Erik Nordgren (1913-1992): muziek.
Er zijn 19 films gevonden.

Nybyggarna

1971 | Drama, Historische film

Zweden 1971. Drama van Jan Troell. Met o.a. Max von Sydow, Liv Ullmann, Eddie Axberg, Monica Zetterlund en Pierre Lindstedt.

In dit vervolg op UTVANDRARNA hebben Zweedse boeren in Minnesota vruchtbaarder land gevonden dan ze in hun vaderland achterlieten, maar de strijd om het bestaan blijkt nauwelijks minder zwaar, ook door onevenredig hoge belastingheffingen. De religie laat hen berusten en bijna ongemerkt worden ze zelf uitbuiters door voor een zacht prijsje van de regering aan de Sioux` ontnomen land te kopen. Het verzet van de Indianen wordt door een massale hangpartij gesmoord. Deel II van het historisch pioniersepos laat ontluisterend de teleurstelling van de Amerikaanse droom zien (ook van de goudkoorts die de jongeren naar Californië doet vertrekken) maar behoudt dezelfde aandacht voor de kleine vreugdes en overwinningen.

Utvandrarna

1970 | Drama

Zweden​/​​Verenigde Staten 1970. Drama van Jan Troell. Met o.a. Max von Sydow, Liv Ullmann, Eddie Axberg, Allan Edwall en Monica Zetterlund.

Een boerenechtpaar komt in 1850 tot de slotsom dat verbetering van hun omstandigheden in Zweden niet mogelijk is en emigreert naar Amerika met een groep lotgenoten. Na een barre boottocht installeren ze zich aan het Ki-Chi-Sagameer. Deze epische film naar de romancyclus van Vilhelm Moberg laat in opmerkelijke - door de regisseur zelf gefotografeerde - beelden eenvoudig lief en leed, inspanningen en ontberingen zien van zich geheel met hun personages ge[KA3]identificeerde acteurs. (De Engelse nasynchronisatie in de Amerikaanse versie is goed gedaan, maar heeft absurde effecten bij de scènes van spraakverwarring na aankomst in Amerika).

Ole dole doff

1966 | Drama

Zweden 1966. Drama van Jan Troell. Met o.a. Per Oscarsson, Kerstin Tidelius, Ann-Marie Gyllenspeltz, Bengt Ekerot en Harriet Forssell.

S[KA3]oren M[KA9]artensson (Oscarsson), een onderwijzer in Malm[KA3]o, kan geen contact krijgen met zijn leerlingen en neemt zijn toevlucht tot panische ordemaatregelen. De minachting van zijn vrouw Anne-Marie (Gyllenspetz) en de ontmoeting met een geslaagde vriend maken zijn besef van eigen falen steeds verlammender, waardoor hij het slachtoffer kan worden van de terreur van de kinderen. Dit genuanceerd portret in mineur zet de reeks van details nergens te dik of zwart-wit aan en Oscarsson die vaak de neiging heeft tot zwaar aangezet gekweld acteren, is opmerkelijk sober. Meervoudig bekroond in Berlijn met maar liefst vijf prijzen, waaronder de Gouden Beer. Regisseur Troell deed ook het camerawerk en de montage en is op alle terreinen even goed. Het scenario is van Bengt Forslund, regisseur Troell en Clas Engström naar diens roman. Mono.

Här har du ditt liv

1966 | Drama

Zweden 1966. Drama van Jan Troell. Met o.a. Eddie Axberg, Gudrun Brost, Ulla Akselson, Holger Löwenadler en Allan Edwall.

Tiener Olav hopt in Noord-Zweden van baan naar baan: hij verdient zijn geld onder meer als houthakker en metselaar. Langzaam maar zeker groeit zijn klassenbewustzijn, vooral als operateur bij een rondreizend filmgezelschap, waarna hij zich aansluit bij de opkomende arbeidersbeweging. Na een mislukte spoorwegstaking vertrekt hij naar het zuiden in de hoop op verwezenlijking van het ideaal. Dit opmerkelijk speelfilmdebuut uit 1966, gebaseerd op de autobiografische boeken van Nobelprijswinnaar Eyvind Johnson, kiest de vorm van een roadmovie – zowel door de regio als door de jaren heen – om het ontwikkelingsproces van de jonge held zichtbaar te maken in afwisselingen van seizoenen en tragikomische ontmoetingen in lyrisch bevlogen vormgeving. Meermaals bekroond en de start van een glorieuze carrière voor regisseur Jan Troell, die zou uitgroeien tot een van de grootheden van de Zweedse cinema.

Kläenningen

1964 | Drama

Zweden 1964. Drama van Vilgot Sjöman. Met o.a. Gunn Wållgren, Gunnar Björnstrand, Tina Hedström, Mimi Pollak en Conny Borg.

Een vrouw van middelbare leeftijd is jaloers op de aantrekkingskracht tussen een huisvriend van haar leeftijd en haar eigen jonge dochter. Het botte contrast tussen de menopauze enerzijds, en het vrouw-worden van een pubermeisje anderzijds, levert een saaie en irritante film op, vol broeierig zwijgen. De buitenwereld speelt geen enkele rol en de drie hoofdrollen lijken in een vacuüm te leven. Wȧllgren is veel te vitaal en aantrekkelijk voor haar rol als vrouw die alles al achter zich heeft, maar deze miscast levert tenminste nog enige lichtpunten op.

For att inta tala om alla dessa kvinnor

1964 | Drama, Experimenteel

Zweden 1964. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Jarl Kulle, Georg Funkquist, Eva Dahlbeck, Bibi Andersson en Harriet Andersson.

Muziekcriticus schrijft een biografie van een cellovirtuoos zonder een interview met hem te krijgen, maar hij krijgt zoveel informatie van alle vrouwen in diens entourage dat hij de musicus wil chanteren om een eigen compositie uit te voeren. Bergmans tegenaanval op de controverses in de pers rond zijn eigen persoon en werk is weinig doeltreffend door de logge humor, flauwe verkleedpartijen en voor de hand liggende pikanterieën. Alleen visueel is zijn eerste kleurenfilm opmerkelijk. Scenario van regisseur Bergman en Erland Josephson. Camerawerk van Sven Nykvist.

Sȧsom i en spegel

1961 | Drama

Zweden 1961. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Harriet Andersson, Max von Sydow, Gunnar Björnstrand en Lars Passgard.

De echtgenoot, de vader en de jongere broer van een psychisch gestoorde vrouw zijn tijdens een vakantie op een Baltisch eiland niet in staat om haar te helpen. Ze verleidt haar puberbroer en ziet overal manifestaties van een wrede god. Dit eerste deel van Bergman`s filosofische trilogie over `Gods zwijgen` (gevolgd door NATTVARDSGASTERNA en TYSTNADEN is een ascetisch 'Kammerspiel' dat door zijn pessimistische strekking misschien niet geheel overtuigt, maar opmerkelijk wordt geacteerd, vooral door Andersson. Kreeg een Oscar als beste buitelandse film. Scenario van regisseur Bergman. Camerawerk van Sven Nykvist.

Jungfrukällan

1960 | Drama, Mysterie, Historische film

Zweden 1960. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Max von Sydow, Birgitta Valberg, Birgitta Petterson, Gunnel Lindblom en Axel Düberg.

Een middeleeuwse legende over een boerendochter die op weg naar de kerk door schaapherders wordt verkracht en vermoord. Daarna vragen de daders nietsvermoedend onderdak op de boerderij van de vader, die hen op zijn beurt vermoordt. Hij zweert een kerk te laten bouwen op de plek waar het lijk van het meisje gevonden wordt, waarna er een bron ontspringt. De picturale schoonheid van de film compenseert de gruwelijk aangezette aanrandings- en wraakscènes, maar de godsdienstigheid wordt in beeld gebracht met steeds fanatiekere en averechtsere vormen dat het verlossende wonder aan het slot in geen enkel opzicht overtuigt. De film kreeg de Oscar voor de beste buitenlandse film. Scenario van Ulla Isaksson. Camerawerk van Sven Nykvist.

Lek pȧ regnbȧgen

1958 | Drama

Zweden 1958. Drama van Lars-Eric Kjellgren. Met o.a. Mai Zetterling, Alf Kjellin, Birger Malmsten, Isa Quensel en Inga Landgré.

Een student rechten wordt verliefd op een sociaal werkster maar wil zich om het ongelukkig huwelijk van zijn ouders niet binden. De relaties met anderen pakken slecht uit, maar als ze zich hun gebondenheid realiseren is het te laat en gaat de vrouw in Amerika studeren. Deze typisch Zweedse, psychologische praatfilm - met een scenario van Vilgot Sjöman - mist zijn werking omdat de personages in de film niet alleen oud genoeg zijn om wijzer te wezen, maar ook omdat de acteurs hun veronderstelde leeftijd zichtbaar al jaren achter zich hebben.

Wilde aardbeien

1957 | Drama, Experimenteel

Zweden 1957. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Victor Sjöström, Bibi Andersson, Ingrid Thulin, Gunnar Björnstrand en Folke Sundquist.

Een nurkse, bejaarde professor rijdt met zijn schoondochter van Stockholm naar Lund, waar hij aan de universiteit een eredoctoraat zal ontvangen. Aangespoord door dromen, associaties en gesprekken met passanten mijmert hij onderweg over zijn verleden. In een van zijn beste, meest toegankelijke films weet Bergman nu eens niet alleen melancholie op te roepen, maar ook levensvreugde. Al gaat een deel van de eer zeker naar de geweldige hoofdrolspeler Victor Sjöström, ooit zelf regisseur van stomme films, die kort na de opnamen overleed.

Het zevende zegel

1957 | Fantasy, Drama, Mysterie, Historische film

Zweden 1957. Fantasy van Ingmar Bergman. Met o.a. Bengt Ekerot, Nils Poppe, Bibi Andersson, Max von Sydow en Åke Fridell.

Een ridder keert van de Kruistochten terug in het door pest geteisterde Zweden. In een confrontatie met de Dood - een schaakspel - weet hij uitstel te krijgen, dat hij zal gebruiken om de jonge rondtrekkende komedianten Mia en Jof (Maria en Jozef), met hun kind te redden, terwijl hijzelf met zijn huishouding zich aansluit in de dodendans. Het filmisch mysteriespel maakte Bergman internationaal beroemd, maar was inmiddels zo vaak onderwerp van satire (oa Woody Allens Love and Death) dat de somberheid van Von Sydow en Ekerot als ridder en Dood zich nauwelijks nog zonder grinnikneiging laat aanzien. De poëzie rond het komediantengezin werkt echter onverminderd.

Sommarnattens leende

1955 | Komedie, Erotiek, Drama, Experimenteel

Zweden 1955. Komedie van Ingmar Bergman. Met o.a. Ulla Jacobsson, Eva Dahlbeck, Harriet Andersson, Margit Carlqvist en Gunnar Björnstrand.

Bergmans zestiende film was de eerste die internationale aandacht trok. De film is een stijlvolle, bitterzoete komedie over de zich in één nacht afspelende gebeurtenissen in het landhuis van een courtisane. Haar dochter, een actrice, geeft een feest en nodigt daarvoor haar minnaar uit, de legerkapitein Malcolm van wie ze eigenlijk af wil. Maar ook haar ex-echtgenoot, de advocaat Egerman, diens vrouw en hun opgroeiende zoon behoren tot de gasten. Eenmaal verzameld op het landgoed ontwikkelen zich tussen de hoofdpersonen verschillende amoureuze verhoudingen. Het verloop van de gebeurtenissen wordt meesterlijk gestuurd door Bergman, die de psychologie van de diverse personages accentueert door het gebruik van objecten als parasols en sluiers. De elegante vormgeving, de spitse dialogen en Bergmans rake psychologische inzicht in liefdesvalkuilen, maken dit een uitschieter in het komediegenre. Onder al het vertoon van oppervlakkige elegantie en humor schuilt echter de innerlijke leegte en zelfzuchtigheid van de naar liefde en seks hunkerende personages. De luchtige film neemt in Bergmans overwegend ernstige oeuvre een uitzonderingspositie in en was meteen een groot succes. In 1973 werd het verhaal bewerkt tot de Broadway-musical Smiles en in 1982 baseerde Woody Allen zijn A Midsummer Night's Sex Comedy op Bergmans origineel.

Sommaren med Monika

1953 | Drama, Erotiek, Experimenteel, Romantiek

Zweden 1953. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Harriet Andersson, Lars Ekborg, John Harryson, Georg Skarstedt en Åke Fridell.

Een jonge arbeider en een verkoopster ontsnappen aan hun werk tijdens een zomer in de vrije natuur. Weer in Stockholm blijkt Monika zwanger en moet de jongen werk zoeken om het gezin te onderhouden. Het huwelijk loopt stuk op de alledaagse sleur en de vader zal het dochtertje alleen moeten opvoeden. Deze niet door Bergman zelf geschreven film over zinnelijke liefde die geen stand houdt, doet hem weer kennen als opmerkelijk spelregisseur, vooral in de overtuigende rol van Andersson. Scenario van regisseur Bergman en Per Anders Fogelström. Camerawerk van Gunnar Fischer.

Trots

1952 | Drama

Zweden 1952. Drama van Gustaf Molander. Met o.a. Per Oscarsson, Harriet Andersson, Anders Henrikson, Eva Dahlbeck en Jarl Kulle.

De angst voor zijn autoritaire vader is er de oorzaak van dat een jongeman het meisje dat hij stiekem mee naar huis heeft genomen, verloochent. Ondanks haar zwangerschap weigert ze gekrenkt verder alle contact, tot de bekentenis dat de jongeman zèlf een buitenechtelijk kind is de relatie met zijn vader opklaart. Wat de problematiek betreft een gedateerd psychologisch drama - het scenario is van Vilgot Sjöman - met een gedegen spelregie van veteraan Molander, die de personages overtuigend wist te maken.

Kvinnors väntan

1952 | Drama, Komedie

Zweden 1952. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Anita Björk, Maj-Britt Nilsson, Eva Dahlbeck, Gunnar Björnstrand en Birger Malmsten.

Vrouwen die met vier broers getrouwd zijn, vertellen in afwachting van hun terugkeer van een zakenreis de dramatische en komische ervaringen uit hun liefdesleven. Een jong meisje in hun gezelschap maakt van de gelegenheid gebruik om er met haar vriend vandoor te gaan. De raamvertelling met flashbacks leidt tot drastische wisselingen in toon en hoewel in de tweede helft humor en optimisme schijnbaar de bovenhand nemen, is de totaalstrekking gelaten en meer of minder verbitterde berusting. De actrices zijn - nauwelijks verrassend bij Bergman - opmerkelijk. Scenario van regisseur Bergman. Camerawerk van Gunnar Fischer.

Sȧnt händer inte här

1950 | Thriller

Zweden 1950. Thriller van Ingmar Bergman. Met o.a. Signe Hasso, Ulf Palme, Alf Kjellin, Gösta Cederlund en Yngve Nordwall.

Een Koude-oorlogthriller over een Zweedse spion voor de Sovjet-Unie, die in ruil voor politiek asiel geheimen aan Amerika wil doorverkopen en in Stockholm aan zijn op de hoogte gebrachte handlangers probeert te ontkomen. Deze onbekende en ongewone Bergman-film demonstreert een verrassende aanleg voor suspense en Hitchcock-waardige bravourescènes, maar tegelijkertijd zoveel ironische distantie ten opzichte van het genre en de doorzichtige intrige, dat het resultaat nu overkomt als een parodie. Bergman zelf wil niets meer van deze opdrachtfilm weten.

Sommarlek

1950 | Drama, Romantiek

Zweden 1950. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Alf Kjellin, Birger Malmsten, Annalisa Ericsson, Georg Fundquist en Renee Björling.

Een ballerina wordt tijdens haar vakantie op het platteland bij een oom verliefd op een student die aan het eind van de zomer omkomt bij een auto-ongeval. Een verliefde journalist en haar oom helpen haar om levensmoed te hervinden en door te gaan met dansen. Een voor Bergman (in de desbetreffende periode) ongewoon optimistische film, al blijft de tekening van sommige bijfiguren van uitzichtloze zwartheid. Opmerkelijke spelprestaties en schilderachtige schoonheid. Scenario van regisseur Bergman en Herbert Grevenius. Camerawerk van Gunnar Fischer. Ook bekend als ILLICIT INTERLUDE, SUMMER INTERLUDE en SUMMERPLAY.

Törst

1949 | Drama, Experimenteel

Zweden 1949. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Eva Henning, Birger Malmsten, Bengt Eklund, Birgit Tengroth en Hasse Ekman.

Een echtpaar is op de terugreis na weinig geslaagde wittebroodsweken. Zij herinnert zich haar affaire met een getrouwde man, resulterend in abortus en steriliteit, hij denkt aan het mislukken van zijn eerste huwelijk en de op een tragedie uitlopende pogingen van zijn ex-vrouw om haar eenzaamheid te doorbreken. Het echtpaar is van plan hun huwelijk reële kans te geven. Deze bittere Bergman-film - niet door hem zelf geschreven - belicht van meer dan één kant de eenzaamheid binnen relaties. Zwartgalligheid krijgt meer overtuigingskracht dan de rooskleurige conclusie.

Kvinna utan ansikte

1947 | Drama

Zweden 1947. Drama van Gustaf Molander. Met o.a. Alf Kjellin, Gunn Wållgren, Anita Björk, Stig Olin en Olof Winnerstrand.

Een man probeert een vriend na diens zelfmoordpoging over zijn depressie heen te helpen door met hem herinneringen op te halen. Als getrouwde student is hij verliefd geworden op een jonge vrouw die door een jeugdtrauma - ze is als kind verleid door de minnaar van haar moeder - zich niet aan hem kan binden en tenslotte definitief met hem breekt. De student keert terug naar gezin en burgerlijke conventies. Dit door Ingmar Bergman geschreven zwartgallig psychologisch drama krijgt door de bekwame regie van ervaren Molander meer overtuigingskracht dan zijn eigen films uit de jaren veertig.