Daniel Sarky: cast.
Er zijn 13 films gevonden.

Un ange passe

1994 | Komedie

Frankrijk​/​​België 1994. Komedie van Guy Jorré. Met o.a. Roger Souza, Renée Faure, Jenny Clève, Annick Allières en Juliette Faber.

In een klooster waar nog acht oude nonnen verblijven, heerst een middeleeuws regime. De kloosterlingen zijn ervan overtuigd dat de buitenwereld hen al lang vergeten is. Tot ze bezoek krijgen van klusjesman Souza, die hen laat kennismaken met het opwindende leven buiten de kloostermuren. Saaie tragi-komedie over enkele oude kloosterzusters, die na jaren afzondering, opnieuw kennis maken met de buitenwereld en moeten vaststellen dat dit leven aan hen voorbij gegaan is. Het scenario is vrij gebaseerd op de in België zeer beruchte zaak van de 'Oude Klaren', een zaak die in de pers stukken boeiender was dan in deze draak. Voor de fotografie zorgde Alain Marcoen.

Les limites du partage

1991 |

Frankrijk 1991. Jean Hennin. Met o.a. Thierry Nicolas, Marc Debusschère, Rafaële Moutier, Jean Rougerie en Daniel Sarky.

Na de dood van zijn vrouw wijdt een notaris, die als zonderling en tot anarchisme geneigd bekend staat, zijn leven aan de opvoeding van zijn twee zoons, beide intern co-assistent in het ziekenhuis van een stad in het noorden van Frankrijk. Er doen zich uiteraard allerlei problemen, conflicten en misverstanden voor in wat vooral een slap verfilmde, en op het vlak van het scenario fantasieloze familie-sage is. Wat rest zijn de mooie plaatjes die van een van deze, door de camera nog nauwelijks ontgonnen noordelijke steden, maar dat is niet genoeg.

Les Boussardel: Les enfants gâtés

1989 | Romantiek, Komedie

Frankrijk 1989. Romantiek van René Lucot. Met o.a. François Dalou, Gérard Jourde, Maïa Simon, Daniel Sarky en André Dusselier.

Tweede deel van het romantische epos [KL]Les Boussardel[KLE] van Philippe H[KA1]eriat (Prix Concourt 1939). Een schets van de zeden en gewoonten van een bourgeois-familie ten tijde van de Restauratie. Tamelijk gedateerd, maar een ouderwetse bekoorlijkheid is toch ook nog steeds aanwezig.

Les Boussardel: La bruyère au Cap

1989 | Romantiek, Drama

Frankrijk 1989. Romantiek van René Lucot. Met o.a. François Dalou, Arlette Gilbert, Maïa Simon, Catherine Ferran en Daniel Sarky.

Het eerste deel van een epos, dat een bewerking vormt van [KL]Les Boussardel[KLE], een roman van Philippe H[KA1]eriat (Prix Concourt 1939). Houdt tevens een romantische schets van de zeden en gewoonten van een bourgeois-familie ten tijde van de Restauratie in. Doet vrij verouderd aan.

Bras d'honneur

1989 | Misdaad

Frankrijk 1989. Misdaad van Yves Rénier. Met o.a. Yves Rénier, Clément Michu, Francis Lax, Diane Simenon en Charles Gérard.

Rénier weet het zelf natuurlijk het beste en daarom speelt hij de hoofdrol in deze door hem geregisseerde serie getiteld Commissaire Moulin. Een alledaags verhaal, dat al duizend keer vertoond is, over twee gangsters die een bankoverval beramen. Voeg daarbij de nietszeggende dialogen en het resultaat is een clichématige boevenfilm waarvan er dertien in een dozijn gaan.

Maigret et le voleur paresseux

1988 | Misdaad

Frankrijk 1988. Misdaad van Jean-Marie Coldefy. Met o.a. Jean Richard, Madeleine Barbulée, Rufus, Pascale Barqui en Anne Bertin.

Een zaak van inspecteur Maigret, naar het boek van Georges Simenon. Goede acteerprestaties, met name van Richard in de rol van Maigret en Rufus als inspecteur Fumel. Dankzij de verzorgde decors en een goede sfeertekening vermaak van redelijk niveau.

Ennemis intimes

1987 | Avonturenfilm, Film noir

Frankrijk 1987. Avonturenfilm van Denis Amar. Met o.a. Michel Serrault, Wadeck Stanczak, Ingrid Held, Anne Gauthier en Roch Leibovici.

Twee mannen, rivalen in de liefde, wedijveren met elkaar in een gebouw dat op de top van een woestijnklif staat. Zij moeten het eensgezind opnemen tegen een bende wilde lieden, die er uiteindelijk in slagen de voorgevel met een bulldozer te doorboren. Dan komt de vrouw, waarvan onze twee mannen houden, in het spel. Dankzij zijn talent bij het hanteren van de sabel (!) redt een van onze makkers haar van de aanvallen van de vandalen. Onsamenhangende mengeling van diverse genres en goedkope effecten. Knoeiwerk en af en toe belachelijk. Ook de psychologische karaktertekening stelt niets voor. Dit pretentieuze werk kan slechts bogen op de prachtige decors van Kohut-Svelko, vervaardigd op Madeira.

Zig Zag Story

1983 | Komedie

Frankrijk 1983. Komedie van Patrick Schulmann. Met o.a. Diane Bellego, Christian François, Fabrice Luchini, Ronny Coutteure en Philippe Khorsand.

Schulmann (ET LA TENDRESSE BORDEL) is iemand die volkomen breekt met de traditionele humor en soms de onconventionele en vernietigende dwaasheden van de cartoon (deze film bevat een hommage aan de tekenfilmer Tex Avery) benadert. Hoewel hij er wel in slaagt de stompzinnige wereld en het gemene karakter van het tijdschrift [KL]Hara Kiri[KLE] over te brengen, is zijn scenario een opeenvolging van onbetamelijke voorvallen, satire en zo grof mogelijke ingevingen (een baas die niet van het lawaai houdt, plaatst een schot tussen hem en de gastarbeiders). Bovendien is er sprake van veel stijlwisselingen. De twee hoofdpersonen vinden de dood in deze wanordelijke geschiedenis.

Une Glace avec deux boules

1981 | Familiefilm, Komedie

Frankrijk​/​​Duitsland 1981. Familiefilm van Christian Lara. Met o.a. Désirée Nosbusch, Valérie Dumas, Daniel Sarky, Sarah Siritzky en Anne Letourneau.

Twee pubermeisjes proberen met elke denkbare tactiek hun vader van echtscheiding en relatie met zijn secretaresse af te houden, en hun moeder een minnaar te bezorgen, opdat de vader uit jaloezie op zijn voornemen terug zal komen. Simpele komedie lonkt naar het succes van LA BOUM, maar is daarboven te verkiezen door de situering in Carcassonne inplaats van het quasi-artistieke Parijse wereldje. De regisseur heeft de dialoog van zijn scenario uitbesteed aan leeftijdgenotes van zijn personages, wat een spontane en authentieke toon oplevert. Niks bijzonders, maar wel sympathiek.

Les Filles de Grenoble

1981 | Erotiek, Misdaad

Frankrijk 1981. Erotiek van Joël Le Moign. Met o.a. Zoé Chauveau, André Dussollier, Steeve Kalfa, Patrick Lafani en Serge Martina.

Bewerking van de roman van Paul Lefèvre rond een affaire die destijds de tongen danig in beweging bracht. Souteneurs hadden in de buurt van Moirans hun prostituées mishandeld. Voor Joël Le Moign een voorwendsel om een film vol corruptie, geweld, seks en sadisme te maken en voyeurs aan hun trekken te laten komen.

Vivre libre ou mourir

1980 | Drama, Historische film

Frankrijk 1980. Drama van Christian Lara. Met o.a. Robert Liensol, François Maistre, André Chanal, Daniel Sarky en Gérard Ismael.

Een origineel geschreven dramatische film waarin via een fictief proces de woelige geschiedenis van Guadeloupe wordt opgeroepen. Het onderwerp is echter op zich niet boeiend genoeg om die filmische vormgeving voldoende spankracht te verlenen zodat wie niet specifiek geïnteresseerd is in de materie al snel afhaakt.

Asphalte

1980 | Drama

Frankrijk 1980. Drama van Denis Amar. Met o.a. Jean Yanne, Carole Laure, Jean-Pierre Marielle, Georges Wilson en Philippe Ogouz.

Op 31 juli vertrekt een groot gedeelte van de Franse bevolking met vakantie. Als die datum ook nog op zaterdag valt, zijn files, botsingen en ongelukken op de autoweg met een zeer grote frequentie, onvermijdelijk. Op zo'n zaterdag gaat een jonge vrouw per auto naar haar getrouwde minnaar, 1000 km verder. Na WEEKEND van Godard en L'INGORGO van Comencini valt er nauwelijks nog iets aan de verkeerswaanzin toe te voegen en de film heeft zo'n willekeurig verspringende selectie van mensen onderweg, melodramatische incidenten en bizarre symboliek, dat de interesse ver vóór het abrupte einde definitief ondermijnd is.

Emmanuelle

1974 | Erotiek, Drama, Romantiek

Frankrijk 1974. Erotiek van Just Jaeckin. Met o.a. Sylvia Kristel, Alain Cuny, Marika Green, Daniel Sarky en Jeanne Colletin.

Een jonge diplomatenvrouw voegt zich bij haar man in Bangkok, waar de Europese kolonie de ledigheid verdrijft met libertijnse seks, die filosofisch wordt gemotiveerd door een bejaarde intellectueel. Deze initieert haar in een orgie met inboorlingen in een opiumkit, waarna ze exclusieve paarvorming definitief afzweert. Het record-succes - tien jaar prolongatie in Parijs - blijft nog steeds een raadsel, omdat de film nauwelijks gewaagder en met prentbriefkaarten-erotiek zeker niet beter gemaakt is dan veel andere. Dus toch de ster-kwaliteit van Kristel die alles ondergaat met een combinatie van gelatenheid en bijna verongelijkte verbazing, waardoor ze ook een gewoon en aardig mens blijft.