Pierre-William Glenn (1943): regie, cast en camera.
Er zijn 36 films gevonden.

Cette femme-là

2003 | Drama, Thriller, Mysterie

Frankrijk 2003. Drama van Guillaume Nicloux. Met o.a. Josiane Balasko, Éric Caravaca, Ange Rodot en Thierry Lhermitte.

Beklemmende psychologische thriller over een 50-jarige vrouwelijke politierechercheur (Balasko) die dagelijks wordt gekweld door het verlies van haar zoon vier jaar eerder. De vondst van een opgehangen vrouw in het bos verandert haar leven in een nachtmerrie. Filmmaker en scenarioschrijver Nicloux maakte kundig gebruik van de beproefde griezeltechniek om realiteit en waan in elkaar te laten overlopen zonder dat de personages of de kijkers weet hebben van de scheidslijn. Cinematograaf Pierre-William Glenn (A Dry White Season) produceerde passend schimmige beelden en actrice Balasko - donker gekleed, sluik zwart haar - rijgt het geheel meesterlijk aan elkaar met geladen acteerwerk.

And Now... Ladies and Gentlemen

2002 | Mysterie, Romantiek

Frankrijk​/​​Verenigd Koninkrijk 2002. Mysterie van Claude Lelouch. Met o.a. Jeremy Irons, Patricia Kaas, Thierry Lhermitte, Alessandra Martines en Jean-Marie Bigard.

Beklemmende psychologische thriller over een 50-jarige vrouwelijke politierechercheur (Balasko) die dagelijks wordt gekweld door het verlies van haar zoon vier jaar eerder. De vondst van een opgehangen vrouw in het bos verandert haar leven in een nachtmerrie. Filmmaker en scenarioschrijver Nicloux maakte kundig gebruik van de beproefde griezeltechniek om realiteit en waan in elkaar te laten overlopen zonder dat de personages of de kijkers weet hebben van de scheidslijn. Cinematograaf Pierre-William Glenn (A Dry White Season) produceerde passend schimmige beelden en actrice Balasko - donker gekleed, sluik zwart haar - rijgt het geheel meesterlijk aan elkaar met geladen acteerwerk.

Les Renoir ou l'esprit d'une famille

1999 | Documentaire, Biografie, Experimenteel

Frankrijk 1999. Documentaire van Claude-Jean Philippe. Met o.a. Henri Cartier-Bresson, Françoise Giroud, Pierre-William Glenn, Maya Picasso en Alain Renoir.

Beklemmende psychologische thriller over een 50-jarige vrouwelijke politierechercheur (Balasko) die dagelijks wordt gekweld door het verlies van haar zoon vier jaar eerder. De vondst van een opgehangen vrouw in het bos verandert haar leven in een nachtmerrie. Filmmaker en scenarioschrijver Nicloux maakte kundig gebruik van de beproefde griezeltechniek om realiteit en waan in elkaar te laten overlopen zonder dat de personages of de kijkers weet hebben van de scheidslijn. Cinematograaf Pierre-William Glenn (A Dry White Season) produceerde passend schimmige beelden en actrice Balasko - donker gekleed, sluik zwart haar - rijgt het geheel meesterlijk aan elkaar met geladen acteerwerk.

Fait d'hiver

1999 | Drama

Frankrijk 1999. Drama van Robert Enrico. Met o.a. Charles Berling, Claude Brasseur, Jean-François Stévenin, Michel Duchaussoy en Beatrice Palme.

Beklemmende psychologische thriller over een 50-jarige vrouwelijke politierechercheur (Balasko) die dagelijks wordt gekweld door het verlies van haar zoon vier jaar eerder. De vondst van een opgehangen vrouw in het bos verandert haar leven in een nachtmerrie. Filmmaker en scenarioschrijver Nicloux maakte kundig gebruik van de beproefde griezeltechniek om realiteit en waan in elkaar te laten overlopen zonder dat de personages of de kijkers weet hebben van de scheidslijn. Cinematograaf Pierre-William Glenn (A Dry White Season) produceerde passend schimmige beelden en actrice Balasko - donker gekleed, sluik zwart haar - rijgt het geheel meesterlijk aan elkaar met geladen acteerwerk.

Hasards ou coincidences

1998 | Drama, Komedie, Romantiek

Frankrijk​/​​Canada 1998. Drama van Claude Lelouch. Met o.a. Alessandra Martines, Laurent Hilaire, Pierre Arditi, Marc Hollogne en Véronique Moreau.

Fantast Lelouch is nog nooit betrapt op sympathie voor de inhoud en ook in deze film is vorm de aanjager. Romantisch is het wel, tenminste als je van reizen houdt en van Martines waar de camera als een krolse kat omheen draait. In haar vierde rol op rij voor Lelouch gaat ze met haar nieuwste aanbidder - met een camcorder als derde oog - naar Canada, Mexico, de VS en Zuid-Europa op zoek naar onder andere ijsberen, duikers en ijshockeyers. Pierre William Glenn, een Franse topfotograaf, is verantwoordelijk voor de schitterende cameravoering.

Mon père avait raison

1996 | Komedie

Frankrijk 1996. Komedie van Roger Vadim. Met o.a. Claude Rich, Marie-Christine Barrault, Nicolas Vaude, Nathalie Roussel en Annie Savarin.

Fantast Lelouch is nog nooit betrapt op sympathie voor de inhoud en ook in deze film is vorm de aanjager. Romantisch is het wel, tenminste als je van reizen houdt en van Martines waar de camera als een krolse kat omheen draait. In haar vierde rol op rij voor Lelouch gaat ze met haar nieuwste aanbidder - met een camcorder als derde oog - naar Canada, Mexico, de VS en Zuid-Europa op zoek naar onder andere ijsberen, duikers en ijshockeyers. Pierre William Glenn, een Franse topfotograaf, is verantwoordelijk voor de schitterende cameravoering.

L'impossible monsieur papa

1996 | Komedie

Frankrijk 1996. Komedie van Denys Granier-Deferre. Met o.a. Francis Huster, Evelyne Bouix, Edgar Givry, Pascale Audret en Isabelle Candelier.

Fantast Lelouch is nog nooit betrapt op sympathie voor de inhoud en ook in deze film is vorm de aanjager. Romantisch is het wel, tenminste als je van reizen houdt en van Martines waar de camera als een krolse kat omheen draait. In haar vierde rol op rij voor Lelouch gaat ze met haar nieuwste aanbidder - met een camcorder als derde oog - naar Canada, Mexico, de VS en Zuid-Europa op zoek naar onder andere ijsberen, duikers en ijshockeyers. Pierre William Glenn, een Franse topfotograaf, is verantwoordelijk voor de schitterende cameravoering.

Plennik Zemli

1991 | Drama

USSR​/​​Verenigde Staten 1991. Drama van John Berry. Met o.a. Alexander Potapov en Sam Waterston.

Een Amerikaanse meteoroloog vliegt mee met een verkenningsvlucht boven de ijskap van Antarctica. Daar ontdekken zij een wrak van een neergestort vliegtuig en zien dat er nog een overlevende is. Omdat het vliegtuig geen radioverbinding met de basis heeft en niet in staat is om te landen, besluit de meteoroloog met een parachute naar beneden te springen om eerste hulp te verlenen. Bij het wrak aangekomen, blijkt de enige overlevende een ernstig gewonde Russische piloot te zijn. Dan slaat het weer om en de kans op overleven wordt steeds kleiner

Sans espoir de retour

1989 | Film noir, Thriller

Frankrijk​/​​Portugal 1989. Film noir van Samuel Fuller. Met o.a. Valentina Vargas, Keith Carradine, Andréa Ferréol, Bernard Fresson en Marc de Jonge.

Verfilming van de roman [KL]Street of No Return[KLE] van David Goodis over een succesvolle popzanger (Carradine) wiens stembanden door gangsters geruïneerd worden, omdat hij de vriendin van de gangsterbaas verleidde. In de goot terecht gekomen, krijgt hij de kans wraak te nemen. Een dromerig, poëtisch, wrang, en vrij wanhopig werk ondanks een betrekkelijk goede, sterke en duidelijke afloop. Een schemerachtige sfeer van een grote, anonieme haven, die wordt verscheurd door rassenrellen. Een mythische film noir, net als de andere werken van Fuller die met zijn 78 jaar bewijst dat hij nog altijd een van de grootste regisseurs van dit moment is. Een adembenemende vertolking van Carradine, en er is bovendien niets te merken van de risico's, die een internationale rolbezetting met zich meebrengt, wat zelden voorkomt. Scenario van Jacques Bral en Fuller. Camerawerk van Pierre-William Glenn.

L'orchestre rouge

1989 | Oorlogsfilm

België​/​​Frankrijk​/​​Italië 1989. Oorlogsfilm van Jacques Rouffio. Met o.a. Claude Brasseur, Daniel Olbrychski, David Warrilow, Dominique Labourier en Etienne Chicot.

Een opmerkelijke, bijna letterlijke bewerking naar Gilles Perrault, die overigens scenario en dialogen schreef ofwel de geschiedenis van het meest efficiënte spionagenetwerk uit WO II, waarnaar deze film is genoemd. Zorgvuldige tijdsreconstructie en overtuigende personages maar zonder het niveau van een meesterwerk te bereiken want Rouffio - een talentvol persoon die zich met wisselend resultaat met van alles en nog wat bezighoudt - heeft de inhoud van het boek niet in een eigen, nieuwe taal weten om te zetten. Desondanks is er een in meer dan één opzicht spannende film uitgerold. Er is ook een tv- bewerking gemaakt van 170m. Het camerawerk is van Pierre William Glenn.

A Dry White Season

1989 | Drama

Verenigde Staten 1989. Drama van Euzhan Palcy. Met o.a. Donald Sutherland, Janet Suzman, Zakes Mokae, Susan Sarandon en Marlon Brando.

Als de zwarte tuinman van leraar Sutherland wordt vermoord, wordt hij op pijnlijke wijze wakker geschud over de afschuwelijkheid van de apartheid. Deze anti-apartheids film, gemaakt in Hollywood met een welbespraakte, zelfverzekerde Franse, zwarte regisseuse (en dat is heel wat voor Tinseltown!) komt als mosterd na de maaltijd: apartheid is gelukkig afgeschaft, en zij was letterlijk te ver van haar onderwerp verwijderd om de rolprent eeuwig te kunnen laten voortleven. Brando na tien jaar voor het eerst voor de camera in een kleine rol als openhartige advocaat, is wellicht iets te uitbundig. Gesitueerd in Zuid-Afrika van 1976.

Terminus

1986 | Avonturenfilm, Sciencefiction

Duitsland​/​​Hongarije​/​​Frankrijk 1986. Avonturenfilm van Pierre-William Glenn. Met o.a. Johnny Hallyday, Karen Allen, Jürgen Prochnow, Gabriel Damon en Julie Glenn.

Een soort ultra-bloedige Parijs-Dakar, waarin een enorme truck, 'Monster' geheten, het tegen pantservoertuigen moet opnemen: men wil hem beletten zijn doel te bereiken. In feite is het spel, bedacht door een kind, totaal ontaard door toedoen van een volwassene. Daarbij komt dat 'vers vlees' wordt vervoerd ten behoeve van experimenten met klonen. Kortom, er ontbreekt een goed opgebouwd scenario, want hier snapt niemand iets van. Een amper geloofwaardige Hallyday speelt de bestuurder van 'Monster'. Er zit zoveel goedkoop geweld en zoveel doden en gewonden in dit sinistere wanprodukt dat men zin heeft uit te schreeuwen: 'Eindpunt! Allemaal uitstappen!'

Les Enragés

1984 | Drama

Frankrijk 1984. Drama van Pierre-William Glenn. Met o.a. Fanny Ardant, François Cluzet, Jean-Roger Milo, Marie-Christine Rousseau en François Lauzon.

Twee boeven, Marc en Laurent, dringen een huis binnen en komen er achter dat de eigenares niemand minder is dan Jessica Melrose waarvan Marc een grote fan is. Zij dwingen haar om een liefdesspel met Marc te spelen. Zij stemt uiteindelijk, na een mislukte vluchtpoging, toe. Zij speelt haar rol zo goed dat het haar uiteindelijk lukt om de twee mannen te verslaan. Dit is de eerste film van deze cameraman; het is een auteursfilm waarin diverse kwaliteiten schuil gaan (bespottelijkheid, overdrijvingen, complexe en verwarde karaktertypes) evenals diverse minpunten (het scenario van Gérard Brach is banaal en er zijn wat melodramatische overdrijvingen)

La crime

1983 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1983. Misdaad van Philippe Labro. Met o.a. Claude Brasseur, Jean-Claude Brialy, Jean-Louis Trintignant, Dayle Haddon en Gabrielle Lazure.

Een politie-commissaris probeert tegen beter weten in de moord op een advocaat in het Parijse Palais des Justices op te lossen, ondanks de corruptie, het bedrog en de geheimhouding in de hogere kringen en bij zijn eigen collega`s. Het niet al te geloofwaardige scenario van Jean-Patrick Manchette (waaraan regisseur Labro meeschreef) kreeg een sterke, afwisselend doeltreffende en spectaculaire regie van specialist Labro. Deze laat in de uitgelezen rolbezetting de personages met een zwierige knipoog acteren, waardoor de aandacht geboeid en geamuseerd wordt vastgehouden, boven de talrijke vraagtekens uit. Naar het oorspronkelijke scenario van Jacques Labib. De fotografie is van Pierre William Glenn.

Tir groupé

1982 | Misdaad, Actiefilm

Frankrijk 1982. Misdaad van Jean-Claude Missiaen. Met o.a. Gérard Lanvin, Véronique Jannot, Michel Constantin, Mario David en Roland Blanche.

Een meisje wordt in de trein geterroriseerd en vervolgens gedood door een psychopatisch trio, waarna haar vriend onafhankelijk van, maar tegelijk met de politie de daders gaat opsporen om haar te wreken. Deze merkwaardige variant op DEATH WISH zonder de kwalijke aspecten van die film - de wrekende held zit berustend zijn gevangenisstraf uit - boeit door de oorspronkelijke afwijkingen van cliché-personages en - situaties. Tevens is er sprake van goed spel, en effectief fotografisch gebruik van vooral het nachtelijke Parijs. De als regisseur debuterende filmpublicist is beslist geen vernieuwer, maar levert wel een onderhoudend en schijnbaar geroutineerd werk. Het scenario is van Claude Veillot, die samen de regisseur diens verhaal bewerkte. Achter de camera stond Pierre William Glenn.

Le prix du danger

1982 | Sciencefiction, Drama, Actiefilm

Frankrijk​/​​Joegoslavië 1982. Sciencefiction van Yves Boisset. Met o.a. Gérard Lanvin, Michel Piccoli, Marie-France Pisier, Jean-Claude Dreyfus en Bruno Cremer.

Niet erg subtiele kritiek op de televisiewereld in deze zwarte komedie annex sciencefiction film. Wanneer de kijkcijfers dalen brengt een producent een programma op de buis waarin een kandidaat live achterna wordt gezeten door zes tot de tanden toe bewapende jagers. Als hij wint krijgt de deelnemer een miljoen, als hij verliest bekoopt hij het met zijn leven. Piccoli (compleet met slechtzittend toupet) is de presentator van het programma. De film kreeg een Amerikaanse remake - althans hetzelfde gegeven kwam terug - in The Running Man met Arnold Schwarzenegger in de hoofdrol.

Le choc

1982 | Misdaad, Thriller, Actiefilm

Frankrijk 1982. Misdaad van Robin Davis en Alain Delon. Met o.a. Alain Delon, Catherine Deneuve, Stéphane Audran, Etienne Chicot en François Perrot.

Een beroepskiller wil uit het vak stappen en komt daarmee op de zwarte lijst van zijn opdrachtgever te staan. Hij duikt onder op een boerderij in Bretagne waar een commando hem komt liquideren. Hij weet samen met de gastvrouw wier man is gedood, te ontkomen en gaat op jacht naar de verrader. Bekwame regie vol vaart maakt het scenario dat lijkt op tientallen andere, niet boeiender of verrassender en de slappe film met veel sterren laat Delon binnen een eigen behandeling van de tekst en geeft Deneuve weinig kansen. De combinatie is ook minder explosief dan de titel suggereert. Audran steelt in een kleine rol de show als Delon's tipgeefster. Naar de roman La position du tireur couché van Jean-Patrick Manchette.

L'étoile du Nord

1982 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1982. Misdaad van Pierre Granier-Deferre. Met o.a. Simone Signoret, Philippe Noiret, Fanny Cottençon en Julie Jézéquel.

Verfilming van roman van Georges Simenon over een misdaad in de 'Étoile du Nord', een TEE-trein op het traject Amsterdam, Brussel en Parijs. Een eerbiedige maar erg klassieke bewerking. Vele flash-backs houden de boel op. Het tweede deel van de film, dat in Charleroi speelt, is nog langdradiger door overvloedige aandacht voor pittoreske details. Lof voor het spel van Signoret en Noiret. Tevens schitterende dialogen van J. Aurenche en M. Grisolia. Het scenario is van Michel Grisolia, Jean Aurenche en regisseur Granier-Deferre. Het camerawerk is van Pierre-William Glenn.

Le choix des armes

1981 | Misdaad, Drama, Thriller

Frankrijk 1981. Misdaad van Alain Corneau. Met o.a. Yves Montand, Gérard Depardieu, Catherine Deneuve, Michel Galabru en Gérard Lanvin.

Klassieke policier van de veelzijdige Corneau (1943-2010). Waarin vervroegd uitgetreden gangster Noël Durieux (Montand) op zijn paardenfokkerij nabij Parijs ongenode gasten krijgt: zwaargewonde Serge en dolle hond Mickey, ontsnapte bandieten op de vlucht. Meteen is de fatalistische toon gezet, zoals in Série noire en Police Python 357, de andere Corneau-hoogvliegers uit deze periode. Scenario van de regisseur en journalist/romanauteur Michel Grisolia snijdt en passant zaken aan als ouder worden, loyaliteit en liefde. Muziek van Philippe Sarde en cameravoering van Pierre-William Glenn lijken welhaast in symbiose.

Coup de torchon

1981 | Drama, Misdaad, Thriller

Frankrijk 1981. Drama van Bertrand Tavernier. Met o.a. Philippe Noiret, Isabelle Huppert, Stéphane Audran, Jean-Pierre Marielle en Eddy Mitchell.

Regisseur Bertrand Tavernier reisde naar Senegal voor deze vrije bewerking van het boek 'Pop. 1280' van Jim Thompson (dat zich overigens in Amerika afspeelt). Een uitstekende Philippe Noiret speelt een politieman die zich eind jaren dertig in de West-Afrikaanse Franse kolonie stierlijk verveelt. Erger is dat hij door de dorpelingen, inclusief zijn echtgenote (een vileine Isabelle Huppert) wordt genegeerd dan wel belachelijk gemaakt. Op een dag is het genoeg en begint hij uit wraak aan een moordactie waarvan niemand hem verdenkt. Existentialistisch, verontrustend drama van de maker van onder meer La vie et rien d'autre en Daddy Nostalgie.

Une semaine de vacances

1980 | Drama

Frankrijk 1980. Drama van Bertrand Tavernier. Met o.a. Nathalie Baye, Gérard Lanvin, Michel Galabru, Philippe Noiret en Flore Fitzgerald.

Vedette Nathalie Baye (1948) sprankelt als Laurence, een 31-jarige onderwijzeres die probeert haar prioriteiten op een rijtje te krijgen tijdens een weekje vrijaf van haar scholieren en van haar vrienden en familie. Gevierd cineast Tavernier, een adept van volksrealisme, richtte zich op de persoonlijke overwegingen van de lerares (wat is mijn roeping?) en schetst op de achtergrond subtiel het starre onderwijsklimaat en het veranderende leerlingenbestand. Tavernier betoonde in 1999 opnieuw zijn hart voor de zaak met Ça commence aujourd'hui, een drama over een bevlogen kleuterleraar.

Loulou

1980 | Drama

Frankrijk 1980. Drama van Maurice Pialat. Met o.a. Isabelle Huppert, Gérard Depardieu, Guy Marchand, Humbert Balsan en Christian Boucher.

'Ik zou zo nog meer films met hem maken, met de ogen dicht,' zei Isabelle Huppert na Loulou over cineast Pialat (1925-2003). Met haar hele hebben en houden was de actrice in het confronterende script van Pialat en co-scenariste Arlette Langmann gedoken. Resultaat: een hyperrealistisch psychodrama over verveelde bourgeoise Nelly die aan haar ziekelijk jaloerse wederhelft (Marchand) ontsnapt met semi-analfabete ex-bajesklant en uitvreter Loulou (Depardieu). Ongemakkelijk schurende cinema van een man voor wie het acteurtje tergen tot de modus operandi behoorde - en die daarmee vaak opmerkelijke resultaten boekte.

La mort en direct

1980 | Sciencefiction, Drama

Frankrijk​/​​Duitsland 1980. Sciencefiction van Bertrand Tavernier. Met o.a. Romy Schneider, Harvey Keitel, Max von Sydow, Harry Dean Stanton en Vadim Glowna.

Katherine (Schneider) is ongeneeslijk ziek en heeft nog maar twee maanden te leven. Ze wordt benaderd door Roddy (Keitel), een cameraman die de camera heeft laten inbouwen in een van zijn ogen. Roddy werkt voor Death Watch, een reality-tv-programma over stervende mensen, onder het motto 'Death is the new pornography'. Maar Roddy wordt verliefd op Katherine. Fascinerend sf-drama van Tavernier, die er in 2012 over zei: 'Toen ik hem maakte was dit sf. Maar helaas, alles wat we aan de kaak stelden in de film is nu onderdeel van ons leven.'

Extérieur, nuit

1980 | Drama

Frankrijk 1980. Drama van Jacques Bral. Met o.a. Christine Boisson, André Dussollier, Gérard Lanvin, Jean-Pierre Sentier en Henri-Jacques Huet.

Drie dolende zielen in nachtelijk Parijs. Léo (Lanvin) is een jazzmusicus zonder geld die bij zijn vriend Bony (Dussollier) intrekt, een schrijver met gebrek aan inspiratie die het financieel minstens even zwaar heeft. Op een avond ontmoet Léo taxichauffeuse Cora (Boisson) met wie hij een liefdesrelatie begint die het leven van alle drie zal veranderen. Scenarist-regisseur Bral zorgt voor een mooie sfeer in de donkere straten van de lichtstad en maakt daarvoor goed gebruik van de jazzy score van Karl-Heinz Schäfer.

Série noire

1979 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1979. Drama van Alain Corneau. Met o.a. Marie Trintignant, Patrick Dewaere, Jeanne Herviale, Bernard Blier en Myriam Boyer.

Van het noir-kwartet dat Corneau, een van Frankrijks veelzijdigste en tegelijkertijd meest onderschatte regisseurs, in de periode 1976-1981 draaide, is de vrije Jim Thompson-bewerking Série noire het genremeesterstuk. Zet je maar schrap wanneer de mentaal alarmerend instabiele vertegenwoordiger annex kasgraaier Franck Poupart (Dewaere op z'n manische top) in de Parijse banlieuetristesse op drift raakt. Een manipulatieve, adolescente prostituee en haar wel of niet bemiddelde tante, een revolver et voilà: weldra zijn Francks rapen existentieel gaar. Inktzwart filmgoud met prachtfotografie van Pierre-William Glenn en glansrol van Bernard Blier als Pouparts ploert van een baas.

La menace

1977 | Thriller, Misdaad, Actiefilm

Frankrijk​/​​Canada 1977. Thriller van Alain Corneau. Met o.a. Yves Montand, Carole Laure, Marie Dubois, Jean-François Balmer en Marc Eyraud.

Henri Savin (Montand), bedrijfsleider bij een transportbedrijf, heeft een verhouding met zijn leidinggevende, Dominique, Als hij haar dumpt voor de jongere Julie, stort ze zichzelf van een klif. De politie denkt echter dat er sprake is van moord, met als hoofdverdachte Julie, die al snel wordt gearresteerd. Deels psychologisch drama, deels spectaculaire thriller, en in beide opzichten geslaagd. Tweede samenwerking tussen regisseur Corneau en zanger/acteur Montand, die een jaar eerder Police Python 357 maakten. Marie Dubois won een César voor haar rol als Dominique.

Gruppenbild mit Dame

1977 | Drama

Duitsland​/​​Frankrijk 1977. Drama van Aleksandar Petrovic. Met o.a. Romy Schneider, Brad Dourif, Vadim Glowna, Michel Galabru en Rüdiger Vogler.

Verfilming van de indrukwekkende roman van Heinrich Böll is redelijk geslaagd, maar dat komt vooral door de fraaie vertolking van Romy Schneider (in haar eerste Duitse film na zestien jaar) en niet door regisseur Petrovic die zich aan het literaire verhaal vertilde. Schneider speelt Leni, een 'dame' die zich door de oorlog niet stuk liet krijgen en die na de oorlog besluit met een Turk te trouwen, gewoon omdat zij van elkaar houden. 'De mensen' nemen haar haar eigenzinnigheid niet in dank af. Door haar eerdere huwelijk met een (inmiddels overleden) Rus stond ze al bekend als 'Russenliefje'. Nu krijgt ze het predikaat 'Turkenvriendin'. Muziek van Mozart en Schubert.

Le juge et l'assassin

1976 | Misdaad, Drama, Historische film

Frankrijk 1976. Misdaad van Bertrand Tavernier. Met o.a. Philippe Noiret, Michel Galabru, Isabelle Huppert, Jean-Claude Brialy en Cécile Vassort.

Aan het einde van de negentiende eeuw jaagt de ambitieuze magistraat Rousseau met alle methodes op de godsdienstwaanzinnige ex-onderofficier Bouvier. Op zijn vagebondenpad door ruraal Frankrijk verkracht en vermoordt Bouvier volwassenen, adolescenten en kinderen. Taverniers furieuze derde regie, op een scenario van Jean Aurenche en Pierre Bost, fileert een archaïsche justitie en het onthutsende cynisme van clerus en bourgeoisie. Acteurs Noiret en Galabru bieden als rechter en moordenaar subliem tegen elkaar op, adembenemend is de 'Scope-landschapsfotografie van Pierre-William Glenn. Als gedetailleerd armoedetijdsbeeld en ronduit agressief politiek pamflet in romaneske vorm sorteert de film stevig effect.

L'argent de poche

1976 | Familiefilm, Drama

Frankrijk 1976. Familiefilm van François Truffaut. Met o.a. Nicole Félix, Virginie Thévenet, Géory Desmouceaux, Laura Truffaut en Eva Truffaut.

Kaleidoscopisch overzicht van de belevenissen van een groep kinderen in dezelfde provinciestad, van zuigeling tot en met lagere-schoolleeftijd. Nadruk wordt gelegd op hun onvoorstelbare vindingrijkheid en incasseringsvermogen. Tegen modieuze tendensen in, tevens pleidooi voor het belang van schoolopleiding. Meesterstukje van kinderregie en -observatie, maar nadrukkelijke pretenties.

Que la fête commence...

1975 | Drama, Historische film

Frankrijk 1975. Drama van Bertrand Tavernier. Met o.a. Philippe Noiret, Jean Rochefort, Jean-Pierre Marielle, Christine Pascal en Marina Vlady.

De hoofdrol die Noiret speelt als Philippe d'Orléans is een van zijn beste ooit, en dat wil echt wat zeggen. Noiret maakt de innerlijke tegenstrijdigheden en de machteloosheid van de beroemde Franse regent invoelbaar. De periode na de dood van Louis XIV, waarin D'Orléans regent was van de jonge Louis XV, is relatief duister in de Franse geschiedschrijving. De immer vindingrijke scenarist-regisseur Tavernier visualiseerde de tijd echter prachtig. Het is 1719. D'Orléans worstelt met een goddeloze priester (Rochefort), een opstandige markies (Marielle) en met zijn sympathie voor het plebs. Que la fête commence... won vier Césars.

L'horloger de Saint-Paul

1974 | Drama, Misdaad, Thriller

Frankrijk 1974. Drama van Bertrand Tavernier. Met o.a. Philippe Noiret, Jean Rochefort, Jacques Denis, Sylvain Rougerie en Christine Pascal.

Een gezagsgetrouwe horlogemaker (Noiret) in Lyon gaat bij zichzelf te rade nadat hij hoort dat zijn doorgaans bedaarde zoon wordt verdacht van een politieke moord. Debuutfilm van nestor Tavernier waarin hij een sfeervol portret tekent van een man van middelbare leeftijd die langzaam de leefwereld van zijn zoon ontdekt én leert waarderen. De straatbeelden van vervlogen Lyon zijn een aangename bonus. Gebaseerd op L'horloger d'Everton van Georges Simenon, een boek dat speelt in het kleinsteedse Amerika dat Simenon in de jaren vijftig bezocht. Winnaar van een Zilveren Beer in Berlijn.

France société anonyme

1974 | Drama, Sciencefiction

Frankrijk 1974. Drama van Alain Corneau. Met o.a. Michel Bouquet, Allyn Ann McLerie, Roland Dubillard, Joël Barcellos en Michel Vitold.

Het hoofd van clandestiene Franse handel in drugs ziet zijn imperium bedreigd als de Verenigde Staten drugs willen legaliseren om de enorme illegale opbrengsten te kunnen herinvesteren in multinationals. Hij ziet zich genoodzaakt om oppositie te gaan voeren, maar verliest de strijd nu iedereen van overheidswege tot verslaafde wordt gemaakt. Corneau heeft in dit debuut al veel van de virtuoze vormbeheersing van zijn latere genrefilms, maar combineert dit met bizarre humor en ongebreidelde satire die doet betreuren dat hij hierin niet is doorgegaan. (De film speelt in 2222 als de hoofdpersoon uit diepvries-coma ontwaakt en wordt geïnterviewd over de jaren 1970-1980). Scenario van Jean-Claude Carrière en regisseur Corneau. Achter de camera stond Pierre William Glenn.

La nuit américaine

1973 | Komedie, Drama, Romantiek

Frankrijk​/​​Italië 1973. Komedie van François Truffaut. Met o.a. Jacqueline Bisset, Jean-Pierre Léaud, Nathalie Baye, Jean-Pierre Aumont en Valentina Cortese.

In en om de studio's van Nice probeert een filmregisseur (gespeeld door Truffaut zelf) de opnamen van een melodrama tot een goed einde te brengen, ondanks tegenslagen, de temperamenten van de internationale sterbezetting en intriges en conflicten bij de acteurs en technici. Truffaut houdt zijn liefdesverklaring aan zijn vak luchtig met anekdotes en ironische observaties. En passant geeft hij een inkijkje in het productieproces van een speelfilm. Een prachtige rol van Valentina Cortese als een oudere ster die haar tekst niet kan onthouden. Oscar voor beste buitenlandse film.

État de siège

1972 | Thriller, Drama

Frankrijk​/​​Duitsland​/​​Italië 1972. Thriller van Costa-Gavras. Met o.a. Yves Montand, O.E. Hasse, Renato Salvatori, Jacques Weber en Jean-Luc Bideau.

Een 'technisch expert' van de CIA in Uruguay wordt gegijzeld door de guerrilleros van de Tupamaros, zowel om hem in te ruilen tegen door de regering gevangen kameraden, als om de geheime Amerikaanse bemoeienis met de fascistische dictatuur aan de kaak te stellen. Voor deze op feiten gebaseerde politieke thriller werd Montand gecast als de Amerikaan, de gemanipuleerde idealist die te laat de consequenties van het beleid van zijn regering beseft. Fascinerende politieke film van Costa-Gavras, die al eerder met Montand Z en L'aveu maakte.

Une belle fille comme moi

1972 | Komedie, Drama

Frankrijk 1972. Komedie van François Truffaut. Met o.a. Bernadette Lafont, Claude Brasseur, Charles Denner, Guy Marchand en Philippe Léotard.

Buitenbeentje in het oeuvre van Truffaut. Lafont is een mannenverslindster die haar vader een handje heeft geholpen bij diens overlijden en die na haar verblijf in een verbeteringsgesticht op zoek gaat naar nieuwe prooien. Een jonge socioloog redt haar uit die gevangenis door haar onschuld met behulp van opnames van een amateurfilmer te bewijzen, maar belandt er zelf in door haar, terwijl zij carrière gaat maken als gevierd zangeres. Cynisch, erotisch en toch teder. De film werd bij zijn eerste release slecht onthaald, maar is sindsdien uitgegroeid tot een cult-film. Regisseur Truffaut en Jean-Loup Dabadie schreven het scenario naar de roman van Henry Farrell, getiteld Such A Gorgeous Kid Like Me. Pierre- William Glenn deed de fotografie.

Les yeux fermés

1972 |

Frankrijk 1972. Santoni en Joël Santoni. Met o.a. Gérard Desarthe, Dominique Labourier, Lucien Raimbourg, Marcel Dalio en Jean Carmet.

Buitenbeentje in het oeuvre van Truffaut. Lafont is een mannenverslindster die haar vader een handje heeft geholpen bij diens overlijden en die na haar verblijf in een verbeteringsgesticht op zoek gaat naar nieuwe prooien. Een jonge socioloog redt haar uit die gevangenis door haar onschuld met behulp van opnames van een amateurfilmer te bewijzen, maar belandt er zelf in door haar, terwijl zij carrière gaat maken als gevierd zangeres. Cynisch, erotisch en toch teder. De film werd bij zijn eerste release slecht onthaald, maar is sindsdien uitgegroeid tot een cult-film. Regisseur Truffaut en Jean-Loup Dabadie schreven het scenario naar de roman van Henry Farrell, getiteld Such A Gorgeous Kid Like Me. Pierre- William Glenn deed de fotografie.