José Luis Borau (1929-2012): regie, cast, scenario en productie.
Er zijn 11 films gevonden.

Annas Sommer

2001 | Drama, Oorlogsfilm

Spanje​/​​Griekenland​/​​Duitsland 2001. Drama van Jeanine Meerapfel. Met o.a. Ángela Molina, Herbert Knaup, Dimitris Katalifos, Rosana Pastor en Agis Emmanouil.

Anna Kastelano (Molina) had een Griekse vader (Katalifos) en een Spaanse, sefardisch joodse moeder (Pastor). Zij is fotografe en journaliste in Berlijn. Toen ze bij een demonstratie ruim dertig jaar geleden foto`s maakte, werd ze door Max Feldmann (Knaup) gered voor het geweld van de oproerpolitie. Sedert die tijd waren zij onafscheidelijk totdat Max veel te vroeg kwam te overlijden. Onlangs heeft Anna als enige nabestaande het familiehuis ge[KA3]erfd op een Grieks eilandje in de Ege[KA3]ische Zee, die Griekenland van Turkije scheidt. Ze gaat er heen met de gedachte het huis te verkopen. Ze opent voor het eerst in jaren de luiken (om de spoken eruit te laten) en bekijkt de meubels, de stoffering en de snuisterijen. In een mand vindt ze foto`s en brieven uit het verleden, van haar vader Leon, moeder Malena en haar in Auschwitz vermoorde grootmoeder. Ze ontdekt dat haar vader, voordat hij haar moeder leerde kennen, de grote liefde gevonden had in een zekere Anna Levi (Skoula). De confrontatie met het verleden en de uitgestorven familieleden maken Anna melancholisch. Amerikanen tonen zich geïnteresseerd in het huis en vragen of er een zwembad bij is, waarop Anna vol emotie en misschien heel onzakelijk, de prijs verdubbelt. In het dorp ontmoet ze een jonge visser, waar ze verliefd op wordt en ze vindt een jeugdvriendin terug. Ze praat in gedachten vooral met Max en haar vader. Tegen de finale besluit Anna met de spoken van het verleden te leven en het huis niet meer te verkopen. Het spel van Molina is mooi en zij wordt steeds mooier naarmate de film voortgaat - de bijrollen zijn goed, in het bijzonder Knaup. Het boeiende scenario van regisseuse Meerapfel is zonder nodeloos sentiment en zij heeft de film zonder effectbejag geregisseerd. Het camerawerk van Andreas Sinanos, die regelmatig voor Theo Angelopoulos werkt, is prachtig.

Leo

2000 |

Spanje 2000. José Luis Borau. Met o.a. Luis Tosar, Rosana Pastor en Valeri Jlevinski.

Anna Kastelano (Molina) had een Griekse vader (Katalifos) en een Spaanse, sefardisch joodse moeder (Pastor). Zij is fotografe en journaliste in Berlijn. Toen ze bij een demonstratie ruim dertig jaar geleden foto`s maakte, werd ze door Max Feldmann (Knaup) gered voor het geweld van de oproerpolitie. Sedert die tijd waren zij onafscheidelijk totdat Max veel te vroeg kwam te overlijden. Onlangs heeft Anna als enige nabestaande het familiehuis ge[KA3]erfd op een Grieks eilandje in de Ege[KA3]ische Zee, die Griekenland van Turkije scheidt. Ze gaat er heen met de gedachte het huis te verkopen. Ze opent voor het eerst in jaren de luiken (om de spoken eruit te laten) en bekijkt de meubels, de stoffering en de snuisterijen. In een mand vindt ze foto`s en brieven uit het verleden, van haar vader Leon, moeder Malena en haar in Auschwitz vermoorde grootmoeder. Ze ontdekt dat haar vader, voordat hij haar moeder leerde kennen, de grote liefde gevonden had in een zekere Anna Levi (Skoula). De confrontatie met het verleden en de uitgestorven familieleden maken Anna melancholisch. Amerikanen tonen zich geïnteresseerd in het huis en vragen of er een zwembad bij is, waarop Anna vol emotie en misschien heel onzakelijk, de prijs verdubbelt. In het dorp ontmoet ze een jonge visser, waar ze verliefd op wordt en ze vindt een jeugdvriendin terug. Ze praat in gedachten vooral met Max en haar vader. Tegen de finale besluit Anna met de spoken van het verleden te leven en het huis niet meer te verkopen. Het spel van Molina is mooi en zij wordt steeds mooier naarmate de film voortgaat - de bijrollen zijn goed, in het bijzonder Knaup. Het boeiende scenario van regisseuse Meerapfel is zonder nodeloos sentiment en zij heeft de film zonder effectbejag geregisseerd. Het camerawerk van Andreas Sinanos, die regelmatig voor Theo Angelopoulos werkt, is prachtig.

Malaventura

1988 | Misdaad

Spanje 1988. Misdaad van Manuel Gutiérrez Aragón. Met o.a. Miguel Molina, Richard Lintern, Icíar Bollaín en José Luis Borau.

Na een tandartsbezoek ziet een jongeman hoe in het gebouw aan de overkant een man een vrouw de diepte in werpt. Een steriel drama over passie, zonder één pluspunt.

Tata Mía

1986 | Drama

Spanje 1986. Drama van José Luis Borau. Met o.a. Imperio Argentina, Alfredo Landa, Carmen Maura en Xabier Elorrieta.

Een vrouw, reeds in de veertig en in de overgangsjaren, laat haar kindermeisje, die haar altijd met raad en daad bijstaat, naar haar huis komen om haar van advies te dienen. Een van de slechtste werkstukken van Borau, ondanks dat het thema een zeer interessante film had kunnen opleveren. De come-back van Argentina, die duizend maal overtuigender acteert dan zijn tegenspeelster Maura.

On the Line

1984 | Drama, Avonturenfilm

Verenigde Staten​/​​Spanje​/​​Australië 1984. Drama van José Luis Borau. Met o.a. David Carradine, Scott Wilson, Victoria Abril, Jeff Delger en Paul Richardson.

Het betreft hier de rivaliteit tussen twee mannen om de liefde van een jonge Mexicaanse prostituee, die hen de dood injaagt. Een groots opgezette productie, die in werkelijkheid niets meer is dan een Amerikaanse B-film. Eén van de grootste mislukkingen uit de geschiedenis van de Spaanse film.

La Sabina

1979 | Drama, Mysterie

Spanje​/​​Zweden 1979. Drama van José Luis Borau. Met o.a. Carol Kane, Jon Finch, Simon Ward, Harriet Andersson en Ángela Molina.

Een Britse schrijver is in Andalusië voor literaire oriëntatie over een 19de-eeuwse wraakgodin en wordt verliefd op een dorpsmeisje dat kennelijk op haar lijkt. Gefrustreerd door zijn onbeantwoorde liefde doodt hij een letterkundige rivaal en pleegt zelfmoord. Een onbestemd, maar intrigerend gegeven dat de mist in gaat door de co-produktie, waarbij internationale acteurs vol wezenloos onbegrip ronddwalen. Uitzonderingen zijn Molina die wèl in haar element is, en Kane in een ongecompliceerde rol als de maffe vriendin van de held. De Zweedse cameraman geeft het Spaanse landschap een Scandinavische kilte die ook averechts werkt.

Cuentos para una escapada

1979 |

Spanje 1979. Jaime Chávarri. Met o.a. Julieta Serrano, Mari Carmen Santonja en José Luis Borau.

Een Britse schrijver is in Andalusië voor literaire oriëntatie over een 19de-eeuwse wraakgodin en wordt verliefd op een dorpsmeisje dat kennelijk op haar lijkt. Gefrustreerd door zijn onbeantwoorde liefde doodt hij een letterkundige rivaal en pleegt zelfmoord. Een onbestemd, maar intrigerend gegeven dat de mist in gaat door de co-produktie, waarbij internationale acteurs vol wezenloos onbegrip ronddwalen. Uitzonderingen zijn Molina die wèl in haar element is, en Kane in een ongecompliceerde rol als de maffe vriendin van de held. De Zweedse cameraman geeft het Spaanse landschap een Scandinavische kilte die ook averechts werkt.

Furtivos

1975 | Drama

Spanje 1975. Drama van José Luis Borau. Met o.a. Ovidi Montllor, Lola Gaos, Alicia Sanchez, Felipe Solano en Ismael Merlo.

Een door zijn moeder gedomineerde stroper wordt verliefd op een meisje dat uit een opvoedingsgesticht is weggelopen. Hij verbergt haar in hun huis in de bossen, tot de jonge gangster wiens vriendin zij was, haar komt opeisen. Dit was de eerste film waarin van de vrijheid die na Franco's dood ontstond, openhartig gebruik werd gemaakt. De film ondervond prompt toch moeilijkheden bij de keuring. In de personages en dialogen vond men kennelijk provocaties die buiten Spanje niet of nauwelijks herkenbaar zijn, zodat de ambivalente liefdesgeschiedenis en de moederbinding het sterkst overkomen en dan ook boeiend genoeg blijken. De vernietigende karikatuur van de hypocriete gouverneur - gespeeld door Borau zelf - is voor iedereen voldoende duidelijk. Het in fraaie fotografie bijna voelbaar gemaakt leven in en met de natuur gaat - zoals vaker in de Spaanse cinema - helaas samen met uitvoerige en niet getruceerde wreedheden tegen dieren.

Crimen de doble filo

1964 | Misdaad

Spanje 1964. Misdaad van José Luis Borau. Met o.a. Carlos Estrada, Susana Campos, Antonio Casas en José María Prada.

Een mislukte pianist is getuige van een moord, maar zijn verlegenheid weerhoudt hem ervan om naar de politie te gaan. Desondanks wordt hij door onbekenden opgebeld die hem met de dood bedreigen. Ondanks de tekortkomingen, die de film zonder meer vertoont is dit één van de weinige Spaanse detective-films van niveau.

Cavalca e uccidi

1964 | Western

Italië​/​​Spanje 1964. Western van José Luis Borau. Met o.a. Alex Nicol, Robert Hundar, Margaret Grayson, Lawrence Palmer en Giuseppe Addobbati.

In een stadje in Arizona laat een winkeliersvereniging de sheriff vermoorden. In de hoop vrij spel te krijgen maken zij de plaatselijke dronkaard tot sheriff. Maar ze hebben hem onderschat. Een weinig belangwekkende spaghettiwestern uit de begintijd van dit genre. Oorspronkelijk duurde de film 88m.

Brandy

1964 | Western

Spanje​/​​Italië 1964. Western van José Luis Borau. Met o.a. Alex Nicol, Maite Blasco, Antonio Casas en Jorge Rigaud.

Een laffe man wordt door een plaatselijke invloedrijke persoon uitgekozen om de taak van sheriff op zich te nemen. Met zijn ster zal de hoofdpersoon op onverwachte wijze afrekenen met de corruptie. Een zwakke maar sympathieke hulde aan de Amerikaanse western, die voorafging aan de grote successen van Sergio Leone.