Dora van der Groen (1927-2015): cast.
Er zijn 56 films gevonden.

De ordening

2003 | Thriller, Drama

Nederland 2003. Thriller van Pieter Kuijpers. Met o.a. Angela Schijf, Roeland Fernhout, Dora van der Groen, Elsje Scherjon en Nadja Hüpscher.

Afgestudeerd studente journalistiek Stella neemt een baan aan bij de weduwe van oud NSB'er Ewald de Heus Verolmen, die iemand zoekt om het archief van haar overleden man te ordenen. Als Stella al enige tijd bezig is, komt Andreas op bezoek. Hij is een aantrekkelijke jongeman, voor wie Stella valt, ondanks het feit dat hij de kleinzoon is van de vroegere amant van haar werkgeefster. Andreas' grootvader zou een fortuin verdiend hebben met in beslag genomen kunst van Joodse eigenaren. Stella komt door Andreas in Zwitserland terecht, waar duistere, onwelriekende zaken aan het daglicht treden.

Villa des Roses

2002 | Drama, Romantiek

België​/​​Luxemburg​/​​Verenigd Koninkrijk​/​​Nederland 2002. Drama van Frank Van Passel. Met o.a. Julie Delpy, Shaun Dingwall, Harriet Walter, Shirley Henderson en Timothy West.

Oogstrelende filmbewerking van de in 1913 gepubliceerde debuutroman van Willem Elsschot (1882-1960). Vlak voor de Eerste Wereldoorlog worden de bewoners van het bouwvallige Parijse pension Villa des Roses aangenaam verrast door de komst van Louise (Delpy), het nieuwe dienstmeisje. De charmante Grünewald (Dingwall) weet haar voor zich te winnen. Lastig, want hun respectievelijke vaderlanden staan op het punt een oorlog te beginnen. Prachtige fotografie, waarbij het acteerwerk van de hoofdrolspelers wat verbleekt. Maar dat wordt weer goedgemaakt door een keur aan excentrieke bijrollen. Het Hollywood filmfestival riep Villa des Roses uit tot beste film van 2002.

Vader is zo stil de laatste tijd

2002 | Drama

Nederland 2002. Drama van Kees Brusse. Met o.a. Kees Brusse, Mary Smithuysen, Dora van der Groen en Georg Frenkel Frank.

Televisiefilm over onverwerkte oorlogservaringen. Tegenover het huis van Casper ligt een brug die hij al sinds de oorlog niet durft over te steken, sinds de Duitsers daar zijn joodse, zwangere vrouw oppakten. Een vriendin spoort hem aan om af te rekenen met zijn verleden en zodoende reist hij af naar één van de SS-ers die destijds betrokken was bij de arrestatie van zijn vrouw.

Pauline & Paulette

2001 | Drama, Komedie

België​/​​Frankrijk​/​​Nederland 2001. Drama van Lieven Debrauwer. Met o.a. Dora van der Groen, Ann Petersen, Rosemarie Bergmans, Julienne De Bruyn en Idwig Stephane.

De 66-jarige Pauline (Van der Groen) is geestelijk gehandicapt. Haar geroep om hulp en aandacht is storend voor haar zuster Martha (De Bruyn), die sinds jaar en dag in een klein Vlaams dorpje op haar past. Als Martha sterft dwingt haar testament af dat een van de twee andere zusters, Paulette (Petersen) of Cecile (Bergmans), de zorgtaken overneemt. Maar die vinden Pauline ook lastig. Een van de krachten van Pauline & Paulette is dat de kijker al vanaf het begin sympathie voor Pauline voelt. Van der Groen zorgt daar eigenhandig voor. Met subtiele bewegingen en gezichtsuitdrukkingen weet ze de charme van een onbezorgd kind te evenaren.

Mariken

2000 | Avonturenfilm, Jeugdfilm, Fantasy, Historische film, Familiefilm, Drama

Nederland​/​​België 2000. Avonturenfilm van André van Duren. Met o.a. Laurien Van den Broeck, Willeke van Ammelrooy, Jan Decleir, Kim van Kooten en Johanna ter Steege.

Het weesmeisje Mariken (Van den Broeck) groeit, afgezonderd van de bewoonde wereld, op bij de oude zonderling Archibald (Decleir). Als op een dag hun geit sterft, besluit Mariken naar de jaarmarkt te reizen om een nieuwe te kopen. Het wordt een avontuurlijke tocht. Zelf vond schrijver Peter van Gestel zijn kinderboek Mariken 'eigenlijk onverfilmbaar', omdat het meeste zich afspeelt in de hoofden van de personages. Toch werd Mariken een uitstekende jeugdfilm, mede dankzij sterke bijrollen van onder andere Willeke van Ammelrooy, Kim van Kooten, Johanna ter Steege en Ramsey Nasr.

Film 1

1999 | Thriller, Komedie, Drama

België 1999. Thriller van Willem Wallyn. Met o.a. Peter Van den Begin, Herbert Flack, Carl Ridders, Fujio Hishimaru en Pascale Bal.

Combinatie van politieke thriller, psychologisch drama en tragikomedie. De film combineert elementen uit het beruchte Agusta-omkopingsproces en de persoonlijke betrokkenheid daarbij van de familie Wallyn, met een fictief verhaal over een ontvoeringszaak. Zoals de titel al doet vermoeden, is Film 1 een debuutfilm, een als vanzelfsprekend ambitieuze maar ook betrokken want sterk persoonlijk getinte mix van fictie en realiteit. Film 1 is ook qua vorm een intrigerende film. Er wordt gebruik gemaakt van een analoge camera en van digitale mini-camera's.

S.

1998 |

België 1998. Guido Henderickx. Met o.a. Jan Decleir, Peter van den Eede, Dora van der Groen, Katelijne Damen en Isnel Da Silveira.

Combinatie van politieke thriller, psychologisch drama en tragikomedie. De film combineert elementen uit het beruchte Agusta-omkopingsproces en de persoonlijke betrokkenheid daarbij van de familie Wallyn, met een fictief verhaal over een ontvoeringszaak. Zoals de titel al doet vermoeden, is Film 1 een debuutfilm, een als vanzelfsprekend ambitieuze maar ook betrokken want sterk persoonlijk getinte mix van fictie en realiteit. Film 1 is ook qua vorm een intrigerende film. Er wordt gebruik gemaakt van een analoge camera en van digitale mini-camera's.

Blazen tot honderd

1998 | Jeugdfilm, Familiefilm, Drama

Nederland​/​​België 1998. Jeugdfilm van Peter van Wijk. Met o.a. Olivier Tuinier, Marie Vinck, Herbert Flack, Dora van der Groen en Wouter ten Pas.

In de beginsequentie van Blazen tot honderd wordt meteen de zware toon gezet. De twaalfjarige Maurits (Tuinier) wordt door zijn onbeholpen pa (Flack) gedwongen om zijn dode moeder te gaan bekijken die in de schuur ligt opgebaard. Uit woede en frustratie geeft Maurits het glazen kistdeksel een kopstoot. Een treffende gebeurtenis, maar helaas is de rest van de film, gevat in vier seizoenen, bijna volledig gewijd aan hetzelfde onbegrip van Maurits ten aanzien van de dood. Tussendoor duikt af en toe een meisje (Marie Vinck) het beeld in dat Maurits helpt met verwerken. Goed spel van Tuinier (Het zakmes).

Terug naar Oosterdonk

1997 | Historische film

België 1997. Historische film van Frank Van Passel. Met o.a. Rik van Uffelen, Dirk Roofthooft, Peter van den Eede, Katelijne Damen en Fred Van Kuyk.

In de beginsequentie van Blazen tot honderd wordt meteen de zware toon gezet. De twaalfjarige Maurits (Tuinier) wordt door zijn onbeholpen pa (Flack) gedwongen om zijn dode moeder te gaan bekijken die in de schuur ligt opgebaard. Uit woede en frustratie geeft Maurits het glazen kistdeksel een kopstoot. Een treffende gebeurtenis, maar helaas is de rest van de film, gevat in vier seizoenen, bijna volledig gewijd aan hetzelfde onbegrip van Maurits ten aanzien van de dood. Tussendoor duikt af en toe een meisje (Marie Vinck) het beeld in dat Maurits helpt met verwerken. Goed spel van Tuinier (Het zakmes).

Leonie

1996 | Korte film

België 1996. Korte film van Lieven Debrauwer. Met o.a. Frans Buckinx en Dora van der Groen.

In de beginsequentie van Blazen tot honderd wordt meteen de zware toon gezet. De twaalfjarige Maurits (Tuinier) wordt door zijn onbeholpen pa (Flack) gedwongen om zijn dode moeder te gaan bekijken die in de schuur ligt opgebaard. Uit woede en frustratie geeft Maurits het glazen kistdeksel een kopstoot. Een treffende gebeurtenis, maar helaas is de rest van de film, gevat in vier seizoenen, bijna volledig gewijd aan hetzelfde onbegrip van Maurits ten aanzien van de dood. Tussendoor duikt af en toe een meisje (Marie Vinck) het beeld in dat Maurits helpt met verwerken. Goed spel van Tuinier (Het zakmes).

Antonia

1995 | Drama, Komedie

Nederland​/​​België​/​​Verenigd Koninkrijk 1995. Drama van Marleen Gorris. Met o.a. Willeke van Ammelrooy, Jan Decleir, Els Dottermans, Marina de Graaf en Wimie Wilhelm.

Deze feministische familiekroniek, bekroond met een Oscar voor beste niet-Engelstalige film, moet het hebben van z'n bravoure, koddige humor en sprookjesachtige charme, niet per se van z'n subtiliteit. Eigenzinnige weduwe Antonia (Willeke van Ammelrooy) wordt omringd door nare kerels en geeft haar vrouwelijke nageslacht dan ook mee vooral zelfstandig te blijven. Een door regisseur Marleen Gorris geschreven ode aan sterke, geëmancipeerde, wijze vrouwen, in de vorm van een boeiende genealogie-in-de-vrouwelijke-lijn. Soms sprookjesachtig aandoende plattelandskroniek, fragmentarisch opgebouwd in korte, af en toe grappige, dan weer tragische, soms lyrische aandoende scènes. Fenomenale vertolking van Van Ammelrooy, die op memorabele wijze Antonia boetseert tot een vrouw om van te houden.

Moeder, waarom leven wij ?

1993 | Drama

België 1993. Drama van Guido Henderickx. Met o.a. Els Dottermans, Hilde Van Mieghem, Chris Lomme, Willy Vandermeulen en Luc Perceval.

Prestigieuze Vlaamse miniserie naar de gelijknamige miserabelistische roman van Lode Zielens, die gesitueerd in de wereld van het proletariaat van de havenstad Antwerpen. Het verhaal dat het tijdperk van 1910 tot 1950 beslaat, is gemoderniseerd, maar de meewarigheid van de kinder- en vooral de vrouwenkarakters wordt aangrijpend uitgebeeld. Het melodramatische verhaal wordt verteld rondom de personage van Netje (als kind pakkend gespeeld door een ontwapenend spontane en verfrissende Vinck, het dochtertje van actrice Van Mieghem; en als volwassene een glansrol voor Dottermans). Ze is een ongewenst, maar intelligent kind van een havenarbeidersgezin. Van Mieghem is haar oudere zus die haar later haar man De Bouw wegpikt. Lomme is de hardvochtige, hardwerkende moeder van Dottermans en Van Mieghem. De show wordt echter gestolen door Van der Groen als de straatarme moeder-weduwe van De Bouw die een tijdje bij Dottermans komt inwonen. Alles bij elkaar een tijdloos gevecht tussen passie en relaties, tussen man en vrouw, tussen noodlot en geluk. Peter Vandekerckhove schreef het sobere, haast ingetogen scenario, Henderickx zorgde voor een regie waarbij de camera op het lichaam en de gelaatsuitdrukkingen van de acteurs kleeft; de rollen worden met verve gespeeld door een keur van acteurs en actrices uit de Vlaamse theaterwereld. Geen grensverleggende televisie maar stukken beter dan de klassiek sentimentele soaps die de buis teisteren.

Minder dood dan de anderen

1992 | Drama, Biografie

België 1992. Drama van Frans Buyens. Met o.a. Senne Rouffaer, Mia Van Roy, Koen De Bouw en Dora van der Groen.

Knap pleidooi dat het recht op waardig sterven consequent voorstelt. Gebaseerd op gelijknamig autobiografisch boekje van Buyens, een getuigenis over de dood van zijn broer, zijn vader en zijn moeder. De jongere broer De Bouw bezwijkt aan brandwonden nadat zijn karnavalspak in brand werd gestoken. Rouffaer als de vader wordt ongeneeslijk ziek en wenst dat zijn levenseinde wordt verkort. Moeder-weduwe Van Der Groen wil later, wanneer vaststaat dat zij aan kanker lijdt, geen pijnlijke, lange aftakeling en smeekt om actieve euthanasie. Met krap budget gedraaid maar met schitterende vertolkingen van Rouffaer en van Van Der Groen, goed voor de Plateauprijzen van resp. beste acteur en beste actrice Internationaal Filmfestival van Vlaanderen anno 1992.

De bossen van Vlaanderen

1991 | Historische film, Misdaad, Drama

België 1991. Historische film van Rudy Geldhof en Marc Lybaert. Met o.a. Frank Aendenboom, Jo De Meyere, Ingrid De Vos, Ugo Prinsen en Veerle Wijffels.

Tussen 1915 en 1944 werden in het landelijke Vlaamse dorpje Beernem een half dozijn geheimzinnige moorden gepleegd, jarenlang de talk-of-the-town in Vlaanderen en in gerechtelijke kringen. Hierover werd deze grootscheepse dramaserie gebouwd. Aendenboom zwaait als kasteelheer-burgemeester-senator de scepter over het dorp en over alles wat er gebeurt. De Meyere-met-plakbaard is de journalist van een lokaal krantje die de onopgeloste misdaden aan het licht brengt. Een verhaal van verraad, rancunes, huwelijksbedrog, naijver, aanslepende feodaliteit, klassenstrijd en de mysterieuze moorden. Gebaseerd op het levenswerk van Alfons Ryserhove die over het 'moordenaarsbos' een aantal boekjes schreef. Boeiend, met een zekere epische grandeur, een wie-is-de- dader in la Flandre profonde met hoofdrollen die goed in hun vel zitten en die warempel op echte mensen lijken.

Late zomer

1990 | Drama, Romantiek

België 1990. Drama van Patrick Le Bon. Met o.a. Paul Cammermans, Dora van der Groen, Jo De Meyere en Marilou Mermans.

Mooie love story van zestig-plussers Cammermans en Van der Groen. Hij kinderloos weduwnaar, zij Hongaarse weduwe. Hun relatie wordt danig verstoord wanneer Mermans komt opdagen als zijn neurotische, onbekende oorlogs-dochter. Gevoelvolle, aangrijpende vertolkingen in verhaalstijl met korte fragmenten, 'tranches de vie', telkens voorafgegaan door tussentitels.

Villa des Roses

1989 | Drama

België 1989. Drama van Marc Lybaert. Met o.a. Machteld Ramoudt, Eddie Brugman, Denise de Weerdt, Ward de Ravet en Dora van der Groen.

Het leven in een pension, met veel personen en situaties, met als tragisch hoofdmotief de verhouding tussen vrijgezel Brugman en het kamermeisje Ramoudt. De zakelijke, cynische vertelstijl in de roman van Elsschot is hier verschrompeld tot een levenloze, domme tijdsschets.

Jan Rap en z'n maat

1989 | Drama

Nederland 1989. Drama van Ine Schenkkan. Met o.a. Jasperine de Jong, Heidi Arts, Paul de Leeuw, John Leddy en Dora van der Groen.

Lang verwachte maar lang niet altijd even geslaagde verfilming van de gelijknamige roman van Yvonne Keuls over een opvanghuis voor adolescenten waar de hulpverleners geconfronteerd worden met gevallen van verkrachting, incest, diefstal, verslaving en ongewenste zwangerschap. Ondanks ruzies en uit de hand lopende situaties ontstaat onder de bewoners een vorm van solidariteit en lotsverbondenheid. Schenkkan faalt in haar pogingen luim en ernst met elkaar te verzoenen. Positief zijn het hoge tempo, de overtuigende vertolkingen en de geestdrift van de jonge cast: Arens steelt de show als introvert punkertje dat lief en leed deelt met een konijn.

De Schietspoeldynastie

1989 | Drama

België 1989. Drama van Marc Lybaert. Met o.a. Kenneth Debacker, Hugo Van Den Berghe, Katrien Devos, Gilda de Bal en Vic Moeremans.

Sc[KA2]enes uit het leven van het twaalfjarige zoontje (Debacker) van een overleden Vlaamse textielmagnaat. Hij maakt het faillissement van zijn vaders fabriek mee, tijdens de teloorgang van de textielindustrie in de jaren 1960-1970. Niet zo goed en emotioneel als het boek Zonde van Nini van Stef Vancaeneghem, maar degelijk gefotografeerd en geacteerd.

Zonderlinge zielen

1988 | Drama

België 1988. Drama van Jean-Pierre De Decker. Met o.a. Josse De Pauw, Els Olaerts, Dora van der Groen, Marc Cassiman en Chris Lomme.

Het uitzichtloze leven van een groepje marginalen in een opvangtehuis voor daklozen. De Pauw is overtuigend als aan lager wal geraakte man, Olaerts een openbaring als zwanger alleenstaand meisje, Van der Groen onweerstaanbaar als drankzuchtige ex- operettezangeres. De ironie waarmee deze mensen zichzelf zien zorgt voor evenwicht en humor.

Klein Londen, Klein Berlijn

1988 | Oorlogsfilm

België 1988. Oorlogsfilm van Dré Poppe. Met o.a. Paul Cammermans, Ilse Uitterlinden, Wim Danckaert, Hilde Uitterlinden en Hans Royaards.

Geslaagd Vlaams oorlogsdrama in de vorm van een miniserie, gesitueerd in een dorpje vlak voor, tijdens en na de Duitse inval van 1940 met Cammermans als centrale figuur, baas van een uitgeleefde leerlooierij en vader van twee zonen. De tegenstellingen tussen de pro-Duitse bourgeoisie uit het dorp en de meer volkse bewoners van het gehucht komen goed tot hun recht. Goede familiekroniek maar een Vlaamse 'Heimat'-serie kan men het onmogelijk noemen.

De rivier waarin ik zwom

1988 | Drama

Nederland 1988. Drama van Eric Oosthoek. Met o.a. Lineke Ryxman, Saul Reichlin, Louis Mahoney, Thom Hoffman en Peter Tuinman.

Groots opgezette Nederlandse miniserie met internationale bezetting tegen een achtergrond van de politieke situatie in Mozambique waar de Renamo met steun van het Zuidafrikaanse bewind en gruwelijke middelen de linkse regering probeerde omver te werpen. Ryxman speelt een Nederlandse verpleegster die noodgedwongen uit Mozambique moet terugkeren nadat de Renamo, aangevoerd door een blanke huurling, een streekhospitaal uitmoordde. In Nederland ontmoet zij de Mozambiquaanse schrijver NGala (Mahoney) en later ziet zuj daar de huurling. Haar dilemma sleept zich tot het eind voort: ingrijpen of de man negeren met de zekerheid dat hij in de toekomst opnieuw slachtoffers zal maken. De Vos speelt de rol van haar vermoorde vriendin, Butzelaar is haar vader-predikant, Te Selle haar zus, Tuinman werkt voor de organisatie die Ryxman naar Mozambique stuurde en Hoffman is een ex-vriend van Ryxman. Oorspronkelijk in drie delen (van de scenaristen Carel Donck, Hugo Heinen en Willem Capteyn) werd later (1992) gereduceerd tot een 97m durende tv-film.

Havinck

1987 | Drama

Nederland 1987. Drama van Frans Weisz. Met o.a. Willem Nijholt, Anne Martien Lousberg, Will van Kralingen, Carolien van den Berg en Dora van der Groen.

Gekweld psycho-drama over een vader-dochter relatie, die na de zelfmoord van de moeder bepaald bitter wordt. Hoewel uitstekend vertolkt door Nijholt en de veelbelovende Lousberg maakt de afstandelijke, gestileerde aanpak van regisseur Weisz, die zelf het semi-autobiografische scenario schreef, enige inleving in de personages en hun relatie erg moeilijk. Je kijkt met een soort respect, maar zonder emotionele betrokkenheid. Een en ander belette niet dat HAVINCK tijdens de Utrechtse Filmdagen met vee werd overladen, en opdook in de officiële selectie van Cannes.

Dagboek van een oude dwaas

1987 | Drama

Nederland​/​​België​/​​Frankrijk 1987. Drama van Lili Rademakers. Met o.a. Ralph Michael, Beatie Edney, Derek de Lint, Dora van der Groen en Suzanne Flon.

Een zeventiger raakt volledig in de ban van zijn schoondochter en legt daarbij vooral een obsessieve fascinatie voor haar voeten aan de dag. Junichiro Tanizaki (1886-1965), die zich in zijn literaire oeuvre dikwijls bezighield met de complexe kanten van erotiek, wordt gezien als een van de belangrijkste schrijvers van twintigste-eeuws Japan. Regisseuse Lili Rademakers (Menuet) maakte met een internationale cast deze westerse filmbewerking waarin tragiek, humor en sensualiteit verweven raken. De film werd in 1988 vertoond op het festival van Cannes.

L'été provisaire

1986 | Drama

België 1986. Drama van Samy Pavel. Met o.a. Sami Frey, Adinda Pauvels, Dora van der Groen en Roger Van Hool.

De filmmaker Thomas heeft zich, ter voorbereiding van zijn nieuwe film, teruggetrokken op het platteland. Samen met de scenario-schrijver en hun vriendinnen hebben zij een weekendhuisje gehuurd. Het script vlot niet en bovendien lopen alle persoonlijke relaties vast.

Adriaen Brouwer

1986 | Biografie

België​/​​Nederland 1986. Biografie van Peter Simons. Met o.a. Lucas Vandervost, Hilde Van Mieghem, Chris Cauwenbergs, Paul Cammermans en Doris Van Caneghem.

Trage, maar mooi in beeld gebrachte evocatie van de tocht die de schilder Adriaen Brouwer ondernam van Oudenaarde naar Antwerpen, Amsterdam, Haarlem en terug naar Antwerpen. Sfeervolle weergave van het 17e eeuwse Vlaanderen en Noord-Nederland, de schildermilieus, de rederijkers, de pis-taveernen en de evolutie van de jonge schildersleerling Adriaen tot de gevierde meester Brouwer. Indrukwekkende vertolkingen van Vandervost in de titelrol en van Van Mieghem als Zyncke, de dochter van een ketter, die Brouwer aanvankelijk op zijn tocht vergezelt.

Willem van Oranje

1984 | Drama, Historische film

Nederland​/​​België 1984. Drama van Walter van der Kamp. Met o.a. Jeroen Krabbé, Willem Nijholt, Ellen Vogel, Paul Cammermans en Dora van der Groen.

Prestigieuze miniserie, voor het eerst uitgezonden in 1984, precies vierhonderd jaar na de moord op de 51-jarige Willem van Oranje, bijgenaamd Willem de Zwijger (Jeroen Krabb[KA1]e), die in 1533 was geboren. Van der Kamp werkte zes jaar lang aan de voorbereiding en het resultaat was een aardig stuk huisvlijt, goede televisie en historisch verantwoord. Omroepvereniging AVRO maakte de Belgische BRT en Veronica tot co-productiepartners want er moest drie[KA3]eneenhalf miljoen gulden (1,58 miljoen euro) worden opgehoest. Niet minder dan 61 Nederlandse en Vlaamse acteurs werden gecontracteerd en tweeduizend kostuums gehuurd en gemaakt (naar ontwerpen van Yan Tax). Krabb[KA1]e speelt charmant, fel en gewichtig de prins met de uitstraling van een geboren leider. Cammermans is Karel de Vijfde. Van der Groen is indrukwekkend als Margaretha van Parma. De vrouwen van Willem zijn Snoyink als Anna van Buren, Van Dijck als Anna van Saksen, Vandendriessche als Charlotte de Bourbon en Ramoudt als Louise de Coligny. Verteld wordt hoe de twaalf-jarige Willem, zoon van de protestantse graaf Willem van Nassau-Dillenburg, de uitgebreide bezittingen erft van het huis Oranje-Nassau met als voorwaarde dat hij in de Nederlanden katholiek zal worden opgevoed. De onverbiddelijke vervolging van zogenaamde ketters brengt hem in conflict met zijn ouders en dat leidt tot een eerste gewetenscrisis. Oranje`s opmars als lid van de Raad van State in de politiek van de lage landen is dan niet meer te stuiten. Hij breidt zijn bezittingen uit door een huwelijk aan te gaan met Anna van Buren in 1551. Het huwelijk wordt met een rits kinderen gezegend (Anna stierf zeven jaar later). Bovendien passeert hij Lamoraal, de Graaf van Egmond (Shaffy) als opperbevelhebber van de strijdkrachten. De nieuwe (Spaanse) koning Filips II (Nijholt) toont zich meer dan onverzettelijk tegenover de afvalligen van de r.k. kerk en regeert als een absoluut vorst. Met de prins van Oranje groeit hij langzaam naar een confrontatie, temeer Willem een huwelijk beoogt met de rijke, lutherse prinses Anna van Saksen, die hij in 1561 trouwde. Na Filips` vertrek naar Spanje wordt kardinaal Antoine Perrenot de Granvelle (Vroom) het mikpunt van het steeds groter wordende verzet onder de Nederlandse adel. Granvelle moet na de krachtmeting met Willem van Oranje in 1564 ontslag nemen. De onrust in de Nederlanden stijgt. Het Verbond der Edelen neemt vaste vorm aan en de Beeldenstorm raast dat jaar nog door het land. Hoewel Willem van Oranje tegen de geloofsvervolging was, keurde hij de Beeldenstorm af. Daarom hoopt Oranje nog op een verzoening met de koning: tevergeefs. Oranje vlucht in 1567 met zijn vrouw naar het stamslot van de Nassau`s in Dillenburg. Hij is nauwelijks vertrokken of de Hertog van Alva (Van den Heuvel) installeert zijn Bloedraad. Egmond en Hoorne (Morel) worden onthoofd, Oranje`s zoon Filips Willem (Martijn Krabb[KA1]e) wordt naar Spanje ontvoerd en er wordt beslag gelegd op Willems bezittingen. De getergde prins van Oranje gaat nu over tot een reeks aanvallen, die eindigen in een nederlaag. Berooid keert hij naar zijn stamslot terug en merkt dat zijn gemalin Anna van Saksen nu op hem neerkijkt. Zij keert hem de rug toe, pleegt overspel en wordt opgesloten. Oranje maakt in 1571 een einde aan de hel van dit huwelijk en stoot Anna definitief af. Ondertussen neemt ook het wederzijds geweld tussen de calvinisten en de katholieken toe. Zowel Oranje als Alva worden verteerd door wroeging en wanhoop. Alva laat zich naar Spanje terugroepen, het Spaanse offensief verzwakt en nieuwe landvoogden sterven als ratten in de onherbergzame lage landen. Algemene vermoeidheid aan beide zijden leidt tot de Pacificatie van Gent in 1576. Oranje was het jaar ervoor hertrouwd - voor de derde maal - met Charlotte de Bourbon. De verzoening en de herwonnen eenheid van de Nederlanden blijken weldra een illusie die te hoop loopt op de calvinistische onverdraagzaamheid en de oorlogszucht van Philips II. De Allessandro Farnese (Croiset), de Hertog van Parma, is de nieuwe landvoogd en die bereidt vakkundig de oorlog voor. Prins Willem van Oranje zoekt naar buitenlandse steun, maar koning Filips II spreekt in 1580 de banvloek over hem uit en zet een prijs op diens hoofd. Het `opstandige` Noorden zweert Filips II af als vorst en brengt hulde aan Anjou, die zich echter spoedig onmogelijk maakt. Rond de prins van Oranje wordt het net dichter aangetrokken. Hij overleeft een eerste moordaanslag, waarbij zijn derde vrouw omkomt. Hij hertrouwt tot groot ongenoegen van de bevolking met de Fran[KA10]caise Louise de Coligny 1583. Parma`s troepen komen in beweging en op dat kritieke moment wordt Oranje in 1584 door de sluipmoordenaar Balthasar Gerards (Pleysier) in Delft op de trap van het stadsslot met pistoolschoten gedood. De aankleding van deze serie is van internationale klasse, hoewel het verhaal weinig meeslepend is. Dramatische hoogstandjes lijden te veel onder pogingen om de historische nauwgezetheid in ere te houden.

Tantes

1984 | Drama, Komedie

België 1984. Drama van Juul Claes. Met o.a. Dora van der Groen, Denise Deweerdt, Emmy Leemans, Tessy Moerenhout en Sien Eggers.

Een Vlaams burgergezin, anno 1920, wordt gedomineerd door drie rijke tantes, die voortdurend dreigen met onterven. Wanneer dochter Eggers verliefd wordt op de hereboer Flack, een levensgenieter, willen de tantes deze passie met alle middelen doen luwen. Naar de in 1924 verschenen gelijknamige roman van Cyriel Buysse.

Levenslang

1984 | Misdaad, Drama

België 1984. Misdaad van Dré Poppe. Met o.a. Jo De Meyere, Leslie De Gruyter, Dora van der Groen, Mike Verdrengh en Romain Deconinck.

Een autodief komt na twee jaar gevangenisstraf vrij en komt door toedoen van het milieu bij een taxibedrijf terecht. Na een dodelijk ongeval met een gestolen wagen is het voor de politie bijna logisch dat de verdenking op hem valt. Mislukte Vlaamse poging tot het cre[KA3]eren van een Vlaamse krimi. Dezelfde ploeg draaide ook VLUCHTAFSTAND (1985) met ongeveer dezelfde personages. Het scenario is van Roger Van Ransbeek.

De burgemeester van Veurne

1984 | Drama

België 1984. Drama van Dré Poppe. Met o.a. Ward De Ravet, Dora van der Groen, Denise Deweerdt, Ingrid De Vos en Jo De Meyere.

Groots opgezette miniserie naar psychologische roman van Georges Simenon met een prachtrol van De Ravet als een eerzuchtig en vermogend Vlaams sigarenfabrikant en burgemeester. Zijn cynische machtswellust vernietigt hem aan het eind. De Vos is indrukwekkend als de demente dochter van de burgemeester.

De Vlaschaard

1983 | Drama

België 1983. Drama van Jan Gruyaert. Met o.a. Vic Moeremans, René Van Sambeek, Dora van der Groen, Gusta Gerritsen en Dirk Celis.

Een generatieconflict over landbouwmethoden ontaardt in slaande ruzie als een boerenzoon niet alleen kritiek heeft op tijdstip en plaats van vlas zaaien maar het ook nog aanlegt met een boerenmeid. Scriptschrijver en regisseur Gruyaert wijfelt in De Vlaschaard, naar het gelijknamige boek uit 1907 van Stijn Streuvels, tussen het maken van een kunstfilm en een plattelandsdrama. Het resultaat is een wat onduidelijk verhaal met enkele mooie beelden. Men kan van alle vlas geen goed garen spinnen. Vic Moeremans won desondanks een Gouden Kalf voor zijn rol als boer.

De Aardwolf

1983 | Drama, Thriller

België 1983. Drama van Rob van Eyck. Met o.a. Kurt van Eeghem, Nelly Rossiers, Vic Moeremans, Sylvia Sa en Verbist.

Ondanks de veelbelovende cast en een niet onaardig basisidee (een dertiger in financiële moeilijkheden die na een LSP-cursus flipt en een reeks gewelddaden begaat) munt deze onsamenhangende film vooral uit door een aantal ongewild komische scènes. Televisiefenomeen Van Eeghem speelt zijn eerste filmrol, The Scabs maken lawaai op de soundtrack.

Samen alleen

1982 | Drama

Nederland 1982. Drama van Jacob Bijl. Met o.a. Paul Steenbergen, Mohammed Cacem Quali en Dora van der Groen.

Een Marokkaans jongetje sluit vriendschap met een gepensioneerde clown. Sommige aandoenlijke momenten kunnen de indruk niet wegnemen dat men ooit meer bedoelingen gehad heeft dan eruit zijn gekomen. Het mag Bijl niet worden aangerekend. Hij verving een collega die kennelijk eerder had zien aankomen dat zijn ideeën niet zouden worden uitgevoerd zoals hij dat wilde.

Het nieuwe tehuis

1982 | Drama

België 1982. Drama van Ludo Bex. Met o.a. Gella Allaert, Maurits Goossens, Robert Marcel, Dora van der Groen en Denise Deweerdt.

Een vroeger welgesteld maar nu verarmd echtpaar neemt zijn intrek in een bejaardentehuis. Er werd hen beloofd dat zij later een plaats zouden krijgen in een modern home dat nog gebouwd moet worden. Angstvallig probeert de ziekelijke vrouw (Allaert) de intimiteit van het echtelijk samenleven te beschermen in de ouderwetse instelling.

Het Verleden

1982 | Drama

Nederland 1982. Drama van Bas van der Lecq, Bram van Erkel en Roy Logger. Met o.a. Edda Barends, Marjan Berk, Huib Broos, Jan Decleir en Niek Engelschman.

Na TWEE VORSTINNEN EN EEN VORST werden opnieuw verhalen van Geert van Oorschot verfilmd, uit de bundel Mijn moeder was eigenlijk een Italiaanse ditmaal. Een drieluik met de verhalen Marie, Mevrouw Katrien en Mevrouw Van der Putte. Het middelste verhaal is het beste. In alle drie wordt goed geacteerd.

De man van twaalf miljoen

1982 | Drama

België 1982. Drama van Ludo Bex. Met o.a. Roger Bolders, Emmy Leemans, Dora van der Groen, Warre Borgmans en Wim Langeraert.

Bolders, als een eenvoudig werkman, wint twaalf miljoen bij een kansspel. Op slag wordt hij de prooi van aasgieren, waaronder zijn familieleden, die hem op korte tijd zijn geld helpen verspillen. Geslaagde observatie van de spelobsessie.

Vluchtafstand

1981 | Drama, Misdaad

België 1981. Drama van Dré Poppe. Met o.a. Leslie De Gruyter, Dora van der Groen, Jo De Meyere, Mieke Bouve en Luk De Koninck.

Ingebet in de Vlaamse leefwereld is deze televisiefilm gesitueerd in Gent met een dubbel thema: een nog jonge man geraakt verwikkeld in een sentimenteel conflict rond de knapogende echtgenote van zijn nieuwe baas en anderzijds is er de huwelijksproblematiek van een andere man en zijn oudere echtgenote. Scenarist Roger Van Ransbeek wil over zeven sloten tegelijk springen met wat misdadigheid, huwelijksgehakketak, couleur locale, met overbekende namen op de aftiteling.

Wacht tot hij opbelt

1980 | Mysterie, Misdaad

België 1980. Mysterie van André Poppe. Met o.a. Jo De Meyere, Dora van der Groen, Leslie De Gruyter, Nolle Versijp en Ward De Ravet.

Een scenario dat weer meer van hetzelfde biedt, over een privé-detective in conflict met een corrupte politieman, die hem beschuldigt van autodiefstal. De laatste speelt onder één hoedje met de ware schuldige, in de hoop op promotie en om zo zijn gezin te kunnen redden, waarmee het bergafwaarts gaat. Een sombere geschiedenis zonder verrassingen, evenmin van de kant van een matte regie.

De Verjaring

1980 | Drama

Nederland 1980. Drama van Kees Brusse. Met o.a. Dora van der Groen, Mary Smithuysen, Peggy de Landtsheer, Kees Brusse en Hans Veerman.

Casper de Lange leeft nog dagelijks met verschrikkelijke oorlogsherinneringen. Zijn eerste vrouw, een joodse, werd door de Duitsers gedeporteerd. Na de oorlog is hij hertrouwd met Gerrie. Het komt Casper ter ore dat één van de betrokken SS-ers, een zekere Hünze, een hotel drijft in het zuiden des lands. Na 35 jaar rekent Casper af met de man die zijn leven verwoestte.

Maria Speermalie

1979 | Drama

België 1979. Drama van Antonin Moskalyk. Met o.a. Tessy Moerenhout, Senne Rouffaer, Dora van der Groen, Gaston Vandermeulen en Ward de Ravet.

Een groots opgezette Vlaamse miniserie, naar de gelijknamige roman van Herman Teirlinck, met het dramatische levensverhaal van de krachtige, sensuele eigenares van een landgoed. Uitstekend gespeeld, tot in de kleinste bijrollen, door het puikje van de Vlaamse acteurs en indrukwekkend in beeld gebracht door de Tsjechische regisseur Moskalyk. Aan deze miniserie werd twee jaar gewerkt.

Rubens, Schilder en Diplomaat

1977 | Biografie

België 1977. Biografie van Roland Verhavert. Met o.a. Johan Leysen, Nele van den Driessche, Ingrid de Vos, Dora van der Groen en Johan van der Bracht.

Rubensvisie van Hugo Claus (die het scenario en de dialogen schreef) met de nadruk op de mens boven de kunstenaar. Beslist geen documentaire noch historische biografie. Gedramatiseerd verhaal, wat in de stijl van de BBC-series: geen stylisering, geen abstractie, maar een klassieke stijl met echte decors en personages die vrij authentiek zouden moeten overkomen. Bombastisch, soms potsierlijk, vervelend, hakerige dialogen, te weinig dramatische hoogtepunten.

De komst van Joachim Stiller

1977 | Mysterie, Komedie, Romantiek

België 1977. Mysterie van Harry Kümel. Met o.a. Hugo Metsers, Dora van der Groen, Gaston Vandermeulen, Anton Peters en Jan Remmelts.

Een journalist wordt geobsedeerd door de mysterieuze figuur Joachim Stiller. Dankzij hem ontdekt hij evenwel een ander, veel echter leven, en evenzeer de ware liefde. Aldus het thema van deze schitterende expressionistische roman van de Vlaamse schrijver Hubert Lampo (1960). Zoals dikwijls (MALPERTUIS) vervalt deze cineast tot gezwollenheid en kan hij amper vat krijgen op een interessant werk, dat overigens te lang is voor de beeldbuis.

Kind van de Zon

1975 | Drama

Nederland 1975. Drama van René van Nie. Met o.a. Josée Ruiter, Ramses Shaffy, Huib Broos, Dora van der Groen en Johan te Slaa.

Een plattelandsmeisje gaat op kamers wonen in de stad. Ze vereenzaamt er zo dat ze opgenomen wordt in een psychiatrische inrichting. Een schitterende rol van Ruiter, met een prachtige scène waarin zij haar huurkamer geheel wit schildert. Ontroerend tegenspel van Johan te Slaa als haar vader maakt er een onvergetelijk drama van, waarvan de documentaire aanpak helaas ernstig wordt gehinderd door de smoezelige Bay-muziek.

Dokter Pulder zaait papavers

1975 | Drama

Nederland 1975. Drama van Bert Haanstra. Met o.a. Ton Lensink, Kees Brusse, Dora van der Groen, Henny Orri en Sacco van der Made.

Een dorpsdokter met een wat ingeslapen bestaan krijgt bezoek van een oude studievriend die een totaal ander leven leidt. Nadat die morfine uit zijn medicijnkast heeft gestolen besluit de arts zich te verdiepen in het milieu van zijn verslaafde vriend. Haanstra, beter bekend om zijn poëtische documentaire werken, werd genomineerd voor een Gouden Beer op het Berlijnse filmfestival voor deze verfilming van Anton Koolhaas' roman 'De nagel achter het behang'.

Dakota

1974 | Avonturenfilm, Drama

Nederland 1974. Avonturenfilm van Wim Verstappen. Met o.a. Kees Brusse, Monique van de Ven, Willeke van Ammelrooy, Dora van der Groen en Diana Dobbelman.

Het is een wonder dat na het weglopen van cameraman Jan de Bont, met hoofdrolspeelster Van de Ven halverwege de opnamen op Curaçao, Dakota nog zo'n aardige, sfeervolle film is geworden met de oude DC-3 als fraaiste filmster. Brusse neemt om te kunnen blijven vliegen allerlei vrachtjes aan en vliegt zelfs van Curaçao naar Ameland.

Het Dwaallicht

1973 | Drama

België 1973. Drama van Frans Buyens. Met o.a. Romain Deconinck, Eva Kant, Dora van der Groen, Sheikh Mazhar Hussain en Sies Foletta.

De lichtvoetige ironie waarmee Willem Elsschot de erotische verlangens van een braaf burgermannetje tekende, werd vertaald in loodzware, sfeervolle beelden van Antwerpen bij nacht en ontij.

Rolande met de Bles

1972 | Drama, Romantiek

België 1972. Drama van Roland Verhavert. Met o.a. Jan Decleir, Elisabeth Teissier Du Cros, Dora van der Groen, Liliane Vincent en Robert Marchel.

Herman Teirlincks roman over de onontkoombare ondergang van een uit de WO I teruggekeerde officier die verliefd is op een vrouw die niet tot zijn milieu behoort, kreeg fraaie beelden mee, maar trage loden voeten in de regie, al is Teissier Du Cros beeldschoon om naar te kijken.

Malpertuis

1972 | Horror

België​/​​Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Nederland 1972. Horror van Harry Kümel. Met o.a. Orson Welles, Mathieu Carrière, Susan Hampshire, Michel Bouquet en Jean-Pierre Cassel.

Een jonge zeeman vindt zijn zuster in een mysterieus huis waarvan de bewoners elk hun eigen geheim lijken te hebben, maar hij weet haar niet over te halen met hem te vertrekken. Zelf raakt ook hij steeds meer verstrikt in de doolhof van gangen en tuin en in de liefde voor een van de huisgenoten, totdat hij de ware identiteit van de bewoners ontdekt. Deze ambitieuze bewerking van de beroemde fantastische roman van Jean Ray heeft een onevenwichtig scenario dat onnodig veel vraagtekens oproept; de internationale rolbezetting heeft individueel sterke momenten, maar men acteert te zeer voor zich. De uitgekiende en stijlvolle vormgeving blijft de aandacht vasthouden en verrassen.

De vorstinnen van Brugge

1972 | Komedie

België 1972. Komedie van Maurits Balfoort. Met o.a. Dora van der Groen, Marilou Mermans, Albert Hanssens, Rita Lommée en Raymond Willems.

Folkloristische zedenschildering, in twaalf televisie- afleveringen, met centraal een aantal Brugse vrouwen, in de jaren 1894 tot 1923. Gebaseerd op de romans Het kwartet der Jacobijnen en De nood der Bariseeles, het toneelstuk Caritate, de novelle Een mei van vroomheid en de novellenbundel Aan het Minnewater van Maurits Sabbe. Het scenario is van regisseur Balfoort.

La maison sous les arbres

1971 | Thriller, Experimenteel

Frankrijk 1971. Thriller van René Clément. Met o.a. Faye Dunaway, Frank Langella, Barbara Parkins, Karen Blanguernon en Raymond Gérôme.

Een Amerikaan heeft zich met zijn neurotische echtgenote en twee kinderen in Parijs geïnstalleerd waar pressie op hem wordt uitgeoefend om bedrijfsspionage te plegen. Hij weigert en zijn kinderen worden ontvoerd. Het tegenstrijdig gedrag van de vrouw doet de politie vermoeden dat het een wanhoopspoging van haarzelf is. Het scenario is zeer weinig plausibel, maar het spel van Langella en Dunaway geeft er overtuigingskracht aan, terwijl Clément zich opnieuw een opmerkelijk regisseur van kinderen betoont, hetgeen de scènes in hun gijzelingssituatie beklemmend maakt.

Wij, Heren van Zichem

1969 | Komedie

België 1969. Komedie van Maurits Balfoort. Met o.a. Bob Storm, Alfons Exelmans, Dora van der Groen, Robert Marcel en Luc Philips.

Eindeloze, onevenwichtige maar oerpopulaire kroniek rond een aantal figuren uit de volksromans van Ernest Claes: de hereboer Coene, Lewie 'de Witte', Pastoor Munte, Jef de Smid, Wannes Raps, Rozelien e.a. In totaal een serie van 26 afleveringen, die de éénmanssignatuur draagt van regisseur Balfoort.

Monsieur Hawarden

1969 | Drama, Misdaad

Nederland​/​​België 1969. Drama van Harry Kümel. Met o.a. Ellen Vogel, Hilde Uytterlinden, Joan Remmelts, Dora van der Groen en Senne Roufaer.

Met een scenario van Jan Blokker naar het boek van F. de Pillecijn verfilmde Harry Kümel op indrukwekkende wijze het verhaal van de als man verklede vrouw die haar minnaar vermoordde. Schitterend camerawerk van Eddy van der Enden en een prachtige rol van Vogel maken er een onvergetelijk mysterieus drama van in een geheel eigen stijl.

Het Afscheid

1966 | Drama

België 1966. Drama van Roland Verhavert. Met o.a. Julien Schoenaerts, Petra Laseur, Senne Rouffaer, Kris Betz en Edward Deleu.

Elke dag neemt een kapitein van een vertrekkend schip afscheid van zijn vrouw, totdat hij besluit eens een nacht in een hotel door te brengen, waarna zijn vrouw hem wanhopig zoekt. Een aardige, fijn gefotografeerde (door Herman Wuyts, te Antwerpen en Venetië) film met een afstandelijke melancholie om het alledaagse.

Het Geluk komt morgen

1958 | Komedie

België 1958. Komedie van Jef Bruyninckx. Met o.a. Charles Janssens, Hector Camerlinckx, Dora van der Groen, Paul Cammermans en Anny Andersen.

Een professor ontdekt bij toeval een middel dat alle vermoeidheid wegneemt en nieuwe levenskracht schenkt. Tijdens de Expo (Wereldtentoonstelling van 1958) in Brussel zal hij het middel lanceren, maar er zijn sinistere individuen die het middel voor andere doeleinden willen gebruiken. Lichtvoetige, wat ouderwets aandoende komedie die dankbaar gebruik maakt van de accommodatie van de Expo.

Wat doen we met de liefde?

1957 | Komedie, Romantiek

België 1957. Komedie van Jef Bruyninckx. Met o.a. Charles Janssens, Paul Cammermans, Marcel Hendrickx, Ward de Ravet en Wies Andersen.

De vrolijke lotgevallen van een Vlaams orkestje aan boord van een cruiseschip. Naar de gelijknamige roman van Jeroom Verten. Lofwaardige poging om de Vlaamse film uit het slop van de platte volksklucht te halen. Zwak scenario, maar deftige fotografie van Bob Sentroul en handige montage. Filmdebuut van latere steracteur Wies Andersen. Ook latere Las Vegas-zangeres Anny Andersen debuteert als het pittige zangeresje, dochter van Janssens, op wie alle muzikanten verliefd zijn.

Vuur, liefde en vitaminen

1956 | Komedie

België 1956. Komedie van Jef Bruyninckx. Met o.a. Charles Janssens, Pim Lambeau, Julien Schoenaerts, Romain Deconinck en Gaston Vandermeulen.

De af en toe slapstickachtige lotgevallen van Janssens als wachtmeester bij de brandweer en weduwnaar met Lambeau als aantrekkelijke dochter. Op een bepaald moment willen drie vrouwen Janssens als echtgenoot strikken maar na een reeks paniekerige verwikkelingen besluit hij rustig brandweerman en weduwnaar te blijven. Zwak, weinig origineel scenario van Jeroom Verten. Soepele Janssens ten spijt eens te meer ondermaats vertoon. Ongewone rol van Schoenaerts als de jonge brandmeester die de ingénue Lambeau het hof maakt.

Meeuwen Sterven in de Haven

1955 | Drama

België 1955. Drama van Roland Verhavert, Rik Kuypers en Ivo Michiels. Met o.a. Julien Schoenaerts, Tine Balder, Tone Brulin, Alice De Graaf en Piet Frison.

Filmcriticus Roland Verhavert wilde zich afzetten tegen de middelmatigheid van de Belgische film en ensceneerde samen met zijn vrienden Ivo Michiels en Rik Kuypers een drama over een gekweld en eenzaam personage zonder naam dat ronddwaalt in de stad Antwerpen. De enige die hem werkelijk begrijpt is een weeskindje. Een goedkope productie die nog steeds bewondering opwekt, vooral door het fraaie camerawerk van Jan Blansjaar die o.a. de stad en haven van Antwerpen mooi in beeld brengt. Ook het sterke acteerwerk van hoofdrolspeler Julien Schoenaerts (vader van Matthias Schoenaerts) steekt er bovenuit.