James Lyons (1960-2007): cast en montage.
Er zijn 9 films gevonden.

Imaginary Heroes

2004 | Drama

Verenigde Staten​/​​Duitsland​/​​België 2004. Drama van Dan Harris. Met o.a. Sigourney Weaver, Emile Hirsch, Jeff Daniels, Michelle Williams en Ryan Donowho.

Veterane Sigourney Weaver en de jonge Emile Hirsch (Into the Wild) vormen de emotionele ruggengraat van dit drama over een Amerikaans suburban gezin dat een immens verlies te verwerken krijgt: oudste zoon en zwemtalent Matt pleegt zelfmoord. Via het perspectief van zijn broer Tim (Hirsch) zien we hoe de achtergeblevenen op de been proberen te blijven. Harris, scenarist van onder meer X-Men 2 en Superman Returns, propt zijn verhaal vol dialoog, maar het werkt wel. Vooral de gesprekken tussen Tim en zijn pragmatische moeder met hippietrekken zijn plezierig om aan te horen.

Far from Heaven

2002 | Drama

Verenigde Staten​/​​Frankrijk 2002. Drama van Todd Haynes. Met o.a. Julianne Moore, Dennis Quaid, Dennis Haysbert, Patricia Clarkson en Viola Davis.

Op de weelderige tranentrekkers van Douglas Sirk geïnspireerd melodrama over een ogenschijnlijk volmaakt koppel, anno 1957 in Connecticut. Achter de keurige façade kampt de keurige huisvader met een drankprobleem en latente homoseksuele gevoelens, en legt de eenzame moeder het aan met de zwarte tuinman. In zijn kritiek op kleinsteedse benepenheid had Haynes gemakkelijk kunnen kiezen voor de parodie. Dat doet hij niet; ondanks de in moderne ogen kitscherige aankleding is Far from Heaven van begin tot eind serieus van toon. Haynes' verhaal is tijdloos, en krijgt door het ingehouden spel van de acteurs een onverwacht emotionele lading.

The Chateau

2001 |

Frankrijk​/​​Verenigde Staten 2001. Jesse Peretz. Met o.a. Philippe Nahon, Didier Flamand, Romony Malco, Sylvie Testud en Paul Rudd.

Twee Amerikaanse broers erven een kasteel in Frankrijk. Helaas, het is wel groot en imposant, maar ook hard toe aan een opknapbeurt. Bovendien woont het personeel er, dat zich vijandig opstelt en nauwelijks Engels spreekt. Veel grappen over taalverwarring, die dankzij het komisch talent van de acteurs behoorlijk effectief blijken. (PK/de Volkskrant)

Prozac Nation

2001 | Drama, Biografie

Verenigde Staten​/​​Duitsland 2001. Drama van Erik Skjoldbjærg. Met o.a. Christina Ricci, Jason Biggs, Jessica Lange, Anne Heche en Nicholas Campbell.

Elizabeth heeft alles mee. Ze ziet er goed uit, op haar negentiende krijgt ze voor een van haar verhalen een prijs van Rolling Stone, en ze wordt vanzelfsprekend aangenomen op Harvard. Daar hoopt ze zich te kunnen ontworstelen aan haar overbezorgde moeder, maar al snel blijkt dat ze het studentenleven niet aankan. Prozac Nation komt om in voice-overs. Weggedraaid geluid, draaiende en onscherpe beelden, en voorbijrazende landschappen geven de geestesgesteldheid van Elizabeth weer. Effectief is het allemaal niet. Prozac Nation - gebaseerd op Elizabeth Wurtzels autobiografische bestseller - is een wezenloze, stroperige film.

The Virgin Suicides

1999 | Drama

Verenigde Staten 1999. Drama van Sofia Coppola. Met o.a. Kirsten Dunst, Josh Hartnett, Hannah Hall, Kathleen Turner en James Woods.

Na haar eerste zelfmoordpoging wordt de jonge Cecilia Lisbon aangesproken door de dokter: 'Je bent niet eens oud genoeg om te weten hoe naar het leven wordt.' Waarop Cecilia zegt: 'Het is duidelijk, dokter, dat u nooit een dertienjarig meisje geweest bent.' Sofia Coppola is dat duidelijk wél geweest. Het is heel bijzonder dat zij met haar film (script en regie) de essentie van tienerschap tastbaar weet te maken: grote belangrijke gevoelens die onbegrepen blijven. Al aan het begin van deze prachtig dromerig geschoten film wordt verteld dat Cecilia zal slagen in haar zelfmoordpogingen en dat haar vier niet minder fascinerende zussen haar zullen volgen. Een buurjongen vertelt 25 jaar later hun verhaal.

Velvet Goldmine

1998 | Muziek, Biografie, Drama

Verenigd Koninkrijk​/​​Verenigde Staten 1998. Muziek van Todd Haynes. Met o.a. Ewan McGregor, Jonathan Rhys Meyers, Toni Collette, Christian Bale en Eddie Izzard.

Todd Haynes presenteert middels een vernuftig scenario, waarin heden, verleden, realiteit en fantasie door elkaar heen lopen, zijn visie op het jaren zeventig fenomeen Glamrock. Een journalist van de Herald krijgt de opdracht uit te zoeken wat er geworden is van Brian Slade, een Glamrock-ster die op het hoogtepunt van zijn carrière spoorloos verdween nadat zijn platenmaatschappij tijdens zijn 'laatste' concert als ultieme publiciteitsstunt een aanslag op zijn leven in scène zette.

First Love, Last Rites

1997 |

Verenigde Staten 1997. Jesse Peretz. Met o.a. Eli Marienthal, Donal Logue, Jeannetta Arnette, Robert John Burke en Natasha Gregson Wagner.

Todd Haynes presenteert middels een vernuftig scenario, waarin heden, verleden, realiteit en fantasie door elkaar heen lopen, zijn visie op het jaren zeventig fenomeen Glamrock. Een journalist van de Herald krijgt de opdracht uit te zoeken wat er geworden is van Brian Slade, een Glamrock-ster die op het hoogtepunt van zijn carrière spoorloos verdween nadat zijn platenmaatschappij tijdens zijn 'laatste' concert als ultieme publiciteitsstunt een aanslag op zijn leven in scène zette.

I Shot Andy Warhol

1996 | Drama, Biografie

Verenigd Koninkrijk​/​​Verenigde Staten 1996. Drama van Mary Harron. Met o.a. Lily Taylor, Jared Harris, Stephen Dorff, Martha Plimpton en Danny Morgenstern.

De geschiedenis van Valerie Solanas, de vrouw die in 1968 eventjes wereldberoemd werd, omdat ze Andy Warhol neerschoot. Een aanslag die de kunstenaar nooit goed heeft kunnen verwerken.

Poison

1991 | Drama, Sciencefiction, Komedie

Verenigde Staten 1991. Drama van Todd Haynes. Met o.a. Edith Meeks, Larry Maxwell, Scott Renderer, Millie White en Susan Norman.

Drie verhalen van de bekende Franse schrijver Jean Gen[KA4]et op compacte en verrassende manier in beeld gebracht: HERO is gebaseerd op [KL]Notre-Dame des fleurs[KLE] met een zeven-jarige knaap die zijn vader vermoordt; in HORROR (Journal du voleur) wordt op SF-achtige, B-filmwijze het trieste verhaal verteld van een geleerde die door het drinken van zijn eigen brouwsel verschrikkelijk misvormd en moorddadig wordt; HOMO refereert naar Le Miracle de la rose over de tragische relatie in een Franse gevangenis tussen een misdadiger een nieuwe gevangene. Meesterlijke filmstijl, verschillend van verhaal tot verhaal. Goed voor de hoofdprijs van het Sundance Film Festival 1991.