Jean-Pierre Sentier

Regisseur, Acteur

Jean-Pierre Sentier is regisseur en acteur.
Er zijn 47 films gevonden.

Une femme sans histoire

1993 | Thriller, Misdaad

Frankrijk 1993. Thriller van Alain Tasma. Met o.a. Danièle Lebrun, Martine Chevalier, Marcel Bozonnet, Philippe Laudenbach en Jean-Pierre Sentier.

Marie Bonnet (Lebrun) woont met man en twee kinderen in een rustige voorstad van Parijs. Ze krijgt de schok van haar leven als ze in haar tuin een lugubere ontdekking doet: ze vindt het verminkte lichaam van een vriendje van haar zoon. Marie lijdt daarop aan wat in de psychiatrie hysterische amnesie wordt genoemd. Ze kan zich niets meer herinneren dat in verband kan staan met het slachtoffer. Ze graaft haar eigen geheugen af in de hoop aanwijzingen te vinden, die haar kunnen helpen herinneren wat er gebeurd is. Inmiddels verdenkt de politie haar van moord. Een huisvrouw probeert de legpuzzel van haar pijnlijke verleden in elkaar te zetten in een ongewoon en fatsoenlijk vertolkt, maar niet helemaal overtuigend psychologisch drama. Het scenario is van Alain Krief en regisseur Tasma naar de roman van Jean-Pierre Ferrière. Het camerawerk is van Jean-Bernard Aurouet.

L'ombre du doute

1993 | Drama

Frankrijk 1993. Drama van Aline Issermann. Met o.a. Sandrine Blancke, Alain Bashung, Mireille Perrier, Josiane Balasko en Luis Issermann.

Adequaat verfilmd, naar incest-verhaal over de elf-jarige, in zichzelf gekeerde Sandrine (Blancke), die zegt door haar vader (Bashung) te zijn misbruikt. Iedereen gaat zich ermee bemoeien - school, familie, politie, autoriteiten - en de druk op het gezin wordt tot in het extreme opgevoerd. Dochterlief trekt haar verklaring in, maar vader wordt toch veroordeeld. Griezelig is hoe verbeten de maatschappij, alle deskundigen voorop, achter de vermeende dader aan zit. Het slot van de film stelt hen in het gelijk (vader bekent), maar de uitkomst had net zo goed anders kunnen zijn. Dat met die mogelijkheid geen rekening wordt gehouden, geeft de film een nare bijsmaak. Scenario van regisseuse Issermann. De beelden zijn van Darius Khondji. Gedraaid in CinemaScope.

L'affût

1992 | Drama

Frankrijk 1992. Drama van Yannick Bellon. Met o.a. Tchéky Karyo, Dominique Blanc, Patrick Bouchitey, Jean-Pierre Sentier en Michel Robin.

Na tien jaar lang tevergeefs het geluk gezocht te hebben, keert Blanc, samen met haar zoontje, terug naar haar geboortestreek. Daar wil ze samen met haar broers, die achterbleven, de fazantenkwekerij verder exploiteren. Haar vroegere minnaar Bouchitey, die inmiddels is gescheiden, wil Blanc terugwinnen, maar zij heeft Karyo ontmoet, de nieuwe leraar, die eveneens getekend is door een tragisch verleden. Hij wil een vogelreservaat oprichten in de moerassen, een project dat de woede oproept van de jagers uit het dorp. Ecologisch drama dat de strijd verhaalt tussen idealisme en tradities. Goede bedoelingen maken echter nog geen boeiende film, zeker niet wanneer de moraal er met de paplepel ingegoten wordt. Bellon schreef het belerende scenario samen met Rémi Waterhouse, Michel Fessler en Benjamin Legrand. Mooie plaatjes geschoten door Pierre-William Glenn, de ware ster van deze film.

Krapatchouk

1992 | Komedie

Spanje/België/Frankrijk 1992. Komedie van Enrique Gabriel Lipschutz. Met o.a. Guy Pion, Piotr Zaitchenko, Ángela Molina, Oscar Ladoire en Didier Flamand.

Twee Oosteuropese seizoensarbeiders die voor een appel en een ei op een landbouwbedrijf hebben gewerkt, willen huiswaarts keren en belanden in Parijs. Op het station beklagen ze zich tegenover een ambtenaar van de Franse spoorwegen over het feit dat er geen trein teruggaat naar hun thuisland Prajevice in de voormalige Sovjetunie. Het land is echter op geen enkele landkaart terug te vinden. Het verbijsterde tweetal krijgt de hele bureaucratische rompslomp over zich heen als diplomaten en militairen koortsachtig proberen te achterhalen waar Prajevice ligt en of het wel echt bestaat. Debuterend schrijver-regisseur Lipschutz die de Chileense nationaliteit heeft, maakte zijn intelligente scenario al in 1985, maar toen hij eindelijk aan de verfilming van KRAPATCHOUK begon, was de satire (over een veranderend Europa, waarin een heel land zoekraakt) raker dan ooit. De kleine Pion en de hoog boven hem uittorenende Zaitsjenko, die wel wat weg hebben van Asterix en Obelix, verlevendigen het politieke gegeven met aanstekelijke slapstick. De klucht werkt wonderwel, tot aan het nogal simplistische einde. Het camerawerk is van Raoul Perez Cubero. Gefilmd in Brussel, Parijs en Madrid.

Marie Curie : une femme honorable

1991 | Biografie

Frankrijk 1991. Biografie van Michel Boisrond. Met o.a. Marie-Christine Barrault, Roger Van Hool, Jean-Luc Moreau, Piotr Machalica en Luigi Diberti.

Het priv[KA1]e-leven en het werk van Marie Curie (1867-1934), geboren Slodowska en Poolse, evenals van haar echtgenoot Pierre Curie (1859-1906), vanaf zijn kinderjaren in zijn vaderland via zijn universitaire studies in Parijs tot en met zijn beroemde jaren en zijn dood. Naar het gelijknamige en zeer succesvolle boek van Françoise Giraud. Een enigszins ironische titel want de 'weldenkenden' van haar tijd hadden juist grote kritiek op haar, vanwege haar privéleven. Knappe tijdsreconstructie maar de psychologische intensiteit van de roman komt er niet in terug. Het gaat meer om een reeks plaatjes dan om iets anders, hoewel Barrault zeer terecht prijzen heeft gekregen voor haar gevoelige en genuanceerde vertolking. Naast haar sterke aanwezigheid, kan Van Hool zich niet staande houden. Moreau is echter een perfecte professor Paul Langevin. Dankzij deze twee acteurs

Madame Ardel

1991 | Drama

Oostenrijk/Italië/Frankrijk/Duitsland 1991. Drama van Michaël Braun. Met o.a. Andréa Jonasson, Véronique Jannot, Florinda Bolkan, Jean-Luc Bideau en Philippe Caroit.

De charmante veertig-jarige Maxi Ardel (Jonasson) leidt in Parijs een bekend modehuis. Ze heeft nog een grote wens: de textielfabriek van de oude aristocratische familie di Falco in Firenze overnemen. Ze wil zich op hen wreken omdat graaf Massimo di Falco haar twintig jaar geleden het kind dat ze van hem verwachtte ontnomen heeft. Nu wil ze de di Falco`s vernietigen, maar gravin Bianca di Falco (Bolkan) wil zich echter niet zonder slag of stoot gewonnen geven. Een erg pretentieus gemaakte Europese productie die lang duurt maar er niet in slaagt echt op gang te raken. De bordkartonnen personages kunnen geen ogenblik overtuigen en de kijker kan enkel genieten van de variëteit en schoonheid van de internationale decors, in beeld gebracht door Immo Rentz en Jorg Widmer. Ulrich del Mestre schreef het scenario.

Le coup suprême

1991 | Drama

Frankrijk 1991. Drama van Jean-Pierre Sentier. Met o.a. Philippe Clévenot, Charlotte Maury, Bernard Giraudeau, Jean-Yves Thual en Paul Crauchet.

Aan boord van een passagiersschip wordt een biljartwedstrijd georganiseerd. Op ieder dek staat een tafel en het achtste niveau is het moeilijkst. Het record staat op naam van een zekere Raymond Michel, die vijftien jaar ervoor spoorloos is verdwenen. Wie wint, mag zijn aantrekkelijke weduwe Lucie (Maury) in de armen sluiten. Cl[KA1]evenot gaat voor de zoveelste keer zijn geluk proberen om de winnende stoot te maken. Een zonderlinge passagier heeft een goed idee om het slingerende en stampende schip te stabiliseren. Franse poging om de Amerikaanse voorgangers (THE HUSTLER en THE COLOR OF MONEY) te evenaren, maar deze keer is driemaal beslist geen scheepsrecht! Scenario van Christain Pereira en regisseur Sentier.

Père Aimable

1990 | Drama

Frankrijk 1990. Drama van Claude Santelli. Met o.a. Fernand Ledoux, Geneviève Fontanel, Jean-Pierre Sentier en Gérard Darrieu.

Bewerking zonder grote cinematografische diepgang van het werk van De Maupassant. Een rijke, gierige boer verbiedt het huwelijk tussen zijn zoon en een vrouw met een kind, dat van een zijn vroegere landarbeiders is. Rest de rauwe stijl van de romanschrijver en de verfijnde acteerprestatie van Ledoux in de hoofdrol.

La fille des collines

1990 | Misdaad

Frankrijk 1990. Misdaad van Robin Davis. Met o.a. Florent Pagny, Nathalie Cardone, Tchéky Karyo, Jean-Pierre Sentier en Laure Killing.

Naar de roman van Charles Williams, die zich in 1958 in de Pyreneeën afspeelt. Over de bloedige wraak en rivaliteit rond een veels te uitdagende dochter, wier vader zich uit de gratie acht. Het klassieke thema van de Corsicaanse 'vendetta', overigens niet geheel foutloos overgenomen, want het plot en de personages missen geloofwaardigheid. Dit ondanks enkele sterke scènes, de heldere beelden van Michel Abramowicz en de tamelijk obsederende muziek.

Jean Le Bleu

1990 | Drama, Historische film

Frankrijk 1990. Drama van Hélène Martin. Met o.a. Ginger Salkia, David Salkia, Paul Savatier, Evelyne Bouix en Jean-Pierre Sentier.

Een autobiografisch verhaal van Jean Giono, in een behoorlijke verfilming, ook al had de visuele vertelling wel wat sterker gekund. Zijn jeugd in het ouderlijk huis te Menosque met de schoenmakerij van zijn vader en de wasserij van zijn moeder. Om hen heen natuurlijk het dagelijks leven met de vreugde en het verdriet van de bewoners van dit plattelandsgehucht. Mooie beelden en overtuigend acteerwerk.

Fati et ses frères

1990 | Romantiek, Thriller

Frankrijk 1990. Romantiek van Claude Grinberg. Met o.a. Alexandra Stewart, Jean-Pierre Sentier, Bernard Waver, Cécilia Hornus en Iliana Lolitch.

De moeilijke liefdesverhouding tussen Christophe en de jonge Noord-Afrikaanse Fati met de onvermijdelijke broer van het meisje, die haar almaar verwijt dat zij de islamitische tradities niet genoeg respecteert. Het is een mierzoet verhaaltje geworden en bovendien werd dit thema al eens op een veel intelligentere manier in een bioscoopfilm verwerkt. Overtuigend gespeeld maar zonder overtuiging verfilmd en wat een vreemd idee om voor de rol van Fati, Lolitch te nemen.

Deux flics à Belleville

1990 | Misdaad, Komedie

Frankrijk 1990. Misdaad van Sylvain Madigan. Met o.a. Patrick Timsit, Kader Boukhanef, Michel Galabru, Anaïs Jeanneret en Jean-Pierre Sentier.

De warrige avonturen van twee piepjonge inspecteurs (Timsit en Boukhanef) die nauwelijks hun stage achter de rug hebben. Het feit dat ze allebei dezelfde achternaam (Hadad) hebben, zorgt voor heel wat verwarring. Een levendig verhaal vol persoonsverwisselingen, waarin elementen uit de sombere politiefilm vermengd worden met kluchtige aspecten en waarin men de hand van Alexis Lecaye herkent, die meehielp zijn roman voor deze film te bewerken. Het natuurlijke decor van dit pittoreske Parijse XX arrondissement wordt goed benut.

Tous en boîte!

1989 |

Frankrijk 1989. Charles Nemes. Met o.a. Jean-Pierre Sentier, Alain Doutey, Gaëlle Legrand en Serge Marquand.

Een opeenvolging van nachtclub-attracties, waarin gepoogd is met een vaag, zogenaamd plot enig onderling verband aan te brengen. Wat betreft de satire op de rare vogels die dit soort gelegenheden bezoeken, die is flauw en bot, terwijl het er allemaal te dik bovenop ligt. Wat betreft de regisseur, hij komt van het 'kleinkunsttheater' en dat is te merken aan de platvloerse regie. Het is echter wel een goede ingeving geweest Sentier de eigenaar van genoemde club te laten spelen.

Pleure pas my love

1989 | Komedie, Drama, Erotiek

Frankrijk 1989. Komedie van Tony Gatlif. Met o.a. Fanny Ardant, Rémi Martin en Jean-Pierre Sentier.

Gatlif is van oorsprong geen Noordafrikaan, zoals nogal eens wordt verondersteld, maar zigeuner! Met deze film stapt hij af van de beschrijving van randfiguren. Het gaat in wezen om een weinig bizonder gegeven, hoewel het hier een merkwaardige draai kreeg. Er zijn drie personages. De zoon brengt geleidelijk aan de maîtresse van zijn vader in vervoering. Wat langdradig en zo nu en dan ongeïnspireerd maar er zijn ook innmende scènes en ontroerende psychologische portretten.

Les vagabonds de la Bastille

1989 | Avonturenfilm, Historische film

Frankrijk 1989. Avonturenfilm van Jacques Pomonti. Met o.a. Matthieu Roze, Julie-Anne Rault, Bénédicte Loyen, Vincent de Bouard en Jean-Pierre Sentier.

Thomas, Manon en Barthélemy zitten zonder werk en geld. Zij zijn vanuit de provincie naar het explosieve Parijs van 1789 gekomen. Ze slapen in de niet bepaald warme ruïnes van de Bastille en sluiten zich aan bij de patriotten. Louter en alleen een voorwendsel om een kleurrijk tijdsbeeld te schetsen, met velerlij personages en de beschikking over een aardige hoeveelheid geld. Toch een vermakelijke en redelijke film, zoals al die films die ter gelegenheid van het tweede eeuwfeest van de Revolutie zijn gemaakt.

La soule

1989 | Oorlogsfilm, Historische film

Frankrijk 1989. Oorlogsfilm van Michel Sibra. Met o.a. Christophe Malavoy, Richard Bohringer, Marianne Basler, Jean-François Stévenin en Jean-Pierre Sentier.

Spanje 1813. De paarden van een Frans regiment worden gestolen door een deserteur. De officier wordt vastgezet op een gevangenisschip onder afschuwelijke omstandigheden. Hij overleeft dit en vindt de dief in de Dordogne. Hij daagt hem uit voor een spel, een oudere en veel ruwere versie van rugby, waarbij het toegestaan is elkaar te doden. De eerste speelfilm van Sibra die zich onderscheidde in de documentaire sector. De film komt hard aan als gevolg van de zeer wrede scènes.

La photo de Paul

1989 | Misdaad, Mysterie

Frankrijk 1989. Misdaad van Michel Favart. Met o.a. Alexandra Stewart, Jean-Pierre Sentier, Bernard Waver, Cécilia Hornus en Nicolas Tronc.

De ouders van Paul wenden zich tot een bureau dat vermiste personen helpt opsporen en er komt een privé-onderzoek op gang. Deze film is eigenlijk niet meer dan een grove bewerking van een reeks boeken, verschenen bij de 'Librairie des Champs- Elysées'. Noch in goede noch in slechte zin valt er verder veel over op te merken maar het is altijd leuk om de mooie Stewart weer te zien.

La part de l'ombre: nuit du 31 mai au 1er juin - nuit du 1er juin au 2 juin 1793

1989 | Historische film

Frankrijk 1989. Historische film van Charles Brabant. Met o.a. Michel Aumont, Bernard Fresson, Michel Bouquet, Jean-Pierre Sentier en María Casares.

Geschreven en gefilmd naar het werk van Nicolas Restif de la Bretonne die de figuur van 'Hibou' speelt maar met ook een verrassende Sentier en Choderlos de Laclos. Twee cruciale nachten in de geschiedenis van de Franse Revolutie. Een meesterlijk uitgevoerde, weelderige regie en een krachtige vertolking. Tamelijk meeslepend.

La maison piégée

1989 | Avonturenfilm

Frankrijk 1989. Avonturenfilm van Michel Favart. Met o.a. Anny Roman, Patachou, Philippine Leroy-Beaulieu en Jean-Pierre Sentier.

Een onbekende doet een duivels voorstel aan een familie waarmee ze veel geld kunnen verdienen en toch hun fraaie schilderij van Corot niet hoeven te verkopen. Een vlotte, pretentieloze film met Patachou in de rol van de grootmoeder.

Mort d'homme

1988 | Misdaad

Frankrijk 1988. Misdaad van Joannick Desclercs. Met o.a. Jacques Debary, Marc Eyraud, Jean-Pierre Sentier en Florence Giorgetti.

Een hoogleraar wordt vermoord gevonden in een klein hotel in de vallei van Chamonix. Commissaris Cabrol en zijn assistent gaan op onderzoek uit en ontdekken het geheime leven van het slachtoffer. Niet bijster origineel, maar degelijk gemaakt.

Mon ami le traître

1988 | Oorlogsfilm

Frankrijk 1988. Oorlogsfilm van José Giovanni. Met o.a. André Dussollier, Valérie Kaprisky, Thierry Frémont, Jean-Pierre Bernard en Jean-Jacques Moreau.

De regisseur bewerkte zijn eigen gelijknamige roman tot een levendige film. Een jonge collaborateur, hij hielp de Duitse politie, probeert huis en haard en zijn huid te redden in de chaotische periode vlak na WO II. Een groot aantal geloofwaardige en complexe figuren, op overtuigende wijze gespeeld, trekt aan het oog voorbij.

La maison assassinée

1988 | Mysterie, Thriller, Drama

Frankrijk 1988. Mysterie van Georges Lautner. Met o.a. Patrick Bruel, Anne Brochet, Ingrid Held, Agnès Blanchot en Sophie Brochet.

Deze duistere en intrigerende verfilming van het gelijknamige boek van Pierre Magnan verhaalt van een jongeman (gespeeld door de populaire zanger-acteur Patrick Bruel) die na WO I terugkeert naar zijn geboorteplaats. Daar komt deze wees erachter dat zijn hele familie is vermoord toen hij nog maar een baby was. Vastbesloten de daders te vinden gaat hij op onderzoek uit. Al doende leert hij een paar charmante jonge vrouwen kennen die hem zijn zoekwerk bemoeilijken. Ingrid Held speelt een van de jonge vrouwen en werd als 'veelbelovende jonge actrice' genomineerd voor een César.

Poussière d'Ange

1987 | Misdaad, Film noir, Fantasy, Thriller

Frankrijk 1987. Misdaad van Edouard Niermans. Met o.a. Bernard Giraudeau, Fanny Bastien, Fanny Cottençon, Michel Aumont en Jean-Pierre Sentier.

Na ANTHRACITE slaagt Niermans er wederom in ons te verbazen en te boeien met deze film noir over moord, corruptie en prostitutie, die balanceert op de rand van fantasie en waanzin. Al de personages hebben obsessies en worden door hun waanvoorstellingen, maar ook door de ondoordringbare omgeving aan de rand van de afgrond gebracht. Een grote misser is Giraudeau, die de rol van de hoofdpersoon zeer stijfjes speelt. Maar gelukkig is de mysterieuze Bastien er nog, een politieman die zich kapot wil zuipen, nadat zijn vrouw hem in de steek heeft gelaten, en die een schitterende Violetta neerzet, die een engel der wrake blijkt te zijn. Scenario van Jacques Audiard, Alain Le Henry en Edouard Niermans. Camerawerk van Bernard Lutic.

Les jupons de la révolution - Mirabeau

1987 | Historische film, Biografie, Romantiek

Frankrijk 1987. Historische film van Claude Feraldo. Met o.a. Bernard-Pierre Donnadieu, Suzanna Hofmann, Patrick Floersheim, Jean-Pierre Sentier en Jean-Pierre Cassel.

Het geromantiseerde levensverhaal van Honor[KA1]e Gabriel de Riqueti, Comte de Mirabeau (1749-1791) 'verteld' door zijn geliefde die hem trouw bleef aan de hand van o.a. flashbacks, nadat hij in 1793 in ongenade was gevallen en zijn lichaam uit de eretombe des Invalides was verwijderd en in een massagraf geworpen. Historisch niet geheel juist, maar aangenaam om naar te kijken. Bovendien proef je wat van de Franse Revolutie door de ogen van een hartstochtelijke vrouw. Naar het boek van Michel Dufour La baionette de Mirabeau.

Capitaine X

1987 | Oorlogsfilm

Zwitserland/Frankrijk 1987. Oorlogsfilm van Bruno Gantillon. Met o.a. Pierre Malet, Teresa Ann Savoy, Jean-Pierre Sentier, Lisa Kreuzer en Michel Beaune.

Dit Frans-Zwitserse avonturenfeuilleton speelt zich hoofdzakelijk af in Oostenrijk en met name in Wenen, dat het middelpunt is geworden van diverse ingewikkelde spionageactiviteiten, waarbij internationale agenten op zoek naar politieke en diplomatieke geheimen elkaar wederzijds uitmoorden, wanneer daar behoefte aan is. Ondanks de mooie natuurlijke omgeving en de prachtige binnenopnamen (van de Opera, bijvoorbeeld), lijkt het geheel toch meer op een tekenfilm in de stijl van Kuifje in het land van de Habsburgers. De film is niettemin vermakelijk.

Sarraounia

1986 | Avonturenfilm, Historische film

Burkina Faso/Frankrijk 1986. Avonturenfilm van Med Hondo. Met o.a. Aï Keïta, Laynn Watts, Jean-Roger Milo, Jean-Pierre Sentier en Féodor Atkine.

Verfilming van de historische roman van Abdoulaye Mamani ([KA1]Editions L`Harmattau, Parijs) die de Franse militaire kolonisatie van Soedan tot Tsjaad (1899) beschrijft. Het is meer een serie massamoorden, bedreven door karikaturale Fransen, met kapitien Milo aan het hoofd. Meer heeft Hondo er niet van gemaakt zodat je je in Cinnecitt[KA2]a waant. De overrompelende militaire overwinningsmacht valt de koningin van de Aznas, Sarraounia (Keïta), aan. Een film met de beste bedoelingen maar men wil veel teveel, het is bovendien te lang zonder eenheid en de film verzandt in verwarrende détails. Blijft over het personnage van de legendarische Sarraounia dat wel interessant is. Maar dat is wel wat mager voor zo'n superproductie van zeventien miljoen Francs, die op locatie gefilmd werd. Gedraaid in CinemaScope.

Exit-Exit

1985 | Drama, Fantasy

Frankrijk 1985. Drama van Luc Monheim. Met o.a. Philippe Léotard, Frédérique Hender, Magali Noël, Georges Géret en Jean-Pierre Sentier.

Het is tekenend dat de Vlaamse cineast Luc Monheim zijn derde film in Frankrijk maakt (na 8 jaar afwezigheid) met Franse acteurs. De Franse critici bejubelden deze film die eigenlijk slechts een naturalistisch, duister drama is over het kleffe leven in de vuile stad en het idyllische leven op een vuilnisbelt bewoond door paria's. Een partijdige film met enkele verrassende scènes in een voor de rest dikke brei.

Rue Barbare

1983 | Drama, Misdaad, Actiefilm, Thriller

Frankrijk 1983. Drama van Gilles Béhat. Met o.a. Bernard Giraudeau, Christine Boisson, Michel Auclair, Jean-Pierre Kalfon en Jean-Pierre Sentier.

Een voormalig straatschoffie werkt bij de spoorwegen. Hij is verantwoordelijk voor een familie die uit kneusjes bestaat en houdt zich afzijdig van het toenemend geweld in zijn woonwijk, tót hij er zijns ondanks toch weer bij betrokken raakt en met de bendeleider wordt geconfronteerd. Een opzichtige - door MAD MAX geïnspireerde - verfilming van David Goodis' Street of the Lost. De onheilspellende locaties, de rituele karate-duels en het leer-fetisjisme geven de buitenkant een - negatieve - fascinatie. De inhoud en de toegewijde spelprestaties gaan echter vrijwel verloren in die verpakking. Het scenario is van Jean Herman naar de roman van Davvid Goodis.

L'ennemi public no 2

1983 | Misdaad, Thriller, Avonturenfilm

Frankrijk 1983. Misdaad van Edouard Niermans. Met o.a. Jean-François Stévenin, Jean-Pierre Sentier, Florent Pagny, Fabienne Babe en Dominique Valera.

De overigens opmerkelijke filmregisseur (POUSSIERE D'ANGE) Edouard Niermans, bewerkte de griezelroman van Gérard Lecas. Een geschiedenis rond zware jongens en journalisten die slecht afloopt. Hij voegt aan het plot een even scherpzinnige als dubbelzinnige blik toe op de tegelijk gecompliceerde en vage personages, die in dikwijls smerige decors van verlaten fabrieken vertoeven. Hij slaagt erin een sfeer te creëren, die zich op het grensvlak van het harde realisme en het fictieve bevindt.

Debout les crabes, la mer monte!

1983 | Komedie

Frankrijk 1983. Komedie van Jacques Grand-Jouan. Met o.a. Martin Lamotte, Véronique Genest, Virginie Thévenet, Richard Bohringer en Valérie Mairesse.

Genest speelt een hoertje dat net vijf jaar heeft opgeknapt voor een moord, die ze niet begaan had, wat ze te danken had aan haar laffe souteneur Sentier. In de trein op weg naar de kust vindt ze een slachtoffer in de vorm van professor Lamotte, die ze ertoe overhaalt om een kamer bij hem te mogen huren nadat diens vrouw akkoord is gegaan. Ze wil zich op Sentier wreken, maar ze moet ook leven en omdat ze geen vak geleerd heeft, pakt ze algauw het oudste beroep ter wereld weer op. Niet meer dan een boulevardklucht die opgetuigd is tot film. Naar een idee van Bertrand Blier en Philippe Dumarcay. Het scenario is van regisseur Grand-Jouan en schrijver Dumarcay. Camerawerk Eduardo Serra.

Nestor Burma, detective de choc

1982 | Mysterie

Frankrijk 1982. Mysterie van Jean-Luc Miesch. Met o.a. Michel Serrault, Jane Birkin, Guy Marchand, Alain Bashung en Jean-Pierre Kalfon.

Een privédetective moet een popzanger van de verdenking van moord bevrijden en komt in een wespennest met onverwachte slachtoffers terecht, waarbij drugssmokkel aan het licht komt maar de jaloezie van de voormalige beschermster van het idool achter de misdaden blijkt te zitten. Deze parodistische en naar de eigen tijd overgebrachte versie van de romans van Léo Malet offert de sfeer en de psychologie van het origineel op aan een vermommingsvehikel voor Serrault, die zijn rol met verve speelt, maar onvoldoende gesteund wordt door absurde vondsten in de regie en het scenario. Een aantrekkelijke rolbezetting krijgt daardoor te weinig kans.

Un Assassin qui passe

1981 | Drama, Misdaad, Thriller

Frankrijk 1981. Drama van Michel Vianey. Met o.a. Jean-Louis Trintignant, Carole Laure, Richard Berry, Jean-Pierre Sentier en Jeanne Goupil.

Seksuele frustraties drijven eenzame bankbediende tot lustmoorden, maar door hem bewonderde filmster bedreigt hij zonder haar te na te komen. Politie-inspecteur die zich al te goed in zijn motieven kan inleven schakelt haars ondanks gefascineerde actrice in om hem te pakken. Boeiend portret van tot excessen leidende eenzaamheid - niet alleen bij de moordenaar - kreeg ondanks opmerkelijk spel en fotografie, geen filmvorm op niveau van scenario (van regisseur zelf.)

La revanche

1981 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1981. Komedie van Pierre Lary. Met o.a. Annie Girardot, Victor Lanoux, Claude Rich, Dominique Labourier en Catherine Alric.

Een schrijfster van misdaadromans is getrouwd met een politieman die de inspiratie voor haar boeken zelf opeist. Uit wraak beraamt ze met twee vriendinnen, die hun partners ook veel te verwijten hebben, een bankroof. Deze feministische komedie komt niet van de grond door de al te makkelijke effecten en de stereotiepe personages. Girardot en Lanoux maken nog iets van hun rollen, de overige acteurs zijn totaal ongeloofwaardig. Scenario van Jacques Kirsner.

Le Jardinier

1980 | Komedie

Frankrijk 1980. Komedie van Jean-Pierre Sentier. Met o.a. Maurice Bénichou, Jean Bolo, Pierre Bolo, Michèle Marquais en Claude Faraldo.

Een werk van een zeer originele auteur, niet na te vertellen. Het gaat over een fabriek, waterdieven, een excentrieke tuinman die ook een wreker is. Verteld als een satirische fabel (een satire op onze maatschappij), poëtisch, humoristisch, ontgoochelend en bitter. Om een dergelijk werk te vinden moeten we terug naar DROLE DE DRAME, van Marcel Carné, of naar het werk van Boris Vian. Absurd, ongewoon, soms haast surrealistisch, maar aan zijn eigen logica als aan een toekomstdroom vasthoudend. LE JARDINIER is een miskend meesterwerk; de regisseur heeft helaas tot op heden niet meer gemaakt.

Extérieur, nuit

1980 | Drama

Frankrijk 1980. Drama van Jacques Bral. Met o.a. Christine Boisson, André Dussollier, Gérard Lanvin, Jean-Pierre Sentier en Henri-Jacques Huet.

Drie dolende zielen in nachtelijk Parijs. Léo (Lanvin) is een jazzmusicus zonder geld die bij zijn vriend Bony (Dussollier) intrekt, een schrijver met gebrek aan inspiratie die het financieel minstens even zwaar heeft. Op een avond ontmoet Léo taxichauffeuse Cora (Boisson) met wie hij een liefdesrelatie begint die het leven van alle drie zal veranderen. Scenarist-regisseur Bral zorgt voor een mooie sfeer in de donkere straten van de lichtstad en maakt daarvoor goed gebruik van de jazzy score van Karl-Heinz Schäfer.

Deux lions au soleil

1980 | Komedie

Frankrijk 1980. Komedie van Claude Faraldo. Met o.a. Jean-Pierre Sentier, Jean-François Stévenin, Catherine Lachens, Martine Sarcey en Michel Robin.

Veertigers besluiten uit het arbeidsproces te stappen en met het door oplichting verkregen geld, een leven van nietsdoen in de zon te gaan leiden. Zowel door de naïviteit, waarmee de geplande coups de mist in gaan als door het gemak waarmee ze het beetje geld dat ze verwerven, weer cadeau doen, mislukt hun opzet steeds, zodat ze samen zelfmoord willen plegen. Na BOF en THEMROC nieuwe drop-outs in de visie van Faraldo waarbij de anarchistische vitaliteit van weleer plaats heeft gemaakt voor keus voor zelfmoord. Niettemin veel ironie en humor in ontspannen tempo, met warm en intens samenspel van de hoofdrollen.

Capitaine X : La fin des Habsbourgs

1980 | Historische film

Frankrijk/Zwitserland 1980. Historische film van Bruno Gantillon. Met o.a. Pierre Malet, Teresa Ann Savoy, Jean-Pierre Sentier, Lisa Kreuzer en Michel Beaune.

Bbelangrijke historische feiten worden met een dosis fictie vermengd. Kapitein Leroy-Boucher (Malet) en Clara (Savoy) beleven tal van avonturen en komen uiteindelijk bij de verbannen keizer van Oostenrijk terecht. Ondertussen raakt Boedapest in paniek omdat Karel I met zijn clan is teruggekeerd. Fantasierijk en behoorlijk verwarrend voor wie de bewogen geschiedenis van deze landen niet kent. Een gewetensvolle, maar onpersoonlijke produktie van een ontmoedigde ex-filmregisseur. Oppervlakkig en onderhoudend.

Tout dépend des filles

1979 |

Frankrijk 1979. Pierre Fabre. Met o.a. Jean-Luc Bideau, Jean-Pierre Sentier, Michel Galabru, Micheline Presle en Christine Murillo.

Lanterfantende kunstenaars en de anarchistische vader van één van hen aarzelen steeds om de verhouding met hun vriendinnen te legaliseren, tot besloten wordt tot een drievoudige bruiloft en de vrouwen zelf op het stadhuis er opeens de brui aan geven. Dit simpele verhaal is aanleiding voor een poëtisch-schilderachtige milieuschets naar vooroorlogse Frans voorbeeld. De grappen en personages zijn al te bekend, ook de meer eigentijdse elementen als ecologie en feminisme. De acteurs zijn beter dan hun rollen, maar de film blijft onderhoudende middelmaat.

Le mors aux dents

1979 | Misdaad

Frankrijk 1979. Misdaad van Laurent Heynemann. Met o.a. Jacques Dutronc, Michel Piccoli, Michel Galabru, Nicole Garcia en Charles Gérard.

Een oplichter heeft in het verleden goede zaken gedaan door politieke corruptie, maar probeert nu zijn slag te slaan met het wedden op paarden. Voor het geld om trainers en jockeys om te kopen chanteert hij zijn vroegere opdrachtgevers. Deze interessante misdaadfilm haalt te veel vormen van omkoping overhoop om echt doeltreffend te zijn. Wedden op paarden heeft in Frankrijk overigens een vergelijkbaar belang als de voetbaltoto in ons land. Sterke rollen van de uitgelezen bezetting houden de film boeiend boven de inhoudelijke vraagtekens uit.

L'argent des autres

1978 | Drama

Frankrijk 1978. Drama van Christian de Chalonge. Met o.a. Jean-Louis Trintignant, Claude Brasseur, Michel Serrault, Catherine Deneuve en Juliet Berto.

Bankemploy[KA1]e Henri Rainier (Trintignant) krijgt een financieel schandaal in de schoenen geschoven en wordt ontslagen. Het geld van kleine spaarders blijkt echter misbruikt te zijn om een tekort van een belangrijke klant aan te zuiveren. Een film naar ware gebeurtenissen die een boeiend beeld geeft van niet onmiddellijk voorstelbare machinaties. Goed spel van iedereen, met een verrassend 'gewone' rol van Deneuve als Cécile Rainier, de loyale echtgenote. Het scenario is van Pierre Dumayet en regisseur De Chalonge naar de roman van Nancy Markham. Het camerawerk is van Jean-Louis Picavet. Meervoudig bekroond. Eastmancolor.

La Question

1977 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1977. Drama van Laurent Heynemann. Met o.a. Jacques Denis, Nicole Garcia, Jean-Pierre Sentier, Christian Rist en Françoise Thuriès.

Een sympathisant van het F.L.N. in Algerije wordt door parachutisten gearresteerd en gemarteld. Een medestander overleeft de martelingen niet. Hij weet in de gevangenis stiekem een boek over zijn ervaringen te schrijven en door zijn advocaat te laten publiceren. Er zal een onderzoek worden ingesteld, als hij wegens staatsgevaarlijkheid wordt veroordeeld. Hij weet vanuit het gevangenishospitaal te ontsnappen. Deze indringende debuutfilm op basis van ervaringen van Henri Alleg wordt door niet-steracteurs met grote inzet gespeeld en krijgt door de sobere presentatie van martelscènes een extra-uitwerking die ondanks de concentratie op één geval verderreikende werking suggereert.

Les vécés étaient fermés de l'intérieur

1975 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1975. Komedie van Patrice Leconte. Met o.a. Jean Rochefort, Coluche, Roland Dubillard, Danièle Evenou en Jean-Pierre Sentier.

Een politiecommissaris en zijn onhandige assistent proberen een onverklaarbare moord op te lossen en belanden in een curieuze boksschool en een verdachte psychiatrische kliniek. Een poging om theaterkomiek Coluche als filmster te lanceren in een zouteloze parodie. Rochefort redt het weinige wat er te redden valt.

Je suis Pierre Rivière

1975 | Drama

Frankrijk 1975. Drama van Christine Lipinska. Met o.a. Jacques Spiesser, Isabelle Huppert, Michel Robin, Francis Huster en Thérèse Quentin.

Een jonge religieuze boer vermoordt in een opwelling zijn moeder, broer en zuster. Hij wordt ter dood veroordeeld, krijgt gratie en hangt zich uit schuldbesef op in zijn cel. De al te sobere regie maakt de film soms dor, ondanks goed spel van Spiesser. Over dezelfde historische gebeurtenis (1835) maakte René Allio gelijktijdig een andere film, MOI, PIERRE RIVIERE...

Les misérables

1972 | Drama, Historische film

Frankrijk 1972. Drama van Marcel Bluwal. Met o.a. Georges Géret, Nicole Jamet, François Marthouret, Gilles Maidon en Bernard Fresson.

Een getrouwe tv-bewerking van het beroemde werk van Victor Hugo, dat speelt in het 19e eeuwse Parijs tijdens de barricaden. Een ontsnapte gevangene houdt zich schuil, samen met zijn aangenomen dochter, in een onaangenaam pension, waar het pensionhoudersechtpaar ooit zijn pleegdochter beestachtig hebben behandeld, en nu hèm willen vermoorden. Een verliefde student verijdelt de dreigende doodslag, waardoor de naargeestige kamerverhuurders in de bak belanden. De pleegdochter en haar stiefvader nemen de benen, en de dochter van het gevangen echtpaar zwerft door de kommervolle lichtstad naar de verdwenen student, terwijl haar jongere broer twee ondervoede straatarme kinderen onderdak verleent in zijn huis bij de Bastille. Wordt in twee of in vier delen uitgezonden. Het scenario is van regisseur Bluwal naar de roman van Victor Hugo. Het camerawerk is van André Bac.

Le Sauveur

1971 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1971. Drama van Michel Mardore. Met o.a. Horst Buchholz, Muriel Catala, Hélène Vallier, Roger Lumont en Henri Vilbert.

Een vrouw herinnert zich hoe ze als meisje in een gezin van collaboranten tijdens de oorlog een gewonde parachutist stiekem heeft verzorgd, verliefd op hem is geworden en hem heeft verraden toen hij zich - weer hersteld - bij het verzet wilde voegen. Dit debuut van een schrijver-filmcriticus kreeg een nogal dorre vormgeving, waarbij de oorlog niet meer is dan decor voor liefdesspelletjes. Goed spel van de jeugdige Catala.

On est toujours trop bon avec les femmes

1970 | Komedie

Frankrijk 1970. Komedie van Michel Boisrond. Met o.a. Elizabeth Wiener, Jean-Pierre Marielle, Robert Dhéry, Roger Carel en Gérard Lartigau.

Een Ierse lokettiste is net even een plasje doen als in 1916 Republikeinen het postkantoor van Dublin bezetten; ze wordt per ongeluk gegijzeld. Terwijl buiten de militair met wie ze verloofd is het beleg rond het gebouw aanvoert, is zij binnen haar gijzelaars te slim af met 'de wapens van de vrouw'. Deze merkwaardige en onevenwichtige combinatie van de surrealistische woordhumor van Raymond Queneau met de in lichte pikanterie gespecialiseerde regie van Boisrond en acteurs uit de boulevardtheatertraditie levert een vlotte, vermakelijke en nogal rumoerige film op. Bij het kijken ernaar kan men maar beter níet aan de Ierse realiteit en actualiteit denken.

Le tatoué

1968 | Komedie

Frankrijk 1968. Komedie van Denys de La Patellière. Met o.a. Jean Gabin, Louis de Funès, Dominique Davray, Lyne Chardonet en Joe Warfield.

Een oude legionair heeft een door Modigliani aangebrachte tatoueëring op zijn rug, waar een kunsthandelaar jacht op maakt in opdracht van Amerikanen. Dit oorspronkelijke gegeven kreeg helaas een fantasieloze uitwerking en regie. Gabin en De Funès voeren op haast voorspelbare wijze hun bekende nummers op. Scenario van Alphonse Boudard en Pascal Jardin. Het camerawerk is van Sacha Vierny.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Jean-Pierre Sentier op televisie komt.

Reageer