Otello Martelli: camera.
Er zijn 13 films gevonden.

Boccaccio '70

1962 | Komedie, Erotiek, Experimenteel

Frankrijk​/​​Italië 1962. Komedie van Federico Fellini, Luchino Visconti, Mario Monicelli en Vittorio De Sica. Met o.a. Sophia Loren, Anita Ekberg, Romy Schneider, Peppino De Filippo en Silvio Bagolini.

Film met drie episoden.1. LE TENTAZIONI DEL DOTTOR ANTONIO. Een moraalprediker wordt verontwaardigd over een pikant reclamebord met de tien keer levensgrote Ekberg die in zijn overspannen dromen tot leven komt. Deze eerste film in kleur voor Fellini kondigt in klein bestek de gestileerde fantasie en verbeeldingen van later werk aan. Deze episode duurt 53m. 2. IL LAVORO. De echtgenote van een Romeinse aristocraat die door een callgirl-schandaal in opspraak komt, geeft een impuls aan het huwelijk door zich voortaan ook voor gunsten te laten betalen. De Visconti-sketch is een bitter meesterwerkje en de openbaring van Schneider als volwassen actrice. 3. LA RIFFA. De eigenares van een kermisschiettent wordt door haar broer hoofdprijs van een competitie gemaakt, maar de winnaar is niet degene op wie ze een oogje heeft. Rumoerige volksklucht met temperamentvolle Loren was destijds verrassend, maar werd door haar en De Sica sindsdien te vaak herhaald. De film was oorspronkelijk een vierluik, maar de niet onaardige sketch RENZO E LUCIA van Mario Monicelli over een pasgetrouwde arbeider in Turijn - zonder beroemde ster - werd geknipt. Die wordt soms meevertoond op tv. De oorspronkelijke versie was 190m; de in ons land uitgebrachte film: 165m (de drieluik!), maar de censuur in Duitsland bijvoorbeeld sneed daar nog eens 9m af, zodat de Duitse drieluik slechts 156m is. De producenten voegden het getal 70 aan de titel toe, omdat ze dachten dat de film niet vóór 1970 door de Italiaanse censuur zou komen. Scenario's van Giovanni Arpino, Italo Calvino, Tullio Pinelli, Enzo Flaiano, Suso Cecchi d'Amico en Cesare Zavattini. Camerawerk van Giuseppe Rotunno, Otello Martinelli en A. Nannuzzi.

La dolce vita

1960 | Drama, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk 1960. Drama van Federico Fellini. Met o.a. Marcello Mastroianni, Anita Ekberg, Anouk Aimée, Lex Barker en Yvonne Furneaux.

Journalist Marcello Rubini (Mastroianni) holt van de ene primeur naar het volgende schandaal, slaapt in een bordeel, bezoekt een intellectueel, alles te midden van de jetset van Rome. Hij weet zijn cynische afstandelijkheid te bewaren, maar hij ontdekt te laat dat hij van zichzelf en van het 'echte leven' is vervreemd. Een van de beste en in elk geval meest toegankelijke films uit Fellini's oeuvre, met spectaculaire, aangrijpende en vermakelijke episodes, waaronder de beroemde scène van Mastroianni en Ekberg in de Trevifontein. Gouden Palm in Cannes.

Il bidone

1955 | Komedie, Drama, Experimenteel

Italië​/​​Frankrijk 1955. Komedie van Federico Fellini. Met o.a. Broderick Crawford, Richard Basehart, Franco Fabrizi, Lorella De Luca en Irene Cefaro.

Een drietal oplichters weet met allerlei trucs en vermommingen goedgelovige plattelanders geld afhandig te maken, maar wordt door het thuisfront de doelloosheid van hun onbekommerde bestaan steeds meer duidelijk gemaakt. Bij de laatste grote slag komt de aanvoerder om het leven. Fragmentarisch opgebouwde en verrassend sober gefilmde tragikomedie geldt als een van Fellini`s mindere films, maar blijkt bij herzien goed gebleven (of zelfs beter geworden). Geslaagde spelprestaties en rake, licht satirische milieu- typeringen. Het scenario is van regisseur Fellini, Ennio Flaiano en Tullio Pinelli. Het camerawerk is van Otello Martelli.

La strada

1954 | Drama

Italië 1954. Drama van Federico Fellini. Met o.a. Anthony Quinn, Giulietta Masina, Richard Basehart, Aldo Silvani en Marcella Rovere.

Wellicht Fellini's ontroerendste film, over de jonge Gelsomina (Masina, de echtgenote van de regisseur) die door de knorrige boeienkoning Zampano (Quinn) van haar familie wordt gekocht om hem te assisteren bij zijn act. Haar opgeruimde gemoed maakt het zware zwervende bestaan nog enigszins draaglijk. En dan valt haar oog op een leuke acrobaat. Masina draagt de film met haar meisjesachtige onschuld, maar Quinn imponeert zeker ook als gevoelige bruut. Overgangsfilm tussen Fellini's eerdere neorealistische en zijn latere surreële werk. Oscar voor beste niet-Engelstalige film.

La donna del fiume

1954 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1954. Drama van Mario Soldati. Met o.a. Sophia Loren, Gérard Oury, Rik Battaglia, Lise Bourdin en Enrico Olivieri.

Een meisje wordt verleid door een smokkelaar en geeft hem aan bij de politie, ondanks het feit dat ze een kind van hem verwacht. Als hij later uit de gevangenis wordt ontslagen, is het zoontje plotseling verdwenen. Lorens eerste grote sterrol kreeg achter de camera`s medewerking van velen die later een eigen reputatie zouden verwerven (Pasolini schreef de dialoog). Een aanvankelijk sfeervol, broeierig melodrama ontspoort tegen het einde met veel louterende droefenis die de ster nog niet overtuigend weet te acteren.

Giorni d'amore

1954 | Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1954. Komedie van Leopoldo Savona en Giuseppe de Santis. Met o.a. Marina Vlady, Marcello Mastroianni, Giulio Calì, Pina Gallini en Dora Scarpetta.

De bruiloft van een verloofd stel op het platteland van de Ciociaria wordt steeds uitgesteld omdat de familie geen geld heeft voor de traditionele feestelijkheden. De jongeman besluit dan het meisje met medeweten van iedereen te ontvoeren om een snelle en discrete huwelijksvoltrekking te forceren. De eenvoudige en innemend geacteerde komedie krijgt een ironische lading door traditiegebondenheid enerzijds en de ook tot het platteland doorgedrongen verworvenheden van het moderne leven anderzijds. De legendarische regisseur van BITTERE RIJST weet dramatisch acteren verrassend op afstand te houden. Scenario van Libero de Libero, Elio Petri, Gianni Puccini en de regisseur. Camerawerk van Otello Martelli.

I vitelloni

1953 | Drama, Experimenteel, Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1953. Drama van Federico Fellini. Met o.a. Franco Fabrizi, Franco Interlenghi, Alberto Sordi, Leonora Ruffo en Riccardo Fellini.

In een Italiaans kustplaatsje brengt een groepje werkeloze jongemannen hun tijd lummelend en zoekend naar vermaak door, tot een van hen moet trouwen met zijn zwangere vriendin. Verantwoordelijkheid voor werk en gezin leert hij met de nodige moeite dragen en ook zijn bevriende zwager neemt de eerste stappen naar een volwassener gedrag. Deze zedenkomedie met autobiografische elementen was de eerste belangrijke Fellini-film die met ironische observatie van personages en milieu het moralisme mist dat zijn beroemdere films uit de jaren 1950-60 nog wel eens ontsiert. Scenario van regisseur Fellini, Tullio Pinelli en Ennio Flaiano. Camerawerk van Otello Martelli, Luciano Trasatti en Carlo Carlini.

Anna

1951 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1951. Drama van Alberto Lattuada. Met o.a. Silvana Mangano, Vittorio Gassman, Raf Vallone, Gaby Morlay en Jacques Dumesnil.

Een non in een ziekenhuis herkent vlak voor haar definitieve gelofte in een pati[KA3]ent de geliefde uit haar roerig verleden als nachtclubdanseres die haar rivaal heeft gedood. De toendertijd uiterst succesvolle film doseert met raffinement (melo-)dramatische gegevens en Mangano is op haar mooist, al zou ze pas later een goede actrice worden. (Haar zusters Patricia en Natascia figureren ook in de film en wie oplet, kan Sophia Loren - toen nog Lazzara -herkennen.)

Luci del varietà

1950 | Komedie, Drama, Experimenteel

Italië 1950. Komedie van Alberto Lattuada en Federico Fellini. Met o.a. Peppino De Filippo, Carla del Poggio, Giulietta Masina, John Kitzmiller en Franca Valeri.

Een groepje rondtrekkende variété-artiesten is op tournee langs dorpen en provincieplaatsen wanneer een jonge vrouw in hen de kans ziet een droom, waarin ze een beroemde ster wordt, waar te maken. Ondanks gebrek aan talent, maar door fysieke charme en steun van een verliefde komiek krijgt ze succes en laat ze haar collega`s in de steek voor een rijke aanbidder. Deze aandachtige en ironische observatie van de variétéwereld kreeg een aanstekelijk vitale vertolking. De eerste (gedeelde) regie van Fellini wiens inbreng vooral aan het scenario duidelijk is.

Francesco, giullare di Dio

1950 | Biografie, Drama, Experimenteel

Italië 1950. Biografie van Roberto Rossellini. Met o.a. Aldo Fabrizi, Arabella Lemaitre, Gianfranco Bellini en Peparuolo.

Een wat fragmentarische, maar goed gemaakte film over het leven van de Franciscanen en een lyrisch portret van Franciscus van Assisi. In negen hoofdstukken wordt het verhaal verteld van het begin van de Franciscaner orde tot aan de preken van de volgelingen. Scenario van Rossellini en Frederico Fellini.

Stromboli, terra di Dio

1949 | Drama

Italië 1949. Drama van Roberto Rossellini. Met o.a. Ingrid Bergman, Mario Vitale, Renzo Cesana, Mario Sponzo en Mario Vitale.

Politiek vluchtelinge Karin (Bergman) merkt na haar huwelijk met visser Antonio, ook vluchteling, dat het eiland Stromboli niet het paradijs is waar ze van droomde, maar een naargeestige, kale rots waar voortdurend de dreiging van een vulkaanuitbarsting voelbaar is. Karin probeert er het beste van te maken, maar de lokale bevolking accepteert haar nauwelijks. Ze voelt zich nog meer een vluchteling dan ooit tevoren. Stromboli, Terra di Dio is de geschiedenis ingegaan als het beginpunt van de scandaleuze relatie tussen regisseur en hoofdrolspeelster. Zij en Rossellini, de man van het neorealisme, maakten zeven weinig succesvolle films, voordat hun huwelijk en samenwerking in 1958 eindigde.

L'amore

1948 | Drama, Komedie

Italië 1948. Drama van Roberto Rossellini. Met o.a. Anna Magnani, Federico Fellini, Peparuolo en Amelia Robert.

`Eerbetoon aan de kunst van Magnani` valt in twee episodes uiteen. Eerste is een lang telefoongesprek van een vrouw met haar minnaar die haar verlaten heeft, naar toneelsolo LA VOIX HUMAINE van Jean Cocteau en is zowel een krachttoer van de actrice als van de regie die van statische situatie `documentaire van het lijden` maakt. Tweede deel, waarin een dorpsidiote door een zwerver wordt verleid, in wie ze de heilige Jozef ziet en ondanks de pesterijen van boeren in het wonder blijft geloven, is minder interessant (Fellini bedacht verhaal en speelde de zwerver), maar boeit om de actrice en om de kenmerkende wijze, waarop de regie haar één met natuur laat zijn.

Paisà

1946 | Oorlogsfilm, Drama

Italië 1946. Oorlogsfilm van Roberto Rossellini. Met o.a. Carmela Sazio, Robert Van Loon, Gar Moore, William Tubbs en Dots Johnson.

De gevolgen van de geallieerde, Amerikaanse invasie en opmars in Italië tijdens WO II wordt in zes episodes op zes verschillende plaatsen van Sicilië tot aan de Po-vlakte getoond. De neo-realistische aanpak doet de zorgvuldige vormgeving en gedetailleerde karaktertekening bijna over het hoofd zien, waarmee Rossellini zich meer dan alleen ooggetuige betoont, zonder zijn visie aan de stof op te dringen. De Romeinse episode waarin een dronken G.I. de nacht bij een prostituee doorbrengt, aanvankelijk zonder in haar het meisje te herkennen dat hij bij de bevrijding heeft ontmoet, en andersom, is een meesterstukje van observatie en vertelt meer van de naoorlogse ontreddering dan complete of pamflettistische films.