Sacha Vierny: camera en art direction.
Er zijn 24 films gevonden.

8 1/2 Women

1999 | Komedie, Experimenteel

Duitsland​/​​Luxemburg​/​​Nederland​/​​Verenigd Koninkrijk 1999. Komedie van Peter Greenaway. Met o.a. John Standing, Matthew Delamere, Vivian Wu, Shizuka Inoh en Barbara Sarafian.

Philip Emmenthal vraagt zich na de dood van zijn vrouw af of hij op sexueel gebied wel aan zijn trekken is gekomen. Daarom richt hij samen met zijn zoon hun zwitserse huis in tot harem, geïnspireerd op de bekende haremsequentie uit Fellini's 8 1/2. Hier houden zij 8 1/2 vrouw, met wie zij hun sexuele fantasiën uitspelen, totdat ze erachter komen dat ze de uitvoering niet in de hand hebben en de machtsbalans in de harem verschuift.

Dormez, je le veux !

1997 | Romantiek

Frankrijk 1997. Romantiek van Irène Jouannet. Met o.a. Céline Milliat-Baumgartner, Jean-Louis Loca, François Berléand, Catherine Frot en Alain Floret.

Philip Emmenthal vraagt zich na de dood van zijn vrouw af of hij op sexueel gebied wel aan zijn trekken is gekomen. Daarom richt hij samen met zijn zoon hun zwitserse huis in tot harem, geïnspireerd op de bekende haremsequentie uit Fellini's 8 1/2. Hier houden zij 8 1/2 vrouw, met wie zij hun sexuele fantasiën uitspelen, totdat ze erachter komen dat ze de uitvoering niet in de hand hebben en de machtsbalans in de harem verschuift.

The Pillow Book

1995 | Drama, Experimenteel

Verenigd Koninkrijk​/​​Nederland​/​​Frankrijk 1995. Drama van Peter Greenaway. Met o.a. Vivian Wu, Yoshi Oida, Ken Ogata, Hideko Yoshida en Ewan McGregor.

Kyoto, Japan in de jaren 1970. Een beroemde calligraaf schildert elk jaar de verjaardagswensen voor zijn dochter Nagiko op haar gelaat. Ze is nu volwassen en gaat op zoek naar de ideale man die een calligraaf moet zijn en de naakte huid van haar hele lichaam als perkament mag gebruiken.

The Baby of Mâcon

1993 | Drama

Frankrijk​/​​Verenigd Koninkrijk​/​​Nederland​/​​Duitsland 1993. Drama van Peter Greenaway. Met o.a. Jeff Nuttall, Anna Nieland, Frank Egerton, Graham Valentine en Jessica Hynes.

In Mâcon wordt in de 17e eeuw een kind onbevlekt ontvangen. Ormond, de zus van het kind, geeft zich uit voor de maagdelijke moeder van de wonderbaarlijke zuigeling. Wanneer zij ook nog eens Fiennes, de zoon van bisschop Stone probeert te verleiden, wordt haar heiligschennende bedriegerij door de roomse kerk gruwelijk bestraft. Geschreven door Greenaway, met veel barokke toestanden in de vorm van levende tableaus. Opgenomen in één grote set met publiek en vertolkers en een overdaad aan draperieën. Uitdagend, zwartgallig, voor de liefhebbers van Greenaway een pareltje, voor anderen vervelend en oeverloos lang. Greenaway zelf beweert dat dit een film is over historische en hedendaagse kinderexploitatie. Die boodschap zit dan mogelijk verscholen achter een van de vele gordijnen. Gedraaid in Panavision-breedbeeld en Dolby-sound. Scenario van regisseur Greenaway. Camerawerk van Sacha Vierny.

Rosa

1992 | Muziek, Experimenteel

België 1992. Muziek van Peter Greenaway. Met o.a. Fumiyo Ikeda en Nordine Beuchorf.

In Mâcon wordt in de 17e eeuw een kind onbevlekt ontvangen. Ormond, de zus van het kind, geeft zich uit voor de maagdelijke moeder van de wonderbaarlijke zuigeling. Wanneer zij ook nog eens Fiennes, de zoon van bisschop Stone probeert te verleiden, wordt haar heiligschennende bedriegerij door de roomse kerk gruwelijk bestraft. Geschreven door Greenaway, met veel barokke toestanden in de vorm van levende tableaus. Opgenomen in één grote set met publiek en vertolkers en een overdaad aan draperieën. Uitdagend, zwartgallig, voor de liefhebbers van Greenaway een pareltje, voor anderen vervelend en oeverloos lang. Greenaway zelf beweert dat dit een film is over historische en hedendaagse kinderexploitatie. Die boodschap zit dan mogelijk verscholen achter een van de vele gordijnen. Gedraaid in Panavision-breedbeeld en Dolby-sound. Scenario van regisseur Greenaway. Camerawerk van Sacha Vierny.

Prospero's Books

1991 | Experimenteel

Japan​/​​Nederland​/​​Verenigd Koninkrijk​/​​Italië​/​​Frankrijk 1991. Experimenteel van Peter Greenaway. Met o.a. John Gielgud, Michael Clark, Michel Blanc, Erland Josephson en Isabelle Pasco.

Het verhaal draait rond het thema van de obsessionele machtswellust van Greenaway die schrijft: 'Prospero, de almachtige tovenaar, uitvinder en manipulator van mensen, kan gemakkelijk geïnterpreteerd worden als een zelfportret van Shakespeare'.

Not Mozart - M is for Man, Music, Mozart

1991 |

1991. Peter Greenaway.

Het verhaal draait rond het thema van de obsessionele machtswellust van Greenaway die schrijft: 'Prospero, de almachtige tovenaar, uitvinder en manipulator van mensen, kan gemakkelijk geïnterpreteerd worden als een zelfportret van Shakespeare'.

The Cook, the Thief, His Wife & Her Lover

1989 | Drama, Misdaad, Experimenteel

Verenigd Koninkrijk​/​​Frankrijk 1989. Drama van Peter Greenaway. Met o.a. Michael Gambon, Helen Mirren, Alan Howard, Richard Bohringer en Tim Roth.

Een film, zo kleurrijk en angstaanjagend als een schilderij van Jeroen Bosch. De toon wordt meteen gezet als maffiabaas Albert Spica (Gambon, De Dief) een wanbetaler dwingt zich uit te kleden en stront te eten. De controversiële film, overigens een van de transparantere uit het oeuvre van Greenaway, gaat over de verhouding tussen de Vrouw van Spica (Mirren) en haar Minnaar (Howard). De prachtige decors zijn van de Nederlandse art-directors Ben van Os en Jan Roelfs, de hypnotiserende muziek is van Michael Nyman, van de acteurs overtuigt vooral Michael Gambon als verschrikkelijke schoft.

Drowning by Numbers

1988 | Drama, Experimenteel, Komedie

Verenigd Koninkrijk​/​​Nederland 1988. Drama van Peter Greenaway. Met o.a. Bernard Hill, Joan Plowright, Juliet Stevenson, Joely Richardson en Jason Edwards.

Oma, moeder en dochter, alle drie Cissie Colpitts geheten, verdrinken ieder hun echtgenoot en verleiden een patholoog- anatoom om de feiten te vervalsen. Een sensueel en grappig verhaal vol met getallen en wiskundige constructies, kenmerkend voor Greenaway. Beeldschone scènes gespeeld door topacteurs, prachtig in beeld gebracht door Sacha Vierny. De film werd in Cannes bekroond met een prijs voor de beste artistieke bijdrage.

The Belly of an Architect

1987 | Fantasy, Drama, Experimenteel

Italië​/​​Verenigd Koninkrijk 1987. Fantasy van Peter Greenaway. Met o.a. Brian Dennehy, Chloe Webb, Lambert Wilson, Sergio Fantoni en Stephania Cassini.

Vanuit een zeer persoonlijke visie weergegeven belevenissen van een architect (Dennehy) en zijn vrouw (Webb), die in Rome aankomen, waar hij een tentoonstelling moet inrichten. Hij komt tot de ontdekking dat zijn vrouw hem bedriegt en (wellicht) ook nog vergiftigt. Het gaat over kunst, obsessies en voortekens, sterfelijkheid en onsterfelijkheid. Het geheel is volgepropt met symboliek, treffende gezichtshoeken en mooi camerawerk van Sacha Vierny. Sommigen zullen het pretentieus vinden, anderen zullen gefascineerd zijn.

A Zed & Two Noughts

1985 | Experimenteel, Drama, Komedie

Nederland​/​​Verenigd Koninkrijk 1985. Experimenteel van Peter Greenaway. Met o.a. Guusje van Tilborgh, Joss Ackland, Gerard Thoolen, Eric Deacon en Frances Barber.

Een bijna niet na te vertellen zwarte komedie rond de tweelingbroers Eric en Brian Deacon en Ferr[KA1]eol, de bestuurster van de auto waarin hun beider echtgenotes zijn verongelukt. Ferr[KA1]eol raakte hierbij een been kwijt. De broers krijgen een verhouding met haar en raken verwikkeld in een strijd met chirurg Van Meegeren (Thoolen) die vanwege zijn passie voor symmetrie en voor de schilder Jan Vermeer ook het andere been wil amputeren. Deze bijzonder fraai door Sacha Vierny gefotografeerde film werd deels opgenomen in Diergaarde Blijdorp met een Nederland-Engelse rolbezetting en bevat in bijna elke opname wel een beest. Zeer rijk aan symboliek. Het scenario is van de regisseur.

L'amour à mort

1984 | Drama

Frankrijk 1984. Drama van Alain Resnais. Met o.a. Sabine Azéma, Pierre Arditi, Fanny Ardant, André Dussollier en Jean Dasté.

Simon (Arditi) bezwijkt plotseling en wordt dood verklaard. Maar even later staat hij toch weer op. Sterker, deze ervaring maakt hem levenslustiger dan voorheen. Zijn geliefde, Elisabeth (Azéma), staat voor raadselen, en een bevriend stel probeert het incident religieus te duiden. Stylist Alain Resnais (Hiroshima mon amour) maakte een wat sombere, naar binnen gekeerde verhandeling over liefde en dood, waarbij de muziek van Hans Werner Henze grotendeels de sfeer bepaalt. In eigen land genomineerd voor vijf Césars, waaronder voor beste film en het camerawerk van Sacha Vierny.

Beau-père

1981 | Drama

Frankrijk 1981. Drama van Bertrand Blier. Met o.a. Patrick Dewaere, Ariel Besse, Maurice Ronet, Nathalie Baye en Geneviève Mnich.

Na het verongelukken van zijn vriendin blijft een barpianist achter met de 14-jarige dochter van zijn vriendin, die hem verkiest boven haar echte vader, omdat ze hem - op grond van zijn relatie met haar moeder - de aangewezen man vindt om haar in de liefde in te wijden. Ondanks afweer en aarzelingen blijkt hij niet bestand tegen haar logica, tot zijn verliefdheid op een collega-musicienne de situatie ogenschijnlijk weer normaliseert. Deze psychologische komedie wordt door het gevoelige acteren van Dewaere en het natuurlijke spel van de jeugdige Besse, boven het niveau van enkel scabreuze situaties uitgetild, waarbij Blier zijn briljante scenario vorm geeft door een werkzame afstandelijkheid.

Mon oncle d'Amérique

1980 | Komedie, Drama

Frankrijk 1980. Komedie van Alain Resnais. Met o.a. Gérard Depardieu, Nicole Garcia, Roger Pierre, Marie Dubois en Nelly Borgeaud.

Aan de hand van drie fictieve levenslopen giet Resnais de theorieën van neurochirurg-filosoof Henri Laborit (1914-1995) in een hoogst originele cinepuzzelvorm. Textielfabrieksdirecteur René, actrice Janine en schrijver-politicus Jean handelen allemaal zowel naar oerinstincten als naar maatschappelijke 'wetten' zoals door Laborit geponeerd. Deze worden geïllustreerd met rattenexperimenten. Geestoprekkende, veelbekroonde cinema van een meester. Voor het oorspronkelijke afficheontwerp tekende stripauteur Enki Bilal. Nevenrolletje van Catherine Frot, die later tot Frankrijks meest geliefde actrice zou uitgroeien.

Le Fils puni

1978 | Drama

Frankrijk 1978. Drama van Philippe Collin. Met o.a. Christian Rist, Jenny Alpha, Catriona McColl, Madeleine Bouchez en Marie Munoz.

Een alleenwonende jongeman heeft een nogal morbide hobby: hij legt documentatiemappen aan over moordenaars en volgt met grote belangstelling hun proces in de kranten en op de televisie. Met dit interessante basisidee kun je verschillende kanten uit en aangezien dit een Franse debuutfilm is wordt het dus een pretentieuze bezinning over de kunstenaar als geïsoleerd genie. Fotografie van Sacha Vierny.

Les granges brûlées

1973 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1973. Drama van Jean Chapot. Met o.a. Alain Delon, Simone Signoret, Paul Crauchet, Bernard Le Coq en Pierre Rousseau.

Dat Les granges brûlées überhaupt werd voltooid, is aan het incasseringsvermogen van regisseur Chapot te danken, die regelrecht werd gekoeioneerd door ster Delon terwijl grande dame Signoret verzuimde in te grijpen. Delon speelt een magistraat die in de winterkille Jura de mysterieuze dood van een jonge vrouw moet onderzoeken. Daarbij stuit hij op de boerenclan van matriarch Signoret. Intrige en decor van dit psychologisch drama met sterk karakterspel herinneren sterk aan de Gabin-boerderijdrama's uit dezelfde periode: La horse, L'Affaire Dominici. Allégret is Signorets dochter.

Le tatoué

1968 | Komedie

Frankrijk 1968. Komedie van Denys de La Patellière. Met o.a. Jean Gabin, Louis de Funès, Dominique Davray, Lyne Chardonet en Joe Warfield.

Een oude legionair heeft een door Modigliani aangebrachte tatoueëring op zijn rug, waar een kunsthandelaar jacht op maakt in opdracht van Amerikanen. Dit oorspronkelijke gegeven kreeg helaas een fantasieloze uitwerking en regie. Gabin en De Funès voeren op haast voorspelbare wijze hun bekende nummers op. Scenario van Alphonse Boudard en Pascal Jardin. Het camerawerk is van Sacha Vierny.

Belle de jour

1967 | Drama, Erotiek, Experimenteel

Frankrijk​/​​Italië 1967. Drama van Luis Buñuel. Met o.a. Catherine Deneuve, Jean Sorel, Michel Piccoli, Pierre Clémenti en Geneviève Page.

Jonge doktersvrouw Séverine (Deneuve) houdt van haar man maar niet van zijn liefkozingen en vlucht weg in sado-masochistische fantasieën. Om die in de praktijk te brengen gaat ze in een bordeel werken, maar stipt om vijf uur 's middags gaat ze naar huis, haar man mag het niet weten. Een jonge gangster wil meer worden dan een klant en dreigt haar geheim te onthullen. Rampspoed dient zich aan. Buñuel vermengde fantasie en werkelijkheid zo effectief dat hij ooit vertelde ze zelf aan het einde ook niet meer uit elkaar te kunnen houden. De mooie fotografie is van Sacha Vierny.

De Dans van de Reiger

1966 | Komedie

Nederland 1966. Komedie van Fons Rademakers. Met o.a. Gunnel Lindblom, Jean Desailly, Van Doude, Mien Duymaer van Twist en Jan Teulings.

Regisseur Rademakers verfilmde het toneelstuk van Hugo Claus, die zelf het filmscript schreef over een huwelijkscrisis. Edouard probeert tijdens hun vakantie wraak te nemen op zijn vrouw Elena die overspelig is geweest. Rademakers maakte er een internationale produktie van, met in de hoofdrollen de Franse Desailly en Zweedse Lindblom (lid van het theatergezelschap van Ingmar Bergman). De acteurs werden wat houterig nagesynchroniseerd. De Franse cameraman Sacha Vierny maakte de fraaie opnamen aan de kust van voormalig Joegoslavië.

La guerre est finie

1965 | Drama, Oorlogsfilm, Experimenteel, Biografie

Zweden​/​​Frankrijk​/​​Verenigd Koninkrijk 1965. Drama van Alain Resnais en Colin Barr. Met o.a. Yves Montand, Ingrid Thulin, Geneviève Bujold, Jean Bouise en Jean Dasté.

De leider van de Spaanse communistische partij in Frankrijk houdt direct contact met het verzet in Spanje. De jonge generatie verwijt hem dat hij teveel vastzit aan ideeën uit het verleden, om effectief op de huidige situatie in te spelen. Inhoudelijk en formeel, een opmerkelijke reflectie van Resnais (en schrijver Jorge Semprun) over vervreemding van oorsprong en tijd met prachtige rollen van Montand en Thulin. Camerawerk van Sacha Vierny.

Muriel ou Le temps d'un retour

1963 | Drama, Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1963. Drama van Alain Resnais. Met o.a. Delphine Seyrig, Jean-Pierre Kérien, Jean-Baptiste Thierrée, Nita Klein en Jean Champion.

Bij Hélène, een eenzame, in Boulogne-sur-Mer wonende antiquair, en haar inwonende stiefzoon, getraumatiseerde Algerije-veteraan Bernard, spoken permanent de herinneringen. Zoals ook Resnais' L'année dernière à Marienbad maakt Muriel de kijker tot speelbal van zijn eigen onbewuste wil om op een complex narratief vol tijdsmanipulaties en zwervende geesten vat te krijgen. In Jean Cayrols scenario, een soort cine-equivalent van de nouveau roman, is het verleden alomtegenwoordig. Daarin dolen de hoofdpersonages rond zonder ooit de uitgang naar hun heden te vinden. Coppa Volpi Beste Actrice voor Seyrig tijdens de Venetiaanse Mostra 1963.

L'année dernière à Marienbad

1961 | Drama, Mysterie, Romantiek

Frankrijk​/​​Italië 1961. Drama van Alain Resnais. Met o.a. Delphine Seyrig, Giorgio Albertazzi, Sacha Pitoëff, Françoise Spira en Pierre Barbaud.

In een barok hotel in Beieren probeert een man (Albertazzi) een vrouwelijke gast (Seyrig) ervan te overtuigen dat ze een jaar eerder een liefdesverhouding met hem had. Ze zegt zich hem noch de details die hij vertelt te herinneren en zij is bovendien met een andere man. Toch gaat ze steeds meer geloven in wat de man haar vertelt. Beroemde film over de werking van het geheugen, waarin nooit duidelijk wordt wat waarheid is, en wat verzinsel. In de fraai gestileerde beelden bewegen de acteurs als gemanipuleerde slaapwandelaars.

Hiroshima, mon amour

1959 | Drama, Experimenteel

Japan​/​​Frankrijk 1959. Drama van Alain Resnais. Met o.a. Emmanuelle Riva, Eiji Okada, Bernard Fresson, Stella Dassas en Pierre Barbaud.

Een Franse actrice - voor filmopnamen in Hiroshima - wordt verliefd op een Japanse architect wat herinneringen aan haar eerste liefde (voor een Duitse soldaat, tijdens de oorlog) oproept. Deze eerste - door Marguerite Duras geschreven - speelfilm van Resnais maakt in het bewustzijn het heden en het oorlogsverleden één in elkaar overlopend geheel zonder conventioneel gebruikte flash-backs. Deze mijlpaal in de filmvernieuwing verliest niets van zijn oorspronkelijke werking.

L'Opéra-Mouffe

1958 | Documentaire

Frankrijk 1958. Documentaire van Agnès Varda. Met o.a. Dorothée Blanks, Antoine Bourseiller, André Rousselet, Jean Tusso en José Varela.

Varda geeft een zeer eigenzinnig beeld van de wijk achter het Parijse Panthéon, bekend als 'La Mouffe'. Met als uitgangspunt een zwangere vrouw, krijgen we een collectie van uiteenlopende figuren te zien, afgewisseld met beelden uit de natuur. Een naakt, vrijend koppel vormt de rode draad. Hier wordt het leven gemaakt en het leidt onvermijdelijk naar een bestaan in de anonimiteit, totdat de onafwendbare dood erop volgt. Het werd een prachtige reeks beeldcomposities, maar het resultaat beantwoordt toch niet aan de ambities van de regisseuse/scenariste. Alleen interessant voor wie de oorsprong van Varda's werk wil leren kennen. Fotografie van Sacha Vierny.