Jean-Paul Le Chanois (1909-1985): regie en scenario.
Er zijn 19 films gevonden.

Le Jardinier d'Argenteuil

1966 | Komedie

Frankrijk​/​​Duitsland 1966. Komedie van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Jean Gabin, Liselotte Pulver, Curd Jürgens, Pierre Vernier en Alfred Adam.

Een bejaarde tuinman fabriceert valse francs voor beperkt eigen gebruik, tot zijn peetzoon hem aanzet tot verdere exploitatie. Daardoor komt hij in contact met gokkende rijkaards aan de Côte d'Azur. De komedie hinkt op verschillende ideeën en voltrekt zich in een landerig tempo. De rol van Gabin is goed, maar veel vaker gezien. Het scenario is van de regisseur, François Boyer en Alphonse Boudard. Het camerawerk is van Walter Wottitz. Ook bekend als: TULIPE.

Monsieur

1964 | Komedie

Italië​/​​Duitsland​/​​Frankrijk 1964. Komedie van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Jean Gabin, Liselotte Pulver, Philippe Noiret, Mireille Darc en Gaby Morlay.

Een oude bankier begint als weduwnaar een nieuw leven en laat zich als huismeester in een bourgeoisgezin opnemen, waarin hij met diverse amoureuze intriges orde op zaken stelt en een door hem geprotegeerde ex-prostitu[KA1]ee aan een echtgenoot helpt. De rolbezetting is het voornaamste pluspunt in deze al te vriendelijke en bedaarde satire die haar afkomst als toneelstuk (van Claude Gevel) niet altijd verhult door een kunstmatige samenloop van omstandigheden. Scenario van Pascal Jardin en Claude Sautet.

Mandrin, bandit gentilhomme

1962 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek

Frankrijk​/​​Italië 1962. Avonturenfilm van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Georges Rivière, Dany Robin, Sylvia Montford, Jeanne Valérie en Georges Wilson.

Een strijder tegen de woekerbelastingen van Lodewijk XV duikt onder bij rondtrekkende komedianten. Als hoofd van een smokkelbende blijft hij de gulle en opruiende volksheld tot hij bij zijn zoveelste onderneming in de val loopt. Een groots opgezette en breed uitgesponnen schelmenfilm, die in de actiescènes onvoldoende verve heeft. Rivière is fysiek ideaal voor de heldenrol, maar blijkt als acteur ontoereikend. Goede en kleurrijke bijrollen, maar deze film kan als geheel de vergelijking met de gelijktijdig gemaakte CARTOUCHE niet doorstaan. Ook beknd als MANDRIN.

La Française et l'amour

1960 | Komedie

Frankrijk 1960. Komedie van Henri Decoin, Michel Boisrond, René Clair, Jean Delannoy en Henri Verneuil. Met o.a. Jacqueline Porel, Darry Cowl, Sophie Desmarets, Pierre Mondy en Valérie Lagrange.

Zeven min of meer beroemde regisseurs en een reeks sterren in amoureuze ontwikkelingstadia van de (Franse?) vrouw, van een kind dat zijn geloof in de ooievaar verliest tot en met een oude vrijster die prooi is voor een huwelijkszwendelaar. De film wordt onderhoudender naarmate het onderwerp ouder wordt: de eerste drie episoden zijn leuk noch treffend. Clair maakt iets aardigs van een huwelijksreis - met - hindernissen. Meurisse domineert als bedrogen echtgenoot die wraak neemt in een overspelsketch. Papieren echtscheidings-rompslomp wordt satirisch aangevat en het laatste deel heeft een mooie rol van Montfort als een muurbloem die opbloeit van de attenties van een fortuinjager.

The Case Of Dr. Laurent

1958 |

1958. Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Sylvia Monfort, Nicole Courcel en Jean Gabin.

Zeven min of meer beroemde regisseurs en een reeks sterren in amoureuze ontwikkelingstadia van de (Franse?) vrouw, van een kind dat zijn geloof in de ooievaar verliest tot en met een oude vrijster die prooi is voor een huwelijkszwendelaar. De film wordt onderhoudender naarmate het onderwerp ouder wordt: de eerste drie episoden zijn leuk noch treffend. Clair maakt iets aardigs van een huwelijksreis - met - hindernissen. Meurisse domineert als bedrogen echtgenoot die wraak neemt in een overspelsketch. Papieren echtscheidings-rompslomp wordt satirisch aangevat en het laatste deel heeft een mooie rol van Montfort als een muurbloem die opbloeit van de attenties van een fortuinjager.

Les misérables

1957 | Drama, Historische film

Frankrijk​/​​Italië​/​​Duitsland 1957. Drama van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Jean Gabin, Bernard Blier, Bourvil, Serge Reggiani en Béatrice Altariba.

Armoede brengt een man tot diefstal en jaren in de gevangenis. Later wordt hij onder een andere naam een rijke weldoener, maar steeds weer geconfronteerd en gechanteerd met zijn verleden. Deze zoveelste verfilming volgt trouw alle gebeurtenissen uit Victor Hugo's beroemde roman, maar blijft ondanks de sterke rolbezetting mat en emotieloos en krijgt als spektakel ook nog de reuk van een sociaal epos. Scenario van de regisseur, M. Audiard en R. Barjavel.

Le Cas du docteur Laurent

1957 | Drama

Frankrijk 1957. Drama van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Jean Gabin, Nicole Courcel, Sylvia Montford, Antoine Balpêtré en Michel Barbey.

Om gezondheidsredenen verhuist de Parijse arts Laurent naar een gehucht in de Alpes-Maritimes om daar de praktijk van de oude dorpsdokter over te nemen. Wanneer hij bij een zwangere patiënte experimenteert met onconventionele bevallingsmethoden vindt Laurent conservatieve collegae tegenover zich, maar krijgt steun van vele streekbewoners. Met bedaarde souplesse vertolkt Gabin de rechtschapen innovator-dokter, een personage gebaseerd op de pionierende arts Fernand Lamaze (1891-1957). De echte bevalling aan het einde van de film mag een boud stukje cinéma vérité avant la lettre heten.

Ma Femme Et Moi Papa, Maman

1956 | Komedie

Frankrijk 1956. Komedie van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Gaby Morlay, Nicole Courcel en Fernand Ledoux.

Om gezondheidsredenen verhuist de Parijse arts Laurent naar een gehucht in de Alpes-Maritimes om daar de praktijk van de oude dorpsdokter over te nemen. Wanneer hij bij een zwangere patiënte experimenteert met onconventionele bevallingsmethoden vindt Laurent conservatieve collegae tegenover zich, maar krijgt steun van vele streekbewoners. Met bedaarde souplesse vertolkt Gabin de rechtschapen innovator-dokter, een personage gebaseerd op de pionierende arts Fernand Lamaze (1891-1957). De echte bevalling aan het einde van de film mag een boud stukje cinéma vérité avant la lettre heten.

Papa, maman, ma femme et moi

1955 | Komedie

Frankrijk 1955. Komedie van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Robert Lamoureux, Nicole Courcel, Gaby Morlay, Fernand Ledoux en Elina Labourdette.

Robert en Catherine uit PAPA, MAMAN, LA BONNE ET MOI zijn nu getrouwd, maar wonen nog in bij zijn ouders. Het praktische ongemak wordt na de geboorte van een tweeling steeds groter, zodat de grootouders zich - niet van harte - willen wegcijferen en buiten Parijs gaan wonen. Rake en vaak geestige observaties in een plezierig tempo, al blijft de komedie vaak wat al te angstvallig vriendelijk.

Papa, maman, la bonne et moi

1954 | Komedie

Frankrijk 1954. Komedie van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Robert Lamoureux, Nicole Courcel, Gaby Morlay, Fernand Ledoux en Madeleine Barbulée.

Een werkloze jonge advocaat kan niet aan een huwelijk denken, dus brengt hij zijn geliefde als dienstbode onder in zijn ouderlijk huis. Deze vriendelijke komedie over de verwikkelingen in een bourgeois-gezin onthoudt zich van al te dolle kluchteffecten, maar kabbelt daardoor ietwat sloom voort zodat het dwaas optreden van De Funès als excentrieke buurman zeer welkom is. Het ironisch commentaar van de held steunt al te zeer op verbale spitsvondigheden.

Village magique

1953 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1953. Komedie van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Robert Lamoureux, Lucia Bosé, Carla del Poggio, Walter Chiari en Judith Magre.

Een Franse architect zal met zijn verloofde de vakantie doorbrengen op Sicilië, maar tijdens zijn gescheiden van haar ondernomen treinreis leert hij een Italiaanse kennen voor wie tijdens het verblijf de liefde groeit, ondanks het verzet van de verloofde. De film onderscheidt zich van de gebruikelijke vakantiepret door zijn melancholieke ondertoon, maar is ondanks aantrekkelijke locaties en acteurs te vaag-oppervlakkig om veel indruk te maken.

Agence matrimoniale

1951 | Komedie

Frankrijk 1951. Komedie van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Bernard Blier, Michèle Alfa, Julien Carette, Anne Campion en Yolande Laffon.

Verlegen provinciaal erft huwelijksbureau in Parijs. Herkent uit eigen ervaring de geremdheid van client[KA2]ele dat hem ideaal adviseur en hem geleidelijk aan losmaakt van invloed van tirannieke moeder. Sympathieke komedie met ongewoon vriendelijke rol voor Blier blijft in tekening van afwisselend komische en aandoenlijke situaties herkenbaar en ontspoort nooit in karikatuur. Soberheid doet film soms wat langdradig en mat lijken. (Let op jonge Philippe Noiret als figurant.)

Sans laisser d'adresse

1950 | Drama

Frankrijk 1950. Drama van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Danièle Delorme, Bernard Blier, Pierre Trabaud, Julien Carette en Juliette Gréco.

Een ongehuwde moeder gaat in Parijs de vader van haar kind zoeken met behulp van een taxi-chauffeur. Als ze merkt dat hij getrouwd is en een zeer verachtelijk karakter heeft, weerhoudt de chauffeur haar van zelfmoord en geeft haar, ook door zijn praktische hulp, nieuwe levensmoed. Deze Franse variant van QUATTRO PASSI FRA LE NUVOLE krijgt sympathieke warmte van de beide hoofdrollen, al leidt hun zoektocht tot enkele scènes die wat weinig gevarieerd zijn, maar de gelegenheid bieden om een opmerkelijke bijrolbezetting te zien.

La Belle que voilà

1949 | Drama, Muziek

Frankrijk 1949. Drama van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Michèle Morgan, Henri Vidal, Bernard Lancret, Ludmilla Tchérina en Jean Debucourt.

Een balletdanseres bekostigt haar opleiding door voor schilders model te staan en krijgt verscheidene aanbidders. Een jaloezie-uitbarsting doet haar Ware Liefde achter de tralies belanden en zijzelf houdt een niet operatief te verwijderen kogel bij haar hart, die haar fataal wordt als ze desondanks weigert met dansen op te houden. Het smartlappige scenario naar de roman van Vicki Baum kreeg een onderkoelde regie en vertolking, maar boeit alleen in de balletscènes, waarin Morgan zich tamelijk overtuigend weet te weren.

L' Ecole buissonière

1948 | Komedie, Familiefilm

Frankrijk 1948. Komedie van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Bernard Blier, Juliette Faber, Édouard Delmont, Edmond Ardisson en Georges Chamarat.

De nieuwe dorpsonderwijzer verwerpt de disciplinaire aanpak van zijn voorganger, maar komt daardoor in conflict met de gemeente-autoriteiten. Als hij erin slaagt om alle leerlingen te doen slagen, zal hij echter gehandhaafd worden. Simpel verhaal kreeg door spontane kinderregie een boeiende authenticiteit, met een uitstekende rol van Blier als de jonge idealist (die door zijn latere ontwikkeling tot humeurige dikkerd nu extra- verrassend werkt). Het onderwerp blijkt na veertig jaar nog steeds actueel.

Impasse des Deux Anges

1948 | Misdaad, Romantiek

Frankrijk 1948. Misdaad van Maurice Tourneur. Met o.a. Simone Signoret, Paul Meurisse, Marcel Herrand, Jacques Castelot en Lucas Gridoux.

Zwanenzang van Tourneur senior (1876-1961) is een sfeerrijke genremelange met mooie vondsten en prachtfotografie van Claude Renoir. Waarin een grote klus juwelenrover Jean (Meurisse) opnieuw samenbrengt met zijn vroegere geliefde, music hall-artieste Marianne (Signoret). Zij staat op het punt een aristocraat te huwen, hij moet het kostbare Louis XIV-collier dat ze cadeau krijgt ontvreemden. Na hun toevallige weerzien herbeleven ze een laatste keer hun tijd in de Impasse des Deux Anges. Scenario van ondergewaardeerd vakman Jean-Paul Le Chanois herinnert sterk aan het poëtisch realisme van Carné/Prévert.

Messieurs Ludovic

1946 | Komedie

Frankrijk 1946. Komedie van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Odette Joyeux, Bernard Blier, Marcel Herrand, Jean Chevrier en Jules Berry.

Drie mannen zijn op zelfde dag geboren en allemaal Ludovic gedoopt, een ingenieur, een bankier en een gangster. Een meisje uit de provincie leert alle drie kennen, maar beseft pas verliefd te zijn op de eerste als hij vertrokken is. De anderen helpen haar hun naamgenoot te vinden. Goede acteurs en een aardig gegeven, maar de regisseur weet de wisselingen in toon onvoldoende te treffen om de film echt kwaliteit te geven.

Picpus

1943 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1943. Misdaad van Richard Pottier. Met o.a. Juliette Faber, Gabrielle Fontan, Colette Régis, Héléna Manson en Maximillienne.

Er is een moord gepleegd op nummer 162 in de Rue de Picpus. Kort daarop volgen er nog meer, waarvan de moord op Mascouvin (Tissier) een zanger, het opmerkelijkst is, maar die niets te maken lijkt te hebben met de eerste moord. Commissaris Maigret (Pr[KA1]ejean) begint een onderzoek en ontmoet de oude scheepsarts Le Cloaguen (Delmont) die de niet onaanzienlijke gift van tweeduizend Francs gekregen heeft van een rijke Amerikaanse, Sheila Dumont, die hem zeer dankbaar zou zijn. Naar het boek van Georges Simenon Signé Pipcus wat eveneens de werktitel van de film was. Een waar speurdersdrama dat dreigt te verdrinken in de keur van personages. In latere MAIGRET- verfilmingen komt de commissaris dan ook beter uit de verf, maar voor Simenon-Maigret-liefhebbers is deze misdaadfilm een absolute must, die zij onder geen beding mogen missen. Het scenario is van Jean-Paul Le Chanois en het camerawerk is van Charlie Bauer. Werd in het jaar ervoor gedraaid toen het land door de Duitsers grotendeels bezet was om in de late winter van 1943 uit te komen in de donkere zalen. Mono.

La main du diable

1943 | Horror

Frankrijk 1943. Horror van Maurice Tourneur. Met o.a. Pierre Fresnay, Josseline Gaël, Palau, Guillaume De Sax en Noël Roquevert.

Een schilder zonder veel talent koopt als talisman een kistje met een mensenhand erin en opeens gaat het beter met zijn kunst en in de liefde, tot Satan als prijs voor zí[KA1]jn hand steeds hogere eisen aan hem komt stellen. De veteraan-regisseur weet in beeld een beklemmende sfeer te bereiken, maar Fresnay als de belaagde artiest blijft al te bedachtzaam. Geschreven door Jean-Paul Le Chanois, gefilmd door Armand Thirard. Ook bekend als CARNIVAL OF SINNERS.