Ivan Mozzhukhin (1889-1939): cast.
Er zijn 6 films gevonden.

Casanova

1927 | Drama

USSR​/​​Frankrijk 1927. Drama van Alexander Volkoff. Met o.a. Ivan Mozzhukhin, Diana Karenne, Suzanne Blanchetti, Jenny Jugo en Rina De Liguro.

De Venetiaanse hartendief uit de titel (Mosjoukine) maakt het te bont in zijn eigen stad en ziet zich gedwongen zijn toevlucht te nemen tot het Russishe hof van tsarina Catherina de Grote (Bianchetti). De film werd in 1926 gedraaid en ging in de Angelsaksische landen pas in 1931 in première nadat hij flink gecensureerd was. Dit is de gerestaureerde versie.

Michel Strogoff

1926 | Avonturenfilm

Frankrijk 1926. Avonturenfilm van Viatscheslav Tourjansky. Met o.a. Ivan Mozzhukhin, Nathalie Kovanko, Jeanne Brindeau, Acho Chakatouny en Tina De Yzarduy.

Naar de bekende roman van Jules Verne over de koerier van de tsaar, die incognito naar Siberië moet reizen, maar herkend wordt door een verraderlijke edelman, die samenspant met de opstandige Tartaren. Deze zwijgende, zeer lange film werd later voorzien van geluid en een muzikale begeleiding. Hij bevat bovendien gedeeltes die met de hand zijn ingekleurd. Voer voor cinefielen, die er een nachtje voor over hebben om dit spektakel te aanschouwen als ze de kans krijgen wanneer een omroep de film uitzendt. Het scenario is van Boris De Fast, hoofdrol Mosjoukine en regisseur Tourjansky.

Feu Mathias Pascal

1926 | Zwijgende film, Drama

Frankrijk 1926. Zwijgende film van Marcel L'Herbier. Met o.a. Ivan Mozzhukhin, Marcelle Pradot, Lois Moran, Marthe Mellot en Michel Simon.

De schoonmoeder van de ongelukkige Mathias Pascal (Mozzhukhin) is een loeder. En dan overlijdt ook nog zijn geliefde dochter. Aangeslagen reist hij naar Monte Carlo, en wint daar een fortuin. Op de terugreis leest hij in een krant zijn eigen overlijdensbericht, hij besluit elders een ander leven te beginnen, maar ook dat valt na verloop van tijd tegen. Interessante zwijgende film naar een roman van Pirandello. L'Herbier was vooral ten tijde van de stomme film een van de belangrijkste Franse regisseurs.

Michael Strogoff

1925 |

Frankrijk 1925. Viktor Tourjansky. Met o.a. Jeanne Brindeau, Acho Chakatouny, Nathalie Lissenko en Ivan Mozzhukhin.

De schoonmoeder van de ongelukkige Mathias Pascal (Mozzhukhin) is een loeder. En dan overlijdt ook nog zijn geliefde dochter. Aangeslagen reist hij naar Monte Carlo, en wint daar een fortuin. Op de terugreis leest hij in een krant zijn eigen overlijdensbericht, hij besluit elders een ander leven te beginnen, maar ook dat valt na verloop van tijd tegen. Interessante zwijgende film naar een roman van Pirandello. L'Herbier was vooral ten tijde van de stomme film een van de belangrijkste Franse regisseurs.

Otets Sergii

1918 | Drama

USSR 1918. Drama van Jakov Protazanov. Met o.a. Ivan Mozzhukhin, V. Dzheneyeva, Vladimir Gaidarov, Natalia Lisenko en Vera Orlova.

Een officier besluit ten tijde van tsaar Nikolaas I zijn rijkdom op te geven en monnik te worden. Als Vader Sergius ontdekt hij de menselijke zwakheden van het priesterdom. De film, naar Tolstois gelijknamige verhaal, werd vóór de Oktoberrevolutie opgenomen, maar vanwege zijn controversiële karakter pas in mei 1918 uitgebracht en wordt als de beste pre-revolutie film beschouwd. In 1978 werd een nieuwe film gemaakt.

Pikovaya dama

1915 | Fantasy, Horror

USSR 1915. Fantasy van Yakov Protazanov. Met o.a. Ivan Mozzhukhin, Vera Orlova, E. Shebuyeva, Tamara Duvan en Pavel Pavlov.

De bewerking van het bovennatuurlijke verhaal van Alexander Poesjkin, dat ondanks de hoge ouderdom nog niets van zijn glans heeft verloren, is te beschouwen als een meesterwerk. Het verhaal betreft een legerofficier (Mozhukhin), die achter het winnende geheim (dat bekend is aan een oude gravin) van een kaartspel probeert te komen. Als hij bij de oude vrouw als een dief in de nacht binnendringt, schrikt zij van zijn bedreigende pistool en sterft als gevolg van een hartaanval. Zij verschijnt als een geest en vertelt Mozhukhin het geheim, maar hij verliest door een stommiteit bij het kaartspel. Behekst door de spottende geest van de gravin wordt hij gek en wordt hij opgesloten in een krankzinnigengesticht. De uitzonderlijke belichting geeft aan de klassieke film een angstaanjagend spookachtig effect en de flashbacks over heden en verleden waren voor die tijd revolutionair.