Franciszek Pieczka: cast.
Er zijn 18 films gevonden.

Przypadek Pekosi[KA1]nskiego

1995 | Drama

Polen 1995. Drama van Grzegorz Królikiewicz. Met o.a. Bronislaw Pekosinski, Maria Klejdysz, Anna Seniuk, Jolanta Rychlewska en Franciszek Trzeciak.

Het onopgesmukte levensverhaal van een bestaand personage, Pekosi[KA1]nski, die in Zamo[KA1]s[KA1]c, Polen woont. Hij is ongeveer vijftig, heeft geen familie en weet eigenlijk niet wie hij is. Alles aan hem is gekunsteld: zijn geboortedatum (symbolisch de dag dat WOII uitbrak), zijn naam die gebaseerd is op PKOS, afkorting van een liefdadig centrum en geboorteplaats, een concentratiekamp waar zijn moeder hem buitensmokkelde door hem door de prikkeldraad te duwen. Sinds zijn jeugd hebben twee grootmachten getracht zijn geest te grijpen: de katholieke kerk en de totalitaire staat. Nu is hij een alcoholicus die, ondanks de gevolgen van een hersenbloeding, de ambitie koestert schaakkampioen te worden. Hij wordt doorlopend vernederd, weggejaagd, bedrogen, maar toch behoudt hij zijn waardigheid en het vertrouwen van een kind. Een uiterst bevreemdende film waarvan je nooit te weten komt wat werkelijkheid is en wat fictie Een leven surrealistisch bekeken. Pekosi[KA1]nski vertolkt zichzelf op verschillende momenten van zijn leven, maar hijzelf verandert niet. Hij is steeds hetzelfde gekleed en opgemaakt. Zo ontstaat een universeel personage, dat leeft buiten tijd en ruimte. Królikiewicz schreef zelf het scenario vol begrijpelijke symboliek. De fotografie is van Ryszard Lenczewski.

Jancio Wodnik

1994 | Fantasy

Polen 1994. Fantasy van Jan Jacub Kolski. Met o.a. Franciszek Pieczka, Grazyna Blecka-Kolska, Boguslaw Linda en Olgierd Lukaszewicz.

Jancio (Pieczka), een boer, ontdekt de bovennatuurlijke kracht van water. Hij trekt de wereld in en geneest zieke mensen door hun voeten te wassen. Onderweg neemt een tovenaar, Stygma (Linda), hem bij de hand. Zijn succes maakt een slecht mens van hem, een profiteur. Hij verstoot zijn vrouw (Blecka-Kolska) en de baby die hij bij haar heeft verwekt. Vanaf dan verliest hij zijn gaven, de ziekten duiken weer op en hij wordt op zijn beurt aan de kant gezet. Vijfeneenhalf jaar zit hij op een bank voor zijn huis, tot hij eindelijk de waarde van de traditie inziet en zich weer wijdt aan zijn vrouw en kind. Deze fabel neemt het op een heldere manier op voor bescheidenheid, trouw en eenvoud. Maar zoals vaak met symboliek, ligt de moraal er erg dik bovenop, al is de film verwant aan bepaalde films van Buñuel, zoals LA VOIE LACTÉE.

Aprikosen im Korb

1992 |

Duitsland​/​​Polen 1992. Takis Touliatos. Met o.a. Franciszek Pieczka, Bronislaw Wroclawski, Teresa Marczewska, Henryk Bista en Eugeniusz Priwieziencew.

Touiliatos' film vertelt over het lot van Griekse communisten, die na de burgeroorlog van 1949 het land verlieten om in Oosteuropa hun toevlucht te zoeken en een nieuw bestaan op te bouwen. Wroclawski speelt Argyris, die als kind naar Polen kwam en mijnwerker werd. Met zijn politieke idealen hoog in het vaandel kreeg hij de orde van Lenin. Voor geëngageerde kijkers.

Mémoires d'un fleuve

1990 | Drama, Historische film

Frankrijk​/​​Hongarije 1990. Drama van Judith Elek. Met o.a. Sandor Gaspar, Pal Hétényi, Franciszek Pieczka en Andras Stohl.

Een veelomvattend, geromantiseerd epos op basis van nauwkeurige historische feiten. Een golf van antisemitisme overspoelt in 1882 Europa, met name het Hongarije van de Habsburgs, waar David Hersko en zijn joodse en orthodox- christelijke vrienden worden beschuldigd van een moord die niet heeft plaatsgevonden. Ze worden gemarteld, tot zij een misdrijf bekennen dat zij niet hebben begaan. Een uitgebreid, bitter, sober, nauwgezet en realistisch epos, qua stijl wellicht beïnvloed door Miklos Jancso. De draad van het verhaal raakt soms enigszins verstrikt in allerlei bochten en de martelingen worden wat te vaak herhaald, maar het geheel ontbreekt het noch aan kracht noch aan overtuiging van de buiten hun landsgrenzen onbekende acteurs. De muziek is afkomstig uit het oeuvre van György Kurtag.

Wierna rzeka

1987 | Drama, Romantiek, Historische film

Polen 1987. Drama van Tadeusz Chmielewski. Met o.a. Malgorzata Pieczynska, Olgierd Lukaszewicz, Franciszek Pieczka, Maria Homerska en Henryk Bista.

Deze film werd vier jaar lang achtergehouden (opgenomen in 1983, uitgebracht in 1987) omdat de Pools-Russische betrekkingen erdoor in gevaar gebracht konden worden. Een stijlvolle bewerking van de klassieke roman van Zeromski uit 1912, handelend over de tragische afloop van de Poolse opstand tegen Rusland in 1863. De autoriteiten stoorden zich aan de realistische mise-en- scène. Afgezien daarvan is het een conventionele romance over een meisje uit de verarmde landadel die een gewonde aristocraat verbergt voor de Kozakken, verliefd op hem wordt en tenslotte door hem wordt verlaten.

Rykowisko

1987 | Komedie

Polen 1987. Komedie van Grzegorz Skurski. Met o.a. Roman Wilhelmi, Slawomira Lozinska, Franciszek Pieczka, Zbigniew Buczkkowski en Bruno O[KA2]ya.

De komst van Capusta, een Amerikaans congreslid van Poolse afkomst, in zijn geboortedorp voor een jachtpartij veroorzaakt een reeks intriges bij de plaatselijke bureaucraten. Voor ex- houtvester Szalaj is dit een gelegenheid om een wanhopige actie te beginnen om een schutting te verwijderen, die de toegang tot het bos verspert. Een licht satirische komedie.

Przyjaciel wesolego diabla

1987 | Familiefilm, Fantasy

Polen 1987. Familiefilm van Jerzy Lukaszewicz. Met o.a. Waldemar Kalisz, Piotr Dziamarski, Franciszek Pieczka en Zbigniew Grabski.

Een succesvol sprookje voor kinderen over de vreemde vriendschap van een jongen met een goedaardig duiveltje. Beiden vechten tegen de Geest van het Duister om de blinde stiefvader van de jongen te genezen. De rol van duivel Fife is een krachttoer van Kalisz. Geestig regiedebuut van de ervaren cameraman Lukaszevicz. Ook bekend als THE FRIEND OF A JOLLY DEVIL.

Matka Królów

1987 | Drama

Polen 1987. Drama van Janusz Zaorski. Met o.a. Magda Teresa Wójcik, Zbigniew Zapasiewicz, Bogusław Linda, Franciszek Pieczka en Michał Juszczakiewicz.

Gefilmd in 1982, uitgebracht in 1987. Een sterke film over de stalinistische periode in Polen, gezien door de ogen van een ongeschoolde wasvrouw (W[KA1]ojicik) - de Moeder der Koningen uit de ironische titel. Klemens (Linda), een van haar zoons, wordt in de oorlog een communistische partij-activist en wordt in 1945 op valse gronden gearresteerd. Hij bezwijkt aan het wrede verhoor en sterft tijdens een hongerstaking in de gevangenis. Tijdens zijn gevangenschap valt de familie uit elkaar en ook de politieke veranderingen na de dood van Stalin kunnen de hulpeloze moeder niet redden. Deze film won de Zilveren Beer tijdens de Berlinale van 1988.

Chrzesniak

1986 | Drama

Polen 1986. Drama van Henryk Bielski. Met o.a. Maciej Góraj, Franciszek Pieczka, Leon Niemczyk, Gustaw Lutkiewicz en Emilia Krakowska.

In onze tijd spelend drama dat zich op nogal oppervlakkige wijze bezighoudt met de conflicten in het Polen van de jaren tachtig. Grzegorz, beheerder van een collectieve boerderij, annuleert een contract voor de verkoop van hout aan het buitenland teneinde een bos te redden en brengt zijn zoon af van het plan zich bij zijn geëmigreerde moeder te voegen. Helaas is de boze held niet sterk genoeg om uit de voeten te kunnen met de slogans en cliché's in het script.

Fariaho

1983 | Drama

Oost Duitsland 1983. Drama van Roland Gräf. Met o.a. Franciszek Pieczka, Andre Hiller en Ariane Borbach.

Een poppenspeler reist met zijn theatertje door het land om voorstellingen te geven, een oude familietraditie. Een aardig tijdsbeeld met een sterke hoofdrol van de Poolse acteur Pieczka.

Rys

1981 | Drama

Polen 1981. Drama van Stanisław Rózewicz. Met o.a. Jerzy Radziwiłowicz, Franciszek Pieczka, Piotr Bajor en Ryszarda Hanin.

Existenti[KA3]ele film van de veteraan R[KA1]ozewicz naar het verhaal van de ook buiten Polen bekende schrijver Jaros[KA13]law Iwaszkiewicz (andere verfilmingen: MOEDER JOHANNA VAN DE ENGELEN, LES DEMOISELLES DE WILKO, HET BERKENWOUD). Tegen de achtergrond van WO II en met het uitgangspunt dat een collaborateur moet worden geliquideerd, wordt gereflecteerd over de grens tussen goed en kwaad. Jerzy Radziwi[KA13]lowicz (bekend van DE MENS VAN MARMER, DE MAN VAN IJZER) als pater is niet overtuigend.

Paciorki jednego róza[KA1]nca

1980 | Drama

Polen 1980. Drama van Kazimierz Kutz. Met o.a. Marta Straszna, Augustyn Halotta, Jan Bógdoł, Ewa Wisniewska en Franciszek Pieczka.

Een kritische film over de strijd van de oude mijnwerker Karol Habryka tegen de afbraak van zijn huis ten behoeve van de bouw van een nieuw huizenblok. Op indringende wijze worden de intriges getoond die de man van gedachten moeten doen veranderen; zo worden zelfs zijn zoons tegen hem opgezet. Op een bepaald moment realiseert Habryka zich echter dat de krachten die hem tegenwerken te sterk zijn. Met dynamiet probeert hij dan de zaak nog te redden. Uiteindelijk wordt hij overreed om een nieuwe villa te betrekken, waarvan hij echter niet lang zal genieten. Zeer actuele problematiek, ook voor Nederland of België.

Die Frau gegenüber

1978 | Drama

Duitsland 1978. Drama van Hans Noever. Met o.a. Petra Maria Grühn, Franciszek Pieczka, Brigitte Mira, Jody Buchmann en Jirí Menzel.

Man is bij voorbaat zo jaloers op zijn knappe jonge vrouw dat hij een flat huurt tegenover de hunne om haar dagelijks te bespioneren, maar vanwege zijn voortdurende afwezigheid gebeurt als vanzelf waarvoor de man vreesde. Een knappe, soms niet al te strakke, satire over menselijke betrekkingen.

Blizna

1976 | Drama

Polen 1976. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Franciszek Pieczka, Mariusz Dmochowski, Jerzy Stuhr, Jan Skotnicki en Stanisław Michalski.

De directeur van een chemische fabriek probeert aanvankelijk met de wensen van de stadsbewoners rekening te houden, maar naarmate de produktie en de winst zijn aandacht steeds meer opeisen, verandert zijn gedrag zodanig dat z'n ontslag onvermijdelijk wordt. De film speelt in 1970, is bijna geheel op locatie opgenomen en verwijst impliciet naar de opstand in dat jaar. Interessante film waarin een beeld wordt gegeven van de mechanismen van een maatschappelijk systeem.

Ziemia obiecana

1975 | Drama

Polen 1975. Drama van Andrzej Wajda. Met o.a. Daniel Olbrychski, Wojciech Pszoniak, Andrzej Seweryn, Anna Nehrebecka en Franciszek Pieczka.

Een groots historisch drama gebaseerd op een minder bekende roman van de Nobelprijswinnaar Władysław Reymont. Lodz, aanvankelijk een klein dorp, groeide in zeer korte tijd uit tot één van de grootste textielcentra. Het is een film over het kapitalisme ten top, met vele intriges en een concurrentiestrijd op leven en dood. Door de Poolse autoriteiten als voorbeeld gesteld van eem marxistische interpretatie van een stuk geschiedenis. Intrigerend camerawerk en zeer goede acteerprestaties. Vele malen onderscheiden zoals met de Grand Prix in Moskou.

Wesele

1973 | Drama

Polen 1973. Drama van Andrzej Wajda. Met o.a. Ewa Zi[KA10]etek, Daniel Olbrychski, Andrzej Łapicki, Wojciech Pszoniak en Franciszek Pieczka.

De Bruiloft is oorspronkelijk een toneelstuk van Stanis[KA13]law Wyspia[KA1]nski (1869-1907) dat appelleert aan het verlangen van Polen (dat destijds niet als natie bestond) naar onafhankelijkheid en tegelijktijd aan de machteloosheid die ten uitvoer te brengen. Het is een culturele verhandeling over het verlies van de nationale identiteit, (een bij uitstek visionair drama over Polen), over de interpretatie van 's/flands geschiedenis en een beeld van zijn toekomst. De verfilming van Wajda is in vele opzichten een meesterlijke prestatie, al zal de westerse toeschouwer menig symbool ontgaan.

Zywot Mateusza

1968 | Drama

Polen 1968. Drama van Witold Leszczy[KA1]nski. Met o.a. Franciszek Pieczka, Anna Milewska, Wirgiliusz Gry[KA1]n, Aleksander Fogiel en Hanna Skarzanka.

Een poëtische eindexamenfilm die is ontleend aan een Noorse novelle. Olga en haar broer Mattheus, die in een droomwereld leeft, leiden een afgezonderd bestaan aan een meer. De ontmoeting met een houthakker is het begin van een ontluikende liefde en leidt tot het einde van Mattheus. Leszczy[KA1]nski blijkt een gevoelig oog te hebben voor de natuur, die hij probeert te verbinden met het ritme van de muziek van Corelli. De film is opgebouwd uit zeven delen: het huis, het dorp, de vogel, het eiland, de boom, het meer en de stenen. Vele malen bekroond, o.a. in Cannes.

Rekopis znaleziony w Saragossie

1965 | Historische film, Avonturenfilm, Fantasy, Experimenteel

Polen 1965. Historische film van Wojciech Has. Met o.a. Zbigniew Cybulski, Franciszek Pieczka, Ludwik Benoit, Barbara Krafftówna en Krzysztof Litwin.

Een raamvertelling, die zelfs hoofdpersoon Alfons van Worden in verwarring brengt. De film is gebaseerd op de (ook in het Nederlands vertaalde) roman van Jan Potocki. Het is een complex spel van realiteit en fantasie, waarheid en mystificaties. De wonderlijke droomwereld heeft van Has een monumentale vorm gekregen, waaraan avant-garde componist Penderecki en vooral art director Jerzy Skarzy[KA1]nski waardevolle bijdragen hebben geleverd. Scenario van Tadeusz Kwiatkowski. Camerawerk van Mieczyslaw Jahoda.