Wim Kouwenhoven: cast.
Er zijn 8 films gevonden.

fl. 19,99

1998 | Komedie

Nederland 1998. Komedie van Mart Dominicus. Met o.a. Thomas Acda, Carine Korteweg, Jeroen Willems, Leny Breederveld en Jacqueline Blom.

De titel verwijst naar de superlage prijs die trouwlustige paartjes voor [KA1]e[KA1]en (huwelijks)nacht hoeven te betalen in een chique, Amsterdams hotel voor de nacht van 31 december 1999. Bruidsparen in spe verdringen zich in de lobby; het is een bont gezelschap dat bestaat uit: yuppies, luidruchtige punkers, bejaarden, Marokkanen, homo`s, een platsprekende, ordinaire Amsterdammer (Acda) met vrouw en hond, een vrouwmens dat haar gekleurde vriend aan een verblijfsvergunning wil helpen enz. Er zijn ook typische stijve Hollanders, religieuze fanatici en racisten. Het zou de dwarsdoorsnede zijn van de Nederlandse samenleving anno 1999. Tijdens de nacht worden de contrasten nog duidelijker, niet alleen tussen de koppels, maar ook bij hun toevallige ontmoetingen in de gangen van het hotel. De scenarioschrijvers, Helena van der Meulen en debuterend regisseur Dominicus hebben duidelijk te veel hooi op de vork genomen. Het is onmogelijk iets zinnigs in bijna anderhalf uur over de diverse levens van dergelijke vogels met zo`n bont pluimage in beelden (van Rogier Stoffers) te vertellen. Soms is het geestig, soms tragisch en bij gelegenheden bitter. De sketches zijn keurig gedaan, maar veel te voorspelbaar en te clichématig. De veertig-jarige Dominicus was een tijdlang hoofdredacteur van het noodlijdende filmblad Skrien en schreef daarna scenario's. Weinig interessante Hollandse subsidiekunst, die even in twee bioscopen liep om daarna binnen zes maanden op de kleine buis vertoond te worden.

Coup de foudre

1996 | Drama

Nederland 1996. Drama van Wanja Visser. Met o.a. Marthe Geke Bracht, Kuno Bakker, Juul Vrijdag, Wim Kouwenhoven en Anita Menist.

De titel verwijst naar de superlage prijs die trouwlustige paartjes voor [KA1]e[KA1]en (huwelijks)nacht hoeven te betalen in een chique, Amsterdams hotel voor de nacht van 31 december 1999. Bruidsparen in spe verdringen zich in de lobby; het is een bont gezelschap dat bestaat uit: yuppies, luidruchtige punkers, bejaarden, Marokkanen, homo`s, een platsprekende, ordinaire Amsterdammer (Acda) met vrouw en hond, een vrouwmens dat haar gekleurde vriend aan een verblijfsvergunning wil helpen enz. Er zijn ook typische stijve Hollanders, religieuze fanatici en racisten. Het zou de dwarsdoorsnede zijn van de Nederlandse samenleving anno 1999. Tijdens de nacht worden de contrasten nog duidelijker, niet alleen tussen de koppels, maar ook bij hun toevallige ontmoetingen in de gangen van het hotel. De scenarioschrijvers, Helena van der Meulen en debuterend regisseur Dominicus hebben duidelijk te veel hooi op de vork genomen. Het is onmogelijk iets zinnigs in bijna anderhalf uur over de diverse levens van dergelijke vogels met zo`n bont pluimage in beelden (van Rogier Stoffers) te vertellen. Soms is het geestig, soms tragisch en bij gelegenheden bitter. De sketches zijn keurig gedaan, maar veel te voorspelbaar en te clichématig. De veertig-jarige Dominicus was een tijdlang hoofdredacteur van het noodlijdende filmblad Skrien en schreef daarna scenario's. Weinig interessante Hollandse subsidiekunst, die even in twee bioscopen liep om daarna binnen zes maanden op de kleine buis vertoond te worden.

Dag Jan

1992 |

Nederland 1992. Jan van den Berg. Met o.a. Joop Visser, Hans Hoes, Paul Hoes en Wim Kouwenhoven.

De titel verwijst naar de superlage prijs die trouwlustige paartjes voor [KA1]e[KA1]en (huwelijks)nacht hoeven te betalen in een chique, Amsterdams hotel voor de nacht van 31 december 1999. Bruidsparen in spe verdringen zich in de lobby; het is een bont gezelschap dat bestaat uit: yuppies, luidruchtige punkers, bejaarden, Marokkanen, homo`s, een platsprekende, ordinaire Amsterdammer (Acda) met vrouw en hond, een vrouwmens dat haar gekleurde vriend aan een verblijfsvergunning wil helpen enz. Er zijn ook typische stijve Hollanders, religieuze fanatici en racisten. Het zou de dwarsdoorsnede zijn van de Nederlandse samenleving anno 1999. Tijdens de nacht worden de contrasten nog duidelijker, niet alleen tussen de koppels, maar ook bij hun toevallige ontmoetingen in de gangen van het hotel. De scenarioschrijvers, Helena van der Meulen en debuterend regisseur Dominicus hebben duidelijk te veel hooi op de vork genomen. Het is onmogelijk iets zinnigs in bijna anderhalf uur over de diverse levens van dergelijke vogels met zo`n bont pluimage in beelden (van Rogier Stoffers) te vertellen. Soms is het geestig, soms tragisch en bij gelegenheden bitter. De sketches zijn keurig gedaan, maar veel te voorspelbaar en te clichématig. De veertig-jarige Dominicus was een tijdlang hoofdredacteur van het noodlijdende filmblad Skrien en schreef daarna scenario's. Weinig interessante Hollandse subsidiekunst, die even in twee bioscopen liep om daarna binnen zes maanden op de kleine buis vertoond te worden.

Blindgangers

1977 | Drama

Nederland 1977. Drama van Ate de Jong. Met o.a. Ansje Beentjes, Derek de Lint, Ben Hulsman, Lettie Oosthoek en Maroesja Lacunes.

Met grotendeels eigen geld verfilmde De Jong een liefdesdrama, waarin Beentjes en De Lint elkaar aantrekken en afstoten. Ondanks het gewone gegeven een verrassend speelfilmdebuut.

Bloedverwanten

1976 | Horror

Frankrijk​/​​Nederland 1976. Horror van Wim Lindner. Met o.a. Maxim Hamel, Sophie Deschamps, Eddie Constantine, Ralph Arlis en Wim Kouwenhoven.

Soms wat gelikt, deze horrorfilm naar een fantastisch verhaal van Belcampo. De camera werd nu vaardig gehanteerd door Walter Bal. Een verpleegster stuit op een gezelschap dat dol is op bloed, en dit modern, als keurige burgers, nuttigt uit glaasjes. Een ongewone, verrassende film met helaas een erg zwakke regie.

Historia Morbia

1975 |

1975. Dick Maas. Met o.a. Frans Mulder, Wim Kouwenhoven en Cor van Rijn.

Soms wat gelikt, deze horrorfilm naar een fantastisch verhaal van Belcampo. De camera werd nu vaardig gehanteerd door Walter Bal. Een verpleegster stuit op een gezelschap dat dol is op bloed, en dit modern, als keurige burgers, nuttigt uit glaasjes. Een ongewone, verrassende film met helaas een erg zwakke regie.

Op de Hollandse toer

1974 | Komedie

Nederland 1974. Komedie van Harry Booth. Met o.a. Wim Sonneveld, Adèle Bloemendaal, Joop Doderer, Maya Bouma en Frank Reyinga.

Sonneveld als reisleider die het goed kan vinden met de reizigers. Joop Doderer is de chauffeur. Voor de regie had men Harry Booth aangetrokken, die onder meer de tv-serie Dubbeldekkers op zijn naam had staan. De film kreeg slechte kritieken, maar het publiek amuseerde zich er mee. Het was Sonnevelds laatste film.

The Family

1973 | Drama

Nederland 1973. Drama van Lodewijk de Boer. Met o.a. Huib Roos, Gees Linnebank, Martine Crefcoeur, Cocky Boonstra en Willeke van Ammelrooy.

De Boer's eigen verfilming van zijn serie van vier toneelstukken over de broers Doc en Kil en hun gewillige zusje Gina die tegenover de burgerlijke buitenwereld hun eigen codes handhaven tot de dood er letterlijk op volgt, is vaak indrukwekkend, soms zelfs verbijsterend, maar haalt het niet bij het wrede gemak waarmee de toneelstukken werden geregisseerd.