Monika Willi: montage.
Er zijn 16 films gevonden.

Sparta

2022 | Drama

Oostenrijk​/​​Duitsland​/​​Frankrijk 2022. Drama van Ulrich Seidl. Met o.a. Georg Friedrich, Hans Michael Rehberg en Florentina Elena Pop.

Sparta is de naam van het fort dat de Oostenrijkse Ewald (Friedrich, fantastisch) samen met een handvol Roemeense jochies heeft gemaakt van een vervallen schoolgebouw. Daar geeft Ewald ze onder meer judoles. De jochies lopen weg met Ewald – eindelijk iemand die aandacht voor ze heeft – maar Ewald heeft een geheim: hij is pedofiel. Seidl – bekend van schurende meesterwerkjes als Hundstage, Import Export en Paradies: Liebe – oordeelt nooit over zijn personages, en onderzoekt in deze film vooral hoe iemand als Ewald omgaat met een aandoening waarvoor geen genezing is. Volgens Der Spiegel zou Seidl de jonge Roemeense, niet-professionele acteurs slecht behandeld hebben (Seidl ontkent), waardoor deze krachtige maar ongemakkelijke film, nog een stuk ongemakkelijker is geworden.

Böse Spiele - Rimini Sparta

2023 | Drama

Australië​/​​Duitsland​/​​Frankrijk 2023. Drama van Ulrich Seidl. Met o.a. Georg Friedrich, Tessa Göttlicher, Claudia Martini, Inge Maux en Florentina Elena Pop.

In de dagopvang van hun dementerende vader zien de volwassen broers Ewald (Friedrich) en Richie (Thomas) elkaar na jaren terug. Het wordt een emotioneel, ontluisterend en ongemakkelijk weerzien voor de ingetogen Ewald en de blijmoedige Richie. Die – zoals bij Seidl (Hundstage, Import Export, Paradies: Liebe) gebruikelijk – opvallende levens blijken te leiden. Ewald is een niet-praktiserende pedofiel en Richie een schlagerzanger op z’n retour. Beiden kregen van Seidl ook hun eigen, losse films: Rimini (met de focus op Richie) en Sparta (met de focus op Ewald). Het ruim drie uur durende Böse Spiele: Rimini Sparta beleefde begin 2023 zijn wereldpremière op het afgelopen IFFR. En is onthutsend en onaangenaam, maar ook levensecht en aangrijpend.

Tár

2022 | Drama, Muziek

Verenigde Staten 2022. Drama van Todd Field. Met o.a. Cate Blanchett, Noémie Merlant, Nina Hoss, Sophie Kauer en Julian Glover.

Het heerlijk provocerende Tár lijkt aanvankelijk te gaan over de gevierde vrouwelijke dirigent Lydia Tár en dus een verhaal over female empowerment te worden. Maar regisseur Todd Field (In the Bedroom, Little Children) stond iets heel anders voor ogen. Want Lydia blijkt de macht die ze als invloedrijke dirigent heeft te misbruiken. Ze loopt over mensen heen, maakt carrières kapot en legt het aan met jonge vrouwen die onder de indruk zijn van haar talent, durf en visie. En zo wordt Tár een fijn bijtende parabel over #MeToo, waarbij de schurk nu eens vrouwelijk is. Zes Oscarnominaties, waaronder – zeer terecht – eentje voor Blanchett, die volledig verdwijnt in de monsterlijke maestro.

Rimini

2022 | Komedie, Drama

Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Oostenrijk 2022. Komedie van Ulrich Seidl. Met o.a. Michael Thomas, Georg Friedrich, Claudia Martini, Tessa Göttlicher en Hans-Michael Rehberg.

De blijmoedige Richie Bravo, een Oostenrijkse schlagerzanger op z’n retour, leeft van sneue gigs in de Italiaanse badplaats Rimini (in de winter!) en wat extra gigolowerk voor zijn allergrootste fans. Maar dan komt volwassen dochter Tessa langs, die hij jaren geleden in de steek liet, en zal Richie eindelijk rekenschap moeten afleggen voor zijn verleden. Het iets te lange Rimini begint aanzienlijk milder dan we van Seidl (Hundstage, Paradies: Liebe) gewend zijn, eerder melancholiek dan cynisch, maar wordt allengs wanhopiger en wanhopiger. Net als Richie Bravo. Eerste deel van een tweeluik, waarvan deel twee zal gaan over Richie’s broer Ewald.

Styx

2018 | Drama

Duitsland 2018. Drama van Wolfgang Fischer. Met o.a. Susanne Wolff en Gedion Oduor Wekesa.

Een Duitse solozeilster zet vanuit Gibraltar koers naar Ascension Island, een kale rots in de Atlantische Oceaan die in de negentiende eeuw, onder het goedkeurend oog van Charles Darwin, door mensenhanden tot een tropisch paradijs werd omgevormd. Halverwege neemt deze dialoogarme allegorische film echter een heel andere, wat didactische wending, die iets zegt over het paradijs dat de westerse mens voor zichzelf heeft gebouwd. Ondanks mooie plaatjes en urgente thematiek een nogal moralistische beschouwing, in- en uitgeluid door een lome, sobere elektrische gitaar.

Happy End

2017 | Drama

Frankrijk​/​​Oostenrijk​/​​Duitsland 2017. Drama van Michael Haneke. Met o.a. Isabelle Huppert, Jean-Louis Trintignant, Fantine Harduin, Franz Rogowski en Mathieu Kassovitz.

De getroebleerde, bijna dertienjarige Eve (prachtig ijskoud gespeeld door Harduin) gaat bij haar al even getroebleerde familie in Calais wonen nadat haar moeder in het ziekenhuis is beland na een overdosis pillen. Zoals gebruikelijk bij Haneke staan de gebeurtenissen in zijn disfunctionele families symbool voor maatschappelijke thema‘s. Voor Happy End ontwaren we onder meer het egocentrisme van de rijke, westerse mens en – stokpaardje van Haneke – de afstompende werking van het beeldscherm. In Cannes matig ontvangen (al kreeg de regisseur daar wel een Palm-nominatie), maar even bijtend, scherp en zwart-komisch als zijn beste werk.

Amour

2012 | Drama

Frankrijk​/​​Oostenrijk​/​​Duitsland 2012. Drama van Michael Haneke. Met o.a. Jean-Louis Trintignant, Emmanuelle Riva, Isabelle Huppert en William Shimell.

Georges en Anne zijn twee oud-pianoleraren. Hoogopgeleid, beschaafd en met elkaar vergroeid. Je kan zien dat ze samen lang en gelukkig hebben geleefd. Maar daar maakt Haneke een eind aan. Anne krijgt een beroerte. Raakt de controle over haar lichaam kwijt en vervolgens over haar geest. Haneke neemt de tijd het lichamelijke verval in al zijn pijnlijke details vast te leggen. Afgezien van één scène in het begin speelt alle actie zich af in het appartement van het tweetal. Dat klinkt als een toneelstuk, maar Amour is onversneden cinema. Bekroond met onder andere de Oscar en BAFTA voor beste niet-­Engelstalige film, de Gouden Palm in Cannes en vijf Césars.

Whores' Glory

2011 | Documentaire

Duitsland​/​​Oostenrijk 2011. Documentaire van Michael Glawogger.

Documentaire van Michael Glawogger waarin hij prostituees volgt in Thailand, Bangladesh en Mexico.

Die Lebenden

2012 | Drama

Oostenrijk​/​​Polen​/​​Duitsland 2012. Drama van Barbara Albert. Met o.a. Anna Fischer, Hanns Schuschnig, Winfried Glatzeder en August Zirner.

Germanistiekstudente Sita reist van Berlijn naar Wenen om haar opa voor diens 95ste verjaardag te bezoeken. Wanneer ze op een oude foto stuit met een jongeman in SS-uniform, valt er een schaduw over Sita's modelprogressieve wereld: eentje die haar op een rusteloze reis zet en tot in Polen zal brengen. Zoveelste D-drama over Vergangenheitsbewältigung wijkt door zijn road movie-achtige karakter positief af van vaak eikenhouten soortgenoten. De twee parallelle zoektochten (Wie ben ik? en Wie is mijn familie?) lijken soms ver uiteen te liggen, maar blijven door Fischers spel niettemin een coherent geheel.

Das weisse Band

2009 | Drama, Misdaad, Mysterie

Duitsland​/​​Oostenrijk​/​​Frankrijk​/​​Italië 2009. Drama van Michael Haneke. Met o.a. Leonard Proxauf, Christian Friedel, Leonie Benesch, Burghart Klaußner en Janina Fautz.

Vlak voor WO I wordt een landelijk dorpje in het noorden van Duitsland opgeschrikt door een aantal akelige incidenten: iemand spant een touw over de weg waardoor een paard verongelukt, iemand wordt ontvoerd en mishandeld, er wordt brand gesticht. Wat is er toch aan de hand in deze ogenschijnlijk zo ordentelijke gemeenschap? Spannend, uitstekend gespeeld drama van regisseur Haneke (Amour, Funny Games), in prachtig zwart-wit geschoten, geeft gitzwart commentaar op de destijds heersende moraal. Twee Oscarnominaties en een Gouden Palm in Cannes.

Contact High

2009 | Komedie

Oostenrijk​/​​Duitsland​/​​Polen​/​​Luxemburg 2009. Komedie van Michael Glawogger. Met o.a. Michael Ostrowski, Raimund Wallisch, Alexis Santiago Hernandez, Jeremy Strong en Victor Varnado.

Stoner-komedie van wijlen Michael Glawogger (1959-2014), de Oostenrijkse cineast die vooral bekendheid geniet vanwege zijn documentaires over werkende armen in Azië en Afrika. Contact High is een psychedelische kijkdoosfilm waarin twee kleurrijke stumpers een verloren tas van een drugsdealer moeten opsporen en retourneren. Kortom, Fear and Loathing in Poland, met personages die met en zonder drugs achter de kiezen opvallen tussen het gepeupel. Voeg daarbij een hitsige gay drugsbaas en mild homofobe lakeien en je hebt een platgetreden komedie, met unieke rafelrandjes.

Le temps du loup

2003 | Drama

Frankrijk​/​​Oostenrijk​/​​Duitsland 2003. Drama van Michael Haneke. Met o.a. Isabelle Huppert, Maurice Bénichou, Lucas Biscombe, Béatrice Dalle en Patrice Chéreau.

Rampenfilms - hoe visueel overdonderend ook - gaan over het dunne laagje beschaving dat de mensheid vrijwaart van anarchie. In de compromisloze rampenfilm Le temps du loup van regisseur Michael Haneke (La pianiste) is de aard van de ramp onbekend en gaat het uitsluitend om de menselijkheid van de overlevenden. Centraal staan moeder Anne (Huppert) en haar twee kleine kinderen, een getraumatiseerd gezin dat hoopt op verlossing in een volgepakt treinstation op het platteland. Volgens Haneke zijn glamourfilms leugenachtig, bedoeld voor verstrooiing en winst. Zijn films zijn naar eigen zeggen kunstwerken waarin hij de waarheid nauwgezet probeert te benaderen. Kijk en huiver.

La pianiste

2001 | Drama

Frankrijk​/​​Oostenrijk 2001. Drama van Michael Haneke. Met o.a. Isabelle Huppert, Annie Girardot, Benoît Magimel, Udo Samel en Anna Sigalevitch.

La pianiste verhaalt van een emotioneel gesloten pianolerares die doceert aan het Weens conservatorium en daarbuiten een eenzaam bestaan leidt. Ze heeft een moeizame relatie met haar in haar teleurgestelde moeder, met wie ze samenwoont. Dan wordt een leerling verliefd op haar. Haneke’s bekende koele, afstandelijke aanpak, die weinig hoop uitdraagt over intermenselijke communicatie, resulteert in een verontrustend portret van een vrouw die hevig tracht haar eigen gevoelens de baas te blijven. Isabelle Huppert, zelf een bedreven pianiste, speelt een van haar mooiste rollen in jaren en kreeg er heel wat onderscheidingen voor.

Nordrand

1999 | Drama

Duitsland​/​​Zwitserland​/​​Oostenrijk 1999. Drama van Barbara Albert. Met o.a. Nina Proll, Edita Malovcic, Michael Tanczos, Tudor Chirilá en Astrit Alihajdaraj.

La pianiste verhaalt van een emotioneel gesloten pianolerares die doceert aan het Weens conservatorium en daarbuiten een eenzaam bestaan leidt. Ze heeft een moeizame relatie met haar in haar teleurgestelde moeder, met wie ze samenwoont. Dan wordt een leerling verliefd op haar. Haneke’s bekende koele, afstandelijke aanpak, die weinig hoop uitdraagt over intermenselijke communicatie, resulteert in een verontrustend portret van een vrouw die hevig tracht haar eigen gevoelens de baas te blijven. Isabelle Huppert, zelf een bedreven pianiste, speelt een van haar mooiste rollen in jaren en kreeg er heel wat onderscheidingen voor.

Suzie Washington

1998 | Drama

Oostenrijk 1998. Drama van Florian Flicker. Met o.a. Birgit Doll, August Zirner, Wolfram Berger, Karl Ferdinand Kratzl en Nina Proll.

Suzie Washington is een aangrijpende film over een vluchtelinge, een intrigerend verhaal over de Russische Nana (Doll). Op weg naar de VS wordt ze op het vliegveld van Wenen betrapt. Haar visum deugt niet. Bij toeval weet ze te ontsnappen, en probeert dan - als de Amerikaanse toeriste Suzie Washington - over land naar Duitsland te gaan. Flicker filmde Nana/Suzie´s belevenissen als een documentaire en weet daarmee de blik te scherpen. Door haar ogen krijgen simpele tafereeltjes - de professionele lach van een lokettiste, de onverschilligheid van welvarende bustoeristen - iets lachwekkends. Maar Flicker heeft geen moreel oordeel klaar en is wars van sentimentaliteiten. In plaats daarvan verhaalt hij over een vrouw zonder papieren, die alleen daarom al door de mensen om haar heen als crimineel wordt gezien. (IdH/VPRO Gids)

Frankreich, wir kommen!

1998 |

Oostenrijk 1998. Michael Glawogger. Met o.a. Herbert Prohaska, Andreas Herzog, Ivica Vastic en Anton Polster.

Suzie Washington is een aangrijpende film over een vluchtelinge, een intrigerend verhaal over de Russische Nana (Doll). Op weg naar de VS wordt ze op het vliegveld van Wenen betrapt. Haar visum deugt niet. Bij toeval weet ze te ontsnappen, en probeert dan - als de Amerikaanse toeriste Suzie Washington - over land naar Duitsland te gaan. Flicker filmde Nana/Suzie´s belevenissen als een documentaire en weet daarmee de blik te scherpen. Door haar ogen krijgen simpele tafereeltjes - de professionele lach van een lokettiste, de onverschilligheid van welvarende bustoeristen - iets lachwekkends. Maar Flicker heeft geen moreel oordeel klaar en is wars van sentimentaliteiten. In plaats daarvan verhaalt hij over een vrouw zonder papieren, die alleen daarom al door de mensen om haar heen als crimineel wordt gezien. (IdH/VPRO Gids)