Lionel Atwill: cast.
Er zijn 59 films gevonden.

Lost City of the Jungle

1946 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1946. Avonturenfilm van Lewis D. Collins en Ray Taylor. Met o.a. Russell Hayden, Jane Adams, Lionel Atwill, Keye Luke en Helen Bennett.

Serial in dertien hoofdstukken. Atwill is een krankzinnige geleerde die de wereld wil vernietigen. Op zoek naar een mineraal belandt hij in het oerwoud bij een verloren stad. Hayden en Luke moeten de man dwarsbomen. Pech voor scenarioschrijvers Joseph Poland, Paul Huston en Tom Gibson: Atwill stierf gedurende de opnamen en men moest met een double, George Sorel, verder die echter alleen maar van achteren gefilmd kon worden. Zodoende werd de serial een mislukking. Universal hield er in 1946 mee op nog serials te maken; dat bleven alleen Republic en Columbia nog doen.

Genius at Work

1946 | Komedie, Horror, Mysterie

Verenigde Staten 1946. Komedie van Leslie Goodwins. Met o.a. Wally Brown, Alan Carney, Lionel Atwill, Anne Jeffreys en Bela Lugosi.

Twee hoorspeldetectives krijgen te maken met de echte moordplannen van Atwill. Deze laatste film, waarin Brown en Carney een soort Abbott en Costello spelen, is nogal zwak. Het talent van Lugosi wordt verspild. Een nieuwe versie van SUPER SLEUTH!

House of Frankenstein

1945 | Horror, Sciencefiction

Verenigde Staten 1945. Horror van Erle C. Kenton en Erle Kenton. Met o.a. Boris Karloff, J. Carrol Naish, John Carradine, Anne Gwynne en Peter Coe.

Een rondreizende buitenissige showpresentator heeft er een baantje bij als krankzinnige wetenschapper die dorst naar wraak op vijanden uit het verleden. De goede rolbezetting maakt het script draaglijk.

House of Dracula

1945 | Horror

Verenigde Staten 1945. Horror van Erle C. Kenton en Erle Kenton. Met o.a. John Carradine, Martha O'Driscoll, Lionel Atwill, Jane Adams en Onslow Stevens.

Wetenschapper Stevens behandelt Dracula, Wolfman en Frankenstein, en verandert tenslotte in een vampier. Een goede rolbezetting, maar de kwaliteit van het script varieert.

Fog Island

1945 | Horror

Verenigde Staten 1945. Horror van Terry Morse. Met o.a. George Zucco, Lionel Atwill, Veda Ann Borg, Jerome Cowan en Sharon Douglas.

Onder een vals voorwendsel nodigt een geruïneerde zakenman de mensen die hij verantwoordelijk acht voor zijn ondergang en voor de dood van zijn echtgenote, uit op een verlaten kasteel dat staat op het eiland van de titel. In een sfeer van onderling wantrouwen, versterkt door het feit hen werd ingefluisterd dat een schat verborgen zou zijn op het slot, volgt een nacht van moord en bedrog. Klassieke ingrediënten zorgen ervoor dat dit scenario, dat Pierre Gendron baseerde op het toneelstuk Aangel Islabd van Bernadine Angus, erg voorspelbaar is. Voor de mistige zwart/wit-fotografie tekende Ira Morgan. Een typisch B-product van Monogram, goed gemaakt, maar niet bepaald origineel of echt spannend.

Raiders of Ghost City

1944 | Western

Verenigde Staten 1944. Western van Ray Taylor en Lewis D. Collins. Met o.a. Dennis Moore, Wanda McKay, Lionel Atwill, Virginia Christine en Regis Toomey.

Serial in dertien hoofdstukken. Moore en Sawyer proberen samen met McKay een bende uit te schakelen die tegen het eind van de burgeroorlog goudzendingen voor de Noordelijken overvallen. Atwill is de schurk. Luci Ward en Morgan Cox schreven het oppervlakkige scenario en Cox en Taylor produceerden deze western-serial voor Universal.

Captain America

1944 | Sciencefiction, Actiefilm

Verenigde Staten 1944. Sciencefiction van John English en Elmer Clifton. Met o.a. Dick Purcell, Lorna Gray, Lionel Atwill, Charles Trowbridge en Russell Hicks.

Serial in vijftien hoofdstukken. Purcell speelt de titelrol, opnieuw een stripfiguur, waarvan Republic voor een serial gebruik van maakt. Atwill is de geleerde schurk Dr. Maldor, met de schuilnaam The Scarab. Moorden genoeg: de man vult er zijn zakken mee. Purcell moet aan die praktijken een eind maken. Niet minder dan zeven man schreven het scenario. Howard en Theodore Lydecker zorgden voor de speciale effecten en John MacBurnie deed het camerawerk. Purcell, geboren in 1908, maakte zijn filmdebuut in 1935 en stierf in april 1944 aan een hartaanval. Enkele films werden pas na zijn dood uitgebracht.

Frankenstein Meets the Wolf Man

1943 | Horror, Sciencefiction

Verenigde Staten 1943. Horror van Roy William Neill. Met o.a. Bela Lugosi, Patric Knowles, Ilona Massey, Dennis Hoey en Maria Ouspenskaya.

Weerwolf Chaney zoekt Dr. Frankenstein, omdat hij een eind aan zijn lijden wil zien komen. Hij ontdekt dat de geleerde dood is, maar het monster niet. Handig, maar niets bijzonders.

To Be or Not to Be

1942 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1942. Komedie van Ernst Lubitsch. Met o.a. Jack Benny, Carole Lombard, Robert Stack, Lionel Atwill en Felix Bressart.

Vlak voor de oorlog repeteert een Pools theatergezelschap een satirisch stuk over de Gestapo. Na de Duitse inval moet dat stuk natuurlijk snel uit het repertoire (gelukkig werd ook gerepeteerd voor een opvoering van Hamlet), maar de acteerervaring en decorstukken komen nog van pas als de acteurs zich bij het verzet aansluiten. Bij de première in 1942 was niet iedereen even gecharmeerd van het feit dat Lubitsch zo'n beladen onderwerp tot een komedie had gemaakt, maar uiteindelijk werd dit een van zijn beroemdste films.

The Strange Case of Dr. Rx

1942 | Horror, Misdaad

Verenigde Staten 1942. Horror van William Nigh. Met o.a. Lionel Atwill, Patric Knowles, Anne Gwynne, Mona Barrie en Shemp Howard.

Typisch een film van Atwill, die hij voor Universal maakte; een wie-is-de-dader met een vlot tempo over de jacht op een mysterieuze titelfiguur, die misdadigers vermoordt die door toedoen van gewetenloze advocaten aan de wet zijn ontsnapt. De film houdt de aandacht niet erg gevangen; de goede rolbezetting doet echter veel.

The Mad Doctor of Market Street

1942 | Horror, Fantasy

Verenigde Staten 1942. Horror van Joseph H. Lewis. Met o.a. Una Merkel, Claire Dodd, Lionel Atwill en Nat Pendleton.

Een kleine griezelfilm van Universal over een gekke geleerde die op een eiland in de Stille Zuidzee inboorlingen gebruikt voor vreemde experimenten.

The Ghost of Frankenstein

1942 | Horror

Verenigde Staten 1942. Horror van Erle C. Kenton. Met o.a. Cedric Hardwicke, Lon Chaney jr, Lionel Atwill, Ralph Bellamy en Bela Lugosi.

Vervolg op SON OF FRANKENSTEIN. Ygor komt terug teneinde het plan van de professor om het brein van het monster te vervangen door dat van een gestudeerd man, in de war te schoppen. De goede acteurs slagen erin het oudbakken plot te redden.

Sherlock Holmes and the Secret Weapon

1942 | Mysterie, Thriller

Verenigde Staten 1942. Mysterie van Roy William Neill. Met o.a. Basil Rathbone, Nigel Bruce, Lionel Atwill, Kaaren Verne, William Post en Jr..

In theorie konden geallieerde bommenwerpers in WO II van zes kilometer hoogte een bom in ''een pekelvat'' mikken dankzij een zogenaamde bommenrichter. In deze Sherlock Holmes, geschoten in oorlogsjaar 1942, dreigt aartsvijand Moriarty zo'n uiterst geheim richtapparaat aan de Duitsers te overhandigen. Uiteraard trekt Holmes aan het langste eind, met een serie vermommingen en schijnvergissingen, verlucht met zijn vermaarde verbale spitsvondigheden. Gerestaureerde versie van de oerdegelijke oorlogsdetective, innemend theatraal verbeeld door Holmes-acteur Basil Rathbone in diens vierde samenwerking met Nigel Bruce als steun en toeverlaat Dr. Watson.

Pardon My Sarong

1942 | Komedie

Verenigde Staten 1942. Komedie van Erle C. Kenton en Erle Kenton. Met o.a. Lou Costello, Bud Abbott, Lionel Atwill, Nan Wynn en < Four Ink Spots.

A&C zijn goed in vorm als buschauffeurs die op een tropisch eiland terechtkomen en verwikkeld raken in een affaire met beruchte juwelendieven.

Night Monster

1942 | Horror, Thriller

Verenigde Staten 1942. Horror van Ford Beebe. Met o.a. Irene Hervey, Don Porter, Nils Asther, Lionel Atwill en Leif Erickson.

Een tweederangs, maar niettemin intrigerende thriller over een griezelige figuur die door een landhuis sluipt en moordaanslagen pleegt op artsen die de invalide Morgan komen behandelen.

Junior G-Men of the Air

1942 |

Verenigde Staten 1942. Ray Taylor en Lewis D. Collins. Met o.a. Billy Halop, Gene Reynolds, Lionel Atwill, Frank Albertson en Richard Lane.

Serial in dertien hoofdstukken. Onzin, maar onderhoudend. Een stel oudere jongens gaat een spionnenbende te lijf, een soort vijfde colonne van Japanners die de samenleving in Amerika wil ontwrichten. De leider heeft zich op een farm verborgen. Diverse leden van de Dead End Kids zijn in deze Universal-serial te vinden. Henry MacRae was de producent, William Sickner de cameraman en het scenario werd geschreven door Paul Huston, George Plympton en Griffin Jay. Jack Arnold, na 1950 een befaamd regisseur, was hier nog te zien in een bijrol als piloot. Een kleine rol was er ook voor William Desmond, serial-ster uit de jaren twintig.

Cairo

1942 | Komedie, Musical, Thriller

Verenigde Staten 1942. Komedie van W.S. Van Dyke. Met o.a. Jeanette MacDonald, Robert Young, Ethel Waters, Reginald Owen en Lionel Atwill.

Muzikale komedie, die de spot drijft met WO II-spionagefilms en de waarheid verdraait, ofschoon de sterren prima zijn en de produktie goedgemonteerd is.

Man-Made Monster

1941 | Sciencefiction, Horror

Verenigde Staten 1941. Sciencefiction van George Waggner. Met o.a. Lionel Atwill, Lon Chaney jr, Anne Nagel, Frank Albertson en Samuel S. Hinds.

Een sf-verhaal met Atwill als een geleerde die Chaney immuun maakt voor elektriciteit; aardig gedaan. Vooral voor liefhebbers van dit genre.

Man Made Monster

1941 |

1941. George Waggner. Met o.a. Ben Taggart, William Davidson, Lionel Atwill, Frank Albertson en Anne Nagel.

Een sf-verhaal met Atwill als een geleerde die Chaney immuun maakt voor elektriciteit; aardig gedaan. Vooral voor liefhebbers van dit genre.

The Great Profile

1940 | Komedie

Verenigde Staten 1940. Komedie van Walter Lang. Met o.a. John Barrymore, Mary Beth Hughes, Gregory Ratoff, John Payne en Anne Baxter.

Barrymore, twee jaar voor zijn dood, maakt parodie op zichzelf. Soms valt er te lachen, meestal niet. Jammer dat iemand zo afscheid van het witte doek moest nemen.

Johnny Apollo

1940 | Misdaad

Verenigde Staten 1940. Misdaad van Henry Hathaway. Met o.a. Tyrone Power, Lloyd Nolan, Dorothy Lamour, Edward Arnold en Charles Grapewin.

De aardige Power wordt misdadiger om wraak te nemen op zijn vader die een 'witteboorden'-crimineel is. Goed geacteerd, met name door Lamour als vriendin, en dat komt de film ten goede.

Charlie Chan's Murder Cruise

1940 | Mysterie, Thriller

Verenigde Staten 1940. Mysterie van Eugene Forde. Met o.a. Sidney Toler, Marjorie Weaver, Lionel Atwill, Robert Lowery en Don Beddoe.

Al te bekende detectivefilm, die zich afspeelt aan boord van een schip en draait rond de moord op een inspecteur van Scotland Yard. Herverfilming van CHARLIE CHAN CARRIES ON (1931), die niet meer bestaat. Zie ook: 'Charlie Chan'-serie.

Charlie Chan in Panama

1940 | Mysterie, Thriller

Verenigde Staten 1940. Mysterie van Norman Foster. Met o.a. Sidney Toler, Jean Rogers, Kane Richmond, Lionel Atwill en Mary Nash.

Ze begonnen werkelijk een oorlogsstandpunt uit te dragen in deze gladde film over saboteurs die marineschepen in het Panamakanaal willen aanvallen. De sterke rolbezetting helpt een handje. Zie ook: 'Charlie Chan'-serie.

Boom Town

1940 | Avonturenfilm, Drama, Actiefilm

Verenigde Staten 1940. Avonturenfilm van Jack Conway. Met o.a. Clark Gable, Spencer Tracy, Claudette Colbert, Hedy Lamarr en Frank Morgan.

Gable en Tracy zijn boezemvrienden. Ze boren naar olie en het duurt niet lang of ze zijn schatrijk. Dan krijgt Tracy de onzalige gedachte zijn vriendin Colbert te laten overkomen om met haar te trouwen. Maar Colbert valt voor de charmes van Gable, en de boezemvrienden worden bittere vijanden. Voorspelbaar scenario van John Lee Mahin naar een verhaal van James Edward Grant, met alle bekende elementen uit dit soort producties en dus weinig verrassend. Met een reeks elite-acteurs als deze wordt elke film echter een boeiende belevenis. Typisch product van het Hollywood uit die tijd, gefilmd door Harold Rosson en van muziek voorzien door Franz Waxman. Is eveneens te zien in een ingekleurde versie.

The Three Musketeers

1939 | Historische film, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1939. Historische film van Allan Dwan. Met o.a. Don Ameche, Ritz Brothers, Lionel Atwill, Binnie Barnes en Gloria Stuart.

Een geïnspireerde musical, vrij getrouw aan het verhaal van Dumas. Ameche is kleurig als D'Artagnan, Barnes charmant als Lady De Winter en de Ritz Brothers bieden dolle pret als invallers voor niets vermoedende musketiers.

The Sun Never Sets

1939 | Drama

Verenigde Staten 1939. Drama van Rowland V. Lee en Rowland Lee. Met o.a. Douglas Fairbanks jr, Basil Rathbone, Barbara O'Neil, Lionel Atwill en Virginia Field.

Een plezierig vaderlandslievend verhaal over drie Engelse broers die de oorlog in Afrika proberen te voorkomen. Goed geregisseerd met eersteklas-spelers.

The Secret Of Dr. Kildare

1939 | Drama

Verenigde Staten 1939. Drama van Harold Bucquet en Harold S. Bucquet. Met o.a. Lionel Atwill, Lionel Barrymore, Lew Ayres en Laraine Day.

Een plezierig vaderlandslievend verhaal over drie Engelse broers die de oorlog in Afrika proberen te voorkomen. Goed geregisseerd met eersteklas-spelers.

The Hound of the Baskervilles

1939 | Mysterie, Thriller, Misdaad

Verenigde Staten 1939. Mysterie van Sidney Lanfield. Met o.a. Basil Rathbone, Nigel Bruce, Richard Greene, Wendy Barrie en Lionel Atwill.

Hoewel hij zelf een groot deel van de film buiten beeld blijft, zet Basil Rathbone hier zijn eerste Sherlock Holmes neer. Er zouden nog 12 films volgen, waarin hij als Holmes samenspeelt met Nigel Bruce in de rol van Dr. Watson. In The Hound of the Baskervilles raakt speurneus Holmes betrokken bij de mysterieuze erfenis van de familie Baskerville: er vinden steeds weer curieuze moorden plaats in hun landhuis. Prima sfeervolle productie naar de detective avonturen van Arthur Conan Doyle. Sinds 1975 bevat de film de voordien verwijderde, voor fans cruciale, zin 'Watson, de naald alsjeblieft'.

The Gorilla

1939 | Komedie, Horror, Mysterie

Verenigde Staten 1939. Komedie van Allan Dwan en Allen Dwan. Met o.a. D The Ritz Brothers, Anita Louise, Patsy Kelly, Lionel Atwill en Bela Lugosi.

Teleurstellende komedie-detective, die draait om de bekende vraag naar de dader, waarin de Ritz Brothers als klungelige speurders rondsluipen door een oud, donker huis op zoek naar de moordenaar. Lugosi's talent is verspild aan deze film.

Son of Frankenstein

1939 | Horror

Verenigde Staten 1939. Horror van Rowland V. Lee. Met o.a. Basil Rathbone, Boris Karloff, Bela Lugosi, Lionel Atwill en Emma Dunn.

In vaders voetstappen brengt Rathbone vijfentwintig jaar later op een donderende onweersnacht het afschuwelijke monster (Karloff) uit een graftombe tot leven met behulp van de afstotelijke lijkenrover Ygor (Lugosi) die ooit de dood door de strop overleefde. Frankenstein moet een sociaal wezen worden, maar dat mislukt natuurlijk. Een wijdlopige produktie, waarin te veel gepraat wordt, maar eersteklas horror. De drie hoofdrollen worden met verve gespeeld en het was Karloffs laatste keer als het monster. Derde film in de klassiek geworden serie van Universal. De drie B's - Basil, Boris en Bela - waren toentertijd al een gevleugeld begrip. Werd gevolgd door GHOST OF FRANKENSTEIN.

Secret of Dr. Kildare

1939 | Komedie

Verenigde Staten 1939. Komedie van Harold S. Bucquet. Met o.a. Lew Ayres, Lionel Barrymore, Lionel Atwill, Laraine Day en Helen Gilbert.

Keurige film, waarin de goede dokter een jonge vrouw probeert te genezen van psychosomatische blindheid, terwijl hij even hard zijn best doet om de koppige Dr. Gillespie (Barrymore) ervan te overtuigen dat hij vakantie moet nemen. Het scenario is van Willis Goldbeck en Harry Ruskin naar een verhaal van Max Brand. Het camerawerk is van Alfred Gilks. Zie ook: 'Dr. Kildare'-serie.

Mr. Moto Takes a Vacation

1939 | Mysterie

Verenigde Staten 1939. Mysterie van Norman Foster. Met o.a. Peter Lorre, Joseph Schildkraut, Lionel Atwill, Virginia Field en Iva Stewart.

De laatste zaak van Lorre als Mr. Moto. Inzet is deze keer een juweel van onschatbare waarde: de kroon van de Koningin van Sheba. Terwijl hij ogenschijnlijk geniet van een welverdiende vakantie, laat Moto het kleinood geen moment onbewaakt. Hij is ervan overtuigd dat een doodgewaande juwelendief nog levend en wel rondloopt en een oogje op de kroon heeft. Doordat deze steeds in een andere vermomming opduikt, blijft zijn identiteit tot op het laatste ogenblik onbekend. Uitstekende rollen van Schildkraut en Atwill. Scenario is weer van Foster en Philip MacDonald. Charles Clarke stond achter de camera. De producenten stopten deze kwalitatief hoogstaande serie voortijdig, vanwege lucratieve aanbiedingen voor Lorre en vanwege het dreigender wordende 'gele gevaar'. Pas in 1965 zou er weer een aflevering worden opgenomen onder de titel THE RETURN OF MR. MOTO. Zie ook Mr. Moto-serie.

Balalaika

1939 | Musical

Verenigde Staten 1939. Musical van Reinhold Schunzel. Met o.a. Nelson Eddy, Ilona Massey, Charles Ruggles, Frank Morgan en Lionel Atwill.

Moeizame operette over de Russische revolutie; weinig aanbevelenswaard.

Three Comrades

1938 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1938. Drama van Frank Borzage. Met o.a. Robert Taylor, Margaret Sullavan, Franchot Tone, Robert Young en Guy Kibbee.

Een prachtige, schrijnende film naar het verhaal van Erich Maria Remarque over Duitsland na WO I en drie vrienden die gezamenlijk van Sullavan houden. Schitterend spel over de gehele linie.

The Great Waltz

1938 | Muziek, Romantiek, Biografie

Verenigde Staten 1938. Muziek van Julien Duvivier en Josef von Sternberg. Met o.a. Luise Rainer, Fernand Gravet, Miliza Korjus, Hugh Herbert en Lionel Atwill.

De muziek overtreft het drama in deze met zorg vervaardigde biografie van componist Johann Strauss, met genoeg walsen om het banale verhaal over een driehoeksverhouding in te pakken. Joseph Ruttenberg kreeg een Oscar voor zijn prachtige camerawerk.

Mr. Moto Takes a Chance

1938 | Mysterie, Thriller

Verenigde Staten 1938. Mysterie van Norman Foster. Met o.a. Peter Lorre, Rochelle Hudson, Robert Kent, J. Edward Bromberg en Chick Chandler.

Mr. Moto (Lorre) wordt door de geheime dienst naar een tempel in Ankor gezonden, vermomd als Japans archeoloog. Men vermoedt immers dat deze gebruikt wordt als opslagplaats voor munitie. Dit depot wordt bewaakt door Regas, een fanatieke inboorling, die alle blanken uit Azië wil hebben. Moto's werk wordt bemoeilijkt door Hudson, een Britse agente en haar man, de Amerikaanse fotograaf Kent. Hoogtepunt van de film is Moto als Tibetaanse monnik die magische trucs uithaalt om de hulp van de plaatselijke bevolking te krijgen. Lou Breslow en John Patrick schreven het vlotte scenario, dat heel wat knipoogjes bevat. Virgil Miller bemande de camera. Vervolg: MYSTERIOUS MR. MOTO. Zie ook: Mr. Moto-serie.

The Road Back

1937 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigde Staten 1937. Oorlogsfilm van James Whale. Met o.a. Richard Cromwell, John King, Slim Summerville, Andy Devine en Barbara Read.

De Duitse soldaten uit ALL QUIET ON THE WESTERN FRONT vinden het na-oorlogse leven thuis maar wat frustrerend. Een log vervolg op de verfilming uit 1930 van de klassieker van Erich Maria Remarque; interessant maar onbevredigend kijkvoer. Summerville speelt dezelfde rol als in het origineel van 1930.

The Last Train from Madrid

1937 | Drama

Verenigde Staten 1937. Drama van James Hogan. Met o.a. Lew Ayres, Dorothy Lamour, Gilbert Roland, Anthony Quinn en Lee Bowman.

Deze namaak GRAND HOTEL doet het vrij goed met ineenvloeiende karakterschetsen van verschillende mensen die uit het door de Burgeroorlog verscheurde Spanje in de jaren dertig ontsnappen. Een bescheiden, maar goed gemaakte film met een indrukwekkende rolverdeling.

The High Command

1937 | Misdaad, Drama

Verenigd Koninkrijk 1937. Misdaad van Thorold Dickinson. Met o.a. Lionel Atwill, Lucie Mannheim, Steven Geray, James Mason en Allan Jeayes.

Een misdaaddrama dat zich afspeelt op een Afrikaanse militaire buitenpost. Atwill speelt een generaal, die het slachtofer is van een chantagezaak die tot een moord leidt. Een vroege rol van Mason.

The Great Garrick

1937 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1937. Komedie van James Whale. Met o.a. Brian Aherne, Edward Everett Horton, Melville Cooper, Lionel Atwill en Lana Turner.

Leden van de [KL]Com[KA1]edie Fran[KA10]caise[KLE] zetten een constructie op, om wat af te doen aan het opgeblazen ego van de brallerige David Garrick (Aherne). Een amusant, fictief verhaal over een Britse acteur die werkelijk bestaan heeft.

Lady of Secrets

1936 | Drama

Verenigde Staten 1936. Drama van Marion Gering. Met o.a. Ruth Chatterton, Otto Kruger, Lionel Atwill, Marian Marsh en Lloyd Nolan.

Een glad, maar melodramatisch verhaal over een vrouw die een ongelukkige liefdesaffaire achter de rug heeft en dientengevolge een teruggetrokken leven leidt. De goede acteurs maken het de moeite waard deze standaardfilm te zien.

The Murder Man

1935 | Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1935. Misdaad van Tim Whelan. Met o.a. Spencer Tracy, Virginia Bruce, Lionel Atwell, Harvey Stephens en Robert Barrat.

Reporter Tracy neemt wraak op de twee aanstichters van de zelfmoord van zijn vrouw en het verminken van zijn vader. Hij vermoordt er een en laat de ander er voor opdraaien, maar bedenkt zich op het laatst als de 'moordenaar' naar de elektrische stoel wordt gebracht. Een misdaaddrama dat door het acteren van Tracy en Bruce boven het gemiddelde uitkomt. Stewart - in zijn eerste film - speelt een collega-journalist. Het scenario is van John C. Higgins en de regisseur, het camerawerk werd verzorgd door Lester White.

The Devil is a Woman

1935 | Horror, Drama

Verenigde Staten 1935. Horror van Josef von Sternberg. Met o.a. Marlene Dietrich, Lionel Atwill, Cesar Romero, Edward Everett Horton en Alison Skipworth.

Sevilla, eind 19e eeuw. De jonge Romero is op slag verliefd wanneer hij de verleidelijke Dietrich de eerste keer ziet. Hij beseft echter niet dat het deze vrouw is geweest die zijn beste vriend in het verderf stortte. Weelderig geproduceerde romantische tragedie, erg theatraal geregisseerd en geacteerd, waardoor hij nu wel verouderd overkomt. Toch springt ook nu de vonk die steeds ontstond tussen Dietrich en Von Sternberg. In deze film werken ze voor het laatst samen. De regisseur speelt doorlopend met licht en schaduw wat een bevreemdende sfeer geeft. John Dos Passos en S.K. Winston bewerkten de roman La femme et le pantin van Pierre Louýs, waarop Louis Buñuel in 1977 CET OBSCUR OBJET DU DÉSIR zou baseren. Prachtige fotografie van Von Sternberg en Lucien Ballard.

Rendezvous

1935 | Komedie

Verenigde Staten 1935. Komedie van William K. Howard. Met o.a. William Powell, Rosalind Russell, Binnie Barnes, Lionel Atwill en Cesar Romero.

Goede WO I-intrige met Powell, die kantoorwerk moet doen in plaats van vechten aan het front. Hij loopt tegen een berucht spionage-netwerk aan. Russells kluchtige rol is hier slechts hinderlijk. Scenario van Bella Spewack, Samuel Spewack, P.J. Wolfson en George Oppenheimer naar de roman van Herbert O. Yardley American Black Chamber. Camerawerk van William Daniels.

Mark of the Vampire

1935 | Horror, Thriller

Verenigde Staten 1935. Horror van Tod Browning. Met o.a. Lionel Barrymore, Elizabeth Allan, Bela Lugosi, Lionel Atwill en Carol Borland.

Als baron Herbert na een bezoek aan baron Hersholt dood wordt aangetroffen, is zijn stoffelijk overschot bloedeloos, buitengewoon lijkwit en heeft het een spoor van een kleine halswond. De plaatselijke dokter kan slechts één diagnose stellen: er moet een vampier aan het werk geweest zijn. Het dorp raakt in paniek en voelt zich blootgesteld aan terreur. Inspecteur Atwill en vampierdeskundige Barrymore gaan op onderzoek uit. Heel leuk en intrigerend; bovendien mooi gemaakt, met een verrassend einde. Een herverfilming van Brownings zwijgende film LONDON AFTER MIDNIGHT. Scenario van Guy Endore en Bernard Schubert. Camerawerk van James Wong Howe.

Captain Blood

1935 | Avonturenfilm, Actiefilm, Romantiek

Verenigde Staten 1935. Avonturenfilm van Michael Curtiz. Met o.a. Errol Flynn, Olivia de Havilland, Lionel Atwill, Basil Rathbone en Ross Alexander.

Peter Blood (Flynn), hier nog met het voorvoegsel 'dokter', behandelt in 1685 tijdens een opstand tegen koning James II een gewonde rebel, wordt hiervoor gestraft en als slaaf verbannen naar Jamaica. Blood wordt 'captain' wanneer hij de slaven leidt naar de verovering van een schip, om als piraat te overleven. Zo wordt een tijdje later een schip buitgemaakt met de schone Arabella (De Havilland) aan boord. Captain Blood werd een triomfantelijk succes en maakte het koppel Flynn/Havilland tot sterren. Volgden nog een tiental samenwerkingen tussen de nieuwe sterren en regisseur Curtiz (The Adventures of Robin Hood).

The Man Who Reclaimed His Head

1934 |

Verenigde Staten 1934. Edward Ludwig. Met o.a. Claude Rains, Lionel Atwill, Joan Bennett, Baby Jane en Henry O'Neill.

Een vreemd verhaal naar een toneelstuk van Jean Bart, verteld in flashback. Een onsuccesvol schrijver en voorstander van wereldvrede wordt door kapitalisten (o.l.v. Atwill) voor hun eigen doelstellingen gebruikt. Een bizar verhaal, goed geacteerd, vooral door Rains, maar te traag.

Stamboul Quest

1934 | Romantiek, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1934. Romantiek van Sam Wood. Met o.a. Myrna Loy, George Brent, Lionel Atwill, C. Henry Gordon en Mischa Auer.

Een exotische combinatie van romantiek en intriges: Duitse spionne Loy wordt in Turkije gedurende WO I verliefd op de Amerikaanse student Brent.

Nana

1934 | Drama

Verenigde Staten 1934. Drama van Dorothy Arzner. Met o.a. Anna Sten, Phillips Holmes, Lionel Atwill, Muriel Kirkland en Richard Bennett.

Een bewerking van Emile Zola's roman over een weeldeminnende vrouw, verwikkeld in een tragische liefdesaffaire. De film is aanvankelijk boeiend maar verliest geleidelijk aan de greep op de ontwikkelingen. Producent Samuel Goldwyns poging om uit de exotische Sten een nieuwe Garbo te creëren.

The Vampire Bat

1933 | Horror

Verenigde Staten 1933. Horror van Frank Strayer. Met o.a. Lionel Atwill, Melvyn Douglas, Fay Wray, Dwight Frye en Lionel Belmore.

Klassiek verhaal: in een klein Europees dorpje rond 1890 worden bloedeloze lijken gevonden. De afschuwelijke vampierenlegendes worden weer opgerakeld en alle blinde haat richt zich op de dorpsidioot. Uiteindelijk blijkt het de goed aangeschreven dokter te zijn, die bloed van zijn slachtoffers onttrekt om dit te aan te wenden om nieuw leven te creeëren. Traag en ouderwets, maar de film wordt gered door uitstekende vertolking: Atwill als de dokter, Douglas, de scepticus, Fay Wray als love-interest en Dwight Frye in zijn klassieke uitbeelding van de krankzinnige. Alleen te pruimen voor echte genre- liefhebbers en moeten zich hoeden voor ingekorte versies.

The Sphinx

1933 | Misdaad

Verenigde Staten 1933. Misdaad van Phil Rosen. Met o.a. Lionel Atwill, Sheila Terry, Theodore Newton, Paul Hurst en Luis Alberni.

Een van de betere films die Monogram maakte in de jaren dertig. Atwill - altijd prettig om naar te kijken - in een dubbelrol van moordenaar en zijn doofstomme tweelingbroer, die moet dienen als het perfecte alibi. In 1942 opnieuw verfilmd als PHANTOM KILLER.

The Secret of Madame Blanche

1933 | Drama

Verenigde Staten 1933. Drama van Charles Brabin. Met o.a. Irene Dunne, Lionel Atwill, Phillips Holmes, Douglas Walton en Una Merkel.

Een smartlap van MGM, à la MADAME X. Dunne is goed als zangeres in een music hall, die haar zoon af moet staan aan haar harteloze schoonvader Atwill, nadat haar man Holmes zelfmoord heeft gepleegd. Twintig jaar later komen moeder en zoon elkaar toevallig tegen. Zij raken betrokken bij een moord. Een geforceerd maar goed gemaakt melodrama.

Song of Songs

1933 | Romantiek

Verenigde Staten 1933. Romantiek van Rouben Mamoulian. Met o.a. Marlene Dietrich, Brian Aherne, Lionel Atwill, Alison Skipworth en Hardie Albright.

Het verhaal dat speelt in Duitsland van de 19e eeuw, gaat over een onwaarschijnlijke romance en de liefde van het platte-landsmeisje Dietrich voor beeldhouwer Aherne; zij trouwt echter met de boosaardige graaf Atwill. Het is op en top de verleidelijke Dietrich, die ook nog zingt 'Johnny' en 'You Are My Song of Songs'

Secret of the Blue Room

1933 | Mysterie

Verenigde Staten 1933. Mysterie van Kurt Neumann. Met o.a. Lionel Atwill, Gloria Stuart, Paul Lukas, Edward Arnold en Onslow Stevens.

Een detectivefilm met veel sfeer, spelend in een geheimzinnig Europees kasteel waar drie mannen, die naar de hand dingen van een meisje, in een kamer moeten slapen waar een moord werd gepleegd. Een goede rolbezetting maakt er een uitstekende film van. Nieuwe versies: THE MISSING GUEST en MURDER IN THE BLUE ROOM.

Mystery of the Wax Museum

1933 | Horror

Verenigde Staten 1933. Horror van Michael Curtiz. Met o.a. Lionel Atwill, Fay Wray, Allen Vincent, Frank McHugh en Glenda Farrell.

Deze zelden vertoonde horrorfilm stelt enigszins teleur door iets te veel terugkerende komisch bedoelde tussenstukken en vergezochte plotelementen, maar is verder nog steeds boeiend. Hij gaat over een krankzinnige (Atwill) die zijn slachtoffers in wassen beelden omzet. Hij laat zijn oog vallen op de mooie Wray voor zijn volgende kunstwerk. Gefilmd in een vroeg tweekleuren Technicolor-systeem. Scenario van Don Mullaly en Carl Erikson, die het verhaal van Charles Beldes bewerkten. Camerawerk van Ray Rennahan. Opnieuw verfilmd als HOUSE OF WAX.

Murders in the Zoo

1933 | Horror, Thriller

Verenigde Staten 1933. Horror van Edward Sutherland en A. Edward Sutherland. Met o.a. Lionel Atwill, Gail Patrick, Randolph Scott, John Lodge en Kathleen Burke.

De krankzinnige directeur van een dierentuin gebruikt de aldaar aanwezige fauna om moorden mee te plegen, maar krijgt een koekje van eigen deeg in het slangenhuis. Een spannende en goed geschreven thriller.

Silent Witness

1932 | Drama

Verenigde Staten 1932. Drama van Marcel Varnel en R.L. Hough. Met o.a. Lionel Atwill, Greta Nissen, Weldon Heyburn, Helen Mack en Bramwell Fletcher.

Een toneelmatig, maar erg interessant gerechtelijk drama waarin Atwill probeert zijn zoon te beschermen tegen een moordaanklacht door de schuld op zich te nemen.

Doktor X

1932 |

Verenigde Staten 1932. Michael Curtiz. Met o.a. Fay Wray, Lionel Atwill en Lee Tracy.

Een toneelmatig, maar erg interessant gerechtelijk drama waarin Atwill probeert zijn zoon te beschermen tegen een moordaanklacht door de schuld op zich te nemen.

Doctor X

1932 | Horror, Sciencefiction

Verenigde Staten 1932. Horror van Michael Curtiz. Met o.a. Lionel Atwill, Fay Wray, Lee Tracy, Preston Foster en Arthur Edmund Carewe.

Een fraai geproduceerde (o.a. een adequaat geluidsspoor) en goed geregisseerde horror-thriller in klassieke stijl over een waanzinnige, kannibalistische wurger die zijn wandaden bij volle maan begaat en die door de politie tot in een laboratorium wordt gevolgd. De komische momenten, de relatief trage voortgang en de naïeve finale vormen de zwakke punten. Gefilmd in het eerste Technicolor-proces, waarin groen/bruin wat domineert. De afdeling Filmkunde van UCLA beschikt over de gerestaureerde versie in kleur die op de tv wordt vertoond. Ook circuleerden er talloze zwart-wit kopieën, die veelvuldig zijn gedraaid, waardoor er verwarring is ontstaan over het feit of de film in kleur of zwart-wit is. Het is dus van oorsprong kleur. Naar het toneelstuk van Howard W. Comstock en Allan C. Miller, bewerkt door Robert Tasker en Earl Baldwin. Achter de camera stonden Ray Rennahan en Richard Tower. Wie de film ruim zestig jaar later ziet, begrijpt dat het indertijd een sensatie geweest moet zijn.