Albert Benitz: regie en camera.
Er zijn 21 films gevonden.

Schüsse aus dem Geigenkasten

1965 | Misdaad, Actiefilm, Thriller

Duitsland​/​​Frankrijk 1965. Misdaad van Fritz Umgelter. Met o.a. George Nader, Heinz Weiss, Sylvia Pascal, Hans E. Schons en Helmut Förnbacher.

Gangsters vermommen zich als leden van een rondreizende muziekband en maken hun vijanden koud. Het hoofd van de FBI in New York (Münch), schakelt Cotton (Nader) in. Die lost dat zaakje wel even op en ontdekt en passant dat het allemaal te doen was om een partij goudstaven. Veel ouderwets geweld en kabaal en behoorlijk onwaarschijnlijk. Toch nog een redelijke tijdspassering. Scenario van George Hurdalek gebaseerd op de personages van Chester Himes. Camerawerk van Albert Benitz.

Max, der Taschendieb

1962 | Komedie, Misdaad

Duitsland 1962. Komedie van Imo Moszkowicz. Met o.a. Heinz Rühmann, Elfie Pertramer, Arno Assmann, Hans Clarin en Ruth Stephan.

Een zakkenroller, afkomstig uit een familie waar dit beroep traditie is, hoopt dat zijn zoon een degelijk beroep zal kiezen. Ondertussen gaat hij op zijn vertrouwde manier verder. Wanneer hij aangesproken wordt voor een grote zaak weigert hij; een zwager doet de job maar moet het met zijn leven bekopen. Dat is de aanleiding om over te stappen naar een eerbaar beroep. Dat lukt hem met de hulp van een politiecommissaris. Een goede vertolking van Rühmann en de verheerlijking van de burgerlijke moraal en de familiekring. Scenario van István Békeffy en Hans Jacoby. Camerawerk van Albert Benitz.

Mein Mann, das Wirtschaftswunder

1961 | Komedie, Muziek

Duitsland 1961. Komedie van Ulrich Erfurth. Met o.a. Marika Rökk, Fritz Tillmann, Fritz Tillman, Cornelia Froboess en Heinz Erhardt.

Een zakenman sluit terwille van zijn dochter een schijnhuwelijk met een actrice. Na veel geharrewar wordt de schijn werkelijkheid. Het verhaaltje dient als alibi om een schlagerzangeres van de oude (Marika Rökk) generatie en haar jongere collega (Conny Froboess) te kunnen laten dansen en zingen. Het scenario is van Dieter Hildebrandt. Het camerawerk is van Albert Benitz.

Natürlich die Autofahrer

1959 | Komedie

Duitsland 1959. Komedie van Erich Engels. Met o.a. Heinz Erhardt, Maria Perschy, Erik Schumann, Ruth Stephan en Arne Madin.

Een agent treedt altijd streng op tegen verkeersovertreders. Er ontstaan problemen als hij zelf achter het stuur plaatsneemt. Gelukkig blijkt de bullebak in het bezit van een 'klein hartje'. Een onbenullige familiefilm waaraan niemand zich zal storen, hetgeen waarschijnlijk de bedoeling van de makers was. Het technisch niveau is redelijk, maar de film is, mede door de datering, zo nietszeggend dat er geen worst van te maken valt. Het scenario is van Gustav Kampendonk. Het camerawerk is van Albert Benitz.

Vater, Mutter und neun Kinder

1958 | Familiefilm, Komedie, Drama

Duitsland 1958. Familiefilm van Erich Engels. Met o.a. Heinz Erhardt, Camilla Spira, Monika Ahrens, Corny Collins en Willy Millowitsch.

Welvarende broodbakker Friedrich Schiller (Erhardt) en zijn vrouw Martha (Spira) hebben negen kinderen. Als die groter worden, maken de kleine problemen van vroeger plaats voor de grote van nu - dochter Lene (Ahrens) is met een kunstschilder getrouwd die het zout in de pap niet verdienen kan, en dochter Thea (Collins), een aankomend journaliste, schrijft een kritisch artikel over de vrouw van een industrieel, waarmee haar vader ooit een onschuldig avontuurtje had, waardoor hij nu vlak voor de zilveren bruiloft in verlegenheid wordt gebracht. Een verouderde familiefilm met opvattingen over het leven, die tegenwoordig niet meer serieus genomen worden en waarom hooguit gegniffeld wordt. Het camerawerk is van Albert Benitz.

Dr. Crippen lebt

1958 | Thriller

Duitsland 1958. Thriller van Erich Engels. Met o.a. Peter van Eyck, Elisabeth Müller, Fritz Tillmann, Richard Münch en Katharina Mayberg.

Regisseur Engels verfilmde veel thrillers en had succes met DR. CRIPPEN AN BORD, maar ook al was Van Eyck dé acteur voor de moorddadige Crippen-figuur, de film haalde als thriller de eindstreep niet. Het scenario is van Engels en Wolf Neumeister. Het camerawerk is van Albert Benitz.

Skandal um Dr. Vlimmen

1956 | Drama

Duitsland 1956. Drama van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Bernhard Wicki, Heidemarie Hatheyer, Wolfgang Lukschy, Ellen Schwiers en Ursula Herking.

Roothaerts bestseller Doctor Vlimmen is in deze Duitse remake zodanig 'aangepast' dat hij onherkenbaar is geworden. Wat ervan overblijft is een niet onverdienstelijk allegaartje voor het grote publiek, een volks verhaaltje, zonder de antiklerikale strekking van het boek. Wicki is dokter Vlimmen en Hatheyer zijn zuster Truus. Het scenario van Konrad Beste en Dietrich Carls is dan ook vrijelijk geïnspireerd op de trilogie. Camerawerk van Albert Benitz. In 1978 door Guido Peters opnieuw gefilmd.

Die Ehe des Dr. med. Danwitz

1956 | Drama

Duitsland 1956. Drama van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Marianne Koch, Karlheinz Böhm, Heidemarie Hatheyer, Maximilian Schell en Renate Mannhardt.

De jonge dr. Danwitz werkt als onbezoldigde arts in een ziekenhuis en zijn vrouw verdient de kost als mannequin. Zij raakt zwanger en wordt ontslagen. Daardoor komt de familie Danwitz in een lastig parket. Het echtpaar Hambach heeft geen problemen, want zij hebben een grote modesalon waar mevrouw Danwitz vrouw vroeger model was. Wanneer Frau Hambach eveneens zwanger wordt, raakt ze in paniek en vraagt haar dokter om de zwangerschap af te breken. Die is bevriend met Danwitz en hij wil hem in het geval betrekken. Bedompt melodrama, dat riekt naar een hopeloos verouderde moraal, die gelukkig vergeten is -oder? Scenario van Michael Mansfield. Camerawerk van Albert Benitz.

Der Hauptmann von Köpenick

1956 | Komedie, Drama

Duitsland 1956. Komedie van Helmut Käutner. Met o.a. Heinz Rühmann, Hannelore Schroth, Erich Schellow, Willy A. Kleinau en Martin Held.

Naar het gelijknamige toneelstuk van Carl Zuckmayer, die ook meeschreef aan het scenario. Der Hauptmann von Köpenick kreeg in Berlijn zowaar zes filmprijzen, overigens niet tot genoegen van de kritische filmpers. Jonas van Ottomar Domnick was toch een veel mooiere film, een heuse auteursfilm bovendien. Waarom moest Zuckmayers oubollige verhaal (over een schoenmaker die zich als legerkapitein verkleedt om in het bezit te komen van een broodnodig paspoort), met uitgerekend bonhomme Rühmann in de hoofdrol zo dik in de prijzen vallen. Käutner kon er niet mee zitten. Hij had zijns inziens een volwassen komedie afgeleverd, een serieuze zij het luchtige satire over het Pruisische ontzag voor uniformen.

Flucht in die Dolomiten

1955 | Drama

Duitsland​/​​Italië 1955. Drama van Luis Trenker. Met o.a. Luis Trenker, Marianne Hold en Robert Freitag.

De van moord verdachte Giovanni werkt (onder een schuilnaam) aan een stuwdam in de Dolomieten. Een ongeluk doet hem beseffen dat hij zijn leven op orde moet brengen.

Flucht in die Dolomieten

1955 | Drama, Romantiek

Duitsland 1955. Drama van Luis Trenker. Met o.a. Luis Trenker, Marianne Hold, Umberto Sacripanti, Robert Freitag en Yvonne Sanson.

Heimatfilm naar standaardrecept met twee curiosa. Ten eerste speelt het nu niet eens in de Beierse of Oostenrijkse Alpen, maar in de Italiaanse Tirol, in de Dolomieten. Ten tweede was een der scenarioschrijvers Pier Paolo Pasolini (de andere waren regisseur Trenker en Giorgio Bassani). Voor de rest is het niet anders dan anders. De van moord op zijn broer verdachte, getrouwde Giovanni (Trenker), werkt aan een stuwdam in voornoemde bergen. Hij wil de ware dader achterhalen, raakt bevriend met Sergio (Freytag), een jonge collega en wordt verliefd op Graziella (Hold), de dochter van de plaatselijke wirt, waarop ook zijn jonge vriend verkikkerd is. Hoewel hij zich in een dubbel dilemma bevindt, is zijn romance met Graziella een hele belevenis. Deze pseudo Italiaanse film is echter nauwelijks de moeite om te bekijken. Camerawerk van Albert Benitz.

Des Teufels General

1955 | Oorlogsfilm

Duitsland 1955. Oorlogsfilm van Helmut Käutner. Met o.a. Curd Jürgens, Viktor de Kowa, Karl John, Eva-Ingeborg Scholz en Marianne Koch.

Curd Jürgens excelleert als de Duitse Luftwaffe-generaal Harras, die weinig met de nazi's op heeft en al vroeg tijdens Hitlers campagnes openlijk verkondigt dat de strijd is verloren. Raadselachtige sabotage van Stuka's brengt de ogenschijnlijk onaantastbare bon vivant nog dieper in conflict met de SS. Regisseur Käutner betreurde het dat zijn bewerking van het Carl Zuckmayer-theaterstuk negen jaar te laat kwam: het had z'n eerste film na de capitulatie moeten zijn. De figuur Harras is gebaseerd op Ernst Udet, de vermaarde WO I-piloot en latere Luftwaffe-Generaloberst die in '41 zelfmoord pleegde.

Keine Angst vor grossen Tieren

1953 | Komedie

Duitsland 1953. Komedie van Ulrich Erfurth. Met o.a. Heinz Rühmann, Gustav Knuth, Ingeborg Körner, Gisela Trowe en Werner Fuetterer.

Een aardige komedie, waarin R[KA3]uhmann een schuchter burgermannetje speelt, Emil Keller (met een dito verloofde), die drie leeuwen erft van een oom die tot zijn dood dompteur in een circus was. Goed spel en vermakelijk. Het scenario is van Louis Agotay, Just Scheu en Ernst Nebhut. Het camerawerk is van Albert Benitz.

Der Raub der Sabinerinnen

1953 | Komedie

Duitsland 1953. Komedie van Kurt Hoffmann. Met o.a. Paul Hörbiger, Fita Benkhoff, Gustav Knuth, Anneliese Kaplan en Loni Heuser.

Hörbiger als gymnasiumleraar die zijn stadje wil opstoten in de culturele vaart der volkeren door er het toneelstuk over de Sabijnse maagdenroof op te voeren. Al eerder verfilmd in 1936. Scenario van Emil Burri en Johannes Mario Simmel naar een klucht van Franz en Paul Schönthan. Camerawerk van Albert Benitz.

Der Onkel aus Amerika

1952 | Komedie, Muziek

Duitsland 1952. Komedie van Carl Boese. Met o.a. Georg Thomalla, Hans Moser, Grethe Weiser, Waltraud Haas en Arno Paulsen.

Ondernemer Hermann Hartung (Paulsen) heeft zijn gehele vermogen gestoken in een oliewinningsproject dat door bankdirecteur Brenner (St[KA3]ockel) was aanbevolen. De aandelen blijken waardeloos, Hartung dreigt het faillissement, zijn vrouw Gertrud (Weiser) is met stomheid geslagen en zijn dochter Elisabeth (Haas) kan een huwelijk met een goede partij op haar buik schrijven. Ook de bank dreigt eraan kapot te gaan. Op dat moment komt het bericht in Groditzkirchen dat oom Thomas Theodor Hoffmann (Moser) uit Amerika terugkeert en het gerucht gaat dat hij aan de overkant van de grote plas miljonair geworden is en zijn geld in Groditzkirchen gaat investeren, hetgeen de redding van Brenners handelsbank zou betekenen. Oom Thomas Theodor heeft in Amerika helemaal niet het grote fortuin gemaakt, maar is teruggekeerd naar de heimat met slechts enkele luttele dollars op zak. Niettemin besluit Bodo Schmidt (Thomalla), een bankbediende, oom Thomas Theodor over te halen zich als miljonair uit te geven, waardoor het vertrouwen in de bank wordt teruggewonnen zodat andere beleggers er hun geld inleggen. Dat gaat goed, zelfs zo goed dat Bodo Elisabeth voor zich kan inpalmen, totdat oom Thomas Theodor met de waarheid voor de dag wil komen. Het wordt dan nog eventjes heel spannend voordat de goede afloop zijn beloop kan krijgen. Er zijn mensen, die zich hebben afgevraagd waarom Boese zijn behoorlijk gemaakte en succesvolle film uit 1931 MAN BRAUCHT KEIN GELD zonodig opnieuw moest maken. Hij had gebrek aan een behoorlijk draaiboek en meende met een aanpassing op de 'huidige' tijd, het na-oorlogse Duitsland, dat hij weer een slag kon slaan. Het is helaas niet gelukt, want deze film is beslist minder dan de vorige, waarin de ongeslagen Heinz Rühmann de rol van Bodo met verve speelde. Het zijn vooral de flauwe satire en de misvattingen vol clichés over Amerika die de film de das om doen. De grappen zijn niet leuk en de parodieën zijn nog erger. Vijftig jaar na dato digitaliseerde omroep ZDF de oorspronkelijke prent zodat de vertoning op tv er heel goed uitziet, maar helaas is de inhoud even slecht gebleven. Het scenario is van Curth Flatow en Peter Paulsen naar het toneelklucht Man braucht kein Geld van Ferdinand Altenkirch. Het camerawerk is van Albert Benitz.

Engel im Abendkleid

1951 | Komedie

Duitsland 1951. Komedie van Akos von Ratony. Met o.a. Bruni Löbel, Rudolf Prack, Paul Kemp, Rudolf Platte en Hubert von Meyerinck.

Een jongeman heeft na zijn terugkeer uit Amerika (toentertijd heel magisch) een oogje op een schone dame, die gerechtsdeurwaarder (toen iets heel verschrikkelijks) is, maar zij wil niks van hem weten. Hij weet in het plaatselijke suffertje een berichtje te plaatsen dat zij een kasteel geërfd heeft - dat in werkelijkheid niets meer is dan een onbeheerde ruïne. Allerlei dilettanten dringen zich op en dingen naar haar hand, maar hij weet ten slotte haar hart toch te veroveren. Een komedie die lijkt op de voorstelling van de plaatselijke amateurtoneelvereniging; de waardering is voor de professionele rolbezetting. Scenario van Kurt Bortfeldt en Fritz von Woedtke. Camerawerk van Albert Benitz.

Das unmögliche Mädchen

1951 | Romantiek, Komedie

Oostenrijk 1951. Romantiek van Akos von Ratony. Met o.a. Hannelore Schroth, Hans Holt, Paul Kemp, Hermann Thimig en Hans Olden.

Bimbi (Schroth), die rond de dertig is, zit zonder werk en zonder geld. Haar hospita geeft haar een vergeten getuigschrift van een voormalige huurster, waardoor ze een baantje krijgt bij het cosmeticabedrijf van Thorm[KA3]alen (Thimig), die haar aanziet voor de dolle nicht van een invloedrijk politicus. Zoon Thomas (Holt) is verliefd op een revuedanseres (Künneke). Vader Thormälen vindt haar voor zijn zoon een te grote losbol en koopt haar af met een leuke sommetje. Als Thomas dit ontdekt, neemt hij met een rood hoofd en zeer verongelijkt de benen. Bovendien heeft hij in zijn binnenzak de geheime formule voor een nieuw preparaat, dat een groot succes belooft te worden. Bimbi die niet al te veel doen heeft op kantoor, ruikt een kans en reist Thomas achterna. Er bloeit een romance op die bijna in het water valt als Thormälen beweert, dat hij Bimbi heeft gestuurd om Thomas te verleiden terug te komen. Een intrige van niks en een luchtige film die de tand des tijds op den duur niet zal kunnen doorstaan. De rolbezetting, die zijn best doet, raakte al snel in het vergeetboek. Neutraal vermaak voor Duitsland en Oostenrijk onder het wakend oog van de vier mogendheden, die het land bezet hielden, terwijl de overwonnenen zich bezighielden met de wederopbouw. Het scenario is van Werner Rield. Het camerawerk is van Albert Benitz.

Das Fräulein und der Vagabund

1949 | Drama

Duitsland 1949. Drama van Albert Benitz. Met o.a. Eva-Ingeborg Scholz, John Pauls-Harding, Dietmar Schönherr, Lotte Brackebusch en Jeaster Neafe.

Dorpsschoolfrik (Scholz) is verloofd met een keurige, maar saaie ambtenaar en ze vindt dat eigenlijk maar weinig opwindend. Als ze voor een omstuimige buitenrit op de bloeiende heide in een koetsje door flierefluiter Pauls-Harding wordt meegenomen valt ze uiteraard voor hem in zwijm. Haar geluk echter kortstondig. Een onbenullige Heimatfilm met behoorlijk spel.

Der Berg ruft!

1938 | Drama, Avonturenfilm

Duitsland 1938. Drama van Luis Trenker. Met o.a. Luis Trenker, Herbert Dirmoser en Heidemarie Hatheyer.

Klassieke avonturenfilm over de strijd tussen de Italiaanse bergbeklimmer Jean-Antoine Carrel (Trenker) en zijn Engelse rivaal Edward Whymper (Dirmoser), die in 1865 gelijktijdig probeerden om als eerste de top van de Matterhorn te bereiken. Beiden zouden ze er uiteindelijk in slagen, alleen de één net wat eerder dan de ander. Regisseur en hoofdrolspeler Trenker, afkomstig uit Zuid-Tirol en van origine zelf een enthousiast bergbeklimmer, dramatiseert hun triomftocht lichtelijk, maar laat uiteindelijk de imponerende beelden van de Alpenreus voor zich spreken.

Der große Sprung

1927 | Zwijgende film

Duitsland 1927. Zwijgende film van Arnold Fanck. Met o.a. Leni Riefenstahl, Luis Trenker en Hans Schneeberger.

In een Tirools bergdorp nabij de Italiaanse grens wordt herderinnetje Gita (Riefenstahl, met wilde haardos en reuzenoorringen) door simpelman Toni het hof gemaakt. Wanneer de Berlijnse stoethaspel Treuherz met zijn factotum komt hobbyklimmen, beginnen de komische verwikkelingen. Verbazingwekkend dat genrespecialist Fanck uit de zelfs voor bergfilmbegrippen non-existente plot een royale 112 minuten nitraat met Lichtspielhaus-succes wist te wringen. Leni, echter, is waarlijk prachtig. Schneeberger, die de stadse meneer met de Brave Hendrik-achternaam speelt, was een van de zes cameramensen voor de vaak spectaculaire klimscènes. Opgenomen in de Dolomieten en Arlberg.

Der heilige Berg

1926 | Drama

Duitsland 1926. Drama van Arnold Fanck. Met o.a. Leni Riefenstahl, Luis Trenker, Ernst Petersen en Frida Richard.

Vanuit historisch oogpunt is Der heilige Berg bijzonder interessant. Arnold Fanck was de belangrijkste grondlegger van het in Duitsland zeer populaire genre 'bergfilm'. Van Fanck leerde actrice Riefenstahl het vak regisseren, dat ze later inzette ter meerdere glorie van Adolf Hitler. Uit het stomme Der heilige Berg zal Riefenstahl dramaturgisch niet veel geleerd hebben. Het plotje gaat over een bergbeklimmer (Trenker) die met collega Vigo (Petersen) strijdt om de aandacht van een danseres (Riefenstahl) - iets wat op grote hoogte gevaarlijk kan zijn. Het talent van Fanck, zelf alpinist, verraadt zich in deze film door indrukwekkende natuurbeelden, die vaak onder barre omstandigheden tot stand kwamen.