Giacomo Puccini: muziek.
Er zijn 16 films gevonden.

La Bohème

2008 | Muziek, Romantiek

Oostenrijk​/​​Duitsland 2008. Muziek van Robert Dornhelm. Met o.a. Anna Netrebko, Rolando Villazón, Nicole Cabell en Ioan Holender.

Deze bewerking van Giacomo Puccini's geliefde, tragische opera heeft veel weg van een romantische videoclip, en dat is waarschijnlijk precies wat veel operaliefhebbers zal bekoren. Dream team Anna Netrebko en Rolando Villazón, de internationale operasterren die ook onder meer La Traviata met elkaar hebben gezongen, zijn gelieven Mimi en Rodolfo die elkaar in negentiende-eeuws Parijs op kerstavond ontmoeten en verliefd raken. Maar hun passie wordt overschaduwd door Mimi's ongeneeslijke ziekte. Een beweeglijke camera, flashbacks in zwart-wit en veel sneeuw ('mens, doe toch een vestje aan!') zorgen voor visuele flair.

Julia Varady ou Le chant possédé

1998 | Documentaire, Biografie, Muziek

Duitsland​/​​Frankrijk 1998. Documentaire van Bruno Monsaingeon. Met o.a. Julia Varady, Dietrich Fischer-Dieskau en Viktoria Postnikova.

Deze bewerking van Giacomo Puccini's geliefde, tragische opera heeft veel weg van een romantische videoclip, en dat is waarschijnlijk precies wat veel operaliefhebbers zal bekoren. Dream team Anna Netrebko en Rolando Villazón, de internationale operasterren die ook onder meer La Traviata met elkaar hebben gezongen, zijn gelieven Mimi en Rodolfo die elkaar in negentiende-eeuws Parijs op kerstavond ontmoeten en verliefd raken. Maar hun passie wordt overschaduwd door Mimi's ongeneeslijke ziekte. Een beweeglijke camera, flashbacks in zwart-wit en veel sneeuw ('mens, doe toch een vestje aan!') zorgen voor visuele flair.

Madame Butterfly

1995 | Muziek, Drama

Frankrijk 1995. Muziek van Frédéric Mitterrand. Met o.a. Ying Huang, Richard Troxell, Ning Liang, Richard Cowan en Jing Ma Fan.

Butterfly (Huang) is een vijftien-jarige geisha, die trouwt met Benjamin Franklin Pinkerton (Troxell), een officier van de Amerikaanse marine die in Nagasaki met verlof is. Voor Pinkerton is het eigenlijk een grapje, want een dergelijk huwelijk is in Amerika ongeldig, maar de jonge bruid neemt het bloedserieus en bekeert zich zelfs tot het christendom. Havenmeester Sharpless (Cowan) waarschuwt Pinkerton voor lichtzinnigheid. Daarna licht Pinkertons oorlogsbodem het anker en Butterfly blijft achter met haar trouwe dienstmaagd Suzuki (Liang) en wacht op zijn terugkeer. Inderdaad komt Pinkerton drie jaar later terug, maar dan met zijn Amerikaanse vrouw. Het eindigt voor Butterfly in een diepe tragedie. Regisseur Mitterand`s tweede film is een geslaagde bewerking van de gelijknamige opera van Giacomo Puccini, waarvoor hij ook het scenario schreef. Er werd gedraaid in Tunesi[KA3]e dat moest doorgaan voor Japan in 1905 en dat is beslist gelukt. Hoofdrol Huang is een Chinese sopraan, die haar rol prachtig doet en een streling voor oog en oor is. Cowan zingt een indrukwekkende baritonpartij. De muzikale bewerking was in de vaardige handen van James Conlon. De fraaie kostuums zijn van Christian Gasc, de libretto`s zijn van Giusseppe Giacosa en Luigi Illica. Het camerawerk is van Philip Welt. Voor operaliefhebbers (zelfs op het kleine scherm) een regelrechte aanrader. Panavision widescreen en Dolby-geluid.

Farce noire

1995 | Misdaad, Komedie

Frankrijk 1995. Misdaad van Olivier Panchot. Met o.a. Jean-Louis Richard, Françoise Brion, Luc Gentil, Antoine Carillon en Mireille Herbstmeyer.

Herv[KA1]e (Richard) leeft alleen, afgezonderd, zonder zich met iemand te bemoeien. Ooit was hij gelukkig getrouwd en had hij een mooie baan. Maar dan is hij die job eensklaps kwijt en vanaf dat ogenblik voelt hij hoe de relatie met zijn vrouw (Brion) verkoelt. Ze lijkt hem te minachten en laat geen gelegenheid voorbij gaan om hem te vernederen. Hij kan dit niet langer verdragen en denkt aan zelfmoord. Op het laatste moment bedenkt hij zich echter. Het is toch beter haar te laten verdwijnen! Vraag is enkel: hoe? Gruwelijk satirische fabel over een man die alles in het leven kwijt is. Het verhaal wordt in flash-back verteld zodat het geheel voorzien kon worden van huiveringwekkende koele commentaar van die man die moord doet voorkomen alsof het de meest normale gang van zaken is. Knap scenario geschreven door Panchot zelf samen met zijn broer Cyrille. De afstandelijkheid van het vertellen zal zeker niet in ieders smaak vallen. Achter de camera nam Jérôme Israël plaats. Meermaals bekroond op festivals van korte films.

Court toujours : L'inconnu

1995 | Romantiek, Korte film

Frankrijk 1995. Romantiek van Ismaël Ferroukhi. Met o.a. Catherine Deneuve, Miki Manojlovic en Anny Romand.

Ook al lijkt Marianne (Deneuve) in alle opzichten geslaagd in het leven, toch lijdt ze erg onder haar eenzaamheid. Dit drukt vooral op haar sinds haar beste vriendin Claire (Romand) een liefje heeft. Op een avond ontdekt ze een bewusteloze man (Manojlovic) op de parking voor haar appartement. Ze roept er de hulpdiensten bij. De onbekende blijkt een dronken zwerver te zijn die door de politie wordt meegenomen. Marianne krijgt er spijt van dat ze er een zaak van maakte. Ze vindt de man in een oude Volkswagen en wil hem kost wat kost helpen. Een kleine studie in levenservaring. De regisseur/scenarist vraagt zich af wie het best in het leven geslaagd is: zij met al haar verantwoordelijkheden of hij, die zorgeloos leeft van dag tot dag. Helemaal bevredigend is het filmpje niet, maar zeker wel interessant, vooral dank zij de uitmuntende vertolking van Deneuve als de vertwijfelde vrouw die eensklaps weer een zin aan haar leven geeft, ook al worden haar goede bedoelingen niet helemaal gunstig beantwoord. Voor de fotografie tekende Jeanne Lapoirie.

La vie de bohème

1992 | Komedie, Experimenteel

Frankrijk​/​​Duitsland​/​​Finland​/​​Zweden 1992. Komedie van Aki Kaurismäki. Met o.a. Evelyne Didi, André Wilms, Matti Pellonpää, Christine Murillo en Jean-Pierre Léaud.

Zeer vrije, herziene en verbeterde bewerking van de fameuze [KL]Sc[KA2]enes de la vie boh[KA2]eme[KLE] van Henri Murger (1822-1861), verplaatst naar de hedendaagse Parijse banlieue. Het is vooral de bedoeling de suffige opera van Puccini, door Comencini in 1988 op het scherm gebracht, belachelijk te maken. En dat terwijl deze olijke, zich nergens iets van aantrekkende Finse cineast Shakespeare (HAMLET GOES BUSINESS) (!) en enkele anderen ook al eens zo hardhandig aanpakte. Een chaotisch geheel met kop noch staart in de stijl van de Frères Prévert is het resultaat. Grappig, amusant, absurd en geschikt voor de Academie voor Patafysica. Bestemd voor een intellectueel publiek dat 'in staat is' dit soort botte humor te waarderen. Prachtige zwart-witbeelden van Timo Salminen. De bijna ziekelijke praatzucht van Léaud doet versteld staan. Wat betreft de ongeregelde leefwijze, die vormt naar keuze 'de voorbereiding op de Academie, het ziekenhuis of het lijkenhuis'. Niet eens zo slecht gezien.

Tom et Julie

1990 | Romantiek, Drama

Frankrijk 1990. Romantiek van Nina Companéez. Met o.a. Francine Bergé en Evelyne Buyle.

De eerste wil danseres worden, de tweede beroemd en de derde zwerver, maar misschien neemt hun leven een andere loop. Nogal slap stramien voor een liefdeskroniek waarin verschillende eenzame individuen elkaar tegenkomen om hun leven met elkaar te delen. Een film met de fletse charme van zakdoekendrama en met vage personages, poëtisch bedoelde dialogen en een vlakke regie. Een triomf voor de ledigheid.

Madame Butterfly

1990 | Muziek, Drama, Documentaire

Italië​/​​Frankrijk 1990. Muziek van Keita Asari. Met o.a. Yasuko Hayashi, Hak-Nam Kim, Peter Dvorsky en Giorgio Zancanaro.

Het orkest en de koren van de Scala van Milaan onder leiding van Lorin Maazel spelen de hoofrol in deze televisiefilm, waarin flink geprofiteerd wordt van de ruimte op het toneel. Een schitterend en oproerig spektakel, maar was het werkelijk nodig om de film in te leiden met een verklarende documentaire die net zo lang is als de opera zelf? Voer voor melomanen.

La Bohême

1988 | Muziek, Drama, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk 1988. Muziek van Luigi Comencini. Met o.a. Barbara Hendricks, Luca Canonici, Angela Maria Blasi, Gino Quilico en Richard Cowan.

De film van de opera van Puccini, geïnspireerd op een roman van Henri Murger Scènes de la vie de Bohème uit 1849, maar de opera speelt in 1910 in Parijs. Comencini heeft het werk opgefrist en vernieuwd door het wat lichter te maken en heeft daarbij de aard ervan niet aangetast. Hij heeft hem natuurlijk ook 'verluchtigd' met buitenopnamen. Niet de meest persoonlijke film van de regisseur die echter de sfeer van het tijdperk opmerkelijk gecreëerd. De briljante bewerking verdoezelt echter de dramatiek van het thema. José Carreas zingt in werkelijkheid de rol van Rodolphe die gespeeld wordt door Luca Canonici.

Le baiser de Tosca

1984 | Drama, Muziek

Zwitserland​/​​Italië 1984. Drama van Daniel Schmid. Met o.a. Sara Scuderi, Giovanni Puligheddu, Salvatore Locapo, Leonida Bellon en Giuseppe Manacchini.

Op het eerste gezicht lijkt het hier om een reportage te gaan over de bewoners van een tehuis voor gepensioneerde operasterren. De werkelijkheid is echter veel subtieler: ze voeren nog steeds opera's op, maar omdat ze geen operatoneel meer hebben, treden ze 'zonder enige schroom', zoals de regisseur het zegt, voor de camera op. De meesten zijn al over de tachtig en spelen hun eigen rol met een exhibitionisme en een narcisme waarvoor zij alleen verantwoordelijk zijn, want Schmid ziet er op toe dat hij de psychodrama's van deze voormalige 'heilige monsters' niet vrijwillig in de schijnwerpers zet. De film is een wonderlijke combinatie van een ongrijpbare objectieve werkelijkheid en een waanbeeld dat deze mensen aan de hand van hun herinneringen creëren. De ondertoon die zo ontstaat is zowel grappig als aangrijpend, omdat de oudjes voordat ze zich terugtrekken het filmpubliek groeten terwijl er een denkbeeldig applaus losbarst. Alleen Federico Fellini heeft in I CLOWNS iets vergelijkbaars gepresteerd. De film is ook bekend als CASA VERDI.

La Bohème

1965 | Muziek

1965. Muziek van Wilhelm Semmelroth.

Operaregistratie.

Gli Amori di Manon Lescaut

1955 | Romantiek

Italië​/​​Frankrijk 1955. Romantiek van Mario Costa. Met o.a. Myriam Bru, Franco Interlenghi, Jacques Castelot, Roger Pigaut en Louis Seigner.

Novice wordt verliefd op jonge losbol en gaat met hem naar Parijs, waar gewenning aan luxe-leven tot veel intriges en tegenslagen leidt. Vaak verfilmde roman kreeg typisch Italiaanse melodramatische aanpak die eerder op lachlust dan op traanklieren werkt.

Puccini

1953 | Muziek, Biografie, Romantiek

Frankrijk​/​​Italië 1953. Muziek van Carmine Gallone. Met o.a. Gabriele Ferzetti, Marta Toren, Nadia Gray, Myriam Bru en Paolo Stoppa.

De onstuimig levende operacomponist verdeelt zijn liefde o.a. over een zangeres en een inmiddels getrouwde jeugdvriendin, die haar echtgenoot verlaat en in haar eenzaamheid pas troost vindt als Puccini dank zij haar een bezonken oude dag beleeft. Na de première van 'Turandot' sterft hij. Deze geromantiseerde biografie houdt zich uitsluitend aan alle clichés van het genre, zonder dat 'de rusteloze kunstenaarsziel' enig reliëf krijgt. Veel opera-fragmenten voor de liefhebbers en bekwame fotografie, die echter gesaboteerd wordt door inferieure kleurkwaliteit.

The Toast of New Orleans

1950 | Muziek, Komedie, Musical

Verenigde Staten 1950. Muziek van Norman Taurog. Met o.a. Kathryn Grayson, Mario Lanza, David Niven, Rita Moreno en J. Carrol Naish.

Pepe Duvalle en zijn oom Nicky verdienen hun brood als vissers in de Golf van Mexico. Operadirecteur Riboudeaux gelooft zijn oren niet als hij Pepe tijdens een feest hoort zingen. Pepe is een natuurtalent, maar hij ambieert geen zangcarrière. Dat verandert als zijn boot vergaat in een storm. Riboudeaux neemt hem in dienst, maar dan moeten de ruwe kantjes van de visser nog wel bijgeslepen worden. Deze opdracht krijgt de knappe zangeres Suzette Micheline

La Vie de Bohème

1942 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1942. Drama van Marcel L'Herbier. Met o.a. Maria Denis, Afred Adam, Giselle Pascal, Suzy Delair en Louis Salou.

Vier berooide artiesten leiden een vrolijk leven in het Quartier Latin van de vorige eeuw. De vriendin van één van hen wil hem financieel niet tot last zijn en wordt de maintenée van een rijkaard. Ze keert terug in hun atelier om aan de tering te sterven. Net als CARMEN hetzelfde jaar een opera-verfilming zonder zang, met Puccini's composities als achtergrondmuziek. Regie en acteren maken de vrolijke beginscènes aanstekelijk, maar wie bij de opera al moeite had met Mimi's zingend de laatste adem uitblazen, zal zich helemaal in een niet gezongen sterfscène verslikken.

Zauber der Bohème

1937 | Muziek

Oostenrijk 1937. Muziek van Géza von Bolváry. Met o.a. Jan Kiepura, Marta Eggerth, Oskar Sima, Paul Kemp en Theo Lingen.

Een zangeres gaat aan dezelfde ziekte tenonder als de operaheldin die ze speelt. Niet alleen fragmenten uit Puccini's La Bohème, maar ook liederen van Robert Stolz voor het zangersechtpaar Eggerth-Kiepura. Aardige bijrollen van Kemp en Lingen.