Lucienne Hamon

Acteur, Componist

Lucienne Hamon is acteur en componist.
Er zijn 19 films gevonden.

Aïe

2000 | Romantiek, Komedie, Fantasy

Frankrijk 2000. Romantiek van Sophie Fillières. Met o.a. André Dussollier, Hélène Fillières, Emmanuelle Devos, Anne Le Ny en Lucienne Hamon.

Robert (Dussollier) is rond de vijftig. Hij lijdt aan allerlei neuroses en complexen en is daarom nog steeds niet getrouwd. Hij eet liever bij zijn vader (Pascal) en moeder (Casadesus) en blijft dan uit angst voor het donker bij hen slapen. Zijn zus Marie (Le Ny) sleept hem mee naar de kraamafdeling van het ziekenhuis om hem te laten kennismaken met Claire (Devos) die juist bevallen is van een baby. Ze hoopt hem te koppelen, want Marie heeft een verhouding met de vader. Marie wist niet dat Robert en Claire elkaar kenden en dat ze een inmiddels uitgedoofde relatie hadden. In een restaurant trekt Robert de stoute schoenen aan als hij Marie-Pierre (H[KA1]el[KA2]ene Filli[KA2]eres) ziet. Zij is de serveerster, die net aan haar lunchpauze is begonnen. Robert spreekt haar op onhandige wijze aan, maar haar reactie is overrompelend: ze wil hem best gelukkig maken en ze stelt hem voor om een romantische affaire te hebben. Ze heeft de bijnaam A[KA3]ie. Ze kotst regelmatig en ruikt daarna uit haar mond. Dan heeft Robert het wel weer gehad. Ze belanden evenwel onafhankelijk en na elkaar, onaangekondigd in Claire`s woning en moeten zich samen verstoppen in een grote kast als Claire`s vriend thuiskomt. Ze hervatten de afgebroken weg en als zij Robert mee naar huis neemt, stelt ze hem voor aan haar vader (Rimoux) en moeder (Hamon), die even idioot zijn als de ouders van Robert. Ze eindigen samen in bed. A[KA3]ie en haar ouders zijn van buitenaardse afkomst, maar hun planeet lijkt bijna als twee druppels op onze goede oude aarde (de grote vakantie is in juni in plaats van augustus, maar die vlieger gaat eigenlijk alleen maar op voor Frankrijk). Het scenario van regisseuse Sophie Filli[KA2]eres mag beslist origineel genoemd worden. Het bestaat uit grappige, losse dialogen die tot een bepaalde samenhang zijn gebracht. De rollen, met name Dussollier en H[KA1]el[KA2]ene Filli[KA2]eres (de zuster van regisseuse Sophie) zijn aardig en het resultaat is een aparte maar onderhoudende film, die goed is voor menige brede glimlach. Helaas is het einde teleurstellend. De rolprent werd vijf dagen achtereen vertoond in de Screening Room in New York en leverde slechts 660 dollar op - een forse tegenvalller voor een miljoenenstad. Wie in Amerika een film uitbrengt moet hem laten indubben, over een reclamebudget van ettelijke miljoenen dollars beschikken, en hem in veel zalen tegelijk laten uitkomen, hetgeen zeer kostbaar is omdat je een evenredig aantal zeer kostbare kopieën moet laten vervaardigen. Het camerawerk is van Christophe Pollock.

Louis la brocante : Louis et les amoureux du manège

1999 | Komedie

Frankrijk 1999. Komedie van Maurice Frydland. Met o.a. Victor Lanoux, Evelyne Buyle, Betty Bomonde, Océane Mozas en Loïc Corbery.

Uit vriendschap voor Tourette (Masson) koopt antiekhandelaar Louis Romand (Lanoux) de paardenmolen op het dorpsplein. De burgemeester wil deze van de hand doen omdat hij niet aan de veiligheidsvoorschriften zou voldoen. Terwijl ze onderhandelen merkt Louis een meisje dat een briefje verbergt in een van de paarden. Het is Kim (Mazas), de Aziatische au-pair in dienst van de jonge weduwnaar Vincent Beaumont (Vaudaux). Het meisje is verliefd op Xavier (Corbery), de zoon van de lokale cafébaas. Beaumont wil niets weten van deze verliefdheid en hij houdt Kim als het ware gevangen. Maar Louis besluit de twee geliefden te helpen. Onder het mom van een tragi-komedie brengt de film het probleem van de uitbuiting van jonge vrouwen uit de derde wereld, die in Frankrijk hopen een betere toekomst te vinden. De stijl van de film zal ongetwijfeld in de smaak vallen van de nostalgisch-romantische zielen en Lanoux weet als geen ander de juiste noot te raken. Geen hoogvlieger, maar best te smaken amusement. Michèle Letellier schreef het scenario. Fotografie is van Jean Monsigny.

Le Matador

1998 | Misdaad, Avonturenfilm

Frankrijk 1998. Misdaad van Michel Vianey. Met o.a. Thierry Rey, Stéphane Jobert, Jean-Marie Winling, Caroline Berg en Pascale Vignal.

Yann (Rey) is een geharde flic die door de Parijse onderwereld gevreesd wordt. Ze gaven hem de bijnaam de Matador. Op een dag wint hij de grote pot van de lotto en hij verandert onmiddellijk zijn leven: politie en Parijs laat hij achter zich liggen en vestigt zich in Arles, waar hij met zijn vrienden Eric (Jobert) en Anne (Vignal) geïnvesteerd heeft in een brasserie. Aan de Cöte d'Azur ontpopt hij zich tot een soort gigolo die rijke dames verleidt om hen telkens een klein fortuintje te ontfutselen. Dat geld gebruikt hij dan om minderbedeelden te helpen. Zwakke mengeling van Arsène Lupin en Robin Hood in de pilot van wat een nieuwe serie moest worden. Het gaat er evenmin origineel als opwindend aan toe, de film sleurt zich voort naar een weinig explosieve climax. Acteerprestaties staan in evenredigheid met de afwezige spanning. Om van deze ondermaatse productie te bekomen kan je beter nog eens TO CATCH A THIEF zien. Jacques Kirsner bedacht het personage en schreef het scenario samen met Jorge Amat. Fotografie van Tomasz Cichawa.

Le prix de l'espoir

1997 | Romantiek, Drama

Frankrijk 1997. Romantiek van Josée Yanne. Met o.a. Pierre Arditi, Evelyne Bouix, Philippe Volter, Françoise Christophe en Jean-Louis Richard.

Pierre (Arditi) en Benjamin (Volter) zijn onderzoekers in een belangrijk hospitaal in Parijs. Op een dag krijgen ze het bezoek van Christine (Bouix), die de symptomen vertoont van de mysterieuze ziekte die ze sinds jaren onderzoeken. Pierre voelt zich aangetrokken tot de jonge vrouw en in overleg met haar besluit hij haar een nieuwe, nog experimentele behandeling te geven. Een film die een andere kijk geeft op het beroep van dokter. Arditi is een menselijke figuur voor wie het welzijn van de patiënt boven de financiële vergoeding gaat. Voor hem komt emotie voor de wetenschap. Toch kan de film niet helemaal overtuigen, daarvoor komt de liefdesgeschiedenis te geforceerd over. Medisch journalist Hervé Hamon schreef het scenario samen met Chantal de Rudder. Achter de camera nam Dominique Le Rigoleur plaats.

Le monde est un grand Chelm

1996 | Animatie, Familiefilm, Komedie

Duitsland/Hongarije/Frankrijk 1996. Animatie van Albert Hanan Kaminski.

De Almachtige stuurde na de schepping van de wereld drie engeltjes die de mensheid intelligentie, wijsheid en waanzin moesten schenken - dat laatste was nodig voor het evenwicht. De dwaasheid kwam per ongeluk neer op een vlekje op de kaart, dat Chelm heet. Een jonge wees van elf jaar, Aaron, wordt er heen gestuurd om bij zijn tante Sarah en oom Schlemiel te wonen. Oom en tante zijn niet al te snugger en het lot van het hele dorp komt in handen van de dappere, slimme Aaron en zijn sprekende geit Zlateh. Als een tovenaar het duivelsmonster, de Golem, het gehucht laat overvallen en paniek zaaien, redt Aaron niet alleen de gehele bevolking, maar behoedt en passant de mensheid voor een ramp. Het dorpje Chelm is helaas vernietigd en de bewoners trekken de vier windstreken in om een nieuw bestaan te vinden. Deze Disney-achtige tekenfilm is gebaseerd op de vertellingen voor kinderen (Stories for Children) van Nobelprijswinnaar Isaac Bashevis Singer, maar het echte werk uit de studio van Uncle Walt is technisch gezien toch superieur. De film is zeer geschikt voor het kleutervolkje dat nog niet kan lezen en schrijven, maar dan moet hij wel buiten het Engelse taalgebied zijn ingedubd en ontdaan van jiddische uitdrukkingen om hem gemakkelijker te kunnen volgen. In de Franstalige versie worden de liedjes gezongen door de stemmen, die de personages doen; in de Engelstalige versie met o.a. de stemmen van Fyvush Finkel als de verhaalstem, Tommy Michaels als Aaron, Tovah Feldshuh als tante Sarah en Zlateh de geit, Ronn Carroll als oom Schlemiel, Harry Goz als Gronam Ox en Ivy Austin als The Lantuch. Het scenario is van Jacqueline Galia Benousilio en regisseur Kaminski. De liedjes in de oorspronkelijke versie zijn Sheldon Harnick. Werktitel: THE REAL SCHLEMIEL.

Echappée belle

1995 | Drama

Frankrijk 1995. Drama van Jérôme Enrico. Met o.a. Christian Charmetant, Viktor Miletic, Emmanuelle Devos, Raphaëline Goupilleau en Lucienne Hamon.

Sinds zijn moeder het gezin verlaten heeft leeft de elf- jarige Miletic samen met zijn vader Charmetant. Ze kunnen best met elkaar opschieten en de jongen is ervan overtuigd dat zijn moeder zal terugkeren. Zijn vader is echter een andere mening toegedaan en doet zijn best een nieuwe moeder te zoeken voor zijn zoon. Wanneer hij hem op een dag aan zijn nieuwe vriendin, Devos, voorstelt, komt het tot een breuk tussen vader en zoon. De geschiedenis van een gevoelige jongen die de scheiding van zijn ouders niet kan verwerken en die een ware machtsstrijd voert met de nieuwe vriendin van zijn vader die geen partij kan kiezen. Gevoelig, maar soms op het randje van het oversentimentele, gemaakte reflectie op de complexiteit van een vader-zoon relatie. Claude Gutman en Enrico baseerden hun scenario op de romans Toufdepoil en La folle cavale de Toufdepoil van Gutman. Fotografie van Michel Abramowicz. Formaat 16/9.

Ce que savait Maisie

1995 | Komedie

Duitsland/Frankrijk 1995. Komedie van Edouard Molinaro. Met o.a. Evelyne Bouix, Stéphane Freiss, Catherine Samie, Matthias Habich en Sophie Duez.

Begin twintigste eeuw. De twaalfjarige Martel ziet met lede ogen aan hoe haar ouders, baron Freiss en zijn vrouw Bouix, besluiten uit elkaar te gaan. Hun scheiding gebeurt in alle vriendelijkheid, zonder dat er diepe wonden ontstaan. Het meisje houdt haar ouders nauwlettend in de gaten, volgt hun nieuwe romantische escapades in hun hoop een nieuw gezinsleven te starten. Martel besluit haar lot in eigen handen te nemen en hen allebei aan iemand te koppelen. De huwelijkscrisis van volwassen mensen bekeken door de ogen van een klein meisje, een delicaat onderwerp dat door regisseur/scenarist Molinaro met veel gevoel behandeld werd, ook al mist hij de typisch verfijnde Britse humor uit de roman van Henry James. De kleine Martel is een revelatie in de rol van Maisie. Michael Epp zette het allemaal op film. Formaat 16/9.

Target of Suspicion

1994 | Mysterie, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten/Frankrijk 1994. Mysterie van Bob Swaim. Met o.a. Tim Matheson, Lysette Anthony, Alain Saint Alix, Noémie Kocher en Ronald Guttman.

Nick Matthews (Matheson) is een na[KA3]ieve Amerikaanse geleerde die min of meer bij toeval een heel populair parfum ontwikkelt. Hij gaat naar Parijs om de Europese distributie ervan te begeleiden en heeft daar een korte en onschuldige ontmoeting met model Julie Dormoy (Kocher), die later wordt aangerand en vermoord, waarbij Matthews de belangrijkste verdachte is.

Danse avec la vie

1994 | Drama

Frankrijk 1994. Drama van Michel Favart. Met o.a. Catherine Aymerie, Didier Flamand, Patrick Dupond, Véronique Tamaccio en Lucienne Hamon.

Dit is het trieste verhaal over een ongelukkig huwelijk en de enige dochter, die aan anorexia nervosa lijdt. Het gebrek aan eetlust wordt veroorzaakt door faalangst van het zielige kind en prestatiedrang van de gefrustreerde moeder. De vader is oppervlakkig, maar succesvol in zijn werk, waardoor hij niet de juiste aandacht voor zijn gezin heeft. Kortom een klassieke situatie met de bekende clich[KA1]es. Wie behoefte heeft om toch te kijken, wil het naadje van de kous weten: moeder Aymerie was een voormalig danseres bij de Parijse opera en haar dochter (Tamaccio) heeft danstalent. Ze moet dus in moeders voetsporen en het meisje danst en traint tot ze erbij neervalt en het bijna te laat is. Treurig. Het weinig verheffende scenario is van Virginie Brac en het ondiepe geheel werd geproduceerd als kijkbuisvoer door Gaumont Télévison en een regionale Franse omroep.

Single

1992 | Romantiek, Komedie

Frankrijk 1992. Romantiek van Michel Boisrond. Met o.a. Sabine Haudepin, Fanny Cottençon, Pierre-Loup Rajot, Yann Babilée en Lucienne Hamon.

Flauwe tragikomedie over een jonge vrouw, die vergeefs op zoek is naar de ware liefde. Na de zoveelste ruzie geeft Marie (Haudepin) haar vriend Philippe (Rajot) definitief de bons. Ze geniet met volle teugen van haar nieuwe bestaan als single. Althans zo doet zij zich voor tegenover haar hartsvriendin Claire (Cotten[KA10]con) en haar moeder (Hamon). In werkelijkheid lijdt ze onder de eenzaamheid en de onmacht iemand aan zich te binden. De vraag is wie er geïnteresseerd is in de relatieproblemen van Marie en waarom juist daarover een film gemaakt moest worden. Het scenario is van Annette Carducci, die hierop misschien antwoord kan geven. Het camerawerk is van Jacques Audrain. Ook bekend als SÉPARÉMENT VÔTRE.

Becoming Colette

1991 | Biografie, Drama

Verenigde Staten/Duitsland 1991. Biografie van Danny Huston. Met o.a. Klaus Maria Brandauer, Mathilda May, Virginia Madsen, Paul Rhys en Jon van Dreelen.

Onwaarachtige biografie over de voor haar tijd vrij beruchte Franse romanschrijfster Colette (May), die als onnozel gansje uit de provincie uitgever Willy (Brandauer) trouwt. Hij geeft haar sensuele geschriften onder zijn naam uit en haalt haar over een triootje te vormen met hun vriendin Polaire (Madsen). Later krijgt hij een koekje van eigen deeg. Regisseur Huston is de zoon van zijn beroemde vader John. Scenario van Ruth Graham. Camerawerk van Wolfgang Treu.

Le codicille

1989 | Drama

Frankrijk 1989. Drama van Marcel Moussy. Met o.a. Frédéric de Pasquale, Lucienne Hamon en Henri Serre.

Een naargeestige geschiedenis over het gekonkel rond het codicil in het testament van een oude senator. De familieruzies staan centraal. De overeenkomst met NOEUD DE VIPERES (François Mauriac) is verwarrend, hoewel het hier gaat om een armzalige versie daarvan. Een zeurderig melodrama was het sowieso al, maar deze tv-regisseur, die ooit debuteerde met een bioscoopfilm, is evemin nooit een hoogvlieger geweest. Hoewel de talentvolle acteurs hun best deden, konden ook zij niets van deze aaneenschakeling van cliché's maken. Erger dan

I want to go home

1989 | Komedie

Frankrijk 1989. Komedie van Alain Resnais. Met o.a. Gérard Depardieu, Adolph Green, Micheline Presle, Laura Benson en Linda Lavin.

In Frankrijk wordt een expositie georganiseerd ter ere van de tekenfilmregisseur Joe Wellman, die er voor de gelegenheid heenreist. Zijn dochter studeert in Parijs aan de universiteit en ziet haar vader zelden. Zij heeft weinig waardering voor zijn werk, dat zij nauwelijks als serieus kan zien. Wel zou ze graag de hoogleraar van Gauthier, gespecialiseerd in Flaubert, ontmoeten, maar weet niet dat deze weer bewondering voor haar vader heeft. Aan dit thema verbindt Alain Resnais schitterende variaties op de gevoelige en de wat de vormgeving betreft uiterst precieze wijze die we van hem kennen. Het zal niet zijn meest belangrijke film zijn, maar er gaat een bepaalde charme vanuit en natuurlijk gaat het ook altijd om rake typeringen. Scenario van Jules Feiffer. Camerawerk van C. Van Damme en Gilbert DuHalde.

Force Majeure

1989 | Drama, Thriller

Frankrijk 1989. Drama van Pierre Jolivet. Met o.a. Patrick Bruel, François Cluzet, Kristin Scott Thomas, Alan Bates en Sabine Haudepin.

Drie jongemannen ontmoeten elkaar tijdens een vakantie in Azië en raken bevriend. Alvorens naar Frankrijk terug te keren geven twee van hen aan Hans, die achterblijft, de rest van de hashies die zij als toeristen hebben gekocht. Enige maanden later laat een advocaat van Amnesty hen weten dat Hans ter dood is veroordeeld wegens drugshandel, tenzij ze voor hun aandeel in de zaak uitkomen. Rond dit serieuze thema heeft Jolivet een harde, heldere, wrange en compromisloze film gemaakt. Soms wat eentonig maar het boeiende spel weet dit ingehouden werk niettemin een behoorlijke dosis gevoeligheid mee te geven.

Cours privé

1986 | Drama, Thriller

Frankrijk 1986. Drama van Pierre Granier-Deferre en Denys Granier-Deferre. Met o.a. Elizabeth Bourgine, Michel Aumont, Xavier Deluc, Sylvia Zerbib en Emmanuelle Seigner.

Jeanne, een verleidelijke lerares op een privé- instelling, komt in opspraak door anonieme brieven en foto's van pornografische aard. Eenmaal ontslagen heldert zij de zaak op en blijkt de directeur - verliefd op haar en afgewezen - de hoofdschuldige te zijn. Hij pleegt zelfmoord en Jeanne kan haar carrière op een andere school weer oppakken. Een interessant scenario en goede spelers, maar de regisseur kon zijn thema niet de baas. Scenario van regisseur Granier-Deferre, Jean-Marc Roberts en Christopher Frank naar het verhaal Portrait craché van Frank.

Le Mystère Alexina

1985 | Drama

Frankrijk 1985. Drama van René Féret. Met o.a. Philippe Vuillemin, Valérie Stroh, Véronique Silver, Bernard Freyd en Marianne Basler.

Een getrouwe bewerking van Mémoires d'un hermaphrodite français du XIXe siècle, geschriften die door Michel Foucault ontdekt en uitgegeven zijn. Pas tegen de tijd dat zij onderwijzeres wordt, ontdekt Alexina dat zij in werkelijkheid een man is. Dat is te wijten aan haar uiterst vrome opvoeding die, kenmerkend voor die tijd, ervoor zorgde dat zij haar lichaam totaal niet kende noch iets wist over seksualiteit. Alexina pleegt dan ook zelfmoord. Een verstikkende verfilming van de zeden uit die periode, de heersende hypocrisie en de taboes. Echter te didactisch, waardoor er een hiaat ontstaat tussen het beeld en de overvloedige woorden. Opvallende fotografie van Bernard Zitzerman.

Premier voyage

1979 | Familiefilm, Avonturenfilm

Frankrijk 1979. Familiefilm van Nadine Trintignant. Met o.a. Marie Trintignant, Vincent Trintignant, Patrick Chesnais, Richard Berry en Lucienne Hamon.

Na de dood van haar moeder ontvlucht een meisje met haar vijf-jarig broertje het vooruitzicht van aparte pleeggezinnen; ze gaan de vader zoeken, een booteigenaar in Antibes. Na een lange tocht (te voet en liftend) en de nodige avonturen onderweg wordt het doel bereikt. De sympathiek opgezette film heeft kwaliteit door het opmerkelijke spel van de kinderen van de regisseuse, maar mist overtuigingskracht door het ontbreken van ontberingen onderweg zodat de aandacht moet worden vastgehouden door loze suspense-effecten (meer nog in de nadrukkelijke muziek dan in de scènes). Het happy end komt als een opluchting, minder vanwege medegevoel met de jonge helden dan om het feit dat de film eindelijk afgelopen is.

Un Neveu silencieux

1976 | Drama

Frankrijk 1976. Drama van Robert Enrico. Met o.a. Lucienne Hamon, Jean Bouise, Sylvain Seyrig, Joël Dupuis en Renée Faure.

Een gezin met een zes-jarig mongools zoontje brengt een vredige vakantie door tot de verdere familie arriveert die de aanwezigheid van het zwijgende neefje met een toenemende duidelijkheid verwerpt. Als hij een dodelijke val van de kustrotsen heeft gemaakt, wordt door hen wel de begrafenis georganiseerd 'zoals het hoort'. De ouders weigeren deze hypocrisie en vertrekken. Dit genuanceerd portret van de reacties op een 'smet op een normale familie' wordt zonder zwart- witoverdrijving getekend en geacteerd en krijgt een ontroerende authenticiteit door de vanzelfsprekende aanwezigheid van de echte mongool Joël Dupuis.

La Belle vie

1964 | Drama, Komedie

Frankrijk 1964. Drama van Robert Enrico. Met o.a. Frédéric de Pasquale, Josée Steiner, Françoise Giret, Lucienne Hamon en Grégory Chamara.

Ex-dienstplichtige ontmoet allerhande problemen bij terugkeer in burgermaatschappij: huwelijk, woningnood, werkloosheid. Net als zijn situatie er rooskleuriger begint uit te zien, wordt hij gemobiliseerd voor oorlog in Algerije. Sympathieke en sobere kroniek van alledaagse gebeurtenissen werd drie jaar door Franse censuur getroffen om referenties aan oorlogssituatie.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Lucienne Hamon op televisie komt.

Reageer