Joseph E. Romero

Componist

Joseph E. Romero is componist.
Er zijn 12 films gevonden.

Alfred Hitchcock presents: Final Arrangements

1961 | Mysterie, Misdaad, Korte film

Verenigde Staten 1961. Mysterie van Gordon Hessler. Met o.a. Martin Balsam, Vivian Nathan, O.Z. Whitehead, Slim Pickens en O.Z. Whitehead.

Door een ongeluk op Ha[KA3]iti is Elsie Compson (Nathan) invalide en ze heeft het ene gebrek na het andere. Zij drijft haar artsen tot wanhoop met haar klachten. Zij heeft besloten, dat haar man Leonard (Balsam) de schuld draagt en vervolgens maakt zij zijn leven tot een ware hel. Het is voorbij voor Leonard met de avontuurlijke reizen. Hij droomt nog maar van een ding: scheiden van Elsie. Af en toe bezoekt hij Mr. Bradshaw (Pickens), die in curiosa handelt en zo legt Leonard de hand op een blaaspijp met giftige pijltjes en een levensgevaarlijke Perzische dolk. Bij een begrafenisonderneming bestelt Leonard de duurste mahoniehouten kist (vijfduizend dollar), laat die afleveren als hij zijn levensverzekering heeft verzilverd en een pijnloos rattengif heeft gekocht. Zo is hij klaar voor een lange, verre reis, want verder leven met Elsie is meer dan ondraaglijk. Een glas melk vormt de clou van de geschiedenis en wij kunnen bevroeden wie er van een lange reis terugkeert en wie niet. Fraaie rollen van Balsam, Nathan en Pickens. Het scenario is van Robert Arthur naar een kort verhaal van Lawrence A. Page. Het camerawerk is van Neal Becker. Aflevering 226.

Alfred Hitchcock presents: Cop for a Day

1961 | Mysterie, Misdaad, Korte film

Verenigde Staten 1961. Mysterie van Paul Henreid. Met o.a. Walter Matthau, Glenn Cannon, Carol Grace, Bernard Fein en Rob Reiner.

Kleine misdadigers Phil (Matthau) en Davey (Cannon) overvallen een wisselloper (Begley) en maken 18.000 dollar buit. De nerveuze Davey had echter de zaak uit de hand laten lopen en zijn revolver getrokken. Later overleed de geldloper aan zijn verwondingen. Er is echter een vrouw (Dudley), die overval gezien heeft. Deze getuige krijgt politiebescherming. Zonder Davey op de hoogte te stellen bemachtigt Phil het uniform van een politieman, dringt door tot de vrouw en doodt haar zonder dat iemand iets merkt. Nog gekleed in het uniform keert hij huiswaarts, waarop Davey hem aanziet voor een echte smeris. Hij trekt wederom zijn revolver... Het scenario van Henry Slesar naar zijn eigen verhaal gaat over de bedrieger die wordt bedrogen. Matthau heette toen nog Matuschanskavasky en stond net zoals Reiner, die met zijn voornaam Robert op de aftiteling staat, aan het begin van een veelbelovende carrière. Het camerawerk is van John L. Russell. Aflevering 4 van het zevende seizoen, nummer 233 van 268.

Alfred Hitchcock Presents: You Can't Trust a Man

1961 | Mysterie, Misdaad, Korte film

Verenigde Staten 1961. Mysterie van Paul Henreid. Met o.a. Polly Bergen, Joe Maross, Frank Albertson, Walter Kinsella en Claire Carleton.

Mrs Newman (Bergen) alias Christal Coe is een oplichtster en mannenverslindster. Haar man Tony Newman (Maross) neemt de schuld op zich van een door haar gepleegde fraude en draait voor zeven jaar de bak in. Ondertussen verslijt Christal enkele mannen met wie ze de bloemetjes buiten zet en maakt zelfs carrière als zangeres. Haar laatste verovering is een oude snoeperd die een paar oliebronnen bezit. Tony voelt zich machteloos over het losbandige gedrag van Christal en als hij weer op vrije voeten is, wil hij een hartig woordje met haar spreken. Christal kan natuurlijk geen arme gevangenisboef gebruiken, want zij wil haar luxe leventje niet in gevaar brengen. Ze schiet Tony pardoes dood en beweert tegenover de politie dat ze uit zelfverdediging gehandeld heeft toen haar jaloerse echtgenoot haar bedreigde. Aanvankelijk wordt haar verhaal geslikt, maar men ontdekt dat Tony in de gevangenis een belangrijke uitvinding op het gebied van de elektronica had gedaan en daardoor miljonair geworden was. Christal was zijn erfgename - alleen wist ze het niet. Nu had ze een motief in de ogen van het openbaar ministerie, dat op zijn beurt niet weet dat zij niet op de hoogte was. De bedriegster werd eindelijk bedrogen. Een kort, boos sprookje uit de grijze filmoudheid dat nog altijd heel aangenaam is om naar te kijken. De regie van Henreid is goed. Het scenario is van Helen Nielsen naar haar eigen verhaal. Het camerawerk is van Neal Beckner. Aflevering 220.

Alfred Hitchcock Presents: The Matched Pearl

1961 | Mysterie, Misdaad

Verenigde Staten 1961. Mysterie van Alfred Hitchcock. Met o.a. John Ireland, Ernest Truex, Emilie Genest, Michael King en Sharon Farrell.

TASHet scenario is van Henry Slear. Het camerawerk is van John L. Russell Jr.

Alfred Hitchcock Presents: The Little White Frog

1961 | Mysterie, Misdaad

Verenigde Staten 1961. Mysterie van Alfred Hitchcock. Met o.a. Herbert Marshall, Tom Helmore, Julie Adams, Jacqueline Mayo en Roy Dean.

TASHet scenario is van Stirlin Silliphant. Het camerawerk is van John L. Russell, Jr.

Alfred Hitchcock Presents: Self Defense

1961 | Thriller

Verenigde Staten 1961. Thriller van Paul Henried. Met o.a. George Nader, Audrey Totter, Steve Cravers, David Carlile en Jesslyn Fax.

Radiopresentator Gerald Clarke (Nader) schiet de jonge overvaller van een drankwinkel neer. Alhoewel de politie het als zelfverdediging beschouwt wordt Gerald gekweld door wroeging, het gevolg van een shock tijdens de oorlog. In de wachtkamer van het commissariaat maakt hij kennis met Mrs. Phillips (Totter), de moeder van het slachtoffer. Van haar verneemt hij dat het wapen van de jongen niet eens geladen was. Ze maakt een afspraak met Gerald. Ze wil precies weten wat er gebeurd is. Goed opgebouwde psychologische thriller met een onverwacht einde. Nader speelt zijn rol met de nodige twijfel en gevoeligheid, terwijl Totter wat al te koel overkomt. Een typische aflevering van deze cultreeks, gemaakt door veteraan-acteur Henried. John T. Kelley schreef het scenario. Achter de camera stond Neal Beckner.

Alfred Hitchcock Presents: Bang! You're Dead

1961 | Thriller

Verenigde Staten/Verenigd Koninkrijk 1961. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Billy Mumy, Steve Dunne, Biff Elliott, Lucy Prentiss en Juanita Moore.

De kleine Jackie Chester (Mumy) is bezeten van westerns en loopt daarom steeds met een speelgoedrevolver rond. Op de dag dat zijn oom Rick (Dunne) terugkeert uit Afrika, ontdekt hij in diens koffer een echt pistool. Hij gelooft dat het een cadeautje van oom Rick voor hem is en hij loopt ermee naar buiten zonder dat iemand het merkt. Er zitten kogels in en Jackie spant de veer. Hij richt het op de mensen die hij tegenkomt, zonder dat iemand zich bedreigd voelt. Iedereen denkt dat het maar een spelletje is, maar de kijker weet dat het elk ogenblik kan afgaan. Dat is voor Hitchcock voldoende om je het zweet in de handen te doen krijgen. Knap scenario van Harold Swanton, naar een verhaal van Margery Vosper. Uitstekend spel van de jonge Mumy. Het camerawerk is van John L. Russell.

Alfred Hitchcock Presents: Sybilla

1960 | Thriller

Verenigde Staten 1960. Thriller van Ida Lupino. Met o.a. Barbara Bel Geddes, Alexander Scourby, Bartlett Robinson, Madge Kennedy en Gordon Wynn.

Na een leven als verstokt vrijgezel huwt de rijke Horace Meade (Scourby) eerder onverwacht Sybilla (Bel Geddes). Hij heeft in de loop der jaren heel wat vaste gewoontes aangenomen en daar wil hij, ook na zijn huwelijk niet van afwijken. Zij respecteert zijn privacy. In alles blijkt ze de perfecte vrouw te zijn. Haar volledige toegewijdheid begint hem langzaamaan te verstikken. Het leven met haar wordt een hel voor hem. Hij besluit haar te doden, maar een bepaalde uitlating van haar maakt hem duidelijk dat hij ervoor moet zorgen dat ze in geen geval mag sterven. Knappe vingeroefening in het opdrijven van een macabere sfeer zonder de minste fysische bedreiging. Liefde wordt hier voorgesteld als een drug en een overdosis kan schadelijk zijn. Bel Geddes schittert in haar onderdanige rol van vrouw die alles opoffert voor haar man. Zij slaagt er moeiteloos in om het gevoel dat deze krijgt op de kijker over te brengen. Sublieme regie van Lupino, die geen beeld teveel gebruikt om het verhaal naar een sterke finale te loodsen. Charlotte Armstrong baseerde haar scenario op een kort verhaal van Margaret Manners. John F. Warren stond in voor de fotografie.

Alfred Hitchcock Presents: A Crime For Mothers

1960 | Thriller

Verenigde Staten 1960. Thriller van Ida Lupino. Met o.a. Claire Trevor, Biff Elliot, Patricia Smith, Howard McNear en Robert Sampson.

Na zeven jaar verschijnt Mrs. Mead (Trevor) opnieuw in het leven van de Birdwells, die destijds haar dochtertje Elaine, waar ze zich nooit iets van aangetrokken heeft, als baby adopteerden. Nu wil ze haar kind terug of anders een mooi bedrag in geld voor haar persoonlijk onderhoud. Mrs. Mead is echter meer dronken dan nuchter en de Birdwells zetten haar aan de deur. Via advocaten tracht ze er een zaak van te maken, maar niemand wil haar helpen. Ze heeft haar reputatie tegen. Dan ontmoet ze Phil Ames (Elliot), een privé-detective. Deze stelt haar voor het kind te kidnappen en er een hoog losgeld voor te eisen. Hierin ziet ze de oplossing van haar problemen. Een schitterend opgebouwde thriller rond een moeder die de naam niet waardig is. Trevor zet een prachtige creatie neer van een gevallen vrouw die bij de minste gelegenheid naar de fles grijpt. De suspense gaat doorlopend crescendo tot het onverwachte einde. Henry Slesar, een vaste medewerker van Hitchcock, bewerkte zijn eigen kort verhaal tot scenario. Voor de fotografie tekende John F. Warren.

Alfred Hitchcock Presents: Man From The South

1959 | Thriller

Verenigde Staten 1959. Thriller van Norman Lloyd. Met o.a. Steve McQueen, Peter Lorre, Neile Adams, Katherine Squire en Tyler McVey.

Een na[KA3]ieve jongeman (McQueen) uit het zuiden gaat in Las Vegas een vreemde weddenschap aan met een sinister personage (Lorre): indien hij zijn aansteker tien maal na elkaar kan doen branden zonder [KA1]e[KA1]en misser krijgt de jonge kerel diens luxueuze wagen. Mist hij echter een enkele maal zal de man, als tegenprestatie, de pink van de linkerhand van de jongeman kappen. Een vreemd verhaal dat onder hoogspanning verfilmd werd. De regisseur (ex-acteur Lloyd en vaste medewerker van Hitchcock) gebruikt elk detail om de spanning op te drijven. Hoe eenvoudig en rechtlijnig het verhaal ook is, toch zit het vol onverwachte wendingen. McQueen, toen nog een jonge acteur met enkel de tv- reeks WANTED: DEAD OR ALIVE op zijn palmares, heeft duidelijk reeds het nodige flegma om zijn personage waar te maken, terwijl Lorre weinig problemen heeft om de psychisch gestoorde gokker neer te zetten. Het einde komt als een schok over. William Fay baseerde zijn scenario op een verhaal van Roald Dahl, waarvan Hitchcock meerdere verhalen in deze reeks opnam, o.a. het schitterende LAMB TO THE SLAUGHTER, dat door de meester zelf verfilmd werd. Fotografie is van Lionel Lindon.

Alfred Hitchcock presents: The Young One

1957 | Thriller, Familiefilm

Verenigde Staten 1957. Thriller van Robert Altman. Met o.a. Carol Lynley, Vince Edwards, Stephen Joyce, Jeanette Nolan en Rusty Lane.

Opstandige, knappe zeventien-jarige Janice (Lynley) heeft een grondige hekel aan haar superstrenge tante Mary (Nolan), die haar opvoedt na het overlijden van haar moeder. Ze wil weg uit het verstikkende stadje. Daarom wil ze trouwen met haar vriendje Stan (Joyce), want dan kunnen hem samen smeren. Stan blijft dit voor zich uitschuiven, waarop ze onenigheid krijgen. Dan ontmoet ze Tex (Edwards) in wie ze de man van de wereld ziet. Ze lokt Tex om met haar mee naar huis te gaan, maar alles verloopt totaal niet zoals ze het gepland had. De jonge Altman is duidelijk te herkennen in het portret van een rijpe tiener die zich aan iedere vorm van gezag probeert te ontrekken. De scherpe karaktertekening, de beschrijving van het milieu, de donkere sfeer, in alles herken je de hand van de latere meester. Lynley schmiert wel eens, maar dat wordt toch heel aanvaardbaar gebracht. Het scenario van Sarett Rudley naar een verhaal van Phillip S. Goodman en Sandy Sax is heel aardig, omdat het onvoorspelbaar is. Het camerawerk is van Lionel Lindon. Aflevering 9 van het derde seizoen, nummer 87 van 268.

Alfred Hitchcock Presents: Bad Actor

1956 | Thriller

Verenigde Staten 1956. Thriller van John Newland. Met o.a. Robert Duvall, Carole Eastman, Charles Robinson, David Lewis en William Schallert.

Bart Collins (Duvall) is een ambitieuze jonge acteur, maar zijn agressieve karakter pleit tegen hem. Zijn agent, Ed Bolling (Lewis) heeft weer een auditie geregeld, maar Bart is ervan overtuigd dat zijn concurrent Jerry Lane (Charles Robinson) de rol zal krijgen. 's Avonds komt hij hem per toeval tegen in een bar en nodigt hem uit bij hem thuis. Lang duurt het niet of het komt tot een ruzie. Resultaat: Jerry maakt een ongelukkige val en blijft dood liggen. Bart bedenkt een listig plan om het lijk te doen verdwijnen. Goed opgebouwde thriller waarin zeer weinig lokaties gebruikt worden. De jonge Duvall levert een uitstekende prestatie, zeven jaar voor zijn speelfilmdebuut. Zijn zenuwachtigheid zal hem echter verraden en door dit sterke nummertje, dat herinneringen oproept aan Hitchcocks ROPE, bewees hij in elk geval geen 'bad actor' te zijn. Robert Bloch bewerkte een kort verhaal van Max Franklin. Achter de camera stond John F. Warren.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Joseph E. Romero op televisie komt.

Reageer