Mona Malm (1935): cast.
Er zijn 9 films gevonden.

Vinnare och förlorare

2005 | Jeugdfilm, Komedie, Romantiek

Finland​/​​Zweden 2005. Jeugdfilm van Kjell Sundvall. Met o.a. Daniel Gustavsson, Märta Ferm, Frida Hallgren en Mona Malm.

De vader van de tienjarige Magda rijdt als jockey op een racepaard, en hij heeft zelf de oogkleppen voor. Magda heeft ondertussen problemen op school en papa Fredrik heeft niks door, zo druk heeft hij het met een voor zijn stallen belangrijke wedstrijd. Van de bingo met oma neemt Magda de 29-jarige Helena mee, die valt op Fredrik, maar ook dat valt hem niet op. Om tot hem door te dringen, bedenken Magda en Helena een truc voor Fredrik om te winnen. De Zweedse regisseur Sundvall is gespecialiseerd in thrillers, maar met deze jeugdfilm met wat onschuldige romantiek kan hij ook uit de voeten.

Mamma, pappa, barn

2003 | Komedie, Familiefilm

Zweden 2003. Komedie van Kjell-Ȧke Andersson en Kjell-Ake Andersson. Met o.a. Torkel Petersson, Maria Bonnevie, Ȧsa Persson, Sven Nordin en Mona Malm.

De Nederlandse uitdrukking 'Huisje, boompje, beestje' benadert het Zweedse 'Mamma, pappa, barn' redelijk. Jonny (Petersson) hikt er nog een beetje tegenaan. Hij houdt veel van zijn halfjarige dochtertje, maar of hij nou voor eeuwig zielsverliefd is op zijn vrouw Sara (Persson) betwijfelt hij. Een blik in de toekomst, bij zijn ouders, versterkt het ongemak: zijn moeder zegt na veertig jaar huwelijk dat ze eigenlijk nooit van zijn vader gehouden heeft. Bij baby-gymnastiek leert hij de stralende moeder Rebecka (Bonnevie) kennen, die op een gevoelige plek drukt. Mamma, pappa, barn schuifelt heel gewoontjes door het alledaagse gezinsleven, dat haast ongemerkt barstjes gaat vertonen. Alles is realistisch in Mamma, pappa, barn. Niemand heeft meer gelijk dan een ander. De filmmakers schijnen hooguit te willen zeggen dat bewust keuzes maken helpt in het leven.

Den tatuerade änkan

1998 | Komedie

Noorwegen​/​​Zweden 1998. Komedie van Lars Molin. Met o.a. Mona Malm, Erland Josephson, Sven Wollter, Ingvar Hirdwall en Jan Malmsjö.

De Nederlandse uitdrukking 'Huisje, boompje, beestje' benadert het Zweedse 'Mamma, pappa, barn' redelijk. Jonny (Petersson) hikt er nog een beetje tegenaan. Hij houdt veel van zijn halfjarige dochtertje, maar of hij nou voor eeuwig zielsverliefd is op zijn vrouw Sara (Persson) betwijfelt hij. Een blik in de toekomst, bij zijn ouders, versterkt het ongemak: zijn moeder zegt na veertig jaar huwelijk dat ze eigenlijk nooit van zijn vader gehouden heeft. Bij baby-gymnastiek leert hij de stralende moeder Rebecka (Bonnevie) kennen, die op een gevoelige plek drukt. Mamma, pappa, barn schuifelt heel gewoontjes door het alledaagse gezinsleven, dat haast ongemerkt barstjes gaat vertonen. Alles is realistisch in Mamma, pappa, barn. Niemand heeft meer gelijk dan een ander. De filmmakers schijnen hooguit te willen zeggen dat bewust keuzes maken helpt in het leven.

Höst i Paradiset

1995 | Komedie

Zweden 1995. Komedie van Robert Hobert. Met o.a. Mona Malm, Sven Lindberg, Göran Stangertz, Camilla Lundén en Börje Ahlstedt.

Ragnar (Lindberg) is weduwnaar en heeft zijn kapperszaak opgegeven. Hij woont nu op zijn buitenverblijf en beleeft een tweede puberteit wanneer hij verliefd wordt op zijn buurvrouw Vendela (Malm). Zijn leven ziet er rooskleurig uit. Zoon Mikael (Stangertz) werd zojuist uitgeroepen tot `musicus van het jaar` en diens vrouw Catti (Lund[KA1]en) is zwanger. Wanneer hij echter getuige is van een flirt van Vendela met appelkeurder Hjenning (Ahlstedt) wordt hij jaloers. Ondertussen is Mikael een relatie begonnen met Suzanne (H[KA23]ojfeldt), Hjennings vrouw. Ragnar kondigt zijn verloving met Vendela aan en dan gaat Mikael dwars liggen. Een tedere liefdesgeschiedenis op oudere leeftijd. Het vervolg op GLÄJEKÄLLAN is ook weer een prent vol humor en romantiek, niet bijster origineel wel aanstekelig vertolkt. Hobert schreef zelf het scenario van deze, in Zweden, zeer populaire film, die in beeld gebracht werd door Lars Crépin. Dolby Stereo S.R. Digital.

Glädjekällan

1993 | Komedie

Zweden 1993. Komedie van Richard Hobert. Met o.a. Sven Lindberg, Göran Stangertz, Camilla Lundén, Helena Brodin en Pierre Lindstedt.

Lindbergs vrouw gaat met enkele vriendinnen op reis naar Itali[KA3]e. Hij had zich aan alles verwacht maar niet dat ze als een handvol as zou terugkeren. Hij plaatst de as in een grote gele vaas, die hij naar hun buitenhuisje wil brengen om haar te begraven onder het seringenbed. Hij zet zich op weg, terwijl zijn zoon, Stangertz, een popzanger, hem volgt met zijn busje. Onderweg komen ze de vreemdste dingen tegen. Lindbergs auto stort in een ravijn, hij vergeet de vaas op een bus, de vaas komt terecht op een openbare veiling, maar de grootste verrassing staat hem te wachten wanneer hij, met de vaas veilig en wel, bij het buitenhuis aankomt. Onderhoudende dramatische komedie, schitterend gespeeld door Lindberg. Het einde is van een puur po[KA3]etische schoonheid en komt helemaal niet sentimenteel over. Goed scenario van Hobert, die ook de muziek en de songs (uitgevoerd door Stangertz en de No Bay Band) voor zijn rekening nam. Fotografie van Lars Crepin.

Den goda viljan

1991 | Romantiek

Zweden 1991. Romantiek van Bille August. Met o.a. Samuel Fröler, Pernilla August, Max von Sydow, Ghita Nørby en Björn Kjellman.

Het script van Bergman en regie van August leveren een veelgelaagde en boeiende film op over Bergmans ouders Henrik en Anna. Als theologiestudent ontmoet Henrik Bergman in het Zweedse Upsalla van begin deze eeuw de rijke Anna Aakerbloom. Ze zijn op slag verliefd, maar het grote klassenverschil zit een relatie in de weg. Ondanks de tegenwerking van haar moeder zet de eigengereide Anna door en trouwt met Henrik. Ze volgt hem naar het noorden, waar hij predikant wordt voor een kleine gemeente. Anna houdt de armoede en het ruwe leven een paar jaar vol, maar dan begint ze toch haar luxe leven in Upsalla te missen. Sterk spel van Samuel Fröler als Henrik en Pernilla August als Anna. August won een Gouden Palm in 1992. Tegelijk met de drie uur durende film werd een zes uur durende tv-versie opgenomen.

Sommarkvällar pȧ jorden

1987 | Komedie, Drama

Zweden 1987. Komedie van Gunnel Lindblom. Met o.a. Sif Ruud, Margaretha Byström, Per Mattsson, Harriet Andersson en Leif Ahrle.

De voormalige Bergman-actrice Lindblom regisseerde de familiereünie met oma, haar drie dochters met hun resp. echtgenoten of partners plus een kleindochter. Op een eilandje van de Stockholmse archipel zorgt ieder personage voor meer klachten dan geschenken voor de verjaardag van oma. Te veel gejammer over sleur, met clichédialogen en lang uitgesponnen camerawerk van nevelige zomerdagen.

Nattmara

1965 | Thriller

Zweden 1965. Thriller van Arne Mattsson. Met o.a. Ulla Jacobsson, Gunnar Hellström, Svend Lindberg, Mimi Pollak en Thord Peterson.

Een geslaagde mode-ontwerpster wordt naar het leven gestaan, maar niemand gelooft haar, waardoor ze aan haar geestesvermogens gaat twijfelen. Goed spel van Jacobsson in haar Zweedse come-back en een uitgekiend scenario van Per Wahlöö, maar helaas weinig oorspronkelijk, wat door de overmatige lengte des te meer opvalt. Suggestieve muziek van jazzmusicus Riedel.

For att inta tala om alla dessa kvinnor

1964 | Drama, Experimenteel

Zweden 1964. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Jarl Kulle, Georg Funkquist, Eva Dahlbeck, Bibi Andersson en Harriet Andersson.

Muziekcriticus schrijft een biografie van een cellovirtuoos zonder een interview met hem te krijgen, maar hij krijgt zoveel informatie van alle vrouwen in diens entourage dat hij de musicus wil chanteren om een eigen compositie uit te voeren. Bergmans tegenaanval op de controverses in de pers rond zijn eigen persoon en werk is weinig doeltreffend door de logge humor, flauwe verkleedpartijen en voor de hand liggende pikanterieën. Alleen visueel is zijn eerste kleurenfilm opmerkelijk. Scenario van regisseur Bergman en Erland Josephson. Camerawerk van Sven Nykvist.