Olga Baclanova: cast.
Er zijn 8 films gevonden.

Claudia

1943 | Komedie

Verenigde Staten 1943. Komedie van Edmund Goulding. Met o.a. Dorothy McGuire, Robert Young, Ina Claire, Reginald Gardiner en Olga Baclanova.

Warme komedie over een jonge Claudia (McGuire) die plotseling trouwt, te maken krijgt met problemen van volwassenheid, en in een korte tijd veel over het leven leert; prachtig geacteerd. Filmdebuut van McGuire, die deze rol al op Broadway had gespeeld.

Freaks

1932 | Horror, Drama

Verenigde Staten 1932. Horror van Tod Browning. Met o.a. Wallace Ford, Olga Baclanova, Leila Hyams, Rosco Ates en Harry Earles.

Zwart-wit klassieker over een circus waarin veel artiesten 'freaks' zijn, misvormde mensen, onder wie een dame met een baard en een man zonder armen of benen. Fatale vrouw Cleopatra verleidt een van hen, de rijke dwerg Hans, maar als de anderen ontdekken dat het haar alleen om het geld te doen is worden ze bloedlink. De echte handicaps van de acteurs worden zonder enige terughoudendheid geëxploiteerd. Dat het geschokte publiek de film destijds links liet liggen is begrijpelijk: Freaks is een zeer ongemakkelijke, maar ook fascinerende horrorfilm, die nog lang blijft naspoken.

Downstairs

1932 | Drama

Verenigde Staten 1932. Drama van Monta Bell. Met o.a. John Gilbert, Paul Lukas, Virginia Bruce, Hedda Hopper en Reginald Owen.

Krakend drama over een landloper die via het bed van de ene gegoede huishouding naar de andere hopt en daarbij zowel gebruik maakt van de vrouwen des huizes die boven wonen (upstairs) en de dienstertjes die beneden wonen (downstairs). Gilbert speelt met verve en revancheert zijn besmette reputatie als acteur van de sprekende film; uit de credits blijkt dat hij het verhaal heeft geschreven. De vrouwelijke hoofdrol werd gespeeld door Bruce, met wie hij toen in werkelijkheid getrouwd was. Karen Morley is even te zien in de slotscène en is niet op de aftiteling vermeld. Het camerawerk is van Harold Rosson. Lenore Coffee en Melville Baker werkten aan het scenario.

Cheer Up and Smile

1930 | Romantiek

Verenigde Staten 1930. Romantiek van Sidney Lanfield. Met o.a. Arthur Lake, Dixie Lee, Olga Baclanova, Whispering Jack Smith en Johnny Arthur.

Romantisch niemandalletje waarin twee vrouwen vechten om dezelfde man. Wayne zien we in een klein rolletje.

The Man I Love

1929 | Drama

Verenigde Staten 1929. Drama van William A. Wellman. Met o.a. Richard Arlen, Mary Brian, Pat O'Malley, Olga Baclanova en Jack Oakie.

Een beeldschone, maar hebberige dame maakt het een jonge bokser moeilijk. Goede rolbezetting.

A Dangerous Woman

1929 | Drama

Verenigde Staten 1929. Drama van Rowland V. Lee. Met o.a. Olga Baclanova, Clive Brook, Neil Hamilton en Snitz Edwards.

Vroege geluidsfilm - uit het jaar dat deze écht zijn intrede deed - over een Russische femme fatale die in Centraal-Afrika de nodige problemen schept voor haar man en de andere mannen totdat zij er gezamenlijk iets tegen doen. John Farrow schreef mee aan scenario. Kostelijke onzin.

The docks of New York

1928 | Drama

Verenigde Staten 1928. Drama van Josef von Sternberg. Met o.a. Betty Compson, Olga Baclanova, Clyde Cook, Mitchell Lewis en Gustav von Seyffertitz.

Stoker Bancroft behoedt straatmadelief Compson voor zelfmoord, als ze zich verdrinken wil. Hij trouwt haar ter plekke. Als hij weer aan boord moet om uit te varen, wordt zij opgepakt wegens diefstal. Bancroft stelt zich en gaat in haar plaats brommen. Meesterlijk melodrama door Von Sternberg ingenieus in scène gezet, waarvoor hij een Newyorkse pier in de studio liet nabouwen. Het klassieke voorbeeld van belichting in een zwart-witfilm. Deze zwijgende film is een must voor cinefielen. Jules Furthmann bewerkte de roman van John Menk Saunders The Dock Walloper tot scenario. Camerawerk van Harold Rossen.

Avalanche

1928 | Western

Verenigde Staten 1928. Western van Otto Brower. Met o.a. Jack Holt, Doris Hill, Olga Baclanova, John Darrow en Guy Oliver.

Een trio van scenaristen (Sam Mintz, Herman Mankiewicz en J. Walter Ruben) was nodig om het Zane Grey-verhaal te bewerken. Het is een western geworden over de vriendschap tussen Holt en Darrow die zwaar op de proef wordt gesteld als er een vrouw in het spel komt. Het camerawerk is van Roy Clark.