Assaf Amir: productie.
Er zijn 6 films gevonden.

Through the Wall

2016 | Komedie, Romantiek

Israël 2016. Komedie van Rama Burshtein. Met o.a. Noa Koler, Amos Tamam, Oz Zehavi, Dafi Alferon en Irit Sheleg.

Nadat de ultraorthodox-joodse Michal wordt verlaten door haar verloofde, besluit ze dat de reeds geplande bruiloft gewoon door moet gaan. Ze wil niet meer alleen door het leven; als het haar gegund is, moet God maar tijdig voor een nieuwe bruidegom zorgen. Deze romcom van de maakster van Fill the Void - zelf ook ultraorthodox joods - is memorabel vanwege de onalledaagse setting, licht-absurdistische toon en liefdevol geschetste personages. Wel is het lastig meeleven met Michal: ze is charmant, maar welbeschouwd ook knettergek.

Fill the Void

2012 | Drama

Israël 2012. Drama van Rama Burshtein. Met o.a. Hadas Yaron, Yiftach Klein, Irit Sheleg, Renana Raz en Ido Samuel.

Wanneer haar oudere zus in het kraambed overlijdt wordt de achttienjarige Shira, kind van chassidische joden in Tel Aviv, voor het blok gezet. Trouwt zij met haar zwager en gaat ze voor de baby zorgen, zoals haar moeder wil, of kiest ze voor zichzelf? Gearrangeerde huwelijken en strenge gedragscodes zijn voor Burshtein - zelf chassidisch - een gegeven, geen onderwerp van discussie. De spanning in Fill the Void zit dan ook niet in de vraag of Shira zal breken met haar geloof, maar hoe ze binnen dat geloof omgaat met haar eigen verwachtingen en die van haar ouders.

The Loners

2009 | Drama

Israël 2009. Drama van Renen Schorr. Met o.a. Sasha Agronov, Anton 'Klin' Ostrovsky, Rotem Zussman en Tzahi Grad.

'Je kunt niet meer klagen dat je alleen bent in Israël, zonder familie, zonder geld. Je bent geen loner meer, je bent nu een officier!' lacht een Russische immigrant tegen zijn landgenoot in The Loners. Promotie of niet, even later zitten de soldatenvrienden in de gevangenis, vanwege landverraad. Overtuigd van hun onschuld beginnen de verschoppelingen een opstand. Schorrs tweede film, na zijn bejubelde opgroeifilm Late Summer Blues (1988), toont met meesterlijke finesse de fijngevoeligheden van broederschap, van persoonlijk tot landelijk niveau. Gebaseerd op feiten.

Noodle

2007 | Drama

Israël 2007. Drama van Ayelet Menahemi. Met o.a. Mili Avital, BaoQi Chen, Anat Waxman en Alon Abutbul.

Warmbloedig Israëlisch drama over een neerslachtige 39-jarige El Al-stewardess (Avital) die wordt opgescheept met het ongedocumenteerde zoontje van haar gedeporteerde Chinese schoonmaakster. De stewardess is neerslachtig vanwege twee overleden echtgenoten en ongewenste kinderloosheid maar de komst van de onverstaanbare 'noodle' verzacht het ingesleten verdriet én herijkt haar contacten met verwaarloosde familieleden en vrienden. Noodle is een volbloed tragikomedie die wordt gedragen door waarachtige dialogen, naturelle cameravoering en invoelbaar acteerwerk (krachttoer voor de glamoureuze Avital). Melodrama wordt niet geschuwd maar weeïg is het nergens. Een film die past in een nieuwe golf Israëlische films waarin de personages worden gedefinieerd door persoonlijk trauma.

What a Wonderful Place

2005 | Drama

Israël 2005. Drama van Eyal Halfon. Met o.a. Uri Gavriel, Avi Oriah, Evelyn Kaplun en Raymond Bagatsing.

Regisseur Halfon kreeg in eigen land Israël veel lof voor dit ensemblestuk waarin de levens van een aantal mensen elkaar onwillekeurig raken. Franco, een vroegere politieagent die nu voor een gangster werkt, valt voor een Oekraïense illegale immigrante, die door zijn baas de grens over is gesmokkeld. Een foto van haar valt in handen van een boer, die het op zijn beurt goed kan vinden met een van zijn Thaise werknemers. Nog meer personages figureren in dit drama waarin de maker wreedheid, tederheid en maatschappelijke misstanden in zijn land vermengt. De als What a Wonderful Place vertaalde titel is niet zonder ironie.

Knafayim Shvurot

2002 | Drama

Israël 2002. Drama van Nir Bergman. Met o.a. Nitai Gvirtz, Daniel Magon, Eliana Magon, Vladimir Friedman en Dana Ivgy.

Na het plotselinge verlies van haar man moet Dafna (Silbersatz Banai) het alleen zien te rooien met haar vier kinderen. Terwijl zij alle energie in werk en emotioneel overleven steekt, komt de zorg voor de kleinere kinderen als vanzelf op de schouders terecht van oudste dochter Maya (Maron) - ten koste van haar muzikale ambities. Ondertussen trekt tienerzoon Yair zich terug in zijn eigen bestaan. Mooi acteerwerk in dit familiedrama dat zich afspeelt in Haifa en duidelijk maakt dat de politieke situatie buiten de deur uiteindelijk van minder groot belang is dan het alledaagse persoonlijke.