Maksim Shtraukh (1900-1974): cast.
Er zijn 3 films gevonden.

Gosudarstvennyi chinovnik

1930 | Avonturenfilm

USSR 1930. Avonturenfilm van Ivan Pyriev. Met o.a. Maksim Shtraukh, L. Nenasheva, N. Rogozhin en L. Yurenev.

Misdaadthriller met satirische elementen. Appolon Fokin, de kassier van een staatsbedrijf, wordt beroofd. Hij verzet zich echter en als de gangsters vluchten laten ze het geld in een zak achter. Fokin probeert het geld zelf te verduisteren, maar de misdadigers vallen opnieuw aan. Deze keer ontwapent de kassier hen en hij geeft het geld aan het bedrijf terug. Fokin wordt een gevierd held, maar tijdens het proces wordt hij door zijn aanvallers verraden, zodat ze samen in de gevangenis terecht komen.

Prividenie, kotoroe ne vozvrashchaetsia

1929 | Avonturenfilm

USSR 1929. Avonturenfilm van Abram Room. Met o.a. Boris Ferdinandov, Olga Zhizneva, Maksim Shtraukh en D. Kara-Dmitriev.

Filmversie van Henry Barbusse's korte verhaal over de Zuidamerikaanse revolutionair Jose Real, die tot levenslang veroordeeld is, maar dan opeens een dag verlof krijgt. Hij weigert eerst de gevangenis te verlaten, omdat hij bang is vermoord te worden door de bewakers zodra hij vrij is, maar hij realiseert zich tevens dat zijn collega's op hem rekenen. Hij wordt begeleid door een agent, die er echter niet in slaagt de vijand te provoceren. Jose Real verbergt zich en voegt zich bij zijn kameraden om de strijd voort te zetten.

Stachka

1925 | Zwijgende film, Drama

USSR 1925. Zwijgende film van Sergei M. Eisenstein. Met o.a. Maksim Shtraukh, Mikhail Gomorov, Grigori Aleksandrov, Yudif Glizer en Boris Yurtsev.

In een Russische spoorwegfabriek tijdens het tsaristische regime zijn de arbeiders ontevreden vanwege de belabberde arbeidsomstandigheden. Beducht voor opstand huurt de directie van de fabriek onderkruipers en spionnen in om de boel in de gaten te houden. Tijdens een staking escaleert de zaak. Stachka is niet zo goed als Eisensteins latere propagandistische meesterwerk Pantserkruiser Potemkin, vanwege nogal platte humor en een gebrek aan finesse. Toch is al duidelijk te zien dat de regisseur heel goed weet wat je met kadrering en montage kunt bewerkstelligen.