John Alton: camera.
Er zijn 25 films gevonden.

Elmer Gantry

1960 | Drama

Verenigde Staten 1960. Drama van Richard Brooks. Met o.a. Burt Lancaster, Jean Simmons, Dean Jagger, Arthur Kennedy en Shirley Jones.

Charlatan Lancaster voegt zich bij de evangeliste Simmons om mee te profiteren van haar rondtrekkende show. Reporter Kennedy probeert hun hypocrisie aan de kaak te stellen. Lancaster won met zijn titelrol een Oscar, evenals Jones met haar rol van een in de steek gelaten meisje dat prostituée is geworden. Brooks kreeg een Oscar voor het scenario. Een energieke bewerking van de roman van Sinclair Lewis over het middenwesten van de jaren 1920- 1930, een film die je beslist moet zien. Camerawerk van John Alton.

The Brothers Karamazov

1958 | Drama

Verenigde Staten 1958. Drama van Richard Brooks. Met o.a. Yul Brynner, Maria Schell, Claire Bloom, Lee J. Cobb en Albert Salmi.

Filmversie van Dostojevski's tragedie rondom de dood van een dominerende vader Fjodor Karamazov (Cobb) en de uitwerking daarvan op zijn zoons: de plezier zoekende Dimitri Karamazov (Brynner), de geleerde Iwan Karamazov (Basehart), de religieuze Alexej Karamazov (Shatner) en de epileptische Smerdjakow (Salmi). Speelt in het 19de-eeuwse Rusland. Uitzonderlijk goed script van regisseur Brooks. Camerawerk van John Alton.

Lonelyhearts

1958 | Drama

Verenigde Staten 1958. Drama van Vincent J. Donahue. Met o.a. Montgomery Clift, Robert Ryan, Myrna Loy, Dolores Hart en Maureen Stapleton.

Een weinig succesvolle poging om een belangrijke film te vervaardigen over een aantal emotioneel ongelukkige mensen die aan elkaar vastzitten door de mop dat Clift de opdracht krijgt een rubriek in zijn krant te verzorgen waarin de problemen van eenzamen worden behandeld. Het scenario is van Dore Schary naar een toneelstuk van Nathaniel West en Howard Teichman. Het camerawerk is van John Alton.

Designing Woman

1957 | Komedie, Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1957. Komedie van Vincente Minnelli. Met o.a. Gregory Peck, Lauren Bacall, Dolores Gray, Sam Levene en Chuck Connors.

De New Yorkse sportjournalist Mike (Peck) heeft gewonnen in de toto. Dit feit viert hij zo intens dat hij zich er de volgende dag niets van herinnert. Ook niet dat hij inmiddels modeontwerpster Marilla (Bacall) heeft ontmoet. Maar kennelijk heeft het geklikt, want binnen een week zijn ze getrouwd. Na een tijdje blijkt echter dat ze weinig gemeenschappelijke interesses hebben. Twee amusante hoofdrolspelers debiteren scherpe, venijnige dialogen, in de beste traditie van de screwball-komedie. Scenarioschrijver George Wells hield een Oscar over aan zijn scenario.

The Teahouse of the August Moon

1956 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1956. Komedie van Daniel Mann. Met o.a. Marlon Brando, Glenn Ford, Machiko Kyo, Eddie Albert en Paul Ford.

Ford is een officier in het Amerikaanse leger in bezet Japan en onderhoudt de contacten met de plaatselijke overheid. Als hij een fonds heeft weten los te peuteren voor de bouw van een school, blijken de Japanners er een theehuis met geisha`s van gemaakt te hebben. Een prima komedie naar het gelijknamige toneelstuk van John Patrick, naar het boek van Vern J. Sneider, dat MGM verfilmde. Brando - in een zeldzame komische rol - is fantastisch als de Japanse tolk; zijn make-up (waar dagelijks twee uur over gedaan werd) en stem zijn subliem. Ford geeft een glansrol weg. Een warme film die je niet gauw vergeet. Camerawerk van John Alton. Gedraaid in CinemaScope.

The Catered Affair

1956 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1956. Komedie van Richard Brooks. Met o.a. Bette Davis, Ernest Borgnine, Debbie Reynolds, Barry Fitzgerald en Rod Taylor.

Reynolds, dochter van een Newyorkse taxichauffeur gaat trouwen. Haar moeder Davis staat erop dat er een feest zal komen zoals zij nog nooit heeft meegemaakt. Hiervoor gebruikt ze al het spaargeld van haar echtgenoot, die ervan droomde ooit voor deze gelegenheid een eigen taxi te kunnen kopen. Davis als 'mother of the bride' is schitterend in deze komedie vol vinnige dialogen, gebracht op haar eigen, niet te imiteren wijze. Ze wordt omringd door een reeks uitstekende acteurs. Gore Vidal baseerde zijn scenario op een televisiespel van Paddy Chayefsky. Achter de camera stond John Alton. Wordt ook vertoond in ingekleurde versie. Ook bekend als WEDDING BREAKFAST.

Tea and Sympathy

1956 | Drama

Verenigde Staten 1956. Drama van Vincente Minnelli. Met o.a. Deborah Kerr, John Kerr, Leif Erickson, Edward Andrews en Darryl Hickman.

Een gladde bewerking van Robert Andersons toneelstuk, maar met goede acteurs. Een eerstejaars heeft een verhouding met de vrouw van een leraar, een onderwerp dat de homoseksualiteit op de instituten omzeilt. Beide Kerrs in gevoelige vertolkingen. Het camerawerk is van John Alton.

The Big Combo

1955 | Misdaad, Film noir, Thriller

Verenigde Staten 1955. Misdaad van Joseph H. Lewis. Met o.a. Cornel Wilde, Jean Wallace, Brian Donlevy, Richard Conte en Lee Van Cleef.

Ruwe gewelddadige misdaadfilm over agent Leonard Diamond (Wilde) die een afperser achternazit met behulp van ex- gangstervriendin Susan Lowell (Wallace). Stijlvolle regie. Scenario van Philip Yordan. Camerawerk van John Alton. Jacob Gimpel speelt piano. De eerste film geproduceerd door Théodora Films door Cornel Wilde opgericht in 1955, die het jaar daarop regisseur werd.

Escape to Burma

1955 | Avonturenfilm, Drama, Actiefilm

Verenigde Staten 1955. Avonturenfilm van Allan Dwan. Met o.a. Barbara Stanwyck, Robert Ryan, David Farrar, Murvyn Vye en Lisa Montell.

Ontsnapt na beschuldigd te zijn van moord, komt Ryan terecht op de plantage van Stanwyck. De twee kunnen het goed met elkaar vinden, totdat agent Farrar te voorschijn komt en Ryan wil arresteren. Die vlucht echter de jungle in. De achtervolging had spannend en spectaculair kunnen zijn, maar is niet meer dan pure tijdverspilling tot het verlossende einde van de film toe. Gemaakt door een geroutineerd regisseur met enkele uitstekende acteurs die, ondanks hun inspanningen, het ongeloofwaardig magere verhaaltje van Talbot Jennings en Herbert Donovan niet tot leven kunnen brengen. Achter de camera stond John Alton. Gefilmd in Superscope.

Witness to Murder

1954 | Thriller

Verenigde Staten 1954. Thriller van Roy Rowland. Met o.a. Barbara Stanwyck, George Sanders, Gary Merrill, Jesse White en Harry Shannon.

Op een avond ziet Cheryl Draper geheel toevallig hoe in de slaapkamer aan de overkant van de straat een vrouw wordt vermoord door een man. Cheryl belt de politie, maar wanneer deze arriveert, is het lijk verdwenen en de moordenaar beweert dat hij onschuldig is. De politie gelooft hem en hij kan hen er zelfs van overtuigen dat Cheryl geestelijk in de war is. Daarom wordt ze voor een onderzoek opgenomen in een psychiatrisch ziekenhuis. Inspecteur Mathews weet haar daar echter weer uit te krijgen, niet wetend dat de moordenaar klaar staat om Cheryl voor eeuwig het zwijgen op te leggen...

Silver Lode

1954 | Western

Verenigde Staten 1954. Western van Allan Dwan en Allen Dwan. Met o.a. John Payne, Lizabeth Scott, Dan Duryea, Dolores Moran en Emile Meyer.

Een bescheiden maar goed geslaagde western met een politieke achtergrond. In 1954 joeg McCarthy in Amerika op communisten. Voor de western-fan valt ook zonder kennis van die Amerikaanse toestand wel wat te genieten. Payne wordt ervan beschuldigd de broer van Duryea gedood te hebben, die zich voor marshal uitgeeft en een paar revolverschutters bij zich heeft. Maar Payne handelde uit zelfverdediging. De bevolking gelooft het allemaal niet en Payne moet tegen Duryea en de zijnen opboksen. Karen De Wolfe schreef deze spannende western, met voldoende actie om de aandacht vast te houden. John Alton deed het camerawerk en kleine rollen waren er ook nog voor Morris Ankrum, Stan Jolley, Myron Healey en ex-westernster Lane Chandler.

Passion

1954 | Western, Actiefilm

Verenigde Staten 1954. Western van Allan Dwan en Allen Dwan. Met o.a. Cornel Wilde, Yvonne De Carlo, Raymond Burr, Lon Chaney jr en John Qualen.

Tijdens de pioniersdagen in Californi[KA3]e wil de jonge cowboy Wilde zich wreken op de bandieten die zijn familie hebben uitgeroeid en hun land hebben gestolen. Hij doodt de mannen van Hale een voor een, terwijl hij zelf wordt achtervolgd door de politie. Hulp krijgt hij van de zus van zijn vermoorde vrouw (beide rollen vertolkt door DeCarlo). Traditionele wraak-western, die echter met veel bravoure werd gedraaid in overgebleven decors van big-budget-films. Knap spel ook in diverse bijrollen (zelfs Stuart Whitman komt even langs als cowboy). Scenario van Joseph Leytes, Beatrice A. Dresher en Howard Eastabrook. Mooi in beeld gebracht door John Alton.

Cattle Queen of Montana

1954 | Western

Verenigde Staten 1954. Western van Allan Dwan. Met o.a. Barbara Stanwyck, Ronald Reagan, Gene Evans, Lance Fuller en Anthony Caruso.

Thomas Blackburn schreef het verhaal en Dwan verfilmde het op conventionele wijze. Nadeel: er wordt teveel gepraat. Evans is de schurk die een eigen keizerrijk wil oprichten. Stanwyck verzet zich tegen hem, en wil met alle middelen haar land - dat ze geërfd heeft - behouden. Ze krijgt daarbij steun van Reagan, die achteraf een regeringsagent blijkt te zijn. Evans wil ondertussen de Indianen in actie brengen. De aanblik van de western is echter schitterend door het grootse werk van Oscar- winnaar John Alton, die tot de betere cameramensen van Hollywood behoorde.

Take the High Ground

1953 | Drama, Oorlogsfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1953. Drama van Richard Brooks. Met o.a. Richard Widmark, Karl Malden, Elaine Stewart, Steve Forrest en Carleton Carpenter.

Een precieze weergave van de opleiding van rekruten, met opnamen te Fort Bliss in de staat Texas als extra attractie. Scenario van Milland Kaufman.

Count the Hours

1953 | Drama, Thriller

Verenigde Staten 1953. Drama van Don Siegel. Met o.a. Teresa Wright, MacDonald Carey, Dolores Moran, Adele Mara en Macdonald Carey.

Na een moordpartij op een boerderij wordt de knecht Craven als verdachte aangehouden. Om zijn zwangere vrouw Wright niet bij de zaak te betrekken, bekent hij aanvankelijk. Later trekt hij de bekentenis weer in, maar niemand gelooft hem, behalve zijn advocaat Carey. Zonder bewijzen kan deze echter niets beginnen en zijn cliënt wordt ter dood veroordeeld. Carey probeert de veroordeelde op alle mogelijke manieren te redden, maar de dorpelingen geloven dat hij enkel in diens vrouw geïnteresseerd is. Vakkundig gemaakte thriller die aantoont hoe vlug iemand het slachtoffer kan worden van een gerechtelijke dwaling. Acteerprestaties zijn behoorlijk en het voorspelbare scenario van Doane R. Hoag en Karen De Wolf, naar een verhaal van Hoag, wordt gered door de onconventionele regie van Siegel. John Alton was verantwoordelijk voor de fotografie. Ook bekend als EVERY MINUTE COUNTS.

Battle Circus

1953 | Drama, Romantiek, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1953. Drama van Richard Brooks. Met o.a. Humphrey Bogart, June Allyson, Keenan Wynn, Robert Keith en Philip Ahn.

Soap-opera rondom een dokter aan het front tijdens de oorlog in Korea. Bogie opgezadeld met een slecht script en lijdend onder plakkerig juniweer. Scenario van de regisseur naar een verhaal van Allen Rivkin en Laura Kerr. Camerawerk van John Alton.

The People Against O'Hara

1951 | Drama, Thriller, Misdaad

Verenigde Staten 1951. Drama van John Sturges. Met o.a. Pat O'Brien, James Arness, Diana Lynn, John Hodiak en Eduardo Ciannelli.

Een middelmatig drama met Tracy als een bekend strafpleiter, die berouw heeft na onethisch gedrag tijdens een zaak. John Monks jr bewerkte een roman van Eleazar Lipsky tot scenario. Camerawerk van John Alton.

Father's Little Dividend

1951 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1951. Komedie van Vincente Minnelli. Met o.a. Spencer Tracy, Joan Bennett, Elizabeth Taylor, Don Taylor en Billie Burke.

De advocaat Tracy heeft eindelijk weer rust nadat de beslommeringen van het huwelijk van zijn dochter achter de rug zijn. Maar lang duurt dat niet, want dochterlief Taylor kondigt aan dat hij binnen enkele maanden grootvader zal worden, en daarop is hij nog helemaal niet voorbereid. Onweerstaanbaar vervolg op FATHER OF THE BRIDE, met praktisch dezelfde ploeg gemaakt en minstens even leuk. Tracy en Bennett als de toekomstige grootouders en Don en Liz Taylor als de ouders stelen moeiteloos het hart van de kijker. Albert Hackett en Francis Goodrich schreven het scenario, waarin heel wat situaties zitten die iedereen herkent. John Alton was verantwoordelijk voor de fotografie. Bestaat ook als ingekleurde versie.

Mystery Street

1950 | Thriller, Misdaad

Verenigde Staten 1950. Thriller van John Sturges. Met o.a. Ricardo Montalban, Sally Forrest, Bruce Bennett, Elsa Lanchester en Marshall Thompson.

Een op maat gesneden moordverhaal, wat zich afspeelt in Boston; een goed gemaakte film met een sterke rolbezetting. Het scenario is van Sydney Boehm en Richard Brooks naar een verhaal van Leonard Spigelgass. Het camerawerk is van John Alton.

Crooked Way

1949 | Misdaad

Verenigde Staten 1949. Misdaad van Robert Florey. Met o.a. John Payne, Sonny Tufts, Ellen Drew, Rhys Williams en Percy Helton.

Oorlogsheld Payne herstelt van een zenuwinstorting door granaatvuur en wordt geconfronteerd met zijn criminele verleden: zijn oude bende zit achter hem aan om hem uit de weg te ruimen. Scenario van Richard H. Landau naar een hoorspel van Robert Monroe. Camerawerk van John Alton.

Border Incident

1949 | Misdaad, Drama, Film noir, Thriller, Actiefilm

Verenigde Staten 1949. Misdaad van Anthony Mann. Met o.a. Ricardo Montalban, George Murphy, Howard Da Silva, Teresa Celli en Charles McGraw.

Een Amerikaanse en een Mexicaanse geheime agent werken samen om een misdadige koppelbaasorganisatie op te rollen, die illegale Mexicaanse arbeiders over de grens smokkelt, en ze vervolgens als goedkope werkkrachten laat uitbuiten door de corrupte eigenaar van een groot landbouwbedrijf. Ze infiltreren in een arbeidersgroepje en de Amerikaanse agent moet lijdzaam toezien hoe zijn partner onder een tractor vermorzeld wordt. Het uur der wrake heeft dan geslagen. Een bloedige shoot-out in de finale is beslissend. Spannend, strak geregisseerd maar gewelddadig. Scenario van John C. Higgins en camerawerk van John Alton.

He Walked By Night

1948 | Thriller, Misdaad, Film noir

Verenigde Staten 1948. Thriller van Alfred L. Werker en Anthony Mann. Met o.a. Anthony Mann, Richard Basehart, Scott Brady, Roy Roberts en Whit Bissell.

Op een avond probeert Basehart ergens in te breken. Hij wordt verrast door een politieman, die hij koelbloedig neerschiet. De collega's van de agent hebben weinig aanwijzingen maar stellen alles in het werk om de moordenaar te vangen. Brady heeft de leiding van het onderzoek. Sterke thriller, gebracht als documentaire, in de stijl van THE NAKED CITY. We volgen zowel het moeizame speurwerk van de politie als de acties van de moordenaar. De acteurs proberen zo realistisch mogelijk over te komen en blijven ondergeschikt aan de handeling. Knap opgebouwd scenario van John C. Higgins en Crane Wilbur, met bijgevoegde dialogen van Harry Essex. Prachtige zwart-wit fotografie van John Alton.

Atlantic City

1944 | Muziek, Musical

Verenigde Staten 1944. Muziek van Ray McCarey. Met o.a. Brad Taylor, Constance Moore, Charley Grapewin, Jerry Colonna en Adele Mara.

Ondernemende jongeman Taylor heeft het originele idee om aan het begin van de 20e eeuw de grote pier bij New York om te toveren tot het grootste entertainment centrum ter wereld. Hij noemt het Atlantic City. Het ontstaan van dit gokparadijs wordt hier in een sympathieke, goedkoop gemaakte, musical verteld. Historisch waardeloos, maar de muziek van o.a. Louis Armstrong, Paul Whiteman, e.a., maakt heel veel goed. Om het verhaal van opkomst en ondergang van deze goktent-exploitant nog wat stroperiger te maken, toverden scenaristen Doris Gilbert, Frank Gill Jr., en George Carlton Brown, er nog een love-story bij tussen Taylor en Moore. Dit leuke niemendalletje werd in beeld gebracht door John Alton en heeft niets te maken met de gelijknamige film van Louis Malle. Taylor, vanaf deze film heet hij zo, was Stanley Brown bij Columbia.

They Meet Again

1941 | Drama

Verenigde Staten 1941. Drama van Erle C. Kenton en Erle Kenton. Met o.a. Jean Hersholt, Dorothy Lovett, Robert Baldwin, Neil Hamilton en Maude Eburne.

De laatste Dr. Christian-film is een dieptepunt. Christian (Hersholt) wordt zelfs speurneus in deze ouderwetse soap over een man die beschuldigd wordt van fraude op het bankfiliaal waar hij werkt. Diens negen-jarige dochter, Bennett, die over een prachtige stem beschikt, krijgt een zenuwinzinking. Christian zet zich in om de onschuld van haar vader te bewijzen en voor meisje een studiebeurs te regelen, opdat ze haar stem verder kan ontwikkelen. Het vergezochte scenario werd geschreven door Peter Milne en Maurice Leo en liet ruimte voor enkele songs, w.o. `When Love Is New` (Jack Owens/Claude Sweeten), `In The Make Believe Land Of Dreams` en `Get Alive` (beiden van Owens) en `The Rhytm Is Red An` White An` Blue` (David Gregory/Al Moss). Camerawerk van John Alton. Gevolgd door een tv-serie in 1956, waarin de oude Dr. Christian (Hersholt) zijn praktijk overdoet aan zijn neef (MacDonald Carey).

Melody for Three

1941 | Drama

Verenigde Staten 1941. Drama van Erle C. Kenton en Erle Kenton. Met o.a. Jean Hersholt, Fay Wray, Walter Woolf King, Astrid Allwyn en Schuyler Standish.

Dr. Christian (Hersholt) gaat weer op de sentimenteel- romantische toer in de voorlaatste film uit de serie. Wray is even getrouwd geweest met een orkestleider, die echter te weinig belangstelling voor haar had. Na hun scheiding werd een zoon geboren, die nu opgegroeid is tot een talentvolle violist. Wanneer de man (King) na een vliegtuigongeval door Christian verzorgd wordt, zal deze er niet alleen voor zorgen dat het gezin weer bijelkaar komt, maar ook dat de zoon een muziekopleiding krijgt. Voorspelbaar, hopeloos verouderd en oversentimenteel. Zelfs Wray kan dit scenario van Lee Loeb en Walter Ferris niet aanvaardbaar maken. John Alton hanteerde de camera. Vervolg: THEY MEET AGAIN.