Claude Durand (1938): montage.
Er zijn 3 films gevonden.

L'aîné des Ferchaux

1963 | Drama, Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1963. Drama van Jean-Pierre Melville. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Charles Vanel, Michèle Mercier, Stefania Sandrelli en Todd Martin.

Miljonair Ferchaux (Vanel) wijkt uit naar Amerika vanwege financiële malversaties. Uitgerangeerde bokser Michel (Belmondo) mag hem vergezellen, als persoonlijke assistent en als lijfwacht, op een woelige reis van Frankrijk via New York naar het nachtleven van New Orleans. Liefhebbers van Jean Melville zullen in L'aîné des Ferchaux de finesse van later werk als Le Samouraï en Le cercle rouge herkennen. Deze ondergewaardeerde Ferchaux, gebaseerd op een boek van Georges Simenon, oogstte vooral lof voor Melvilles visualisatie van het schuim van de zuidelijke VS. Geschoten op locatie.

Pourquoi viens-tu si tard?

1959 | Drama

Frankrijk 1959. Drama van Henri Decoin. Met o.a. Michèle Morgan, Henri Vidal, Francis Blanche, Claude Dauphin en Colette Richard.

Persfotograaf Walter Hermelin (Vidal) strandt na een auto-ongeluk in een provinciestadje en ontmoet daar advocate Catherine Ferrer (Morgan). Zij betrekt hem in haar strijd tegen wijnverkopers die met hun knakenbakbocht arme drommels vergiftigen. Ten tijde van de première had classicist Decoin pech: zijn bedaarde anti-alcoholmelodrama werd al overstemd door het geraas van de Nouvelle Vague. Spijtig, want Morgan (1920-2016) is hier een mooie droevige zwaan met gebroken vleugels. Michel Audiard beitelde de dialogen, het in een weelderig strijkersarrangement gestoken titelnummer is van Charles Aznavour.

La Chatte

1958 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1958. Oorlogsfilm van Henri Decoin. Met o.a. Françoise Arnoul, Bernard Blier, Bernhard Wicki, Kurt Meisel en Harald Wolff.

Parijs onder de naziknoet. Cora, echtgenote van een verzetsman die tijdens een razzia het leven laat, draagt het Résistance-vuur van haar wederhelft verder. Maar dan. In deze spannende, bijzonder sfeerrijk gefotografeerde film noir op bescheiden budget zijn de nazi's karikaturen, maar Arnoul-met-de-kattenogen excelleert op bijna stoïcijnse wijze als sensuele femme fatale. Producent en coscenarist Eugène Tucherer ontkent vóór de openingstitels voorzichtigheidshalve de scenariobron: de duister-tragische geschiedenis van dubbelagente Mathilde Carré (1908-2007). Wegens eclatant kassucces gevolgd door La Chatte sort ses griffes (1960).