Karl Hellmer: cast.
Er zijn 12 films gevonden.

Wehe, wenn sie losgelassen

1958 | Komedie, Muziek

Duitsland 1958. Komedie van Géza von Cziffra. Met o.a. Peter Alexander, Ruth Stephan, Bibi Johns, Brigitte Mira en Josef Egger.

Ondanks het feit dat hij zich op een jazz-concours wil voorbereiden, moet Alexander ook zijn oom Egger op de boerderij helpen. Hij wil twee vliegen in één klap slaan en combineert beiden: hij speelt zijn geliefde jazz-oefeningen voor de ossen tot groot ongenoegen van de dorpsbewoners. Een Alexander-film voor de fans.

Liebe, Jazz und Ÿbermut

1957 | Muziek

Duitsland 1957. Muziek van Erik Ode. Met o.a. Peter Alexander, Bibi Johns, Grethe Weiser, Rudolf Platte en June Richmond.

'Toekomstige' Schlagersterren zitten op een armlastig muziekinternaat, waar leraren uit bezuiniging worden ontslagen. De jonge leerlingen formeren een jazz-band en worden een eclatant succes. Een mager verhaaltje om gevestigde schlagersterren voor het witte doek te halen. Optreden van beroemde bands uit de periode 1950-1960: Kurt Edelhagen en Erwin Lehn. Songs van Erwin Lehn en Heinz Gietz. Verder nog optredens van Moonlights, Comedian-Quartett en Schöneberger Sängerknaben.

Die Unschuld vom Lande

1957 | Komedie

Duitsland 1957. Komedie van Rudolf Schündler. Met o.a. Theo Lingen, Bibi Johns, Rudolf Platte, Ruth Stephan en Walter Groß.

Weinig geslaagde remake van de gelijknamige film van Carl Boese uit 1932/33 (die ook nog in het Italiaans gedraaid werd als LA PROVINCIALINE) over een schone plattelandsdochter die carri[KA2]ere wil maken op de planken van het toneel in de Duitse hoofdstad. Ze raakt verstrikt in allerhande huwelijksgekonkel. In deze dijenkletser zijn de boertige, dubbelzinnige grappen niet van de lucht. Een wegwerp sit-com uit het pre-tv-tijdperk. Het scenario werd geschreven naar het oorspronkelijke draaiboek van Walter Wasserman en Walter Schnee door een team van z.g. deskundigen: C.A. Barret, Per Schwenzen, Fritz B[KA3]ottger en Curth Flatow (die er niet voor uit wilde komen, want hij staat niet op de aftiteling). De Engelsen hebben zo'n fraaie definitie van een kameel: 'a horse designed by a committee'; dat was stellig van toepassing op het voornoemde equipe van auteurs. Werner M. Lenz verzorgde de nauwelijks opwindende fotografie.

Ännchen von Tharau

1954 | Drama

Duitsland 1954. Drama van Wolfgang Schleif. Met o.a. Ilse Werner, Klaus-Ulrich Krause, Heinz Engelmann, Helmuth Schneider en Albert Florath.

Werner is een vluchtelinge uit Oost-Pruisen, die nu ergens in een groen dal tussen de Rijn en de Main de kost verdient als serveerster. Ze heeft een lieve zestien-jarige pleegzoon (Krause) die ze op haar vlucht in een ontredderde toestand had meegenomen, nadat zijn moeder net gestorven was. Op een dag is het kermis in het dorp en een gast (Engelmann) die bij de botsautootjes werkt, blijkt de vader van de jongen te zijn. Zo ontstaat er deels een nieuwe en deels een herenigde familie, die nog lang en gelukkig leefde. Een zwijmerige Heimat-film, vol oeverloos ge- oudehoedendoos, waarvan de idyllische landschapsfotografie de enige verdienste is.

Starke Herzen

1953 | Drama

Duitsland 1953. Drama van Herbert Maisch. Met o.a. Maria Cebotari, Gustav Diessl, Albert Hörrmann, Hermann Wolder en Walter Franck.

Een operazangeres wordt door de man die haar bemint uit de handen van revolutionairen gered. Een op historische gegevens gebaseerde anti-communistisch bedoelde film, die door de nazi- censuur werd verboden, waarschijnlijk uit vrees dat hij averechts zou werken. De film werd gemaakt in 1937, maar kwam in 1952 onder de titel STARKE HERZEN IM STURM in roulatie.

Karneval der Liebe

1943 | Musical

Duitsland 1943. Musical van Paul Martin. Met o.a. Johannes Heesters, Dora Komar, Hans Moser, Dorit Kreysler en Axel von Ambesser.

De tenor Peter Hansen staat op het punt met een danseres (Kreysler) te trouwen, maar huwt op het laatste moment toch liever een zangeres van wie hij echter na vier weken weer gescheiden is. Het paar uit Immer nur du, Dora Komar en Johannes Heesters, opnieuw in een revuefilm vol liedjes die de status van 'evergreens' hebben bereikt, zoals 'Durch dich wird diese Welt erst schön' en 'Haben Sie schon mal im Dunkeln geküßt?'. De componist is ditmaal Michael Jary.

Der Sündenbock

1940 | Komedie

Duitsland 1940. Komedie van Hans Deppe. Met o.a. Karl Hellmer, Hilde Körber, Ernst Waldow, Fritz Odemar en Norbert Rohringer.

Een twaalfjarige verhuist van het ene pleeggezin naar het andere. Een alleraardigste geschiedenis, verteld vanuit het perspectief van de jongen die door Rohringer overtuigend wordt gespeeld. De hem omringende cast is prima.

Musik für Dich

1937 | Komedie

Oostenrijk 1937. Komedie van E.W. Emo. Met o.a. Magda Schneider, Fritz Imhoff, Hans Söhnker, Paul Kemp en Karl Skraup.

Een pleegkind wordt voor de zoon van een Amerikaanse miljonair gehouden. De film komt eigenlijk pas in de tweede helft een beetje op gang, maar er zijn aardige dialogen, vlotte liedjes van Robert Stolz en een heel leuke rol van Paul Kemp. Het scenario is van Hans Gustl Kernmayr en Georg Zoch. Het camerawerk is van Werner Brandes.

Madame Bovary

1937 | Drama

Duitsland 1937. Drama van Gerhard Lamprecht. Met o.a. Pola Negri, Ferdinand Marian, Aribert Wäscher, Werner Scharf en Alexander Engel.

Een van de talrijke verfilmingen van de beroemde roman van Flaubert. Emma (Negri) trouwt met een onbeduidende plattelandsarts (W[KA3]ascher), en kan haar draai niet vinden in de saaie, kleinburgerlijke wereld van haar man. Ze bedriegt hem met Rodolphe (Marian), maakt schulden bij de woekeraar Lheureux (Bildt) en pleegt tenslotte, wanneer de uitzichtsloosheid van haar situatie tot haar doordingt, zelfmoord. Een grandioze verfilming van dit verhaal, vooral wat betreft de figuur- en sfeertekening van destijds. Ster van de zwijgende film, Pola Negri, slaagt erin de middelen om zich uit te drukken spaarzaam in te zetten en brede, weidse gebaren te vermijden. Ook de overige acteurs zijn zonder uitzondering goed gekozen. De moeite van het bekijken waard.

Wer zuletzt küsst...

1936 | Komedie

Oostenrijk 1936. Komedie van E.W. Emo. Met o.a. Liane Haid, Theo Lingen, Hans Moser, Annie Rosar en Susi Lanner.

Een jongeman, die verliefd is op de dochter van een grammofoonplatenfabrikant, wordt aangezien voor de vriend van een in het geheim getrouwde filmster. Een komedie die steunt op het komiekentrio Moser-Lingen-Rühmann en waarin bovendien liedjes van Robert Stolz voorkomen, waaronder Ungeküsst sollst du nicht schlafen gehn'. Onder een variatie daarop, UNGEKŸSST SOLL MAN NICHT SCHLAFEN GEHEN, wordt de film ook wel vertoond. Het scenario is van Fritz Koselka. Het camerawerk is van Harry Stradling.

Stadt Anatol

1936 | Avonturenfilm

Duitsland 1936. Avonturenfilm van Viktor Tourjansky. Met o.a. Brigitte Horney, Fritz Kampers, Gustav Fröhlich, Aribert Wäscher en Karl Hellmer.

Een avonturier ontdekt olie in het Baltische stadje Anatol, dat door hebzucht tenslotte ondergaat, waarna de avonturier met een nieuwe schat, Horney, nieuwe horizonten opzoekt.

Schloß Vogelöd

1936 | Misdaad

Duitsland 1936. Misdaad van Max Obal. Met o.a. Carola Höhn, Hans Stüwe, Hans Zesch-Ballot, Käte Haack en Walter Steinbeck.

Deze film, gebaseerd op de roman van Rudolf Stratz, is een herverfilming van de gelijknamige zwijgende film uit 1921. Maar in tegenstelling tot die verfilming steekt de nieuwe hierbij magertjes af. Het volgende gebeurt: na het verdwijnen van graaf Vogel[KA3]od (Steinbeck), vermoedt de politie dat er sprake is van moord. Dat is ook zo, Vogel[KA3]od wordt tegen het einde van de film uit de sneeuw gevist. Er zijn heel wat verdachten, echtgenote (H[KA3]ohn), broer (St[KA3]uwe), tante (Haack) alsmede een jachtopziener (Hellmer). De dader is echter de compagnon van de graaf (Zesch-Ballot), die overigens al vanaf het begin de verdenking van de toeschouwer op zich heeft geladen. Terwijl de film, die in 1921 gemaakt is door de voortreffelijke regisseur F.W. Murnau, vandaag nog spannend en eng is, ontlokt de geluidsfilm uit 1936 de toeschouwer slechts een vermoeid gegaap.