Maria Monti: cast.
Er zijn 9 films gevonden.

Controvento

2000 | Drama

Italië 2000. Drama van Peter Del Monte. Met o.a. Margherita Buy, Ennio Fantastichini, Valeria Golino, Maria Monti en Stefania Marsala.

In Peter del Monte's scherpzinnige karakterfilm Controvento staan twee vrouwen centraal die op twee uiterst verschillende manieren verbeelden hoe je je kunt wapenen tegen de grilligheid van het bestaan. Het enige wat de vrouwen bindt is het feit dat ze zussen zijn. Clara (Margherita Buy) is de rationalist. Ze werkt als psychiater in een psychologisch dienstencentrum in Turijn en heeft zich zowel privé als professioneel volledig gehard tegen de instabiele buitenwereld. Haar zus Nina (Valeria Golino) is de tegenpool. Zij gaat alles en iedereen uit de weg op een schijnbaar gewetenloze manier, tevergeefs op zoek naar een antwoord op een vraag die ze niet kan formuleren. Terwijl de karakters minutieus worden neergezet, introduceert regisseur en scenarist Del Monte de splijtzwam in de vorm van verpleger Leonardo (Ennio Fantastichini). De dynamiek die ontstaat tussen de drie, ontketent een breuk met de ingesleten overlevingsmechanismen en dwingt het drietal elkaar en zichzelf te ontleden, met de kop in de zelfgecreëerde wind.

La Medaglia

1997 | Drama

Italië 1997. Drama van Sergio Rossi. Met o.a. Antonella Ponziani, Franco Nero, Tresy Taddei, Sonia Grassi en Maria Monti.

In Peter del Monte's scherpzinnige karakterfilm Controvento staan twee vrouwen centraal die op twee uiterst verschillende manieren verbeelden hoe je je kunt wapenen tegen de grilligheid van het bestaan. Het enige wat de vrouwen bindt is het feit dat ze zussen zijn. Clara (Margherita Buy) is de rationalist. Ze werkt als psychiater in een psychologisch dienstencentrum in Turijn en heeft zich zowel privé als professioneel volledig gehard tegen de instabiele buitenwereld. Haar zus Nina (Valeria Golino) is de tegenpool. Zij gaat alles en iedereen uit de weg op een schijnbaar gewetenloze manier, tevergeefs op zoek naar een antwoord op een vraag die ze niet kan formuleren. Terwijl de karakters minutieus worden neergezet, introduceert regisseur en scenarist Del Monte de splijtzwam in de vorm van verpleger Leonardo (Ennio Fantastichini). De dynamiek die ontstaat tussen de drie, ontketent een breuk met de ingesleten overlevingsmechanismen en dwingt het drietal elkaar en zichzelf te ontleden, met de kop in de zelfgecreëerde wind.

Gangsters

1992 | Drama

Italië 1992. Drama van Massimo Guglielmi. Met o.a. Ennio Fantastichini, Giuseppe Cederna, Isabella Ferrari, Claudio Bigagli en Giulio Scarpati.

Drie ex-partizanen geven een vervolg aan hun antifascistische heldendaden uit de oorlogstijd. Hun wapenfeiten in het naoorlogse Italië zorgen voor boeiend amusement. Ze brengen de communistische partij, die ooit aan hun kant stond, in verlegenheid. Het drietal lokt hun vroegere commandant terug door hem in het vooruitzicht te stellen dat ze een nazifunctionaris uit de weg zullen ruimen. Vlak na de aanslag worden twee leden van de Italiaanse gendarme die toevallig op het toneel waren verschenen eveneens door de leider van de partizanen vermoord. De vroegere bevelhebber, Fantastichini, wordt door de koerier van de communistische partij, Marescotti, onder druk gezet om zijn drie kameraden te verraden. Goed geacteerd drama over morele dilemma's en loyaliteit. Technisch zeer goed uitgevoerd; prima camerawerk van Paolo Rossato. Het enige zwakke punt is het gebrek aan dynamiek.

Milan noir

1988 | Avonturenfilm, Misdaad, Film noir

Frankrijk​/​​Zwitserland 1988. Avonturenfilm van Ronald Chammah. Met o.a. Isabelle Huppert, Joaquim de Almeida, David Warrilow, Jean Benguigui en Hans Zischler.

Het bizondere aan deze Frans-Zwitserse film is dat hij zich in Milaan afspeelt. Een verlaten, roetkleurig en vreemd Milaan, zoals de titel al aangeeft. Om het allemaal wat ingewikkelder te maken is aan het misdaadplot het volgende toegevoegd: enige onmogelijke liefdes, een terrorist en een wraakzuchtige commissaris, die heel erg vaag blijft. Dit alles in een ambitieuze, intelligente en kille film. De dromerige sfeer die in deze begoochelende stad heerst, die een beetje aan het Wenen van Carol Reed in THE THIRD MAN doet denken, is knap gedaan. Eveneens opmerkelijk acteerwerk.

Ritratto di borghesia in nero

1978 | Drama

Italië 1978. Drama van Tonino Cervi. Met o.a. Senta Berger, Ornella Muti, < Capucine, Christian Borromeo en Stefano Patrizi.

Een jonge pianist wordt minnaar van een getrouwde vrouw in Venetië, maar wordt dan verliefd op meisje van zijn leeftijd, terwijl zijn oude minnares hem tot elke prijs voor zichzelf wil behouden. De nogal verlekkerd uitgemeten decadentie krijgt een alibi omdat het zich tijdens het opkomend fascisme afspeelt, maar de wezenloosheid van de jonge held maakt de begeertes waarvan hij het onderwerp is weinig aannemelijk. De bestudeerd esthetische vormgeving krijgt een impuls door de cynische ontknoping als het prille meisje nòg doortrapter blijkt dan wie ook in de film.

Al piacere di rivederla

1976 | Misdaad

Italië​/​​Frankrijk 1976. Misdaad van Marco Leto. Met o.a. Ugo Tognazzi, Françoise Fabian, Miou-Miou, Alberto Lionello en Philippe March.

Een regeringsambtenaar moet de verdachte zelfmoord onderzoeken van een provinciale industrieel en christen-democratische partijbons, wiens weduwe zijn jeugdliefde was. Het blijkt moord te zijn geweest, maar zijn strijd tegen de corrupte bourgeoisie heeft geen ander resultaat dan dat de verloofde van de erfgenaam haar milieu de rug toekeert. Een teleurstellende film van de maker van IL VILLEGIATURE, die verrassingsloze satire richt op overbekende doelwitten en er zijn gemak van neemt. Tognazzi maakt nog iets van zijn hoofdrol, maar de actrices worden door de film zeer veronachtzaamd.

Giù la testa

1971 | Western, Avonturenfilm

Italië 1971. Western van Sergio Leone. Met o.a. Rod Steiger, James Coburn, Romolo Valli, Maria Monti en Rik Battaglia.

Bandiet Juan Miranda (Steiger) haalt in Mexico ten tijde van de revolutie de Ierse explosievenexpert (Coburn) over hem te helpen om een bank op te blazen. Als de bank geen goud maar politieke gevangenen blijkt te bevatten, wordt Miranda zijns ondanks de held van de revolutie. Een echte Sergio Leone spaghettiwestern, vol humor en spektakel. Zoals gebruikelijk voor de westerns van Leone gaat ook deze weer vergezeld van een uitstekende score van Ennio Morricone. Regisseur Leone wilde eigenlijk Clint Eastwood voor de rol van de Ier, maar die vond destijds dat hij wel in genoeg Italiaanse westerns had gespeeld.

Il Garofano rosso

1966 | Drama

Italië 1966. Drama van Luigi Faccini. Met o.a. Miguel Bosé, Elsa Martinelli, Denis Karvil, Marina Berti en Isa Barzizza.

Een Siciliaanse student krijgt van zijn vriendinnetje bij haar vertrek een rode anjelier die hij altijd in zijn knoopsgat draagt en waarmee hij zich de spot van zijn medestudenten op de hals haalt. Tegelijk wordt de bloem symbool van het zich formerend communistisch verzet tegen het opkomend fascisme, hoewel de jonge held met zijn liefdesverdriet alle vormen van geweld verwerpt. De zorgvuldige tijdsreconstructie (1924) en boeiende bijrollen wegen niet op tegen een onbestemd scenario in een te lange film, met een onvoldoende, pruilende hoofdrol van Bosé die later als popzanger meer succes zou oogsten.

La Bella di Lodi

1963 | Romantiek

Italië 1963. Romantiek van Mario Missiroli. Met o.a. Stefania Sandrelli, Angel Aranda, Elena Borgo en Maria Monti.

Een jonge en mooie grondbezitster uit Lombardije ontmoet op het strand een serieuze, ondernemende mecanicien. Ze worden verliefd op elkaar. Het verhaal van hun toevallige ontmoeting en zorgeloze ontsnapping in een auto heeft niet veel te bieden.