Charles Lamy (1857-1940): cast.
Er zijn 6 films gevonden.

L' Habit vert

1937 | Komedie

Frankrijk 1937. Komedie van Roger Richebé. Met o.a. Elvire Popesco, André Lefaur, Victor Boucher, Jules Berry en Meg Lemonnier.

De Roemeense echtgenote van een lid van de Académie Française bedriegt haar man met een graaf uit diens kennissenkring. Als ze worden betrapt, wordt als smoes gehanteerd dat hij om voorspraak voor zijn kandidatuur voor de Académie kwam vragen. Pas als hij inderdaad lid geworden is, komt de echtgenoot achter de waarheid. Deze Franse boulevardklucht is slaafs verfilmd, met overwegend dezelfde acteurs als in het theater. Met name Popesco zet haar rol erg dik aan, maar de film krijgt met de jaren extra waarde als tijdsbeeld rond het nauwelijks verminderde snobisme van de leden van de Académie.

Les Mariages de Melle Levy

1936 | Komedie

Frankrijk 1936. Komedie van André Hugon. Met o.a. Léon Bélières, Charles Lamy, Yvette Lebon, Pierre Mingand en André Burgère.

Een van de slechtste onder de 'joodse kluchten', waarin André Hugon gespecialiseerd was. Net zo subtiel als Belgenmoppen. Daarbij kan men zich afvragen of het maken van zulke films, midden in de tijd dat het antisemitisme hoogtij vierde en het fascisme opkwam, wel zo slim was.

L’ami Fritz

1933 | Romantiek

Frankrijk 1933. Romantiek van Jacques De Baroncelli. Met o.a. Lucien Duboscq, Simone Bourday, Charles Lamy, Jacques de Féraudy en Madeleine Guitty.

Een van de slechtste onder de 'joodse kluchten', waarin André Hugon gespecialiseerd was. Net zo subtiel als Belgenmoppen. Daarbij kan men zich afvragen of het maken van zulke films, midden in de tijd dat het antisemitisme hoogtij vierde en het fascisme opkwam, wel zo slim was.

Paris-Beguin

1931 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1931. Misdaad van Augusto Genina. Met o.a. Jane Marnac, Jean Gabin, Rachel Behrendt, Jean Max en Fernandel.

Een revuester betrapt een inbreker die prompt verliefd op haar wordt. De volgende ochtend wordt hij, verdacht van moord, gearresteerd, maar de vrouw verschaft hem een alibi. Zijn versmade vriendin stuurt de echte daders op hem af. Gabin voor het eerst als zware jongen, die door de liefde wordt bekeerd in dit filmhistorisch curiosum dat qua theater en onderwereld bespiegelend werkt. De ster beleeft in werkelijkheid een situatie die ze in de revuesketch niet kan acteren. Een vroege, niet-komische rol van Fernandel als 'killer.'

Le blanc et le noir

1930 | Komedie

Frankrijk 1930. Komedie van Robert Florey. Met o.a. Raimu, Suzanne Dantès, André Alerme, Irène Wells en Louis Baron fils.

Bewerking door Sacha Guitry van zijn eigen stuk. Verhaal van een bedrogen echtgenoot die de waarheid ontdekt als zijn vrouw het leven schenkt aan een zwarte baby! Hij wil de boreling bij de sociale dienst omruilen voor een blank kind! Eind goed, al goed: beide echtelieden verzoenen zich. De komedie is goed geschreven, opgebouwd en uitgevoerd, maar overstijgt het niveau van de klucht niet echt. Een van de weinige Franse films van Florey (1900- 1979), die niets aan zijn oeuvre toevoegt maar voor de liefhebber toch wel het bekijken waard is (verschillende debuterende grote acteurs, en Fernandel in de rol van piccolo!). Leuk spel. Officieel was Marc Allégret artistiek adviseur, maar er is enige twijfel en sommigen menen dat hij de co-regie deed. Achter de camera stond Rogert Hubert. Duur van de bekeken versie: 72m.

La chute de la maison Usher

1928 | Horror, Romantiek, Drama

Frankrijk​/​​Verenigde Staten 1928. Horror van Jean Epstein. Met o.a. Jean Debucourt, Marguerite Gance, Charles Lamy en Fournez-Goffard.

Deze zwijgende Edgar Allan Poe-adaptatie is, deels dankzij de dramaturgische vrijheden die Epstein nam, een volledig in zichzelf verzonken gotische filmdroom van ongekende melancholie en morbiditeit. Op verzoek van aristocraat Roderick Usher vervoegt zijn enige vriend zich bij hem en zijn ziekelijke tweelingzus Madeline. Bij aankomst in het afgelegen kasteel, omringd door vijvers, bos en moeras, treft de vriend zijn gastheer, diens zus en de residentie in een bijna symbiotische staat van voortgaand verval. Vroege fantastische cinema van het hoogst haalbare niveau, doordesemd van obsessie en dood. Luis Buñuel was regieassistent.