Jacques Dacqmine: cast.
Er zijn 47 films gevonden.

La dilettante

1999 | Komedie

Frankrijk 1999. Komedie van Pascal Thomas. Met o.a. Catherine Frot, Sébastien Cotterot, Barbara Schulz, Jacques Dacqmine en Christian Morin.

Zelden werd een actrice zo juist gecast als Catherine Frot in La dilettante. Zij die, altijd dat aura van ondoorgrondelijkheid behoudend, zo naturel lichtheid en ernst in een personage verenigt, zij speelt hier een vrouw die het leven per etappe heruitvindt. Als Pierrette Dumortier keert ze, na zorgeloze Zwitserland-jaren, terug naar Parijs. Klopt bij zoonlief aan en blijft maar meteen. Nieuwe ronde, nieuwe kansen, vindt Pierrette. Kan dat eigenlijk zomaar? Wonderlijke levenskunstvertelling bruist dankzij naar hartelust gefabuleerde scenariosalto's, fruitige nevenrollen en, natuurlijk, natuurtalent Frot.

Manège

1998 | Drama

Frankrijk 1998. Drama van Marc Angelo. Met o.a. Véronique Jannot, Jean Yves Bertelot, Michel Voïta, Jacques Dacqmine en Hélène Roussel.

Zelden werd een actrice zo juist gecast als Catherine Frot in La dilettante. Zij die, altijd dat aura van ondoorgrondelijkheid behoudend, zo naturel lichtheid en ernst in een personage verenigt, zij speelt hier een vrouw die het leven per etappe heruitvindt. Als Pierrette Dumortier keert ze, na zorgeloze Zwitserland-jaren, terug naar Parijs. Klopt bij zoonlief aan en blijft maar meteen. Nieuwe ronde, nieuwe kansen, vindt Pierrette. Kan dat eigenlijk zomaar? Wonderlijke levenskunstvertelling bruist dankzij naar hartelust gefabuleerde scenariosalto's, fruitige nevenrollen en, natuurlijk, natuurtalent Frot.

La poursuite du vent

1998 | Drama

Frankrijk 1998. Drama van Nina Companéez. Met o.a. Bernard Giraudeau, Dominique Reymond, Mathieu Simonet, Valentine Varela en Maud Rayer.

Zelden werd een actrice zo juist gecast als Catherine Frot in La dilettante. Zij die, altijd dat aura van ondoorgrondelijkheid behoudend, zo naturel lichtheid en ernst in een personage verenigt, zij speelt hier een vrouw die het leven per etappe heruitvindt. Als Pierrette Dumortier keert ze, na zorgeloze Zwitserland-jaren, terug naar Parijs. Klopt bij zoonlief aan en blijft maar meteen. Nieuwe ronde, nieuwe kansen, vindt Pierrette. Kan dat eigenlijk zomaar? Wonderlijke levenskunstvertelling bruist dankzij naar hartelust gefabuleerde scenariosalto's, fruitige nevenrollen en, natuurlijk, natuurtalent Frot.

L'affaire Dreyfus

1994 | Historische film, Drama

Frankrijk​/​​België 1994. Historische film van Yves Boisset. Met o.a. Thierry Frémont, Pierre Arditi, Bernard-Pierre Donnadieu, Christian Brendel en Philippe Volter.

Tweedelige Frans-Belgische tv-film over de joodse Franse legerkapitein Dreyfus (Frémont) die in 1894 van spionage werd beschuldigd. Hij zou militaire geheimen aan de Duitsers hebben doorgegeven. Bij gebrek aan bewijzen laat het ministerie valse documenten verspreiden om Dreyfus te kunnen veroordelen. Zijn vrouw Lucie (Morante) en zijn broer (Volter) roepen de hulp van de pers in. In feite was het de Franse legerkommandant Charles Walsin Esterhazy (Arditi), overladen met schulden, die aan de Duitse autoriteiten voorstelde militaire inlichtingen te verkopen. Alles wordt in het werk gesteld om de zaak Dreyfus in de doofpot te houden en Esterhazy vrijuit te laten gaan. Diens proces is dan ook een farce, wat Emile Zola (Drouot) tot een woedend J`accuse inspireert. In 1899 komt de waarheid dan toch aan het licht en Dreyfus krijgt gratie (hij werd pas in 1906 in ere hersteld). Merkwaardig sterke tv-film, geschreven door Jorge Semprun en Boisset naar het boek L'affaire van Jean-Denis Bredin. Met zorgvuldige precisie worden de gebeurtenissen beschreven die leidden tot een der grootste crises van de Derde Republiek. Geslaagde epoque-reconstitutie met een schitterende rolbezetting, met o.m. Mesguich als Léon Blum, Demy als Marcel Proust en Berger als de Duitse majoor Von Schwarzkoppen. Enkele te lange en trage passages neem je er graag bij. Bekroond met de Nymphe d'argent op het festival van Monte Carlo in 1995. Camerawerk van Yves Dahan en Robert-Jacques Loiseleux. Het duurde overigens ruim honderd jaar voordat het Franse leger de dwaling van de valse beschuldiging offcieel erkende. Dreyfus stierf in 1935 in een zekere vergetelheid, maar zijn zaak is onlosmakelijk verbonden aan het door de autoriteiten georkestreerde antisemitisme.

L'affaire Saint-Romans

1991 |

Frankrijk 1991. Michel Wyn. Met o.a. Jean Piat, Souad Amidou, Danièle Delorme en Jacques Dacqmine.

Veel minder een zaak dan een familiegeschiedenis, die zich afspeelt in een abdij buiten de stad, die privé-eigendom is geworden. Komische en dramatische verwikkelingen wisselen elkaar af, zoals eigen aan dit soort series, bedacht door de scenario- en romanschrijver Jean Viard, die doorgaans onbenullig werk aflevert. Dit is gekoppeld aan de kennis van zaken van Wyn, en dat is het dan. Om aan te zien, maar is meteen weer vergeten. Goed camerawerk.

Nouvelle vague

1990 | Experimenteel, Romantiek

Zwitserland​/​​Frankrijk 1990. Experimenteel van Jean-Luc Godard. Met o.a. Alain Delon, Domiziana Giordano, Roland Amstutz, Laurence Côte en Jacques Dacqmine.

Een niet na te vertellen film. De locatie is een villa dicht bij de oever van het meer van Gen[KA2]eve met als hoofdpersonen Hij (Delon) en Zij (Giordano). Op de aftiteling worden de acteurs en zelfs de regisseur niet eens vermeld. De inhoud bestaat uit een stortvloed van beelden (negen cameralieden!), `klanken` (vijf bewerkers) en, natuurlijk woorden. Datgene wat te zien en te horen is overlapt elkaar gedeeltelijk. Er wordt niets verteld maar situaties worden getoond en er is van een commentaarstem gebruik gemaakt, etc. Kortom, een film die de aan zijn lot overgelaten kijker opnieuw moet samenstellen. Maar de vraag is waarvan precies. De onvoorwaardelijke bewonderaars van de 'Meester' zullen het geniaal vinden, maar anderen zullen van een anti-film spreken. Het lijkt vooral kladwerk van een talentvol iemand die zich wilde amuseren. Camerawerk van William Lubtchansky.

L'Ami d'enfance de Maigret

1989 | Misdaad

Frankrijk 1989. Misdaad van Stéphane Bertin. Met o.a. Jean Richard, Jean-Pierre Darras, Jacques Dacqmine, Marcel Cuvelier en Henri Génès.

Een verfilming van de roman van Georges Simenon, die onderzoek doet naar de moord op de maîtresse van een vroegere schoolkameraad, die hij sedertdien uit het zicht is verloren. Met nog steeds Richard in de hoofdrol, die het gewicht van een regie die dicht bij de originele vertelling blijft op zijn schouders torst. Daarnaast gaat het om een voor het merendeel van de tijd hele onpersoonlijke regie.

Erreur de jeunesse

1989 | Drama

Frankrijk 1989. Drama van Radovan Tadic. Met o.a. Géraldine Danon, Francis Frappat, Muni, Patrick Bauchau en Didier Flamand.

Drie personen, die aan de rand van de maatschappij staan, wonen samen op een Parijse zolder. Ze zijn op zoek naar het geluk, dat ze nooit zullen vinden vanwege hun voorkeur voor buitensporigheden. Het project mislukt dus. De nieuweling Tadic heeft een sombere eenakter gemaakt, waarin soms inspiratie doorklinkt, ingedamd door stommiteiten in de regie en ook doordat hij er niet in slaagt ons te doen geloven dat dergelijke 'anti- helden' echt bestaan. Ze komen karikaturaal en stereotiep over. Camerawerk van Pierre Novion, Georges Strouve, John Stanier en regisseur Tadic.

Les noces de plomb

1987 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1987. Misdaad van Pierre Grimblat. Met o.a. Christine Boisson, Jean-Luc Boutté, Jean-François Stévenin, Jacques Dacqmine en Olimpia Carlisi.

De bewerking van een boek van Hillary Waugh door Jean-Patrick Manchette, zelf een gewaardeerd detectiveschrijver. Variaties op het thema van de verleiding. Een man die zojuist zijn vierde echtgenote heeft vermoord om de levensverzekering te innen, krijgt hiermee te maken wanneer zich een nieuwe 'verloofde' aandient. De levensverzekeringsmaatschappij, die na het uitkeren van enige miljoenen op levens van omgekomen getrouwde vrouwen een moorddadige oplichting vermoedt, zet een val door een aantrekkelijke jonge vrouw een huwelijksadvertentie te laten plaatsen. Een degelijke en heldere regie van een oudgediende in het genre, zowel op het bioscoopscherm als op de beeldbuis. Overtuigend spel.

Mélo

1986 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1986. Drama van Alain Resnais. Met o.a. André Dussollier, Pierre Arditi, Fanny Ardant, Sabine Azéma en Jacques Dacqmine.

Publieksgeroezemoes. Een hand slaat de bladzijden van een theaterprogramma om. 'Montrouge, juni 1926.' Dan: doek op voor Henri Bernsteins drieakter over de verwoestende kracht van de liefde. In Resnais' bewerking van het boulevardmelodrama over twee bevriende violisten en de vrouw die alles verandert vloeit op sublieme wijze theater in film over. Het fantastische acteurstrio, de sprankeldialogen, Jacques Saulniers Art Déco-sets, de subtiele belichting en fotografie van Charles Van Damme - ziehier het summum van tijdloze elegantie in cinema. Dussoliers monoloog in de eerste akte is adembenemend.

Inspecteur Lavardin

1986 | Misdaad, Mysterie, Thriller

Frankrijk​/​​Zwitserland 1986. Misdaad van Claude Chabrol. Met o.a. Jean Poiret, Jean-Claude Brialy, Bernadette Lafont, Jean-Luc Bideau en Jacques Dacqmine.

Onvermijdelijk dat Chabrol en Poiret een tweede film over inspecteur Jean Lavardin maakten na het succes Poulet au vinaigre. Deze keer mag de beroepscynicus aan de Bretonse kust de moord oplossen op een katholieke notabele die een godslasterlijk theaterstuk heeft verboden. Tijdens het onderzoek komt Lavardin oude vlam Hélène (Lafont) tegen. Poiret (1926-1992), met Michel Serrault als komisch duo gepokt en gemazeld in de Parijse cabarets van de jaren vijftig, speelt opnieuw met sardonisch genoegen de minzame politieman die alles al heeft meegemaakt en niemand vertrouwt. De vier televisie-Lavardins die nog volgden halen niet het niveau van de bioscoopfilms.

La Piovra 2

1985 | Misdaad, Drama

Duitsland​/​​Italië​/​​Verenigd Koninkrijk 1985. Misdaad van Florestano Vancini. Met o.a. Michele Placido, Florinda Bolkan, Martin Balsam, Nicole Jamet en Cariddi Nardulli.

Deze voortreffelijk geproduceerde en geacteerde, 6 uur durende mini-serie over een inspecteur van politie die vastbesloten is de Mafia te breken, is een drama van hoog niveau. Placido, als de inspecteur en bendebestrijder die hoge bendeleden, kleine dealers en keurige witte-boordencriminelen in de val lokt, levert één van de beste acteerprestaties van zijn carrière. Ook bekend als THE OCTOPUS 2.

La piovra

1984 | Misdaad

Italië 1984. Misdaad van Damiano Damiani. Met o.a. Michele Placido, Florinda Bolkan, Jacques Dacqmine, Paul Gers en Barbara De Rossi.

De eerste vierdelige miniserie die zeer veel succes oogstte, over smerissen die het tegen de maffia opnemen. Politiecommissaris Cattani (Placido) is een geharde, eigenzinnige en vakbekwame kracht, die tussen Rome, Milaan en Sicilië de wijdverbreide, illegale praktijken van de maffia onderzoekt. De activiteiten van de maffia bestaan voornamelijk uit de wapensmokkel en de heroïnehandel. Machtige en corrupte industrialisten, bankiers, geldschieters, zakenlieden, advocaten, de directeur van een lokaal tv-netwerk, politici en het hoofd van de geheime dienst, zij allen werken samen met de misdaadorganisatie. Veel opwinding, spanning en vuurgevechten. Goede enscenering en acteerwerk. Het strakke en realistische scenario en Damiani's vakbekwame regie resulteert in een vierdelige tv-film met een hoge amusementswaarde.

L' Ami D'enfance De Maigret

1984 | Thriller

Frankrijk 1984. Thriller van Stephane Bertin. Met o.a. Jacques Dacqmine, Jean-Pierre Darras en Jean Richard.

De eerste vierdelige miniserie die zeer veel succes oogstte, over smerissen die het tegen de maffia opnemen. Politiecommissaris Cattani (Placido) is een geharde, eigenzinnige en vakbekwame kracht, die tussen Rome, Milaan en Sicilië de wijdverbreide, illegale praktijken van de maffia onderzoekt. De activiteiten van de maffia bestaan voornamelijk uit de wapensmokkel en de heroïnehandel. Machtige en corrupte industrialisten, bankiers, geldschieters, zakenlieden, advocaten, de directeur van een lokaal tv-netwerk, politici en het hoofd van de geheime dienst, zij allen werken samen met de misdaadorganisatie. Veel opwinding, spanning en vuurgevechten. Goede enscenering en acteerwerk. Het strakke en realistische scenario en Damiani's vakbekwame regie resulteert in een vierdelige tv-film met een hoge amusementswaarde.

La crime

1983 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1983. Misdaad van Philippe Labro. Met o.a. Claude Brasseur, Jean-Claude Brialy, Jean-Louis Trintignant, Dayle Haddon en Gabrielle Lazure.

Een politie-commissaris probeert tegen beter weten in de moord op een advocaat in het Parijse Palais des Justices op te lossen, ondanks de corruptie, het bedrog en de geheimhouding in de hogere kringen en bij zijn eigen collega`s. Het niet al te geloofwaardige scenario van Jean-Patrick Manchette (waaraan regisseur Labro meeschreef) kreeg een sterke, afwisselend doeltreffende en spectaculaire regie van specialist Labro. Deze laat in de uitgelezen rolbezetting de personages met een zwierige knipoog acteren, waardoor de aandacht geboeid en geamuseerd wordt vastgehouden, boven de talrijke vraagtekens uit. Naar het oorspronkelijke scenario van Jacques Labib. De fotografie is van Pierre William Glenn.

La chute de la maison Usher

1980 | Horror

Frankrijk​/​​Mexico 1980. Horror van Alexandre Astruc. Met o.a. Fanny Ardant, Mathieu Carrière, Pierre Clémenti, Jacques Dacqmine en Fernand Guiot.

In volle paniek klopt de jonge Allan Stillwood (Cl[KA1]ementi) aan bij Dr. Hawthorne (Dacqmine). Hij was te gast op het kasteel van zijn jeugd- en studievriend Roderick Usher (Carri[KA2]ere) en diens zuster Madeleine (Ardant). Roderick werd gek van het gebouw en Madeleine was ziek. Roderick vroeg Allan om Madeleine met zich mee te nemen alvorens ze reddeloos verloren zou zijn. Het was echter al te laat. De ochtend na zijn aankomst stierf Madeleine. De dagen na haar dood brokkelde het verstand van Roderick verder af. Hij werd er meer en meer van overtuigd dat ze Madeleine levend begraven hadden. Allan smeekt Dr. Hawthorne om mee te komen. Trage, literaire en erg stylistische bewerking van het verhaal van Edgar Allan Poe, gezien door de visuele camera van Astruc. De decors en costuums zijn schitterend en voor de eerste maal wordt ook de incestueuze relatie tussen Roderick en Madeleine uitgewerkt, maar toch doet het geheel erg koel en afstandelijk aan, mede door het feit dat het grootste deel van de film in flash back verteld wordt door Allan. De climax is niet helemaal onverwacht, maar werkt toch schokkend. Pierre Pélégri bewerkte het verhaal en voegde er elementen aan toe uit andere verhalen van Poe. Prachtige fotografie van Jean-Jacques Rochut.

Jean Jaurès: vie et mort d'un socialiste

1980 | Biografie

Frankrijk 1980. Biografie van Ange Casta. Met o.a. Bernard Fresson, Alain Motet, Jacques Dacqmine, Maud Rayer en Michèle Couty.

Geromantiseerde biografie van de Franse staatsman Jaurès, die een van de grote bezielers en grondleggers was van het Franse socialisme. Geboren op 3 september 1859 voelt hij zich reeds jong aangetrokken tot de politiek. In 1882 wordt hij verkozen als de jongste volksvertegenwoordiger. Hij sticht het dagblad L'Humanité in 1904, waarin hij steeds de rechten van de arbeider verdedigde. Hij kent het werk van Marx en is ervan overtuigd dat het dialectisch materialisme het wapen is van de arbeiders om het kapitalisme te overwinnen. Op de vooravond van WO I, op 31 juli 1914, wordt hij vermoord. Boeiende biografie die vooral de mensen zal aanspreken die in politiek geïnteresseerd zijn. Fresson brengt Jaurès op verbluffende wijze terug tot leven. Een knappe hommage aan een man die bijna een eeuw na zijn dood nog steeds een grote invloed uitoefent op het linkse politiek denken in Frankrijk. Fresson kreeg de prijs voor de mannelijke vertolking op het Filmfestival van Praag in 1981.

La pitié dangereuse

1979 | Romantiek, Historische film, Drama

Frankrijk 1979. Romantiek van Edouard Molinaro. Met o.a. Mathieu Carrière, Marie-Hélène Breillat, Jean Desailly, Silvia Reize en Jacques Dacqmine.

Een zeer getrouwe verfilming, zowel naar de vorm als naar de inhoud, van de roman van Stefan Zweig, die zich afspeelt in een garnizoensstadje in het Oostenrijk van vóór 1914. Het is het verhaal van de ongelukkige liefde tussen een luitenant van eenvoudige komaf en de verlamde dochter van de graaf, die de rijkste man van de streek is. De complexe psychologische en psychoanalytische verwikkelingen worden op subtiele wijze uitgewerkt in deze soepel geregisseerde film, waarin op intelligente wijze de zeden en taboes van deze samenleving in verval worden beschreven. Dit verklaart ook de sombere toonzetting van dit werk. Jean Desailly is overheersend aanwezig in zijn rol van de graaf van Kestalfa.

Brigade mondaine

1978 | Misdaad, Erotiek

Frankrijk 1978. Misdaad van Jacques Scandelari. Met o.a. Patrice Valota, Odile Michel, Florence Cayrol, Patrick Olivier en Jacques Berthier.

Het lijk van een jong meisje wordt gevonden met een overdosis aan een seksueel stimulerend en wilsverzwakkend middel. Een inspecteur van de zedenpolitie komt op het spoor van een liederlijke graaf, maar krijgt pressie van bovenaf om het onderzoek te stoppen vanwege diens regeringsverleden. De politie doet toch een inval tijdens een grote orgie op een kasteel. De fluttige serie-roman van Gérard de Villiers werd zo mogelijk een nog slechtere film zonder enige spanning, waarbij de regisseur zich zichtbaar alleen interesseerde voor sadistisch rituele orgiescènes die een barokke vormgeving kregen. De constante disco-muziek is een aanslag op het uithoudingsvermogen.

Phèdre

1968 | Drama

Frankrijk 1968. Drama van Pierre Jourdan. Met o.a. Marie Bell, Jacques Dacqmine, Jean Chevrier, Claude Giraud en Tania Torrens.

Phedra, verliefd op haar stiefzoon die haar afwijst, beschuldigt hem van incestueuze bedoelingen. Zijn vader vervloekt hem en stuurt hem weg. Ten slotte pleegt Phedra zelfmoord. Naar het stuk van Jean Racine is dit zuiver verfilmd toneel waarbij zowel tekst als situaties behouden zijn.

Le foyer

1968 | Drama

Frankrijk 1968. Drama van Michel Treguer. Met o.a. Annie Sinigalia, François Lalande, Marc Legein, Jacques Dacqmine en Claude Legros.

Bewerking van een in 1908 door de Com[KA1]edie Fran[KA10]caise ingestudeerd stuk van Octave Mirbeau, dat toen na een geruchtmakend proces van het programma werd gehaald. Zoals alle werken van Mirbeau was deze produktie zeer gewaagd voor die tijd: anarchistisch, antimilitaristisch, antiklerikaal en vrouwonvriendelijk. Een aan de Academie verbonden baron en zijn mondaine vrouw zien toe op de gecompliceerde lotgevallen van de `Foyer`, een instelling die arme minderjarigen opvangt en in werkplaatsen laat werken. De `Foyer` heeft zware schulden, en dan komen er allerlei zedenschandalen aan het licht. Hierbij komen nog de tweeslachtige rollen van de minnaar van de barones, een jonge (socialistische!) miljonair, en een rijke zakenman die profiteert van de moeilijke positie van de baron. Flauwe regie van een regisseur die genoegen neemt met een vlakke verfilming van het toneelstuk, maar uitstekend acteerwerk. Verder hebben we natuurlijk nog de scherpe, heftige, agressieve en allesbehalve banale tekst. Ten slotte is dit de kans een stuk van deze toneelschrijver te zien dat maar zelden aan bod komt.

Le Commissaire mène l'enquête

1965 | Misdaad

Frankrijk 1965. Misdaad van Fabien Collin en Jacques Delile. Met o.a. Paul Frankeur, Claude Cerval, Pascale Roberts, Jacques Dacqmine en Dany Carrel.

Gebaseerd op de tv-films met sketches rondom Frankeur als commissaris Reboux. De producenten besloten er een bioscoopfilm van te maken door drie sketches zo goed en zo kwaad als het ging achter elkaar te plakken. In de eerste plaatst een vrouw die zich wil wreken op haar echtgenoot een bom in zijn auto. Dan moet zij echter zelf instappen. In de tweede ontmaskeren een paar vrolijke agenten de persoon die elke nacht geheimzinnige leuzen op de muur van de slaapkamer van een pasgetrouwd stel kladt. In de derde zoeken twee jonge echtelieden naar een manier om van elkaar af te komen, om een erfenis op te kunnen strijken en met hun ware liefde verder te kunnen. Elke keer komt alles op z'n pootjes terecht. Goede acteurs maar geen enkele diepgang. De film flopte in Frankrijk zo ernstig, dat hij nimmer over de grenzen is gekomen.

Coplan FX 18 casse tout

1965 | Actiefilm

Frankrijk​/​​Italië 1965. Actiefilm van Riccardo Freda. Met o.a. Richard Wyler, Jany Clair, Valeria Ciangottini, Jacques Dacqmine en Gil Dekamare.

Geheim agent Coplan verslaat een Egyptische krankzinnige geleerde die vanaf een geheime raketbasis de wereldheerschappij wil overnemen. Het scenario doet denken aan een Het Beste van alle succesvolle spionage-avonturen van dat moment. Freda's desinteresse voor verhaal en personages maakt het de toeschouwer onmogelijk sympathie of antipathie te investeren in wie of wat ook. Tegelijk weet hij door fotografie en enscenering verrassende accenten te leggen en redelijk stuntwerk spectaculairder te doen lijken. Zo raakt men geboeid door een aantal scènes in een geheel dat als zodanig geen interesse wekt.

Coplan agent secret FX-18

1964 |

Frankrijk​/​​Italië​/​​Spanje 1964. Maurice Cloche. Met o.a. Ken Clark, Jany Clair, Jacques Dacqmine, Daniel Ceccaldi en Christina Gaioni.

Geheim agent Coplan krijgt tijdens Middellandse Zee vakantie opdracht om spionage-complot op te rollen dat vanaf luxe-jacht in haven van Mallorca opereert. Doorsnee-avonturen hebben toeristische achtergrond en Clark kan weliswaar niet acteren, maar staat in de gevechten zijn mannetje.

Il Terrore dei mantelli rossi

1963 | Avonturenfilm

Italië​/​​Spanje​/​​Frankrijk 1963. Avonturenfilm van Mario Costa. Met o.a. Tony Russel, Scilla Gabel, Jacques Dacqmine, Yves Vincent en Nerio Bernardi.

Een Middeleeuws Joegoslavisch dorp wordt geterroriseerd door gemaskerde bendes. De bedreigde hertog kan steun krijgen van een corrupte legeraanvoerder die in ruil met zijn dochter wil trouwen. Deze avonturenfilm is met vaart gemaakt, waarbij tussen achtervolgingen te paard en gevechten opvallend weinig ruimte is voor spel- en dialoogscènes, wat in dit genre meestal een voordeel is.

Maléfices

1962 | Drama, Mysterie

Frankrijk 1962. Drama van Henri Decoin. Met o.a. Juliette Gréco, Liselotte Pulver, Jean-Marc Bory, Jacques Dacqmine en Mathé Mansoura.

Een getrouwde veearts wordt verliefd op een mysterieuze vrouw die jaren in Afrika heeft gewoond. Zijn vrouw wordt ernstig ziek en lijkt slachtoffer van voodoo. De man breekt met zijn geliefde die zelfmoord pleegt en komt dan achter de waarheid. De ware toedracht van het verhaal (van het duo Boileu-Narcejac dat ook tot LES DIABOLIQUES en VERTIGO inspireerde) laat zich al halverwege voorspellen, ook omdat de regie geen geheimzinnige spanning weet te suggereren. Gréco speelt dit Frans ster- vehikel na haar Hollywoodperiode met decoratieve ongeïnteresseerdheid.

Le Jeu de la verité

1961 | Drama, Thriller

Frankrijk 1961. Drama van Robert Hossein. Met o.a. Marc Cassot, Jacques Dacqmine, Nadia Gray, Robert Hossein en Thien Huong.

Een soiree bij een succesvolle romanschrijver wordt verstoord door een ongenode gast die zegt voor een van de aanwezigen een compromitterende brief te hebben die hij later zal voorlezen. Als het licht uitvalt tijdens een onweer, wordt de man vermoord en is de brief verdwenen, waarna er een politieman arriveert die ook niet blijkt te zijn wie hij voorgeeft. De ingenieuze salon- thriller naar Brits voorbeeld heeft een al te gezochte ontknoping en steunt vooral op de uitdrukkelijk spitsvondige dialogen waarmee de acteurs al te goed uit de voeten kunnen. Hun dames zijn vooral decoratief.

L' Affaire Nina B.

1961 | Thriller

Duitsland​/​​Frankrijk 1961. Thriller van Robert Siodmak. Met o.a. Nadja Tiller, Pierre Brasseur, Walter Giller, Jacques Dacqmine en Etienne Bierry.

Zakenman probeert in naoorlogs Duitsland concurrenten uit te schakelen door ze te chanteren met nazi-verleden. In plaats daarvan wordt hij zelf gearresteerd wegens fraude. Oppervlakkige J. M. Simmel-roman met romance tussen geterroriseerde echtgenote en chauffeur krijgt van regie en acteurs meer spanning en toewijding dan hij verdient.

Ravissante

1960 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1960. Komedie van Robert Lamoureux. Met o.a. Robert Lamoureux, Sylva Koscina, Lucile Saint-Simon, Jacques Dacqmine en Philippe Noiret.

Verfilmd toneel, een boulevardstuk met een thema dat reeds uitgemolken is: huwelijksontrouw en de daarbij horende verwikkelingen.

Quai Notre Dame

1960 | Drama

Frankrijk 1960. Drama van Jacques Berthier. Met o.a. Anouk Aimée, Christien Pezey, Jacques Dacqmine, Christian Alers en Geneviève Fontanel.

Een jonge koopman op een vlooienmarkt komt toevallig in contact met een chique antiquair en diens vriendin. Hij wordt verliefd op de vrouw en hoopt via haar rijk te worden. De vrouw vindt hem hooguit vertederend en ze weet hem weer met zijn eigen milieu te verzoenen. Deze sentimentele volksfilm zet het contrast tussen beide werelden stevig aan, met de reactionaire strekking dat iedereen op zijn eigen plaats moet blijven. Acteur Berthier steunt in zijn regiedebuut op wijdlopige dialogen, maar leidt de rolbezetting tot innemende prestaties.

Classe tous risques

1960 | Misdaad, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1960. Misdaad van Claude Sautet. Met o.a. Lino Ventura, Jean-Paul Belmondo, Sandra Milo, Jacques Dacqmine en Marcel Dalio.

De bij verstek ter dood veroordeelde Franse gangster Abel Davos, met eega en kinderen in Italië ondergedoken, pleegt een gewapende overval in Milaan en raakt opnieuw in zwaar weer. Autodidact Ventura is op zijn subtielst in deze koel registrerende, genrewetten negerende, beroepscriminelen deromantiserende adaptatie van José Giovanni's gelijknamige roman uit 1958. Het hoofdpersonage is gebaseerd op Abel 'Le Mammouth' Danos, een tijdens WO II voor de Gestapo werkzame huurmoordenaar die Giovanni ontmoette toen beiden in de nor zaten voor afpersing, collaboratie en moord. Eerste topstuk van Sautet (1924-2000).

À double tour

1959 | Thriller, Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1959. Thriller van Claude Chabrol. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Antonella Lualdi, Jacques Dacqmine, Madeleine Robinson en Jeanne Valérie.

Regisseur Chabrol kreeg een nominatie voor de Gouden Leeuw van Venetië voor dit moordmysterie, een van zijn eerste films. Henri Marcoux (Dacqmine) is een bemiddelde wijngaardeigenaar wiens gezinsleven op de helling komt te staan wanneer zijn maîtresse wordt vermoord. De melkboer heeft het gedaan, is Henri’s uitleg. Maar het vriendje van zijn dochter (een intrigerende rol van Jean-Paul Belmondo) heeft een andere theorie. Chabrol bestudeert meesterlijk de scheurtjes in de familiefaçade. Naar het boek The Key to Nicholas Street van de Amerikaanse mystery-schrijver Stanley Ellin.

Des Femmes disparaissent

1958 | Misdaad, Erotiek, Actiefilm

Frankrijk 1958. Misdaad van Edouard Molinaro. Met o.a. Robert Hossein, Magali Noël, Philippe Clay, Jacques Dacqmine en Jane Marken.

De cocktailparty's in een chique villa fungeren als lokaas voor goedgelovige meisjes die als blanke slavinnen verkwanseld worden. De wantrouwende verloofde van een van hen ontdekt de opzet, waarna de villa een door de politie belegerde vesting wordt. Dit banale en simpele B-filmscenario wordt naar een boeiend niveau getild door de kwaliteit van de vormgeving, fotografie en dwingende muzikale ondersteuning van The Jazz Messengers. Molinaro is met inhoudelijk beter materiaal wel eens minder goed op dreef geweest.

Charmants garçons

1957 | Musical, Komedie, Romantiek

Frankrijk 1957. Musical van Henri Decoin. Met o.a. Zizi Jeanmaire, Daniel Gélin, Henri Vidal, François Périer en Jacques Dacqmine.

Een music-hall-ster heeft reeksen aanbidders, van wie er niet één een geschikte echtgenoot blijkt, omdat ze te oud of al getrouwd zijn of als minnaar tekort schieten. Deze op maat gemaakte film voor Jeanmaire laat haar zingen en dansen, maar het scenario is weinig gevarieerd en biedt de talrijke acteurs nauwelijks kansen. Vidal is uiterst komisch als bokskampioen die zijn conditie niet door het bedrijven van liefde wil schaden.

Michel Strogoff

1956 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek, Actiefilm

Frankrijk​/​​Italië 1956. Avonturenfilm van Carmine Gallone. Met o.a. Curd Jürgens, Geneviève Page, Françoise Fabian, Henri Nassiet en Jacques Dacqmine.

De tsaar geeft een koerier opdracht om de groothertog in Irkoetsk te waarschuwen voor een aanval van de Tartaren. Ondanks zijn vermomming als koopman valt Strogoff tijdens de reis in Siberië zelf in handen van de Tartaren. Deze breed opgezette verfilming van Jules Vernes boek heeft een fraaie landschapsfotografie en spectaculaire, hoewel niet zeer dynamische actiescènes. Binnen het kader van een jongensboek werkt de martelscène al te suggestief, en werd deze daarom in jeugdvoorstellingen meestal gecoupeerd.

C'est arrivé à Aden

1956 | Komedie

Frankrijk 1956. Komedie van Michel Boisrond. Met o.a. Dany Robin, André Luguet, Jean Bretonnière, Jacques Dacqmine en Elina Labourdette.

Een Frans theatergezelschap blijft tijdens een wereldtournee stagneren in de haven van een Victoriaans-Britse kolonie. Hun aanwezigheid en de wens om op te treden brengt de kolonialisten tot morele verontwaardiging maar de vedette verovert een woestijnprins die een politiek verdrag komt tekenen. In deze vlotte en (soms al te) uitbundig geacteerde komedie worden weinig overtuigende, maar wel vermakelijke, Engelse karikaturen door Franse acteurs neergezet. Robin speelt een charmante hoofdrol.

Action immédiate

1956 | Actiefilm

Frankrijk 1956. Actiefilm van Maurice Labro. Met o.a. Henri Vidal, Barbara Laage, Nicole Maurey, Jacques Dacqmine en Louis Arbessier.

Geheimagent Coplan wordt naar Zürich gestuurd om gestolen formule te achterhalen. Spionnenorganisatie biedt formule te koop voor 100.000.000 francs, maar ze hebben de plannen gekopieerd en een wezenlijk onderdeel zelf gehouden. Eerste vroege verfilming van Paul Kenny-roman - die pas in jaren zestig serie zou worden met overneming van James Bond-elementen - is vol afwisseling gemaakt en heeft overtuigende hoofdrol van Vidal.

Les aristocrates

1955 | Drama

Frankrijk 1955. Drama van Denys de La Patellière. Met o.a. Pierre Fresnay, Brigitte Auber, Maurice Ronet, Jacques Dacqmine en Georges Descrières.

Deze film gaat over de autoritaire markies de Maubrun (Fresnay) die niet meer met zijn tijd kan meegaan. Hij is tegen het voorgenomen huwelijk van zijn dochter Daisy (Auber), die met een rijkaard beneden haar stand wil trouwen. Hij geeft de strijd op als hij merkt dat hij alleen staat. Het fatale ongeluk dat een van zijn zoons krijgt, is de druppel die de emmer doet overlopen: hij trekt zich terug in een klooster. Hoewel het verhaal een draak is, zeker een halve eeuw later (het speelt in N.O. Frankrijk in Bourgondië rond 1950), is de psychologische aanpak van het familiedrama goed gedaan, waardoor het niet veroudert. De spelprestaties zijn heel behoorlijk, maar er zijn even sterke, zo niet betere, boeiendere en modernere films over dit onderwerp gemaakt die gemakkelijk kunnen opwegen tegen deze rolprent. Het scenario is van Roland Laudenbach naar de roman van Michel de Saint-Pierre. De fotografie was in handen van Pierre Petit.

Le fils de Caroline Chérie

1954 | Avonturenfilm, Romantiek, Komedie, Actiefilm

Frankrijk 1954. Avonturenfilm van Jean Devaivre. Met o.a. Jean-Claude Pascal, Sophie Desmarets, Jacques Dacqmine, Georges Descrières en Brigitte Bardot.

De in Spanje opgegroeide zoon van Caroline Chérie verzet zich tegen de Spaanse de bezetting door Napoleon. Na ettelijke reeksen van avonturen waarbij verliefde vrouwen hem uit de nood helpen, hervindt hij zijn identiteit en zijn vader. Pascal was naar de normen van jaren 1950-60 een mooie man, maar als acteur zo'n houten klaas dat de van zijn pikante moeder geërfde amoureuze aanleg potsierlijk overkomt. Camerawerk van Maurice Barry. Het scenario is van de regisseur die de roman van Cécil Saint Laurent bewerkte.

Un caprice de Caroline Chérie

1953 | Actiefilm

Frankrijk 1953. Actiefilm van Jean Devaivre. Met o.a. Marthe Mercadier, Jacques Dacqmine en Martine Carol.

De in Spanje opgegroeide zoon van Caroline Chérie verzet zich tegen de Spaanse de bezetting door Napoleon. Na ettelijke reeksen van avonturen waarbij verliefde vrouwen hem uit de nood helpen, hervindt hij zijn identiteit en zijn vader. Pascal was naar de normen van jaren 1950-60 een mooie man, maar als acteur zo'n houten klaas dat de van zijn pikante moeder geërfde amoureuze aanleg potsierlijk overkomt. Camerawerk van Maurice Barry. Het scenario is van de regisseur die de roman van Cécil Saint Laurent bewerkte.

Une caprice de Caroline Chérie

1952 | Historische film, Romantiek

Frankrijk 1952. Historische film van Jean Devaivre. Met o.a. Martine Carol, Jacques Dacqmine, Jean-Claude Pascal, Véra Norman en Denise Provence.

Caroline, de echtegenote van een generaal is met haar man in bezet Italië waar hij zich ontpopt als ontoombare rokkenjager. Ze neemt wraak door heftig te flirten met een Italiaan die echter een rebellenleider is en haar ontvoert. Het vervolg op een succesformule waarin de hoofdrollen nog altijd het lonken niet kunnen laten. Dat de vluchtige staten van ontkleding van Carol ooit voor uiterst gewaagd golden is nu veel verbazingwekkender dan al haar avontuurtjes. Scenario van Jean Anouilh naar een roman van Cecil Saint-Laurent. Camerawerk van André Thomas.

Caroline chérie

1950 | Historische film, Romantiek, Actiefilm

Frankrijk 1950. Historische film van Richard Pottier. Met o.a. Martine Carol, Jacques Dacqmine, Marie Déa, Pierre Cressoy en Raymond Souplex.

Op de dag dat de Franse revolutie uitbreekt wordt de jonge Caroline ontmaagd door een libertijnse officier. Zwanger trouwt ze met een Girondijn die in de al spoedig veranderde politieke situatie vogelvrij wordt. Zowel door gebruik van eigen charmes als door hulp van haar eerste minnaar weet ze zich te redden. Carol als temperamentvolle heldin in woelige tijden acteert vooral met haar decolleté, maar deze rol maakte haar een ster. Het succes van de film leidde tot twee vervolgen en een nieuwe versie in 1968. Scenario van Jean Anouilh naar de roman van Cecil Saint-Laurent. Camerawerk van Maurice Barry.

Sombre dimanche

1948 | Drama, Film noir

Frankrijk 1948. Drama van Jacqueline Audry. Met o.a. Michèle Alfa, Marcelle Derrien, Colette Mars, Palmyre Levasseur en Paul Bernard.

Deze sombere intrigegeschiedenis rond een beroemd lied is weliswaar verplaatst naar Frankrijk maar berust gedeeltelijk op ware feiten die zich in Hongarije kort voor WO II hebben afgespeeld. Het lied `Sombre dimanche` had een zelfmoordepidemie tot gevolg. Jacqueline Audry - een cineaste om opnieuw te ontdekken (1908-1977) - beschikte over voldoende talent om van een dergelijk melodramatisch scenario iets te maken, terwijl zij tegelijkertijd een goede psychologische studie van de vrouw aflevert.

Nuit blanche

1948 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1948. Misdaad van Richard Pottier. Met o.a. Claude Farrell, Arlette Merry, Jacqueline Duc, Pierre Brasseur en Jimmy Gaillard.

Een ongeloofwaardig samenraapsel waarin het volgende te zien is: een cabaret-ster stuurt vanwege haar zucht naar geld een testpiloot de dood in. Vervolgens achtervolgt een onbekende haar overal en vlucht zij naar een chalet in het departement Vienne. Als de onbekende haar meedeelt de vader van de piloot te zijn en vervolgens zelfmoord pleegt, wordt zij krankzinnig. Een beetje te veel van het goede dus. Wat rest zijn enkele goede acteurs, die in zo'n geschiedenis wat verdwaald rondlopen...en het knappe technische inzicht van de regisseur.

Le secret de Mayerling

1948 | Misdaad, Historische film

Frankrijk 1948. Misdaad van Jean Delannoy. Met o.a. Dominique Blanchar, Silvia Monfort, Jane Marken, Jean Marais en Jean Debucourt.

Een versie waarbij de fantasie de vrije loop gelaten want deze beroemde dubbele moord (?) is hier een moord met politieke gronden! In ieder geval accepteerden bepaalde historici in 1948 deze versie. Het doet niets af aan het plezier dat de kijker beleeft aan dit weelderige spektakel, dat als een dans de ontwikkeling van een menigte personages weergeeft. Het gehele Hof van Habsburg trekt voorbij. Jean Delannoy was het favoriete mikpunt van de kopstukken van de 'Nouvelle Vague' maar hij moet gerehabiliteerd worden voor sommigen van zijn films want de gedegen kennis van zijn vak dwingt bewondering af. Schitterend spel.

Macadam

1946 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1946. Misdaad van Marcel Blistène en Jacques Feyder. Met o.a. Françoise Rosay, Paul Meurisse, Simone Signoret, Andrée Clément en Jacques Dacqmine.

Hotelhoudster Rose (Rosay, echtgenote van Feyder), behept met een crimineel verleden, geeft onderdak aan Victor (Meurisse), een oude kameraad die naar Zuid-Amerika wil vluchten. Ze verraadt hem aan de politie om zijn geld in te pikken, maar hij ontsnapt en neemt wraak. Duistere en weinig opgewekte misdaadfilm dankt de sfeervolle en strakke vorm waarschijnlijk meer aan de supervisie van veteraan Feyder (die wel wordt gezien als grote inspirator van het poëtisch realisme) dan aan de regie van Blistène. De eerste belangrijke rol van Signoret.

L' Affaire du collier de la Reine

1946 | Historische film, Romantiek

Frankrijk 1946. Historische film van Marcel L'Herbier. Met o.a. Viviane Romance, Maurice Escande, Marion Dorian, Jacques Dacqmine en Monique Cassin.

Een avonturierster schakelt de dubbelgangster van Marie- Antoinette in om de aartsbisschop van Straatsburg die bij de vorstin in het gevlij wil komen, op te lichten en hem het collier te laten kopen dat de zogenaamde koerier van de koningin haar zal bezorgen. In plaats daarvan worden de juwelen doorverkocht in Engeland waardoor de intrigante het kasteel kan kopen. Breed spel van acteurs die lijken te denken dat ze in schouwburg staan en langademige regie, maken de film tot een museumstuk, echter niet zonder charme, ook dankzij de opnamen van kastelen in Versailles.