Jules Berry: cast.
Er zijn 41 films gevonden.

Carné, l'homme à la camèra

1985 | Documentaire, Biografie

Frankrijk 1985. Documentaire van Christian-Jaque. Met o.a. Marcel Carné, Yves Montand, Roland Lesaffre, Michèle Morgan en Jules Berry.

Een hommage, zoals ze wel eens voor de televisie in elkaar worden gedraaid, wanneer een beroemdheid is overleden. De gesprekken en getuigenissen zijn werkelijk kort, schaars en Maurice Carné zelf verklaart: 'dat hij niets te zeggen heeft'. Het resultaat dat de film vooral een verwarrende opeenhoping van filmfragmenten is die zo bekend zijn dat ze cinefielen niets meer kunnen leren. Geen samenhangende stijl en geen analyse van de regie van Carné. Niet erg zinvol.

Portrait d'un assassin

1949 | Drama

Frankrijk 1949. Drama van Bernard Roland. Met o.a. Maria Montez, Pierre Brasseur, Erich von Stroheim, Arletty en Jules Berry.

Een vrouwelijke impresario brengt circusartiesten in haar ban, zaait onderlinge rivaliteit en zet hen aan tot steeds riskantere stunts. Dit verward melodrama kreeg van de regie stijl noch eenheid mee, maar de curieuze rolbezetting maakt de film toch bezienswaardig en onbedoeld komisch. Hollywoodster Montez maakt ook in deze Franse film als femme fatale duidelijk waarom ze postuum het idool van intellectuelen zou worden.

Histoires extraordinaires

1949 | Horror, Misdaad

Frankrijk 1949. Horror van Jean Faurez. Met o.a. Suzy Carrier, Marina de Berg, Jandeline, Marcelle Féry en Fernand Ledoux.

Drie politie-agenten leiden een beginnende collega op. Later assisteert deze bij de echte arrestatie van een misdadiger. Het is zeker dat dit louter een overbodige aanleiding voor Faurez is geweest, om drie verhalen van Edgar Allan Poe met een zeer verrassende mengeling van spot en gruwel te kunnen vertellen. Een van de weinige Franse griezelfilms die de tand des tijds heeft doorstaan.

Si jeunesse savait

1947 | Fantasy, Komedie

Frankrijk 1947. Fantasy van André Cerf. Met o.a. Jules Berry, Suzet Maïs, Saturnin Fabre, Jean Tissier en Paul Azaïs.

Een dramatische komedie met een afgezaagde fantasie als thema. De genius zit gevangen in een fles, komt vrij en verleent zijn weldoener de mogelijkheid zijn leven opnieuw te beginnen. Uiteenlopende maar weinig originele en weinig interessante verwikkelingen. In de filmische aanpak is dan ook alleen aandacht aan de acteurs besteed. Zij zijn het die in werkelijkheid de film maken en zeker geldt dat ook voor de bijzonder goede bijrollen, kenmerkend voor de Franse film van destijds.

Étoile sans lumière

1946 | Drama, Musical

Frankrijk 1946. Drama van Marcel Blistène. Met o.a. Édith Piaf, Serge Reggiani, Yves Montand, Marcel Herrand en Mila Parély.

Nadat de geluidsfilm is uitgevonden heeft Stella Dora, een grote ster van het witte doek, een probleem: ze heeft een stem als een kraai. Gelukkig komt haar manager op het lumineuze idee om haar rol over te dubben met de prachtige stem van dienstmeisje Madeleine (Piaf). Inderdaad, dit is ook de plot van Singin' in the Rain, een film die overigens pas in 1952 uitkwam. Blistènes film is lang niet zo goed, maar voor fans van Piaf zeker interessant, en bovendien filmdebuut van Piafs toenmalige vriendje Yves Montand.

Rêves d'amour

1946 | Biografie, Romantiek

Frankrijk 1946. Biografie van Christian Stengele. Met o.a. Annie Ducaux, Mila Parély, Lise Berthier, Lise Florelly en Geneviève Morel.

De biografie van Frans Liszt die vooral draait om zijn liefdes met Marie d'Agoult en George Sand. Niet geïnspireerd op historische werken maar op een toneelstuk van René Fauchois; een geromantiseerde en gefantaseerde biografie. De camera neemt ons mee van Parijs naar Italië met tussendoor nog even Zwitserland terwijl diverse personen de kunst bedrijven en zich inspannen om de tijd te doden. Kortom, de mythe en niet de werkelijkheid. Aan de zwakheid van het scenario kan een ongelijkmatige vertolking worden toegevoegd waar Berry bovenuit steekt. Dankzij de muziek en de decors van Alexandre Trauner kan men zich daar overheen zetten.

Monsieur Grégoire s'évade

1946 | Historische film, Misdaad

Frankrijk 1946. Historische film van Jacques Daniel-Norman. Met o.a. Yvette Lebon, Gaby Andreu, Elisa Ruis, Anne Mayen en Bernard Blier.

Een verlegen ambtenaar, monsieur Grégoire, stort zich moedig in een met voetangels en klemmen bezaaid avontuur. Tevens laat hij zien hoe opmerkelijk onverantwoordelijk hij is, want een gevaarlijk persoon heeft zijn papieren gestolen. Een lachwekkende politiekomedie dankzij Blier en Berry. Ook echter dankzij de vakbekwaamheid van een onterecht in de vergetelheid geraakte regisseur van wie dit, dat is waar, een van de beste films is.

Messieurs Ludovic

1946 | Komedie

Frankrijk 1946. Komedie van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Odette Joyeux, Bernard Blier, Marcel Herrand, Jean Chevrier en Jules Berry.

Drie mannen zijn op zelfde dag geboren en allemaal Ludovic gedoopt, een ingenieur, een bankier en een gangster. Een meisje uit de provincie leert alle drie kennen, maar beseft pas verliefd te zijn op de eerste als hij vertrokken is. De anderen helpen haar hun naamgenoot te vinden. Goede acteurs en een aardig gegeven, maar de regisseur weet de wisselingen in toon onvoldoende te treffen om de film echt kwaliteit te geven.

La Taverne du poisson couronné

1946 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1946. Misdaad van René Chanas. Met o.a. Michel Simon, Jules Berry, Blanchette Brunoy, Michèle Martin en Yves Vincent.

De zwager van een marinecommandant exploiteert een havenkroeg en heeft een verhouding met de zangeres die voor hem de marinier verliet. Als de marine weer in de haven is, wordt de kroegbaas vermoord. Alleen de keuze van het milieu kan oorspronkelijk worden genoemd, voor de rest is het een doorsnee en mat verfilmd misdaaddrama. Door de ironische dialogen van Henri Jeanson en het spel van de topbezetting wordt het geheel toch nog op smaak gebracht.

Désarroi

1946 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1946. Komedie van Robert-Paul Dagan. Met o.a. Suzy Carrier, Valentine Tessier, Gabrielle Dorziat, Marguerite de Morlaye en Jean Mercanton.

De totaal onbelangrijke regisseur heeft niet veel meer gedaan dan het 'inblikken' van een lang vergeten stuk van de produktieve toneelschrijver Victorien Sardou: Odette. MADAME SANS-GENE en nog een of andere komedie is het enige wat ons nog van deze man rest. Met Odette komt de moraliserende smartlap weer tot leven, maar dat is tegenwoordig niet meer te verteren. Het acteerwerk, en dan met name dat van Berry is echter van behoorlijk niveau. Ook bekend als ODETTE.

L' Assassin n'est pas coupable

1945 | Mysterie

Frankrijk 1945. Mysterie van René Delacroix. Met o.a. Jacqueline Gauthier, Rosine Deréan, Madeleine Suffel, Héléna Manson en Germaine Stainval.

Een scenarioschrijver is bezig met een verhaal over een meervoudige moord in een studio. Vervolgens worden daadwerkelijk drie vedettes vermoord. Om aan iedere verdenking te ontsnappen leidt hij het getuigenverhoor om de ware daders te ontmaskeren. Interessant thema werd zwak geregisseerd. De acteurs redden deze film.

Dorothée cherche l'amour

1945 | Komedie, Fantasy

Frankrijk 1945. Komedie van Edmond T. Gréville. Met o.a. Suzy Carrier, Claude Dauphin, Henri Guisol, Jules Berry en Samson Fainsilber.

Voordat hij het Paradijs mag betreden wordt een overleden miljardair naar de aarde teruggestuurd om iemand gelukkig te maken. Hij kiest daarvoor de mooie, jonge Dorothée, want haar aanstaande huwelijk is het onderwerp van een soort koehandel. De film is niet bepaald vlekkeloos, maar Gréville maakte wel naam met deze scherpe satire op dergelijke praktijken.

Tristi amori

1943 | Romantiek, Drama

Italië 1943. Romantiek van Carmine Gallone. Met o.a. Gino Cervi, Luisa Ferida en Jules Berry.

Twee advocaten zijn niet alleen collega's, maar ook goede vrienden van elkaar. Totdat een van de twee de minnaar wordt van de vrouw van de ander. Een drama vol bedrog, schuldgevoel en verraad. Het uitstekende spel houdt de kijker op het puntje van zijn stoel.

Marie-Martine

1942 | Drama

Frankrijk 1942. Drama van Albert Valentin. Met o.a. Jules Berry, Renée Saint-Cyr, Bernard Blier, Saturnin Fabre en Marguerite Deval.

Op doortocht in een klein provinciestadje ontmoet een romanschrijver een jong meisje dat hij in Parijs heeft gekend en over wie hij een roman heeft geschreven. Ze woont in bij een oude, blinde dame wiens zoon verliefd op haar is. De schrijver probeert opnieuw met haar in contact te komen omdat hij wil weten hoe ze in dat stadje terecht is gekomen. Het melodrama ligt voortdurend op de loer, maar wordt door regisseur Valentin doelbewust teruggedrongen. Het resultaat is misschien iets te afstandelijk, maar boeit tóch door het interessante uitgangspunt en de doorleefde vertolkingen.

Les visiteurs du soir

1942 | Fantasy, Romantiek, Drama

Frankrijk 1942. Fantasy van Marcel Carné. Met o.a. Arletty, Alain Cuny, Fernand Ledoux, Marie Déa en Jules Berry.

Eind vijftiende eeuw reizen twee minstrelen (Arletty en Cuny) rond met als opdracht zieltjes te winnen voor de duivel. Tijdens een bezoek aan baron Hugues loopt het allemaal anders: de reizigers en de kasteelbewoners raken verliefd op elkaar. Poëtisch-realistisch regisseur Carné maakte dit middeleeuwse sprookje na Quai des brumes en Le jour se lève, en voor zijn meesterwerk Les enfants du paradis. Vaste scenarist Jacques Prévert situeerde het verhaal in het verre verleden, maar de goede verstaander zag er destijds natuurlijk een allegorie in voor de oorlogssituatie: liefde is het enige antwoord op het kwaad.

Le Voyageur de la Toussaint

1942 | Drama, Thriller

Frankrijk 1942. Drama van Louis Daquin. Met o.a. Assia Noris, Jean Desailly, Jules Berry, Gabrielle Dorziat en Louis Seigner.

De aankomst van een jongeman in een havenplaatsje brengt beroering bij de bewoners die van de buitenstaander profijt denken te trekken. Hij trapt er niet in en veroorzaakt een schandaal. De roman van Simenon blijft onderhoudend, ondanks gedateerde psychologie, en kreeg van de ingetogen en gedetailleerde regie een ideale filmvorm en overtuigende spelprestaties.

Le Camion blanc

1942 | Drama

Frankrijk 1942. Drama van Léo Joannon. Met o.a. Jules Berry, Marguerite Moreno, François Périer, Blanchette Brunoy en Fernand Charpin.

Zoals de traditie dat eist wordt het stoffelijk overschot van een zigeunerkoning per vrachtwagen door heel Frankrijk gereden: allerlei moeilijkheden doen zich op de route van 12.000 km voor. Door het oorspronkelijke onderwerp wordt de aandacht vastgehouden, ondanks de soms al te oppervlakkige zigeunerfolklore en een aantal sentimentele ontsporingen. De weerstanden die de zigeuners op hun weg ondervinden zijn echter nog steeds - helaas - actueel. Een sterke rolbezetting.

L'Assassin a peur la nuit

1942 | Misdaad, Film noir

Frankrijk 1942. Misdaad van Jean Delannoy. Met o.a. Mireille Balin, Jean Chevrier, Louise Carletti, Henri Guisol en Gilbert Gil.

Een vrij onbekende film van deze regisseur (geboren in 1908 die tot op hoge leeftijd actief bleef), die helaas maar zelden vertoond wordt. Naar de stevige roman van Pierre Véry, die het helemaal niet leuk vond dat men hem een 'detective'-auteur noemde. Het verhaal gaat over de lotgevallen van een jonge dief die naar het zuiden van Frankrijk gevlucht is om aan de politie te ontsnappen. Daar meent hij een nieuw leven te kunnen opbouwen door eerlijk te werken en zijn toekomst aan die van een lief meisje te verbinden. Jammer genoeg wordt hij weer met zijn verleden geconfronteerd in de persoon van zijn vroegere minnares, die hem er toe dwingt een duistere antiquair te vermoorden. Opnieuw wordt hij door angst en wroeging gekweld. Alles loopt dan ook slecht voor hem af. In het Frankrijk van 1942 kwam een hele serie zeer sombere en realistische films tot stand en deze produktie is er een van. Een solide script, een zeer strakke, dramatische opbouw, decors die ons aan Georges Wakhevitch doen denken en zeer innemend acteerwerk. Een klein meesterwerkje.

Parade en sept nuits

1941 | Drama

Frankrijk 1941. Drama van Marc Allégret. Met o.a. Janine Darcey, Elvire Popesco, Marguerite Pierry, Raimu en Marcel Maupi.

Een hond, Pipo genaamd, wordt van de straat opgepakt en in een asiel opgesloten. Daar `vertelt` hij aan zijn lotgenoten middels flashbacks over zijn belevenissen uit zijn hondenleven in een circus, in een huis bij een baas, als zwervertje en ten slotte als het toegewijde huisdier van een priester. Een medewerker van het asiel laat aan het eind van de film op (haast) symbolische wijze alle honden in vrij. Allegrét, begon de film in 1940, maar nam vanwege WO II de laatste gedeelten pas in 1941 op en hij baseerde dit middelmatige werk op een boek van Henri Duvernois Le chien qui parle, dat in de tweede vertelling aanbod komt.

La Troisième Dalle

1941 | Misdaad

Frankrijk 1941. Misdaad van Michel Dulud. Met o.a. Jules Berry, Gisèle Parry, Milly Mathis, Lucie Duplex en Pauline Carton.

Om de dood van een kasteelheer in 1481 te onderzoeken en te verklaren gaat een historicus naar de plaats des onheils en treft diens nazaat vermoord aan. Politieonderzoek en de ontdekking van de schuldige zoals het hoort. Degelijk maar goedkoop gemaakt in het zogenaamde 'vrije' circuit door een onbekende regisseur. De film is het aanzien waard dankzij de goede rolbezetting; de sterke persoonlijkheid van Berry in de rol van de historicus steekt er bovenuit.

Paris-New York

1940 | Misdaad, Komedie

Frankrijk 1940. Misdaad van Yves Mirande. Met o.a. Gisèle Préville, Gaby Morlay, Michel Simon, Jules Berry en Marcel Simon.

Politiekomedie vol verwikkelingen en persoonsverwisselingen, die zich afspeelt aan boord van het beroemde passagiersschip 'Normandie' op weg van Le Havre naar New York. Levendig, sprankelend en opmerkelijk goed geacteerd met daarenboven een ongewild historisch documentair tintje. De uiterst produktieve scenarioschrijver Yves Mirande, die in werkelijkheid Anatole Le Querrec heette, heeft slechts een tiental films gemaakt. Deze rolprenten, waaronder MESSIEURS LES RONDS-DE-CUIR en CAFÉ DE PARIS, verdienen beslist om opnieuw ontdekt te worden.

Le jour se lève

1939 | Misdaad, Film noir, Romantiek

Frankrijk 1939. Misdaad van Marcel Carné. Met o.a. Jean Gabin, Jacqueline Laurent, Arletty, Jules Berry en Bernard Blier.

De in (variété) theater getrainde Gabin had in een productief decennium al in dertig films gespeeld toen hij met Carné Le quai des brumes en een jaar later Le jour se lève maakte. In deze poëtisch-realistische tragedie speelt hij een arbeider die geen vlieg kwaad doet, maar op een dag toch een gladjanus vermoordt. Terwijl de politie hem uit het huis probeert te halen waarin hij zich heeft verschanst overdenkt hij hoe het zo gekomen is. Scenarist Jacques Prévert zou met Carné enkele jaren later Les enfants du paradis maken.

La famille Duraton

1939 | Komedie

Frankrijk 1939. Komedie van Christian Stengel. Met o.a. Marcelle Praince, Marguerite Deval, Blanchette Brunoy, Pierrette Michel en Annie France.

De tafelgesprekken van een stel gepensioneerden zijn opgenomen zonder dat ze het wisten. Door deze opnamen worden ze radiosterren. Een kolderieke komedie met een onwaarschijnlijke plot, maar te genieten dankzij de spitse dialogen en de acteurs.

L' Héritier de Mondésir

1939 | Komedie

Frankrijk 1939. Komedie van Albert Valentin. Met o.a. Fernandel, Jules Berry, Elvire Popesco, Gabrielle Andrew en Félicien Tramel.

Een postbode blijkt de bastaardzoon en enige erfgenaam te zijn van een rijke baron. Fortuinjagers proberen hem op te lichten, maar hij blijkt lang niet zo na[KA3]ief als hij eruit ziet. Toch zal hij uit eigen keus terugkeren naar zijn vroegere leven. Deze film, op het lijf van Fernandel geschreven, stijgt boven het (vooroorlogs) gemiddelde uit dankzij de vlotte regie, spitse dialogen en het chronische tegenspel van Berry. Behalve postbode speelt Fernandel ook de spoken van zijn voorvaderen.

Derrière la façade

1939 | Komedie, Drama

Frankrijk 1939. Komedie van Georges Lacombe. Met o.a. Lucien Baroux, Simone Berriau, Jules Berry, Julien Carette en Gabrielle Dorziat.

De misdaad in een sjiek appartementengebouw leidt tot een onderzoek waarbij elk van de bewoners een geheim blijkt te hebben. Politie-intrige als rode draad door episodische all-star film die in het scenario van toneelschrijver Yves Mirande een oppervlakkige, maar venijnige satire op de bourgeoisie wordt, met afwisselend komische en tragische scènes die de uitzonderlijke rolbezetting optimale kansen geeft. Von Stroheim speelt een arrogante emigrant die van zijn Parijse buren weinig heel laat.

Mon père et mon papa

1938 | Komedie

België 1938. Komedie van Gaston Schoukens. Met o.a. Gustave Libeau, Jules Berry, Blanche Christeler, Alice Tissot en Paul Gury.

Een meisje dat geboren is uit de vluchtige liefde van een toerist uit Parijs en een dorpelinge uit Wallonië wordt geadopteerd door de man met wie haar jong gestorven moeder zou trouwen. Ze is dol op haar 'papa', maar op een dag, als ze al een grote meid is, komt haar echte vader op bezoek. Hij wil haar natuurlijk meenemen, en dan beginnen de problemen, al loopt alles goed af. Uit de lucht gegrepen scenario en dialogen, en de regie is volkomen plat. Waarom worden de prullen van de deerniswekkende Schoukens steeds opnieuw uitgezonden? Antwoord: omdat het niks kost! Niet helemaal nul dankzij de aanwezigheid van Libeau en vooral de immer door en door slechte Berry, maar voor de rest heel zwak.

Carrefour

1938 | Film noir, Drama

Frankrijk 1938. Film noir van Curtis Bernhardt. Met o.a. Charles Vanel, Jules Berry, Suzy Prim, Tania Fédor en Jean Claudio.

Een rijke industrieel wordt aangeklaagd omdat hij een bedrieger zou zijn. Eigenlijk is hij namelijk een sloeber, die twintig jaar eerder op het slagveld van WO I zijn geheugen kwijt is geraakt en daarna de plaats heeft ingenomen van de topman, denkt de aanklager. Maar hij wordt vrijgepleit door een geheimzinnige getuige, die echter wel wat terug wil voor zijn verklaring. Sterke film noir, dankzij het goede spel van Vanel en Berry en het mooie camerawerk van Léonce-Henri Burel (Napoléon, 1927). Later opnieuw verfilmd als Crossroads (1942) en Dead Man's Shoes (1938).

Café de Paris

1938 | Misdaad

Frankrijk 1938. Misdaad van Yves Mirande en Georges Lacombe. Met o.a. Vera Korene, Jules Berry, Jacques Baumer, Roger Gaillard en Jacques Grétillat.

Het getuigenverhoor naar aanleiding van de moord op een zanger haalt weinig fraais naar boven omtrent het wereldje waarin hij verkeerde. Een realistische, sombere film met pittige dialogen, dankzij de regisseur. De film werd een succes, waarna de makers in staat waren hun beste film, DERRIERE LA FA[KA10]CADE (1939), af te leveren.

Les rois du sport

1937 | Komedie

Frankrijk 1937. Komedie van Pierre Colombier. Met o.a. Raimu, Fernandel, Jules Berry, Lisette Lanvin en Julien Carette.

Marseillaanse obers moeten de winst van de voetbalpool in Parijs incasseren, waar de één door een reeks misverstanden met een beroemde bokser wordt verward en door slimme manoeuvres van de ander de match nog wint ook. Deze doorsnee-komedie onderscheidt zich door de vooroorlogse sterbezetting. Het scenario is van Jean Guitton. Het camerawerk is van Victor Armenise en Robert Juillard.

Le Club des aristocrates

1937 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1937. Komedie van Pierre Colombier. Met o.a. André Lefaur, Jules Berry, Elvire Popesco, Viciane Romance en Michel Simon.

Een berooide aristocraat gaat zich op advies van zijn butler die zich als inbreker ontpopt toeleggen op juwelendiefstallen in zijn milieu. Hij wordt verliefd op een gravin die hem weer op het rechte pad wil helpen en daartoe zijn gestolen diamant zal retourneren. Ze blijkt echter zelf aan het hoofd van een mondaine dievenbende te staan. De vooroorlogse ster-bezetting is de voornaamste bezienswaardigheid in deze zonder fantasie geregisseerde, maar goed geoliede oplichterskomedie die overigens met een botte bijl gemonteerd lijkt te zijn.

Le Chemin de Rio

1937 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1937. Drama van Robert Siodmak. Met o.a. Käthe von Nagy, Jules Berry, Jean-Pierre Aumont, Suzy Prim en Charles Granval.

Journalisten stellen een onderzoek in naar de handel in blanke slavinnen. De tweespalt tussen de baas van de organisatie en zijn rechterhand - wiens geliefde zelfmoord heeft gepleegd - leidt tot wraakoefeningen over en weer. Deze film op basis van authentieke gegevens kreeg een melodramatische scenarioverpakking in film-noir traditie en picturaal sfeervolle regie. Henri Jeanson, Herbert Juttke en G. Murray bewerkten het het geschrift van Jean Masson Cargaison Clandestine tot scenario. Camerawerk van René Gaveau.

L' Occident

1937 | Drama, Avonturenfilm, Oorlogsfilm

Frankrijk 1937. Drama van Henri Fescourt. Met o.a. Charles Vanel, Jules Berry, José Noguero, Rama Tahé en Robert Le Vigan.

Avonturen van kolonisten in Marokko, naar Henry Kistemaeckers. De wijze waarop ten tijde van het Franse Keizerrijk van Napoleon III tegen deze zaken werd aangekeken komt nu sterk verouderd over. Maar het blijft een uitmuntend filmportret van een jong Marokkaans meisje uit gegoede kringen dat zich de westerse levensstijl eigen maakt.

L' Habit vert

1937 | Komedie

Frankrijk 1937. Komedie van Roger Richebé. Met o.a. Elvire Popesco, André Lefaur, Victor Boucher, Jules Berry en Meg Lemonnier.

De Roemeense echtgenote van een lid van de Académie Française bedriegt haar man met een graaf uit diens kennissenkring. Als ze worden betrapt, wordt als smoes gehanteerd dat hij om voorspraak voor zijn kandidatuur voor de Académie kwam vragen. Pas als hij inderdaad lid geworden is, komt de echtgenoot achter de waarheid. Deze Franse boulevardklucht is slaafs verfilmd, met overwegend dezelfde acteurs als in het theater. Met name Popesco zet haar rol erg dik aan, maar de film krijgt met de jaren extra waarde als tijdsbeeld rond het nauwelijks verminderde snobisme van de leden van de Académie.

Hercule

1937 | Komedie

Frankrijk 1937. Komedie van Alexandre Esway, Carlo Rim en Henri. Met o.a. Fernandel, Gaby Morlay, Jules Berry, Pierre Brasseur en Jean Tissier.

Hercules Maffre (Fernandel) is de erfgenaam van een grote Parijse krant, die hij van de ondergang redt. Daarna geeft hij de voorkeur eraan terug te keren naar zijn geboortestreek. Matige regie, maar Fernandel doet het uitstekend in de hoofdrol en het scenario van coregisseur Rim mag er ook wezen. Niet zozeer satire als wel milde spot met het wereldje van de pers. Camerawerk van Michel Kelber en Philippe Agostini. De film zou aanvankelijk uitgekomen zijn als L'INCORRUPTIBLE.

Arsène Lupin détective

1937 | Mysterie, Komedie

Frankrijk 1937. Mysterie van Henri Diamant-Berger. Met o.a. Gabriel Signoret, Jules Berry, Suzy Prim en Mady Berry.

Een trouwe bewerking van de roman L'agence Barnett van Maurice Leblanc. Een avontuur van de befaamde gentleman- oplichter, vlot verfilmd door deze vakbekwame en produktieve regisseur en producent. Een van zijn beste films, vooral dankzij het spel in het algemeen en in het bijzonder dat van ene Berry, in een onvergetelijke hoofdrol.

Rigolboche

1936 | Komedie, Musical

Frankrijk 1936. Komedie van Christian-Jaque. Met o.a. Mistinguett, Jules Berry, André Berley, Georges Tourreil en Mady Berry.

Een zangeres wordt temidden van haar dansers verdacht van moord en diefstal. Alles komt op z'n pootjes terecht, en een rijke stinkerd trouwt met haar. Deze poging tot muzikale komedie op z'n Frans verdient lof maar is niet overtuigend. Mistinguett is wél boeiend.

Le mort en fuite

1936 | Komedie

Frankrijk 1936. Komedie van André Berthomieu. Met o.a. Jules Berry, Michel Simon, Marie Glory, Fernande Albany en Gaston Mauger.

Acteurs Trignol en Baluchet hebben het gehad met de daverende desinteresse voor hun toneeltalenten en verzinnen een publiciteitsstunt. Baluchet zal Trignol laten 'verdwijnen' en zich vervolgens van moord laten beschuldigen, waarna de doodgewaande uiteindelijk bij het proces zal opduiken. De bezopen onderneming loopt hopeloos in de soep: Trignol raakt daadwerkelijk zoek. Fraai gefotografeerde farce in het volkstheater- en variétémilieu sprankelt dankzij de legendes Berry en Simon. De feestelijke optiteling en auditie-openingsscène zetten meteen de toon. Meerdere herverfilmingen, daaronder in 1955 eentje van Berthomieu zelf.

La bête aux sept manteaux

1936 | Thriller, Misdaad

Frankrijk 1936. Thriller van Jean de Limur. Met o.a. Meg Lemonnier, Junie Astor, Madeleine Gérôme, Jules Berry en Jacques Maury.

Een Engelse aristocraat lokt op zijn landgoed een inbraak uit om op die manier de bende onschadelijk te maken die zijn broer heeft vermoord en die het nu op zijn fortuin gemunt heeft. Een goed gespeelde en goed geregisseerde film, die daardoor zeer onderhoudend is. Het niet al te sterke scenario is misschien het enige minpuntje.

Aventure à Paris

1936 | Komedie

Frankrijk 1936. Komedie van Marc Allégret. Met o.a. Jules Berry, Danièle Parola, Lucien Baroux, Arletty en Germaine Aussey.

Een berooide playboy weet zich in de gunst te manoeuvreren van de miljonair bij wie hij in de schuld staat, maar krijgt scrupules tegenover het meisje dat vergeefs door de rijkaard wordt bemind. Ze gelooft een deel van de weddenschap te zijn en schakelt uit wraak een nichtje met theaterambities in, die echter de miljonair als minnaar en sponsor van haar revue verovert. De vlotte toneelkomedie kreeg een aangepaste filmbewerking, met revuescènes rond het populaire orkest van Ray Ventura. De acteurs zijn te oud voor hun rollen, maar acteren met scherpere ironie dan de dialogen aangeven.

Touche à tout

1935 | Komedie

Frankrijk 1935. Komedie van Jean Dréville. Met o.a. Fernand Gravey, Suzy Vernon, Colette Darfeuil, Palau en Jules Berry.

Een van de eerste speelfilms van deze filmer, die zich niet lang daarna zou ontpoppen als een zeer creatief vakman. Deze geschiedenis over een jonge middelbare school-frik, die plotseling een rijke erfgenaam blijkt te zijn en zich in een paleis aan de Côte d'Azur aan liefdadigheid gaat doen, gaat in de fout door telkens in herhalingen te vervallen. Ook het scenario, gemaakt door ene Roger Ferdinand, is weinig fantasierijk. De regie wordt evenwel gered door de redelijke acteurs, die min of meer extravagante personages neerzetten, terwijl - in tegenstelling tot wat men zou kunnen denken - de 'Côte' in zwartwit gefilmd nog heel aanlokkelijk is. De beelden zijn van L.H. Burel.

Le crime de Monsieur Lange

1935 | Drama, Komedie

Frankrijk 1935. Drama van Jean Renoir. Met o.a. René Lefèvre, Jules Berry, Odette Florelle, Nadia Sibirskaia en Sylvia Bataille.

De uitgever van een schandaalblad vlucht voor schuldeisers en doet voorkomen of hij bij een treinongeval is omgekomen. Een journalist maakt van het blad een coöperatieve onderneming en weet die zeer succesvol te maken. Dan komt de uitgever met een nieuwe identiteit de winst opeisen. Combinatie van scenario van Jacques Prévert en regie van Renoir maakt de film tot een meesterwerk, met verrassend moderne zwarte humor en treffende milieutekening van een drukkerij en de bewoners van een binnenplaatsje waar deze gesitueerd is. Sterke rol van Berry als doortrapte uitgever. Camerawerk van Jean Bachelet. Op tv wordt meestal de gerestaureerde versie vertoond.