Imperio Argentina: cast.
Er zijn 16 films gevonden.

El polizón de Ulises

1987 |

Spanje 1987. Javier Aguirre. Met o.a. Ana Mariscal, Aurora Bautista en Imperio Argentina.

El Polizón del Ulises

1987 | Familiefilm

Spanje 1987. Familiefilm van Javier Aguirre. Met o.a. Imperio Argentina, Aurora Bautista, Ana Mariscal en Rogelio Ibañez.

Drie ongetrouwde zusters vinden op een dag een baby. Ze voeden het kind op, totdat een vluchteling ermee bevriend raakt waardoor alles ingewikkeld wordt. In deze film brengt de omstreden Aguirre drie oude sterren van de Spaanse cinema bij elkaar, met als enig resultaat een saaie, smakeloze en onuitstaanbare film.

Tata Mía

1986 | Drama

Spanje 1986. Drama van José Luis Borau. Met o.a. Imperio Argentina, Alfredo Landa, Carmen Maura en Xabier Elorrieta.

Een vrouw, reeds in de veertig en in de overgangsjaren, laat haar kindermeisje, die haar altijd met raad en daad bijstaat, naar haar huis komen om haar van advies te dienen. Een van de slechtste werkstukken van Borau, ondanks dat het thema een zeer interessante film had kunnen opleveren. De come-back van Argentina, die duizend maal overtuigender acteert dan zijn tegenspeelster Maura.

Con el viento solano

1965 | Drama, Romantiek

Spanje 1965. Drama van Mario Camús. Met o.a. Antonio Gades, María José Alfonso, Vicente Escudero en Imperio Argentina.

Binnen een zigeunertroep ontluikt een hartstochtelijke liefde. Het is de vijfde film van de beroemd geworden Mario Camús. Een heel acceptabele film.

Duelo en la cañada

1959 | Drama

Spanje 1959. Drama van Manuel Mur Oti. Met o.a. Mary Esquivel, Javier Armet, Leo Anchóriz, Mara Cruz en Imperio Argentina.

Een zangeres die haar vermoedelijke verkrachter ernstig heeft verwond moet in gezelschap van een vriend naar Cuba vluchten.Een goede film, van een pretentieuze regisseur die echter ook talentvol is.

La Cigarra

1947 | Drama

Spanje 1947. Drama van Florián Rey. Met o.a. Imperio Argentina, Miguel Ligero, Alicia Palacios en Ricardo Acero.

De jonge Soledad wordt door vele mannen bedrogen voordat ze de ware liefde vindt. Dit huilerige melodrama typeert de Spaanse cinema van destijds.

Bambú

1945 | Drama, Oorlogsfilm, Romantiek

Spanje 1945. Drama van José Luis Saenz de Heredia. Met o.a. Imperio Argentina, Sara Montiel, Luis Peña, Mary Lamar en Fernando Fernán-Gómez.

Centraal in deze film staat een amoureuze driehoeksverhouding tijdens de oorlog tussen Spanje en Cuba. We zien aanvaardbare acteerprestaties van enkele beroemde Spaanse acteurs.

Goyescas

1942 | Muziek

Spanje 1942. Muziek van Benito Perojo. Met o.a. Imperio Argentina, Armando Calvo, Rafael Rivelles en Manolo Morán.

Een mooie Spaanse volksvrouw en de hertogin van Alba lijken sprekend op elkaar. Een operette die zich baseert op het principe van persoonsverwisseling en redelijk goed het Madrid van Goya weergeeft.

La Canción de Aixa

1938 | Romantiek

Duitsland​/​​Spanje 1938. Romantiek van Florián Rey. Met o.a. Imperio Argentina, Manuel Luna en Ricardo Merino.

Twee Moslems, zonen uit rivaliserende families, wordenverliefd op dezelfde vrouw, de mooie kleurlinge Aixa. De tweede film die Florián Rey tijdens de Spaanse Burgeroorlog in de Berlijnse Studio's van nazi-Duitsland heeft opgenomen.

Carmen la de Triana

1938 | Drama, Romantiek, Musical

Spanje​/​​Duitsland 1938. Drama van Florián Rey. Met o.a. Imperio Argentina, Rafael Rivelles, José Navarro en Manuel Luna.

Een hartstochtelijke zigeunerin twijfelt tussen de liefde van een stierenvechter en die van een ex-brigadegeneraal. Een duidelijk folkloristische bewerking van Carmen van Merimée. Een van de vijf co-produkties tussen het in oorlog zijnde Spanje en nazi-Duitsland.

Carmen

1938 | Muziek, Drama

Duitsland​/​​Spanje 1938. Muziek van Florian Rey. Met o.a. Imperio Argentina, Rafael Rivelles en Manuel Luna.

Twintigste filmversie van de fatale liefde van Don José voor de zigeunerin Carmen met een aangepast happy-end: hij doodt de ontrouwe verleidster niet, maar offert zich op voor zijn militaire kameraden bij een aanval door een smokkelaarsbende, waarna hij postuum gerehabiliteerd wordt. Deze gezagsgetrouwe en patriottische wijziging wordt verklaarbaar als men niet weet welke landen hier samenwerkten en men de ontstaansperiode van de film in aanmerking neemt. Argentina is mooi en temperamentvol, maar de regie is houterig en de decors zijn van bordpapier.

Andalusische Nächte

1938 | Drama

Duitsland​/​​Spanje 1938. Drama van Herbert Maisch. Met o.a. Imperio Argentina, Friedrich Benfer, Margit Symo en Maria Koppenhöfer.

Een warmbloedige zigeunerin stort haar aanbidders in het ongeluk. Vrij naar het verhaal van Prosper Mérimée dat model stond voor de opera Carmen. Eén van de weinige Duits-Spaanse co-produkties, die vooral interessant is door de medewerking van de indertijd populaire Spaanse zangeres Argentina.

Nobleza baturra

1934 | Komedie

Spanje 1934. Komedie van Florián Rey. Met o.a. Imperio Argentina, Miguel Ligero, Carmen de Lucio en Juan de Orduña.

De tweede versie van het beroemde verhaal, deze keer ter ere van het toen populaire paar Argentina/Ligero.

Morena Clara

1934 | Komedie

Spanje 1934. Komedie van Florián Rey. Met o.a. Imperio Argentina, Miguel Ligero, Manuel Luna en María Brú.

Een zigeunerin en haar oom trekken langs de dorpen op zoek naar een manier om in leven te blijven zonder te werken. Een van de grootste successen uit de Spaanse filmgeschiedenis door de charme van de komische eenakters en het overvloedige volkse karakter.

La Hermana San Sulpicio

1934 | Komedie

Spanje 1934. Komedie van Florián Rey. Met o.a. Imperio Argentina, Miguel Ligero, Salvador Soler en Nicolás Perchicot.

Een tweede versie van de gelijknamige roman van Palacio Valdés, van dezelfde regisseur en met dezelfde hoofdrolspeelster. Deze film was een van de grootste successen in het republikeinse Spanje.

La Hermana San Sulpicio

1927 | Komedie

Spanje 1927. Komedie van Florián Rey. Met o.a. Imperio Argentina, Ricardo Núñez, Erna Becker en Pilar Torres.

Een jonge miljonaire, vermaard om haar schoonheid en artistieke gaven, doet vrijwillig intrede in een klooster, waar zij door haar beminnelijke persoonlijkheid de zieken geneest. Het is de bewerking van de gelijknamige roman van Palacio Valdés, die hierdoor een enorme populariteit verwierf. Tevens maakte deze film van Imperio Argentina een ster. Er zijn drie herverfilmingen van gemaakt.