George Barnes (1892-1953): camera.
Er zijn 24 films gevonden.

The War of the Worlds

1953 | Sciencefiction, Actiefilm

Verenigde Staten 1953. Sciencefiction van Byron Haskin. Met o.a. Gene Barry, Les Tremayne, Ann Robinson, Lewis Martin en Henry Brandon.

Vijftien jaar nadat Orson Welles Amerikaanse radioluisteraars de straat opjoeg met zijn hoorspelversie van H.G. Wells' sciencefictionroman, verscheen deze eerste en nog altijd beste verfilming. De marsmannetjes landen in de VS in plaats van in Engeland, maar verder wordt het boek aardig trouw gevolgd. Voor beelden van ravage en oprukkende legers werd archiefmateriaal uit de Tweede Wereldoorlog ingezet, maar er zijn ook veel oorspronkelijke, destijds baanbrekende special effects, die werden beloond met een Oscar. Het geluid van de vliegende schotels (achterstevoren afgespeelde opnames van elektrische gitaren) wordt nog steeds gebruikt in sf-producties. In 2005 verscheen een aardige remake van Steven Spielberg.

The Road to Bali

1952 | Muziek, Romantiek, Avonturenfilm, Komedie

Verenigde Staten 1952. Muziek van Hal Walker. Met o.a. Bob Hope, Dorothy Lamour, Bing Crosby, Murvyn Vye en Ralph Moody.

Lach-helden Harold Gridley (Hope) en George Cochran (Crosby) verlaten Sidney aan boord van een oceaanstomer op weg naar het exotische eiland uit de titel. Aan boord lopen zij tegen steenrijke Lalah (Lamour) op, die belaagd wordt door een oplichter, die haar van al haar centjes probeert af te helpen. Uiteraard behoeden ze haar voor dit gevaar, en redden haar en passant nog uit de vleespot van kannibalen, de tentakels van een reuzeninktvis, roofdieren, bloeddorstige vrouwen en andere oerwoudgevaren. Dit is de enige kleurenfilm uit de ROAD-serie. Mooie decors, veel grappen en gastrolletjes van: Humphrey Bogart, Katherine Hepburn, Jerry Lewis, Dean Martin en Jane Russell. Debuut van Carolyn Jones. Scenario van Frank Butler, Hal Kanter en William Morrow. Camerawerk van George Barnes.

The Greatest Show on Earth

1952 | Drama

Verenigde Staten 1952. Drama van Cecil B. DeMille. Met o.a. Charlton Heston, Betty Hutton, Cornel Wilde, Dorothy Lamour en Gloria Grahame.

DeMille's hulde aan het circusleven. Hij toont het harde leven van de artiesten, hun solidariteit met elkaar, hun emoties met de dieren en hun drang om steeds de grootste en de beste te zijn. Heston is de ruige directeur, die na een slecht seizoen een bekende trapezewerker engageert. Oscar voor de beste film.

Samson And Delilah

1949 | Avonturenfilm, Drama

Verenigde Staten 1949. Avonturenfilm van Cecil B. DeMille. Met o.a. Victor Mature, Hedy Lamarr, George Sanders, Angela Lansbury en Henry Wilcoxon.

Duizend jaar voor Christus. Het Hebreeuwse volk gaat gebukt onder het bewind van de Filistijnen. Samson (Mature) is een joodse schaapsherder die verliefd is op de Filistijnse Lansbury.

The Emperor Waltz

1948 | Musical, Komedie

Verenigde Staten 1948. Musical van Billy Wilder. Met o.a. Bing Crosby, Joan Fontaine, Roland Culver, Lucile Watson en Richard Haydn.

Royaal opgezette, maar weinig originele Crosby-musical die speelt in het Oostenrijk van Franz Joseph (in Hollywood-decors), waarin Bing platenspelers verkoopt aan het koninklijk hof. Vreselijk sentimenteel materiaal voor schrijver/regisseur Wilder. Charles Brackett schreef mee aan het scenario. Camerawerk van Georges Barnes.

The Boy with Green Hair

1948 | Drama

Verenigde Staten 1948. Drama van Joseph Losey. Met o.a. Dean Stockwell, Pat O'Brien, Robert Ryan, Barbara Hale en Richard Lyon.

Doordat hij zijn beide ouders is verloren, heeft een jongen (Stockwell) zo'n afkeer van oorlog dat hij er op een dag groen haar van krijgt. Hij wordt het levende symbool van al het onrecht in de wereld. Hij is echter nog niet rijp genoeg om een verband te leggen tussen zijn idealen en de onmenselijke wereld van grote mensen, hoe scherp hij de dingen ook ziet. Schitterende parabel over jeugdige onschuld tegenover het soms misdadige gedrag van de wereldleiders. Een sublieme rol van Stockwell, knap bijgestaan door O'Brien als zijn grootvader. Het scenario van Ben Barzman en Alfred L. Levitt is gebaseerd op een verhaal van Betty Beaton. Mede door deze film werd regisseur Losey op de beruchte zwarte lijst geplaatst door de fascistoïde communistenjagers onder leiding van senator Eugen McCarthy in de beginjaren 1950 - dat waren idiote tijden, waarvoor Amerika zich diep dient te schamen. De fotografie is van George Barnes.

Sinbad the Sailor

1947 | Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1947. Avonturenfilm van Richard Wallace. Met o.a. Douglas Fairbanks jr, Maureen O'Hara, Walter Slezak, Anthony Quinn en George Tobias.

Douglas Fairbanks senior had het zwaard-en-sandalen genre uitgevonden. Fairbanks jr vond het te gemakkelijk om zomaar in diens voetsporen te treden, werd gerespecteerd acteur, rouwde om de dood van zijn vader, overleefde WO II, en maakte toen Sinbad the Sailor. De film is duur, spetterend kleurrijk, en enthousiast op het uitzinnige af. Fairbanks jr speelt uiteraard zelf zeeman Sinbad, die een schip vindt waarvan de bemanning is vergiftigd. Aan land wordt het schip geveild en Sinbad krijgt het sluw in handen. Hij gaat op zoek naar een schat van Alexander de Grote, maar vrouwelijk schoon (O'Hara) en de gemene Emir (Quinn) vormen complicerende factors.

The Spanish Main

1945 | Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1945. Avonturenfilm van Frank Borzage. Met o.a. Paul Henreid, Maureen O'Hara, Walter Slezak, Binnie Barnes en John Emery.

Als hun piratenschip gestrand is, geeft de slechte Spaanse gouverneur Slezak het bevel om de Hollandse vrijbuiterskapitein te hangen en zijn bemanning te onderwerpen en tot slaaf te maken. De dappere Hollanders ontsnappen en nemen wraak. Piraat Henreid leidt Don Alvarado (Slezak) om de tuin en wint daardoor de hand van de schone O'Hara. Onderhoudend en kleurrijk wapengekletter. Scenario van George Worthing Yates en Herman J. Mankiewicz, en A. Mackenzie. Fotografie van George Barnes.

Spellbound

1945 | Thriller, Film noir, Drama

Verenigde Staten 1945. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Ingrid Bergman, Gregory Peck, Michael Chekhov, Leo G. Carroll en John Emery.

Niet om de kwaliteit (dit is niet een van de beste van Hitchcock), maar om een paar opvallende visuele experimenten is Spellbound beroemd. De belangrijkste is de schitterend absurdistische droomsequentie, ontsproten aan het brein van kunstenaar Salvador Dalí. Het is een droom van de aan geheugenverlies lijdende John Ballantine. De verliefde psychiatrice Petersen herleidt aan de hand van deze droom traumatische gebeurtenissen, de reden van de amnesie en zelfs de dader van een moord. Dat gaat iets te vlotjes volgens het boekje van Freud, maar het is altijd een genoegen om te mogen kijken naar Hitchcock die puzzelstukjes legt. Een Oscar ging naar de dominante muziek van Miklós Rózsa.

None But the Lonely Heart

1944 | Drama

Verenigde Staten 1944. Drama van Clifford Odets. Met o.a. Cary Grant, Ethel Barrymore, Barry Fitzgerald, Jane Wyatt en Dan Duryea.

In het Londen op de vooravond van WO II komt cockney-nietsnut Grant tot inkeer als hij hoort dat zijn moeder Barrymore niet lang meer te leven heeft. Gebaseerd op de roman van Richard Llewellyn. Grant kreeg voor zijn ongewone vertolking een Oscarnominatie maar het was Barrymore die een Oscar kreeg voor Beste vrouwelijke bijrol als de ongeneeslijk zieke vrouw. De film leed enigszins onder de censuur van WO II.

Frenchman's Creek

1944 | Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1944. Avonturenfilm van Mitchell Leisen. Met o.a. Joan Fontaine, Arturo De Cordova, Basil Rathbone, Nigel Bruce en Cecil Kellaway.

Lady St. Columb (Fontaine) ontvlucht tijdens de Restauratie in Engeland haar wellustige edelman en gaat naar haar familie in Cornwall, waar zij verliefd wordt op de Franse piraat Jean Beno[KA4]it Aubery (De Cordova). Naar de roman van Daphne du Maurier. Weelderig maar vervelend ondanks de goede bijrollen. De productie kostte destijds vier miljoen dollar: toen de duurste film die in de V.S. werd gemaakt. Scenario van Talbot Jennings. Camerawerk van George Barnes.

Jane Eyre

1943 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1943. Drama van Robert Stevenson. Met o.a. Orson Welles, Joan Fontaine, Margaret O'Brien, Peggy Ann Garner en John Sutton.

Een artistiek succesvolle, maar wel trage versie van het boek van Charlotte Brontë over een weesmeisje dat opgroeit en gouvernante wordt in een mysterieus huishouden. Een van Elizabeth Taylors eerste films.

Once Upon a Honeymoon

1942 | Komedie, Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1942. Komedie van Leo McCarey. Met o.a. Ginger Rogers, Cary Grant, Walter Slezak, Albert Dekker en Albert Bassermann.

Fortuinjaagster en tegelijkertijd naïef revuesterretje Ginger denkt dat ze twee vliegen in één klap kan slaan op haar zoektocht naar roem en rijkdom door met de Oostenrijkse baron Slezak te trouwen, die zoals later blijkt, ondanks zijn adellijke titel, een smerige geheim agent van de nazi's is. Als ze dat ontdekt vraagt ze radioverslaggever Grant om hulp en ze trekken door Europa om uit de klauwen van de nazi's te ontsnappen. Komische, propagandistische en avontuurlijke film met een prima rol van Slezak.

That Uncertain Feeling

1941 | Komedie

Verenigde Staten 1941. Komedie van Ernst Lubitsch. Met o.a. Merle Oberon, Melvyn Douglas, Burgess Meredith, Alan Mowbray en Olive Blakeney.

Oberon, die geplaagd wordt door slapeloosheid en regelmatige aanvallen van de hik, is niet meer gelukkig in haar huwelijk met Douglas. Ze ontmoet de gekke pianist Meredith, en hun vriendschap wordt zo hecht, dat de man bij het paar komt inwonen. Alles loopt op rolletjes tot Douglas erin slaagt haar jaloers te maken. Minder geslaagde remake van Lubitsch's film uit 1925 KISS ME AGAIN. De specialist in lichte subtiele komedies laat enkele scènes zo uit de hand lopen dat ze belachelijk worden. Donald Ogden Stewart en Walter Reisch bewerkten het toneelstuk Divorçons van Victorien Sardou tot een zedenles die ons leert dat overspel huwelijksproblemen oplost. De acteurs leveren goede prestaties, maar Meredith steelt moeiteloos de show. Fotografie van George Barnes. Bestaat ook als ingekleurde versie.

Meet John Doe

1941 | Drama, Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1941. Drama van Frank Capra. Met o.a. Gary Cooper, Barbara Stanwyck, Edward Arnold, Walter Brennan en Spring Byington.

Wanneer jongste verslaggeefster Stanwyck samen met veertig anderen wordt ontslagen door krantenmagnaat Arnold, vindt zij op haar bureau de brief van een werkloze lezer - John Doe - die dreigt zich van het dak van het gemeentehuis te storten, als hij geen werk krijgt. Ze haalt hoofdredacteur Gleason over om free- lance een kolom over John Doe te maken, die razend populair wordt. Dan moet John Doe ook in levende lijve worden gevonden in de persoon van de werkloze baseball-prof Cooper. Als Cooper ingezet wordt voor een nationale liefdadigheidsactie, stuiten Stanwyck en hij op politieke corruptie waarbij baas Arnold betrokken is. Capra-Americana als gewaagde antikapitalistische maatschappijkritiek. Door zijn idealisme te lang, maar toch interessant. Veel bestaande (her-uitgebrachte) kopieën duren 123m. Ook in omloop als ingekleurde versie.

The Return of Frank James

1940 | Western

Verenigde Staten 1940. Western van Fritz Lang. Met o.a. Henry Fonda, Gene Tierney, Jackie Cooper, Henry Hull en John Carradine.

Fonda speelt in het vervolg op JESSE JAMES weer Frank James, die de moord op zijn broer Jesse wil wreken. De bandieten Carradine en Tannen, die verantwoordelijk waren voor de dood van Jesse, worden na een schijnproces vrijgesproken. Fonda berooft met Whitman en Cooper een kantoor van de spoorwegmaatschappij, waarbij zijn achtervolgers een stationschef neerleggen; uiteraard krijgen de outlaws de schuld. Als Fonda verslaggeefster Tierney (haar debuut op het witte doek) in Denver leert kennen, plaatst zij zijn overlijdensbericht in de krant. Fonda meent dat hij ongenaakbaar is en zet de achtervolging op Carradine en Tannen voort. Ze krijgen Tannen te pakken, maar Carradine sterft later in een schuurtje, net voordat Fonda hem ter verantwoording kan roepen. Een kleurige productie en ongebruikelijk werk voor en van de meester-regisseur.

Rebecca

1940 | Thriller, Romantisch drama

Verenigde Staten 1940. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Laurence Olivier, Joan Fontaine, Judith Anderson, George Sanders en Nigel Bruce.

Tijdens een verblijf aan de Côte d'Azur trouwt de Britse aristocraat De Winter (Olivier) hals over kop met een jonge, verlegen vrouw (Fontaine). Maar in zijn kasteel Manderley in Cornwall lijkt het volgens de 'tweede mevrouw De Winter' (haar eigen naam wordt nooit genoemd) wel of de geest van De Winters eerste vrouw, de onder mysterieuze omstandigheden om het leven gekomen Rebecca, nog door de gangen waart. Nog steeds fascinerende verfilming van de gelijknamige roman van Daphne du Maurier, ook dankzij de uitstekende hoofdrolspelers. Oscars voor beste film en beste camerawerk.

Devil's Island

1940 | Horror, Drama

Verenigde Staten 1940. Horror van William Clemens. Met o.a. Boris Karloff, Nedda Harrigan, James Stephenson, Adia Kuznetzoff en Will Stanton.

Goede Karloff-film over onschuldige dokter die verbannen wordt naar Duivelseiland, slecht behandeld wordt door bewaker Stephenson, en gered wordt in een einde, dat een onverwachte wending neemt. Scenario van Don Ryan en Kenneth Gamet naar een verhaal van Anthony Coldeway en Raymond Schrock The return of Doctor X. Camerawerk van George Barnes.

Jesse James

1939 | Western, Biografie

Verenigde Staten 1939. Western van Henry King. Met o.a. Tyrone Power, Henry Fonda, Nancy Kelly, Randolph Scott en Henry Hull.

De gebroeders James, Frank (Fonda) en Jesse (Power), verdedigen net als anderen hun lapje grond tegen de gedwongen verkoop aan gewetenloze agenten van de spoorwegmaatschappij. Als hun huis in brand raakt, komt moeder James om. De broers wreken zich door een vertegenwoordiger van de maatschappij koud te maken. Men looft een zeer hoge beloning uit aan wie ze opbrengt, dood of levend. De outlaws handhaven zich met geslaagde overvallen op treinen en banken. Jesse (Power) probeert een geweldloos leven te gaan leiden, maar zijn vrouw Kelly kan niet op tegen het gevlucht van de ene schuilplaats naar de andere. Hoewel het lijkt dat de gebroeders James ongenaakbaar zijn, worden ze tenslotte verraden door een voormalige medeplichtige, Carradine. Regisseur Kings zorgvuldig opgebouwde western is inmiddels een klassieker geworden. Werd gevolgd door THE RETURN OF FRANK JAMES.

Marked Woman

1937 | Misdaad, Thriller, Drama

Verenigde Staten 1937. Misdaad van Lloyd Bacon. Met o.a. Bette Davis, Lola Lane, Humphrey Bogart, Isabel Jewell en Jane Bryan.

Een huiveringwekkend gangsterdrama over advocaat Bogart die Bette en vier vriendinnen ertoe overhaalt te getuigen tegen hun baas, Ciannelli, koning van de onderwereld. Scenario van Robert Rossen en Abem Finkel. Camerawerk van George Barnes.

Cain and Mabel

1936 | Musical, Komedie

Verenigde Staten 1936. Musical van Lloyd Bacon. Met o.a. Marion Davies, Clark Gable, Allen Jenkins, Roscoe Karns en Walter Catlett.

Prijzige musical met Marion Davies (1897-1961) in de hoofdrol als een serveerster die het bijna maakt als zangeres op Broadway. Om haar carrière uit het slop te halen fabriceert haar manager een mediaoffensief rond de vermeende relatie van zijn ster met profbokser Larry Cain (Clark Gable). Helaas kunnen de twee elkaar niet uitstaan, getuige het niet aflatende verbale spervuur van - middelmatig geformuleerde - venijnigheden. De matte opvoering wordt aangedikt met wanstaltige decors, de grootste ooit toentertijd. Davies, de protegé van mediamagnaat William Randolph Hearst, was in de herfst van haar carrière en maakte een jaar later haar laatste film.

Black Legion

1936 | Drama

Verenigde Staten 1936. Drama van Archie Mayo. Met o.a. Humphrey Bogart, Erin O'Brien-Moore, Dick Foran, Ann Sheridan en Robert Barrat.

Krachtig sociaal drama, waarin fabrieksarbeider Bogart verwikkeld raakt in een bende van de Ku Klux Klan. Scenario van Abem Finkel en William Wister Haines naar een verhaal van Robert Lord. Camerawerk van George Barnes.

Footlight Parade

1933 | Musical, Romantiek, Komedie

Verenigde Staten 1933. Musical van Lloyd Bacon. Met o.a. James Cagney, Joan Blondell, Ruby Keeler, Dick Powell en Frank McHugh.

In de jaren 30 van de 20ste eeuw produceerde Warner Bros. enkele opzienbarende spektakelmusicals, waaronder Footlight Parade. De opzet was eenvoudig: stoere mannen en muizige vrouwen die zichzelf en elkaar leren kennen tijdens de productie van een grootse show. Of zoals de makers het verwoordden: 'Een bonte parade van romantiek, gelach, hartzeer en zang. Met 300 van de mooiste en meest getalenteerde vrouwen van de wereld in De Fontein van de Schoonheid en De Menselijke Waterval.' Een dansende en zingende James Cagney is de kers op de taart. Footlight Parade is dramatisch geen hoogvlieger maar excelleert wat betreft de showonderdelen.

The Son of the Sheik

1926 | Romantiek

Verenigde Staten 1926. Romantiek van George Fitzmaurice. Met o.a. Rudolph Valentino, George Fawcett, Vilma Bánky, Agnes Ayres en Karl Dane.

Dit vervolg op THE SHEIK geeft de kleurijke avonturen weer van de woestijnleider die verliefd wordt op danseres Banky. Een knap geproduceerde zwijgende film; een eersteklas avonturenromance, maar met een knipoogje.