Raoul Ruiz (1941-2011): regie, cast en scenario.
Er zijn 28 films gevonden.

Mistérios de Lisboa

2010 | Drama, Mysterie

Portugal 2010. Drama van Raoul Ruiz. Met o.a. Léa Seydoux, Melvil Poupaud, Clotilde Hesme en Malik Zidi.

Oorspronkelijk als tv-serie uitgezonden drama van Raoul Ruiz is historisch drama dat zich afspeelt in de 19de eeuw.

A Closed Book

2009 | Thriller

Verenigd Koninkrijk 2009. Thriller van Raoul Ruiz. Met o.a. Tom Conti, Daryl Hannah, Miriam Margolyes en Elaine Paige.

Een bekende schrijver neemt een assistente in dienst nadat hij blind is geworden. Maar de vrouw blijkt een verborgen agenda te hebben.

Chacun son cinema

2007 | Komedie, Drama

Frankrijk 2007. Komedie van Theodoros Angelopoulos, Olivier Assayas, Bille August, Jane Campion en Youssef Chahine.

Verzamelkunstwerk van 33 regisseurs uit alle werelddelen over de magie van een bioscoopervaring.

Klimt

2006 | Biografie, Drama

Duitsland​/​​Oostenrijk​/​​Frankrijk​/​​Verenigd Koninkrijk 2006. Biografie van Raoul Ruiz. Met o.a. John Malkovich, Nikolai Kinski, Veronica Ferres en Stephen Dillane.

Wenen, 1918. Op zijn sterfbed krijgt de schilder Gustav Klimt bezoek van de jonge kunstenaar Egon Schiele. In zijn aanwezigheid blikt hij terug op zijn leven.

Une place parmi les vivants

2003 |

Frankrijk 2003. Raoul Ruiz. Met o.a. Valérie Kaprisky, Thierry Gibault en Christian Vadim.

Wenen, 1918. Op zijn sterfbed krijgt de schilder Gustav Klimt bezoek van de jonge kunstenaar Egon Schiele. In zijn aanwezigheid blikt hij terug op zijn leven.

Ce jour-là

2003 | Komedie, Misdaad

Frankrijk​/​​Zwitserland 2003. Komedie van Raoul Ruiz. Met o.a. Elsa Zylberstein, Bernard Giraudeau, Jean-Luc Bideau en Féodor Atkine.

Opmerkelijk tussendoortje van de Chileense Fransoos Raoul Ruiz (1941) - maker van ruim 100 films - over een potentieel steenrijke jonge dromer (Zylberstein) die in de 'nabije toekomst in Zwitserland' vriendschap sluit met een psychotische moordenaar (Giraudeau). Beeldtaal, dialogen en verhaallijn wisselen tussen ridicuul en subliem als blijkt dat de moordenaar is opgetrommeld door inhalige familieleden om de jonge erfgename te vermoorden. Het plan keert zich tegen de samenzweerders en al snel rollen de eerste koppen, soms doelbewust, soms argeloos op de achtergrond. Cineast Ruiz trok alle registers open en produceerde een absurde film die prettig blijft nazeuren.

Les âmes fortes

2001 | Romantisch drama

Frankrijk​/​​België​/​​Zwitserland 2001. Romantisch drama van Raoul Ruiz. Met o.a. Laetitia Casta, Arielle Dombasle, John Malkovich, Frédéric Diefenthal en Charles Berling.

Na de Proust-verfilming Le temps retrouvé is dit de tweede film naar een Franse klassieker van de productieve Chileense filmmaker Ruiz. Voor wie de roman van Jean Giono niet kent, is misschien de hoofdrol van supermodel Laetitia Casta het opmerkelijkste aspect aan de trage, maar sfeervolle film - ze brengt het er aardig vanaf als het jonge dienstmeisje Thérèse, die met haar vriend naar een klein dorp vlucht om een gezin te stichten. Daar komt ze al snel onder de betovering van het rijke, mysterieuze echtpaar Numance (Dombasle en een Frans sprekende Malkovich).

Comédie de l'innocence

2000 | Komedie, Thriller, Horror, Fantasy

Frankrijk 2000. Komedie van Raoul Ruiz. Met o.a. Isabelle Huppert, Jeanne Balibar, Charles Berling, Edith Scob en Nils Hugon.

Na de Proust-verfilming Le temps retrouvé is dit de tweede film naar een Franse klassieker van de productieve Chileense filmmaker Ruiz. Voor wie de roman van Jean Giono niet kent, is misschien de hoofdrol van supermodel Laetitia Casta het opmerkelijkste aspect aan de trage, maar sfeervolle film - ze brengt het er aardig vanaf als het jonge dienstmeisje Thérèse, die met haar vriend naar een klein dorp vlucht om een gezin te stichten. Daar komt ze al snel onder de betovering van het rijke, mysterieuze echtpaar Numance (Dombasle en een Frans sprekende Malkovich).

Combat d'amour en songe

2000 | Drama

Frankrijk​/​​Portugal 2000. Drama van Raoul Ruiz. Met o.a. Lambert Wilson, Elsa Zylberstein en Melvil Poupaud.

Na de Proust-verfilming Le temps retrouvé is dit de tweede film naar een Franse klassieker van de productieve Chileense filmmaker Ruiz. Voor wie de roman van Jean Giono niet kent, is misschien de hoofdrol van supermodel Laetitia Casta het opmerkelijkste aspect aan de trage, maar sfeervolle film - ze brengt het er aardig vanaf als het jonge dienstmeisje Thérèse, die met haar vriend naar een klein dorp vlucht om een gezin te stichten. Daar komt ze al snel onder de betovering van het rijke, mysterieuze echtpaar Numance (Dombasle en een Frans sprekende Malkovich).

Le temps retrouvé

1999 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1999. Drama van Raoul Ruiz. Met o.a. Catherine Deneuve, Marcello Mazzarella, John Malkovich, Pascal Greggory en Marie-France Pisier.

Na de Proust-verfilming Le temps retrouvé is dit de tweede film naar een Franse klassieker van de productieve Chileense filmmaker Ruiz. Voor wie de roman van Jean Giono niet kent, is misschien de hoofdrol van supermodel Laetitia Casta het opmerkelijkste aspect aan de trage, maar sfeervolle film - ze brengt het er aardig vanaf als het jonge dienstmeisje Thérèse, die met haar vriend naar een klein dorp vlucht om een gezin te stichten. Daar komt ze al snel onder de betovering van het rijke, mysterieuze echtpaar Numance (Dombasle en een Frans sprekende Malkovich).

Shattered Image

1998 | Thriller

Verenigde Staten 1998. Thriller van Raoul Ruiz. Met o.a. William Baldwin, Anne Parillaud, Lisanne Falk, Bulle Ogier en Graham Greene.

Wie is de echte Jessie Markham? Is ze een rijke, kwetsbare erfgename op huwelijksreis op een tropisch eiland, die haar nieuwe echtgenoot Brian (William Baldwin) ervan verdenkt haar te willen vermoorden? Of is zij een oogverblindende, koelbloedige huurmoordenares die op mannen aast? Beide varianten lijken uitsluitend te bestaan in de dromen van de andere Jessie. En geen van beiden weet wie echt is en wie een nachtelijke hallucinatie. Uiteindelijk beginnen de beide levens van Jessie door elkaar heen te lopen. Beide vrouwen bewegen zich onvermijdelijk naar hun eindbestemming: de een als hulpeloos doelwit van een verraderlijk plot, de ander als een roofdier dat een dodelijk plan beraamt. Dan wordt duidelijk wie de dromer is, en wie de droom... Ra£l Ruiz' eerste Amerikaanse film is een stijlvolle thriller, waarvan het dubbelgangersmotief doet denken aan films als Vertigo en La double vie de Véronique. Tegen het decor van elegante appartementen, chique restaurants en een tropische omgeving speelt Ruiz zoals vaker met cinematografische conventies, psychologie en een behoorlijke dosis 'suspension of disbelief'. De hoofdrol wordt vertolkt door Anne Parillaud (o.a. La femme Nikita), de productie is in handen van regisseur/producent Barbet Schroeder, het camerawerk is van Nederlander Robby Müller. 'Een grootse film in de grote traditie van de geraffineerde intrige.' (Kay Armatage, filmfestival Toronto).

L'inconnu de Strasbourg

1998 | Thriller, Misdaad, Actiefilm, Romantiek

Frankrijk 1998. Thriller van Valeria Sarmiento. Met o.a. Ornella Muti, Charles Berling, Johan Leysen, Christian Vadim en Laurence Masliah.

Jean-Paul (Berling) en zijn minnares Madeleine (Muti) worden betrapt door haar man, met een noodlottige afloop. Daarna is hij na een auto-ongeluk ook nog zijn geheugen kwijtgeraakt. Hij weet alleen nog dat hij een afspraak heeft met Madeleine. Onderweg daarheen wordt hij aangezien voor een rijke erfgenaam. Het scenario van L'inconnu de Strasbourg, geschreven door de oorspronkelijk Chileense regisseuse Sarmiento en drie anderen, is nogal rommelig, maar dat wordt deels goedgemaakt door stevig spel van de prima cast en de sfeervolle beelden van Straatsburg.

Le film à venir

1997 |

Zwitserland 1997. Raoul Ruiz.

Jean-Paul (Berling) en zijn minnares Madeleine (Muti) worden betrapt door haar man, met een noodlottige afloop. Daarna is hij na een auto-ongeluk ook nog zijn geheugen kwijtgeraakt. Hij weet alleen nog dat hij een afspraak heeft met Madeleine. Onderweg daarheen wordt hij aangezien voor een rijke erfgenaam. Het scenario van L'inconnu de Strasbourg, geschreven door de oorspronkelijk Chileense regisseuse Sarmiento en drie anderen, is nogal rommelig, maar dat wordt deels goedgemaakt door stevig spel van de prima cast en de sfeervolle beelden van Straatsburg.

Généalogies d'un crime

1997 | Drama, Misdaad

Frankrijk​/​​Portugal 1997. Drama van Raoul Ruiz. Met o.a. Catherine Deneuve, Melvil Poupaud, Michel Piccoli, Mathieu Amalric en Bernadette Lafont.

Eens te meer trakteert de Chileens-Franse magiër Ruiz op een staaltje fantastisch cineraffinement. Wanneer rouwende advocate Solange (Deneuve) de verdediging van de moordverdachte jongeling René (Poupaud) op zich neemt, begeeft zij zich in een bizar identiteitenspel waarvan de bloedlijnen naar het verleden lopen. Dwalend in dit barokke spiegellabyrint wacht de toeschouwer surprises, desoriëntatie en zonderlinge ontmoetingen. Briljante mise en scène vervloeit met surreële beelden en decors, verfijnd literair zijn de dialogen (coauteur is Pascal Bonitzer). Curiosum in deze breinmassage: de gastrol-met-zonnebril van Parijs-romancier Patrick Modiano.

Trois vies & une seule mort

1996 | Komedie, Misdaad

Frankrijk​/​​Portugal 1996. Komedie van Raoul Ruiz. Met o.a. Marcello Mastroianni, Anna Galiena, Marisa Paredes, Melvil Poupaud en Chiara Mastroianni.

Alsof hij wist dat dit een van de laatste films was die hij zou maken speelt Marcello Mastroianni gelijk maar vier rollen. In zijn eerste rol vermoordt hij de man van zijn ex. In de tweede rol is hij een professor die zijn vak opgeeft om bedelaar te worden. Daarna speelt hij een griezelige butler in wiens kasteel een jong koppel is uitgenodigd door een weldoener. Tenslotte speelt hij een gestresste industrieel. Aan het einde blijkt dat de rollen meer met elkaar van doen hebben dan op het eerste oog leek. Sfeervol, intrigerend psycho-drama.

Il Viaggio Clandestino

1994 |

Italië 1994. Raoul Ruiz. Met o.a. Marco Cavicchiolo, Enzo Vetrano en Enzo Moscato.

Alsof hij wist dat dit een van de laatste films was die hij zou maken speelt Marcello Mastroianni gelijk maar vier rollen. In zijn eerste rol vermoordt hij de man van zijn ex. In de tweede rol is hij een professor die zijn vak opgeeft om bedelaar te worden. Daarna speelt hij een griezelige butler in wiens kasteel een jong koppel is uitgenodigd door een weldoener. Tenslotte speelt hij een gestresste industrieel. Aan het einde blijkt dat de rollen meer met elkaar van doen hebben dan op het eerste oog leek. Sfeervol, intrigerend psycho-drama.

Fado majeur et mineur

1994 |

Frankrijk 1994. Raoul Ruiz.

Alsof hij wist dat dit een van de laatste films was die hij zou maken speelt Marcello Mastroianni gelijk maar vier rollen. In zijn eerste rol vermoordt hij de man van zijn ex. In de tweede rol is hij een professor die zijn vak opgeeft om bedelaar te worden. Daarna speelt hij een griezelige butler in wiens kasteel een jong koppel is uitgenodigd door een weldoener. Tenslotte speelt hij een gestresste industrieel. Aan het einde blijkt dat de rollen meer met elkaar van doen hebben dan op het eerste oog leek. Sfeervol, intrigerend psycho-drama.

Dark At Noon

1992 | Komedie, Horror

Frankrijk​/​​Spanje​/​​Portugal 1992. Komedie van Raoul Ruiz. Met o.a. John Hurt, Lorraine Evanoff, Didier Bourdon, David Warner en Myriem Roussel.

Kort na afloop van WO I gaat de jonge arts Bourdon uit Parijs naar een verloren gat in Portugal, waar zijn vader het familiefortuin verbrast zou hebben. Hier staat hij voor een mysterie: de bewonders van het dorp leven `s nachts en slapen overdag, vereren honden en worden geterroriseerd door vreemde verschijnselen. Hier ontmoet hij ook een bizarre markies die zichzelf de schepper van het dorp noemt. Een verrassende mengeling van po[KA3]ezie en humor, zoals dit alleen mogelijk is in het eigenzinnige universum van Ruiz, die ook zelf het scenario schreef. Hurt is subliem als in zijn dubbelrol (als de boosaardige markies en als de excentrieke verloofde van diens nicht). De fotografie van Ramon Suarez werd bekroond op het Festival van Sitges in 1992, evenals de muziek van Jorge Arriagada.

la chouette aveugle

1990 | Mysterie

Frankrijk 1990. Mysterie van Raoul Ruiz. Met o.a. François Berthet, Jean-Marie Boëglin en Brigitte Coscas.

Een bewerking van de roman van de Iraanse schrijver Sadegh Hedayat. Deze vertoont in het boek een soort oosterse dromerige B-film. Deze film blijkt over zijn leven te gaan en de hersenspinsels die op het scherm te zien zijn, stellen zijn fantasieën voor. Raoul Ruiz behandelt dit ongewone thema vanuit een verrassende gezichtshoek en blijft zo in zijn televisiewerk zichzelf trouw. De tijdelijk verstoorde toverwereld, die de techniek als een surrealistische collage neerzet, is een hele bedrieglijke. Een vanwege al dat gedroom wat provocerende film.

Palombella rossa

1989 | Komedie, Sportfilm

Italië 1989. Komedie van Nanni Moretti. Met o.a. Nanni Moretti, Mariella Valentini, Silvio Orlando, Asia Argento en Alfonso Santagata.

De titel slaat op een techniek voor het maken van doelpunten bij waterpolo. De hele film speelt in een zwembad tijdens een waterpolowedstrijd, door Moretti gebruikt voor bespiegelingen over de Italiaanse communistische partij en de impasse rond 1990. Moretti speelt een belangrijk jong politicus, vertegenwoordiger van de communistische partij, bij een verkiezingsuitzending voor tv, die na een auto-ongeluk zijn geheugen verliest. Het eerste wat hij zich weer herinnert is dat hij communist is. Knap mengsel van komedie, politiek, sport en journalistiek. Scenario van hoofdrolspeler-regisseur Moretti en camerawerk van Giuseppi Lanci.

Richard III

1986 | Drama, Experimenteel

Frankrijk 1986. Drama van Raoul Ruiz. Met o.a. Ariel Garcia-Valdez, Gilles Arbona en Marc Betton.

Deze film is een bewerking van een tragedie van Shakespeare die geregisseerd werd door Georges Lavaudant. Het is Ruiz niet gelukt de moeilijkheden die een dergelijk stuk met zich meebrengt te overwinnen. Het is al te duidelijk wat hij heeft willen bereiken en wat hij niet bereikt heeft. Lijkt nauwelijks op het origineel. Niettemin een heel persoonlijke film.

Régime sans pain

1985 | Experimenteel

Frankrijk 1985. Experimenteel van Raoul Ruiz. Met o.a. Anne Alvaro, Olivier Angèle en Gérard Maimone.

Zoals al het werk van Raoul Ruiz is deze film eigenlijk niet na te vertellen. Zijn films vereisen een ander soort van kritiek, die meer tegemoetkomt aan de vele associaties en toespelingen. Deze film lijkt een musical vermengd met science fiction, alhoewel het net zo goed een sombere satire op de 'rock- gemeenschap' zou kunnen zijn of iets totaal nieuws. In dit flitsende geheel is in elk geval veel aandacht aan de vorm besteed, en misschien iets te weinig aan de inhoud.

L' Eveillé du Pont de l'Alma

1985 | Experimenteel

Frankrijk 1985. Experimenteel van Raoul Ruiz. Met o.a. Michael Lonsdale, Jean-Bernard Guillard, Olimpia Carlisi, Jean Badin en Melvil Poupaud.

Geen intrige, geen rode draad, maar karakters die gewoon wat ronddwarrelen. Of deze film zich nu in een tijdsspanne van drie dagen, drie weken of drie jaar afspeelt is niet bekend. In feite één grote droom met als thema 'is dit leven of dood?' Een meesterwerk waarover tien pagina's geschreven moeten worden, of helemaal niets.

Het Dak van de walvis

1982 | Experimenteel

Nederland 1982. Experimenteel van Raoul Ruiz. Met o.a. Willeke van Ammelrooy, Jean Badin, Fernando Bordeu, Amber de Grauw en Herbert Curiël.

Een fabel over Chileense onderdrukking, gefilmd in een Hollands polderlandschap. Willeke (beeldschoon door cameraman Henri Alekan vastgelegd) is de vrouw van een volkenkundige die contact zoekt met twee indianen op Vuurland (met prima rol van Curiël als een van hen). Als aan het slot van de film de indianen eindelijk 'geciviliseerd' lijken, is het nog maar de vraag, wie daarmee wie gefopt heeft. Een vrolijke reeks niet al te gemakkelijke allegorieën in een van de minder sterke films van de boeiende Chileen Ruíz.

L' Hypothèse du tableau volé

1978 | Experimenteel

Frankrijk 1978. Experimenteel van Raoul Ruiz. Met o.a. Jean Rougeul, Anne Debois, Chantal Palay, Alix Comte en Jean Narboni.

Een intellectuele bezinning over de (on)toegankelijkheid van schilderijen. Een kunstverzamelaar reconstrueert met acteurs schilderijen die bij hun eerste positie voor een schandaal zorgden en probeert zo uit te vissen hoe dat schandaal is ontstaan. Ruiz is een bij momenten briljant vormtechnisch stilist, maar dit kunstmatige, ijle onderwerp leidt tot elitaire, intellectualistische 'spielereien' die koud, vergezocht en vooral zinloos overkomen en waar weinig filmisch plezier aan te beleven valt.

Dialogue d'exilés

1975 | Experimenteel

Frankrijk 1975. Experimenteel van Raoul Ruiz. Met o.a. François Arnoul, Carla Cristi, Daniel Gélin, Sergio Hernández en Percy Matas.

Het dagelijks bestaan in Parijs van een groep Chileense politieke vluchtelingen, die de leefwijze van hun land met die van de Fransen tracht te combineren. Dat lijkt het thema maar dat is schijn. In werkelijkheid gaat het om een verwarrend en dubbelzinnig gedicht, waarin de gebruiken en de cultuur van de Fransen als een databank worden gezien. Om kort te zijn, een filmtaal-experiment in een film die aan een doolhof en een labyrint doet denken. Af en toe wordt het bijna abstracte lyrische poëzie. De enorme diepgang van de vertelling is als een bedrieglijke spiegel.

Palomita Blanca

1973 |

Chili 1973. Raoul Ruiz.

Het dagelijks bestaan in Parijs van een groep Chileense politieke vluchtelingen, die de leefwijze van hun land met die van de Fransen tracht te combineren. Dat lijkt het thema maar dat is schijn. In werkelijkheid gaat het om een verwarrend en dubbelzinnig gedicht, waarin de gebruiken en de cultuur van de Fransen als een databank worden gezien. Om kort te zijn, een filmtaal-experiment in een film die aan een doolhof en een labyrint doet denken. Af en toe wordt het bijna abstracte lyrische poëzie. De enorme diepgang van de vertelling is als een bedrieglijke spiegel.

El Realismo socialista

1973 |

Chili 1973. Raoul Ruiz. Met o.a. Jaime Vadel, Javier Maldonado en Julian Carlos Moraga.

Een van de laatste films uit de Chileense periode van deze cineast, die sinds februari 1974 als politieke banneling in Parijs woont. Nergens bij in te delen, zoals zijn hele werk. In hoofdzaak een politieke discussie tussen de leider van het Volksfront, een socialistische afgevaardigde en een arbeider, of liever gezegd een tamelijk wrange weergave van deze discussie. Veelzijdig experiment met de cinematografische materie: de scènes volgen elkaar niet logisch op en beelden schuiven over elkaar heen. Een voor de Europese kijker nogal moeilijk te volgen allegorie is het resultaat. Er bestaat nog een versie van 270m, terwijl deze officieel tussen de 150m en 225m duurt.