o.a. Richard Arlen, Andy Devine, Linda Hayes, Francis McDonald en Willard Robertson.

Een doorsnee-western over Richard Arlen en Andy Devine, die zich afzetten tegen een schurk met zijn handlanger. Niets nieuws te vinden in het scenario van Maurice Tombragel en Griffin Jay, die een verhaal van Paul Jarrico bewerkten. John Boyle was er voor de opnamen en Ben Pivar was de producent voor Universal.

Remember the Night

1940 | Romantiek, Misdaad

Verenigde Staten 1940. Romantiek van Mitchell Leisen. Met o.a. Barbara Stanwyck, Fred MacMurray, Beulah Bondi, Elizabeth Patterson en Sterling Holloway.

Prachtig verfilmd sentimenteel verhaal over openbare aanklager MacMurray, die verliefd wordt op winkeldievegge Stanwyck tijdens rechtbankschorsing vanwege de kerstdagen; zowel meesterlijke opbouw als heel speciale stemming ontstaat gelijktijdig. Scenario van Preston Sturges. Camerawerk van Ted Tetzlaff.

Range War

1939 | Western

Verenigde Staten 1939. Western van Lesley Selander. Met o.a. William Boyd, Russell Hayden, Britt Wood, Pedro De Cordoba en Willard Robertson.

Het geld dat nodig is om de spoorwegarbeiders uit te betalen wordt geroofd. Aan Hopalong en zijn vrienden is het om de buit terug te veroveren. De film komt langzaam op gang maar in de tweede helft zit de vaart erin. Wood moest zorgen voor de komische noot omdat George Hayes de serie had verlaten. Dean debuteert, en in 1945 zou hij zelf een westernster worden.

Heritage of the Desert

1939 | Western

Verenigde Staten 1939. Western van Lesley Selander. Met o.a. Donald Woods, Evelyn Venable, Russell Hayden, Robert Barrat en Sidney Toler.

Dit is de derde en laatste verfilming van het boek van Zane Grey, hier bewerkt door Norman Houston en Harrison Jacobs. Woods komt naar het westen om zijn bezittingen te inspecteren en merkt dat zijn waarnemer, Gordon, de zaak heeft belazerd. Daarmee is zijn leven in gevaar gekomen, maar hij kan rekenen op de steun van rancher Barrat en er volgt een romance met Venable, Barrats dochter. Een wilde achtervolging vormt de climax van deze goede actie-western.

Each Dawn I Die

1939 | Thriller, Drama

Verenigde Staten 1939. Thriller van William Keighley en Max Steiner. Met o.a. James Cagney, George Raft, George Bancroft, Jane Bryan en Maxie Rosenbloom.

Sensatiejournalist Cagney heeft een rotsvast vertrouwen in de rechterlijke macht. Hij betrapt een openbare aanklager op corruptie. Hij wordt de gevangenis ingepraat wegens het in dronken toestand aanrijden van een voetganger. Cagney is er ingeluisd, maar hij kan niets bewijzen. In de bajes sluit hij vriendschap met de tot levenslang veroordeelde Raft. Cagney helpt Raft ontsnappen, zodat deze zijn onschuld kan bewijzen. Onwaarschijnlijke, maar boeiend gemaakte film noir, met een uitzonderlijk duo in de hoofdrollen. Het scenario van Norman Reilly Raine, Warren Duff en Charles Perry, gebaseerd op de roman van Jerome Odlum, stelt echter hevig teleur. Fotografie was in handen van Arthur Edeson, terwijl Max Steiner voor de achtergrondmuziek zorgde.

Torchy Gets Her Man

1938 | Komedie, Mysterie

Verenigde Staten 1938. Komedie van William Beaudine. Met o.a. Glenda Farrell, Barton MacLane, Tom Kennedy, Willard Robertson en George Guhl.

Een typische, rond 1940 gemaakte dertien-in-een-dozijn-film van Warner Brothers met Farrell in de hoofdrol als Torchy Blane, die samen met haar vriend detective Steve McBride (MacLane) een bende vervalsers onder leiding van Robertson achter de tralies probeert te krijgen. Middelmatige maar overwegend komische film in deze reeks.

The Go-Getter

1937 | Komedie

Verenigde Staten 1937. Komedie van Busby Berkeley. Met o.a. George Brent, Anita Louise, Charles Winninger, Gordon Oliver en Minerva Urecal.

Nadat Brent een been verloren heeft, is hij, dankzij een plotseling dieptepunt in de carrière van zijn vader, in staat te bewijzen dat een man met één been gelijkwaardig is aan een man met twee benen. Veel bekende gezichten in een alledaags produkt. In 1933 al zwijgend uitgebracht.

Roaring Timber

1937 | Western

Verenigde Staten 1937. Western van Phil Rosen. Met o.a. Jack Holt, Grace Bradley, Ruth Donnelly, Raymond Hatton en Willard Robertson.

In deze houthakkerswestern wordt Bradley's vader, eigenaar van een houtbedrijf, vermoord. Zijn dochter neemt de zaak over, maar ze neemt enkele ongure personen in dienst aan wie zij te veel toevertrouwt: ze willen haar vernietigen. Broer Holt moet er aan te pas komen om alles weer recht te breien. Onderhoudend in zijn soort; Larry Darmour produceerde deze film voor Columbia.

Park Avenue Logger

1937 | Western

Verenigde Staten 1937. Western van David Howard. Met o.a. George O'Brien, Beatrice Roberts, Willard Robertson, Ward Bond en Bert Hanlon.

Een van de vele houthakker-westerns (lumberjack-western). Ditmaal is het O'Brien die in zo'n kamp terechtkomt en daar te maken krijgt met corruptie. Er volgt een grote schoonmaak. De bandieten bijten in het zand en aan het einde kunnen de goeden weer opgelucht ademhalen.

The Three Godfathers

1936 | Western

Verenigde Staten 1936. Western van Richard Boleslawski. Met o.a. Chester Morris, Lewis Stone, Walter Brennan, Irene Hervey en Willard Robertson.

Een weinig vertoonde en daardoor ondergewaardeerde filmversie van het boek van Peter B. Kyne (twee keer eerder verfilmd) over drie slechteriken die na een bankoverval op Kerstavond door de sheriff en zijn meute achtervolgd worden tot in de woestijn. Daar treffen zij een stervende vrouw aan die net een kind gebaard heeft. Ze adopteren de zuigeling. Mooi opgenomen en met warmte geacteerd. Scenario van Edward E. Paramore Jr., en Manuel Seff. Camerawerk van Joseph Ruttenberg. Hertiteld MIRACLE IN THE SAND.

Black Fury

1935 | Drama

Verenigde Staten 1935. Drama van Michael Curtiz. Met o.a. Paul Muni, Karen Morley, William Gargan, Barton MacLane en Mae Marsh.

Hard sociaal drama over mijnwerkers die belaagd worden door onveilige arbeidsomstandigheden, stakingen en corruptie. Muni, in de hoofdrol, is zoals gewoonlijk gedenkwaardig. Scenario van Abem Finkel en Carl Erickson. Camerawerk van Byron Haskin.

Tugboat Annie

1933 | Komedie

Verenigde Staten 1933. Komedie van Mervyn LeRoy. Met o.a. Marie Dressler, Wallace Beery, Robert Young, Maureen O'Sullivan en Willard Robertson.

Dressler is kapitein op de sleepboot 'Narcissus' en Beery haar man-die-nergens-voor-deugt. Een rommelige klucht, maar de onnavolgbare sterren bezorgen veel pret.

Operator 13

1933 | Western, Historische film, Drama

Verenigde Staten 1933. Western van Richard Boleslawski en Richard Boleslavsky. Met o.a. Marion Davies, Gary Cooper, Jean Parker, Katherine Alexander en Ted Healy.

Marion Davies als spionne voor de noordelijken in de Burgeroorlog; ze wordt verliefd op de Zuidelijke officier Cooper. Op waarheid gebaseerd.

Lady Killer

1933 | Misdaad, Drama, Komedie

Verenigde Staten 1933. Misdaad van Roy Del Ruth. Met o.a. James Cagney, Mae Clarke, Leslie Fenton, Margaret Lindsay en Henry O'Neill.

Cagney is goed op dreef in een pittig verhaal over een gangster die een acteur wordt in Hollywood en die zich niet los kan maken van zijn voormalige beroep.

Destination Unknown

1933 | Drama

Verenigde Staten 1933. Drama van Tay Garnett. Met o.a. Pat O'Brien, Ralph Bellamy, Betty Compson, Alan Hale en Willard Robertson.

Een rum smokkelende schoener zwalkt over zee, terwijl er een strijd gaande is tussen de bemanning en een stelletje gangsters. Wanneer er een op Christus lijkende figuur als verstekeling wordt ontdekt, verandert ieders leven. De eerste helft van dit zeemansverhaal is sfeervol en de tweede helft is een fascinerende religieuze parabel, waarin Bellamy excelleert als de Christus- figuur. De scènes op het schip werden in hun totaliteit opgenomen in een geluiddichte, schommelende Universal studio.

Central Airport

1933 | Drama

Verenigde Staten 1933. Drama van William A. Wellman. Met o.a. Richard Barthelmess, Sally Eilers, Tom Brown, Glenda Farrell en Harold Huber.

De titel dekt beslist de inhoud niet. Het gaat om een romantische wedijver tussen Barthelmess en Brown, twee broers die beide piloot zijn, en verliefd op Eilers. Een paar bewonderenswaardige vliegstunts en wat speciale effecten op klein formaat helpen het onderontwikkelde script. Als je even met de ogen knippert mis je het kleine rolletje van John Wayne, die tijdens de climax de co-piloot van Brown speelt.

Wild Girl

1932 | Western, Romantiek

Verenigde Staten 1932. Western van Raoul Walsh. Met o.a. Charles Farrell, Joan Bennett, Ralph Bellamy, Eugene Pallette en Irving Pichel.

De jonge Bennet aan de haal met Farrel ('The Stranger' op de aftiteling). Walsh pakt de zaken stevig aan in zijn versie van Bret Hartes verhaal 'Salomy Jane's Kiss'. Norbert Brodine maakte schitterende natuuropnamen op locatie in ongerepte gebieden van Californie.

Virtue

1932 | Drama, Misdaad

Verenigde Staten 1932. Drama van Edward Buzzell. Met o.a. Carole Lombard, Pat O'Brien, Ward Bond, Shirley Grey en Willard Robertson.

Een gewaagd thema voor de jaren dertig! Mae (Carole) wordt op verdenking van prostitutie opgepakt en moet New York verlaten. Ze trouwt met een taxichauffeur die na het huwelijk met haar verleden wordt geconfronteerd en dat niet kan verwerken. De film begint spiritueel met eersteklas dialogen en zakt dan af naar het niveau van derderangs thriller. Genieten van Lombard.

The Gay Caballero

1932 | Western

Verenigde Staten 1932. Western van Alfred L. Werker. Met o.a. George O'Brien, Victor McLaglen, Cecilia Parker, Weldon Heyburn en Linda Watkins.

Een western met een Mexicaans sausje, overdramatisch gebracht. O'Brien raakt zijn ranch kwijt en McLaglen is de bandiet. Logisch dat O'Brien zijn ranch terug wenst te veroveren.

Texas Bad Man

1932 | Western

Verenigde Staten 1932. Western van Edward Laemmle. Met o.a. Tom Mix, Lucille Powers, Fred Kohler, Edward LeSaint en Willard Robertson.

Het scenario van deze Tom Mix-western laat helaas te wensen over. Maar de titelheld is goed op dreef. Hij infiltreert in de bende van Kohler en maakt zo een einde aan diens praktijken. Het camerawerk van de Mix-serie was in 1932 en 1933 in handen van Dan Clark, de persoonlijke favoriet van Mix. Clark was inderdaad in staat perfect werk af te leveren, zoals ook voor deze film.

Rider of Death Valley

1932 | Western

Verenigde Staten 1932. Western van Albert Rogell. Met o.a. Tom Mix, Lois Wilson, Fred Kohler, Forrest Stanley en Willard Robertson.

Wilson komt naar het westen om de mijn van haar vermoorde broer in bezit te nemen. Kohler en trawanten zijn eveneens op zoek naar de mijn en Mix moet zorgen dat Wilson krijgt wat haar toekomt. Een uitstekende western met veel sfeer en voldoende actie. Het scenario is van Jack Cunningham naar een verhaal van hem en Stanley Bergerman. Het camerawerk is van Daniel B. Clark.

Doctor X

1932 | Horror, Sciencefiction

Verenigde Staten 1932. Horror van Michael Curtiz. Met o.a. Lionel Atwill, Fay Wray, Lee Tracy, Preston Foster en Arthur Edmund Carewe.

Een fraai geproduceerde (o.a. een adequaat geluidsspoor) en goed geregisseerde horror-thriller in klassieke stijl over een waanzinnige, kannibalistische wurger die zijn wandaden bij volle maan begaat en die door de politie tot in een laboratorium wordt gevolgd. De komische momenten, de relatief trage voortgang en de naïeve finale vormen de zwakke punten. Gefilmd in het eerste Technicolor-proces, waarin groen/bruin wat domineert. De afdeling Filmkunde van UCLA beschikt over de gerestaureerde versie in kleur die op de tv wordt vertoond. Ook circuleerden er talloze zwart-wit kopieën, die veelvuldig zijn gedraaid, waardoor er verwarring is ontstaan over het feit of de film in kleur of zwart-wit is. Het is dus van oorsprong kleur. Naar het toneelstuk van Howard W. Comstock en Allan C. Miller, bewerkt door Robert Tasker en Earl Baldwin. Achter de camera stonden Ray Rennahan en Richard Tower. Wie de film ruim zestig jaar later ziet, begrijpt dat het indertijd een sensatie geweest moet zijn.

The Ruling Voice

1931 | Drama, Misdaad

Verenigde Staten 1931. Drama van Rowland V. Lee en Rowland Lee. Met o.a. Walter Huston, Loretta Young, Doris Kenyon, David Manners en John Halliday.

Gangster Huston is leider van de hele onderwereld, maar zijn gevoel gaat spreken als zijn onschuldige dochter terugkomt uit het buitenland, waar zij op school is geweest. De scenes van Loretta zijn wat traag, maar als Huston in beeld komt begint het te zinderen.

The Cisco Kid

1931 | Western

Verenigde Staten 1931. Western van Irving Cummings. Met o.a. Warner Baxter, Edmund Lowe, Nora Lane, Chris-Pin Martin en Willard Robertson.

Baxter had twee jaar eerder een Oscar gewonnen voor zijn Cisco-Kid-vertolking in IN OLD ARIZONA en Fox wilde een vervolg. Alfred Cohn schreef het verhaal rond het personage van O'Henry. De Kid komt nu in actie om Nora Lane te helpen haar ranch te behouden. Hij overvalt een bank en geeft haar de centen; de befaamde Robin Hood-situatie. Lowe is weer de man die natuurlijk vergeefs de achtervolging op Kid instelt. Het camerawerk van Barney McGill geeft de film een prima uiterlijk.

Skippy

1931 | Familiefilm, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1931. Familiefilm van Norman Taurog. Met o.a. Jackie Cooper, Mitzi Green, Robert Coogan, Jackie Searl en Willard Robertson.

Cooper speelt hier voor het eerst in een belangrijke rol als figuur uit de strip van Perry Crosby, namelijk Skippy. Een Oscar voor de regie. Klassieke kinderfilm. Kreeg een vervolg: SOOKY.

Graft

1931 | Thriller

Verenigde Staten 1931. Thriller van Christy Cabanne. Met o.a. Regis Toomey, Sue Carol, Dorothy Revier, Boris Karloff en George Irving.

Een jonge reporter wil zijn slag slaan met een opzienbarend verhaal over een politicus die corrupt is. Onrealistisch gebracht, waardoor de thriller vaak lachwekkend wordt.

Fair Warning

1931 | Western

Verenigde Staten 1931. Western van Alfred L. Werker. Met o.a. George O'Brien, Louise Huntington, Mitchell Harris, George Brent en Nat Pendleton.

Een redelijke herverfilming van het boek The Untamed van Max Brand dat eerder in 1920 verfilmd was met Tom Mix in de hoofdrol. Brand, een pseudoniem van Frederic Faust, behoort tot de populairste westernschrijvers. Het hier genoemde boek werd in 1918 gepubliceerd. Heel populair werden ook de Destry- verfilmingen naar het werk van Brand.