Albertine Lastera: montage.
Er zijn 11 films gevonden.

The Braid

2024 | Drama

Frankrijk​/​​Canada​/​​Italië​/​​België 2024. Drama van Laetitia Colombani. Met o.a. Kim Raver, Fotinì Peluso, Mia Maelzer, Sajda Pathan en Katharine King.

Drie vrouwen, Smita, Giulia en Sarah uit verschillende delen van de wereld, hebben elkaar nog nooit ontmoet, maar zijn ondanks dat ze ieder op andere continenten leven en uit uiteenlopende culturen komen, toch met elkaar verbonden.

Les pires

2022 | Drama, Komedie

Frankrijk 2022. Drama van Lise Akoka en Romane Gueret. Met o.a. Mallory Wanecque, Timéo Mahaut, Johan Heldenbergh, Esther Archambault en Loïc Pech.

Deze documentair aanvoelende speelfilm met niet-professionele kindacteurs gaat over het maken van een speelfilm in een Parijse buitenwijk met tieners van de straat. Het is het bijzondere debuut van twee vrouwelijke filmmakers, die daarin hun eerdere ervaringen als streetcasters verwerkten tot een knappe, kritische observatie over emoties, exploitatie en hoe film zich tot de realiteit verhoudt. Onberoerd zal deze dicht op de fascinerende kindergezichten gedraaide, levendige film over de vijftienjarige Lily (Wanecque) en haar driftige filmbroertje Ryan (Mahauf) niemand laten. Winnaar van de grote prijs in de Un Certain Regard-sectie in Cannes.

Entre deux mondes

2021 | Drama

Frankrijk 2021. Drama van Emmanuel Carrère. Met o.a. Juliette Binoche, Hélène Lambert, Léa Carne, Louise Pociecka en Emily Madeleine.

Een Parijse schrijfster (Binoche) gaat in een Noord-Franse havenplaats undercover als schoonmaakster om te ontdekken wat armoede is. Goedbedoeld, maar de ethische vragen die hierbij worden gesteld, gebaseerd op een onderzoeksjournalistiek boek uit 2010, zijn oubollig, naïef en achterhaald nu het discours al jaren is verschoven naar vragen over privilege, perspectief en exploitatie. Als de regisseur zich daar rekenschap van had gegeven, zou hij de schoonmakers niet (weer) als exotische amateur acteurs hebben gedrapeerd rond een chique schrijfster, gespeeld door een steractrice, om hun leven voor een publiek toegankelijk te maken.

La bonne épouse

2020 | Komedie, Drama

Frankrijk 2020. Komedie van Martin Provost. Met o.a. Juliette Binoche, Yolande Moreau, Noémie Lvovsky, Edouard Baer en François Berléand.

Juliette Binoche is komisch op dreef in deze historische klucht van de maker van Séraphine (2008) en Sage femme (2017). Ze speelt de directrice van een huishoudschool in de Elzas, die ze bestiert met behulp van haar excentrieke schoonzus (Moreau) en een rigide non (Lvovsky). Tijd van handeling is 1968, dus wordt de truttige moraal van de meisjesschool volop bedreigd door geruchten over la révolution. In de doldwaze slotscène wordt de feministische boodschap er wel erg cru ingeramd, maar tot die tijd is La bonne épouse een heel genietbare schets van een nog verbazend recente geschiedenis.

Sage femme

2017 | Drama

Frankrijk 2017. Drama van Martin Provost. Met o.a. Catherine Deneuve, Catherine Frot, Olivier Gourmet, Quentin Dolmaire en Mylène Demongeot.

De alleenstaande vroedvrouw Claire (Frot) krijgt na dertig jaar radiostilte opeens een telefoontje van de Parijse levensgenieter Béatrice (Deneuve), een oude vlam van haar vader. De zieke Béatrice - die kind noch kraai heeft - blijkt de saaie Claire voor haar karretje te willen spannen. Dat levert het nodige gesteggel op tussen de tegenpolen die gaandeweg toch steun vinden bij elkaar. Een volkstuin langs de Seine figureert nadrukkelijk als metafoor voor het leven terwijl de ervaren cast zich routineus kwijt van haar taak. Feelgood formulefilm over levenslust met enkele echte bevallingen.

Quand on a 17 ans

2016 | Drama

Frankrijk 2016. Drama van André Téchiné. Met o.a. Sandrine Kiberlain, Kacey Mottet Klein, Corentin Fila en Alexis Loret.

Aanvankelijk gaan ze met elkaar op de vuist, maar als ze bij elkaar in huis terechtkomen, bloeit er tussen de tegenpolen Damien en Thomas een onwaarschijnlijke vriendschap op. Thomas is de geadopteerde zoon van een boer op een afgelegen berg. Hij worstelt met z'n tentamens. Damien, de poëzie-minnende zoon van een huisarts en uitgezonden piloot, doorloopt z'n laatste jaar juist fluitend. Karakterstudie van twee zeventienjarigen in een wat gemaakt energiek tempo van André Téchiné, met de fysieke viriliteit van Céline Sciamma (Girlhood, Tomboy), die meeschreef aan het script. Sympathiek maar soms wat potsierlijk drama.

Par accident

2015 | Thriller

Frankrijk 2015. Thriller van Camille Fontaine. Met o.a. Hafsia Herzi, Émilie Dequenne, Mounir Margoum en Emmanuel Salinger.

Algerijnse Amra, illegaal in Frankrijk, rijdt 's avonds naar huis wanneer haar mobieltje uit haar handen glipt. Meteen daarop schept ze een voetganger, die in coma belandt. Verkeken lijkt haar kans op legalenstatus. Totdat de mysterieuze Angélique een valse getuigenverklaring in Amra's voordeel aflegt. Maar: waarom? Ongemakkelijke mengelmoes van sociaal drama en psychothriller schuift de misdadige idiotie van bellen achter het stuur doodleuk terzijde voor sympathiek illegalenportret. Muziek van veteraan-chansonnier Christophe, die wegens notoire wegpiraterij zijn rijbewijs kwijtraakte, zet donkere accenten.

Bébé tigre

2014 | Drama

Frankrijk 2014. Drama van Cyprien Vial. Met o.a. Harmandeep Palminder, Vikram Sharma en Elisabeth Lando.

Zoveelste snurkbijdrage aan het beruchte festivalsubgenre van de gesubsidieerde arthousefilm ten behoeve van de One World-boodschap. Deze aflevering verhaalt van de adolescent Many uit de Indiase provincie Punjab, die in Frankrijk zwart de euri moet verdienen om huiswaarts te sturen. Daarbij raakt het schoolgaande knuffeltijgertje gaandeweg vatbaar voor lucratievere verdienmodellen. Natuurlijk heeft het rijke en dus erfschuldige land van aankomst de plicht dat probleem op te lossen. Voor het script met hoog zieligheidsquotiënt tekende Céline Sciamma, maakster van het mooie Naissance des pieuvres.

La vie d'Adèle

2013 | Drama, Romantiek

Frankrijk 2013. Drama van Abdellatif Kechiche. Met o.a. Adèle Exarchopoulos, Léa Seydoux, Jérémie Laheurte, Aurélien Recoing en Catherine Salée.

Weergaloze vertelling over de jonge, volkse Adèle (Exarchopoulos), die tot haar eigen verbazing verliefd wordt op de vrijgevochten Emma (Seydoux). Het spel van de twee jonge vrouwen is zo naturel (met name van Exarchopoulos), dat de bijna drie uur durende film voorbij vliegt. In die drie uur opvallend veel en langdurige seksscènes, bedoeld om de (afnemende) hevigheid van de relatie weer te geven. Kechiche kreeg voor La vie d'Adèle de Gouden Palm in Cannes, die hij - voor het eerst in de geschiedenis van Cannes - moest delen met de twee hoofdrolspeelsters.

Mobile Home

2012 | Komedie, Drama

Frankrijk​/​​België​/​​Luxemburg 2012. Komedie van François Pirot. Met o.a. Arthur Dupont, Guillaume Gouix, Jean-Paul Bonnaire, Claudine Pelletier en Jackie Berroyer.

Verrassend lichtvoetig regiebuut van Pirot, scenarist voor Élève libre en Nue propriété van Joachim Lafosse. In het amusante verhaal over twee stuurloze begin-dertigers verwerkte hij enkele van zijn eigen post-studie-ervaringen. Oude maatjes Simon en Julien, voortijdig in het leven gestrand, besluiten dat het mooi is geweest met het geklungel met vriendinnen en ouders. In een royaal uitgevallen camper trekken de zelfbenoemde vrijbuiters alsnog de wijde wereld in. Of, enfin, het Waalse dorp uit dan toch tenminste. Sympathiek landerig sfeertje, droogkomische toon en passend lui spel van Dupont en Gouix. Met Nederlandse ondertiteling.

Black Venus

2010 | Biografie, Drama, Historische film

Frankrijk​/​​België 2010. Biografie van Abdellatif Kechiche. Met o.a. André Jacobs, Olivier Gourmet, Elina Löwensohn, François Marthouret en Jean-Christophe Bouvet.

Tussen moderne meesterwerken La graine et le mulet (2007) en La vie d'Adèle (2013) in regisseerde de Frans-Algerijnse Kechiche dit prachtige portret van Saartjie Baartman. De zwarte Zuid-Afrikaanse vrouw, die begin negentiende eeuw uitgroeide tot het symbool van de Europese rassenleer, reisde als 'de Hottentot Venus' van kermis naar kermis om als een wild dier bekeken en bespot te worden. Kechiche toont haar vernedering zo confronterend en pijnlijk mogelijk, in een twee uur en veertig minuten durende marteltocht, terwijl hij met zijn extreme close-ups de kijker tot medeplichtige maakt.