Herbert Lichtenfeld: regie, scenario en schrijver.
Er zijn 12 films gevonden.

Zu Fuß und ohne Geld

1995 | Drama

Duitsland 1995. Drama van Werner Masten. Met o.a. Robert Atzorn, Sabine Vitua, Jenny Gröllmann, Dietrich Mattausch en Horst Weinheimer.

Gebaseerd op het waar gebeurde reisverslag van de journalist Michael Holzach, die zijn huis, zijn vaste inkomen en zijn auto achter zich liet om te voet met zijn hond door Duitsland te trekken. Zijn optekeningen, getiteld Deutschland umsonst werden een bestseller rond 1980. Er bestonden in 1983 vastomlijnde plannen om zijn boek te verfilmen, maar die werden getorpedeerd door een tragedie: Holzach, die zichzelf zou spelen, sprong tijdens de voorbereidingen zijn hond achterna, die in een snelstromende rivier was terechtgekomen, en verdronk. Meer dan tien jaar later werd opnieuw gedacht over een filmbewerking in de vorm van een vierdelige miniserie. Atzorn, inclusief pruik, in de huid van Holzach, maar onder het personage van Waldhoff en met een andere titel, waarschijnlijk omdat men met de erven niet tot overeenstemming kon komen over de volledige filmrechten. Het resultaat: een interessante Duitse roadmovie over een sociaal bewogen journalist-op-pad die met humor, poëzie, woede en ontgoocheling de gelatenheid van zijn landgenoten keurt op hun menselijkheid. Het scenario is van Herbert Lichtenfeld, die naam maakte met de zeer successvolle soapserie Schwarzwaldklinik.

Im Teufelskreis

1992 | Mysterie, Film noir

Duitsland 1992. Mysterie van Hartmut Griesmayr. Met o.a. Gunter Berger, Hannelore Elsner, Fiona Schwartz, Hans Peter Hallwachs en Nina Hoger.

Elsners tweede echtgenoot Berger heeft haar garagebedrijf uit het slop gehaald, maar hij ziet haar meer als zijn bazin dan als zijn vrouw. Terwijl Elsner vriendschapsbanden met haar ex Dumont onderhoudt, wordt Berger verliefd op Hoger, die zijn minnares wordt. Hij wil zich bevrijden van haar overheersing en begint het bedrijf langzaam maar zeker geld te ontfutselen en juwelen van zijn vrouw uit de safe te ontvreemden, die hij dan weer verkoopt aan louche lieden. Zo geraakt hij in handen van afpersers en dat leidt tot moord. Een treurige geschiedenis. Herbert Lichtenfeld schreef het scenario en achter de camera stond David Slama.

Das Traumschiff - Norwegen

1992 | Drama

Duitsland 1992. Drama van Hans-Jürgen Tögel. Met o.a. Heinz Weiss, Heide Keller, Horst Naumann, Heinz Ehrenfreund en Franziska Bronnen.

Deze reis van de ms Berlin gaat wel een beetje verder dan continentaal Noorwegen: Spitsbergen in de Noordelijke IJszee is het einddoel (brr, brr, brr... ). Aan boord van kaptein Hansens (Weiss) luxueuze passagiersschip zijn natuurlijk de nodige verwikkelingen: een bedrijfsuitje, waarbij manager Hans Kehrer (Bliese) zich `onder [KA1]e[KA1]en dak` bevindt met zijn zieke vrouw Susanne (Kreuzer) en zijn minnares, secretaresse Gabi Fuchs (Frey). Albert Brodersen (Ehrenfreund) ontmoet na bijna twee decennia zijn voormalige vriendin Felicitas Mack (Woytowicz) en hun gemeenschappelijke, oogverblindende dochter Isabel (Woywood), althans dat denkt hij. Tot zijn schrik kunnen zijn zoon Jean (Bach) en Isabel goed met elkaar opschieten. Nodeloos om op te merken dat Albert het bestaan van Felicitas altijd verzwegen had. Stewardess Julia Conrad (Jensen) wordt verliefd op de nieuwe steward Alexander Gebauer (Heyl), waarop haar vaste vriend marconist Dirk Brandstr[KA3]om (Horst) jaloers wordt en een vuile streek uithaalt. Hij komt erachter dat wie een kuil graaft voor een ander, er zelf in valt. De werkster van de firma van Hans Kehrer beleeft een romance met de Italiaanse scheepskok, terwijl entertainer Wencke Myhre zichzelf speelt. Kortom weer heel veel namen en nieuwe gezichten, maar de vaste kijkers kunnen flink genieten. Omdat Duitsland net herenigd was met Oost-Duitsland en de euforie nog niet in een kostbare kater was omgeslagen, zijn er twee Ossis aan boord, die met een zwaar Saksisch accent praten, maar deze pret blijft toch grotendeels beperkt tot de kijkers in het land van de oorsprong die op dialecten en kringtaaltjes letten. Het scenario is van Herbert Lichtenfeld en Marlies Ewald. Het camerawerk is van Michael Steinke.

Schwarzwaldklinik

1984 | Drama, Romantiek

Duitsland 1984. Drama van Alfred Vohrer en Herbert Lichtenfeld. Met o.a. Klausjürgen Wussow, Gaby Dohm, Sascha Hehn, Karin Hardt en Heidelinde Weis.

Pilootfilm van een Duitse ziekenhuisserie waar bijna geen eind aan dreigde te komen (78 afleveringen) rond Wussow als succesrijk chirurg en diens tribulaties met zijn zoon Hehn, ook dokter in die kliniek, zijn maîtresse-anesthesiste en zijn nieuwe vlam, een verpleegster, waarop ook zijn zoon verliefd is. Deze Duitse versie van soortgelijke Angelsaksische pulpseries was een van de laatste klussen van de ervaren en getalenteerde Vohrer, die in 1986 overleed.

Das Traumschiff - Urlaubsgeschichten auf See (5)

1983 | Drama

Duitsland 1983. Drama van Alfred Vohrer. Met o.a. Heinz Weiss, Sascha Hehn, Heide Keller, Manfred Krug en Maria Sebaldt.

Op deze reis is er een nieuwe kapitein (Weiss), maar de bemanning (Keller en Hehn) is dezelfde gebleven. De passagiers worden als vanouds door bekende karakterspelers worden vertolkt. In HERZ IST TRUMPF verwaarloost aannemer Ulrich M[KA3]obius (Krug) zijn vrouw (Sebalt) zodat zij zich het hoofd op hol laat maken door een jonge aanbidder, Peter B[KA3]ohne (Hansen). Ondertussen houdt Ulrich zich bezig met zijn grote passie, skaat, een kaartspel met 32 kaarten, waarmee hij de man (Wepper) van een pas getrouwd stel uit M[KA3]unchen inmaakt en in de financi[KA3]ele problemen brengt. S[KA3]ANGERIN UND ZAUBERER gaat over de voormalige operazangeres Eliane Roth (Peltzer), die aan boord recitals geeft onder pianobegeleiding van een verbitterde Hans Plattner (Diess) die dit engagement een grote vernedering vindt. Door de toevallige ontmoeting met dirigent Pieter van Kraan (Meinrad), die een reis maakt om zijn memoires op te schrijven, krijgt Eliane haar zelfvertrouwen weer terug. De laatste episode heeft de alleszeggende titel BORDBEKANNTSCHAFTEN. Werner Hansen (Wussow) deelt zijn hut met Herr Gerold (Hamel), die hij een onaangenaam sujet vindt en bovendien laat Gerold evenals hijzelf zijn oog vallen op de eenzame Anette (Schell), die 'zu haben ist'. De verhaaltjes stellen niets voor maar zowel het eerste als het laatste hebben een aardige bezetting, die het kijken de moeite waard maken. Het scenario is van Herbert Lichtenfeld, Herbert Reinecker en Claus Tinney. Het camerawerk is van Gero Erhardt.

Tatort - Beweisaufnahme

1981 | Mysterie

Duitsland 1981. Mysterie van Peter Keglevic. Met o.a. Volker Brandt, Ulrich Faulhaber, Friedrich-Karl Praetorius, Jochen Schröder en Dieter Thomas Heck.

Hannes Lehm (Praetorius) en Klaus H[KA3]ossler (Schr[KA3]oder) staan voor de rechter omdat zij de negentien- jarige Gunnar Melz (Lindlbauer) in het ziekenhuis sloegen toen Gunnar een meisje wilde verkrachten. Melz ontkent de poging tot verkrachting en beschuldigt het duo van opzettelijk aangebracht lichamelijk letsel. Hannes en Klaus worden veroordeeld tot vier maanden. Als zij later Gunnar weer met een meisje zien, komen ze niet meer tussenbeiden, maar zetten ze het op een lopen en nu blijft er een lijk achter. Interessante film van de Oostenrijker Keglevic met een ongewoon thema: de hoofdpersonages, in dit geval jonge Berlijnse arbeiders, rebelleren tegen de maatschappij maar hebben tegelijkertijd een innerlijk conflict. Het scenario is van Herbert Lichtenfeld, die al de nodige draaiboeken schreef. Let op de jonge Malton, die tien jaar later steeds meer in Duitse tv- films te zien was. Het camerawerk is van Gerard Vandenberg. Aflevering 122.

Tatort - Schweigegeld

1979 | Mysterie

Duitsland 1979. Mysterie van Hartmut Griesmayr. Met o.a. Hansjörg Felmy, Willy Semmelrogge, Karin Eickelbaum, Dieter Kirchlechner en Hannelore Hoger.

Bij postzegelhandelaar Klaven (Kieling) wordt ingebroken, maar de buit voor de dader is te verwaarlozen. Klaven beweert echter dat een waardevolle verzameling verdwenen is. Een poging om de verzekering om de tuin te leiden? Klaven wordt gechanteerd door zijn zwager Storck die de inbreker achtervolgde en deze koud maakte. Een van de vele door Griesmayr gedraaide TATORT- afleveringen, geschreven door Herbert Lichtenfeld, die destijds ook het scenario schreef van REIFEZEUGNIS (de film met de toen nog prille Nastassja Kinski en geregisseerd door Wolfgang Petersen, en die later het draaiboek zou schrijven van de hit- serie DIE SCHWARZWALDKLINIK). Felmy is opnieuw in deze TATORT- aflevering een betrouwbare Kommissar Haferkamp.

Tatort - Spätlese

1977 | Mysterie

Duitsland 1977. Mysterie van Wolfgang Staudte. Met o.a. Hansjörg Felmy, Willy Semmelrogge, Bernd Schäfer, Karin Eickelbaum en Andrea Jonasson.

Na zijn dood hoort Jonasson dat haar man een afperser was: vandaar hun luxueuze levensstijl! Commissaris Haferkamp (Felmy), die zich met de zaak bezighoudt, stelt al gauw vast dat ook Jonassons levenswandel niet geheel onberispelijk is. De vraag wie-is-de-dader draait dan ook helemaal om haar. Geregisseerd door de beroemde Staudte, één van de sleutelfiguren uit de wederopbouw van de Duitse filmindustrie na WO II. Sinds 1970 regisseerde hij twaalf afleveringen uit de reeks Der Kommissar en zeven TATORT-afleveringen, waarvan dit de derde is. Het scenario is van Herbert Lichtenfeld.

Tatort - Tod eines Einbrechers

1975 | Mysterie

Duitsland 1975. Mysterie van Rolf von Sydow. Met o.a. Judy Winter, Werner Bruhns, Dietmar Schönherr, Heinz Schimmelpfennig en Peter Bongartz.

Knappe Birgit Oppermann (Winter) heeft een minnaar. Het is de vlotte Siegmar Frick (Sch[KA3]onherr). Als echtgenoot Harald Oppermann niet thuis is, genieten Birgit en Siegmar van elkaar, want ze denken dat hij niets in de gaten heeft. Ze worden verrast door een inbreker en Siegmar slaat hem in een reflex en uit zelfverdediging per ongeluk morsdood. Birgit en Siegmar nemen een onverstandig besluit: ze moffelen het lijk weg en komen daarna in verschrikkelijk veel moeilijkheden, w.o. chantage, die niet onopgemerkt blijft. Ondertussen zit Kriminal-HauptKommissar Gerber (Schimmelpfennig) met een moord die hij moet oplossen. Aanvankelijk lijkt het geval een grote legpuzzel met veel groen (van de weide) en blauw (van de lucht) en duizenden losse stukjes, die bijna niet in elkaar zijn te passen. Natuurlijk wordt hij gelegd. Derde zaak van Gerber uit Baden-Baden en we maken kennis met zijn vrouw (Schnering). Het scenario is van regisseur Von Sydow naar een idee van Herbert Lichtenfeld. Aflevering 49.

Tatort - Kurzschluß

1975 | Mysterie

Duitsland 1975. Mysterie van Wolfgang Petersen. Met o.a. Klaus Schwarzkopf, Wolf Roth, Dieter Laser, Günter Lamprecht en Ingeburg Kanstein.

TASGlansrijke rol van Lamprecht. Klassiek geworden TATORT met flink wat actie en vaardig verfilmd. Het scenario is van Herbert Lichtenfeld. Het camerawerk is van Hans-Joachim Theuerkauf. Aflevering 58.

Tatort - Die Rechnung wird nachgereicht

1975 | Mysterie

Duitsland 1975. Mysterie van Fritz Umgelter. Met o.a. Klaus Höhne, Gunther Beth, Herbert Stass, Sabine von Maydell en Udo Vioff.

Oudere bajesklant Vioff hoort van stervende boef Stass vlak voor zijn ontslag uit de bak waar de poet van een bankoverval begraven is. Commissaris H[KA3]ohne probeerde al jaren tevergeefs uit Stass te krijgen waar de 1,2 miljoen mark gebleven is. Hij volgt Vioff, die eerst de jonge dochter (von Maydell) van Stass opzoekt. Als Vioff de vindplaats gaat opsporen komt hij in een buitenwijk terecht en ontdekt dat op de bewuste plek onderwijl een huis is gebouwd. Nu raken er meerdere partijen betrokken bij het geval, terwijl Höhne Vioff geleidelijk aan onder zware druk zet. Niet on-aardige krimi met behoorlijk spel van Von Maydell en schurk Vioff, die meestal aan de zijde van de politie te zien is. Naar een verhaal van Herbert Lichtenfeld.

Tatort - Jagdrevier

1973 | Mysterie

Duitsland 1973. Mysterie van Wolfgang Petersen. Met o.a. Klaus Schwarzkopf, Wolf Roth, Jürgen Prochnow, Walter Buschhoff en Vera Gruber.

Dieter Brodschella (Prochnow) is kort voor zijn definitieve vrijlating ontsnapt uit een open inrichting en heeft zich verstopt in een leegstaande boerderij in de buurt van het plaatsje Niederau in Schleswig-Holstein. Hij wil zich aldaar wreken op de oppermachtige peetvader Kresch (Buschhoff). Brodschella houdt hem verantwoordelijk voor de dood van zijn vriendin op een wilde oudejaarsavond-party bij Kresch. Kommissar Finke (Schwarzkopf) zit in een lastig parket: Kresch wijst politiebescherming van de hand, Brodschella krijgt hij niet zomaar te pakken, want heel wat dorpelingen hebben een appeltje te schillen met Kresch. Bovendien is de aan Finke toegewezen diender Heise (Dallmeier) de zwager van Brodschella. Finke staat onder druk van zijn baas Mertens (Nippen), die laat merken dat deze zaak voorrang heeft boven de zelfmoord van een oude vrouw vanwege de huurverhoging door Kresch, en de verkrachting van een minderjarig meisje. Een boeiende aflevering over het recht in eigen handen nemen met een uitstekende rol van de jonge Prochnow en sterke regie van Petersen, die het beiden zouden maken naar Hollywood door Petersen`s latere meesterwerk DAS BOOT (1981). De gastcommissaris is de flamboyante Zollfahnder Kressin (Rupp). Von Hassel, die Heinz speelt, werd later de chique Kommissar Edgar Brinkmann met de vlinderdas in Frankfurt en diende een hele lange tijd voordat hij met pensioen ging. Het scenario is van Herbert Lichtenfeld. Het camerawerk is van Nils-Peter Mahlau. Aflevering 29.