Marina Krogull

Acteur

Marina Krogull is acteur.
Er zijn 8 films gevonden.

Kinderärztin Leah - 3. Auf der Flucht

1998 | Drama

Duitsland 1998. Drama van Hartmut Griesmayr. Met o.a. Simone Thomalla, Matthias Ponnier, Dieter Kirchlechner, Özay Fecht en Maximilian Haas.

In dit derde deel van het geplande viertal heeft Paul Sch[KA3]onfeld (Ponnier) zijn vrouw Leah (Thomalla) die kinderarts is, vergeven dat zij een kortstondig romantisch intermezzo had met haar Franse collega. Paul was echter behoorlijk jaloers en is danook flink in zijn wiek geschoten. Hij heeft het gevoel dat hij door het slippertje van Leah veel gezag heeft verloren bij het personeel van zijn ziekenhuis. Leah, die problemen nooit uit de weg gaat, zet in deze aflevering haar huwelijk en job weer op het spel door het op te nemen voor het kind van asielzoekers, die met uitwijzing bedreigd worden. Als chef van de kliniek kan Paul leugentjes-om-bestwil niet aanvaarden. Dan slaat het noodlot toe: Paul verongelukt. In tegenstelling tot wat we gewend zijn in dit soort doktersseries, meestal tranerige drama's, stoelt deze reeks op kwaliteit en niveau met een aanvaardbaar scenario van Klaus Peter Wolf, een beperkt aantal personages en dialogen die de spelers de gelegenheid biedt complete zinnen uit te spreken. Humor en situatiehumor zijn bovendien nooit ver weg. Het camerawerk is van Hans-Jörg Allgeier.

Durchreise

1995 | Drama

Duitsland 1995. Drama van Peter Weck. Met o.a. Udo Samel, Simone Thomalla, Patrick Elias, Wolfgang Bahro en Burkhard Heyl.

In 1931 is het Max Salomon (Samel) gelukt om een florerend confectieatelier te laten draaien in Berlijn. Zijn trouwe medewerkers zijn: coupeur-ontwerper Helmut Naumann, bijgenaamd Naum[KA3]annchen (Bahro), eerste verkoper Ernst Fiedler (Heyl) en coupeuse Monika Helmholtz (Thomalla), een slagersdochter die als leerling begonnen was. Ook Siegfried Fraenkel (Elias), de neef van Richard Fraenkel, de steenrijke eigenaar van een keten van klokkenwinkels, hoort erbij. Siegfried begint als leerling, maar klimt snel op, al had hij liever willen studeren. Siegfried heeft het echter best naar zijn zin en merkt niet dat Monika een oogje op hem heeft. De zaken gaan goed, maar in 1933 komt er een grote donkere wolk boven de Solomons en de Fraenkels: de N[KA3]urnberger wetten maakt hen, omdat ze joods zijn, het normale leven geleidelijk onmogelijk, en de SA maakt, als die de kans krijgt, alles kapot met grove straatterreur. Max besluit naar zijn zwager in Holland te verhuizen en de firma over te doen aan Helmut, Monika, Siegfried en G[KA3]utschow (Rennhack). Siegfried hoopt van zijn oom het benodigde geld te kunnen lenen; dat lukt. Hij is ondertussen verliefd geworden op Dagmar (Riemann) met wie hij trouwt en negeert de avances van Monika. Algauw is Max terug uit Holland, want hij kon het er niet uithouden en ontdekt dat Monika geen medefirmante is. Hij haalt de anderen over dit alsnog te doen en voortaan heet de zaak: Naumann, Fraenkel & Helmholtz. Ondertussen worden de nazi`s steeds machtiger en Ernst Fiedler bereidt een coup voor om het bedrijf in handen te krijgen, maar de firmanten zijn hem te vlug af door Siegfried, die halfjoods is, officieel uit te sluiten van de directie. Max` vrouw Selma (MacDonald) overlijdt en Max laat zijn plannen om naar Amerika te emigreren varen. Naumann die homo is een vriend bij de SA heeft, wordt nerveus over Siegfried; de zaken van Richard Fraenkel worden onteigend, waarop hij zelfmoord pleegt. Met de hulp van voormalige leerling Werner B[KA3]ohm (Freihof), een neefje van Fiedler, kan Siegfried (het is dan al oorlog) nog tijdig het land verlaten voordat hij in een concentratiekamp terecht komt. Bij het afscheid van Monika dat bijna een nacht lang duurt, bekent zij haar onvoorwaardelijke liefde en als Siegfried het land uit is, blijkt zij zwanger. Max raadt haar aan te trouwen met haar hunkerende achterneef Fritz Wagner (Baasner) om zich in te dekken tegen de nazi`s. Siegfrieds vrouw, de koele Dagmar (en een echt rotwijf) heeft zich allang van hem laten scheiden en heeft verklaard dat hij niet de vader is van hun dochter. Monika bezorgt Max nieuwe papieren onder de naam Werner Baumann uit Keulen dat al bezet is door de geallieerden. Fiedler probeert Max en Monika te laten arresteren, maar dat mislukt omdat hij bij het oversteken van de straat tegen een auto van de Wehrmacht oploopt. Na de oorlog komt Siegfried uit Engeland terug, terwijl Max die als Baumann bij een nazi was ondergedoken, door de Russen op grond van een misverstand wordt gearresteerd. Hij ontsnapt aan gevangeneming door een welwillende Russische kolonel, die zelf joods is. De firma wordt door Monika`s initiatieven weer opgebouwd en komt snel tot bloei (1950-60), Max krijgt (later) een orde van verdienste van de (kersverse) bondsrepubliek en Siegfried hoort uitgerekend van Fiedler (die dezelfde orde ontvangen heeft, oh, ironie) dat hij een zoon heeft bij Monika. Siegfried sterft op kantoor aan een hartaanval als zijn dochter hem komt bezoeken; zijn zoon, die als leerling begonnen was, weet (nog) niet dat hij een zuster heeft. Een stuk Duitse geschiedenis ten tijde van het Duizendjarige Rijk (dat gelukkig maar twaalf jaar heeft geduurd, maar dat was nog veel te lang) en het Wirtschaftswunder tot en met het vallen van de Muur van Berlijn in de vorm van een pakkend drama met goede spelprestaties. Het overigens uitstekende scenario van de 75- jarige toneeldramaturg Curth Flatow die de modebranche goed gekend heeft, bevat raak dialoog, maar heeft net iets teveel goede Duitsers en te weinig schoften; de nazitijd is iets te rose voorgesteld (concentratiekampen worden eigenlijk niet vermeld) en verraadt zonder dat het hinderlijk is, iets teveel van zijn toneelachtergrond. Het camerawerk van Hartwig Strobel is goed. Wordt meestal in drie delen uitgezonden, waarbij deel 1 gaat over de periode 1931-33, deel 2 over 1934-44, en deel 3 1944-91. Het laatste deel had minder gehoeven en is nodeloos dramatisch, bij het sentimentele af. Ondanks de lengte - vijf uur - blijft er nogal wat aan de oppervlakte en worden bepaalde figuren te kort belicht, maar de hoofdpersonages komen goed uit de verf. Thomalla komt warm en sympathiek over. De titel slaat op een uitspraak van Max, dat iedereen slechts op doorreis is - helaas wel (misschien). Samel's rol is zeer indrukwekkend en bijna vijf jaar later speelde hij een vergelijkbare rol in de lange tv-film STURMZEIT, waarin hij minder sterk naar voren kwam en de kijker het merkwaardige gevoel gaf niet helemaal te passen.

Der Richter und das Mädchen

1995 | Thriller, Drama

Duitsland 1995. Thriller van Rainer Boldt. Met o.a. Udo Schenk, Roswitha Schreiner, Janne Drücker, Senta Bonneval en Michael Greiling.

Dr Maximilian Pfeiffer is een rechter die zich bezighoudt met zedenmisdrijven. Voor de daders toont hij zich zeer streng. Dat hijzelf een pedofiele voorkeur voor jonge meisjes heeft, weet alleen het echtpaar Schadewald dat een bemiddelingsbureau heeft voor klanten met zeer speciale seks-wensen. Om hem een genoegen te doen speelt dit echtpaar hem een videoband in handen van een cliënte, Marion Köhler.

Kleines Glück

1993 | Drama

Duitsland 1993. Drama van Igor Zaritzky. Met o.a. Marina Krogull, Bernd Bauer en Daniela Beitz.

Een vrouw van midden in de dertig, Krogull, woont met haar negen-jarige dochtertje Beitz in een Oostberlijnse huurwoning. Wanneer ze haar buurman Bauer leert kennen, lijkt het geluk haar toe te lachen. Maar het is 'klein geluk', want de man wordt aangehouden, verdacht van moord. Niemand lijkt bijster geïnspireerd, de hele sfeer is nogal vermoeid. Geen vrolijke kijkervaring.

Rothenbaumchaussee

1991 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland 1991. Drama van Dietrich Haugk. Met o.a. J.F. Horst, Marie-Charlott Schüler, Klaus Höhne, Karl Lieffen en Gerda Gmelin.

Het vervolg op de film DIE WELT IN JENEM SOMMER naar het autobiografische verhaal van Robert Muller, die in 1937 aan de nazis naar Engeland kon ontsnappen. Hij keert in 1945 terug als R.A.F.-kapitein Hacker (gespeeld door Horst), die in het Engelse bezettingszone gelegen Hamburg een vrije radiozender moet opzetten. Hij ontmoet zijn egoïstische vader weer, die om zijn huid te redden van zijn joodse moeder gescheiden was, maar keert gedesillusioneerd terug naar zijn nieuwe vaderland, als hij merkt dat er in zijn oude vaderland geen plaats meer voor hem is. Robert Muller schreef zelf het scenario en Lothar E. Stickelbrucks verzorgde het camerawerk.

Die Männer vom K3 - Der Vollmondmörder

1991 | Misdaad

Duitsland 1991. Misdaad van Dietrich Haugk. Met o.a. Harald Dietl, Hartmut Reck, Wolfgang Müller, Alexander Pelz en Thomas Kretschmann.

Voor de tweede keer wordt Hamburg opgeschrikt door een wurger die het voorzien heeft op jonge meisjes en die uitsluitend toeslaat als het volle maan is. K3 behandelt de zaak en onderzoekt geheel volgens de routineprocedure de kringen, waarin de slachtoffers vertoefden, inclusief de collega's op het werk en de voltallige directie. Terwijl ze druk aan het combineren en deduceren zijn, slaat de moordenaar wederom toe op een identieke werkwijze. De methodiek van de politieacademie helpt niet bij een gestoorde misdadiger, dus besluit het team om hem een val te zetten. De beste valstrik is natuurlijk lokaas, maar daarmee nemen ze wel een groot risico... Het scenario van Harald Vock loopt zoals gebruikelijk niet over van de originaliteit, maar dat kan de vele K3-fans niets schelen. Ze kijken hoe de heren, die net zo menselijk en gewoon zijn als zijzelf, de zaak trachten op te lossen. De vaste rolbezetting wordt behoorlijk aangevuld door de gasten, waarvan Agischewa als Hanna Heitmann misschien de opvallendste is.

In guten Händen

1989 | Drama, Misdaad

Duitsland 1989. Drama van Rolf von Sydow. Met o.a. Anke Sevenich, Helmut Berger, Günter Mack, Peter Pasetti en Marina Krogull.

Een goedkope, nare film over domme ouders die hun baby zonder toezicht achterlaten in de kolossale tuin van de rijke grootvader die eventjes weg is en zo zou terugkomen. Hun zoontje wordt gekidnapt, wat gezien wordt door een inbreker en een voorspelbaar spelletje van chantage etc. voltrekt zich. Chlichématig tot en met de afloop. Zeker niet naar ieders smaak.

Der Bärenhäuter

1986 | Familiefilm, Fantasy

DDDE/Duitsland 1986. Familiefilm van Walter Beck. Met o.a. Jens-Uwe Bogadtke, Janina Hartwig, Manfred Heine, Leon Niemczyk en Fred Delmare.

Klassiek sprookje van de gebroeders Grimm over een jongen die de duivel beloofd heeft zich zeven jaar lang niet te wassen, in ruil voor een zak vol gouden munten. Die afspraak eist al snel zijn tol. Deze komedie wordt verpest door houterig spel. Het camerawerk is van Günter Heimann, en het scenario van de regisseur.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Marina Krogull op televisie komt.

Reageer