Andreas Maria Schwaiger

Acteur

Andreas Maria Schwaiger is acteur.
Er zijn 5 films gevonden.

Tatort - Der Fremdwohner

2002 | Mysterie

Duitsland 2002. Mysterie van Peter Fratzscher. Met o.a. Miroslav Nemec, Udo Wachtveitl, Michael Fitz, August Zirner en Claudia Lössi.

In de doodstille M[KA3]unchener Au is een afschuwelijke vrouwenmoord gebeurd. Batic (Nemec) en Leitmayr (Wachtveitl) die zich met de zaak bezighouden, hebben een veelvoud van sporen zonder houvast. Bartl (Schwaiger), de vriend van het slachtoffer, gedraagt zich zeer verdacht, vooral als hij met een valse volmacht haar bankkluis wil openen; haar voormalige werkgever, notaris Manz (Manske) die weliswaar een onkreukbare reputatie heeft, lijkt allerlei trucs uitgehaald te hebben; en de beste vriendin van het slachtoffer beweert dat ze een schim in diens woning heeft waargenomen. Als notaris Manz eveneens het slachtoffer van een moord wordt en de dader moeite gedaan heeft om het op een zelfmoord te laten lijken, weten Batic en Nemec dat het spook vaste vormen heeft aangenomen. Hun gevoel wordt nog eens versterkt als er een anoniem schrijven op hun bureau belandt, waarin iemand beweert de eerste moord gezien te hebben. Ze weten nu dat ze in een beperkte kring moeten zoeken. Het scenario van Markus Fenner zit vol met mysterieuze verwikkelingen en geeft Fitz flink de gelegenheid als Oberkommissar Carlo Menzinger breeduit aanwezig te zijn als hij druk tracht uit te oefenen op zijn ondergeschikten. Het camerawerk is van James Jacobs. Aflevering 515 is spannend. Stereo, 16:9.

Polizeiruf 110: Silicon Walli

2002 | Misdaad

Duitsland 2002. Misdaad van Manfred Stelzer. Met o.a. Edgar Selge, Michaela May, Nadeshda Brennicke, Michael Brandner en Bernd Tauber.

Deze aflevering gaat over omstreden wondertieten die met behulp van plastische chirurgie en siliconen opsteken en tot prikkelen moeten stemmen. In de vermaarde Hofgarten in M[KA3]unchen wordt Lo (M[KA3]uhlhausen), een rondborstige ster van het impressariaat Eventagentur, levenloos aangetroffen. Het is onmiddellijk duidelijk aan Kriminalhauptkommissar J[KA3]urgen Tauber (Selge) en zijn collega Jo Obermaier (May), die dezelfde rang heeft, dat het slachtoffer niet ter plekke gestorven kan zijn, maar versleept is. Het ligt voor de hand om Lo`s `manager` Fred Fink (Brandner), een dubieuze ordinaire gast, eens aan de tand te voelen. Ze stuiten daarbij ook op Wally (Brennicke), bijgenaamd Silicon Walli met nog veel grotere borsten dan de vermoorde Lo, die tevens haar concurrente was. Helaas wordt er bij de politie gestaakt (leuk voor de verandering), zodat Tauber zijn speurzin moet inzetten. Zo komen Wally en hij nader tot elkaar. Hij merkt dat Fred haar genadeloos exploiteert en dat Wally behoefte heeft aan een vaderfiguur (het klassieke profiel van de prostitu[KA1]ee). Wally heeft ook nog een ambitie: zij wil zingen. Jo gelooft niet zo in Wally - heeft Jo soms een minderwaardigheidscomplex omdat ze kleinere borsten heeft? Is ze jaloers? Als er eindelijk informatie uit het gerechtelijk laboratorium boven water komt, blijkt Lo wellicht overleden te zijn aan het gevolg van illegale pijnstillers die zij nodig had als gevolg van haar talloze schoonheidsoperaties. Dan komt dokter Mirko Storkic (Mues) in aanmerking als de dader, maar Tauber ontdekt dat Lo tegen Fred had gezegd dat ze ermee wilde ophouden. Zou Fred uit wraak zijn kip met gouden eieren hebben geslacht? Het scenario van Wolfgang Limmer lijkt heel vrij geïnspireerd te zijn op het kommervolle leven van de rond 2000 overleden de Franse tietenmadam Lolo Ferrari met een bovenwijdte die de meter zeer ruim voorbij ging. Haar echtgenoot werd in 2002 vastgenomen door de politie, omdat hij volgens haar moeder haar dood veroorzaakt zou hebben. Het spel in deze film is goed en de types zijn raak gecast. Mooi camerawerk van Diethard Prengel.

Wenn die Liebe verloren geht

2001 | Drama

Duitsland 2001. Drama van Tom Toelle. Met o.a. Uli Philipp, Mario Irek, Hanns Zischler, Doris Kunstmann en Holger Jung.

Luise (Philipp) verdient als reclamefotografe de kost, omdat haar man Georg (Zischler), een jaar geleden met zijn zaak failliet is gegaan. Diep in haar hart is Luise een beetje trots dat zij kostwinner is. Als zij op een avond naar huis terugkeert en Georg is er niet, verrast zij een gemakserde inbreker, die ze het huis uitwerkt. De boel blijkt behoorlijk overhoop gehaald te zijn en Luise begint met opruimen. Ze vindt liefdesbrieven van verschillende vrouwen, die aan Georg gericht zijn. Sommige epistels dateren al van de begindagen van haar huwelijk, twintig jaar geleden. Luise is geschokt, maar niet wraakzuchtig en eerder verdrietig. Als ze enige dagen later een taxi neemt, herkent ze aan de gebaren en de stem in de chauffeur de inbreker. Hij heet Jo (Irrek), is nog een jonge kerel en een beetje primitief. Als Luise hem op zijn nummer wil zetten gooit hij haar de wagen uit. Luise noteert het kenteken van de auto, maar besluit geen aangifte te doen. Ze zoekt hem op, ontdekt dat hij in de problemen zit en gaat hem bemoederen, maar tegelijkertijd wordt hij haar minnaar. Zou het ooit nog goed komen met Georg? Het onwerkelijke scenario van regisseur Toelle en hoofdrol Philipp is op Philipp toegeschreven die een beetje op de Senta Berger toer gaat. Wat bij blijft in deze ongeloofwaardige geschiedenis, zijn de behoorlijke rollen tegen de fraaie decors. Het camerawerk is van Klaus Merkel.

Anwalt Abelt - Zuckerbrot und Peitsche

2001 | Misdaad, Drama

Duitsland 2001. Misdaad van Christian Görlitz. Met o.a. Günther Maria Halmer, Andrea L'Arronge, Saskia Vester, Peter Sattmann en Christian Kohlund.

Het scenario van Fred Breinersdorfer zit best goed in elkaar, al weet je van te voren dat Jean Abel (Halmer) met zijn tamelijk onorthodoxe aanpak het pleit altijd wint. De verwikkelingen zijn niet echt origineel te noemen, maar passen netjes in elkaar en Halmer met zijn nonchalante stijl boeit toch weer opnieuw, gesteund door een reeks behoorlijk bijrollen, w.o. L'Arronge als Jane, Sattman als Billmair, Kohlund als Reimers en Schüttauf als Jürgen Nowack. Deze laatste raakt met zijn elektrozaak in de financiële problemen, wordt beschuldigd van een bomaanslag op een bedrijfscrèche en poging tot chantage van een multinational. Voor het openbare ministerie is de zaak zo klaar als een klontje en moet Nowack zo snel mogelijk voor een lange tijd achter de tralies. Abel meent dat Nowack onschuldig is, maar hij heeft de grootste moeite om het te bewijzen, want zijn cliënt aan wie hij als pro Deoadvocaat werd toegewezen, wil op een gegeven moment niets meer van hem weten. Als iemand Nowack een strafpleiter bezorgt, besluit Abel als civiele partij aan het proces deel te nemen, of Nowack dit nu wil of niet. Abel heeft Nowacks zwakke plek snel opgespoord: zijn dochtertje, maar hij ontmaskert ook de samenzwering, waarvan o.a. Nowack het slachtoffer werd. Het camerawerk is van Pascal Hoffmann en Martin Lorenz. Halmer's fans mogen best tevreden zijn.

Die letzte Chance

1999 | Drama, Misdaad, Thriller

Duitsland 1999. Drama van Erwin Keusch. Met o.a. Michael Mendl, Jennifer Nitsch, Ron Herrmann, Achim Grubel en Alexander Radszun.

Gerd Platzek (Mendl) was een advocaat, die zelfs de onmogelijkste feiten altijd in zijn voordeel wist om te buigen en gold als een onbetwiste superster van de rechtbank. Hij was ijdel, zeer met zichzelf ingenomen en sloeg uit iedere grote zaak ten eigen bate enorm veel publiciteit. Toen hij Katharina Schachtschneider (Nitsch), de dochter van de president van de rechtbank, ging verdedigen, ging het zwaar fout; hij raakte gevangen in een web van intriges en verloor het proces. Katharina draaide voor een lange vrijheidsstraf de gevangenis in. Voor Platzek kwam de klap zo hard aan, dat hij aan de drank raakte, geen nieuwe zaken meer kreeg en de kost moest verdienen met het schrijven en houden van grafredes. Katharina wordt na vier jaar voortijdig vrijgelaten wegens goed gedrag. Ze zoekt Platzek op en vraagt hem haar te helpen het voogdijschap te krijgen over haar zoontje Tom (Herrmann). Na een lange aarzeling besluit Platzek haar geval aan te nemen om zijn come-back te maken. Het is Platzeks laatste kans op eerherstel, maar het blijft lang onduidelijk - om de spanning erin te houden - of hij in zijn oude gewoontes zal terugvallen. Katharina heeft echter in de gevangenis lang kunnen nadenken over de aanpak van de verovering van het verzorgingsrecht van haar kind; haar keuze om terug te gaan naar Platzek hing samen met het feit dat hij in haar onschuld geloofde (gevaarlijk voor een advocaat!) en dat zij Platzeks kwaliteiten als mens en pleiter op de juiste waarde weet in te schatten. Al lijkt de grootste rol weggelegd voor Platzek als afstotend personage, dat een positieve verandering ondergaat, is het toch Katharina die hem manipuleert, maar aan het eind van de rit hebben ze elkaar gebruikt, zonder dat de kijker er een nare smaak in de mond van overhoudt. Zowel Mendl als Nitsch spelen hun rol met verve en Keusch laat zien dat hij dit soort psychologisch misdaaddrama best beheerst. Het scenario van Jürgen Pomorin is lang niet slecht. Het camerawerk is van Tomas Erhart. Formaat 16:9.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Andreas Maria Schwaiger op televisie komt.

Reageer