Boudewijn Tarenskeen: cast en muziek.
Er zijn 11 films en 1 serie gevonden.

The Disciples - een straatopera

2018 | Documentaire

Nederland 2018. Documentaire van Ramón Gieling.

In samenwerking met het Amsterdamse dak- en thuislozenkoor De Straatklinkers gemaakte opera, geïnspireerd op speelfilmklassieker Los olvidados (1950). Maar waar de agressief-realistische energie van het doek spatte in Buñuels klassieke melodrama over straatarme inwoners van Mexico-Stad, is deze topzware klaagzang van Amsterdamse 'discipelen van het niets' een postmoderne, door amateurs bevolkte opera die op te veel gedachten hinkt. Behalve de opera zelf - die om onduidelijke redenen Engelstalig is - zien we flarden van de repetities, portretjes van de vertolkers en in zwart-wit geënsceneerde droomsequenties.

De Daltons

1999 | Televisieserie, Drama, Familiefilm

Nederland 1999. Televisieserie van Met o.a. Mick Mulder, Dajo Hogeweg, Matthijs van de Sande Bakhuyzen, Carine Crutzen en Peter Blok.

In samenwerking met het Amsterdamse dak- en thuislozenkoor De Straatklinkers gemaakte opera, geïnspireerd op speelfilmklassieker Los olvidados (1950). Maar waar de agressief-realistische energie van het doek spatte in Buñuels klassieke melodrama over straatarme inwoners van Mexico-Stad, is deze topzware klaagzang van Amsterdamse 'discipelen van het niets' een postmoderne, door amateurs bevolkte opera die op te veel gedachten hinkt. Behalve de opera zelf - die om onduidelijke redenen Engelstalig is - zien we flarden van de repetities, portretjes van de vertolkers en in zwart-wit geënsceneerde droomsequenties.

Aletta Jacobs; Het Hoogste Streven

1995 | Documentaire, Biografie

Nederland 1995. Documentaire van Nouchka van Brakel. Met o.a. Henny de Swaan, Edwin de Vries, Truus te Selle, Catherine ten Bruggencate en Max Adrian.

In samenwerking met het Amsterdamse dak- en thuislozenkoor De Straatklinkers gemaakte opera, geïnspireerd op speelfilmklassieker Los olvidados (1950). Maar waar de agressief-realistische energie van het doek spatte in Buñuels klassieke melodrama over straatarme inwoners van Mexico-Stad, is deze topzware klaagzang van Amsterdamse 'discipelen van het niets' een postmoderne, door amateurs bevolkte opera die op te veel gedachten hinkt. Behalve de opera zelf - die om onduidelijke redenen Engelstalig is - zien we flarden van de repetities, portretjes van de vertolkers en in zwart-wit geënsceneerde droomsequenties.

Oude Tongen

1994 | Drama

Nederland 1994. Drama van Gerardjan Rijnders. Met o.a. Catherine ten Bruggencate, Mark Rietman, Fred Goessens, Lieneke le Roux en Pierre Bokma.

Gebaseerd op een schandaal, anno 1987 in Oude Pekela, waarbij tientallen kinderen betrokken waren bij een grootschalige pornozaak. Nooit is bewezen of er sprake was van massa-hysterie, of de kinderen een gemeenschappelijke fantasie-aanval hadden en of er echte kinderlokkers rondliepen die zich als clowns uitdosten om vieze spelletjes met de peuters en tieners uit te halen. Regisseur Rijnders recruteerde zijn acteurs bij het eigen gezelschap Toneelgroep Amsterdam. Hij liet hen hun mening opdissen via de mensen die ze spelen: betrokkenen, ouders, politiefunctionarissen en journalisten, met Heebink als onderwijzeres en Admiraal als oude, stervende burgemeester. Satirisch, maar chaotisch en onrealistisch. Sommigen amuseren er zich kostelijk mee, anderen vinden de film een irritante mislukking, die niet past in de Nederlandse filmtraditie (?). Later als drie-delige tv-serie.

Saudade

1991 |

Nederland 1991. Wendela Scheltema. Met o.a. Boudewijn Tarenskeen en Corinne Janovitz.

Gebaseerd op een schandaal, anno 1987 in Oude Pekela, waarbij tientallen kinderen betrokken waren bij een grootschalige pornozaak. Nooit is bewezen of er sprake was van massa-hysterie, of de kinderen een gemeenschappelijke fantasie-aanval hadden en of er echte kinderlokkers rondliepen die zich als clowns uitdosten om vieze spelletjes met de peuters en tieners uit te halen. Regisseur Rijnders recruteerde zijn acteurs bij het eigen gezelschap Toneelgroep Amsterdam. Hij liet hen hun mening opdissen via de mensen die ze spelen: betrokkenen, ouders, politiefunctionarissen en journalisten, met Heebink als onderwijzeres en Admiraal als oude, stervende burgemeester. Satirisch, maar chaotisch en onrealistisch. Sommigen amuseren er zich kostelijk mee, anderen vinden de film een irritante mislukking, die niet past in de Nederlandse filmtraditie (?). Later als drie-delige tv-serie.

The Last Island

1990 | Drama, Avonturenfilm, Experimenteel

Nederland 1990. Drama van Marleen Gorris. Met o.a. Paul Freeman, Shelagh McLeod, Patricia Hayes, Kenneth Colley en Mark Hembrow.

Na een vliegtuigongeluk komt een groep van twee vrouwen, vijf mannen en een hond op een onbewoond eiland terecht. Een van de mannen ontpopt zich als leider, met dramatische gevolgen. Met een internationale cast maakte Marleen Gorris, na De stilte rond Christine M. en Gebroken Spiegels, een financieel ambitieus drama ter afsluiting van een drieluik waarin ze het patriarchaat kritisch bevraagt. Opgenomen op Tobago is The Last Island eerder een ideeënfilm dan een sterk drama. Gorris zou vervolgens het Oscarwinnende drama Antonia maken.

Romeo

1990 | Drama

Nederland 1990. Drama van Rita Horst. Met o.a. Monique van de Ven, Ottolien Boeschoten, Peter Bolhuis, Hans Croiset en Pieter de Wijn.

Doorleefd drama over een miskraam en de gevolgen daarvan op het leven van de ouders. Na zeven maanden zwangerschap ontdekt het echtpaar van de Ven/Leysen dat hun baby niet levensvatbaar is. Zij beslissen de bevalling vroegtijdig op te wekken. Romeo wordt geboren en sterft: welkom en afscheid op hetzelfde moment. Het verwerken van het verlies verloopt voor het echtpaar minder unaniem. Hij pleit voor vergeten, zij voor het vasthouden van de emotie. Het echtpaar Leysen-Horst maakte dit in werkelijkheid mee; voor Rita Horst was het schrijven van het scenario therapeutisch. Professionele debuutfilm, dicht bij emoties die echt overkomen, ver genoeg om niet in huilerige navelstaanderij te vervallen. Gaaf en diepmenselijk, gevoelig maar niet tranerig of goedkoop sentimenteel, begenadigd gediend door het talent van Van de Ven en Leysen. Theo Bierkens verzorgde het camerawerk.

De weduwnaar

1990 | Misdaad

België​/​​Nederland 1990. Misdaad van Paul Cammermans. Met o.a. Peter Van Den Eede, Wivineke van Groningen, Jelle Van Den Eeden, Lena Siau en Herman Verschelden.

Sterk acterende Van Den Eede als graficus en zielepoot helpt Fries prostitu[KA1]eetje Van Groningen in Brussel van de straat, trouwt met haar en kapselt haar in een stikkend burgerleventje in. Nadat zij dood gevonden wordt in een kamer van een luxe hotel, waar zij wekelijks een rijke `klant` ontving, komt hij erachter dat ze ook nog een zoontje (Van Den Eeden) had. Naar de roman van Georges Simenon Le veuf; het scenario werd door Don Dekker verzorgd en achter de camera stond Hein Groot.

Dorst

1988 | Drama

Nederland 1988. Drama van Willy Breebaart. Met o.a. Alexander van Heteren, Gijs Scholten van Aschat, Pollo Hamburger, Lieneke le Roux en Henk Strijbos.

Een matte karakterloze debuutfilm, gemaakt met steun van N.O.S.-Televisie, het Fonds voor de Nederlandse Film en Cobo over een aan de drankverslaafde jonge journalist, die een primeur over de paardedoping bij de drafsport wil schrijven, maar daar vrijwel de hele film over doet en dan ten slotte met een onbenullig stukje eindigt op een onbeduidende krantepagina. De film zelf vergaat het niet anders. Ongeloofwaardig en nietszeggend. Het is maar even dat u `t weet wat er met (uw) subsidiegelden gebeurd is.

Zoeken naar Eileen

1987 | Drama, Romantiek, Thriller

Nederland 1987. Drama van Rudolf van den Berg. Met o.a. Thom Hoffman, Lysette Anthony, Gary Whelan, Kenneth Herdigein en Leen Jongewaard.

Een beetje vreemd, maar toch wel boeiend en bij vlagen zelfs pakkend liefdesdrama met Hoffman als een jongeman die, verscheurd door de onverwachte dood van z'n vriendin, van de ene verrassing in de andere valt, als één jaar later een ander meisje als twee druppels water op z'n dode vriendin lijkt. Regisseur Van den Berg maakt weliswaar soms rare bokkesprongen, maar de schitterende hoofdrol van Hoffman en de opvallend mooie muziek van Boudewijn Tarenskeen en Pim Kops helpen deze sympathieke productie vlot over z'n zwakke momenten heen. Naar een boek van Leon de Winter.

De Tijd

1984 | Experimenteel

Nederland 1984. Experimenteel van Johan van der Keuken. Met o.a. Josée Ruiter, Jack Vecht, Bo Tarenskeen, Monique Kramer en Boudewijn Tarenskeen.

Van der Keuken voorzag Andriessens compositie De Tijd van een reeks beelden die voornamelijk een opeenvolging van anorganische, door mensen gemaakte elementen tonen. Het optreden van acteurs in deze beeldenstroom lijkt het ritme te verstoren. Schitterende beelden, gevangen door een steeds van links naar rechts bewegende camera.

Sal Santen rebel

1982 |

Nederland 1982. Rudolf van den Berg.

Van der Keuken voorzag Andriessens compositie De Tijd van een reeks beelden die voornamelijk een opeenvolging van anorganische, door mensen gemaakte elementen tonen. Het optreden van acteurs in deze beeldenstroom lijkt het ritme te verstoren. Schitterende beelden, gevangen door een steeds van links naar rechts bewegende camera.