Karl Anton: regie.
Er zijn 20 films gevonden.

Viktor und Viktoria

1957 | Musical

Duitsland 1957. Musical van Karl Anton. Met o.a. Johanna von Koczian, Georg Thomalla, Johannes Heesters en Heli Finkenzeller.

Nieuwe versie in kleur van de filmoperette uit 1933. Scenario Curt J. Braun.

Die Christel von der Post

1956 | Komedie, Misdaad, Romantiek

Duitsland 1956. Komedie van Karl Anton. Met o.a. Gardy Granass, Hardy Krüger, Paul Hörbiger, Carl Wery en Claus Biederstaedt.

Een vrouwelijke postbode krijgt te weinig aandacht van haar verloofde en zoekt troost bij een vriend. Romantische maar trage verfilming van een scenario van Franz Marischka. De titel is ontleend aan een lied uit de operette Der Vögelhändler, maar de film heeft daar verder niets mee te maken.

Bonjour Kathrin

1955 | Muziek

Duitsland 1955. Muziek van Karl Anton. Met o.a. Caterina Valente, Peter Alexander, Rudolf Vogel en Silvio Francesco.

Zie: Schlagerfilms.

Clivia

1954 | Muziek

Duitsland 1954. Muziek van Karl Anton. Met o.a. Claude Farell, Peter Pasetti, Paul Dahlke, Herta Staal en Paul Henckels.

Een schelmenroman over een schijnhuwelijk en een paardendief, die de president van een dwergstaatje blijkt te zijn, verpakt in een vrolijke romantische operette. Liederen o.a. gezongen door virtuosen als Anneliese Rothenberger en Horst Wilhelm die echter niet in het beeld komen.

Von Liebe reden wir später

1953 | Komedie, Muziek

Duitsland 1953. Komedie van Karl Anton. Met o.a. Gustav Fröhlich, Maria Holst, Peter Mosbacher, Liselotte Pulver en Willy Fritsch.

Komedie over asielzoekers uit de jaren 1950-60: een buitenlandse vraagt aan een schrijver of hij met haar wil trouwen, omdat ze anders haar werkvergunning kwijtraakt. Het schijnhuwelijk zal maar van korte duur zijn, omdat ze echt wil trouwen met een man die eerst nog moet scheiden. Dat ze tenslotte, na veel verwikkelingen, echt verliefd wordt op de schrijver behoeft geen betoog. Een blijspel van dertien in een dozijn.

Die Rose von Stambul

1953 | Komedie, Mysterie

Duitsland 1953. Komedie van Karl Anton. Met o.a. Inge Egger, Albert Lieven, Grethe Weiser, Paul Hörbiger en Paul Sima.

De brave en vaardige verfilming van de gelijknamige operette van Leo Fall over een exotisch negentienjarig meisje (Egger) dat een fortuin zal erven van haar oom - een rijke pasja - mits ze trouwt met een Turkse diplomaat; ze is echter verliefd op een componist, die ze weliswaar niet persoonlijk kent, omdat ze uitsluitend met hem correspondeert. De musicus en diplomaat zijn (gelukkig) [KA1]e[KA1]en en dezelfde persoon! Deze romantische komedie van verwisselde identiteiten laat zich (toch) nog aanzien.

Der Vetter aus Dingsda

1953 | Komedie

Duitsland 1953. Komedie van Karl Anton. Met o.a. Vera Molnar, Gerhard Riedmann, Grethe Weiser, Joachim Brennecke en Gunther Philipp.

Strijd in een famile om een erfenis, die bestaat uit een voorvaderlijk landgoed. Molnar speelt de adellijke dochter die in weerwil van haar tante uit Berlijn haar aandeel niet wenst te verkopen, omdat zij nog een achterneef heeft in India. Als een vrolijke vreemde flierefluiter (Riedmann) opduikt, wil het gerucht dat hij het verre familielid is. Een brave film naar de operette van Künneke in een voor die tijd nieuw jasje, die nu wel zijn glans verloren heeft.

Der Weibertausch

1952 | Komedie

Duitsland 1952. Komedie van Karl Anton. Met o.a. Gertrud Kückelmann, Karlheinz Böhm en Victor Staal.

Een traditionele verfilming van een clichématige klucht waarin een man zijn vrouw tegen de stier van een andere man ruilt. Een film voor de liefhebber van pretentieloze humor, zoals we die ook vaak zien in de zgn. komische toneelstukken.

Barry - moines du Mont Saint Bernhard

1948 | Avonturenfilm, Romantiek

Frankrijk​/​​Zwitserland 1948. Avonturenfilm van Karl Anton en Richard Pottier. Met o.a. Pierre Fresnay, Simone Valère, Gérard Landry, Marc Valbel en Jean Brochard.

In dit nationalistische melodrama over een monnik zien we diverse reddingen in de bergen, gedwarsboomde liefdes, de sint- bernhardshond Barry en op de achtergrond lawines en sneeuwstormen. Anton werd vervangen door de al even middelmatige Pottier, die de film af heeft gemaakt. Het resultaat is treurig. Bovendien krijgt deze film iets belachelijks door het overdreven acteren van Fresnay. Gefilmd door maar liefst acht cameramensen, hetgeen de samenhang niet ten goede is gekomen.

Peter Voss, der Millionendieb

1945 | Avonturenfilm, Misdaad

Duitsland 1945. Avonturenfilm van Karl Anton. Met o.a. Viktor de Kowa, Karl Schönböck, Else von Möllendorff, Hans Leibelt en Georg Thomalla.

De oorspronkelijke Peter Voss-film over de bank, die failliet dreigt te gaan, maar door een vindingrijke medewerker (De Kowa) gered wordt na een spannende reis om de wereld. Dertien jaar later zou Becker een glitterende versie met O.W. Fischer in roulatie brengen. Aangenaam, gedateerd vertier. Felix von Eckhardt schreef samen met regisseur Anton het scenario naar het boek van Gerhard Seeliger. Camerawerk van Eduard Hoesch.

Kollege kommt gleich

1943 | Komedie

Duitsland 1943. Komedie van Karl Anton. Met o.a. Albert Matterstock, Carole Höhn, Fritz Kampers, Elizabeth Markus en Paul Bildt.

Een typisch doorzichtig geval van schijn bedriegt. Lilo Hillmer (H[KA3]ohn), de aantrekkelijke, maar verwende dochter van de eigenaar van een modehuis is verloofd met een zekere Robert Wendler (Matterstock), waarvan ze het beroep niet kent, totdat ze hoort dat hij eerste kellner is in een restaurant. Dat is veel te min voor haar en ze wil het onmiddellijk uitmaken. Omwille van haar vader (Kampers), die torenhoge schulden heeft bij Robert, trouwt ze toch met hem. Ze houdt haar neus opgetrokken tijdens hun huwelijksreis en glimlacht vals tegen de buitenwacht om de schijn op te houden. Robert gedraagt zich heel correct en Lilo vindt hem steeds charmanter en aardiger en moet haar uiterste best doen het niet te laten merken. Robert vertelt haar dat zijn vader (Bildt), die ook in hetzelfde vak zit en zijn carrière begonnen is met schoenenpoetsen van anderen, op bezoek komt. Lilo walgt, maar als later blijkt dat Roberts vader een hotelmagnaat is, is alles koek en ei en slaakt iedereen een zucht van verlichting. Onzinfilm van de 45-jarige Anton, die onder de nazi's zijn vruchtbaarste periode had. De spelprestaties zijn pure routine en de film is ruim een halve eeuw na dato ongenietbaar. Scenario van Curt J. Braun naar de gelijknamige toneelklucht van Wilhelm Utermann. Het camerawerk is van Eduard Hoesch.

Die Wirtin zum Weissen Rössl

1943 | Komedie

Duitsland 1943. Komedie van Karl Anton. Met o.a. Leny Marenbach, Dorit Kreysler, Karl Schönböck, Elisabeth Markus en Otto Graf.

Teneinde zich in de rol van de waardin van het 'Witte Paard' in te leven, neemt een filmster een betrekking aan in dit beroemde hotel. Een nogal trage film met aardige rollen van Kreysler en Markus. Scenario van Felix von Eckardt en de regisseur naar een idee van Willi Kollo. Camerawerk van Eduard Hoesch en Walter Rosskopf.

Die Hochstaplerin

1943 | Komedie

Duitsland 1943. Komedie van Karl Anton. Met o.a. Sybille Schmitz, Karl Ludwig Diehl, Will Dohm en Fritz Wagner.

Een hoteldirecteur wil een berooide gaste haar schuld kwijtschelden wanneer ze zich, als reclame voor zijn zaak, uitgeeft voor de 'dolle gravin' Wiborg-Varén. Een nogal gecompliceerde geschiedenis die alleen zo nu en dan echt leuk is.

Die Sache mit Styx

1942 | Avonturenfilm

Duitsland 1942. Avonturenfilm van Karl Anton. Met o.a. Viktor de Kowa, Margit Symo, Will Dohm en Hans Leibelt.

Ritmeester Styx wordt van moord beschuldigd, maar ontmaskert de ware dader. Een vlot gemaakte ontspanningsfilm met een aardige typering van Will Dohm.

Die Grosse Nummer

1942 | Drama

Duitsland 1942. Drama van Karl Anton. Met o.a. Leny Marenbach, Rudolf Prack, Paul Kemp, Charlotte Daudert en Paul Hoffmann.

De dochter van een in de arena omgekomen paardrijdster moet van haar vader de circuswereld mijden. De eenvoudige intrige biedt Anton gelegenheid voor een levendige schildering van het circusleven.

Immer nur du

1941 | Muziek

Duitsland 1941. Muziek van Karl Anton. Met o.a. Johannes Heesters, Dora Komar, Fita Benkhoff, Paul Kemp en Paul Henckels.

Wanneer een beroemde zanger en zangeres met elkaar trouwen, blijkt hij de eerste viool te willen spelen. Alleraardigste - voor de film geschreven - operette, met liedjes van Friedrich Schröder die evergreens zijn geworden en met Heesters in topvorm. Wordt ook vertoond onder de titel MAN MŸSSTE KLAVIER SPIELEN KÖNNEN!

Stern von Rio

1940 | Musical

Duitsland 1940. Musical van Karl Anton. Met o.a. La Jana, Gustav Diessl, Paul Otto, Fritz Kampers en Werner Scharf.

La Jana draagt in haar laatste rol als danseres Concha fenomenale kostuums, zoals een geheel foundation-loze netjapon. Haar dansen lijkt echter nergens op, maar het bioscooppubliek liep storm omdat zij kort voor de première onverwachts stierf.

Wir tanzen um die Welt

1939 | Musical

Duitsland 1939. Musical van Karl Anton. Met o.a. Lucie Höflich, Herbert Hübner, Harald Paulsen, Carl Raddatz en Charlotte Thiele.

De concurrentie poogt een succesvolle revue-troep te ondermijnen. Een revuefilm, waarin nogal opvallend met 'ijzeren discipline' en 'kameraadschap' wordt geschermd. Willi Kollo, zoon van de operettecomponist Walter en vader van de operatenor René, leverde het idee en schreef de muziek en de teksten van de liedjes.

Weiße Sklaven

1936 | Avonturenfilm

Duitsland 1936. Avonturenfilm van Karl Anton. Met o.a. Camilla Horn, Werner Hinz, Agnes Straub, Karl John en Theodor Loos.

Sebastopol, 1917. De stad wordt opgeschrikt door de revolutie. De bolsjewieken trekken er al rovend en moordend doorheen. Boris (Hinz), gisteren nog bediende in het huis van de gouverneur (Loos), wordt tot commissaris van de communisten benoemd. Het lukt Manja, de dochter van de gouverneur (Horn), met haar familie, waaronder haar zwaargewonde vader, een kroeg in te vluchten, waar zij door de waardin (Straub) verborgen gehouden worden. Maar Boris spoort haar op. Hij is verliefd geworden op Manja, hetgeen hem noodlottig wordt. Zij houdt hem aan het lijntje en beschermt zo tevens haar familie. Tot de tsaristische officieren de stad bevrijden en de gouverneursfamilie per schip kan vluchten. Een propagandafilm, waarin de communisten als beesten worden afgeschilderd. Hij is echter zo spannend gemaakt, dat dat op de tweede plaats komt. Zo is ook te verklaren, dat de vrijwillige zelfcontrole (FSK) hem, ondanks het verbod van de geallieerden, vrijgaf. Wereldberoemd werd het lied 'Wenn die Sonne hinter den Dächern versinkt' van Peter Kreuder, dat ook nu nog tot het repertoire van alle grote chansonniers behoort. Ook bekend als PANZERKREUZER SEBASTOPOL.

Martha

1936 | Muziek

Duitsland 1936. Muziek van Karl Anton. Met o.a. Carla Spletter, Helge Roswaenge, Fritz Kampers en Grethe Weiser.

De jonge boer Lyonel is verliefd op zijn nieuwe dienstmeid, die in werkelijkheid een hofdame is die zich voor de grap heeft vermomd. Vrij naar het verhaal van Friedrich von Flotows opera `Martha`. Een interessant document voor de belcanto-liefhebbers door de medewerking van de jong gestorven sopraan Carla Spletter (1911-1953) en de vermaarde Deense tenor Helge Roswaenge. Ook bekend als LETZTE ROSE.