Menderes Samancilar: cast.
Er zijn 7 films gevonden.

Si tu meurs, je te tue

2011 | Drama

Frankrijk 2011. Drama van Hiner Saleem. Met o.a. Jonathan Zaccaï, Golshifteh Farahani, Mylène Demongeot en Menderes Samancilar.

Ex-gevangene Philippe (Zaccaï) raakt bevriend met een Koerdische Irakees. Die wacht op de komst, naar Parijs, van zijn verloofde Siba (Farahani). Wanneer hij echter plotseling overlijdt, ziet Philippe het als zijn taak om de Iraakse op te vangen. Een uitstekende cast is de grootste troef van dit drama dat geestig, ontroerend en licht absurdistisch is. De Koerdisch-Franse regisseur Saleem (My Sweet Pepper Land) werpt liefdevolle blikken op Parijs én op de warmte tussen de Belgische Zaccaï en de Iraanse Farahani.

Günesi gördüm

2009 | Drama

Turkije 2009. Drama van Mahsun Kirmizigül. Met o.a. Mahsun Kirmizigül, Erol Demiröz, Altan Erkekli, Emre Kinay en Yildiz Kultur.

Ex-gevangene Philippe (Zaccaï) raakt bevriend met een Koerdische Irakees. Die wacht op de komst, naar Parijs, van zijn verloofde Siba (Farahani). Wanneer hij echter plotseling overlijdt, ziet Philippe het als zijn taak om de Iraakse op te vangen. Een uitstekende cast is de grootste troef van dit drama dat geestig, ontroerend en licht absurdistisch is. De Koerdisch-Franse regisseur Saleem (My Sweet Pepper Land) werpt liefdevolle blikken op Parijs én op de warmte tussen de Belgische Zaccaï en de Iraanse Farahani.

Winterblume

1997 | Drama

Duitsland 1997. Drama van Kadir Sözen. Met o.a. Menderes Samancilar, Meral Yüzgüleç, Gandi Mukli, Cengiz Sezici en Ugur Çavusoglu.

Ex-gevangene Philippe (Zaccaï) raakt bevriend met een Koerdische Irakees. Die wacht op de komst, naar Parijs, van zijn verloofde Siba (Farahani). Wanneer hij echter plotseling overlijdt, ziet Philippe het als zijn taak om de Iraakse op te vangen. Een uitstekende cast is de grootste troef van dit drama dat geestig, ontroerend en licht absurdistisch is. De Koerdisch-Franse regisseur Saleem (My Sweet Pepper Land) werpt liefdevolle blikken op Parijs én op de warmte tussen de Belgische Zaccaï en de Iraanse Farahani.

Les clients d'Avrenos

1995 | Drama, Historische film

Frankrijk​/​​Turkije 1995. Drama van Philippe Venault. Met o.a. Jacques Gamblin, Carlotta Natoli, Claire Borotra, Ismaïl Incekara en Christophe Odent.

Istanbul, jaren 1950. Twee vrouwen hebben met elkaar afgesproken in Caf[KA1]e Avrenos in het oude stadsgedeelte. Ze rouwen beiden om de dood van dezelfde man, Bernard de Jonsac (Gamblin), bediende bij de Franse ambassade. Leyla (Borotra) wil uitzoeken wat haar aan Bernard bond, een verhouding die het platonische nooit oversteeg. Tevens wil ze zijn relatie uitdiepen met de Bulgaarse barmeid Nouchi (Natoli). En door welk drama werd Leyla tien jaar geleden tot de rolstoel veroordeeld? Genietbaar portret van twee vrouwen die, op een heel andere manier, van dezelfde man hielden. De regie is echter eerder onevenwichtig. Flashback-scenario van Emmanuel Carrère en Venault, naar de roman van Georges Simenon. Mooie fotografie van Anne Khripounoff.

Kalte Nächte

1994 | Drama, Muziek

Duitsland 1994. Drama van Kadir Sözen. Met o.a. Rahim Cakmak, Levent Elmas, Volkan Pinardag, Ferdi Cetinkaya en Menderes Samancilar.

Het is jammer dat regisseur S[KA3]ozen maar honderdtwintig duizend mark ter beschikking had om dit boeiende verhaal over een verspilde jeugd van een viertal Turkse jonge straatmuzikanten te verfilmen. Zij worden uitgebuit door hun drankzuchtige beschermer Mahmud (Samancilar). S[KA3]ozen is van huis uit maker van documentaires en deze vaardigheid zit de gehele rolprent ingebakken, hoewel heel wat fragmenten subliem zijn en neorealistisch aandoen in de stijl van de grote Italiaanse meesters. Als de vier straatarme muzikanten eindelijk een beetje succes hebben en de mogelijkheid krijgen om een plaat te maken, wil Mahmud de greep op hen niet verliezen en zorgt ervoor dat Aziz (Pinardag) de blinde zanger van het kwartet een dodelijk ongeluk overkomt. Het overgeleven trio, luitspeler Jacky (Cakmak), trommelaar op de daboerka Tam Tam (Cetinkaya) en violist Tomix (Elmas), steken daarop de valse Mahmud neer, maar ze blijven zonder hoop. Behalve Samancilar hebben de overige hoofdrollen geen enkele beroepservaring en dat valt wederom te betreuren, want dat haalt het resultaat van deze film die potentieel heel sterk is, toch omlaag. Veel hilarische, onvergetelijke scènes echter, zoals de emmerende Tomix en zijn muildier, net zoals de muziek van Mazlum Cimen. In Turkije op diverse festivals meervoudig bekroond.

Sîabend û Xecê

1992 | Fantasy

Duitsland​/​​Turkije 1992. Fantasy van Sahin Gök. Met o.a. Tarik Akan, Mine Cayiroglou, Menderes Samancilar, Mesut Cakarli en Yaman Okay.

Het poëtische verhaal over dorpsmeisje Akan, een wees, dat van haar dorp verjaagd wordt nadat ze groot geworden was bij een oom en een tante. Ze ontmoet Okay en Cayiroglou in een betoverde wereld, die zich ontpoppen als een broer en een hartsvriendin. Het noodlot heeft echter bepaald dat aan hun idylle een eind moet komen: ze storten in het verderf, symbolisch voor de onderdrukking van de Koerden door de Turken.

Kaçik Düsmani

1987 | Drama

Turkije 1987. Drama van Bilgé Olgaç. Met o.a. Perihan Savaç, Halil Ergün, Mesut Engin, Ismet Ay en Alige Roma.

In een Anatolisch dorpje bereidt men zich voor op een bruiloft en zijn alle vrouwen rondom de bruid verzameld wanneer er een gasfles explodeert en het 'vrouwenhuis' in brand vliegt. Alle vrouwen komen om het leven, op een na, die toevallig ook nog gestoord is. De film vertelt ons hoe de weduwnaars opnieuw proberen te trouwen en daar niet allemaal evenveel geluk bij hebben. Parallel daarmee maakt een westers filmteam misbruik van de naïviteit van de autochtonen door hun wijs te maken dat ze nog een bruiloft willen filmen, terwijl ze alleen maar een 'folkloristische' scène in hun documentaire willen inlassen. De verbanden tussen de twee onderwerpen zijn echter zeer onduidelijk! Afgezien van de grimmige humor van de eerste scènes wordt de film na verloop van tijd demonstratief, schematisch en ronduit vervelend.